🔔 خواب و مرگ
👇 عالمی می گفت قرآن می فرماید:
🕋 انّ اللَّهُ يَتَوَفَّى الْأَنْفُسَ حِينَ مَوْتِهَا وَالَّتِي لَمْ تَمُتْ فِي مَنَامِهَا ۖ فَيُمْسِكُ الَّتِي قَضَىٰ عَلَيْهَا الْمَوْتَ وَيُرْسِلُ الْأُخْرَىٰٓ إِلَىٰٓ أَجَلٍ مُسَمًّىَ
(سوره زمر/۴۲)
🔹 شما همین که میخوابید خدا «يَتَوَفَّى الْأَنْفُس» نفس شما را میگیرد و بالا میبرد. بعضیها را نگه میدارد، چه کسانی را؟
🔹 آنها که «قَضَىٰ عَلَيْهَا الْمَوْتَ»
بر آنها قضاوت شده است که بمیرند. یعنی خیلیها در خواب میمیرند روحشان را نگه میدارد و دیگر نمیفرستد.
🕋 وَيُرْسِلُ الْأُخْرَىٰٓ إِلَىٰٓ أَجَلٍ مُسَمًّى
و آنهایی که هنوز باید حیات داشته باشند، صبح که میخواهند بلند شوند آن ارواح را در این جسم میفرستد، دوباره بلند میشوند و یک روز دیگر...
🔹 در واقع وقتی انسان از این دنیا میرود، میگوید:
🕋 «رَبِّ ارْجِعُونِ»(مومنون/۹۹)؛
خدایا، مرا برگردان تا عمل خیری انجام دهم گذشته را جبران کنم.
🔹 جوابش همین است، :
هر شب که تو خوابیدی ما روح تو را گرفتیم بالا بردیم قبض روحت کردیم و صبح دوباره تو را برگرداندیم.
چرا نرفتی کار خوب انجام بدهی؟ تو فرصت داشتی، یک روز دیگر به تو مهلت دادیم.
کانال👇
#ترجمه_کلمات_قرآن
#آموزش_روخوانی
#آموزش_تجوید
#دائره_المعارف
@Targomeh
❤️دائره المعارف قرآن کریم❤️
🎅🤴 #خلافت_آدم 🎅🤴
🔹در گفت و گوى خدا با ملائکه آمده است:
« إِنِّى جاعِلٌ فِىالأَرضِ خَلیفَةً ». ( بقره / ۳۰ )
🔸مفسّران در اینکه مقصود از این خلیفه چه کسى، و جانشین کیست، و نیز در ملاک آن بر یک نظر نیستند .
🔹به گفته ابن عباس ساکنان نخست زمین جنیانی اهل فساد و خونریز بودند و خداوند آدم را جایگزین آنان کرد .
🔸 برخی آدم را جانشین فرشتگان در زمین می دانند .
🔹به نظر حسن بصری مقصود از خلیفه ، فرزندان آدم است که جانشین پدر و نسلی پس از نسلی جانشین یکدیگر می شوند .
🔸گروهی نیز معتقدند که آدم جانشین انسان های پیش از خود است که بر روی زمین می زیسته و نسلشان منقرض شده است .
🔹آنچه اکثر قریب به اتفاق مفسران پذیرفتهاند این است که در این آیه سخن از جانشینی انسان ( آدم و اولاد او ) از خداوند است .
🔸علامه طباطبایی فرزندان آدم را با وی در این خلافت شریک دانسته و در تایید این نظریه به آیات ۶۹ اعراف ، ۱۴ یونس و ۶۲ نمل استناد کرده است .
🔹جمعی برآنند که مقام جانشینی خدا با کفر ، گناه و...... سازگار نیست و آن را مختص به آدم ، انبیا و جانشینان پیامبران دانسته اند .
🔸به گفته زمخشری ، آلوسی و بیضاوی ، مقصود از جانشینی آدم این است که او و همه پیامبران جانشین خدا در زمینند .
🔹علامه طباطبایی می گوید : خلافت در این آیه به معنای جانشینی خدا است .
