💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
وَ يا آدَمُ اسْكُنْ أَنْتَ وَ زَوْجُكَ الْجَنَّةَ فَكُلا مِنْ حَيْثُ شِئْتُما وَ لا تَقْرَبا هذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونا مِنَ الظَّالِمِينَ «اعراف آیه 19»
و اى آدم! تو و همسرت در آن باغ (بهشت گونه) ساكن شو و از (هرگونه و هرچه و) هرجا خواستيد بخوريد، و (لى) نزديك اين درخت نشويد كه از ستمكاران (بر خويش) خواهيد شد.
نکته ها
مشابه اين آيه، در سورهى بقره آيهى 35 نيز گذشت.
امام رضا عليه السلام در مورد اينكه درختى كه مورد نهى قرار گرفت آيا گندم است يا انگور و يا چيز ديگرى است، مىفرمايد: «چون درختان بهشتى ميوههاى متنوّعى مىدهد، تمام اقوال را شامل مىشود». «1»
خداوند اراده كرده بود كه انسان به عنوان خليفهى او در روى زمين زندگى كند، «إِنِّي جاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً» «2» و براى نشان دادن اين شايستگى به ديگران، حقايقى را به انسان تعليم داد، آنگاه دستور سجده بر او را داد و در بهشت قرارش داد و سپس اوّلين تكليف را به او فرمان مىدهد و موضوع تعهّد و مسئوليّت و اختيار شروع مىشود و پس از آن مجازات تخلّف از تكليف و ورود به زمين و تلاش براى تكامل صورت مىگيرد و همهى اين مراحل بر پايهى علم الهى صورت گرفت، چنانكه حضرت على عليه السلام پس از بيان اين مراحل واستقرار انسان در روى زمين مىفرمايد: علم خداوند در مورد او به وقوع پيوست. «3»
در اين كه مراد از «جنّة» و بهشتى كه آدم در آن ساكن بود، چيست؟ اقوال مختلفى بيان شده است؛ بعضى آن را همان بهشت موعود مىدانند و خلود و جاودانگى در آن را از آنِ كسانى مىدانند كه به واسطهى عمل و جزا داخل آن شدهاند، و در مورد غير آن چنين نيست، چنانكه پيامبر صلى الله عليه و آله در شب معراج وارد آنجا شد و برگشت؛ امّا امام صادق عليه السلام فرمود:
«1». عيونالاخبار، ج 1، ص 306.
«2». بقره، 30.
«3». نهجالبلاغه، خطبه 91.
جلد 3 - صفحه 35
«بهشت آدم، يكى از باغهاى دنيا بوده است». «1» زيرا در بهشت موعود، امر و نهى و تكليف وجود ندارد.
پیام ها
1- ابتدا موارد مجاز و راههاى صحيح را باز كنيد، سپس موارد ممنوع را گوشزد كنيد. فَكُلا ... لا تَقْرَبا
2- نزديك شدن به حرام و مناطق ممنوعهى احكام الهى، آلودگى به گناه را به دنبال دارد. لا تَقْرَبا ... فَتَكُونا ...
3- با بودن راه مجاز «فَكُلا»، راه ممنوعه رفتن ظلم است. «فَتَكُونا مِنَ الظَّالِمِينَ»
«1». تفسير اثنىعشرى
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلم زیبا از ترجمه فارسی سوره مبارکه اعراف ✨
بخش نهم ✅
#قرآن✨
🌴💎🌴🌹🌴💎🌴
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖 تلاوت زیبای سوره حشر از استاد منشاوی
#تلاوت
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
✅ آیههای نامدار قرآن / بخش ششم و پایانی
🔸۱۲۶- آیه منازعه (نساء/۱۱۵) ۱۲۷- آیه مودّت (شوری/۲۳) ۱۲۸- آیه میثاق (اعراف/۱۷۲) ۱۲۹- آیه نباء (حجرات/۶) ۱۳۰- آیه نجاسة المشرکین (توبه/۲۸)
🔹۱۳۱- آیه نجوا (مجادله/۱۲) ۱۳۲- آیه نسخ (بقره/۱۰۶) ۱۳۳- آیه نصر (انفال/۶۲) ۱۳۴- آیه نَفْر (توبه/۱۲۲) ۱۳۵- آیه نفی التعذیب (اسراء/۱۵)
🔸۱۳۶- آیه نفی سبیل (نساء/۱۴۱) ۱۳۷- آیه نور (نور/۳۵) ۱۳۸- آیه و ان یکاد (قلم/۵۱) ۱۳۹- آیه وُدّ (مریم/۹۶) ۱۴۰- آیه وصیت (مائده/۱۰۶)
🔹۱۴۱- آیه وضو (مائده/۶) ۱۴۲- آیه وفاء بالعقود (مائده/۱) ۱۴۳- آیه ولایت (مائده/۵۵) ۱۴۴- آیه هادی (رعد/۷) ۱۴۵- آیه هجرت (نساء/۹۷)
🔻البته نامگذاری آیات به صورت جمعی هم مطرح شده است، آن هم به دو صورت:
🔸الف) آیاتی که یکسانی زمان یا مکان نزول، منشاء نامگذاری آنها بوده است. مانند:
▫️آیات مکّی و مدنی،
▫️آیات حضری و سفری،
▫️آیات لیلی و نهاری،
▫️آیات صیفی و شتایی،
▫️آیات فراشی و نومی،
▫️آیات ارضی و سمایی و ...
🔹ب) آیاتی که با توجه به مفهوم و محتوا نامگذاری شدهاند. مانند:
▫️آیات الاحکام (نظر مشهور: در پانصد آیه، حکم فقهی آمده است)
▫️آیات تحدّی (اسراء/۸۸, طور/۳۳و۳۴, هود/۱۳, یونس/۳۸, بقره/۲۳)
▫️آیات سجدهدار (سجده/۱۵, فصلت/۳۷, نجم/۶۲, علق/۱۹) در این چهار آیه، سجده واجب و در یازده موضع دیگر قرآن، سجده مستحب است.
▫️آیات صفح (جاثیه/۱۴, بقره/۱۰۹)
▫️آیات معاهده
▫️آیات مواریث
▫️آیات محکم و متشابه (به استناد آیه ۷ آلعمران)
▫️آیات ناسخ و منسوخ و ...
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 در محضر قرآن کریم/
✅ قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِى الْمُلْكَ مَنْ تَشَآءُ وَ تَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشَآءُ وَ تُعِزُّ مَنْ تَشَآءُ وَ تُذِلُّ مَنْ تَشَآءُ بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَىءٍ قَدِيرٌ (آلعمران/۲۶)
🔹بگو: خداوندا! تو صاحب فرمان و سلطنتى. به هر كس (طبق مصلحت و حكمت خود) بخواهى حكومت مىدهى و از هر كس بخواهى حكومت را مىگیرى و هر كه را بخواهى عزّت مىبخشى و هر كه را بخواهى ذلیل مىنمایى، همه خیرها تنها به دست توست. همانا تو بر هر چیز توانایى.
🔸در تفاسیر مىخوانیم كه پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله پس از آنكه مكّه را فتح نمود، وعدهى فتح ایران و روم را به مسلمانان داد. در آن موقع منافقان با تعجّب به یكدیگر نگاه مىكردند كه این آیه نازل شد. گروهى از مفسّران، نزول آیه را در موقع حفر خندق دانستهاند. آن زمان كه پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله كلنگ را بر سنگ زد و از آن جرقهاى برخاست، فرمود: من در این جرقهها، فتح كاخهاى مدائن و یمن را از جبرئیل(ع) دریافت كردم. منافقان با شنیدن این سخن، لبخند تمسخر مىزدند كه این آیه نازل شد.
🔸آنچه در این آیه در مورد اعطاى عزّت و ذلّت از جانب خداوند آمده، طبق قوانین و سنّت اوست و بدون جهت و دلیل، خداوند كسى را عزّت نمىبخشد و یا ذلیل نمىسازد. مثلاً در روایات مىخوانیم: هر كس براى خداوند تواضع و فروتنى كند، خداوند او را عزیز مىكند و هر كس تكبّر نماید، خدا او را ذلیل مىگرداند. بنابر این عزّت و ذلّت از خداست، ولى ایجاد زمینههاى آن به دست خود ماست.
❇️ از پيامهای آیه
▫️مالک واقعى تمامى حكومتها خداست. مُلک براى غیر خدا، موقّتى و محدود است. «مالک الملک»
▫️اكنون كه مالک اوست پس دیگران امانتدارى بیش نیستند و باید طبق رضاى مالک اصلى عمل كنند «مالک الملک»
▫️اگر انسان مالک مُلک نیست چرا از داشتن آن مغرور، و با از دست دادنش مأیوس شود! «مالک الملک»
▫️خداوند به هر كس كه شایسته و لایق باشد، حكومت مىدهد. همانگونه كه به سلیمان، یوسف، طالوت و ذوالقرنین(علیهم السلام) عطا نمود. «تؤتى الملک من تشاء»
▫️حكومت و حاكمیّت، دلبستگىآور است. «نزع» به معناى كندن است و نشانه یک نوع دلبستگى است.
▫️عزّت و ذلّت به دست خداست، از دیگران توقّع عزّت نداشته باشیم (نساء/۱۳۹) «تعزّ من تشاء و تذلّ من تشاء»
▫️توحید در دعا و عبادت یک ضرورت است.(در مناجات شعبانیه: الهی بیدک لا بیدک غیرک زیادتی و نقصی) «بیدک الخیر»
▫️آنچه از اوست، چه دادنها و چه گرفتنها، همه خیر است، گرچه در قضاوتهاى عجولانهى ما فلسفهى آن را ندانیم. «بیدک الخیر»
▫️سرچشمهى بدىها عجز و ناتوانى است. از كسى كه بر هر كارى قدرت دارد چیزى جز خیر سر نمىزند. «بیدک الخیر انک على كلّ شىء قدیر»
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 انسانِ معیار در گفتمانِ انتظار
🔹گفتمانِ انتظار، انسانِ معیار، انسانِ مطلوب، انسانِ استاندارد، کدام انسان است؟ انسانی است که به این پایه از معرفت رسیده که هدف دین رو شناخته و به سمت آن حرکت میکنه. هدف دین چی بود؟ رسیدن انسانها به عبودیت، به خلیفة اللهی. انسان، فاصلهی بین دو نقطهی تولد تا مرگ نیست؛ هم قبل از تولد عوالمی داشته و هم بعد از مرگ، تازه عوالم اصلیاش شروع میشود.
🔸انسان منتظر این رو باید بشناسه. انسان معیار، به این پایه رسیده که هدف دین رو شناخته و اینک بزرگترین هدف زندگی خود را تلاش مجاهدانه و خستگیناپذیر در جهت رسیدن به این آرمان قرار داده:
✅ «مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ ۖ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَىٰ نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ...»(احزاب/۲۳)، امام صادق علیهالسلام فرمودند که این عهد، تلاش و مبارزه و عزّت بخشیدن به دینه. این عهدی است که دارند و به آن وفا میکنند.
📚 دکترین انتظار و مبانی قرآنی آن، ص ۷۹
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 رستگاری و رستگاران در قرآن
✅ در قرآن کریم برای فلاح و رستگاری انسان، عوامل مختلفی ذکر شده است. اینکه چه کسانی رستگارند نیز بیان گردیده است تا ما بتوانیم در عمل، به آنان تأسی کنیم. در ادامه، نمونههایی از این آیات را ملاحظه نمایید:
🔻عوامل رستگاری
🔹تزکیه نفس و تهذیب روح: قد افلح من زکّیٰها (شمس/۹)، قد افلح من تزکّی (اعلی/۱۴)
🔸جهاد در راه خدا: یا ایها الذین ءامنوا ابتغوا الیه الوسیله و جاهدوا فی سبیله لعلّکم تفلحون (مائده/۳۵)
🔹تقوی و پرهیزکاری: فاتقوا الله یا اولی الالباب لعلّکم تفلحون (مائده/۱۰۰)
🔸صبر و مرابطه: یا ایها الذین ءامنوا اصبروا و صابروا و رابطوا و اتقوا الله لعلّکم تفلحون (آلعمران/۲۰۰)
🔹ذکر نعمتهای خداوند: فاذکروا ءالاء الله لعلّکم تفلحون (اعراف/۶۹)
🔸عبادت خدا و انجام دادن کار خیر: و اعبدوا ربکم و افعلوا الخیر لعلّکم تفلحون (حج/۷۷)
🔹توبه: و توبوا الی الله جمیعاً ایّه المؤمنون لعلّکم تفلحون (نور/۳۱)
🔸ذکر الهی: و ابتغوا من فضل الله و اذکروا الله کثیراً لعلّکم تفلحون (جمعه/۱۰)
🔻چه کسانی رستگارند؟
▫️متقین با صفات ویژه (بقره/۲-۵)
▫️کسانی که دعوت به خیر و امر به معروف و نهی از منکر میکنند (آلعمران/۱۰۴)
▫️کسانی که میزان عمل آنها سنگین است (اعراف/۸)
▫️پیروان پیامبر اکرم(ص) و قرآن کریم (اعراف/۱۵۷)
▫️مجاهدان با مال و جان (توبه/۸۸)
▫️حزب الله با صفات ویژه (مجادله/۲۲)
▫️اهل ایثار و سخاوت (حشر/۹)
▫️و موارد دیگر ...
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
#نماز_شب
♨️نماز شب در قرآن
🔸خداوند میفرماید:
إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنَّاتٍ وَ عُيُونٍ آخِذِينَ ما آتاهُمْ رَبُّهُمْ إِنَّهُمْ كانُوا قَبْلَ ذلِكَ مُحْسِنِينَ كانُوا قَلِيلًا مِنَ اللَّيْلِ ما يَهْجَعُونَ وَ بِالْأَسْحارِ هُم يَسْتَغْفِرُونَ
🔸به یقین پرهیزکاران در باغهای بهشت و میان چشمه ها قرار دارند و از آنچه پروردگارشان به آنان بخشیده دریافت میکنند؛ زیرا پیش از آن در دنیا از نیکوکاران بودند، آنها کمی را میخوابیدند و در سحرگاهان استغفار میکردند.
📚سوره ذاريات آیات 15-18
📌آری! بهشت برین الهی، پاداش کسانی است که از خواب شب بر می خیزند و به عبادت و استغفار مشغول می شوند.
#نماز_شب_را_به_نیت_ظهور_میخوانیم
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 جامع ترین آیه اخلاقی قرآن
حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍒میوه هایی شبیه اعضای بدن که برای همان عضو مفید است
🌷همراه تلاوت زیبای قرآن👌
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
⛔️مهمترین راههای مبارزاتی دشمن درقرآن⛔️
🍂🍁🍂🍁🍂🍁
1⃣ایجاد تردید ❌
الَّذِي يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ
ﺁﻧﻜﻪ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺩﺭ ﺳﻴﻨﻪ ﻫﺎﻱ ﻣﺮﺩم ﻭﺳﻮﺳﻪ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ(ناس٥)
2⃣ایجاد اختلاف ❌
إِنَّمَا يُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَن يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ فِي الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ وَيَصُدَّكُمْ عَن ذِكْرِ اللَّهِ وَعَنِ الصَّلَاةِ فَهَلْ أَنتُم مُّنتَهُونَ
ﻣﺴﻠﻤﺎً ﺷﻴﻄﺎﻥ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﺎ ﺷﺮﺍﺏ ﻭ ﻗﻤﺎﺭ ، ﻣﻴﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﺩﺷﻤﻨﻲ ﻭ ﻛﻴﻨﻪ [ ﺳﺨﺖ ] ﺍﻧﺪﺍﺯﺩ ، ﻭ ﺍﺯ ﻳﺎﺩ ﺧﺪﺍ ﻭ ﻧﻤﺎﺯ ﺑﺎﺯﺗﺎﻥ ﺩﺍﺭﺩ(مائده ٩١)
3⃣جنگ روانی❌
إِذَا جَاءَكَ الْمُنَافِقُونَ قَالُوا نَشْهَدُ إِنَّكَ لَرَسُولُ اللَّهِ وَاللَّهُ يَعْلَمُ إِنَّكَ لَرَسُولُهُ وَاللَّهُ يَشْهَدُ إِنَّ الْمُنَافِقِينَ لَكَاذِبُونَ
ﭼﻮﻥ ﻣﻨﺎﻓﻘﺎﻥ ﻧﺰﺩ ﺗﻮ ﺁﻳﻨﺪ ، ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻨﺪ : ﮔﻮﺍﻫﻲ ﻣﻰ ﺩﻫﻴﻢ ﻛﻪ ﺗﻮ ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻩ ﺧﺪﺍﻳﻲ . ﻭ ﺧﺪﺍ ﻣﻰ ﺩﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﺗﻮ ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻩ ﺍﻭﻳﻲ ، ﻭ ﺧﺪﺍ ﮔﻮﺍﻫﻲ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﻳﻘﻴﻨﺎً ﻣﻨﺎﻓﻘﺎﻥ ﺩﺭﻭﻏﮕﻮﻳﻨﺪ.(منافقون ١)
🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
📙دائره المعارف قرآن کریم📙
👮♂آمادگى نظامى>
ابعاد آمادگى نظامى>
👈7. #مرزبانى
🎊از برجستهترین #نشانههاى آمادگى نظامى، هوشیارى در #حراست از مرزها است.
🎊بیشتر مفسّران، در #تفسیر جمله « وَ رابِطوا » در آیه ۲۰۰ آلعمران و #عبارت * من رباط الخیل * در آیه ۶۰ انفال ، #مرابطه را همان مرزبانی دانسته ، و به مباحث #گستردهای از جمله اهمیت مرزبانی و فضیلت آن پرداختهاند .
🎊به پایداری در راه خدا * #رباط * و به پاس داران مرزهای اسلامی ، از آن رو که همواره در مرزها برای حفاظت از سرزمین اسلامی آماده بودند ، * #مرابط * گفته میشود .
🎊گروهی درباره #جایگاه مرزبانی معتقدند که هدف نهایی از آمادگی نظامی ، جز با * مرزبانی * کامل نخواهد شد و #مرزبانی را از نشانههای تقوا شمردهاند .
🎊 روایات #پیشوایان معصوم علیهم السلام نیز بر این مسئله تاکید دارد ؛ چنانکه رسول خدا #ثواب یک شبانه روز مرزبانی در راه خدا را از عبادت هزار سال افزونتر دانسته است .
🎊 #مرزبانی ، از * باقیات الصالحات * شمرده شده که ثواب آن پس از #مرگ نیز به مرزبان خواهد رسید .
🎊 مفسران ، در #توضیح این روایات گفتهاند :
اگر #مرزهای سرزمین اسلامی حفاظت نشود ، هیچ کار #نیکی در جامعه صورت نمیپذیرد .
🎊 مهمترین #فایده مرزبانی ، رسیدن سریع اخبار و اطلاعات دشمن به مرکز حکومت اسلامی است و #عبارت * و من رباط الخیل = اسبان جنگی آماده نگه داشته شده در مرزها * بیانگر نقش این حیوان در انتقال #سریع اطلاعات است .
پایان
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیر قطره ای قرآن کریم
#اعراف آیه ۲۰
فَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّيْطانُ لِيُبْدِيَ لَهُما ما وُورِيَ عَنْهُما مِنْ سَوْآتِهِما وَ قالَ ما نَهاكُما رَبُّكُما عَنْ هذِهِ الشَّجَرَةِ إِلَّا أَنْ تَكُونا مَلَكَيْنِ أَوْ تَكُونا مِنَ الْخالِدِينَ «اعراف آیه 20»
پس شيطان، آن دو (آدم و همسرش) را وسوسه كرد تا آنچه را از زشتى (عورت) شان از آن دو مخفى بود، برايشان آشكار سازد و گفت: پروردگارتان شما را از (خوردن) اين درخت نهى نكرده مگر براى اين كه مبادا دو فرشته شويد يا از جاودانان شويد (و حيات ابدى بيابيد).
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
فَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّيْطانُ لِيُبْدِيَ لَهُما ما وُورِيَ عَنْهُما مِنْ سَوْآتِهِما وَ قالَ ما نَهاكُما رَبُّكُما عَنْ هذِهِ الشَّجَرَةِ إِلَّا أَنْ تَكُونا مَلَكَيْنِ أَوْ تَكُونا مِنَ الْخالِدِينَ «اعراف آیه 20»
پس شيطان، آن دو (آدم و همسرش) را وسوسه كرد تا آنچه را از زشتى (عورت) شان از آن دو مخفى بود، برايشان آشكار سازد و گفت: پروردگارتان شما را از (خوردن) اين درخت نهى نكرده مگر براى اين كه مبادا دو فرشته شويد يا از جاودانان شويد (و حيات ابدى بيابيد).
نکته ها
شيطان، آدم و حوا را وسوسه مىكرد كه اگر از اين درخت، بخوريد، فرشته شده يا ابدى مىشويد و خداوند چون نمىخواهد شما به اين مقام برسيد، دستور داد كه از آن نخوريد.
در اينكه چرا حضرت آدم نهى خداوند را ناديده گرفت و از درخت ممنوعه خورد، ذيل آيه 21 پاسخ داده است كه نهى در اينجا عنوان كراهت دارد، نه تحريم، و مانند نهى پزشك از يك غذا براى بيمار مىباشد كه اگر بيمار آن غذا را بخورد به زحمت مىافتد و آثار و عوارض
جلد 3 - صفحه 36
مربوط به خود را دارد، نه آنكه حرام باشد.
از امام صادق عليه السلام سؤال شد: آيا ملائكه افضل هستند يا بنىآدم؟ آن حضرت روايتى را از حضرت على عليه السلام نقل كردند. فرمود: «خداوند ملائكه را از عقل بدون شهوت و حيوانات را با شهوت بدون عقل آفريد؛ امّا انسان را با تركيبى از عقل و شهوت آفريد، اگر عقل انسان بر شهوتش غالب شود، از ملائكه برتر است و اگر شهوتش برعقلش غالب شود، از حيوانات پستتر است». «فمَن غلب عقله شهوتَه فهو خير من الملائكة و من غلب شهوته عقله فهو شرّ من البهائم». «1»
آدميزاده طرفه معجونى است
كز فرشته سرشته و از حيوان
گر كند ميل اين، شود به از اين
ور كند ميل آن، شود پس از آن
آرى خوبىها ودرجات آدميان متفاوت و داراى مراتبى است، چنانكه در ملائك نيز چنين است، پس هر انسانى را نمىتوان گفت از همهى ملائكه برتر است و يا بالعكس. «2»
خداوند، شيطان را با ماهيّتى پليد نيافريده است، بلكه او را موجودى قابل تكامل آفريد و در گذرگاه هستى هدايت كرد و اين شيطان بود كه خود را منحرف و پليد ساخت، وگرنه اگر ماهيّت او پليد بود، اشتغال به تسبيح و تقديس، كه سالها بدان مشغول بود، معنا نداشت.
همان گونه كه خداوند فرعون و ابنملجم را آنگونه خلق نكرد، بلكه آنان نيز شايستگى رشد و اعتلاى انسانى را داشتهاند، ولى به اختيار خود منحرف شدهاند. «3»
سؤال: چرا خداوند شيطان را بر انسان مسلّط كرد؟
پاسخ: رابطهى شيطان با انسان و امكان تأثير او در آدمى، بيشتر و زيادتر از تأثير غرائز حيوانى در انسان نيست. خداوند در مقابل آن غرائز، انديشه و تعقّل و وجدان را عطا فرموده و بهترين وسيلهى تعديل و تنظيم غرائز را در اختيار آدمى قرار داده است.
علاوه بر آنكه شيطان، بر انسان سلطه ندارد واراده و اختيار را از انسان نمىگيرد، چنانكه خودش مىگويد: «ما كانَ لِي عَلَيْكُمْ مِنْ سُلْطانٍ إِلَّا أَنْ دَعَوْتُكُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لِي فَلا تَلُومُونِي
«1». وسائل، ج 15، ص 209.
«2». تفسير اطيبالبيان، ج 1، ص 512.
«3». شرحمثنوى، علّامه جعفرى، ج 5، ص 207.
جلد 3 - صفحه 37
وَ لُومُوا أَنْفُسَكُمْ ما أَنَا بِمُصْرِخِكُمْ وَ ما أَنْتُمْ بِمُصْرِخِيَّ» «1» كار او كمك به غرائز حيوانى است و اگر بخواهد تأثيرى بگذارد، مجبور است با يكى از قواى درونى يعنى غرائز و توهّمات و وسوسهها وارد شود كه در مقابل آنها دو نيروى عقل و وجدان همواره انسان را به خيرات و نيكىها دعوت مىكنند. «2»
پیام ها
1- شيطان، حتّى خوبان را هم رها نمىكند. «فَوَسْوَسَ لَهُمَا» امّا هيچ سلطهاى بر مخلصين ندارد. «إِلَّا عِبادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِينَ» «3»
2- نهايت كار شيطان، وسوسه است نه اجبار، نشان دادن راه انحرافى است، نه اصرار. «فَوَسْوَسَ لَهُمَا»
3- نتيجهى گناهكردن و خلاف، رسوايى است. لِيُبْدِيَ ... سَوْآتِهِما
4- رسوايى، كشف حجاب و برهنگى، از اهداف شيطان است. لِيُبْدِيَ ... ما وُورِيَ
5- شيطان از راه آرزوها، انسان را فريب مىدهد. ما نَهاكُما رَبُّكُما ... إِلَّا أَنْ تَكُونا مَلَكَيْنِ أَوْ تَكُونا مِنَ الْخالِدِينَ (آرزوى انسان، زندگى ابدى در فضايى آرام و فرشتهگونه است، لذا شيطان گفت: اگر از آن درخت بخوريد، به آرزوى خود رسيده و زندگى دائم و به دور از مزاحمت و اضطراب خواهيد داشت، و با استفاده از غرائز و تمايل انسان به رفاه و ابديّت، او را وسوسه كرد.)
«1». ابراهيم، 22.
«2». شرح مثنوى، ج 5، ص 207.
«3». حجر، 40.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلم زیبا از ترجمه فارسی سوره مبارکه اعراف✨
#قرآن✨
بخش دهم و پایانی✅
🌴💎🌴🌹🌴💎🌴
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 در محضر قرآن کریم/
✅ يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ اصْبِرُواْ وَ صَابِرُواْ وَ رَابِطُواْ وَ اتَّقُواْ اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (آلعمران/۲۰۰)
🔹ای اهل ایمان! در زندگی شخصی (یعنی در انجام واجبات، دوری از گناهان و تحمل مشکلات و مصیبتها)، صبور باشید و در زندگی اجتماعی، صبرهایتان را یککاسه کنید. همچنین در برابر فتنهها، همبستگیتان را تقویت کنید و در حضور خدا مراقب رفتارتان باشید تا خوشبخت شوید.
🔸این آیه، صبر در برابر انواع حوادث و مصائب را توصیه مىكند؛ در مرحلهى اوّل در برابر ناگوارىهاى شخصى و هوسها صبر كنید: «اصبروا». در مرحلهى دوّم در برابر فشارهاى كفّار، مقاومت بیشتر كنید: «صابروا». در مرحلهى سوّم در حفظ مرزهاى جغرافیایى از هجوم دشمن، حفظ مرزهاى اعتقادى و فكرى، از طریق مباحثات علمى و حفظ مرز دلها، از هجوم وسوسهها بكوشید: «رابطوا».
🔸كلمهى «رابطوا» از ریشهى «رباط» به معناى بستن چیزى در مكانى است. به كاروانسرا نیز به این دلیل رُباط مىگویند كه كاروانها در آنجا اُتراق كرده و مالالتجاره و اسب و شترها را در آنجا نگه مىدارند. همچنین به قلبى كه محكم و بسته به لطف خدا باشد، رُباط گفته مىشود. كلماتِ «ارتباط»، «مربوط» و «رباط» ریشهى واحدى دارند. در روایات، «رابطوا» به معناى انتظار اقامهى نماز آمده است. گویا مسلمانان دل و جان خود را با پیوندى كه در نماز ایجاد مىكنند، محكم مىسازند، همچنین به معنای همبستگی و مراقبت در ارتباط با امام (کافی، ج۲، ص۸۱)
❇️ از پيامهای آیه
▫️در سایهى ایمان، به كمالات مىرسید. «یا ایها الّذین امنوا اصبروا و صابروا...»
▫️تا در مشكلات فردى صابر نباشید، نمىتوانید در برابر دشمنان دین مقاومت كنید. ابتدا «اصبروا» سپس «صابروا»
▫️از دیگران عقب نمانید، اگر كفّار در كفر خود مقاومت مىكنند، كشته مىدهند و مال خرج مىكنند، شما نیز در راه خدا با جان و مال پایدارى كنید. «صابروا»
▫️مسلمانان باید مشكلات یكدیگر را تحمل كنند، و یكدیگر را به صبر سفارش كنند. «صابروا»
▫️اسلام، دین ارتباط است. ارتباط با مردم، خدا و پیامبران. «رابطوا»
▫️صبر و مصابره و مرابطه باید جهتدار باشد و در مسیر تقوى و رضاى الهى قرار گیرد، وگرنه كفّار هم این امور را دارند. «صابروا و رابطوا و اتقوااللَّه»
▫️اسلام دین جامعى است، صبر و تقوى در كنار توجّه به مرزها بیان شده است. «اصبروا... رابطوا»
▫️تقوى، مرتبهاى بالاتر از ایمان است. «امنوا... و اتقوا»
▫️صبر، زمینهى رسیدن به سعادت و پیروزى است. «لعلّكم تفلحون»
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷 #تلاوت بسیار زیبا و دلنشین
🌸 استادعبدالباسط
🌼 چقدر خوشبختیم که خدای مهربون قرآن رو به راحتی بدستمون رسونده تا:
☘ هشداری باشه برامون و مارو از خطرهای پیش رو آگاه کنه.
☘ بفهمیم که توی این عالم،
تنها کسی که شایسته تکیه کردن و پرستشه، خداست.
☘ حقیقت ها برامون یادآوری بشه تا متذکر بشیم.
🔰🔰🇯🇴🇮🇳🔰🔰
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