🛑راههای نجات درقیامتبرکافربسته است🛑
1⃣راه رحمت ⛔️
وَرَحْمَتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْءٍ فَسَأَكْتُبُهَا لِلَّذِينَ يَتَّقُونَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَالَّذِينَ هُم بِآيَاتِنَا يُؤْمِنُونَ
ﻭ ﺭﺣﻤﺘﻢ ﻫﻤﻪ ﭼﻴﺰ ﺭﺍ ﻓﺮﺍ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ ، ﭘﺲ ﺑﻪ ﺯﻭﺩﻱ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ [ ﺍﺯ ﺷﺮﻙ ، ﻛﻔﺮ ، ﺑﺖ ﭘﺮﺳﺘﻲ ﻭ ﺍﺭﺗﺪﺍﺩ ] ﻣﻰ ﭘﺮﻫﻴﺰﻧﺪ مقرر میدارم.(اعراف١٥٦)
2⃣راه شفاعت ⛔️
يَوْمَئِذٍ لَّا تَنفَعُ الشَّفَاعَةُ إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمَٰنُ
ﺩﺭ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ ﺷﻔﺎﻋﺖ ﻛﺴﻲ ﺳﻮﺩﻱ ﻧﺪﻫﺪ ﻣﮕﺮ ﺁﻧﻜﻪ [ ﺧﺪﺍﻱ ]ﺭﺣﻤﺎﻥ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺍﺫﻥ ﺩﻫﺪ (طه١٠٩)
3⃣راه مرگ ⛔️
وَنَادَوْا يَا مَالِكُ لِيَقْضِ عَلَيْنَا رَبُّكَ قَالَ إِنَّكُم مَّاكِثُونَ
ﻭ ﻓﺮﻳﺎﺩ ﻣﻰ ﺯﻧﻨﺪ : ﺍﻱ ﻣﺎﻟﻚِ [ ﺩﻭﺯﺥ ! ﺑﮕﻮ : ] ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺑﻤﻴﺮﺍﻧﺪ[ ﻣﺎﻟﻚ ] ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ : ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺷﻤﺎ ﻣﺎﻧﺪﻧﻲ ﻫﺴﺘﻴﺪ .(زخرف٧٧)
4⃣ راه خروج از جهنم ⛔️
يُرِيدُونَ أَن يَخْرُجُوا مِنَ النَّارِ وَمَا هُم بِخَارِجِينَ مِنْهَا وَلَهُمْ عَذَابٌ مُّقِيمٌ
ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺍﺯ ﺁﺗﺶ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺁﻳﻨﺪ ، ﻭﻟﻲ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺷﺪﻧﻲ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ ; ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﻋﺬﺍﺑﻲ ﺩﺍﺋﻢ ﻭ ﭘﺎﻳﺪﺍﺭ ﺍﺳﺖ .(مائده ٣٧)
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
﷽
💧 «و هر چیز زنده ای را از #آب قرار دادیم آیا ایمان نمی آورید.»
سورۀ انبیاء - آیۀ - 30
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🌺سه نعمت برای کسانی که برای رضای خدا گام برمیدارند 🌺
1⃣هدایت به جاده های سلامت🌸
سلامت فرد،خانواده،جامعه،روح و روان
يَهْدِي بِهِ اللَّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوَانَهُ سُبُلَ السَّلَامِ
ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺁﻥ [ﻛﺘﺎﺏقرآن]ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺧﺸﻨﻮﺩﻱ ﺍﻭ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻛﻨﻨﺪ ﺑﻪ ﺭﺍﻩ ﻫﺎﻱ ﺳﻠﺎﻣﺖ ﺭﺍﻫﻨﻤﺎﻳﻲ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ
2⃣نجات از تاریکی ها🌸
(جهل،شرک،تفرقه،توحش،خرافات ،جنایات)
وَيُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِهِ
ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺗﻮﻓﻴﻖ ﺧﻮﺩ ﺍﺯ ﺗﺎﺭﻳﻜﻲ ﻫﺎ [ ﻱِ ﺟﻬﻞ ، ﻛﻔﺮ ، ﺷﺮﻙ ﻭ ﻧﻔﺎﻕ ] ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺭﻭﺷﻨﺎﻳﻲِ [ ﻣﻌﺮﻓﺖ ، ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻭ ﻋﻤﻞ ﺻﺎﻟﺢ ] ﺑﻴﺮﻭﻥ ﻣﻰ ﺁﻭﺭﺩ
3⃣هدایت به راه مستقیم🌸
وَيَهْدِيهِمْ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ
ﻭ ﺑﻪ ﺟﺎﻧﺐ ﺭﺍﻩ ﺭﺍﺳﺖ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ .(مائده ١٦)
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
"ورَبُّكَ الْغَفُورُ ذُو الرَّحْمَةِ"
"پروردگارت بسیار آمرزنده و دارای رحمت است."
"And your Lord is the All-forgiving, dispenser of mercy"
📗سوره کهف، آیه 58
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
تدبر
﴿ وَبَلَوْنَاهُم بِالْحَسَنَاتِ وَالسَّيِّئَاتِ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ ﴾168 اعراف
.
ما آنها را آزمایش کردیم به👇
خوشبختی و سختی
اشتیاق و نگرانی،
و سلامتی و عذاب (لعلهم يرجعون )
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
... وَ قَلِيلٌ مِنْ عِبَادِيَ الشَّكُورُ
💌 اندکی از بندگانم بسیار سپاسگزارند. (۱۳ سبأ)
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
📜 شکر یعنی؛ صرف کردن هر نعمتی برای خدا در محلش. امام حسین علیهالسلام، در دعای عرفه:
🔹 من شهادت میدهم به حقیقت ایمانم ... یکتاپرستی بیشائبه و صریحم ... و با چینهای پیشانیام، و روزنههای راههای نفسم ... و محل روییدن دندانهایم، و جای گوارایی خوراک و آشامیدنیام، ... و جایگاههای مفاصلم، و اطراف انگشتانم، و گوشتم و خونم ... و استخوانم ... و همه رگهایم و ...
🔸 خلاصه با تمام اینها گواهی میدهم، به اینکه اگر اقدام میکردم و روزگاران و زمانهای بس درازی را میکوشیدم، بر فرض اینکه آن همه زمان عمر میکردم، که شکر یکی از نعمتهایت را به جا آورم نمیتوانستم مگر با لطف و منّت خودت ...
🔻امام حسین علیهالسلام، در روز عاشورا به بهترین شکل، نعمتهایی که خداوند به ایشان داده بود را، در جایش، برای خدا هزینه کرد .
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🖍 #دائره_المعارف_قرآن_کریم 🖍
👳♂ابوطالب
.....ادامه
🟢 ابوطالب در عین #تنگدستی ، سیدی بزرگوار و فرمانروایی پرهیبت بود .
🔵 امام علی علیه السلام درباره #ریاست او میگوید :
پدرم در عین تهی دستی ، #سرور قریش بود ؛ در حالی که پیش از او هرگز شخص تهی دستی بر #قریش ریاست نکرده بود .
🟢 منصب #داوری او در قریش نیز بدو جایگاهی ویژه بخشیده بود ؛
چنانکه در یکی از #محاکمهها ، سنّت سوگند در شهادت ( قسامه ) را بنیان نهاد و بعدها #پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نیز آن را همانگونه پذیرفت .
🔵 به سبب ارتباط #خویشاوندی نزدیک ابوطالب با پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و #حمایتهای بیدریغ او از حضرت ، بخشهایی از زندگی اش که با زندگی #پیامبر ارتباط مستقیم دارد ، بیشتر مورد توجه تاریخ نویسان مسلمان قرار گرفته است .
🟢 ابوطالب پس از مرگ #عبدالمطلب و بنا به وصیت او ، برادرزاده ۸ سالهاش را به خانه خویش برد و فراتر از #فرزندان خود به او محبت کرد .
🔵 شبانگاه #بستر او را در کنار بستر خود میگسترد و غذایی ویژه برای او فراهم میآورد و به حکم پیشه خود که #بازرگانی بود گاه عطر و گندم به شام میبرد ،
و با اینکه فرزندانش به #همسفری با او تمایل داشتند ، فقط پیامبر را با خود میبرد و گویا هیچ #سفری بی او نرفته است .
ادامه دارد .....
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیرقطرهایقرآنکریم
#یونسآیه۵۹
قُلْ أَ رَأَيْتُمْ ما أَنْزَلَ اللَّهُ لَكُمْ مِنْ رِزْقٍ فَجَعَلْتُمْ مِنْهُ حَراماً وَ حَلالًا قُلْ آللَّهُ أَذِنَ لَكُمْ أَمْ عَلَى اللَّهِ تَفْتَرُونَ «یونس آیه59»
بگو: آيا ديديد هر رزقى كه خداوند براى شما نازل كرده است، (از پيش خود) بعضى را حرام و بعضى را حلال قرار داديد؟ بگو: آيا خداوند به شما اجازه داده يا بر خداوند دروغ مىبنديد؟
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
قُلْ أَ رَأَيْتُمْ ما أَنْزَلَ اللَّهُ لَكُمْ مِنْ رِزْقٍ فَجَعَلْتُمْ مِنْهُ حَراماً وَ حَلالًا قُلْ آللَّهُ أَذِنَ لَكُمْ أَمْ عَلَى اللَّهِ تَفْتَرُونَ «یونس آیه59»
بگو: آيا ديديد هر رزقى كه خداوند براى شما نازل كرده است، (از پيش خود) بعضى را حرام و بعضى را حلال قرار داديد؟ بگو: آيا خداوند به شما اجازه داده يا بر خداوند دروغ مىبنديد؟
نکته ها
نمونههايى از تحريمهاى بى دليل مشركان، در آيهى 103 سوره مائده بيان شده است:
«ما جَعَلَ اللَّهُ مِنْ بَحِيرَةٍ وَ لا سائِبَةٍ وَ لا وَصِيلَةٍ وَ لا حامٍ» آنان سهمى از كشاورزى خود را براى بتها و بتكدهها قرار داده و برخود حرام مىكردند و يا آنچه را در شكم حيوانات بود، براى مردها حلال و براى زنان حرام مىدانستند؛ «وَ قالُوا ما فِي بُطُونِ هذِهِ الْأَنْعامِ خالِصَةٌ لِذُكُورِنا وَ مُحَرَّمٌ عَلى أَزْواجِنا» «1»
امّا قرآن همهى اينها را افترا بر خداوند و ناروا مىداند. «عَلَى اللَّهِ تَفْتَرُونَ»
پیام ها
1- قانون اصلى و كلّى در خوردنىها حلال بودن است، مگر آنكه حرمت آن از طريق وحى ثابت شود. «ما أَنْزَلَ اللَّهُ لَكُمْ»
2- رزق، از سوى خدا نازل مىشود. «أَنْزَلَ اللَّهُ لَكُمْ مِنْ رِزْقٍ»
3- در احكام شرع نبايد از شارع جلو افتاد، چنانكه حرام خدا را نمىتوان حلال كرد، حلالها را هم نمىتوان حرام شمرد. «فَجَعَلْتُمْ مِنْهُ حَراماً وَ حَلالًا»
4- تشريع و قانونگذارى، مخصوص خداوند است. «آللَّهُ أَذِنَ لَكُمْ»
5- كسانى كه «ولايت تشريعى» دارند، با اذن الهى مىتوانند چيزهايى را حلال يا حرام كنند. «آللَّهُ أَذِنَ لَكُمْ»
6- وضع قانونِ بدعتآميز و آن را به خدا نسبت دادن، جرم است. «فَجَعَلْتُمْ مِنْهُ حَراماً وَ حَلالًا، عَلَى اللَّهِ تَفْتَرُونَ»
«1». انعام، 139.
جلد 3 - صفحه 590
7- قرآن، عادات و رسوم غلطى را كه ريشه در وحى و اذن خدا ندارد، محكوم مىكند. «عَلَى اللَّهِ تَفْتَرُونَ»
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔴 در محضر قرآن کریم /
✅ وَ لَا تَهِنُواْ فِى ابْتِغَآءِ الْقَومِ إِنْ تَكُونُواْ تَأْلَمُونَ فَإِنَّهُمْ يَأْلَمُونَ كَمَا تَأْلَمُونَ وَ تَرْجُونَ مِنَ اللَّهِ مَا لَا يَرْجُونَ وَ كَانَ اللَّهُ عَلِيماً حَكِيماً (نساء/۱۰۴)
🔹و در تعقیب دشمن سستى نكنید، اگر شما رنج مىكشید، همانا آنان نیز همانگونه كه شما رنج مىبرید رنج مىبرند، در حالى كه شما چیزى (امدادهاى غیبى و بهشت) از خداوند امید دارید كه آنان امید ندارند، و خداوند دانا و حكیم است.
🔸پس از جنگ اُحد، ابوسفیان بالاى كوه اُحد رفت و شعار داد كه پیروزى ما در مقابل شكست سال گذشته در جنگ بدر بود. یاران پیامبر صلى الله علیه و آله گفتند: شهداى ما در بهشتند و كشتههاى شما در دوزخ.
آنان شعار دادند: «انّ لنا العزّى و لاعزّى لكم» ما بت عُزّى داریم ولى شما ندارید، مسلمانان پاسخ دادند: «اللّه مولانا و لامولى لكم» خداوند مولاى ماست ولى شما مولى ندارید. آنگاه كفّار به نام بت هُبَل شعار دادند: «اُعلُ هُبَل» سربلند باد بت هُبَل. مسلمانان در پاسخ فریاد زدند: «اللّه اعلى و اَجلّ» خداوند بالاتر و جلیلتر است. پس از نزول این آیه، پیامبر فرمان بسیج عمومى (حتّى زخمیان) را صادر كرد، تا با این حركت، فكر بازگشت كفّار از سرشان بیرون رود.
❇️ از پيامهای آیه
▫️مسلمانان باید روحیّهى قوى داشته باشند و شكستهاى موردى (مثل اُحد) آنان را سست نكند. «و لا تهنوا»
▫️به جاى موضع تدافعى، در تعقیب دشمن و در حالت تهاجمى باشید. «لا تهنوا فى ابتغاء القوم»
▫️از عوامل روحیّه گرفتن مؤمنان، مقایسهى دردهاى خود با رنج دیگران و امید و توجّه به امدادهاى الهى و آگاهى اوست. «فانهم یألمون كماتألمون»
▫️با همهى آسیبها و تلخىهاى جنگ، شما پیروزید، چون امید به الطاف الهى دارید. «ترجون من الله»
▫️مسلمانان، امیدهاى گونهگون از خدا دارند. امید به امدادهاى غیبى، پیروزى، مرعوب شدن دشمن، پاداشهاى معنوى و امثال آن. (مورد امید در آیه ذكر نشده و هر امیدى را شامل مىشود). «ترجون من الله»
▫️امید، بزرگترین اهرم حركت و سرمایهى روحى رزمنده است. یا شهادت و سعادت، یا پیروزى. «ترجون من الله ما لا یرجون» (آیات ۵۱ و ۵۲ سوره توبه را نیز مطالعه بفرمایید)
▫️رنج و مشقّت مؤمنان در جنگها، در مدار علم و حكمت خداوند است و لذا از آن جلوگیرى نمىكند. «علیماً حكیماً»
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
33.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢تلاوتی به یاد ماندنی از استاد شحات محمد انور در ایران
🔆 سوره مبارکه #مائده
🎵مقام : #سگاه
🚥🚥🚥🚥🚥🚥
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🛑ادعاهایبیاساسمسیحیان درمورد خدا🛑
1⃣اعتقاد به خدایان سه گانه❌
وَلَا تَقُولُوا ثَلَاثَةٌ انتَهُوا خَيْرًا لَّكُمْ
ﻭ ﻣﮕﻮﻳﻴﺪ : [ ﺧﺪﺍ ] ﺗﺮﻛﻴﺒﻲ ﺍﺯ ﺳﻪ ﺣﻘﻴﻘﺖ [ ﺍَﺏ ، ﺍِﺑﻦ ﻭ ﺭﻭﺡ ﺍﻟﻘﺪﺱ ] ﺍﺳﺖ(نساء ١٧١)
2⃣اعتقاد به خدا بودن یکی از خدایان سه گانه(خدای پدر)❌
لَّقَدْ كَفَرَ الَّذِينَ قَالُوا إِنَّ اللَّهَ ثَالِثُ ثَلَاثَةٍ
ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﺧﺪﺍ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ [ ﺍﻳﻦ ]ﺳﻪ ﺗﺎﺳﺖ [ ﭘﺪﺭ ، ﭘﺴﺮ ، ﺭﻭﺡ ] ﻳﻘﻴﻨﺎً ﻛﺎﻓﺮ ﺷﺪﻧﺪ (مائده ٧٣)
3⃣اعتقاد به خدا بودن حضرت عیسی❌
لَّقَدْ كَفَرَ الَّذِينَ قَالُوا إِنَّ اللَّهَ هُوَ الْمَسِيحُ ابْنُ مَرْيَمَ
ﻣﺴﻠﻤﺎً ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﺧﺪﺍ ﻫﻤﺎﻥ ﻣﺴﻴﺢ ، ﻓﺮﺯﻧﺪ ﻣﺮﻳﻢ ﺍﺳﺖ . ﻳﻘﻴﻨﺎً ﻛﺎﻓﺮ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ(مائده ١٧)
4⃣اعتقاد به اینکه مسیح پسرخداست❌
وَقَالَتِ النَّصَارَى الْمَسِيحُ ابْنُ اللَّهِ
ﻭ ﻧﺼﺎﺭﻱ ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﻣﺴﻴﺢ ، ﭘﺴﺮ ﺧﺪﺍﺳﺖ (توبه٣٠)
5⃣ پسران و دوستان خدا ❌
وَقَالَتِ الْيَهُودُ وَالنَّصَارَىٰ نَحْنُ أَبْنَاءُ اللَّهِ وَأَحِبَّاؤُهُ
ﻭ ﻳﻬﻮﺩ ﻭ ﻧﺼﺎﺭﻱ ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﻣﺎ ﭘﺴﺮﺍﻥ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ ﺍﻭﻳﻴﻢ (مائده ١٨)
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🌹سهنعمت مهموکلی بهبنی اسرائیل🌹
1⃣وجود پیامبران 🌸
وَإِذْ قَالَ مُوسَىٰ لِقَوْمِهِ يَا قَوْمِ اذْكُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ جَعَلَ فِيكُمْ أَنبِيَاءَ
ﻭ [ ﻳﺎﺩ ﻛﻨﻴﺪ ] ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﻣﻮﺳﻲ ﺑﻪ ﻗﻮﻣﺶ ﮔﻔﺖ : ﺍﻱ ﻗﻮم ﻣﻦ ! ﻧﻌﻤﺖ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺧﻮﺩ ﻳﺎﺩ ﻛﻨﻴﺪ ، ﺁﻥ ﮔﺎﻩ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻧﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩ (٢٠)
2⃣صاحب اختیار مال و زندگی 🌸
وَجَعَلَكُم مُّلُوكًا
ﻭ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺣﺎﻛﻢ ﻭ ﺻﺎﺣﺐ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭ ﺧﻮﺩ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩ
3⃣نعمتهایی که به احدی نداده است🌸
(ﻧﺠﺎﺕ ﻣﻌﺠﺰﻩ ﺁﺳﺎ ﺍﺯ ﭼﻨﮕﺎﻝ ﻓﺮﻋﻮﻧﻴﺎﻥ ﻭ ﺷﻜﺎﻓﺘﻪ ﺷﺪﻥ ﺩﺭﻳﺎ ﺑﺮﺍﻯ ﺁﻧﻬﺎ ﻭ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻛﺮﺩﻥ ﺍﺯ ﻏﺬﺍﻯ ﻣﺨﺼﻮﺻﻰ ﺑﻨﺎم ﻣَﻦّ ﻭ ﺳَﻠﻮﻯ و ...)
وَآتَاكُم مَّا لَمْ يُؤْتِ أَحَدًا مِّنَ الْعَالَمِينَ
ﻭ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎﻱ ﻭﻳﮋﻩ ﺍﻱ ﺩﺍﺩ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻫﻴﭻ ﻳﻚ ﺍﺯ ﺟﻬﺎﻧﻴﺎﻥ ﻧﺪﺍﺩ(مائده ۲۰)
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
■ وصیت افلاطون ■
كُتِبَ عَلَيْكُمْ إِذٰا حَضَرَ أَحَدَكُمُ اَلْمَوْتُ إِنْ تَرَكَ خَيْراً اَلْوَصِيَّةُ لِلْوٰالِدَيْنِ وَ اَلْأَقْرَبِينَ بِالْمَعْرُوفِ حَقًّا عَلَى اَلْمُتَّقِينَ (١٨٠)بقره
●■«خدایت را بشناس! و حقّ او را پاس دار! و تعلیم را مداومت بخش!
●■دانشمندان را به فزونی کردارشان میازمای! بل احوال آنان را در دوری از بدی و فساد مراقبت کن!
●■از خدای چیزی مخواه که سود آن دائمی نیست! و یقین دار که همه بخششها نزد اوست!
●■و بدان که انتقام خدا از بندگانش برای ملامت و نکوهش نیست، بلکه برای تأدیب است...
☑️و مخواب، مگر آن گاه که نفس خویش را در سه چیز به حساب گیری:
■١. اندیشه کنی که در آن روز از تو خطایی سر زده است یا نه؟
■٢. آنکه بنگری در آن روز خیری انجام دادهای یا نه؟
■٣. آنکه با تقصیر خویش، عبادتی را از دست دادهای یا نه؟
●■... و حکیم مشمار کسی را که به لذتی از دنیا شادمان، یا به رنجی از آن، اندوهگین شود!
●■و پیوسته به یاد مرگ باش! و بسیار اندیشه کن و کم بگو!... .» )
1-. كشكول شیخ بهایی، ص 495.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠💠💠💠
به سمت خدا رفتن سربالاییه پس سخته و زحمت میخواد
إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ (فاطر10)
به سمت خدا بالا میرود کار پاک
اما دور شدن از خدا سرپایینیه هم آسونه و هم میل ادم بهش بیشتره
با این وجود خدا انقدر به کارهای خوبمون ضریب داده و انقدر به کارهای بدمون تخفیف داده که بتونیم جبران کنیم اینو
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🖍 #دائره_المعارف_قرآن_کریم 🖍
👳♂ابوطالب
.....ادامه
🔵 در یکی از همین سفرها بود که در شهر * #بصری * ، داستان بحیرای راهب و خبر او درباره #آینده حضرت ، رخ داد ؛
چون بحیرا از نسبت ابوطالب با حضرت پرسید ، ابوطالب در ابتدا ، او را #پسر خود خواند که این خود اوج محبت وی را به پیامبر نشان میدهد .
