eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.5هزار دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
5هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷 عدالت در گفتار ✍ در خصوص زبان آسان ترین کار حرف زدن است . 👌و مشکل ترین کار حرف خوب زدن است . زیرا با توجه به تعریف عدالت « العدل وضع الشئ فی موضعه» عدل یعنی قرار دادن هرچیزی در مکان مناسب خودش و امر خداوند 👇 📚وَإِذَا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا وَلَوْ كَانَ ذَا قُرْبَى و هنگامی که سخن گویید، عدالت ورزید هر چند درباره خویشان باشد (انعام / ۱۵۲ ) لذا جهت تحقق عدالت در گفتار بایستی حرف حق گفته شود به جا گفته شود به اندازه گفته شود حرف بیهوده و لغو نباشد . 🌹🌹🍀🍀🌹🌹🍀🍀 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🌹در محضر قرآن کریم/ ✅ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُواْ مَا عَاهَدُواْ اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَى‌ نَحْبَهُ وَ مِنْهُم مَّن يَنتَظِرُ وَ مَا بَدَّلُواْ تَبْدِيلاً (احزاب/۲۳) 🔹از میان مؤمنان، مردانى هستند كه آنچه را با خداوند پیمان بسته بودند، صادقانه وفا كردند (و خود را آماده‌ى جهاد نمودند)، برخى از آنان پیمانشان را عملی كردند (و به شهادت رسیدند) و بعضى دیگر در انتظار (شهادت) هستند، و هرگز (عقیده و پیمان خود را) تغییر ندادند. 🔸كلمه‌ى «نحب» داراى معانى زیادى است ولى در این‌جا به معناى نذر و عهد و پیمانى است كه چه بسا انجام آن منجر به مرگ یا خطر بزرگى شود. در برابر گروهى كه خواهان زندگى در رفاه بودند، « یودّوا لو انّهم بادون فى الاعراب »(احزاب/۲۰) گروهى در انتظار شهادتند. «و منهم من ینتظر» 🔸از امام علی علیه السلام روایت شده که این آیه در باره‌ی ما نازل شده است (و قبلاً مردانی هم چون حمزه از ما شهید شدند) و به خدا سوگند من انتظار(شهادت) می‌کشم.(مجمع‌البیان، ج ۸، ص ۵۵۰). امام حسین‌ علیه السلام، هنگام وداع با اصحابش و گاهى بالاى سر شهدا، این آیه را تلاوت مى‌فرمود.(تفسیر كنزالدّقائق) ❇️ از پیام‌های آیه ▫️همه‌ى اصحاب پیامبر(ص) و مؤمنان در یک درجه نیستند. «من المؤمنین» ▫️نقل كمالات دیگران یكى از راه‌هاى تربیت است. «من المؤمنین رجال ...» ▫️دفاع از حقّ تا مرز شهادت، نشانه‌ى صداقت در ایمان است. «صدقوا ما عاهدوا اللّه» ▫️تعهّد، لازم‌الاجرا و عمل به آن نشانه صداقت است. «صدقوا ما عاهدوا» ▫️بزرگداشت شهدا، پیام و درسى قرآنى است. «فمنهم من قضى نحبه» ▫️انتظار شهادت نیز یک ارزش است. «و منهم من ینتظر» آمادگى براى لقاى خداوند، از صفات مؤمنان است. ▫️باب شهادت باز است. «و منهم من ینتظر» ▫️شهادت برخى مؤمنان، عامل عقب نشینى یا دلسردى دیگر مؤمنان نمى‌شود. (مؤمن با این‌كه شهادت دوستان و عزیزان خود را مى‌بیند، باز خود در انتظار شهادت است) «و منهم من ینتظر» ▫️مؤمنان واقعى پایبند عهد و پیمان خود با خدا هستند و هیچ چیز