🔸ملاصدرا در توجیه شایستگی آدم برای خلافت خدا میگوید : برخی دلیل آن را پذیرش تکلیف از جانب آدم یا فرمانبری وی ( با وجود موانعی چون شهوت و غضب ) و یا جامعیت او بر صفات فرشتگان و حیوان ذکر کرده اند ؛ ولی محکم ترین رای این است که چون جامع همه مظاهر اسمائیه است به خلافت رسید .
🧚♂🎅 #فرشتگان_و_آفرینش_آدم 🎅🧚♂
🔹آنگاه که خداوند از خلافت موجودى در زمین خبر داد، فرشتگان پرسیدند:
آیا کسى را در زمین جانشین مىکنى که در آن فساد و خونریزى کند ؟
* قَالوا أَتجعَلُ فِیها مَن یُفسِدُ فِیها و یَسفِکُ الدِّماء * ( بقره / ۳۰ )
🔸بیشتر مفسران پرسش فرشتگان را برای کشف حقیقت و حکمت آفرینش آدم دانسته اند نه اعتراض به خداوند و طعنه بر بنی آدم ؛ زیرا مقام فرشتگان برتر از آن است که چنین کنند .
🔹 البته برخی پرسش مذکور را از باب اعتراض و طعن و آن را از سوی فرشتگان زمینی ،جن و شیاطین دانسته اند ؛ زیرا تاریکی نشئه مادیت که موجب حجاب است بر آنها غلبه داشته و درباره مرتبه آدم فاقد شناخت بوده اند .
🔸مفسران به این پرسش که فرشتگان چگونه دریافتند موجود جدید مفسد و خونریز است ؛ پاسخ های گوناگونی دادهاند :
در این زمینه دو روایت از ابن عباس نقل شده است .
🔹 از روایت نخست بر میآید که پیش از آدم ، جن در زمین ساکن بود و فساد و خونریزی میکرد و فرشتگان او را با جن قیاس کردند ؛
اما بر اساس روایت دیگر ، در پی اعلام جانشینی و پرسش فرشتگان از چگونگی آن فرمود :
ذریّه اش در زمین فساد کنند و یکدیگر را بکشند و آنگاه بود که فرشتگان آن سوال را مطرح ساختند .
🔸 شیخ طوسی و طبرسی نیز این دو وجه را آوردهاند :
به اعتقاد سید قطب ، فرشتگان از شواهد و قراین و با توجه به سابقهای که در ساکنان پیشین زمین داشتند یا به مدد بصیرتی که به آنان الهام میشد دریافتند که آفریده جدید ، مفسد و خونریز است و چون می دانستند که تسبیح و تقدیس خداوند ، یگانه هدف آفرینش است و این هم نیز به وجود آنان تأمین میشود .
از حکمت آفرینش آدم پرسیدند .
🔹به گفته علامه طباطبایی ، از آنجا که موجود زمینی به دلیل مادی بودنش نیروی خشم و شهوت دارد و سرای دنیا جای تزاحم و محدودیت ها است و ......
🔸فرشتگان دریافتند که این خلافت جز با وجود افراد فراوان و برقرار شدن نظام اجتماعی در بین آنان محقق نمیشود و این نظام به فساد و خونریزی می انجامد .
🔹 و از طرف دیگر چون خلیفه باید در همه شئون وجودی و آثار و احکام و تدابیر ، آیینه مستخلف عنه باشد برای فرشتگان این ابهام پدید آمد که موجود زمینی با آن همه نقص چگونه سزاوار جانشینی خداوندی است که دارای اسمای حسنا و صفات جمال و جلال است ،
از این رو در مقام سوال برآمدند تا موضوع بر آنان آشکار شود و این پرسش از روی خصومت نبوده است .
ادامه دارد.........
کانال👇
#ترجمه_کلمات_قرآن
#آموزش_روخوانی
#آموزش_تجوید
#دائره_المعارف
@Targomeh
32.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❧🔆✧﷽✧🔆❧
🎞#فیلم_آموزشی
🔺ترجمه و توضیح کوتاه تصویری صفحه 15 #قرآن_کریم
معنی لغات و کلمات + شرح کوتاه صوتی و تصویری
🔻صفحه 15 قرآن کریم
آیات 94 تا 101 سوره بقره
📌تفسیر_قطره ای
📖#قرآن_کریم
#عثمان_طه
#سوره_بقره
┅═✧❁🔆❁✧═┅
کانال👇
#ترجمه_کلمات_قرآن
#آموزش_روخوانی
#آموزش_تجوید
#دائره_المعارف
@Targomeh
☘انسان وکرامت ☘
#انسان_در_قران
لَقَدْ كَرَّمْنا بَنِي آدَمَ «اسراء/70»
وهمانا فرزندان آدم را گرامى داشتيم ۰
✍ گوهر آدمی کریم است :
لقد کرمنا بنی آدم یعنی ما انسان را گرامی داشتیم چون در خلقت او #گوهری_کریم به کار رفته است.