🟢 ابوطالب که #سرپرستی محمد صلی الله علیه و آله را بر عهده گرفته بود ، حتی در دوران جوانی نیز به وی عنایت و توجه داشت و به پیشنهاد همو بود که #حضرت برای تجارت از سوی خدیجه راهی شام شد و سرانجام او که بزرگ خانواده بود ، از سوی #پیامبر به خواستگاری خدیجه رفت و با کلماتی بلیغ و کوتاه به #وصف او پرداخت .
🔵 ابوطالب هنگام #بعثت پیامبر ۷۵ سال داشت و از همان ابتدای بعثت ، همراهی خویش با #پیامبر را نشان داد .
🟢 در نخستین مرحله که حضرت #مخفیانه به آن میپرداخت ، بر پایه روایتی ، روزی او را با #علی علیه السلام در اطراف مکه در حال نماز دید و از آنان درباره آنچه بدان مشغولاند ، پرسید .
🔵 رسول خدا ، آن را #دین خدا ، فرشتگان و پیامبران خواند و او را بدان دعوت کرد ؛ اما وی نپذیرفت ؛
ولی #سوگند یاد کرد که از آنچه پیامبر کراهت داشته باشد ، خودداری کند .
ادامه دارد .....
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیرقطرهایقرآنکریم
#یونسایه۶۰
💠تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
وَ ما ظَنُّ الَّذِينَ يَفْتَرُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ يَوْمَ الْقِيامَةِ إِنَّ اللَّهَ لَذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ وَ لكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لا يَشْكُرُونَ «یونس ایه60»
كسانى كه به خدا دروغ مىبندند، (دربارهى مجازاتِ) روز قيامت چه گمانى دارند؟ همانا خداوند داراى بخشش واحسان برمردم است، ولى بيشترشان سپاسگزارى نمىكنند.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
وَ ما ظَنُّ الَّذِينَ يَفْتَرُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ يَوْمَ الْقِيامَةِ إِنَّ اللَّهَ لَذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ وَ لكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لا يَشْكُرُونَ «یونس ایه60»
كسانى كه به خدا دروغ مىبندند، (دربارهى مجازاتِ) روز قيامت چه گمانى دارند؟ همانا خداوند داراى بخشش واحسان برمردم است، ولى بيشترشان سپاسگزارى نمىكنند.
نکته ها
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله از مردى كه ثروت و امكانات داشت، ولى ژوليده مىزيست انتقاد كرد كه چرا به خود نمىرسد و فرمود: نعمت الهى را نمايان كن كه خداوند دوست دارد آثار نعمت به بندهاش به زيباترين شكل ديده شود. «فان اللّه يحبّ ان يُرى اثره على عبده حسناً» «1»
در بهرهمندى از نعمتهاى الهى، نه افراط بايد كرد، نه تفريط. نه غرق شدن در شهوتها و ماديّات، نه پرهيز از نعمتها و محروم كردن خود از كاميابىهاى حلال. «إِنَّ اللَّهَ لَذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ»
پیام ها
1- افترا بستن به خداوند، مجازات دارد. نبايد به مهلت دادن خدا در دنيا مغرور شويم و از دادگاه قيامت غفلت كنيم. وَ ما ظَنُّ الَّذِينَ ...
2- تحريم نعمتهاى حلال الهى، هم محروميّت دنيوى دارد، هم شرمندگى و عقوبت در قيامت. ما ظَنُّ الَّذِينَ يَفْتَرُونَ ... يَوْمَ الْقِيامَةِ
3- نعمتها، فضل خداست نه طلب ما، پس بايد سپاسگذار باشيم. «اللَّهَ لَذُو فَضْلٍ ... لا يَشْكُرُونَ»
«1». تفسير مراغى.
جلد 3 - صفحه 591
4- تحريم حلالهاى الهى، نوعى ناسپاسى است. «لا يَشْكُرُونَ»
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh