📕#دائره_المعارف_قرآن_کریم📕
📖 #آیات_خدا>
#آیات_آفاقى_و_انفسى
🩸در مواردی دیگری نیز #تقسیم آیات به آفاقی و انفسی به همین معنا است :
* و فی الارض ءایات للموقنین * و فی انفسکم افلا تبصرون = و در زمین برای اهل #یقین نشانههایی است و در خود شما ؛ پس آیا نمیبینید ؟ ( ذاریات ۲۰ و ۲۱ )
💎در آیه ۴ جاثیه #آفرینش انسان و انواع جانوران را نشانههایی برای اهل #یقین میداند :
* و فی خلقکم و ما یبتّ من دابّه آیات لقوم یوقنون * .
🩸مفسران ، در #مقایسه آیات آفاقی و انفسی ، تامل در آیات انفسی را #سودمندتر دانستهاند .
💎 علامه طباطبایی ، پس از #نقل روایت * من عرف نفسه عرف ربّه * می گوید :
#سیر در آیات انفسی ، از سیر در آیات آفاقی مفیدتر است ؛ زیرا این #سیر ، همراه با آگاهی بر ذات نفس و قوا و ادوات روحی و جسمی و #عوارض ان از اعتدال و افراط و تفریط در کار و همچنین ملکات فاضله و #رذینه و احوال پسندیده و ناپسندی است که با آن مقارن است .
🩸روشن است که #اشتغال آدمی به معرفت این گونه امور و آگاهی از لوازم آن چون #سعادت یا شقاوت و ..... موجب آگاهی از درد و درمان از نزدیکترین راه است ؛ در نتیجه ، انسان به #اصلاح آن چه فاسد شده و به التزام آنچه درست است ، میپردازد ؛ بر خلاف سیر در آیات #آفاقی که ندایش به این نزدیکی نیست .
💎وی در ادامه به #تفاوت دیگری اشاره کرده ، می افزاید :
نظر در آیات آفاقی و #معرفت حاصل از آن ، علم نظری و حصولی است ؛ بر خلاف نظر در نفس و #قوای آن و اطوار وجودی اش و معرفت حاصل از آن که شهودی و حضوری است .
🩸علم #حصولی ، تحققش به کاربرد برهان و ترتیب قیاس نیاز دارد و تا هنگامی که انسان به #مقدمات آن توجه دارد ، باقی است .
ادامه دارد ......
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیر قطره ای قرآن کریم
#نساء آیه ۱۴۳و۱۴۴
مُذَبْذَبِينَ بَيْنَ ذلِكَ لا إِلى هؤُلاءِ وَ لا إِلى هؤُلاءِ وَ مَنْ يُضْلِلِ اللَّهُ فَلَنْ تَجِدَ لَهُ سَبِيلًا ( سوره مبارکه نساء آیه ۱۴۳)
(منافقان) بين كفر و ايمان سرگشتهاند، نه با اين گروهاند و نه با آن گروه و خداوند هر كه را گمراه كند، براى او راه نجاتى نخواهى يافت.
يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الْكافِرِينَ أَوْلِياءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ أَ تُرِيدُونَ أَنْ تَجْعَلُوا لِلَّهِ عَلَيْكُمْ سُلْطاناً مُبِيناً ( سوره مبارکه نساء آیه ۱۴۴)
اى كسانى كه ايمان آوردهايد! كافران را به جاى مؤمنان دوست و سرپرست خود نگيريد، آيا مىخواهيد براى خداوند دليل و حجّت آشكار عليه خودتان قرار دهيد؟
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
#تفسیر نور (محسن قرائتی)
💧🌹
مُذَبْذَبِينَ بَيْنَ ذلِكَ لا إِلى هؤُلاءِ وَ لا إِلى هؤُلاءِ وَ مَنْ يُضْلِلِ اللَّهُ فَلَنْ تَجِدَ لَهُ سَبِيلًا ( سوره مبارکه نساء آیه ۱۴۳)
(منافقان) بين كفر و ايمان سرگشتهاند، نه با اين گروهاند و نه با آن گروه و خداوند هر كه را گمراه كند، براى او راه نجاتى نخواهى يافت.
«1». تفسير نورالثقلين.
«2». درّالمنثور، ج 2، ص 237.
جلد 2 - صفحه 193
نکته ها
«تَذَبذُب» حركت چيزى است كه در هوا آويخته باشد و هيچ جايگاه و پايگاه محكم و استوارى در روى زمين نداشته باشد.
پیام ها
1- منافقان، استقلال فكر و عقيده ندارند به هر حركتى مىچرخند، به ديگران وابسته و بىهدف سرگردانند. «مُذَبْذَبِينَ بَيْنَ ذلِكَ»
2- منافق، آرامش ندارد. چون پيوسته بايد موضع جديد، تصميم فورى و عجولانه بگيرد. «مُذَبْذَبِينَ بَيْنَ ذلِكَ»
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
#تفسیر نور (محسن قرائتی)
يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الْكافِرِينَ أَوْلِياءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ أَ تُرِيدُونَ أَنْ تَجْعَلُوا لِلَّهِ عَلَيْكُمْ سُلْطاناً مُبِيناً ( سوره مبارکه نساء آیه ۱۴۴)
اى كسانى كه ايمان آوردهايد! كافران را به جاى مؤمنان دوست و سرپرست خود نگيريد، آيا مىخواهيد براى خداوند دليل و حجّت آشكار عليه خودتان قرار دهيد؟
نکته ها
مؤمنان حقّ ايجاد رابطه با كفّار را ندارند، ولى منافقان با كافران رابطهى تنگاتنگ دارند.
قرآن، كفّار را شيطانهاى منافقان «خَلَوْا إِلى شَياطِينِهِمْ» «1» و برادران منافقان معرفى مىكند «الَّذِينَ نافَقُوا يَقُولُونَ لِإِخْوانِهِمُ الَّذِينَ كَفَرُوا» «2» تعبيرات قرآن در آيات 139 و 141 مبين كيفيّت رابطهى آنان با كفّار بود.
«1». بقره، 17.
«2». حشر، 11.
جلد 2 - صفحه 194
پیام ها
1- پذيرش ولايت كفّار با ايمان سازگار نيست. يك دل، دو دوستى برنمىدارد. يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا ...
2- تولّى و تبرّى، دوستى با مؤمنان و دورى از كافران، لازمهى ايمان است. «لا تَتَّخِذُوا الْكافِرِينَ أَوْلِياءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ»
3- از هر نوع اختلاط، رفاقت و قراردادى كه نتيجهاش به زيان مسلمانان باشد، بايد پرهيز كرد. «لا تَتَّخِذُوا الْكافِرِينَ أَوْلِياءَ»
4- در سياست خارجى، روابط سياسى و اقتصادى، گزينشها و عزل و نصبها، هر اقدامى كه به سلطهى كفّار بر مسلمانان انجامد حرام و محكوم است. «لا تَتَّخِذُوا الْكافِرِينَ أَوْلِياءَ»
5- مسلمان ذلّت پذير، در برابر خداوند پاسخى ندارد. أَ تُرِيدُونَ أَنْ تَجْعَلُوا لِلَّهِ ...
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این مورچه رو ببین 🐜
روی سنگ وسط رودخانه گیر کرده
اما...
❓یه سوال!
خدایی که این مورچه رو از وسط رودخانه
نجات داد،نمیتونهمن وشما رو از گرفتاری
نجات بده؟!
❗️انگار مشکلمون از اعتماد به خداست😔
📖 وَ مَن یتّق الله یجعل لَهُ مخرجا وَ
يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ ۚ وَمَنْ يَتَوَكَّلْ
عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ ۚ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ ۚ
قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا
☘ و هرکه از خدا پروا کند،خدا برای او
راه بیرون شدن از مشکلات و تنگناها را
قرار میدهد...