حتّى شهادت دوستان و عزیزان، روحیه آنان را تغییر نمى‌دهد. «و ما بدّلوا تبدیلا» کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 آیا شکرگزار هستیم؟! ✅ نام دیگر سوره نَحل، نِعَم به‌معنی نعمت‌هاست. در آیات ابتدایی این سوره به ۴۰ نعمت خداوند، اشاره شده و موارد ذیل نیز مطرح شده است: ▫️ایجاد روحیه شکرگزاری: لعلکم تشکرون(آیه۱۴) ▫️تسلیم: لعلکم تسلمون(آیه۸۱) ▫️تفکر: لعلهم یتفکرون(آیه۴۴) ▫️تذکر: لعلکم تذکرون(آیه۹۰) ▫️هدایتگری: لعلکم تهتدون(آیه۱۵) ▫️تعقل: ان فی ذلک لایات لقوم یعقلون(آیه ۱۲) 🔸نعمتِ آسمان، زمین، چهارپایان، پوشش، منافع حیوانات، گوشت، جمال و زیبایی، حمل و نقل، هدایت، آب، مراتع، میوه‌ها، شب و روز، خورشید و ماه، ستاره، موجودات رنگارنگ، دریا و جواهرات، حرکت کشتی، کوهها، نهرها، راهها، علائم طبیعی، راهیابی از طریق ستارگان، سرسبزی زمین، شیر خالص، عسل، همسر، فرزند و نوه ، رزق، گوش، چشم، قلب، مسکن ثابت و سیار، انواع پوشاک، نعمت سایه، پناهگاه در کوه ها، لباس برای سرما و گرما، لباس رزم و ... 🔹با اینکه همه نعمت‌ها از جانب خداست و بندگان در هر نعمتی رهین منّت او هستند، لکن خداوند در خصوص چند نعمت، تعبیر به منّت فرموده است، از جمله: ▫️نعمت اسلام(نساء/۹۴) ▫️نعمت نبوت(آل عمران/۱۶۴) ▫️نعمت هدایت(حجرات/۱۷) ▫️نعمت حاکمیت مؤمنان(قصص/۵) ▫️اکمال دین و اتمام نعمت با امامت و ولایت(مائده/۳). 🔸شکر واقعی آن است که انسان، نعمت‌ها را از خدا بداند(نحل/۵۳) و‌ در مسیر خدا هم از آن استفاده کند و بهترین شکر، شکر عملی است که در نماز، روزه، خدمت به مردم، قناعت، یتیم نوازی، کمک به محرومان و ... تجلی دارد. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ آیه ی قرآن که بسیار ترسناکه 🔥 وقتی خدا به حالت دور کردن سگ، با انسان سخن می گوید😱 ⁉️ کدام رفتار انسان، باعث این عاقبت به شری می شود؟ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📕📕 📖 > 🩸قرآن، آیات را به و انفسى تقسیم کرده، انسان‌ها را به سیر و در آن‌ها فرا مى‌خواند: * سَنُریهِم ءایتِنا فِى‌الأفاقِ وَ فِى أَنفُسِهم حتّى یَتَبیَّن لَهم أَنّهُ الحَقّ = به زودی خود را در افق‌ها و در دل خودشان ، بدیشان خواهیم نمود تا برای آنان شود که همانا او حق است * ( فصلت ۵۳ ) 💎در اینکه مقصود از و انفس در این آیه چیست ، مفسران نخست ، مانند عطاء سدّی و قتاده گوناگونی دارند : 👈۱. آیات ، آثار و سرنوشت امت‌های پیشین ، و انفس ، بیماری و است ؛ 👈 ۲. آیات ، فتح بلاد گوناگون و انفس ، فتح است ؛ 👈۳. آیات ، وقایعی است که از سوی خدا بر امت‌های پیشین رفته و چیزی است که در روز جنگ بدر بر مسلمان‌ها گذشته است ؛ 👈 ۴ . آیات ، آقریده‌های زمین و آسمان ، مانند خورشید ، ماه ، ستارگان ، کوه‌ها ، دریاها ، گیاهان و هر چیزی انسان است ، و آیات انفسی ، طایفه وجود آدمی است . 