🔹اگر انسان مانند سایر موجودات فقط از خاک خلق میشد،کرامت برای او ذاتی و یا وصف اولی نبود،ولی انسان دارای فرع و اصل است،فرع او به خاک برمیگردد و اصل او به اللّه منسوب است:انی خالق بشرا من طین. فاذا سوّیته و نفخت فیه من روحی فقعوا له ساجدین۰
❌ پس روح انسان به خداوندی که معلم اکرم است،مرتبط میباشد.پس سهمی از کرامت دارد و روح الهی به معنای کرامت است.
☘خدای سبحان به انسانها درس #کرامت میدهد.#زاد_راه_کرامت را هم #تقوا تعیین نموده.چون تقوا مایه کرامت است و برای #تقوا حد معینی نیست بنابر آنچه خداوند در سوره تغابن آیهٔ 16میفرماید:
فاتقوا الله ما استطعتم،
یعنی به اندازه #استطاعت خود،مایه کرامت خویش را فراهم نموده و با تقوا باشید و چون انسان میتواند به مقامی برسد که فرشتگان در پیشگاه او #خضوع کنند
:فسجد الملائکة کلهم اجمعون.(حجر/30)
🔹از این جهت که تکریم حقیقی به اسلام،ایمان و تقوا است،امام باقر(ع) میفرماید:
خدا روح کافر را تکریم نکرده است،لیکن روح مؤمن را همواره گرامی میدارد:«انّ الله لایکرم روح الکافر و لکن یکرم ارواح المؤمنین.11
☘محدودهٔ کرامت☘
بنابراین انسان علاوه بر کرامت ذاتی،میتواند از #کرامت_اکتسابی نیز بهرهمند شود، درصورتی که #عقلِ انسان تحت #ایمان،#تقوا و #عمل_صالح قرار گیرد و آن گاه است که این انسان،شایستگی پیدا میکند که قدم در #مسیر_تکاملی_الی_اللّه گذاشته و با تلاشی گسترده به جایی برسد که حتی فرشتگان مقرب درگاه الهی هم نتوانستند پا در آن مکان بگذارند.
#تفسیر_نمونه_و_نور
کانال👇
#ترجمه_کلمات_قرآن
#آموزش_روخوانی
#آموزش_تجوید
#دائره_المعارف
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 #فراز
💫تلاوت بسیارزیبای سوره زلزله
💟امام صادق(ع): از قرائت سوره زلزال خسته نشوید زیرا هر كس در نمازهای مستحب خود این سوره را بخواند آزار زلزله ای بر او نخواهد رسید و بوسیله زلزله، صاعقه یا آفتی از آفات دنیایی، نخواهد مرد
و وقتی وفات كرد دستور می دهند او را به بهشت برند و خداوند می فرماید: ای بنده من در هر جای بهشت كه دوست داشتی جای گیر.
📚اصول کافی ج ٤ ص ٤٣٤.
کانال👇
#ترجمه_کلمات_قرآن
#آموزش_روخوانی
#آموزش_تجوید
#دائره_المعارف
@Targomeh
هدایت شده از آرشیو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️حواسمان باشد 14 قرن پیش بدون ابزار علمی به عجایب آفرینش در دریاها اشاره شده .
🌱✨يا مَن فِي البِحارِ عَجائِبُهُ(جوشن کبیر)
📄اي کسي که #عجایب_آفرینشش در دریاهاست.
📽زنبق دریایی (Crinoid) موجودی دریایی که بیشتر شباهت به پرنده دارد...
📚بحارالأنوار ج91 ص391
🔰منبع:اعجاز علمی قرآن
کانال👇
#ترجمه_کلمات_قرآن
#آموزش_روخوانی
#آموزش_تجوید
#دائره_المعارف
@Targomeh
☘ انسان وبخل ☘
#انسان_در_قرآن
وَ كانَ الْإِنْسانُ قَتُوراً «۱۰۰/اسراء»
وانسان تنگنظر و بخيل است!