💌سوره مبارکه طلاق آیات ۲ و۳
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
#دانستنیها
✅اسم اصلی #ابلیس «حارث» بود
✅بعدها که خیلی عبادت کرد اسمشو گذاشتن «عزازیل» یعنی عزیز خدا
✅بعد که متکبر شد «ابلیس» خطاب شد
✅بعدا که از درگاه خدا رانده شد اسمش شد« #شیطان»
✴️کلی هم لقب داره مثل👇
سرحوب، ضریس، ابوکردوس
ابو لبینی،ابوالحسبان و....
📚منابع
🔹مجمع البحرین
🔸اعلام القرآن
🔹کشف الاسرار
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
#الگو
«وقتی دیدی یکی نمیخواد حرف حق رو قبول کنه ادامه نده»
حضرت #ابراهیم دوساعت برای عموش روضه خوند، که بابا جان من،« يَا أَبَتِ»
چرا آخه اینا رو میپرستی « لِمَ تَعْبُدُ»
اینا که
🔸 نه میشنون « مَا لَا يَسْمَعُ»
🔹نه میبینن « وَلَا يُبْصِرُ»
🔸نه میتونن برات کاری انجام بدن «وَلَا يُغْنِي عَنكَ شَيْئًا»
🔰خلاصه هرچی منطق و فلسفه و احساس بود براش چید
👈اما بعدش چی شد
💢آزر گفت «قَالَ»
ابراهیم!!!!
نمیخواهی خداهای ما رو عبادت کنی
«أَرَاغِبٌ أَنتَ عَنْ آلِهَتِي يَا إِبْرَاهِيمُ»
اگه دست از کارات برنداری سنگسارت میکنما
« لَّمْ تَنتَهِ لَأَرْجُمَنَّكَ»
دست از سرم بردار دیگه
وَاهْجُرْنِي مَلِيًّا📜(مریم 46)
✅به اینجا که رسید حضرت ابراهیم گفت
قَالَ سَلَامٌ عَلَيْكَ(47)
تامام.
بعدش رفت از خدا بخواد که هدایتش کنه
شاید گفت خدایا این دیگه کار من نیست سپردمش به حضرت ابوالفضل😂
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
📛مردان بدی که در قرآن اشاره شده(۱)📛
1⃣قارون(مظهر زَر و ثروت اندوزی)❌
إِنَّ قَارُونَ كَانَ مِن قَوْمِ مُوسَىٰ فَبَغَىٰ عَلَيْهِمْ وَآتَيْنَاهُ مِنَ الْكُنُوزِ مَا إِنَّ مَفَاتِحَهُ لَتَنُوءُ بِالْعُصْبَةِ أُولِي الْقُوَّةِ
ﻫﻤﺎﻧﺎ ﻗﺎﺭﻭﻥ ﺍﺯ ﻗﻮم ﻣﻮﺳﻲ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﺗﻌﺪﻱ ﻭ ﺗﺠﺎﻭﺯ ﻛﺮﺩ ، ﻭ ﺍﺯ ﮔﻨﺠﻴﻨﻪ ﻫﺎﻱ ﻣﺎﻝ ﻭ ﺛﺮﻭﺕ ﺁﻥ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺩﺍﺩﻳﻢ ﻛﻪ ﺣﻤﻞ ﻛﻠﻴﺪﻫﺎﻳﺶ ﺑﺮ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﻧﻴﺮﻭﻣﻨﺪ ﮔﺮﺍﻥ ﻭ ﺩﺷﻮﺍﺭ ﻣﻰ ﺁﻣﺪ.(قصص٧٦)