🩸این معنا را بسیاری از مفسران بعدی پذیرفته‌اند و به صورت اصطلاح مطرح شده است . کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۱۴۲ وَ مِنَ الْأَنْعامِ حَمُولَةً وَ فَرْشاً كُلُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ «انعام آیه 142» و بعضى از چهارپايان باركش و بعضى غير باركش و مثل فرش (به زمين نزديك) اند (و يا از كرك و پشم آنها براى فرش استفاده مى‌شود) از آنچه خداوند روزى شما ساخته بخوريد و از گام‌هاى (وسوسه‌انگيز) شيطان پيروى نكنيد، چرا كه او دشمن آشكار شماست. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💫 نور (محسن قرائتی)⚡️ وَ مِنَ الْأَنْعامِ حَمُولَةً وَ فَرْشاً كُلُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ «انعام آیه 142» و بعضى از چهارپايان باركش و بعضى غير باركش و مثل فرش (به زمين نزديك) اند (و يا از كرك و پشم آنها براى فرش استفاده مى‌شود) از آنچه خداوند روزى شما ساخته بخوريد و از گام‌هاى (وسوسه‌انگيز) شيطان پيروى نكنيد، چرا كه او دشمن آشكار شماست. 🔸نکته ها در آيه‌ى قبل به نعمت‌هاى خداوند در محصولات كشاورزى اشاره شده و در اينجا به دامدارى و انواع بهره‌هايى كه انسان از حيوانات مى‌برد. مراد از كلمه «فرش»، چهارپايانى مثل گوسفند است كه به خاطر نزديكى بدنشان به زمين، به منزله فرش هستند، يا اينكه از پشم و كرك و موى آنها فرش مى‌بافند. بيشتر مفسّران، كلمه‌ى‌ «حَمُولَةً» را به معناى حيوانات باربر دانسته‌اند، و «فرش» را حيوانات غير باربر معنا كرده‌اند. 🔹پیام ها ✅1- هستى و آفريده‌هايش، مسخّر انسان است. «حَمُولَةً وَ فَرْشاً» ✅2- قانون كلى در حيوانات، حلال بودن مصرف آنهاست، مگر آنكه دليلى برحرمت باشد. «كُلُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ» ✅3- تحريم حلال‌ها، از گام‌هاى شيطانى است. كُلُوا ... وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ‌ ✅4- تنها توصيه به خام‌خوارى كه امروز در ميان گروه كثيرى رواج دارد و نهى از مصرف گوشت، ممنوع است. وَ مِنَ الْأَنْعامِ‌ ... كُلُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ‌ ✅5- نسبت به خوردنى‌ها بايد مواظب باشيم. «كُلُوا ... وَ لا تَتَّبِعُوا» چنانكه اوّلين اهرم شيطان براى گمراه كردن حضرت آدم، غذا بود. ✅6- سر سفره‌ى خداوند، از دشمن او پيروى نكنيم. «كُلُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ» ✅7- سياست شيطان، انحراف تدريجى است، نه دفعى. «خُطُواتِ الشَّيْطانِ» کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👈این عبارات انتهایی فقط دوبار در قرآن به کار رفته است👇 🌸🌸🌸🌸 ✨إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ✨ ۱-سوره بقره آیه ۳۷ ✨فَتَلَقَّىٰ آدَمُ مِن رَّبِّهِ كَلِمَاتٍ فَتَابَ عَلَيْهِ انه هو التواب الرحیم ۲-سوره بقره آیه ۵۴ ✨وَإِذْ قَالَ مُوسَىٰ لِقَوْمِهِ يَا قَوْمِ إِنَّكُمْ ظَلَمْتُمْ أَنفُسَكُم بِاتِّخَاذِكُمُ الْعِجْلَ فَتُوبُوا إِلَىٰ بَارِئِكُمْ فَاقْتُلُوا أَنفُسَكُمْ ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ عِندَ بَارِئِكُمْ فَتَابَ عَلَيْكُمْ انه هوالتواب الرحیم 🌸🌸🌸🌸 ✨وَلِلْكَافِرِينَ عَذَابٌ مُّهِينٌ✨ ۱-سوره بقره آیه ۹۰ ✨بِئْسَمَا اشْتَرَوْا بِهِ أَنفُسَهُمْ أَن يَكْفُرُوا بِمَا أَنزَلَ اللَّهُ بَغْيًا أَن يُنَزِّلَ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ عَلَىٰ مَن يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ فَبَاءُوا بِغَضَبٍ عَلَىٰ غَضَبٍ و للکافرین عذاب مهین ۲- سوره مجادله آیه ۵ ✨إِنَّ الَّذِينَ يُحَادُّونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ كُبِتُوا كَمَا كُبِتَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ وَقَدْ أَنزَلْنَا آيَاتٍ بَيِّنَاتٍ و للکافرین عذاب مهین 🌸🌸🌸🌸 ✨إِنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ✨ ۱-سوره بقره آیه ۱۱۰ ✨وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَمَا تُقَدِّمُوا لِأَنفُسِكُم مِّنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ عِندَ اللَّهِ ان الله بما تعملون بصیر ۲-سوره بقره آیه ۲۳۷ ✨وَإِن طَلَّقْتُمُوهُنَّ مِن قَبْلِ أَن تَمَسُّوهُنَّ وَقَدْ فَرَضْتُمْ لَهُنَّ فَرِيضَةً فَنِصْفُ مَا فَرَضْتُمْ إِلَّا أَن يَعْفُونَ أَوْ يَعْفُوَ الَّذِي بِيَدِهِ عُقْدَةُ النِّكَاحِ وَأَن تَعْفُوا أَقْرَبُ لِلتَّقْوَىٰ وَلَا تَنسَوُا الْفَضْلَ بَيْنَكُمْ ان الله بما تعملون بصیر کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوره انبیا آیه ۳۰ : وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ کُلَّ شَیْءٍ حَیٍّ… …و هر چیز زنده‌ای را از آب قرار دادیم؟!… اگر شما ۱۴۰۰ سال پیش در بیابانی می ‌ایستادید و در حالیکه با اشاره به بدن فردی دیگر می‌گفتید : «بیشتر تمام قسمتهای این بدن از آب ساخته شده است»، هیچکس سخنان شما را باور نمی‌کرد. دلیل اثبات این مسئله تا زمان اختراع میکروسکوپ در دسترس نبود. آنها مجبور بودند این مدت طولانی منتظر بمانند تا یافته های جدید ثابت نماید که هشتاد درصد سیتوپلاسم که ماده ی اصلی هر سلول می‌باشد، از آب تشکیل شده است. با این وجود شواهد ارائه گشت و سخن قرآن بار دیگر در آزمایش روزگار درست از آب در آمد. منبع: قرآن؛ کتاب شگفت انگیز – دکتر گری میلر کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸 قدیمی‌ترین عبادت روی زمین کردن بوده؟ ✴️ هابیل و قابیل مأمور شدن یه کار خالصانه برای خدا انجام بدن؛ قرآن هم میگه نفری یه گوسفند قربونی کردن «وَاتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ ابْنَيْ آدَمَ بِالْحَقِّ إِذْ قَرَّبَا قُرْبَانًا» (مائده، 27) این اولین دستوریه که از قرآن سراغ داریم .. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 در محضر قرآن کریم/ ✅ وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِن شَكَرْتُمْ لَأَزِيْدَنَّكُمْ وَلَئِن كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِى لَشَدِيدٌ (ابراهیم/۷) 🔹و (نیز به یادآور) هنگامى كه پروردگارتان اعلام فرمود: همانا اگر شكر كنید، قطعاً شما را مى‌افزایم، و اگر كفران كنید البته عذاب من سخت است. 