eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.5هزار دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
5هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🐸قورباغه درختی چشم قرمز که دارای یک مکانیسم دفاعی زیبا و جالب می‌باشد که بوسیله آن چشم‌هایش را می‌پوشاندند تا همرنگ برگها و محیط اطرافش شود. این غشای خیره کننده که بر روی چشم‌هایش می‌کشد، غشای نکاتی نام دارد. ♻️« قَالَ رَبُّنَا ٱلَّذِیۤ أَعۡطَىٰ كُلَّ شَیۡءٍ خَلۡقَهُۥ ثُمَّ هَدَىٰ » (طه - 50) (ع) گفت: «پروردگار ما همان کسی است که به هر موجودی آنچه را لازمه آفرینش او بوده داده؛ سپس هدایت کرده است!» (طه - 50 ) کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌎 ➢ علم عصر حاضر↯ New evidence suggests the planet was covered by a vast ocean and had no continents at all. شواهد جدید نشان می‌دهد زمین در آغاز توسط اقیانوس عظیمي پوشیده شده بود و هیچ قاره‌اي موجود نبوده است ═════┅┄‌ ➢ قرآن‌ کریم↯ وَالْأَرْضَ‌بَعْدَ ذَٰلِكَ دَحَاهَا(نازعات/30) و زمین را بعد از آن گسترش داد منظور از «دحو الأرض» اين است كه در آغاز، تمام سطح زمين را آب‌هاى حاصل از باران‌هاى سيلابى نخستين فرا گرفته بود، اين آب‌ها تدريجاً در گودال‌هاى زمين جاى گرفتند و خشكى‌ها از زير آب سر بر آوردند، و روز به روز گسترده‌تر شدند تا به وضع فعلى در آمد 📓تفسير نمونه ج26ص110 ═════┅┄‌ اسْتَقَرَّتِ الْأَرْضُ بِأَوْتَادِهَا فَوْقَ الْمَاءِ زمین با میخ‌هایش بر روي آب مستقر شد 📓المصباح- کفعمي ج1 ص287 ═════┅┄‌ ❂اخبار میلیاردها سال پیش در قرآن‌کریم به تأیید علوم 14قرنِ پس از نزول آن... ⇜آیا کل دنیاي کفر این‌گونه کتابي دارد؟ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 انسان قرآنی 💢 هر كسى وظيفه‌اش اين است كه بايد بشود. انسان قرآنى كسى است كه؛ «لا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ»(واقعه، ۷۹) حرف مى‌زند پاك، غذا مى‌خورد پاك، مى‌بيند پاك، خيالش طاهر، ذكرش، عقلش، قلمش، امضايش، شهادتش، كسب‌و‌كارش، همه قرآنى است. چون انسان آنچه را مى‌شنود، آنچه را مى‌بيند، همه را مس مى‌كند و انسان قرآنى كسى است كه «لا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ». کانال 👇 @Targomeh
✍از داروهاى گياهى غافل نشويم.❌ 💢ﺭﺳﻮﻝ‌الله (ص) فرمودند: 👈 کدو در غذا زیاد بریزید که دلِ غمگین را خوشحال مىگرداند. 😅☺️ 📚ﺑﺤﺎﺭﺍلاﻧﻮﺍﺭ، ﺝ66، ﺹ225 ✨✨✨✨✨ ✔️ کدو، گیاهی است که خداوند برای تغذیه حضرت یونس برگزید 👇👇👇 🕋و أَنْبَتْنا عَلَیْهِ شَجَرَةً مِنْ یَقْطِینٍ(آیه 146سوره صافات) ✨ و بر او درختی از کدو رویانیدیم چرا کدو⁉️🤔 💢هر چه در قرآن نام برده شد دنیای معرفت و رحمت در آن نهفته شده👇 🔹برای یک انسانِ خسته و رنجور و دل شکسته، غذایی سبک و نشاط آور لازم بود و خداوند کدو را با آن همه خواص، برای پیامبرش برگزید.👌 🔹کدو علاوه بر اینکه برگهاى پهنی دارد و مىتوان از آن سایبان خوبى تهیه کرد مگس نیز بر برگهاى آن نمىنشیند، ✔️و یونس به خاطر توقف در شکم ماهى، پوست تنش آن قدر نازک و حساس شده بود که از نشستن حشرات بر آن رنج مىبرد 👈 او اندام خود را با این کدو پوشانید تا هم از سوزش آفتاب در امان باشد و هم از حشرات . ✔️ما هم میتونیم از این نعمت پر خاصیّت استفاده کنیم😍😍 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍فقط تقوا ✔️خوشگلی، ✔️خوش تیپی، ✔️دکتری، ✔️مهندسی، ✔️مایه داری، ✔️اصلا، آخرشی...👌 🗣🔔ولی اینو یادت باشه: 👇👇👇 ❌اگر تقوا نداری، مُفت نمی ارزی😱 ❌پس، هرگز به خودت نَناز 👈چون خدا برای شمایی که تقوا نداری، ارزش قائل نمیشه😱👇 🕋 إنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ ✨همانا گرامی ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست 📚(آیه 13 سوره حجرات) کانال 👇 @Targomeh
⚫️ در محضر قرآن کریم/ ✅ وَعَدَ اللَّهُ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَٰتِ جَنَّٰتٍ تَجْرِى مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَٰرُ خَٰلِدِينَ فِيهَا وَمَسَٰكِنَ طَيِّبَةً فِى جَنَّٰتِ عَدْنٍ وَ رِضْوَٰنٌ مِّنَ اللَّهِ أَكْبَرُ ذَٰلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ‏(توبه/۷۲) 🔹خداوند به مردان و زنان با ایمان، باغ‌هایى (از بهشت) كه از پاى (درختان) آن، نهرها جارى و در آن جاودانند و (نیز) مسكن‌هایى دل‌پسند در بهشت برین را وعده داده است. ولى رضایت و خرسندى خداوند، برتر و والاتر (از اینها) است. این همان رستگارى ‌بزرگ است. 🔸رستگاری و کامیابی بزرگ، دستیابی به رضوان الهی است. یعنی بهترین سعادت اهل بهشت، همین رضایت خداست، آنگاه که به بهشتیان می‌فرماید: که هر چه می‌خواهید از من طلب کنید و آنها می‌گویند: جز رضای تو مطلوبی نداریم (المحجة البیضاء، ج۸، ص۸۷). در قرآن به پذیرفتن و راضی بودن به حکم خدا و رسول او اشاره شده است(نساء/۶۵، احزاب/۳۶) کسی که از خدا خشیّت داشته باشد، به جایی می‌رسد که خدا از او و او هم از خدا راضی است(بینه/۸) و خشیت؛ محصول علم و معرفت است(فاطر/۲۸) و با محبّت جمع می‌شود. 🔸مرحله «رضا» برای سالکان کوی حق، آن است که انسان سالک با انجام واجبات و ترک محرمات به جایی رسد که نه تنها کوشش کند خدا از او راضی باشد، بلکه بکوشد از قضا و قدر خدا هم راضی باشد، یعنی هرچه خدا مقدّر کند، او بپسندد و به آن رضا بدهد. رضایت الهی به دو صورت جلوه می‌کند: رضایت از افعال انسان و رضایت از گوهر ذات انسان. نتیجه رضایت قسم اول؛ پذیرش خود عمل و پاداش دادن به آن است(احقاف/۱۶) و قسم دوم؛ پذیرش و قبولی خود ذات است(آل عمران/۳۷) اینجاست که هم او از خدا راضی می‌شود و هم خدا از او (فجر/۲۸، مجادله/۲۲) 🔸خازن و کلیددار بهشت، فرشته «رضوان» است، پس اگر کسی گوهر ذاتش به مقام رضوان رسیده باشد، کلیددار بهشت خواهد بود!(معانی‌الاخبار، ص۱۱۶) در قیامت سه جایگاه هست: جهنم، بهشت و مقام رضوان و مردم هم سه دسته اند: اصحاب مشئمه، اصحاب میمنه و مقربان(واقعه/۷ تا ۱۱) و خداوند از مقربان، یا از فعل و وصفشان خشنود است(زمر/۷، طه/۱۰۹) یا از گوهر ذاتشان (مائده/۱۱۹) 🔹در زیارت جامعه، بَرگرفته از آیات ۲۶ و ۲۷ سوره جن، در وصف اهل بیت(علیهم‌السلام) این معنا آمده است: « و ارتضاکم لغیبه » و شما را برای (آگاهی بر) غیب خودش پسندید. حضرت رضا علیه السلام هم از تبار بهشت رضوان است و تمامی رضایت‌ها، تنها در گرو برکت مقام بلند و نام راضی آن حضرت است و چون دیگران را به این مقام می رساند، ملقب به «رضا» شدند. راه تحصیل «رضا» این است: معرفت و شناخت خدا، محبت به خدا، خشیت الهی، صبر، تقوا، یاد خدا، زهد، مخالفت نفس، دعا و تبعیت و اطاعت از اهل بیت علیهم السلام. 🔸در فرازی دیگر از زيارت جامعه کبيره، بعد از آن که نقش ارزشمند امامان علیهم‌السلام در عرصه جهاد گسترده به ويژه در عرصه فرهنگی بيان شده، چنين می‌خوانيم: «و صرتم فی ذلک منه الی الرضا»؛ و در اين راه، به مقام رضا رسيديد. در اين فراز، به يک ويژگی‌های حضرات معصومین علیهم‌السلام اشاره شده است و آن «وصول به مقام رضای الهی» است. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺اوصاف یاران پیامبر🌺 💐💐🎄🎄💐💐🎄🎄💐💐 1⃣ شدید بر کفار ✅ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ ﻭ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺍﻭ(پیامبر) ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺑﺮ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺳﺮﺳﺨﺖ(فتح۲۹) 2⃣ مهربان بر خودی ✅ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ ﻭ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺑﺎ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﻣﻬﺮﺑﺎﻧﻨﺪ (فتح۲۹) 3⃣ پیوسته در عبادت ✅ تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺭﻛﻮﻉ ﻭ ﺳﺠﻮﺩ ﻣﻰ ﺑﻴﻨﻲ(فتح۲۹) 4⃣ نیت پاک و خالص ✅ يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا ﻛﻪ ﭘﻴﻮﺳﺘﻪ ﻓﻀﻞ ﻭ ﺧﺸﻨﻮﺩﻱ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﻣﻰ ﻃﻠﺒﻨﺪ(فتح۲۹) 5⃣ ظاهری آراسته و نورانی ✅ سِيمَاهُمْ فِي وُجُوهِهِم مِّنْ أَثَرِ السُّجُود ﻧﺸﺎﻧﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﭼﻬﺮﻩ ﺷﺎﻥ ﺍﺯ ﺍﺛﺮ ﺳﺠﻮﺩ ﭘﻴﺪﺍﺳﺖ.(فتح٢٩) 💐💐🎄🎄💐💐🎄🎄 کانال 👇 @Targomeh
🍂 از حیات زمین، درس بگیرید. 🍂 🔶اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يُحْيِي الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا قَدْ بَيَّنَّا لَكُمُ الْآيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ (/١٧) ⚡️ترجمه : بدانيد كه خداوند، زمين را پس از مرگش زنده مى كند. همانا ما نشانه هاى(توحيد و عظمت) را براى شما روشن كرديم، باشد كه تعقّل كنيد. ❌ تعقل در پدیده های طبیعی عالم، مارا به حقایق بیشتری می رساند: 🍁١_ قلب انسان نیز می تواند بعد از قساوت، حيات پیدا کرده و بوسیله ذکر خدا، خاشع شود. ✅٢_ در حديث مى خوانيم: مراد از حيات زمين بعد از مرگ آن، حيات زمين است با قيام حضرت مهدى عليه السلام به عدالت، بعد از مرگ آن به واسطه ى جور و ظلم. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃یک آیه🍃 🔸سوره ، آیه ٢٧: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَخُونُواْ اللّهَ وَالرَّسُولَ وَتَخُونُواْ أَمَانَاتِكُمْ وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ ⚡️ ترجمه کوتاه : اى كسانى كه ايمان آورده ايد! به خدا و پيامبر خيانت نكنيد و آگاهانه به امانت هاى خود خيانت نورزيد. 💥توضیح آیه : خيانت، با ايمان سازگار نيست. لازمه ى ايمان، امانت دارى است. 🍁 گاهى يك اشاره به سود دشمن، و یا افشای اسرار نظامی، خيانت است. 🍂خيانت هاى آگاهانه، خطرناك است. کانال 👇 @Targomeh
🍂 فرزندانتان را تربیت دینی کنید تا در بهشت کنارتان باشند.🍂 🔶وَالَّذِينَ آمَنُوا وَاتَّبَعَتْهُمْ ذُرِّيَّتُهُم بِإِيمَانٍ أَلْحَقْنَا بِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَمَا أَلَتْنَاهُم مِّنْ عَمَلِهِم مِّن شَيْءٍ كُلُّ امْرِئٍ بِمَا كَسَبَ رَهِينٌ (/٢١) ⚡️ترجمه : و كسانى كه ايمان آوردند و فرزندانشان، در ايمان از آنان پيروى كردند، ما ذريّه آنان را به ايشان ملحق نموده و از پاداش عملشان هيچ نكاهيم. (آرى) هر كس در گرو كارى است كه كسب كرده است. 🍁بنابراین؛ اگر فرزندان، تبعیت ایمانی داشته باشند، به والدین مؤمن خود ملحق شده و در کنار هم خواهند بود. 🍂 و اين يك نعمت بزرگ است كه انسان، فرزندان با ايمان و مورد علاقه اش را در بهشت در كنار خود ببيند، و از انس با آنها لذت ببرد، بى آنكه از اعمال او چيزى كاسته شود. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚📚 🕊 🍁🍃پس خداوند ، انسان و همه شوون او از جمله است و انسان در برابرش ،‌ نه تکوینی و نه تشریعی آزاد نیست ؛ ولی در عین حال به خداوند ، از دو نوع آزادی برخوردار است : ◀️الف : : 🍀🍂 بدین معنا که در آفرینش ، برای انتخاب راه و عقیده مجبور نیست و در یا ترک فعل و رجحان یکی برای رسیدن به غرض خاص آزاد است ؛ بدون اینکه عوامل یا طبیعی یا ماورای طبیعی او را مجبور سازند و این ، همان اختیار است که انسان از آن برخوردار است ؛ 🍁🍃ولی در مباحث ؛ این نوع آزادی مورد نظر نیست ،‌و فقط به صورت و منشا آزادی مورد توجه است . ◀️ب . تشریعی : 🍀🍂 بدین معنا که او می‌تواند از فطری خویش بدون قدرت قاهره ای از خارج ، بهره‌مند شود و خود را انتخاب گر اصلی بداند . 🍁🍃 این آزادی که درباره و از نوع آزادی حقوقی و اجتماعی که افراد اجتماع از آن جهت که یک جامعه هستند و می خواهند با یکدیگر زندگی کنند باید را در اعمال یکدیگر قائل باشند و بدان احترام بگذارند ، شمرده می شود و همان بهره وری معقول از مواهب اختیار تکوینی و فلسفی است ،‌ 🍀🍂 یکی از اساسی ترین و زیباترین برای آدمیان دانسته شده که خداوند حراست آن را به واسطه و دین و اعتقاد به خدا و بر عهده انسان گذاشته است تا از این طریق خود را به حیات معقول و برساند ؛ 🍁🍃اما این با توجه به مبانی انسان شناسی توحیدی و الهی که بر اساس و شرع پایه ریزی شده ، معنادار و ثمربخش خواهد بود . 🍀🍂 معادل آزادی ، * * است که در قرآن نیامده و واژه های * * (بقره ۱۷۸ ) ،‌ * * آزاد ساختن ( نساء ۹۲ ؛ مجادله ۳ ؛ مائده ۸۹ ،‌ * * آزاد شده از امور دنیا و خالص شده برای عبادت ( آل عمران ۳۵ ) که با حرّیت از یک ریشه اند آمده است ، 🍁🍃 در بحث ، از مشتقات * نجاه به معنای شدن و خلاص شدن ( مومنون ۲۸ و .... ) ، ( اخراج ) کردن ( یوسف ۱۰۰ و ..... ) آیات که غیرخدا ( آل عمران ۶۴ ) ، ( بقره ۲۵۶ ؛ یونس ۹۹ ) ، ( ق ۵۰ ، ۴۵ ) و ( غاشیه و ۲۲ ) و .... را نفی می کنند ، استفاده شده است ... کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۱۷۲ الَّذِينَ اسْتَجابُوا لِلَّهِ وَ الرَّسُولِ مِنْ بَعْدِ ما أَصابَهُمُ الْقَرْحُ لِلَّذِينَ أَحْسَنُوا مِنْهُمْ وَ اتَّقَوْا أَجْرٌ عَظِيمٌ‌ آنان كه دعوت خدا و رسول را (براى شركتِ دوباره در جهاد عليه كفّار) پذيرفتند، با آنكه جراحاتى به آنان رسيده بود، براى نيكوكاران و پرهيزكارانِ آنها، پاداش بزرگى است. کانال 👇 @Targomeh
(آيه ١٧٢) -غزوۀ حمراء الأسد: گفتيم در پايان جنگ احد، لشكر فاتح ابو سفيان، پس از پيروزى به سرعت راه مكه را پيش گرفتند، هنگامى كه به سرزمين «روحاء» رسيدند از كار خود سخت پشيمان شدند و تصميم به مراجعت به مدينه و نابود كردن باقيماندۀ مسلمانان گرفتند، اين خبر به پيامبر رسيد، فورا دستور داد لشكر احد خود را براى شركت در جنگ ديگرى آماده كنند . اين خبر به لشكر قريش رسيد و از اين مقاومت عجيب به وحشت افتادند! در اين موقع جريان ديگرى روحيۀ آنها را ضعيفتر ساخت، و آن اين كه يكى از مشركان به نام «معبد الخزاعى» مشاهدۀ وضع پيامبر و يارانش او را به سختى تكان داد و به پيامبر صلّى اللّه عليه و آله گفت: مشاهدۀ وضع شما براى ما بسيار ناگوار است. اين سخن را گفت و از آنجا گذشت و در سرزمين «روحاء» به لشكر ابو سفيان رسيد، ابو سفيان از او در بارۀ پيامبر اسلام سؤال كرد، او در جواب گفت: محمد را ديدم با لشكرى انبوه در تعقيب شما هستند! ابو سفيان و ياران او تصميم به عقب نشينى گرفتند، و از جمعى از قبيلۀ عبد القيس كه از آنجا مى‌گذشتند خواهش كردند كه به پيامبر اسلام خبر برسانند كه ابو سفيان و بت‌پرستان قريش با لشكر انبوهى به سوى مدينه مى‌آيند تا بقيۀ ياران پيامبر را از پاى در آورند. هنگامى كه اين خبر به پيامبر و مسلمانان رسيد، گفتند: حَسْبُنَا اللّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ «خدا ما را كافى است و او بهترين مدافع ما است» . اما هر چه انتظار كشيدند خبرى از لشكر دشمن نشد، لذا پس از سه روز توقف، به مدينه بازگشتند. اين آيه و دو آيۀ بعد، اشاره به اين ماجرا مى‌كند، و مى‌گويد: «آنها كه دعوت خدا و پيامبر صلّى اللّه عليه و آله را اجابت كردند و بعد از آن همه جراحاتى كه روز احد پيدا نمودند (آمادۀ شركت در جنگ ديگرى با دشمن شدند) از ميان اين افراد براى آنها كه نيكى كردند و تقوا پيش گرفتند (يعنى با نيت پاك و اخلاص كامل در ميدان شركت كردند) پاداش بزرگى خواهد بود» (الَّذِينَ اسْتَجابُوا لِلّهِ وَ الرَّسُولِ مِنْ بَعْدِ ما أَصابَهُمُ الْقَرْحُ لِلَّذِينَ أَحْسَنُوا مِنْهُمْ وَ اتَّقَوْا أَجْرٌ عَظِيمٌ) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 350 کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 🌸 أَلَّذِينَ اسْتَجَابُواْ لِلَّهِ وَالْرَّسُولِ مِن بَعْدِ مَآ أَصَابَهُمُ الْقَرْحُ لِلَّذِينَ أَحْسَنُواْ مِنْهُمْ وَاتَّقَوْاْ أَجْرٌ عَظِيم ٌ ترجمه: آنان كه دعوت خدا و رسول را بعد از آن همه جراحاتى که به آنان رسید، اجابت کردند، براى کسانی از آنها که نیکی کردند و تقوا پیش گرفتند، پاداش بزرگى است. 🌷 : اجابت کردند، پذیرفتند 🌷 : به آنان رسید 🌷 : زخم ، جراحت 🌷 : بزرگ 🔴 : این آیه بعد از جنگ احد و همانند دیگر آیات سوره آل عمران در مدینه بر صلی الله علیه و آله نازل گردیده است. كفّار قریش، پس از پیروزى در احد بسوى مكّه بازگشتند. در بین راه به این فكر افتادند كه چه بهتر است به مدینه بازگردیم و باقیمانده مسلمانان را نیز از بین ببریم، تا كار یكسره شود. این خبر به پیامبر صلى الله علیه و آله رسید. آن حضرت فرمان بسیج داد و فرمود: شركت كنندگان در حركت كنند. مسلمانان آماده شدند. ابوسفیان وقتى از بسیج عمومى مسلمانان آگاه شد، گمان كرد كه لشكر تازه نفسى مهیّا شده است تا شیرینى پیروزى احد را بر كام آنان تلخ كند، لذا از حمله ى مجدّد منصرف شد و به سرعت به طرف مكّه حركت نمود. این آیه و دو آیه بعد اشاره به این ماجرا می کند. در تاریخ مى خوانیم كه در جنگ احد علیه السلام بیش از شصت زخم و جراحت برداشت، ولى لحظه اى دست از یارى پیامبر برنداشت. در تفسیر كنزالدقائق آمده است كه این آیه درباره ى حضرت على علیه السلام و نه نفر دیگر نازل شده است. 🌸 در سخت ترين شرايط نيز از خداوند و پیامبر اطاعت می کنند لذا می فرماید: الذین استجابوا لله و الرسول من بعد مآ أصابهم القرح للذين أحسنوا منهم و اتقوا أجر عظيم: آنان که دعوت خدا و پیامبر را بعد از آن همه جراحاتی که به آنان رسید اجابت کردند، برای کسانی از آنها که نیکی کردند و تقوا پیش گرفتند، پاداش بزرگی است. رزمنده ای قابل ستایش است که: 1⃣ از جنگ خسته نشود 2⃣ اهل کار نیک باشد 3⃣ از فرمان خدا و پیامبر تخلف نکند. 🔹 پيام های آیه172سوره آل عمران 🔹 ✅ شركت مجروحان در ، مایه ى تشویق و تقویت روحیّه افراد سالم است. ✅ از رسول خدا، همچون اطاعت از خداست. ✅ شركت در جبهه، نشانه ى وفادارى و عشق و معرفت كامل آنان به مكتب و رهبر و هدف است. ✅ گاهى شرایط به گونه اى است كه حتّى مجروحان نیز باید حاضر شوند. ✅ هرچه دشوارتر باشد، قابل ستایش بیشترى است. ✅ حضور در و مجروح شدن، اگر همراه با تقوا نباشد بى ارزش است. ✅ برخى از اصحاب پیامبر كه در جبهه هم شركت كرده اند، از سلامت و دور شدند. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🛑دلالت آیه 105 سوره انبیاء بر حکومت جهانی امام زمان(عج) 🔻در سوره مبارکه انبیاء (آیات 105) مىخوانیم: «وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ‌ مِن بَعْدِ الذِّکْرِ‌ أَنَّ الْأَرْ‌ضَ یَرِ‌ثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ» و البته ما بعد از تورات در زبور نوشتیم که همانا (مُلک و فرمانروایی)زمین را بندگان صالح من به ارث خواهند برد. 📍نکاتی مهم در مورد این آیه مبارکه: ➖«ارض» به مجموع کره زمین گفته مى شود و سراسر جهان را فرا مى گیرد. ➖«ارث» در لغت به معنى چیزى است که بدون معامله و داد و ستد به دست کسى مى افتد، ولى در بعضى موارد از قرآن کریم، ارث به تسلّط و پیروزى یک قوم صالح بر ناصالحان و در اختیار گرفتن مواهب و امکانات آنها گفته شده است. ➖«زبور» در اصل به معنى هرگونه کتاب و نوشته است ولى معمولا به کتاب «داوود» که در عهد قدیم از آن تعبیر به «مزامیر داوود» شده اطلاق مى گردد و آن كتاب نازل شده بر داوود نبیّ است که مجموعه اى از مناجاتها و نیایشها و اندرزها میباشد، این احتمال نیز وجود دارد که زبور تمام کتب آسمانى پیشین (قبل از قرآن) بوده باشد. ➖«ذکر» در اصل به معنى هر چیزى است که مایه تذکّر و یادآورى باشد ولى در آیه فوق به کتاب آسمانى موسى(ع) که همان تورات است تفسیر گردیده به قرینه این که قبل از زبور معرّفى شده است. و طبق تفسیر دیگرى «ذکر» اشاره به قرآن مجید است زیرا که در خود آیات قرآن این عنوان به قرآن گفته شده (إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِلْعالَمِينَ_آیه 27 سوره تکویر) و بنابر این قول، آن وقت بعد از قرآن بودن زبور با اینکه قبل از آن نازل شده عیبی ندارد، چون مراد از بعدیت، بعدیّت رتبی است نه زمانی.