eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.5هزار دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
5هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۶۳ لَوْلَا يَنْهَاهُمُ الرَّبَّانِيُّونَ وَالْأَحْبَارُ عَنْ قَوْلِهِمُ الْإِثْمَ وَأَكْلِهِمُ السُّحْتَ ۚ لَبِئْسَ مَا كَانُوا يَصْنَعُونَ ﴿٦٣﴾ چرا دانشمندان الهی مَسلک [و کاملان در دین] و عالمان یهود، آنان را از گفتار گناه آلود و حرام خواری بازنمی دارند؟ بسیار زشت است سکوتی که همواره پیش می گرفتند. (۶۳) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٦٣) -سپس در اين آيه، حمله را متوجه دانشمندان آنها كرده كه با سكوت خود آنان را به گناه، تشويق مى‌نمودند و مى‌گويد: «چرا دانشمندان مسيحى و علماى يهود، آنها را از سخنان گناه‌آلود و خوردن اموال نامشروع باز نمى‌دارند» (لَوْ لا يَنْهاهُمُ الرَّبّانِيُّونَ وَ الْأَحْبارُ عَنْ قَوْلِهِمُ الْإِثْمَ وَ أَكْلِهِمُ السُّحْتَ) . يعنى، دانشمندان براى اصلاح يك اجتماع فاسد، نخست بايد افكار و اعتقادات نادرست آنها را تغيير دهند، و به اين ترتيب آيه، راه اصلاح جامعۀ فاسد را كه بايد از انقلاب فكرى شروع شود به دانشمندان نشان مى‌دهد. و در پايان آيه، قرآن به همان شكل كه گناهكاران اصلى را مذمت نمود، دانشمندان ساكت و ترك كنندۀ امر به معروف و نهى از منكر را مورد مذمت قرار داده، مى‌گويد: «چه زشت است كارى كه آنها انجام مى‌دهند » (لَبِئْسَ ما كانُوا يَصْنَعُونَ) . و به اين ترتيب روشن مى‌شود كه سرنوشت كسانى كه وظيفۀ بزرگ امر به معروف و نهى از منكر را ترك مى‌كنند-بخصوص اگر از دانشمندان و علما باشند-سرنوشت همان گناهكاران است و در حقيقت شريك جرم آنها محسوب مى‌شوند. از ابن عباس مفسر معروف نقل شده كه مى‌گفت: اين آيه شديدترين آيه‌اى است كه دانشمندان وظيفه نشناس و ساكت را توبيخ و مذمت مى‌كند. بديهى است اين حكم اختصاصى به علماى خاموش و ساكت يهود و نصارى ندارد، و تمام رهبران فكرى و دانشمندانى كه به هنگام آلوده شدن مردم به گناه و سرعت گرفتن در راه ظلم و فساد، خاموش مى‌نشينند در بر مى‌گيرد، زيرا حكم خدا، در بارۀ همگان يكسان است! در حديثى از امير مؤمنان على عليه السّلام مى‌خوانيم: كه در خطبه‌اى فرمود: «اقوام گذشته به اين جهت هلاك و نابود گشتند كه مرتكب گناهان مى‌شدند و دانشمندانشان سكوت مى‌كردند، و نهى از منكر نمى‌نمودند، در اين هنگام بلاها و كيفرهاى الهى بر آنها فرود مى‌آمد، پس شما اى مردم! امر به معروف كنيد و نهى از منكر نماييد، تا به سرنوشت آنها دچار نشويد» . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 533 کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 🌸 لَوْلَا يَنْهاهُمُ الرَّبَّانِيُّونَ وَالْأَحْبَارُ عَن قَوْلِهِمُ الإِْثْمَ وَأَكْلِهِمُ السُّحْتَ لَبِئْسَ مَا كَانُواْ يَصْنَعُونَ ‏ 🍀 ترجمه: چرا علمای نصارا و علمای یهود آنان را از سخنان گناه آلود وخوردن مال حرام بازنمى ‏‌دارند؟ چه بد است آنچه انجام مى‏ دهند. 🌷 : تربیت کنندگان و زاهدان الهی در اینجا منظور علمای نصارا است. 🌷 : از حبر می آید حبر یعنی اثر پسندیده - عالم را حبر می گویند که اثر علم و عملش پسندیده است و جمع آن احبار است به علمای یهود احبار می گفتند. 🌷 : گناه 🌷 : مال حرام، رشوه 🌷 : چه بد است 🌸 این آیه همانند سایر آیات سوره مائده در مدینه نازل شده است و در ادامه موضوع منافقان اهل کتاب است. در این آیه از علمای آنها انتقاد کرده كه با سكوت خود آنان را به تشويق مى‌ نمودند و می فرماید: «لَوْ لا يَنْهاهُمُ الرَّبّانِيُّونَ وَ الْأَحْبارُ عَنْ قَوْلِهِمُ الْإِثْمَ وَ أَكْلِهِمُ السُّحْتَ: چرا علمای نصارا و علمای یهود آنان را از سخنان گناه آلود و خوردن مال حرام باز نمی دارند؟» يعنى، علما براى اصلاح یک اجتماع فاسد، نخست بايد افكار و اعتقادات نادرست آنها را تغيير دهند، و به اين ترتيب آيه، راه اصلاح جامعه فاسد را كه بايد از انقلاب فكرى شروع شود به دانشمندان نشان مى ‌دهد. 🌸 سپس به همان شكل كه گناهكاران اصلى را مذمّت نمود، علمای ساكت و ترک كننده امر به معروف و نهى از منكر را مورد مذمّت قرار داده، مى‌ فرماید: «لَبِئْسَ ما كانُوا يَصْنَعُونَ: چه بد است آنچه انجام می دهند» و به اين ترتيب روشن مى‌ شود كه سرنوشت كسانى كه وظيفه بزرگ امر به معروف و نهى از منكر را ترک مى‌كنند به خصوص اگر از و باشند سرنوشت همان گناهكاران است و در حقيقت شريک جرم آنها محسوب مى‌ شوند. 🌸 اين حكم فقط مختص علماى ساكت يهود و نصارا نیست بلکه تمام رهبران فكرى و دانشمندانى كه به هنگام آلوده شدن مردم به گناه و سرعت گرفتن در راه ظلم و فساد، ساکت مى ‌نشينند در بر مى ‌گيرد، زيرا حكم ، درباره همگان يكسان است! در حديثى از امام على «عليه السّلام» مى ‌خوانيم: كه در خطبه ‌اى فرمود: «اقوام گذشته به اين جهت هلاک و نابود گشتند كه مرتكب گناهان مى ‌شدند و دانشمندانشان سكوت مى‌ كردند، و نهى از منكر نمى‌ نمودند، در اين هنگام بلاها و كيفرهاى الهى بر آنها فرود مى ‌آمد، پس شما اى مردم! امر به معروف كنيد و نهى از منكر نماييد، تا به سرنوشت آنها دچار نشويد» 🔹 پيام های آیه ۶۳ سوره مائده 🔹 ✅ مسئولیّت امر به معروف و نهى از منكر، در درجه اوّل متوجّه علماست. ✅ سكوت و بى ‏‌تفاوتى علما، زمینه‏ ى ترویج است. ✅ اگر نهى از منكر، جلوى را نگیرد، لااقل جلوى سرعت آن را مى‏‌گیرد. ✅ ، بدتر از گناه خلافكار است. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«وَلَا تَیْأَسُوا مِن رَّوْحِ اللَّهِ‌» /87 مرا هزار امید است و هر هزار تویی… الهــــــــــی . . . کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
-جز این نیست که سرپرست و ولی امر شما خدا و فرستاده‌ی اوست؛ و مومنانی که نماز را برپامیدارند و در حالی که در رکوع‌اند زکات میدهند. 📚سوره - ۵۵ کانال 👇 @Targomeh
🔸فَلْيَنظُرِ الْإِنسَانُ إِلَي طَعَامِهِ (/٢۴) ⚡️ترجمه : پس بايد انسان به غذاى خود بادقت بنگرد. 🍁 انسان، مأمور به تفكر در غذا، به عنوان يكى از نعمت هاى خداست که چگونه باران باریده و زمين شکافته و دانه روییده تا این غذا تهیه شده و بدست ما رسیده است. ⭐️دقّت در پيدايش نعمت ها، وسيله اى براى تقویت ايمان و كفر زدائى است. 🍂سفره غذا می تواند یک کلاس خداشناسی باشد. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅حتی اون قدیم ندیما هم مردم دین رو از سیاست جدا نمیدونستن چطور؟؟؟؟ 💢مردم اومدن به پیامبرشون گفتن برای ما ی فرمانده تعیین کن بریم جنگ ✴️ إِذْ قَالُوا لِنَبِيٍّ لَّهُمُ ابْعَثْ لَنَا مَلِكًا نُّقَاتِلْ فِي سَبِيلِ اللَّه 📜(بقره246) ✍نگفتن تو نبی خدایی تورا به جنگ و جهاد چکار تو فقط به ما دعا و نماز یاد میدی کانال 👇 @Targomeh
کفار پنج صفت رو برای تخریب رسول الله به ایشان نسبت میدادن 1⃣شاعر👈طور30 2⃣ساحر👈 یونس2 3⃣کاذب 👈هود 27 4⃣کاهن 👈حاقه 42 5⃣مجنون 👈حجر6 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📝 با چهارده روایت📝 وَ هُزِّي إِلَيْكِ بِجِذْعِ النَّخْلَةِ تُساقِطْ عَلَيْكِ رُطَباً جَنِيًّا «25مریم» و شاخه اين نخل را به سوى خود تكان ده، رطب تازه بر تو فرو ريزد. 🌕 زنان هنگام زايمان و پس از آن نياز به آرامش، آب و غذاى مناسب دارند كه در اين آيات بدان اشاره شده است. غذاى مورد سفارش قرآن و روايات براى زنى كه وضع حمل كرده است، است. چنانكه پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمودند: 🔺 زنانى كه زايمان كرده‌اند، اوّلين غذايشان رطب باشد. 🔺حضرت على عليه السلام مى‌فرمايد: بهترين غذاى زن باردار، خرماى تازه است و هيچ دارويى براى او بهتر از خرما مداوا نيست. 🔵 امان از امتحان الهى! آن روز كه مريم سالم بود، مائده‌ى آسمانى برايش نازل مى‌شد، امّا امروز كه باردار و بى‌كس است، بايد درخت خرما را تكان دهد تا غذايى بدست آورد. کانال 👇 @Targomeh
🔴 در محضر قرآن کریم / ✅ أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْءَانَ وَ لَوْ كَانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدَواْ فِيهِ اخْتِلَٰفاً كَثِيراً (نساء/۸۲) 🔹چرا در معانى قرآن تدّبر نمى‌كنند؟ در حالى كه اگر این قرآن، از طرف غیر خدا بود قطعاً اختلاف‌هاى بسیارى در آن مى‌یافتند. 🔸از تهمت‌هایى كه به پیامبر اسلام(ص) مى‌زدند، آن بود كه قرآن را شخص دیگرى به ایشان یاد داده است: «یُعلّمه بشر»(نحل/۱۰۳) این آیه در پاسخ آنان نازل شده است. 🔸معمولاً در نوع سخنان و نوشته‌هاى افراد بشر در درازمدّت تغییر، تكامل و تضاد پیش مى‌آید. امّا این‌كه قرآن در طول ۲۳ سال نزول، در شرایط گوناگون جنگ و صلح، غربت و شهرت، قوّت و ضعف، و در فراز و نشیب‌هاى زمان آن هم از زبان شخصى درس ناخوانده، بدون هیچگونه اختلاف و تناقض بیان شده، دلیل آن است كه كلام خداست، نه آموخته‌ى بشر. 🔸فرمان تدبّر در قرآن براى همه و در هر عصر و نسلى، رمز آن است كه هر اندیشمندى هر زمان، به نكته‌اى خواهد رسید. حضرت على ‌علیه السلام درباره‌ى عمق مفاهیم قرآن فرموده است: بَحراً لایُدرك قَعره (خطبه۱۹۸) قرآن، دریایى است كه قعر آن درک نمى‌شود. ❇️ از پيام‌های آیه ▫️اندیشه نكردن در قرآن، مورد توبیخ و سرزنش خداوند است. «افلا یتدبرون» ▫️تدبّر در قرآن، داروى شفابخش نفاق است. «و یقولون طاعة... افلا یتدبرون...» ▫️راه گرایش به اسلام و قرآن، اندیشه و تدبر است نه تقلید. «افلا یتدبرون» ▫️قرآن همه را به تدبّر فرا خوانده است و فهم انسان به درک معارف آن مى‌رسد. «افلا یتدبّرون القرآن» ▫️پندار وجود تضاد و اختلاف در قرآن، نتیجه‌ى نگرش سطحى و عدم تدبّر و دقّت است. «افلایتدبّرون» ▫️قرآن، دلیل حقّانیت رسالت پیامبر(ص) است. «لو كان من عند غیر اللَّه...» ▫️یكدستى و عدم اختلاف در آیات نشان آن است كه سرچشمه‌ى آن، وجودى تغییرناپذیر است. «لو كان من عند غیر اللّه» ▫️هرچه از طرف خداست حقّ و ثابت و دور از تضاد، پراكندگى و تناقض است. «لو كان من عند غیر اللَّه لوجدوا...» ▫️در قوانین غیر الهى همواره تضاد و تناقض به چشم مى‌خورد. «لو كان من عند غیر اللَّه لوجدوا...» ▫️اختلاف، تغییر و تكامل، لازمه‌ى نظریات انسان است. «لوجدوا فیه اختلافاً» ▫️براى ابطال هر مكتبى، بهترین راه كشف و بیان تناقض‌هاى آن است. «لوجدوا فیه اختلافاً كثیراً» کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 از پیام‌های قرآنی ✅ إِنَّا نَحنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحَافِظُون 🔹ما قرآن را خود نازل كرده‏‌ايم و خود نگهبانش هستيم. 🔸قرآن نه از بشر است و نه از فرشته. «إِنَّا نَحْنُ» 🔸قرآن تحریف‌پذیر نیست و براى هميشه محفوظ است. «لَحافِظُونَ»(حجر/۹) ✅ وَ لَقَدْ جَعَلْنَا فِى السَّمَاءِ بُرُوجًا وَ زَيَّنَّهَا لِلنَّاظِرِينَ 🔹و همانا ما در آسمان برج‏‌هايى قرار داديم و آن را براى بينندگان زينت داديم. 🔸آسمان نيز همچون زمين، براى انسان آفريده شده است. «لِلنَّاظِرِينَ»(حجر/۱۶) ✅ قَالَ إِنَّ هَؤُلَاءِ ضَيْفِى فَلَا تَفْضَحُونِ 🔹گفت: اينان مهمانان منند، مرا رسوا مكنيد. 🔸آبرو، بسيار ارزش دارد. «فَلا تَفْضَحُونِ، وَ لا تُخْزُونِ» 🔸اهانت به ميهمان، اهانت به ميزبان است. «فَلا تَفْضَحُون» (حجر/۶۸) ✅ وَ لَقَدْ ءَاتَيْنَاكَ سَبْعًا مِّنَ الْمَثَانِى وَ الْقُرْءَانَ الْعَظِيمَ 🔹ما سبع المثانى و قرآن بزرگ را به تو داديم. 🔸سوره حمد معادل قرآن است با آنكه عدد آيات آن هفت می‌باشد. « سَبْعاً مِنَ الْمَثانِي وَ الْقُرْآنَ الْعَظِيم َ» (حجر/۸۷) ✅ أَ فَمَن يخَلُقُ كَمَن لَّا يخَلُقُ أَ فَلَا تَذَكَّرُونَ 🔹آيا آن كه می‌آفريند همانند كسى است كه نمی‌آفريند؟ چرا در نمى‌‏يابيد؟ 🔸آفرينش پايان نيافته است بلكه استمرار دارد. «يَخْلُقُ»(نحل/۱۷) کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚📚 📋> ◀️ 🌠آیه ۲۴۰ بقره را « آیه » یا امتاع گفته‌اند . 🌅 این آیه، را که در جاهلیّت بود، یعنى زنان پس از مرگ شوهران خود، یک سال نمى‌کردند و در خانه مى‌نشستند، امضا و به مردان مى‌ کند که برای همسران خود مالی را کنند که بعد از مرگشان به ایشان بدهند ؛ مالی که برای یکساله آنها کافی باشد و زنان در این مدت از خانه‌های خود نشوند و اگر در این مدت از خانه خارج شدند ، شوهر تقصیری در ندادن آن مال ندارند : * و الّذین یتوفون منکم و یدرون ازواجا وصیه لازواجهم متاعا الی الحول غیر اخراج ‏فان خرجن فلا جناح علیکم فی ما فعلن فی انفسهنّ من معروف والله عزیز الحکیم * ( بقره ۲۴۰ ) 🌠بر اساس از امام صادق علیه السلام حکم در آغاز این بود که وقتی مردی از می رفت باید مخارج زنش را تا یک سال از اصل مال شوهر می پرداختند و پس از یک سال را بدون از خانه بیرون می کردند ؛ 🌅ولی بعد این با آیه ارث که سهم زن را در صورت نبود فرزند ، یک چهارم و در صورت وجود فرزند ، یک هشتم کرد نسخ شد ؛ 🌠 همچنین به نقل از حضرت علیه السلام این آیه با آیه ۲۳۴ بقره که عده را چهارماه و ده روز می داند ، نسخ شده است . ادامه دارد ...... کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۶۴ وَقَالَتِ الْيَهُودُ يَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ ۚ غُلَّتْ أَيْدِيهِمْ وَلُعِنُوا بِمَا قَالُوا ۘ بَلْ يَدَاهُ مَبْسُوطَتَانِ يُنْفِقُ كَيْفَ يَشَاءُ ۚ وَلَيَزِيدَنَّ كَثِيرًا مِنْهُمْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ طُغْيَانًا وَكُفْرًا ۚ وَأَلْقَيْنَا بَيْنَهُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ إِلَىٰ يَوْمِ الْقِيَامَةِ ۚ كُلَّمَا أَوْقَدُوا نَارًا لِلْحَرْبِ أَطْفَأَهَا اللَّهُ ۚ وَيَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَسَادًا ۚ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُفْسِدِينَ ﴿٦٤﴾ و یهود گفتند: دست [قدرت] خدا [نسبت به تصرّف در امور آفرینش، تشریع قوانین و عطا کردنِ روزی] بسته است. دست هاشان بسته باد و به کیفر گفتار باطلشان بر آنان لعنت باد؛ بلکه هر دو دست خدا همواره گشوده و باز است [به هر چیز و به هر کس] هر گونه بخواهد، روزی می دهد. و مسلماً آنچه از جانب پروردگارت به سوی تو نازل شده است، بر سرکشی و کفر بسیاری از آنان می افزاید. و ما میان [یهود، نصاری و گروه های دیگر] آنان تا روز قیامت کینه و دشمنی انداختیم. هر زمان آتشی را برای جنگ [با اهل ایمان] افروختند خدا آن را خاموش کرد، و همواره در زمین برای فساد می‌کوشند، و خدا مفسدان را دوست ندارد. (۶۴) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٦٤) -در اين آيه يكى از