🔸این آیه، مهم‌ترین و صریح‌ترین آیه قرآن در مورد شكر نعمت و یا كفران آن است، كه بعد از آیه‌ى مربوط به نعمت آزادى و تشكیل حكومت الهى، به رهبرى حضرت موسى(ع) مطرح شده است و این، رمز آن است كه حكومت الهى و رهبر آسمانى مهم‌ترین نعمت‌هاست، و اگر شكرگزارى نشود، خداوند مردم ناسپاس را به عذاب شدیدى گرفتار مى‌كند. 🔸شكر نعمت مراحلى دارد: شكر قلبى؛ كه انسان همه‌ى نعمت‌ها را از خداوند بداند. شكر زبانى؛ نظیر گفتن«الحمدللَّه». شكر عملى؛ كه با انجام عبادات و صرف كردن عمر و اموال در مسیر رضاى خدا و خدمت به مردم به دست مى‌آید. امام صادق ‌علیه السلام فرمود: شكر نعمت، دورى از گناه است و نیز فرمود: شكر آن است كه انسان نعمت را از خدا بداند (نه از زیركى و علم و عقل و تلاش خود یا دیگران) و به آنچه خدا به او داده راضى باشد و نعمت‌هاى الهى را وسیله‌ى گناه قرار ندهد، شكر واقعى آن است كه انسان نعمت خدا را در مسیر خدا قرار دهد. شكر در برابر نعمت‌هاى الهى بسیار ناچیز و غیرقابل ذكر است 🔸در حدیث مى‌خوانیم كه خداوند به حضرت موسى(ع) وحى كرد: حقّ شكر مرا بجا آور. موسى(ع) گفت: این كار امكان ندارد، زیرا هر كلمه‌ى شكر نیز شكر دیگرى لازم دارد. وحى آمد: همین اقرار تو و این كه مى‌دانى هر چه هست از من است، بهترین شكر من است. به گفته‌ى روایات، كسى كه از مردم تشكر نكند از خدا نیز تشكر نكرده است. «من لم یشكر المنعم من المخلوقین لم یشكر اللَّه». اگر نعمت خدا را در مسیر غیر حقّ مصرف كنیم، كفران نعمت و زمینه كفر است. «لئن كفرتم »، «بدّلوا نعمة اللَّه كفراً»(ابراهیم/۲۴) كسانى‌كه نعمت خدا را به كفر تبدیل كردند. ❇️ از پيام‌های آیه ▫️سنّت خداوند بر آن است كه شكر را وسیله‌ى ازدیاد نعمت قرار داده و این سنّت را قاطعانه اعلام كرده است. «تأذن ربّكم» ▫️خدا براى تربیت ما، شكر را لازم كرد نه آنكه خود محتاج شكر باشد. «ربّكم» ▫️با شكر نه تنها نعمت‌هاى خداوند بر ما زیاد مى‌شود، بلكه خود ما نیز رشد پیدا مى‌كنیم، زیاد مى‌شویم و بالا مى‌ رویم.«لازیدنّكم» ▫️كیفر كفران نعمت، تنها گرفتن نعمت نیست، بلكه حتى گاهى نعمت سلب نمى‌شود ولى به صورت نقمت و استدراج در مى‌آید تا شخص، كم‌كم سقوط كند. «لان كفرتم انّ عذابى لشدید» کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 جهاد در قرآن ✅ در هفته‌ی دفاع مقدّس؛ بحث جهاد را خدمت شما تقدیم می‌کنم. البته شرح برخی از این آیات در بخش «در محضر قرآن کریم»، تبیین شده است که می‌توانید مراجعه نمایید. 🔹اجازه جهاد برای کسانی که مورد ستم واقع شدند و جنگ به آنها تحمیل شده است: حج/۳۹ 🔸فضیلت و برتری اهل جهاد بر دیگران: نساء/۹۵ 🔹تأکید و تهدید بر امر جهاد: توبه/۳۹ 🔸جهاد با کفار و منافقان و شدت برخورد با آنها: تحریم/۹ 🔹نترسیدن از دشمن و خشیت از خدا: توبه/۱۳ 🔸ممنوع بودن فرار از میدان جهاد: انفال/۱۵ 🔹همراهی خداوند با اهل جهاد: محمد(ص)/۳۵ 🔸هدف نبودن جمع غنایم در جهاد: نساء/۹۴ 🔹وظیفه اهل جهاد: ▫️صبر و استقامت ▫️و به یاد خدا بودن: انفال/۴۵ ▫️عدم تعدی و تجاوز: بقره/۱۹۰ ▫️مبارزه با پیشوایان کفر: توبه/۱۲ 🔸هدف از جهاد با دشمن: ▫️ترساندن دشمنان خدا و دشمنان مسلمانان: انفال/۶۰ ▫️حفظ مراکز عبادی و مساجد الهی: حج/۴۰ ▫️از بین رفتن فساد در زمین: بقره/۲۵۱ ▫️خواری و رسوایی دشمنان: توبه/۱۴ ▫️از بین بردن شرک و بت‌پرستی و حاکمیت دین الهی: انفال/۳۹ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📕📕 📖 > 🩸در مواردی دیگری نیز آیات به آفاقی و انفسی به همین معنا است : * و فی الارض ءایات للموقنین * و فی انفسکم افلا تبصرون = و در زمین برای اهل نشانه‌هایی است و در خود شما ؛ پس آیا نمی‌بینید ؟ ( ذاریات ۲۰ و ۲۱ ) 💎در آیه ۴ جاثیه انسان و انواع جانوران را نشانه‌هایی برای اهل می‌داند : * و فی خلقکم و ما یبتّ من دابّه آیات لقوم یوقنون * . 🩸مفسران ،‌ در آیات آفاقی و انفسی ، تامل در آیات انفسی را دانسته‌اند . 💎 علامه طباطبایی ، پس از روایت * من عرف نفسه عرف ربّه * می گوید : در آیات انفسی ، از سیر در آیات آفاقی مفیدتر است ؛ زیرا این ، همراه با آگاهی بر ذات نفس و قوا و ادوات روحی و جسمی و ان از اعتدال و افراط و تفریط در کار و همچنین ملکات فاضله و و احوال پسندیده و ناپسندی است که با آن مقارن است . 🩸روشن است که آدمی به معرفت این گونه امور و آگاهی از لوازم آن چون یا شقاوت و ..... موجب آگاهی از درد و درمان از نزدیک‌ترین راه است ؛ در نتیجه ، انسان به آن چه فاسد شده و به التزام آنچه درست است ، می‌پردازد ؛ بر خلاف سیر در آیات که ندایش به این نزدیکی نیست . 💎وی در ادامه به دیگری اشاره کرده ، می افزاید : نظر در آیات آفاقی و حاصل از آن ، علم نظری و حصولی است ؛ بر خلاف نظر در نفس و آن و اطوار وجودی اش و معرفت حاصل از آن که شهودی و حضوری است . 🩸علم ، تحققش به کاربرد برهان و ترتیب قیاس نیاز دارد و تا هنگامی که انسان به آن توجه دارد ، باقی است . ادامه دارد ...... کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۱۴۳و۱۴۴ مُذَبْذَبِينَ بَيْنَ ذلِكَ لا إِلى‌ هؤُلاءِ وَ لا إِلى‌ هؤُلاءِ وَ مَنْ يُضْلِلِ اللَّهُ فَلَنْ تَجِدَ لَهُ سَبِيلًا ( سوره مبارکه نساء آیه ۱۴۳) (منافقان) بين كفر و ايمان سرگشته‌اند، نه با اين گروه‌اند و نه با آن گروه و خداوند هر كه را گمراه كند، براى او راه نجاتى نخواهى يافت. يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الْكافِرِينَ أَوْلِياءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ أَ تُرِيدُونَ أَنْ تَجْعَلُوا لِلَّهِ عَلَيْكُمْ سُلْطاناً مُبِيناً ( سوره مبارکه نساء آیه ۱۴۴) اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! كافران را به جاى مؤمنان دوست و سرپرست خود نگيريد، آيا مى‌خواهيد براى خداوند دليل و حجّت آشكار عليه خودتان قرار دهيد؟ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
نور (محسن قرائتی) 💧🌹 مُذَبْذَبِينَ بَيْنَ ذلِكَ لا إِلى‌ هؤُلاءِ وَ لا إِلى‌ هؤُلاءِ وَ مَنْ يُضْلِلِ اللَّهُ فَلَنْ تَجِدَ لَهُ سَبِيلًا ( سوره مبارکه نساء آیه ۱۴۳) (منافقان) بين كفر و ايمان سرگشته‌اند، نه با اين گروه‌اند و نه با آن گروه و خداوند هر كه را گمراه كند، براى او راه نجاتى نخواهى يافت. «1». تفسير نورالثقلين. «2». درّالمنثور، ج 2، ص 237. جلد 2 - صفحه 193 نکته ها «تَذَبذُب» حركت چيزى است كه در هوا آويخته باشد و هيچ جايگاه و پايگاه محكم و استوارى در روى زمين نداشته باشد. پیام ها 1- منافقان، استقلال فكر و عقيده ندارند به هر حركتى مى‌چرخند، به ديگران وابسته و بى‌هدف سرگردانند. «مُذَبْذَبِينَ بَيْنَ ذلِكَ» 2- منافق، آرامش ندارد. چون پيوسته بايد موضع جديد، تصميم فورى و عجولانه بگيرد. «مُذَبْذَبِينَ بَيْنَ ذلِكَ» کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
نور (محسن قرائتی) يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الْكافِرِينَ أَوْلِياءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ أَ تُرِيدُونَ أَنْ تَجْعَلُوا لِلَّهِ عَلَيْكُمْ سُلْطاناً مُبِيناً ( سوره مبارکه نساء آیه ۱۴۴) اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! كافران را به جاى مؤمنان دوست و سرپرست خود نگيريد، آيا مى‌خواهيد براى خداوند دليل و حجّت آشكار عليه خودتان قرار دهيد؟ نکته ها مؤمنان حقّ ايجاد رابطه با كفّار را ندارند، ولى منافقان با كافران رابطه‌ى تنگاتنگ دارند. قرآن، كفّار را شيطان‌هاى منافقان‌ «خَلَوْا إِلى‌ شَياطِينِهِمْ» «1» و برادران منافقان معرفى مى‌كند «الَّذِينَ نافَقُوا يَقُولُونَ لِإِخْوانِهِمُ الَّذِينَ كَفَرُوا» «2» تعبيرات قرآن در آيات 139 و 141 مبين كيفيّت رابطه‌ى آنان با كفّار بود. «1». بقره، 17. «2». حشر، 11. جلد 2 - صفحه 194 پیام ها 1- پذيرش ولايت كفّار با ايمان سازگار نيست. يك دل، دو دوستى برنمى‌دارد. يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا ... 2- تولّى و تبرّى، دوستى با مؤمنان و دورى از كافران، لازمه‌ى ايمان است. «لا تَتَّخِذُوا الْكافِرِينَ أَوْلِياءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ» 3- از هر نوع اختلاط، رفاقت و قراردادى كه نتيجه‌اش به زيان مسلمانان باشد، بايد پرهيز كرد. «لا تَتَّخِذُوا الْكافِرِينَ أَوْلِياءَ» 4- در سياست خارجى، روابط سياسى و اقتصادى، گزينش‌ها و عزل و نصب‌ها، هر اقدامى كه به سلطه‌ى كفّار بر مسلمانان انجامد حرام و محكوم است. «لا تَتَّخِذُوا الْكافِرِينَ أَوْلِياءَ» 5- مسلمان ذلّت پذير، در برابر خداوند پاسخى ندارد. أَ تُرِيدُونَ أَنْ تَجْعَلُوا لِلَّهِ‌ ... کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا