eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.5هزار دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
5هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
☘🌻 3️⃣ در تعلیم وتربیت : (ادامه مطالب قبل) 📖قرآن بزرگترین کتاب تربیت افراد وجامعه است.در جاههای فراوانی از قرآن احترام به پدر ومادر وبزرگان ورعایت ادب واحترم آمده است.قرآن به ما انسانها آموخته است که راه زندگی بهتر با رعایت احترام به دیگران وقبول راهنمائی آنها امکان پذیر است. بزرگانی که تجربیات خود را به سختی بدست آورده اند وبه آسانی به هدیه می نمایند. 🔰علم وسواد آموزی در قرآن آنقدر اهمیت دارد که پیامبر ما مسلمانان اسیران را در مقابل با سواد نمودن مسلمان آزاد می کردند اسیران کافری را که در جنگ به اسارت در آمده بودند. 🔰اسلام که کتاب قرآن را اساس کار خود می داند، علم ودانش را از گهواره تا گور سفارش می نماید وپیامبر بزرگ ما مسلمانان برآن تأکید می کند. 💚☘ وَ ابْعَثْ فِيهِم رَسُولاً مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِم آياتِكَ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ يُزَكِّيهِمْ اِنَّكَ اَنْتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ 📗( ) ادامه..... کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚫️ در محضر قرآن کریم/ ✅ فِى بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَن تُرْفَعَ وَ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فِيهَا بِالغُدُوِّ وَ الْأَصَالِ(نور/۳۶) 🔹این چراغ پرفروغ در خانه‌هایى نورافشانی می‌کند که خدا خواسته است آن خانه‌ها مقام و منزلت پیدا کنند و در آنجا نامش را ببرند و مردان و زنانی هر صبح و شب به پاکی یادش کنند. 🔸در زیارت جامعه خطاب به ائمّه معصومین‌ علیهم السلام مى‌خوانیم: «جَعَلكم فى بیوتٍ أذِن اللّه أن تُرفع...» بنابر این حرم امامان معصوم‌ علیهم السلام، یكى از مصادیق این آیه است. كلمه‌ى «ترفع» در آیه به معناى بلندى مكانى نیز مى‌تواند باشد، نظیر آیه‌ى «اذ یَرفع ابراهیم القواعِدَ من البیت و اسماعیل»(بقره/۱۲۷) كه حضرت ابراهیم پایه‌هاى كعبه را بلند ساخت. امام باقر علیه السلام فرمود: مراد از «بیوت» در این آیه، خانه‌هاى انبیا و امامان معصوم است.(تفسیر نورالثقلین) 🔸«ثعلبى» در تفسیر خود نقل مى‌كند: روزى پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله مشغول تلاوت این آیه بود، ابوبكر برخاست و پرسید: آیا خانه‌ى فاطمه علیها السلام و على علیه السلام از مصادیق این آیه است؟ فرمودند: آرى، از بهترین مصادیق این آیه است(تفسیر روح‌المعانی). امام كاظم علیه السلام فرمود: مراد از «بالغدوّ و الآصال» در آیه، اوقات نماز است(بحار‌الانوار، ج۲۳، ص۳۲۶). در فرهنگ قرآن، در موارد متعدّدى به جاى نماز، واژه تسبیح آمده است، مانند آیات: «و سبّح بالعشىّ والابكار»(آل‌عمران/۴۱)، «و سَبّح بحَمدِ ربّك قبلَ طلوع الشمس و قبل الغروب»(ق/۳۹) ❇️ از پيام‌های آیه ▫️راهیابى به نور هدایت خداوند، با رفت و آمد به مساجد به دست مى‌آید. «اللّه نور... یهدى اللّه لنوره... فى بیوت...» ▫️مكان‌ها یكسان نیستند و بعضى از آنها، بر بعضى دیگر برترى دارند. «فى بیوت أذن اللّه أن تُرفَع» ▫️مساجد باید از خانه‌هاى دیگر بهتر و برتر باشند. «أن تُرفَع» ▫️بزرگى و عظمت، مخصوص خدا و مواردى است كه او اجازه مى‌دهد. «أذن اللّه أن تُرفَع» ▫️اصل در استفاده از مساجد، نماز و ذكر خداست، نه مراسم دیگر. «یُذكرُ فیها اسمه» ▫️درهاى مسجد باید در اوقات نماز باز باشد و كسى حقّ ندارد آن را ببندد. «یسبّح له فیها بالغُدوّ و الآصال» ▫️تسبیح خداوند، باید هر صبح و شام تكرار شود. «یسبّح... بالغُدوّ و الآصال» (عنصر زمان و مكان در عبادت مؤثّر است.) کانال 👇 @Targomeh
◾🕯 ﷽ 🕯◾ 🔳 کارهای بزرگ توسط ماموران کوچک 🔳 1⃣ حفظ جان پیغمبر با تار عنکبوت 🕸🕷 «إِلَّا تَنْصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللَّهُ إِذْ أَخْرَجَهُ الَّذِينَ كَفَرُوا ثَانِيَ اثْنَيْنِ إِذْ هُمَا فِي الْغَارِ إِذْ يَقُولُ لِصَاحِبِهِ لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا فَأَنْزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلَيْهِ...» (۴۰)توبه خداوند او را یاری کرد هنگامی که کافران او را که یکی از دو تن بود (از مکه) بیرون کردند، آن‌گاه که در غار بودند (و خدا بر در غار کوه پرده عنکبوتان و آشیانه کبوتران گماشت تا دشمنان که به عزم کشتنش آمده بودند او را نیافتند) و آن‌گاه که او به رفیق و همسفر خود (ابو بکر که پریشان و مضطرب بود) می‌گفت: مترس که خدا با ماست...  2⃣ سرنگونی سپاه ابرهه با پرندگان ابابیل🦅 «فَجَعَلَهُمْ كَعَصْفٍ مَأْكُولٍ»(۵)فیل و تنشان را چون علفی زیر دندان حیوان خرد گردانید. 3⃣ آموزش دفن میت توسط کلاغ🦇 «فَبَعَثَ اللَّهُ غُرَابًا يَبْحَثُ فِي الْأَرْضِ لِيُرِيَهُ كَيْفَ يُوَارِي سَوْءَةَ أَخِيهِ قَالَ يَا وَيْلَتَا أَعَجَزْتُ أَنْ أَكُونَ مِثْلَ هَٰذَا الْغُرَابِ فَأُوَارِيَ سَوْءَةَ أَخِي فَأَصْبَحَ مِنَ النَّادِمِينَ»(۳۱)مائده آن گاه خدا کلاغی را برانگیخت که زمین را به چنگال حفر نماید تا به او بنماید چگونه بدن مرده برادر را زیر خاک پنهان کند. (قابیل) گفت: وای (بر من) آیا من از آن عاجزترم که مانند این کلاغ باشم تا جسد برادر را زیر خاک پنهان کنم؟ پس (برادر را به خاک سپرد و) از این کار سخت پشیمان گردید. 4⃣ اثبات پاکی مریم سلام الله علیها با سخن گفتن نوزاد👶 «قَالَ إِنِّي عَبْدُ اللَّهِ آتَانِيَ الْكِتَابَ وَجَعَلَنِي نَبِيًّا»(۳۰)مریم آن طفل (به امر خدا به زبان آمد و) گفت: همانا من بنده خاص خدایم که مرا کتاب آسمانی و شرف نبوت عطا فرمود. 5⃣ ایمان آوردن یک کشور با سفر هدهد🕊 «وَتَفَقَّدَ الطَّيْرَ فَقَالَ مَا لِيَ لَا أَرَى الْهُدْهُدَ أَمْ كَانَ مِنَ الْغَائِبِينَ»(۲۰)نمل و سلیمان (از میان سپاه خود) جویای حال مرغان شد (هدهد را در مجمع مرغان نیافت، به رئیس مرغان) گفت: هدهد کجا شد که به حضور نمی‌بینمش؟ بلکه (بی‌اجازه من) غیبت کرده است؟ 6⃣ اثبات بی گناهی حضرت یوسف با تکلم نوزاد 👶 شَهِدَ شَاهِدٌ مِّنْ أَهْلِهَا إِن كَانَ قَمِيصُهُ قُدَّ مِن قُبُلٍ فَصَدَقَتْ وَهُوَ مِنَ الْكَاذِبِينَ ﺷﺨﺼﻲ ﺍﺯ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﮤ ﺯﻟﻴﺨﺎ ﻫﻢ ﺍﻳﻦ‌ﻃﻮﺭ ﻧﻈﺮ ﺩﺍﺩ: «ﺍﮔﺮ ﭘﻴﺮﺍﻫﻦ ﻳﻮﺳﻒ ﺍﺯ ﺟﻠﻮ ﭘﺎﺭﻩ ﺷﺪﻩ، ﺯﻟﻴﺨﺎ ﺭﺍﺳﺖ ﻣﻲ‌ﮔﻮﻳﺪ ﻭ ﻳﻮﺳﻒ ﺩﺭﻭﻏﮕﻮﺳﺖ (یوسف ٢٦) کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﷽✨ 🔴زشتی های مومن را پخش نکن ✍مردی خدمت امام موسی کاظم (علیه السلام) آمد و عرضه داشت : فدایت شوم !از یکی از برادران دینی کاری نقل کردند که ناپسند بود ، از خودش پرسیدم انکار کرد در حالی که جمعی از افراد موثق و قابل اعتماد این مطلب را از او نقل کردند حضرت فرمودند : گوش و چشم خود را در مقابل برادر مسلمانت تکذیب کن .حتی اگر 50 نفر قسم خوردند که او کاری کرده و او بگوید نکرده ام از او قبول کن و از آنها نپذیر. 👈 هرگز چیزی که مایه عیب و ننگ اوست و شخصیَتش را از بین می برد در جامعه منتشر نکن که از آنها خواهی بود که خدا در موردشان فرموده است : 🔹إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفاحِشَةُ فِی الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ؛ 📚سوره - 18 کسانی که دوست دارند زشتی ها در میان مؤمنان پخش شود عذاب دردناکی در دنیا و آخرت دارند. 📚الكافی : ج‏8 ، ص147 📚مُحَاسَبَةِ النَّفْس‏ : ح 125 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽📚🕥 📖 (ع) 🦋 🦋يونس عليه‏السلام در ميان قوم خود در نَينَوا🦋 🌻 به گفته بعضى يونس عليه‏السلام در حدود 825 سال قبل از ميلاد، در سرزمين نينوا ظهور كرد. نينوا شهرى در نزديك موصل (در عراق كنونى) يا در اطراف كوفه در سمت كربلا بود. هم اكنون در نزديك كوفه در كنار شط، قبرى به نام مرقد يونس عليه‏السلام معروف است. 🕌شهر نينوا داراى جمعيتى بيش از صد هزار نفر بود. چنان كه در آيه 147 سوره صافات آمده: و يونس را به سوى جمعيت يكصدهزار نفرى يا بيشتر فرستاديم. 🌟مردم نينوا بت‏پرست بودند و در همه ابعاد زندگى در ميان فساد و تباهى‏ها غوطه مى‏خوردند. آنان نياز به راهنما و راهبرى داشتند تا حجت را بر آن‏ها تمام كند و آنان را به سوى سعادت و نجات دعوت نمايد. حضرت يونس عليه‏السلام همان پيامبر راهنما بود كه خداوند او را به سوى آن قوم فرستاد. 🌻يونس عليه‏السلام به نصيحت قوم پرداخت و با برنامه‏هاى گوناگون آن‏ها را به سوى توحيد و پذيرش خداى يكتا، و دورى از هر گونه بت‏پرستى فراخواند. ✨يونس همچنان به مبارزات پى گير خود ادامه داد، و از روى دلسوزى و خيرخواهى مانند پدرى مهربان به اندرز آن قوم گمراه پرداخت، ولى در برابر منطق حكيمانه و دلسوزانه چيزى جز مغلطه و سفسطه نمى‏شنيد. بت پرستان مى‏گفتند: ما به چه علت از آيين نياكان خود دست بكشيم و از دينى كه سال‏ها به آن خو گرفته‏ايم جدا شده و به آيين اختراعى و نو و تازه اعتقاد پيدا كنيم. 🌻يونس عليه‏السلام مى‏گفت: بت‏ها اجسام بى شعور هستند و ضرر و نفعى ندارند، و هرگز نمى‏تواند منشأ خير گردند چرا آن‏ها را مى‏پرستيد؟... 🌻هر چه يونس عليه‏السلام آن‏ها را تبليغ و راهنمايى مى‏كرد، آن‏ها گوش فرا نمى‏دادند، و يونس عليه‏السلام را از ميان خود مى‏راندند و به او اعتنا نمى‏كردند. 🌻يونس عليه‏السلام در سى سالگى به نينوا رفته و دعوتش را آغاز نموده بود. سى و سه سال از آغاز دعوتش گذشت اما هيچكس جز دو نفر به او ايمان نياوردند، يكى از آن دو نفر دوست قديمى يونس عليه‏السلام و از دانشمندان و خاندان علم و نبوت به نام روبيل بود و ديگرى، عابد و زاهدى به نام تنوخا بود كه از علم بهره‏اى نداشت. 🌻كار روبيل دامدارى بود، ولى تنوخا هيزم‏كن بود، و از اين راه هزينه زندگى خود را تأمين مى‏كرد. 🌻يونس عليه‏السلام از هدايت قوم خود مأيوس گرديد و كاسه صبرش لبريز شد، و شكايت آن‏ها را به سوى خدا برد و عرض كرد: خدايا! من سى ساله بودم كه مرا به سوى قوم براى هدايتشان فرستادى، آن‏ها را دعوت به توحيد كردم و از عذاب تو ترساندم و مدت 33 سال به دعوت و مبارزات خود ادامه دادم، ولى آن‏ها مرا تكذيب كردند و به من ايمان نياوردند ، رسالت مرا تحقير نمودند و به من اهانت‏ها كردند. به من هشدار دادند و ترس آن دارم كه مرا بكشند، عذابت را بر آن‏ها فرو فرست، زيرا آن‏ها قومى هستند كه ايمان نمى‏آورند. 🌻يونس عليه‏السلام براى قوم عنود خود تقاضاى عذاب از درگاه خدا كرد، و آن‏ها را نفرين نمود، و در اين راستا اصرار ورزيد، سرانجام خداوند به يونس عليه‏السلام وحى كرد كه: 🌻عذابم را روز چهارشنبه در نيمه ماه شوال بعد از طلوع خورشيد بر آن‏ها مى‏فرستم، و اين موضوع را به آن‏ها اعلام كن. 🌻يونس عليه‏السلام خوشحال شد و از عاقبت كار نهراسيد و نزد تنوخا (عابد) رفت و ماجراى عذاب و وقت آن را به او خبر داد. 🌻سپس گفت: برويم اين ماجرا را به مردم خبر دهيم. عابد عليه‏السلام كه از دست آن‏ها به ستوه آمده بود، گفت: آن‏ها را رها كن كه ناگهان عذاب سخت الهى به سراغشان آيد، يونس گفت: به جاست كه نزد روبيل (عالِم) برويم و در اين مورد با او مشورت كنيم، زيرا او مردى حكيم از خاندان نبوت است. آن‏ها نزد روبيل آمدند و ماجرا را گفتند. 🌻روبيل از يونس عليه‏السلام خواست به سوى خدا بازگردد، و از درگاه خداوند بخواهد كه عذاب را از قوم به جاى ديگر ببرد، زيرا خداوند از عذاب كردن آن‏ها بى نياز و نسبت به بندگانش مهربان است. 🌻ولى تنوخا درست بر ضد روبيل، يونس عليه‏السلام را به عذاب رسانى تحريص كرد، روبيل به تنوخا گفت: ساكت باش تو يك عابد جاهل هستى. 🌻سپس روبيل نزد يونس عليه‏السلام آمد و تأكيد بسيار كرد كه از خدا بخواه عذاب را برگرداند، ولى يونس عليه‏السلام پيشنهاد او را نپذيرفت و همراه تنوخا به سوى قوم رفتند و آن‏ها را به فرا رسيدن عذاب الهى در صبح روز چهارشنبه در نيمه ماه شوال، هشدار دادند. مردم با تندى و خشونت با يونس و تنوخا برخورد كردند، و يونس عليه‏السلام را با شدت از شهر نينوا اخراج نمودند. يونس همراه با تنوخا از شهر بيرون آمد، تا از آن منطقه دور گردند، ولى روبيل در ميان قوم خود ماند. کانال 👇 @Targomeh
💫عنایات خدا به صابران در قرآن💫 ▬▭▬❖𖧷🕊𖧷❖▬▭▬ 1⃣محبت ❤️ وَاللَّهُ يُحِبُّ الصَّابِرِينَ ﻭ ﺧﺪﺍ ﺷﻜﻴﺒﺎﻳﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﺩ.(آل عمران ١٤٦) 2⃣نصرت ❤️ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ همانا ﺧﺪﺍ ﺑﺎ ﺻﺎﺑﺮﺍﻥ ﺍﺳﺖ.(بقره ١٥٣) 3⃣بشارت ❤️ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ ﻭ ﺻﺒﺮﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺸﺎﺭﺕ ﺩﻩ.(بقره ١٥٥) 4⃣بهشت ❤️ أُولَٰئِكَ يُجْزَوْنَ الْغُرْفَةَ بِمَا صَبَرُوا وَيُلَقَّوْنَ فِيهَا تَحِيَّةً وَسَلَامًا ﺍﻳﻨﺎﻧﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺻﺒﺮﻱ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩﻧﺪ ﺑﺎ [ ﺑﺮﺗﺮﻳﻦ ] ﻣﻜﺎﻥ ﻫﺎ[ ﻱ ﺑﻬﺸﺖ ] ﭘﺎﺩﺍﺷﺸﺎﻥ ﻣﻰ ﺩﻫﻨﺪ.(فرقان٧٥) 5⃣پاداش بی حساب ❤️ إِنَّمَا يُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُم بِغَيْرِ حِسَابٍ ﻓﻘﻂ ﺷﻜﻴﺒﺎﻳﺎﻥ ﭘﺎﺩﺍﺷﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﻛﺎﻣﻞ ﻭ ﺑﺪﻭﻥ ﺣﺴﺎﺏ ﺩﺭﻳﺎﻓﺖ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﻛﺮﺩ.(زمر١٠) کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎙اینجانب احمد دباغ فرزند شهید عبد المطلب دباغ، 💢و در سال 1352 هـ.ش در شهر بغداد متولد شدم و30 سال سن دارم. ♨️فعالیتهای قرآنی خویش ر از سال 1359 شروع نمودم و ابتدا به صورت غیر حرفه ای و خودآموز با قرائت عبد الباسط شروع کردم و جزء 29 و30 قرآن را حفظ کردم. 💢در سال 1360در ایران مراکز قرآنی خیلی کم بود؛ چرا که تازه انقلاب شده بود و بعد هم جنگ تحمیلی. و اگر کسی حافظ سوره ی بقره و یا حافظ 8 تا 10 جزء بود، می گفتند: ♨️این یک معجزه است؛ لذا بنده مشتاقانه به دنبال یک استاد بودم. خوشبختانه در سال 1365 به همّت استاد بهبهانی و استاد کعبی که مشوّق من بودند به طور اصولی از اول قرآن و با استفاده از نوار ترتیل و تجوید و حفظ شماره ایات شروع به حفظ قرآن کردم، جالب است بدانید که در آن کلاس 10 نفری، بیشتر اعضا حافظ کل قرآن کریم شدند که یکی از آنها این بنده ی کوچک خداست، و این جلسه سه روز در هفته ـ در سرما و گرما و حتی در زمان موشک باران ادامه داشت و روزهای جمعه را در منزل استاد بودیم و 10 الی 12ساعت قرآن حفظ می کردیم. 💠 واحساسم این بودکه قرآن با روح و جان من مأنوس شده ،به طوری که همیشه خواب نزول ایات قرآن و سوره ها را می دیدم. 💠در عرض دو سال و نیم حافظ قرآن شدم و تا سال 1374 و 1375 تقریباً هر روز قرآن را مرور می کردم و حدود دو ساعت و نیم به صورت مباحثه، حفظ و تجوید کار می کردیم 📌ادامه مطالب در پیام بعدی👇 کانال 👇 @Targomeh
ادامه مطالب…… 🎁مقامهای و رتبه های کشوری و بین المللی 🎊عناوین داخلی👇 ❇️مسابقات كشوری سال 71 مقام اول ❇️مسابقات كشوری سازمان تبلیغات اسلامی سال 72 مقام اول ❇️مسابقات كشوری سازمان بهزیستی سال 73 مقام اول ❇️مسابقات كشوری اداره كل اوقاف و امور خیریه سال 78 مقام اول ❇️مسابقات كشوری در اصفهان سال‌های 80 و81 مقام اول 🎁عناوین بین المللی 🔰مسابقات بین‌المللی سال 68 - رشته ده جزء در تهران مقام دوم 🔰مسابقات بین‌المللی سال 71 -رشته حفظ کل در تهران مقام اول 🔰مسابقات بین‌المللی سال 76 - رشته حفظ کل در مكّه مكرّمه مقام اول 🔰مسابقات بین‌المللی سال 76 - رشته تفسیر در مكّه مكرّمه مقام دوم 🔰مسابقات بین‌المللی سال 78 - رشته حفظ کل در تهران مقام اول کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹 یک کاتالوگ و هدایت نامه از سوی خدایی است که خودش نیز سازنده و خالق ماست. 🔹 و به تمام نیازها و ابعاد وجودمان احاطه دارد، 🔹 فقط کافیست دروازه قلبمان را باز کنیم به روی قرآن 👈 و آیاتش را راه دهیم به زندگی هایمان 📚سوره - 3 و 4 🔸 إِلَّا تَذْكِرَةً لِمَنْ يَخْشى‌ 🔸 تَنْزِيلًا مِمَّنْ خَلَقَ الْأَرْضَ وَ السَّماواتِ الْعُلى‌ 🔹مگر آنكه مايه‌ى تذكّر و يادآورى باشد براى كسى كه (از خدا) مى‌ترسد. 🔹از جانب كسى كه زمين و آسمان‌هاى بلند را آفريده، نازل شده است. کانال 👇 @Targomeh
⁉️آیا این آیه قرآن اعجاز نیست 🔸یکی از عجیب ترین آیه های که ذهن من راخیلی درگیرکرده آیه 40 سوره میباشد که درباره تباه شدن اعمال کافران است و ترجمه آن بصورت زیر میباشد. (این آیه را همراه آیه 39 بخوانید تامعنی آن را بهتر متوجه شوید) 🔸آیه 40 نور : (اعمال کافران)همچون ظلماتی (است)، در یک دریای عمیق و پهناور که موج آن را پوشانده ،و بر فراز آن موج دیگری، و بر فراز آن ابری تاریک است؛ ظلمتهایی است یکی بر فراز دیگری، آن گونه که هر گاه دست خود را خارج کند ممکن نیست آن را ببیند! و کسی که خدا نوری برای او قرار نداده، نوری برای او نیست! 🔸آیا میدانستید موج‌ها فقط در سطح دریا وجود ندارند بلکه قوی‌تر و بلندتر آن‌ها در زیر اقیانوس‌ها بوجود می‌آید؟؟ قضاوت باشما میتوانید بروید دراین مورد تحقیق کنید واقعا این آیه عجیب نیست؟ توجه شود این آیه در 1400 سال پیش نازل شده است .... کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📕📕 💫 🌺 نیز به معناى آرزو، ولى داراى کاربرد محدودترى است و گویا فقط بر آن دسته از کلان‌ که براى شخص، محترم و مقدّس و قابل دست‌یابى است، مى‌شود. ( آرزوى پیامبران، همین مقاله ) 🌼 آرزو در فارسى با و در قرآن با واژه های گوناگونی ادا می شود که عبارتند از : ⬅️ ۱. : 🌺 این واژه که ۱۴ بار در کریم به کار رفته و از حروف مشتبه بالفعل است ، اصلی ترین و رایج ترین را برای آرزو داردر: * قال یا لیت بینی و بینک بعد المشرقین فبئس القرین = گفت : ای میان من و تو دوری خاور و باختر بود * ( زخرف ۳۸ ) ⬅️ ۲.‌ ؛ 🌼 این واژه که در برای شرط ، وضع شده ، گاهی در معنای به کار میرود : * فلو انّ لنا کرّه فنکون من المومنین = ای کاش برای ما بود و از مومنان میشدیم * (شعرا ۱۰۲ ؛ نیز زمر ۵۸ ؛ بقره ۱۶۷ ) ⬅️ ۳. : 🌺این واژه نیز که اصل برای پرسش است ، در مواردی برای بیان به کار میرود : * فهل لنا من شفعاء فیشفعوا لنا = کاش برای ما باشد که برای ما شفاعت کنند * ( اعراف ۵۳ ؛ نیز شورا ۴۴ ؛ غافر ۱۱ . ادامه دارد ........ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۶۱و۶۲ وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنْكَ صُدُودًا ﴿٦١﴾ چون به آنان گویند: [برای داوری و محاکمه] به سوی آنچه خدا نازل کرده، و به سوی پیامبر آیید، منافقان را می بینی که از تو به شدت روی می گردانند! (۶۱) فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا ﴿٦٢﴾ پس [وضع و حالشان] چگونه خواهد بود هنگامی که به سبب آنچه مرتکب شده اند، حادثه ناگواری به آنان برسد، آن گاه در حالی که به خدا سوگند می خورند، نزد تو می آیند که ما [از داوری بردن نزد طاغوت] نیّتی جز نیکی و برقراری صلح و سازش [میان طرفین نزاع] نداشتیم. (۶۲) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٦١) -نتيجۀ داورى طاغوت. به دنبال نهى شديد از مراجعۀ به طاغوت، و داوران جور، نتايج اين گونه داوريها و دستاويزهايى كه منافقان براى توجيه كار خود به آن متشبث مى‌شدند، در اين آيه و دو آيۀ بعد مورد بررسى قرار گرفته است. در آيۀ مورد بحث مى‌فرمايد: اين گونه مسلمان‌نماها نه تنها براى داورى به سراغ طاغوت مى‌روند، بلكه هنگامى كه به آنها گفته شود به سوى آنچه خداوند نازل كرده، و به سوى پيامبر بياييد، منافقان را مى‌بينى كه از (قبول دعوت) تو اعراض مى‌كنند» و با اصرار روى اين كار مى‌ايستند (وَ إِذا قِيلَ لَهُمْ تَعالَوْا إِلى ما أَنْزَلَ اللّهُ وَ إِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنْكَ صُدُوداً) . يعنى: مقاومت و اصرار آنها در اين كار نشان دهندۀ روح نفاق و ضعف ايمان آنهاست، و گر نه با دعوت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله بيدار مى‌شدند و به اشتباه خود معترف مى‌گشتند. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 415 کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٦٢) -باز در اين آيه روى سخن به پيامبر صلّى اللّه عليه و آله است، مى‌فرمايد: «پس چگونه موقعى كه بر اثر اعمالشان گرفتار مصيبتى مى‌شوند سپس به سراغ تو مى‌آيند» ! (فَكَيْفَ إِذا أَصابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ بِما قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جاؤُكَ) . و در اين موقع «سوگند ياد مى‌كنند كه منظور و هدف ما (از بردن داورى نزد ديگران) جز نيكى كردن و ايجاد توافق در ميان (طرفين نزاع) نبوده است» (يَحْلِفُونَ بِاللّهِ إِنْ أَرَدْنا إِلاّ إِحْساناً وَ تَوْفِيقاً) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 415 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۶۳ أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُلْ لَهُمْ فِي أَنْفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا ﴿٦٣﴾ اینان کسانی هستند که خدا آنچه را که [از نیّات شوم، کینه و نفاق] در دل های آنان است می داند؛ بنابراین از آنان روی برتاب، و پندشان ده، و به آنان سخنی رسا که در دلشان اثر کند بگوی. (۶۳) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٦٣) -ولى خدا در اين آيه نقاب از چهرۀ آنها كنار مى‌زند و اين گونه تظاهرات دروغين را ابطال مى‌كند، و مى‌فرمايد: «اينها كسانى هستند كه خداوند اسرار درون دلهاى آنها را مى‌داند » (أُولئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللّهُ ما فِي قُلُوبِهِمْ) . ولى در عين حال به پيامبر خود دستور مى‌دهد كه: «از مجازات آنها صرف نظر كن» (فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ) . و پيامبر صلّى اللّه عليه و آله همواره با منافقان به خاطر اظهار اسلام تا آنجا كه ممكن بود مدارا مى‌كرد، زيرا مأمور به ظاهر بود و جز در موارد استثنايى آنها را مجازات نمى‌كرد. سپس دستور مى‌دهد كه: «آنها را موعظه كن و اندرز ده و با بيانى رسا (كه در دل و جان آنها نفوذ كند) نتايج اعمالشان را به آنها گوشزد كن» (وَ عِظْهُمْ وَ قُلْ لَهُمْ فِي أَنْفُسِهِمْ قَوْلاً بَلِيغاً) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 416 کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 بخش1 🌸 و إِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَواْ إلَى مَآ أَنْزَلَ اللَّهُ وإِلى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُناَفِقِينَ يَصُدُّونَ عَنْكَ صُدُودا (61) فَكَيْفَ إِذَا أَصابَتْهُم مُّصِيَبةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَآءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَآ إلَّآ إِحْساَناً وَتَوْفِيقا (62) أولئك الذين يعلم الله ما فى قلوبهم فأعرض عنهم و عظهم و قل لهم فى أنفسهم قولا بليغا (63) ً 🍀 ترجمه: و وقتى به آنها گفته شود به سوی آنچه خداوند نازل کرده و به سوی پیامبر بیایید، منافقان را می بینی که به شدت از پذیرش دعوت تو روی می گردانند. (61) پس چگونه وقتى به خاطر كارهایى كه از قبل انجام دادند، مصیبتى و مشكلى به آنان مى رسد و (از براى رهایى از آن) سراغ تو مى آیند و به خدا سوگند یاد مى كنند كه هدف ما (از مراجعه به طاغوت) جز نیكى و توافق نبوده است. (62) آنان کسانی هستند که خداوند، آنچه را در دل هایشان دارند می داند. پس از آنها درگذر و آنها را موعظه کن و به آنان سخنی رسا که در جانشان اثر کند بگوی. (63) 🌷 : بیایید 🌷 : روی می گردانند 🌷 : سوگند یاد می کنند 🌷 : نيکی 🌷 : در اینجا یعنی ایجاد موافقت میان دو چیز یا چیزها 🌷 : می داند 🌷 : دل هایشان 🌷 : درگذر 🌷 : آنها را موعظه کن 🌷 : سخن 🌷 : رسا 🌸 این آیات همانند سایر آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است. اين آیات در ادامه آیه قبلی می باشد که در آیه قبلی از مراجعه به نهی شده است و در این آیات نتایج اینگونه داوری ها و دستاویزهایی که منافقان برای توجیه کار خود به کار بردند مورد بررسی قرار گرفته است که آیه 61 سوره نساء مى فرمايد: « و إذا قيل لهم تعالوا إلى ما أنزل الله و إلى الرسول رأيت المنافقين يصدون عنك صدودا: و وقتى به آنها گفته شود به سوی آنچه نازل کرده و به سوی پیامبر بیایید، منافقان را می بینی که به شدت از پذیرش دعوت تو روی می گردانند. » یعنی مقاومت و اصرار آنها در این کار نشان دهنده روح و ضعف ایمان آنهاست و گر نه با دعوت پیامبر صلی الله علیه و آله بیدار می شدند و به اشتباه خود اعتراف می کردند. 🌸 در آیه 62 سوره نساء روى سخن به پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله نموده و می فرماید: « فکیف إذا أصابتهم مصيبة بما قدمت أيديهم ثم جآءوك: پس چگونه وقتی به خاطر کارهایی که از قبل انجام دادند، مصیبتی و مشکلی به آنان می رسد و برای رهایی از آن سراغ تو می آیند. » « یحلفون بالله إن أردنآ إلآ إحسانا و توفيقا: و به خدا سوگند یاد می کنند که هدف ما (از مراجعه به طاغوت) جز نیکی و توافق نبوده است. » خطای خود را توجیه می کردند و می گفتند هدف ما از رفتن نزد طاغوت برای آشتی دادن بوده و اگر برای داوری نزد می رفتیم و او به نفع یک طرف حکم می داد، قهرا دیگری از رسول خدا دلگیر می شد و سر و صدا به پا می کرد که با شأن پیامبر سازگار نبود، از این رو برای حفظ آبرو و موقعیت و محبوبیت پیامبر، نزاع را نزد وی نبردیم. 🌸 در آیه 63 سوره نساء نقاب از چهره منافقان بر می دارد و این گونه تظاهرات دروغین را ابطال می کند و می فرماید: « أولئك الذين يعلم الله ما فى قلوبهم: آنان کسانی هستند که خداوند، آنچه را در دل هایشان دارند می داند. » ولی در عین حال به خود دستور می دهد « فأعرض عنهم: پس از آنها در گذر. » و پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم همواره با منافقان به خاطر اظهار تا آنجا که ممکن بود مدارا می کرد. سپس به پیامبر دستود می دهد و می فرماید: « و عظهم و قل لهم فی أنفسهم قولا بليغا: و آنها را موعظه کن و به آنان سخنی رسا که در جانشان اثر کند بگوی. » کانال 👇 @Targomeh