(والله العالم) ➖«صالح» به معنى شایسته و صلاحیت دار است و هنگامى که بطور مطلق گفته شود صلاحیّت و شایستگى از تمام ابعاد کمالی را فرا مى گیرد، شایستگى علمى، شایستگى اخلاقى، شایستگى از نظر ایمان و تقوى و آگاهى و مدیریت. ♦️ذکر این موضوع در زبور (اگر به معنى همه کتب آسمانى پیشین باشد) دلیل بر آن است که این موضوع در همه کتابهاى آسمانى به عنوان یک اصل ثابت وجود داشته است. و اگر هم منظور از آن کتاب داوود بوده باشد شاید به تناسب آن است که حضرت داوود حکومت وسیع و پهناورى داشت که در مسیر حقّ و عدالت و منافع انسانها بود، اگرچه جنبه منطقه اى داشت و فراگیر همه جهان نبود ولى در زبور به او بشارت داده شد که یک حکومت فراگیر جهانى بر پایه آزادى و امنیّت و عدالت در انتظار جهانیان خواهد بود. یعنى عاقبت بندگان صالح الهی(ذوات قدسیه معصومین)، وارث همه میراثها و مواهب زمین خواهند شد. هم وارث حکومت مادّى و هم حکومت معنوى. ♦️در پاره اى از روایات که در تفسیر آیه فوق آمده تعبیرات روشنتر و صریحترى در این زمینه دیده مى شود. از جمله در تفسیر معروف «مجمع البیان» در ذیل آیه فوق از امام باقر علیه السلام نقل است: «هُمْ اَصْحابُ الْمَهْدىِّ فى آخِرِ الزَّمانِ» ایشان همان یاران مهدى(علیه السلام) در آخر الزّمان میباشند. همان مردان و زنان خود ساخته اى که وارث همه میراثهاى زمین خواهند شد و شایستگى این رسالت بزرگ را خواهند داشت. ♦️جالب توجّه اینکه، در کتاب «مزامیر داوود» که امروز جزء کتب عهد قدیم (تورات) است عین این موضوع به تعبیرات گوناگون دیده مى شود: ♦️از جمله در مزمور 37 مى خوانیم: زیرا که شریران منقطع خواهند شد و اما متوکّلان به خداوند وارث زمین خواهند شد، هان بعد از اندک مدّتى شریر نخواهند بود... امّا حکیمان وارث زمین خواهند شد. ♦️در همان «مزمور 37» همین موضوع به تعبیرات دیگرى نیز آمده است: «... زیرا متبرّکان خداوند وارث زمین خواهند شد، امّا ملعونان وى منقطع خواهند شد ـ صدیقان وارث زمین شده ابداً(همیشه) در آن ساکن خواهند شد»(*) ♦️همانگونه که ملاحظه مى کنید کلمه صالحون که در قرآن آمده کلمه جامعى است که هم «حکیمان» و هم «صدّیقان» و هم «متوکّلان» و هم «متبرکان» را در بر مى گیرد. *جمله هاى فوق، از ترجمه توراتی است که در سال 1878 میلادى توسّط مجمع ترجمه کتب مقدّسه(واقع در لندن)، به فارسى برگردانده شده است. 🤲اَللّـهُمَّ اَرِنِی الطَّلْعَةَ الرَّشيدَةَ وَ الْغُرَّةَ الْحَميدَةَ کانال 👇 @Targomeh
و بگو که بارالها مرا (همیشه به هر جا روم به مکه یا مدینه یا عالم قبر و محشر) به قدم صدق داخل و به قدم صدق خارج گردان و به من از جانب خود حجت روشنی که دائم یار و مددکار باشد عطا فرما.     💐 سوره اسراء آیه ۸۰ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 مصادیق خیر ✅ در قرآن کریم، برای «خیر» مصادیق مختلفی ذکر شده‌است، از جمله: روزه(بقره/۱۸۴)، انفاق(بقره/۲۱۵)، صلح و آشتی(نساء/۱۲۸)، تقوا(اعراف/۲۶)، رحمت الهی(زخرف/۳۲)، حکمت پروردگار(بقره/۲۶۹)، توبه(توبه/۷۴)، ترک دادوستد و رفتن به نماز جمعه(جمعه/۹)، رزق الهی(طه/۷۳)، جهاد(بقره/۲۱۶)، بهشت(آل‌عمران/۱۵)، مغفرت (آل‌عمران/۱۵۷) و ... 🔹انسان‌ها، نسبت به خیر و انجام دادن کار خیر، متفاوت هستند، از جمله: ▪️بعضی نسبت به خیر، بخیل هستند: اشحّة علی الخیر(احزاب/۱۹) ▪️برخی نسبت به خیر، منّاع هستند: منّاع الخیر معتد اثیم(قلم/۱۲) ▫️بعضی کار خیر انجام می‌دهند: و ما تفعلوا من خیر فان الله به علیم(بقره/۲۱۵) ▫️بعضی مردم را به خیر دعوت می‌کنند: و لتکن منکم یدعون الی الخیر(آل‌عمران/۱۰۴) ▫️بعضی به سوی خیر، سرعت دارند: انهم کانوا یسارعون فی الخیرات(انبیاء/۹۰) ▫️برخی در خیر، سبقت هم می‌گیرند: فاستبقوا الخیرات(مائده/۴۸) ▫️بعضی وجودشان، خیر است؛ هم‌چون انبیای الاهی: و اذکر عبادنا ابراهیم و اسحق و ... کلّ من الاخیار(ص/۴۸) 🔸بعضی ستون و اساس خیر هستند؛ ▫️وجود مبارک حضرت مهدی(عج) از مصادیق بارز این آیه هستند: بقیت الله خیرلکم ان کنتم مؤمنین...(هود/۸۹) ▫️هم‌چنین سایر ائمه معصومین علیهم السلام که در زیارت جامعه می‌خوانیم: انتم دعائم الاخیار. کانال 👇 @Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺🍀🌺🍀🌺 ۸ دوربین‌ مداربسته‌ دقیق در قرآن 1️⃣ دوربین اول:خدا🎥 📖 آیه ۱۴، سوره علق: أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَىٰ آيا او ندانست كه خداوند (همه اعمالش را) مي بيند؟! 2️⃣ دوربین دوم: پیامبر اکرم📹 📖  سوره الأحزاب آیه 45 يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا أَرْسَلْنَاكَ شَاهِدًا وَ مُبَشِّرًا وَ نَذِيرًا اي پيامبر! ما تو را گواه فرستاديم و بشارت دهنده و انذاركننده! 3️⃣ دوربین سوم: امامان معصومین📽 📖 سوره التوبة آیه 105 وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَۖ وَ سَتُرَدُّونَ إِلَىٰ عَالِمِ الْغَيْبِ وَ الشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ بگو: «عمل كنيد! خداوند و فرستاده او و مؤمنان(ائمه معصومین) اعمال شما را مي بينند! و بزودي، بسوي داناي نهان و آشكار، بازگردانده مي شويد؛ و شما را به آنچه عمل مي كرديد، خبر مي دهد!» 4️⃣ دوربین چهارم: فرشتگان📸 📖 سوره ق آیه 18 مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ انسان هيچ سخني را بر زبان نمي آورد مگر اينكه همان دم، فرشته اي مراقب و آماده براي انجام مأموريت (و ضبط آن) است! 5️⃣ دوربین پنجم: زمین📷 📖 سوره زلزال آیه 4 يَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبَارَهَا در آن روز زمين تمام خبرهايش را بازگو مي كند؛ 6️⃣  دوربین ششم:اعضا و جوارح🎥 📖  سوره فصلت آیه 21 وَ قَالُوا لِجُلُودِهِمْ لِمَ شَهِدْتُمْ عَلَيْنَاۖ قَالُوا أَنْطَقَنَا اللَّهُ الَّذِي أَنْطَقَ كُلَّ شَيْءٍ وَ هُوَ خَلَقَكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ آنها به پوستهاي تنشان مي گويند: «چرا بر ضدّ ما گواهي داديد؟!» آنها جواب مي دهند: «همان خدايي كه هر موجودي را به نطق درآورده ما را گويا ساخته؛ و او شما را نخستين بار آفريد، و بازگشتتان بسوي اوست! 7⃣ دوربین هفتم : شهدا وَلَا تَقُولُوا لِمَن يُقْتَلُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتٌ بَلْ أَحْيَاءٌ وَلَٰكِن لَّا تَشْعُرُونَ ﺍﺯ ﺭﻭی ﺑﻲ‌ﺍﻃﻠﺎﻋﻲ ﻳﺎ ﺑﻲ‌ﺍﺩﺑﻲ، ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ﺷﻬﻴﺪ ﻣﻲ‌ﺷﻮﻧﺪ، ﻣﺮﺩﻩ ﻧﮕﻮﻳﻴﺪ؛ ﺑﻠﻜﻪ ﺑﻪ‌ﻃﻮﺭ ﻭﻳﮋﻩ ﺯﻧﺪﻩ‌ﺍﻧﺪ؛ ﻭﻟﻲ ﺷﻤﺎ ﺩﺭﮎ ﻧﻤﻲ‌ﻛﻨﻴﺪ.(بقره ١٥٤) 8⃣ دوربین هشتم : زمان وَشَاهِدٍ وَمَشْهُودٍ ﺑﻪ ﻧﺎﻇﺮ ﻛﺎﺭﻫﺎی ﻣﺮﺩم ﻗﺴﻢ ﻭ ﺑﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﻛﺎﺭﻫﺎ،* ﻛﻪ ﺍﺯ ﺟﻨﺎﻳﺖ‌ﻛﺎﺭﻫﺎ ﺍﻧﺘﻘﺎم ﻣﻲ‌ﮔﻴﺮﻳﻢ. (بروج ٣) 🍀🌺🍀🌺🍀🌺🍀🌺 کانال 👇 @Targomeh