✍«قتور» از «قتر» به معناى بخل وامساك از بخشش است.
🔹 كثرت مال اثرى در سخاوتِ افراد حريص وبخيل ندارد. بعضى انسانها سيرىناپذيرند و هرچه بيندوزند، باز نگران كم شدن آنند.
🔹 ترس از تهىدستى يكى از ريشههاى بخل است۰
🔹 سرچشمه رفتار بشر، روحيّه وخصلتهاى اوست.
☘امّا اینکه انسان طبعاً مُمْسِک است و مالدوست، در سوره «اسراء» آیه ۱۰۰ اینچنین فرمود: ﴿قُل لَوْ أَنتُمْ تَمْلِکُونَ خَزَائِنَ رَحْمَةِ رَبِّی إِذاً لأَمْسَکْتُمْ﴾؛ اگر همه خزاین رحمت حق را شما میداشتید، در اثر آن بخل و امساکی که دارید، سعی میکردید به کسی ندهید-خواه رحمتهای معنوی، خواه رحمتهای مادّی- اگر شما خزاین رحمت حق را میداشتید هر آینه امساک و بخل میورزیدید، چرا؟، ﴿خَشْیَةَ الأَنفَاقِ﴾؛ میترسیدید تمام بشود.
✍لذا خداوند در سوره «اسراء» فرمود: «انسان مریض است؛ انسانی که طبعش اینچنین است، این مریض است»
❌ [و] برای اینکه این مرض را درمان کند میفرماید: آنچه در اختیار انسان است، خواه جان و خواه مال و خواه علم و سایر کمالات که قابل انفاق است، این از یک طرف مالِ خود او نبود [و] خدای سبحان به او داد (این در آغازِ کار)، در پایان کار هم برای انسان ابدی نیست، از انسان میگیرند -چه بخواهد، چه نخواهد- بین آن آغاز و این انجام هم انسان مالک نیست، بلکه نماینده مالک است؛ مستخلَف است.
کانال👇
#ترجمه_کلمات_قرآن
#آموزش_روخوانی
#آموزش_تجوید
#دائره_المعارف
@Targomeh
❤️دائره المعارف قرآن کریم❤️
🎅🧚♂ #آموزش_اسما_به_آدم_و_عرضه_آن_بر_فرشتگان🎅🧚♂
🔹نامها به آدم آموخته شد؛ سپس بر ملائکه * عرضه و از آنها خواسته شد که از نامها خبر دهند:
* و عَلَّمَ ءَادمَ الأَسمَاءَ کُلَّها ثُمَّ عَرَضَهُم عَلَى المَلــکةِ فَقالَ أَنبِئونِى بِاَسماءِ هولاءِ اِن کُنتُم صادقین * ( بقره / ۳۱ )
🔸و فرشتگان اظهار ناتوانی و نا آگاهی کردند : * قالوا سبحانک لا علم لنا الّا ما علّمنا * ( بقره / ۳۲)
🔹خداوند خطاب به آدم فرمود :
* یا آدم انبئهم باسمائهم به فلمّا انباهم باسمائهم قال الم اقل لکم انّی اعلم غیب السّماوات و الارض و اعلم ما تبدون و ما کنتم تکتمون * = ای آدم! آنان را از اسم هایشان آگاه کن چون آنان را آگاه کرد ، خداوند فرمان آیا به شما نگفتم که من غیب آسمانها و زمین را میدانم ؟ و نیز می دانم آنچه را شما آشکار می کنید و آنچه را پنهان می داشتید ؟
( بقره / ۳۳
🔹به گفته طبرسی و فخر رازی خداوند آدم را به دانش برتری داده است .
🔸در اینجا فرشتگان در برابر معلومات گسترده و دانش فراوان انسان سر تسلیم فرود آورند و بر آنها آشکار شد که او سزاوار چنین مقامی است .
🔹مفسران در ماهیت اسماء که به برتری آدم انجامید و چگونگی آموزش آنها آرای گوناگونی دارند مانند
۱ . به گفته ابن عباس مجاهد و قناده مقصود نام های موجودات از قبیل انسان ، جانوران ، زمین ، دشت ، کوه و دریا است که مردم با آنها یکدیگر را و چیزهای جهان را میشناسند .