مصداقهاى روشن سخنان ناروا و گفتار گناه‌آلود يهود كه در آيۀ قبل بطور كلى به آن اشاره شد، آمده است. توضيح اين كه: تاريخ نشان مى‌دهد كه يهود زمانى در اوج قدرت مى‌زيستند، و بر قسمت مهمى از دنياى آباد آن زمان حكومت داشتند، كه زمان داود و سليمان بن داود را به عنوان نمونه مى‌توان يادآور شد، و در اعصار بعد نيز، قدرت آنها با نوسانهايى ادامه داشت، ولى با ظهور اسلام، مخصوصا در محيط حجاز، ستارۀ قدرت آنها افول كرده، مبارزۀ پيامبر صلّى اللّه عليه و آله با يهود «بنى النضير» و «بنى قريظه» و «يهود خيبر» موجب نهايت تضعيف آنها گرديد؛ در اين موقع بعضى از آنها با در نظر گرفتن قدرت و عظمت پيشين از روى استهزاء گفتند: دست خدا به زنجير بسته شده و به ما بخششى نمى‌كند! و از آنجا كه بقيه نيز به گفتار او راضى بودند، قرآن اين سخن را به همۀ آنها نسبت داده، مى‌گويد: «يهود گفتند: دست خدا به زنجير بسته شده» ! (وَ قالَتِ الْيَهُودُ يَدُ اللّهِ مَغْلُولَةٌ) . خداوند در پاسخ آنها نخست به عنوان نكوهش و مذمت از اين عقيدۀ ناروا مى‌گويد: «دست آنها در زنجير باد، و به خاطر اين سخن ناروا از رحمت خدا بدور گردند» (غُلَّتْ أَيْدِيهِمْ وَ لُعِنُوا بِما قالُوا) . سپس براى ابطال اين عقيدۀ ناروا مى‌گويد: «هر دو دست خدا گشاده است، و هر گونه بخواهد و به هر كس بخواهد مى‌بخشد» (بَلْ يَداهُ مَبْسُوطَتانِ يُنْفِقُ كَيْفَ يَشاءُ) . نه اجبارى در كار او هست، نه محكوم جبر عوامل طبيعى و جبر تاريخ مى‌باشد، بلكه ارادۀ او بالاتر از هر چيز و نافذ در همه چيز است. بعد مى‌گويد: «حتى اين آيات كه پرده از روى گفتار و عقايد آنان برمى‌دارد به جاى اين كه اثر مثبت در آنها بگذارد و از راه غلط بازگرداند، بسيارى از آنها را روى دندۀ لجاجت مى‌افكند و طغيان و كفر آنها بيشتر مى‌شود» (وَ لَيَزِيدَنَّ كَثِيراً مِنْهُمْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ طُغْياناً وَ كُفْراً) . اما در مقابل اين گفته‌ها و اعتقادات ناروا و لجاجت و يكدندگى در طريق طغيان و كفر، خداوند مجازات سنگينى در اين جهان براى آنها قائل شده، مى‌فرمايد: «و در ميان آنها عداوت و دشمنى تا روز قيامت افكنديم» (وَ أَلْقَيْنا بَيْنَهُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ إِلى يَوْمِ الْقِيامَةِ) . و در قسمت اخير آيه اشاره به كوششها و تلاشهاى يهود براى برافروختن آتش جنگها و لطف خدا در مورد رهايى مسلمانان از اين آتشهاى نابود كنند كرده، مى‌فرمايد: «هر زمان آتشى براى جنگ افروختند، خداوند آن را خاموش ساخت و شما را از آن حفظ كرد» (كُلَّما أَوْقَدُوا ناراً لِلْحَرْبِ أَطْفَأَهَا اللّهُ) . و اين در حقيقت يكى از نكات اعجاز آميز زندگى پيامبر صلّى اللّه عليه و آله است. قرآن اضافه مى‌كند: «آنها براى پاشيدن بذر فساد در روى زمين تلاش و كوشش پى‌گير و مداومى دارند» (وَ يَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَساداً) . در حالى كه خداوند مفسدان را دوست نمى‌دارد» (وَ اللّهُ لا يُحِبُّ الْمُفْسِدِينَ) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 533 کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 🌸 وَقَالَتِ الْيَهُودُ يَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ ۚ غُلَّتْ أَيْدِيهِمْ وَلُعِنُوا بِمَا قَالُوا ۘ بَلْ يَدَاهُ مَبْسُوطَتَانِ يُنْفِقُ كَيْفَ يَشَآءُ ۚ وَلَيَزِيدَنَّ كَثِيرًا مِنْهُمْ مَآ أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ طُغْيَانًا وَكُفْرًا ۚ وَأَلْقَيْنَا بَيْنَهُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَآءَ إِلَىٰ يَوْمِ الْقِيَامَةِ ۚ كُلَّمَآ أَوْقَدُوا نَارًا لِلْحَرْبِ أَطْفَأَهَا اللَّهُ ۚ وَيَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَسَادًا ۚ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُفْسِدِينَ 🍀 ترجمه: و یهود گفتند: دست خدا بسته است دست هایشان بسته باد و به سبب آنچه گفتند بر آنان لعنت باد؛ بلكه دست اراده و قدرت خدا همواره باز است‌ هر گونه بخواهد، روزی می‌دهد. و مسلّماً آنچه از جانب پروردگارت به سوی تو نازل شده است، بر سرکشی و كفر بسیاری از آنان می ‌افزاید. و ما میان آنان تا روز قیامت كینه و دشمنی انداختیم. هر زمان آتشی را برای جنگ افروختند خدا آن را خاموش كرد، و همواره در زمین برای فساد می ‌كوشند، و خدا مفسدان را دوست ندارد. 🌷 : بسته در واقع از کلمه غل می آید، غل طوقی است که به گردن می زنند 🌷 : بسته باد 🌷 : دست هایشان 🌷 : باز است 🌷 : خرج می دهد، روزی می دهد 🌷 : دشمنی آشکار 🌷 : کینه 🌷 : روز قیامت 🌷 : روشن کردند 🌷 : آتش 🌷 : برای جنگ 🌷 : خاموش کردند 🌷 : می کوشند 🌸 این آیه همانند سایر آیات سوره مائده در مدینه نازل شده است در اين آيه به یکی از سخنان ناروا و گفتار گناه ‌آلود اشاره شده است. تاريخ نشان مى‌ دهد كه يهود زمانى در اوج قدرت زندگی می کردند، و به مرور زمان، قدرت آنها با نَوَسان هايى ادامه داشت ولى با ظهور اسلام، مخصوصاً در محيط ، قدرت آنها افول كرد، در اين موقع بعضى از آنها با در نظر گرفتن قدرت پيشين از روى تمسخر گفتند: دست خدا به زنجير بسته شده و به ما بخششى نمى ‌كند! و از آنجایی كه بقيّه نيز به این گفتار‌ راضى بودند، قرآن اين سخن را به همه آنها نسبت داده ا که می فرماید: «وَ قالَتِ الْيَهُودُ يَدُ اللّهِ مَغْلُولَةٌ: و یهود گفت: دست خدا بسته است» منظور از دست خدا یعنی قدرت و اراده خداست» 🌸 در پاسخ آنها نخست به عنوان مذمّت از اين عقيده ناروا مى ‌گويد: «غُلَّتْ أَيْدِيهِمْ وَ لُعِنُوا بِما قالُوا: دست آنها در زنجیر باد و به سبب آنچه گفتند بر آنان لعنت باد» لعنت یعنی از رحمت و لطف الهی محروم شدن سپس براى ابطال اين عقيده ناروا مى‌ فرماید: «بَلْ يَداهُ مَبْسُوطَتانِ يُنْفِقُ كَيْفَ يَشاءُ: بلکه دست اراده و قدرت خدا همواره باز است» حتّى اين آيات كه گفتار و عقايد آنان را آشکار می کند به جاى اين كه اثر مثبت در آنها بگذارد و از راه غلط بازگرداند، بسيارى از آنها را روى دنده لجاجت مى ‌افكند و طغيان و كفر آنها بيشتر مى‌شود که قرآن به پیامبر می فرماید: «وَ لَيَزِيدَنَّ كَثِيراً مِنْهُمْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ طُغْياناً وَ كُفْراً: و آنچه از جانب پروردگارت به سوی تو نازل شده است ، بر سرکشی و کفر بسیاری از آنان می افزاید» 🌸 امّا در مقابل اين گفته‌ ها و اعتقادات ناروا و لجاجت و يک دندگى در طريق طغيان و كفر، مجازات سنگينى در اين جهان براى آنها قائل شده، مى ‌فرمايد: «وَ أَلْقَيْنا بَيْنَهُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ إِلى يَوْمِ الْقِيامَةِ: و ما میان آنان تا روز قیامت کینه و دشمنی انداختیم» و سپس آيه اشاره به كوشش ها و تلاش هاى يهود براى برافروختن آتش جنگ ها و لطف خدا در مورد رهايى مسلمانان از اين آتش هاى نابود كننده كرده، مى‌ فرمايد: «كُلَّما أَوْقَدُوا ناراً لِلْحَرْبِ أَطْفَأَهَا اللّهُ: هر زمان آتشی را برای جنگ افروختند خدا آن را خاموش کرد» و اين در حقيقت يكى از نكات اعجاز آميز زندگى «صلّى اللّه عليه و آله» است.قرآن اضافه مى ‌كند: «وَ يَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَساداً وَ اللّهُ لا يُحِبُّ الْمُفْسِدِينَ: و همواره در زمین برای فساد می کوشند و خدا مفسدان را دوست ندارد. 🔹 پیام های آیه ۶۴ سوره مائده 🔹 ✅ به گناه دیگران، شرکت در آن است. ✅ پاسخ شبهه را باید قویتر از شبهه داد. ✅ طغیان و کفر، زمینه ساز دشمنی و کینه است ✅ دستیابی به محبت یا قهر الهی، در اثر عملکرد ما است. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 برای خداوند، حتی نوع راه رفتن زن هم اهمیت دارد❗️ 🔰مسائل مربوط به حیا، عفاف و حجاب آنقدر برای خداوند اهمیت دارد که در قرآن کریم، در لابه لای آیات و در وسط نقل اتفاق و یا داستان هم به آن اشاره می کند. 🔻 برای مثال، خداوند در مورد یکی از دختران حضرت شعیب علیه السلام که به سمت حضرت موسی علیه السلام آمد و سخن گفت، می فرماید: « فَجاءَتْهُ إِحْداهُما تَمْشِي عَلَى اسْتِحْياءٍ قالَتْ إِنَّ أَبِي يَدْعُوكَ لِيَجْزِيَكَ أَجْرَ ما سَقَيْتَ لَنا… »/ قصص، آیه 25 «پس (چيزى نگذشت كه) يكى از آن دو (زن) در حالى كه با و راه مى‌رفت به نزد او آمد و گفت: همانا پدرم از شما دعوت مى‌كند تا مزد اين‌كه براى ما آب دادى به تو بپردازد» (ترجمه؛ برگرفته از تفسیر نور، ج7، ص 38) ◀️ در حقیقت، برای خداوند حتی نوع زنان هم اهمیت دارد. بنابراین، حساسیت و میزان پایبندی خود به مبانی دینی از جمله حجاب، عفاف و حیا را با این آیات بسنجیم نه با سخنان افراد به ظاهر مذهبی و مثلاً روشنفکر. کانال 👇 @Targomeh