2⃣فرعون(مظهر زور و استکبار)❌
إِلَىٰ فِرْعَوْنَ وَمَلَئِهِ فَاسْتَكْبَرُوا وَكَانُوا قَوْمًا عَالِينَ
ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﻓﺮﻋﻮﻥ ﻭ ﺳﺮﺍﻥ ﻭ ﺍﺷﺮﺍﻑ ﻗﻮﻣﺶ ، ﭘﺲ ﺗﻜﺒّﺮ ﻭﺭﺯﻳﺪﻧﺪ ; ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﻗﻮﻣﻰ ﺑﺮﺗﺮﻱ ﺟﻮ ﺑﻮﺩﻧﺪ .(مومنون٤٦)
3⃣سامری(مظهر تزویر و فریب)❌
قَالَ فَإِنَّا قَدْ فَتَنَّا قَوْمَكَ مِن بَعْدِكَ وَأَضَلَّهُمُ السَّامِرِيُّ
[ ﺧﺪﺍ ]ﮔﻔﺖ : ﺍﻱ ﻣﻮﺳﻲ ! ﻣﺎ ﺑﻪ ﺭﺍﺳﺘﻲ ﻗﻮم ﺗﻮ ﺭﺍ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻣﺪﻥ ﺗﻮ ﺍﻣﺘﺤﺎﻥ ﻛﺮﺩﻳﻢ ﻭ ﺳﺎﻣﺮﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﮔﻤﺮﺍﻩ ﻛﺮﺩ .(طه٨٥)
4⃣هامان(وزیر فرعون و عمروعاص صفت)❌
وَقَالَ فِرْعَوْنُ يَا أَيُّهَا الْمَلَأُ مَا عَلِمْتُ لَكُم مِّنْ إِلَٰهٍ غَيْرِي فَأَوْقِدْ لِي يَا هَامَانُ عَلَى الطِّينِ فَاجْعَل لِّي صَرْحًا لَّعَلِّي أَطَّلِعُ إِلَىٰ إِلَٰهِ مُوسَىٰ
ﻭ ﻓﺮﻋﻮﻥ ﮔﻔﺖ : ﺍﻱ ﺍﺷﺮﺍﻑ ﻭ ﺳﺮﺍﻥ! ﻣﻦ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﻫﻴﭻ ﻣﻌﺒﻮﺩﻱ ﺟﺰ ﺧﻮﺩ ﻧﻤﻰ ﺷﻨﺎﺳﻢ ، ﭘﺲ ﺍﻱ ﻫﺎﻣﺎﻥ ! ﺑﺮﺍﻳﻢ ﺑﺮ ﮔِﻞ ﺁﺗﺶ ﺑﻴﻔﺮﻭﺯ، ﭘﺲ ﺑﺮﺍﻳﻢ ﺑﺮﺟﻲ ﺑﻠﻨﺪ ﺑﺴﺎﺯ ﺷﺎﻳﺪ ﺑﺮ ﻣﻌﺒﻮﺩ ﻣﻮﺳﻲ ﺁﮔﺎﻫﻲ ﻭ ﺍﻃﻠﺎﻉ ﻳﺎﺑﻢ .(قصص٣٨)
5⃣قابیل(مظهر حسادت و اولین قاتل)❌
فَطَوَّعَتْ لَهُ نَفْسُهُ قَتْلَ أَخِيهِ فَقَتَلَهُ فَأَصْبَحَ مِنَ الْخَاسِرِينَ
ﻧﻔﺲ [ﻃﻐﻴﺎﻥ ﮔﺮﺵ ] ، ﻛﺸﺘﻦ ﺑﺮﺍﺩﺭﺵ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻧﻈﺮﺵ ﺳﻬﻞ ﻭ ﺁﺳﺎﻥ ﺟﻠﻮﻩ ﺩﺍﺩ ، ﭘﺲ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻛﺸﺖ ﻭ ﺍﺯ ﺯﻳﺎﻧﻜﺎﺭﺍﻥ ﺷﺪ .(مائده ٣٠)
ادامه دارد...
🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تلاوت کل سوره حمد و آیات ابتدایی سوره بقره با یک نفس توسط این قاری مخاطبین را متعجب کرد!
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
❤️ روایت میگوید: ابر رحمت خدا در قیامت آنقدر سایهگستر است که حتی بتپرستها هم طمع برشان میدارد و به دروغ قسم میخورند که ما مشرک نبودیم!
📖انعام آیه ۲۳
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
#تک_پایان_انتهای_آیات_جزء_یک
👈این عبارات در انتهای آیات فقط یکبار در قرآن بکار رفته است👇
🌸🌸🌸🌸
✨إِنَّكَ أَنتَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ✨
سوره بقره آیه ۳۲
قَالُوا سُبْحَانَكَ لَا عِلْمَ لَنَا إِلَّا مَا عَلَّمْتَنَا انک انت العلیم الحکیم
🌸🌸🌸🌸
✨وَأَعْلَمُ مَا تُبْدُونَ وَمَا كُنتُمْ تَكْتُمُونَ✨
سوره بقره آیه ۳۳
قَالَ يَا آدَمُ أَنبِئْهُم بِأَسْمَائِهِمْ فَلَمَّا أَنبَأَهُم بِأَسْمَائِهِمْ قَالَ أَلَمْ أَقُل لَّكُمْ إِنِّي أَعْلَمُ غَيْبَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ واعلم ماتبدون وما کنتم تکتمون
🌸🌸🌸🌸
✨بَلْ أَكْثَرُهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ✨
سوره بقره آیه ۱۰۰
أَوَكُلَّمَا عَاهَدُوا عَهْدًا نَّبَذَهُ فَرِيقٌ مِّنْهُم بل اکثرهم لا یومنون
🌸🌸🌸🌸
✨إِنَّ اللَّهَ وَاسِعٌ عَلِيمٌ✨
سوره بقره آیه ۱۱۵
وَلِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَالْمَغْرِبُ فَأَيْنَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ ان الله واسع علیم
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🌷۳ پاداش نمازشب درقرآن:
🌷۱.فَلَا تَعْلَمُ نَفْسٌ مَآ أُخْفِيَ لَهُمْ مِنْ قُرَّةِ أَعْيُنٍ جَزَآءً بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ (١٧)سجده
هیچکس نمیداندکه خداچه پاداش خیره کننده ای برایشان مخفی کرده...
🌷۲.ومن الیل فتهجدبه نافلة لک عسی ان یبعثک ربک مقاما محمودا.۷۹اسراء
🌷در دل شب نمازشب بخوان،تاخداتورا به مقام بالابرساند
🌷۳ّ.لعلک ترضی...۱۳۰طه
نمازشب بخوان تاخدا تورا خشنودکند
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
❣ #تدبر_در_قرآن
📢 اگر جایی بودی که داشتند ارزشها و شعائر الهی را تمسخر میکردند و قادر به تغییر و اصلاح نبودی، زود مجلس شان را ترک کن! که ماندن و همراهی با مجلس معصیت، موجب شراکت در جرم و گناه شان میشود.
🌴 سوره نساء 🌴
🕋 إِذَا سَمِعْتُمْ آيَاتِ اللَّـهِ يُكْفَرُ بِهَا وَيُسْتَهْزَأُ بِهَا فَلَا تَقْعُدُوا مَعَهُمْ حَتَّىٰ يَخُوضُوا فِي حَدِيثٍ غَيْرِهِ ۚ إِنَّكُمْ إِذًا مِّثْلُهُم ْ«140»
⚡️ترجمه:
هرگاه شنيديد آيات خدا مورد كفر يا تمسخر قرار مىگيرد با آنان، همنشينى نكنيد تا به سخن ديگرى مشغول شوند، وگرنه شما هم مانند آنان خواهيد بود.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
⭕️ جنبندهی زمین
🔹 یکی دیگر از آیات مهم در مبحث رجعت، آیه ٨٢ سورهی نمل است: «وَ إِذا وَقَعَ الْقَوْلُ عَلَيْهِمْ أَخْرَجْنا لَهُمْ دابَّةً مِنَ الاْءَرْضِ تُكَلِّمُهُمْ أَنَّ النّاسَ كانُوا بِآياتِنا لا يُوقِنُونَ»
🔸 مرحوم قمی در تفسير خود نقل نموده که رسول اکرم، «دابّة الأرض» در این آیه را مخصوص امیرالمومنین دانسته و سپس فرمودند: «يا على، هنگامى كه آخرالزمان فرا میرسد، خداوند تو را در بهترين صورت از قبر خارج میكند و در دست تو وسیله ای (عصای موسی) است كه با آن به پيشانى مردم نشانهی ايمان و كفر را نقش خواهى نمود.»
📚 حکومتهای جهانی قبل از قیامت، ص ٢۵
#رجعت ١۰
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
📕#دائره_المعارف_قرآن_کریم📕
📖 #آیات_خدا>
#آیات_خدا_در_آفرینش_انسان (انفسى)
🩸قرآن، بر آیه بودن #آفرینش انسان تأکید کرده:
« وَ فى خَلقِکم وَ ما یَبُثُّ مِن دابّةٍ ءایـتٌ لِّقومٍ یُوقِنون ». ( جاثیه / ۴ ) نیز ذاریات / ۲۰ و ۲۱
💎و او را به #تأمل در آفرینش خود فرمان داده است :
* فلینظر الانسان ممّ خلق * ( طارق ۵ )
🩸روایات نیز #خودشناسی را برترین و سودمندترین معارف برشمرده و معرفت #نفس را با شناخت پروردگار ملازم دانسته است .
💎بر پایه #روایتی ، پیامبر صلی الله علیه و آله در پاسخ به این پرسش که راه شناخت #حق چیست ، فرمود : معرفه النفس .
🩸از امام #علی علیه السلام نیز نقل است :
در شگفتم از کسی که خود را نمی شناسد ، چگونه #پروردگار خود را می شناسد .
💎#خودیابی به خدایابی می انجامد ؛ زیرا انسان نمی تواند خود را جدا از #علت و آفریننده خود ، به درستی درک کند و بشناسد .
🩸 علت #واقعی هر موجود ، مقدم بر وجود او است ؛
پس #شهود خود ، هرگز از شهود الهی جدا نیست ؛ البته باید توجه داشت که شناختِ #ظرافتهایی که در آفرینش جسم انسان وجود دارد ، پایینترین حدّ شناختِ از #خود است و شناخت روح و جان آدمی و رمز و راز پیچیده آن ، از #مراتب بالای معرفت خویشتن است .
💎 قرآن در #آفرینش انسان ، اموری را مورد توجه ویژه قرار داده و بر تفکر و تأمل در آن #اصرار ورزیده است .
ادامه دارد ......
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیر قطره ای قرآن کریم
#انعام آیه ۱۴۵
قُلْ لا أَجِدُ فِي ما أُوحِيَ إِلَيَّ مُحَرَّماً عَلى طاعِمٍ يَطْعَمُهُ إِلَّا أَنْ يَكُونَ مَيْتَةً أَوْ دَماً مَسْفُوحاً أَوْ لَحْمَ خِنزِيرٍ فَإِنَّهُ رِجْسٌ أَوْ فِسْقاً أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ باغٍ وَ لا عادٍ فَإِنَّ رَبَّكَ غَفُورٌ رَحِيمٌ «انعام آیه 145»
بگو: در آنچه به من وحى شده، بر كسى كه چيزى مىخورد هيچ حرامى نمىيابم مگر آن كه مردار يا خون ريخته شده يا گوشت خوك باشد كه قطعاً پليد است، يا حيوانى كه از روى فسق و نافرمانى به نام غير خدا ذبح شده باشد. پس هر كس كه (به خوردن آنها) ناچار و مضطرّ شد، به شرط آنكه از روى سركشى و بيش از حدّ ضرورت نباشد، (مانعى ندارد). همانا خداوند تو آمرزنده و مهربان است.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💫#تفسیر نور (محسن قرائتی)⚡️
قُلْ لا أَجِدُ فِي ما أُوحِيَ إِلَيَّ مُحَرَّماً عَلى طاعِمٍ يَطْعَمُهُ إِلَّا أَنْ يَكُونَ مَيْتَةً أَوْ دَماً مَسْفُوحاً أَوْ لَحْمَ خِنزِيرٍ فَإِنَّهُ رِجْسٌ أَوْ فِسْقاً أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ باغٍ وَ لا عادٍ فَإِنَّ رَبَّكَ غَفُورٌ رَحِيمٌ «انعام آیه 145»
بگو: در آنچه به من وحى شده، بر كسى كه چيزى مىخورد هيچ حرامى نمىيابم مگر آن كه مردار يا خون ريخته شده يا گوشت خوك باشد كه قطعاً پليد است، يا حيوانى كه از روى فسق و نافرمانى به نام غير خدا ذبح شده باشد. پس هر كس كه (به خوردن آنها) ناچار و مضطرّ شد، به شرط آنكه از روى سركشى و بيش از حدّ ضرورت نباشد، (مانعى ندارد). همانا خداوند تو آمرزنده و مهربان است.
نکته ها
«مَيْتَةً»، منحصر در حيوانى نيست كه خود به خود مرده باشد، بلكه هر حيوانى كه بر طبق دستور اسلام، ذبح نشود در حكم مردار و حرام است.
حرمت مردار و خون، چهار مرتبه در قرآن مطرح شده است، دوبار در سورههاى مكّى «1» و
«1». انعام، 145 ونحل، 115.
جلد 2 - صفحه 572
دوبار در سورههاى مدنى «1».
«أُهِلَّ» از «اهلال» به معناى بلند كردن صدا هنگام ديدن هلال اوّل ماه است. سپس به هر صداى بلندى گفته شده است. مشركان در هنگام ذبح حيوانات، با صداى بلند نام بتها را مىبردند، از اين رو «أُهِلَّ» گفته شده است.
جمله لا أَجِدُ ... إِلَّا أَنْ يَكُونَ مَيْتَةً در برابر تحريمهاى جاهلانه مشركان است وگرنه گوشت بعضى پرندگان و درّندگان ديگر نيز حرام است كه در اين آيه نيامده است و به اصطلاح اين حصر، حصر اضافى است نه حقيقى.
از نظر اسلام، احكام مضطرّ شامل حال كسى مىشود كه خود را از راه ستمگرى و گردنكشى و گناه مضطرّ نكرده باشد، «غَيْرَ باغٍ» وآنگاه تنها به مقدار رفع اضطرار، تصرّف مجاز است نه بيشتر از آن. «وَ لا عادٍ»
پیام ها
1- يگانه منبع علم پيامبر صلى الله عليه و آله براى بيان احكام، وحى الهى است. «لا أَجِدُ فِي ما أُوحِيَ إِلَيَّ»
2- اصل و قانون اوّليه، حلال بودن حيوانات است. «لا أَجِدُ»
3- تنها محرّمات ابلاغ شده در آيات و روايات تكليفآور است، پس اگر با جستجو و تتبّع، دليلى بر حرمت چيزى نيافتيم، براى ما حلال است. «لا أَجِدُ»
4- وقتى در مسألهى خوردن و نخوردن شخص پيامبر هم بايد از «وحى» دستور بگيرد، ديگران چگونه از پيش خود چيزى را حرام مىكنند؟ «فِي ما أُوحِيَ إِلَيَّ»
5- دليل تحريم گوشت خوك، آلودگى و پليدى آن است. «فَإِنَّهُ رِجْسٌ»
6- احكام تغذيه، براى مرد و زن يكسان است. «طاعِمٍ يَطْعَمُهُ» در مقابل آن عقيده خرافى در آيه 139 كه براى مردان گوشت همهى حيوانات را حلال و براى
«1». بقره، 173 و مائده، 3.
جلد 2 - صفحه 573
زنان برخى موارد را حرام مىدانستند. «خالِصَةٌ لِذُكُورِنا وَ مُحَرَّمٌ عَلى أَزْواجِنا»
7- در قانون، بايد اهمّ و مهمّ رعايت شود. حفظ جان، مهمتر از حرام بودن مصرف مردار است. «فَمَنِ اضْطُرَّ»
8- در اسلام بنبست نيست، وقتى اضطرار پيش آيد مصرف حرامها مجاز مىشود. «فَمَنِ اضْطُرَّ»
9- سوء استفاده از قانون در موارد استثنا، ممنوع است و بايد به همان مقدار اضطرار، بسنده شود. «غَيْرَ باغٍ وَ لا عادٍ»
10- خون باقيمانده در گوشت پس از ذبح شرعى حرام نيست. خون ريخته شده حرام است. «دَماً مَسْفُوحاً»
11- در جايى كه اضطرار به طور قهرى پيش آيد، مىتوان از گوشت حرام استفاده كرد، ولى اگر با دست خودمان كارى كرديم كه مضطر شديم استفاده مجاز نمىشود. «اضْطُرَّ» (به صورت مجهول آمده است)
12- وجود قوانين تخفيفى و اضطرارى، جلوهاى از مغفرت و رحمت الهى است. فَمَنِ اضْطُرَّ ... فَإِنَّ رَبَّكَ غَفُورٌ رَحِيمٌ
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 در محضر قرآن کریم/
✅ إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الجَنَّةَ يُقَاتِلُونَ فِى سَبِيلِ اللَّهِ فَيَقْتُلُونَ وَ يُقْتَلُونَ وَعْداً عَلَيْهِ حَقّاً فِى التَّوْرَٰيةِ وَ الْإِنجِيلِ وَ القُرْءَانِ وَ مَنْ أَوْفَى بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ فَاسْتَبْشِرُواْ بِبَيْعِكُمُ الَّذِى بَايَعْتُم بِهِ وَ ذَٰلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ (توبه/۱۱۱)
🔹همانا خداوند از مؤمنان، جانها و اموالشان را به بهاى بهشت خریده است. آنان در راه خدا مىجنگند تا بكشند یا كشته شوند. (وفاى به این) وعدهى حقّ كه در تورات و انجیل و قرآن آمده بر عهده خداست و چه كسى از خدا به عهدش وفادارتر است؟ پس مژده باد شما را بر این معاملهاى كه به وسیلهى آن (با خدا) بیعت كردید و این همان رستگارى بزرگ است.
❇️ از پيامهای آیه
▫️با داشتن خریدارى همچون خدا، چرا به سراغ دیگران برویم؟ «انّ اللَّه اشترى»
▫️خداوند، تنها از مؤمن خریدار است، نه منافق و كافر. «من المؤمنین»
▫️در پذیرش الهى، جهاد با جان بر جهاد مالى مقدّم است. «انفسهم و اموالهم» (جان را همه دارند، ولى همه مال و ثروت ندارند)
▫️بهشت، در سایهى جهاد و شمشیر و تقدیم جان و مال به خداوند است. «لهم الجنّة یقاتلون فى سبیل اللَّه»
▫️اگر هدف از جهاد، خدا باشد، كشته شدن یا نشدن، تفاوتى نمىكند. «یقاتلون فى سبیل اللَّه فیَقتلون و یُقتلون»
▫️مؤمن همواره آمادهى رفتن به جبهه است. «یقاتلون» (فعل مضارع، نشانهى استمرار و تداوم است)
▫️هدف مؤمن از جنگ، ابتدا نابود كردن باطل و اهل آن و سرانجام شهادت است. «یَقتلون و یُقتلون»
▫️در معامله با خدا، سود یقینى و قطعى است. «وعداً علیه حقّاً» در مزایده با خداوند هرچه هست حقّ و به سود انسان است، بر خلاف دیگران كه یا قصد جدّى نیست یا بىانگیزه و دروغ است، یا غلّو، یا از روى هوس و یا براى طردكردن رقیب است.
▫️ارزش جهاد، مجاهدان و شهیدان، مخصوص اسلام نیست، در تورات و انجیل هم مطرح است. و اگر امروزه در آن كتابها نیست، نشان تحریف آنهاست. «فى التورات و الأنجیل»
▫️گرچه ما بر خدا حقى نداریم، امّا خداوند براى ما بر عهدهى خودش حقوقى قرار داده است. «وعداً علیه حقّاً»
▫️معامله یک عقد لازم است كه وفا به آن واجب است. «وعداً، حقّاً، اوفى»
▫️خداوند مجاهدان مخلص را طرف معاملهى خود قرار داده است. «بایعتم»
▫️بهترین بشارت، تبدیل فانى به باقى و دنیا به آخرت است و غیر آن خسارت و حسرت است. «فاستبشروا»
▫️در كنار انتقاد از منافقانِ جهادگریز، باید از مؤمنانِ مجاهد تقدیر و تشكّر شود. «فاستبشروا»
▫️بالاترین رستگارى تنها در سایهى معامله با خداست. «ذلک هو الفوز العظیم»
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