۲ . اسامی فرشتگان
۳. اسامی فرزندان آدم
🔸شیخ طوسی و طبرسی گفته اند که خداوند اسامی و معانی نامها را به آدم آموخت زیرا آموختن نامها بدون معنا سودی ندارد و فضیلت به شمار نمیآید .
🔹ملاصدرا در نظری قوی گفته است : همه حقایق عالم از اسما الله است و معنای آموزش اسما به آدم این است که خداوند احوال و آثار همه اجناسی را که آفریده به آدم ارائه داده و او را از آنها آگاه کرده است .
🔸در باره اسما و دانش آدم به آنها در تورات چنین آمده است :
و خداوند هر حیوان صحرا و هر پرنده آسمان را از زمین سرشت و نزد آدم آورد تا ببیند چه نام خواهد نهاد و آنچه آدم هر ذیحیات را خواند همان نام او شد ، پس آدم همه بهایم ، پرندگان آسمان و همه حیوانات صحرا را نام نهاد .
کانال👇
#ترجمه_کلمات_قرآن
#آموزش_روخوانی
#آموزش_تجوید
#دائره_المعارف
@Targomeh
31.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❧🔆✧﷽✧🔆❧
🎞#فیلم_آموزشی
🔺ترجمه و توضیح کوتاه تصویری صفحه 16 #قرآن_کریم
معنی لغات و کلمات + شرح کوتاه صوتی و تصویری
🔻صفحه 16 قرآن کریم
آیات 102 تا 105 سوره بقره
📌تفسیر_قطره ای
📖#قرآن_کریم
#عثمان_طه
#سوره_بقره
┅═✧❁🔆❁✧═┅
کانال👇
#ترجمه_کلمات_قرآن
#آموزش_روخوانی
#آموزش_تجوید
#دائره_المعارف
@Targomeh
#مطالب_زیبای_آیات
#نکات_تفسیری
💠 حضرت یونس در شکم ماهی 💠
🌷حضرت یونس(ع) یکی از پیامبران خداست که نام مبارکش چهار بار در قرآن آمده است.یونس(ع) از پیامبران بنی اسراییل و بعضی او را از نوادگان حضرت ابراهیم(ع) دانسته اند.این پیامبر الهی حدود 825 سال قبل از میلاد مسیح در سرزمین نینوا نزدیک شهر موصل در عراق کنونی ظهور کرد.
🌷مردم نینوا بت پرست بودند و در همه ابعاد زندگی خود در میان فساد و تباهی غوطه می خوردند.یونس(ع) قوم خود را 33سال به خدا پرستی و ترک گناه دعوت کرد ،اما در این سال ها فقط دونفر به او ایمان آوردند.
🌷یونس(ع) از هدایت قوم خود مایوس شد و شکایت نزد خدا برد، این چنین به خدا عرض کرد:خدایا من سالیان سال این قوم را هدایت و به سمت تو دعوت کردم.اما آنها رسالت من را تحقیر کردند.
سپس یونس(ع) از درگاه خدا برای قوم خود تقاضای عذاب کرد و آنها را نفرین نمود و در این راستا بسیار اصرار ورزید تا خداوند به پیامبرش وحی کرد: عذابم را بر قوم تو می فرستم.
🌷پس از اتفاقات مختلف، یونس(ع) از نینوا خارج شد و به راه خود ادامه دادتا به کنار دریا رسید. در آنجا منتظر ماند. ناگاه کشتی مسافربری فرا رسید و یونس(ع) سوار کشتی شد.در اواسط راه، یک ماهی بسیار بزرگ، سر راه کشتی را گرفت، در حالی که دهان باز می کرد، گویی غذا می طلبد.سرنشینان کشتی گفتند گویا گنهکاری در میان ماست که باید طعمه ماهی گردد بین سرنشینان قرعه انداختند قرعه به نام یونس(ع) افتاد. حتی سه بار این کار را انجام دادند و هر سه بار نام یونس(ع) درآمد.سرانجام یونس(ع) را در دریا افکندند و آن ماهی غول آسا این پیامبر الهی را بلعید.
🌷ماهی یونس(ع) را به دریا برد.
در روایتی از امام صادق تقل شده است:
یونس(ع) چهار هفته از قوم خود غایب شد.هفت روز هنگام رفتن به دریا، هفت روز در شکم ماهی، هفت روز پس از خروج از دریا زیر درخت به دلیل ضعف شدید جسمانی و هفت روز هنگام مراجعت به نینوا.البته درمورد اینکه یونس(ع) چه مدتی در شکم ماهی بود ،روایات متفاوتی وجود دارد. از 9 ساعت، سه روز گرفته تا چهل روز و این موضوع به خوبی روشن نیست.ناگفته نماند داستان رفتن یونس(ع) در دل ماهی از معجزات الهی است و شاید توجیه علمی نداشته باشد ؛هرچند برخی ها دلایل علمی نیز برای اثبات این اتفاق می آورند.
🌷اما در این میان یونس(ع) از کار خود پشیمان گشت و مداوم در دل ماهی با خدا راز و نیاز می کرد و توبه کنان خدا را صدا می زد.در نهایت خدا توبه او را پذیرفت و ماهی او را کنار ساحل از دل خود خارج کرد.نکته بسیار مهم در مورد یونس(ع) این است که خداوند در آیه 143 و 144 سوره صافات می فرماید:و اگر یونس(ع) از تسبیح کنندگان نبود تا روز قیامت در شکم ماهی می ماند.
در همین اثنا که یونس(ع) در دل ماهی و میانه دریا بود قومش توبه کرده بودند و خداوند بر آنها عذاب نفرستاد.
کانال👇
#ترجمه_کلمات_قرآن
#آموزش_روخوانی
#آموزش_تجوید
#دائره_المعارف
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلیپ مارهای جهنم👆
✅و کسانیکه آیات ما را تکذیب کردند در آتش جهنم وارد میکنیم.
📚سوره نسا آیه 56
کانال👇
#ترجمه_کلمات_قرآن
#آموزش_روخوانی
#آموزش_تجوید
#دائره_المعارف
@Targomeh
☘ انسان وطغیان ☘
#انسان_درقرآن
كَلَّا إِنَّ الْإِنْسانَ لَيَطْغى «۶»
أَنْ رَآهُ اسْتَغْنى «۷»
نه چنين است (كه مىپندارند). بىگمان آدمى طغيان مىكند. چون خود را بىنياز مىبيند. ۰
✍ اين گونه نيست كه انسان به ياد گذشته خود باشد كه خداوند او را آفريد و به او آموخت، پس بنده او باشد، بلكه به جاى بندگى طغيان مىكند و مانع بندگى ديگران نيز مىشود.
☘اگر انسان ظرفيّت نداشته باشد،
🔹 يا ثروت او را مغرور مىكند، چنانكه قارون مىگفت:
«إِنَّما أُوتِيتُهُ عَلى عِلْمٍ عِنْدِي» «۲»
🔹يا قدرت او را مغرور مىكند، چنانكه فرعون مىگفت:
«أَ لَيْسَ لِي مُلْكُ مِصْرَ» «۳»
🔹 يا علم او را مغرور مىكند. چنانكه بلعم باعورا به آن گرفتار شد.
«آتَيْناهُ آياتِنا فَانْسَلَخَ مِنْها» «۴»
☘ ولى اگر ظرفيّت باشد، حتى هر سه در يك نفر جمع مىشود
🔸مثل حضرت يوسف و سليمان ولى مغرور نمىشود، چون همه را از خداوند مىداند نه خود. چنانكه حضرت سليمان گفت:
«هذا مِنْ فَضْلِ رَبِّي» «۵»
🔸و حضرت يوسف گفت:
«رَبِّ قَدْ آتَيْتَنِي مِنَ الْمُلْكِ وَ عَلَّمْتَنِي مِنْ تَأْوِيلِ الْأَحادِيثِ» «۶»
❌ آرى خطر آنجاست كه انسان به خود بنگرد نه خدا.
«أَنْ رَآهُ اسْتَغْنى»
#طغيانگر نه خدا را #بنده است، نه دستورات الهى را به #رسميّت مىشناسد، نه #استدلال مىپذيرد و نه به نداى #وجدان و ناله #مظلومان گوش مىدهد۰
📚استاد قرائتی تفسیر نور ج ۱۰