eitaa logo
نمونه کلاس نوجوان و فیش و ...
145 دنبال‌کننده
758 عکس
388 ویدیو
234 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
ادامه یادداشت قبل ❇️اعتراض و دانش آموزان چه باید کرد: ۱.این ترکیبی که حقیر به ذهنم رسید حالا با تفاوتی در اعدادش، در بین بدنه معلمان هم وجود دارد و این طور نیست که همه معلمان یا حتی بیشتر آن ها هنجارشکن باشند.باید ارتباط گیری با معلمان هم انجام شود.حتی مخالفین.بهترین تبلیغ خوش رویی و تلاش ب ای کمک و جلب اعتماد همکاران است.البته قطعا معدودی هستند که هیچ چیز نرمشان نمی کند خیلی نباید وقت صرفشان شود.با ارتباط گیری با بقیه می شود اثر حرف و عمل این ها را کم کرد. ۲.چون فضای دانش آموزان الان غالبا احساسی و تحت تاثیر یک جنگ روانی تبلیغاتی و پروپاگاندای شدید است،نفرت انباشته ای در دل دارند که دوستان پرهیاهوشان در آن می دمند.حرف زدن از مباحث به شیوه ی سنتی فعلا تا یکی دو هفته جواب نمی دهد.مگر اینکه آن ها از قبل معلم را بشناسند و از او حساب ببرند که در آن صورت مربی یا معلم می تواند همان روزهای اول هم به پاسخ شبهات بپردازد.اما برای معلمان متدینی که احیانا به مدرسه جدید منتقل شدند یا اولین بار هست در مدرسه هستند به نظر حقیر، بهترین کار تا یکی دو هفته فعلا درگیر کردن احساسات خوب بچه هاست. استفاده از زبان هنری که آن جوّ هنری مسمومی که احساسات شان را تحریک کرده ،بشکند(هنر مسموم همان ترانه هایی که این روزها بین شان غالب شده و حتی آن بچه های بی طرف هم می خوانندش و با شنیدنش پر از نفرت می شوند) استفاده از فضای هنری و احساسی دانش آموزان بی طرف را درگیر احساس جدید می کند و از نفرت شان کاسته می شود و ظرفیت شنیدن دلایل ما را پیدا می کنند.بعد از ارتباط گیری صمیمانه برگزاری مراسم های دعا و درگیر کردن احساسات خوب بچه ها اثر دارد.البته بازهم با محوریت زبان هنری و زیبا. بت این ها هنرمندها و سلبریتی ها هستن که از زبان هنر استفاده می کنند مقابله هم باید از همان زبان باشد. ✅با آن ها همدلی بشود. همدلی با احساسات بچه ها البته نه به نحوی که تایید حرف های ناصحیح شان شود بلکه به نحوی که حس کنند شما این احساس را درک می کنید .فعلا احساس شان را با خوب بد درست نادرست غلط صحیح من قبول ندارم و این الفاظ ارزش گذاری نکنیم وقضاوت درباره خوب و بدش را به فرصتی که احساسات منفی شان تعدیل بشود موکول کنیم. ✅چاره ای نیست اگر معلم متدینِ تاریخ یا شیمی و ریاضی و ... هستیم و دلمان برای دانش آموزان می سوزد نباید رهاشان کنیم.در ساعاتی که در مدرسه هستیم بخشی را به همدردی با احساسات شان اختصاص دهیم. تا حس کنند حرفشان شنیده می شود البته بهتر است تک تک حرف بزنیم چون با حضور همان اقلیت خاص که صدای بلندی دارند معمولا کار سخت است. اگر بچه ها با معلم یا مربی حرف بزنند ممکن است بخاطر تاثیر آن ناامیدی و غصه ی غالبی که در رسانه ها بهشان القا می شود اشک بریزند و گریه کنند؛قضاوت نکنیم و زود در پی تصحیح فکرشان نباشیم.بگذاریم کنار ما حرف بزنند و همدلی دریافت کنند. ✅دلسوزشان باشیم و بگذاریم دلسوزی مان را ببینند و باور کنند ما هم هوادار زن زندگی آزادی میهن آبادی هستیم. کم کم به این ارزش ها عدالت و امنیت و معنویت را هم اضافه کنیم و توضیح و تفسیر مسائل زیر را به روزی که مطمئنیم ارتباط برقرار شده و اعتماد جلب شده موکول کنیم👇 ۱.به آن ارزش ها باید عشق عدالت امنیت عزت و معنویت را هم اضافه کنیم. ۲.به آن ها برسانیم که این ارزش ها توسط دزدها ربوده شده اند و باید در پی رهایی شان باشیم.(از زبان هنری استفاده بشود بهتر است) ودر نهایت دیدگاه مان درباره زن زندگی آزادی میهن آبادی عشق عدالت امنیت معنویت را کم کم ارائه کنیم.البته نه یکباره که مقابله کنند.یعنی پس از جلب همدلی با دانش آموزان و در روزهایی که به ما اعتماد کردند با ارائه ی روایت های متفاوت از یک طرف روایت ضدانقلاب یعنی ر ایت غالبی که آنها شنیده اند را مطرح کنیم و از طرفی روایت یک انقلابی از حقیقت زن آزادی و..را بیان کنیم و نهایت روایتی از حقیقت زن در غرب.اجازه دهیم بچه ها قضاوت کنند.همین قضاوت کردن منجر می شود با روایت ما هم آشنا شوند حتی اگر انتخابش نکنند.و این گام ابتدایی است که بهانه می شود برای انتخاب روایت صحیح.البته باز هم به نظرم اجازه دهیم خودشان "انتخاب "کنند و زود حقیقت را بهشان القا نکنیم. بگذاریم در بین دوگانه هایی که با زبان "هنری" و "جذاب" روایت می کنیم بهترین را انتخاب کنند.چون سن این ها اقتضائاتی دارد .مثل بزرگترها نیستند. تا حس کنند دارد تحمیلی صورت می گیرد "لجبازی" می کنند و مقابله را انتخاب می کنند. 🔹فتح قلم🔹 @fatheGhalam
❇️من که توی یک ون فضایی ام. اگر حرفت حرف من نباشد،اگر هشتکت لجم را درآورَد؛ اگر آن باشی که نباید؛اگر حجم و رنگ کامنت هایت پست هایم را نپسندد، گفته اند با ون ریپورت یا دستبند بلاک یادت آورم که اینجا کوچه ی تو نیست. ببخش که تند می شوم،اگر پیرو ام نمی شوی دیگر برای داشتن یک استوری معمولی؛برای آزادی پیج های زندانی،برای احساس آرامش، برای تابش لایک پس از ریپورت های طولانی،به کوچه پس کوچه های من نیا! عیب من نکن؛ گفته اند یادت آورم که برای پرت نَ شدن به ون ریپورت؛برای پرسه در خیابان لایک ،بدون هشتک من نیا. به من نگو مقدسات تو فلان! مگر ندیده ای که سزای آن که گفت،باتومِ فحش و ناسزای بوووووووووووق بود.😌 خلاصه یادت نرود👇 اگر و اگر هزار اگرِ دیگرهم شود، تا لباس هشتک من تنت نکرده ای برای یک پیج ساده هم سراغ من نیا. اینجا در قلب کهکشانگرام هر کس اختری دارد به قدر هشتکش؛ یعنی به قدر هشتکم. اینجا من همیشه پُست می دهم؛پُست ها بی لباس مورد پسند من،توی کوچه های پیج نمی شوند. با این همه ولی می دانی! قرار است در کهکشان من آزادی ترند شود.این همه هم لذت من است. من که توی یک ون فضایی ام. من که گشت ارشاد کهکشانگرام مجازی ام. 🔹فتح قلم🔹 @fatheGhalam
یک نمونه کوچک برای آغاز حرف زدن با نوجوان های مدرسه (جای خالی را پر کنید وحدس بزنید نویسنده کیست و چه تفکری دارد.)👉این یک جمله است که می شود کلی تغییر در آن ایجاد گرد تا نوجوان ترغیب شود. «در.....(نام سرزمین)اگر اعتقاد به.... داشته باشید و معتقد به ....... باشید،و 💫معتقد باشید وظیفه... است که برایش تلاش کند،💫 شما از حقوق اجتماعی محروم خواهید شد.» پیرامون این بحث شکل می گیرد که احتمالا اشاره‌هایی به کشور خودمان هم خواهد شد ولی صبور باشید. در پایان نقطه چین را پر کنید و با برجسته کردن آنچه که در 💫گذاشته شده بدون اینکه جمع بندی یا نتیجه گیری تحمیلی داشته باشید ،برداشت آزاد را از دانش آموزان بخواهید.حتی اگر برداشت شما را نداشته باشند. چون یکی از گام ها که قبلا عرض شد،رساندن روایت های "دیگر" به گوش نوجوان است تا آن تک روایت فاسد غالب در ذهنش ترک بردارد. ایده را از یکی از مطالب کانال دکتر شریفی گرفتم.می توانید صرفا به عنوان پی نوشت نام دانشمندانی که صرفا بخاطر اعتقاد به نظریه خلقت و عدم اعتقاد به نظریه تکامل داروین اخراج شدند رو ذکر کنید.خصوصا در کلاس های رشته تجربی اصل یادداشت دکتر شریفی👇
معترض، ما هستیم! درد داریم و خموشیم امّا چه بگوییم از این قصّۀ تلخ؟! شهر، تب‌دار شده برگ‌ریزان حیاست و چه غوغایی‌ست از حجمِ هوس، آرمان‌ها شده‌اند تبعیدی و حقیقت نیز، زندانیِ زنجیرِ روایت‌بازان گیسوانت شده بازیچۀ باد عقده‌ها، حسرت‌ها آه‌ها از داغ‌ها دل تو آسوده، چشم‌ها آلوده شهر در پیچ‌وخمِ زلف تو در خود پیچید و چه تلخی‌ها دید شبِ گیسوی پریشانِ تو شد فاجعه‌ساز و تو هم می‌دانی؛ فتنه این‌بار شده موج‌سوارِ تن تو تن تو، طعمه شده تن تو، ریشۀ این دعواهاست و خیابان شده بازارِ حراجِ تن تو چشم‌ها، وسوسه‌آلودِ تنت تن تو، سهم همه تو بگو: کافی نیست؟! و بخواه: وطنت؟ یا که تَنَت؟ و خدا، یا که تمنّای خودت؟! به خدا، عاشقی نیست هوادارِ رهاییِ تَنَت ... میم. جیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ویدئو پر از مهربونیه؛نبینید. آجر و سنگ کنار جو شکستن یه زندگی مثلا برای_زندگی 🔹فتح قلم🔹 @fatheGhalam
❇️پاسخ به شبهات دانش آموزی ۱ یک برای بزرگوارانی که با نوجوان ها سروکار دارند: بعد از مرحله ارتباط گیری موثر با دانش آموزان مجموعه ی شبهات آن ها را جمع آوری کنیم.مرحله شنیدن و همدلی با آن ها که قبلا عرض شد مرحله ای بود که علاوه بر همدلی از دغدغه های آن ها هم مطلع شدیم. شبهاتی همچون چرا آزادی حجاب نداریم چرا امکان روابط ....نداریم چرا برخی مهارتها مثل خوانندگی برای ما دختران مسدود است. چرا نمی توانیم این سبک زندگی خاص را عوض کنیم و.... محورشان (آزادی انسان) است.به جای پاسخ های موردی که احیانا شبهات دیگری را در پی دارد می توان به بررسی مبنایی موضوع حدود اختیار یا آزادی های انسان پرداخت. ✅برای چینش بحث هم بهتر است از اطلاعات دادن به نوجوان خودداری شود چون نوجوان در این سن خود را به نوعی عقل کل و مستقل می پندارد و از اینکه با کلیشه ها به قول او پاسخ سوالاتش داده شود بیزار است. خصوصا از سوی ما که غالبا نماینده حکومت شناخته می شویم.پس طرح درس نباید بصورت سنتی و یک طرفه باشد. با توجه به تجربه ارائه یک بحث مبنایی و استقبال نوجوان های معترض، پیشنهاد حقیر این است که مجموعه شبهات را دسته بندی کنیم که معمولا چندین شبهه ذیل یک بحث قابل طرح است و نیازی نیست موردی به آن پاسخ دهیم. به مرور به مصادیق گریزی بزنیم. ادامه دارد... 🔹فتح قلم🔹 @fatheGhalam
❇️پاسخ به شبهات دانش آموزی ۲ ادامه ی ۱ برای طرح بحث هم با نوجوان در این مقطع سنی از روش پرسش و پاسخ استفاده شود.اما دقت شود منظور از روش پرسش و پاسخ نیز روش تصنعی نیست که کل گفتگو از طرف ما شکل می گیرد و دانش آموز فقط یک جاهایی بله یا خیر می گوید و رد یا تایید می کند. بگذاریم نوجوان خود آغاز گر گفتگو باشد.گلایه هایش را مطرح کند. کمک کنیم گلایه شان را منسجم و بصورت علمی طرح کنند. برای درخواست شان دلیل بخواهیم.دلایل مختلف را بشنویم. به آن ها بگوییم از بین دلایل خودشان یک دلیل را که دربرگیرنده عبارت های کلی است انتخاب کنند.یعنی آن دلیل که تعداد بیشتری از نظرات در آن جا می گیرد.اینجا باز نوجوان محور است. به او بگوییم دلیل مذکور خالی از عبارت های شخصی مثل :من دلم می خواهد من خوشم می آید یا من نمی پسندم باشد تا دربرگیرنده حرف بسیاری از دانش آموزان کلاس یا همان اکثریت باشد. پس از تفکر معمولا پاسخ می دهند انسان آزاد آفریده شده یا عقاید سلیقه ای اند یا اجبار پاسخگو نیست وبه تکاپو می افتند. 🔹فتح قلم🔹 @fatheGhalam
❇️پاسخ به شبهات دانش آموزی ۳ ادامه ی ۲ دلیل کلی تر را با کمک خودشان انتخاب کنید و بر روی تابلو بنویسید. همانجا را نقطه اصلی بحث قرار دهید.از آنجا سوال مطرح کنید اما سوال ها جهت دار نباشد که دانش آموز زود فرار کند. مثلا اگر گفته شد عقاید مثل ریاضیات و فیزیک کلی نیست و شخصی است. ابتدا بپرسید عقاید و رفتار ها دوتا هستند یا یکی؟ تا میان عقاید شخصی با رفتارها تفکیک کنند.(به دانش آموز فعلا نگویید اما خود توجه داشته باشید که در اسلام حکومت هم در حوزه باورهای درونی قانون و الزامی ندارد اما بر رفتارها آن هم در اجتماع قانون و الزام حاکم کرده). بعد از نقطه نسبی بودن رفتارهای خوب شروع کنید با مثال های خنده دار و غیرسیاسی و غیرعلمی ادامه دهید تا آن ها در موضع چالش قرار گیرند و مجبور شوند برای آن ادعا که رفتارها سلیقگی اند قیدی دست وپا کنند وگرنه ناچارند هرج و مرج را بپذیرند که البته این را هم با پرسش و پاسخ خود دانش آموز باید برسد نه ما به او القا کنیم.مثلا بگوییم از امروز هر کس هرکاری دلش خواست توی کلاس بکند بعد به شوخی بگویید دوست دارم روی دفترهایتان خط خطی کنم.تا اینکه برسند به اینجا که باید قیدی زد به آن ادعا. مثلا می گویند رفتارهای ما نسبی اند تا آن جا باعث آسیب به دیگران نشوند. 🔹فتح قلم🔹 @fatheGhalam
❇️پاسخ به شبهات دانش آموزی ۴ ادامه ۳ 🔹از آن ها بخواهید "دیگران" را تعریف کنند.دیگران یعنی چه کسانی یا حتی چه چیزهایی؟بگذارید خود دانش آموز بگوید. 🔹بخواهید که نوع "آسیب "را مشخص کنند. 🔹بپرسید لابلای دیگران ممکن است موجوداتی هم باشند که مثلاً تا صد سال آینده شناسایی می شوند اما ما از آن ها بی خبریم؟مثلا چیزی که در درون خود ماست اما بعدها کشف می شود؟ 🔹با چه چیزی این آسیب ها را اندازه گیری می کنید ؟ 🔹این آسیبها را شخص یا گروه مشخص می کنند؟ 🔹اثر یک رفتار تا چند سال نباید آسیب زا باشد؟بگذارید خودشان زمان مشخص کنند.یک سال یک روز یک قرن در تمام تاریخ؟تا اینجا فقط پرسش داریم. ⬇️برای هر کدام کلی پرسش مطرح کنید.تا اینکه بگویند اگر گفته شد ۱۰۰سال بپرسید اگر رفتاری در ۱۰۱ سال بعد اثر بد خود را نشان داد به نحوی که مردم آن زمان، توانایی دفع آن اثر بد را نداشتند چه کسی پاسخگوی رفتاری که توسط مردم صدسال پیش رخ داده خواهد بود؟ 👌پرسش و پاسخ ها به حدی ادامه می یابد که خود دانش آموز متوجه می شود ادعای اولیه دارای ابهامات و مشکلاتی است یا باید آن را کنار بگذارد یا دنبال حل آن باشد.اما در طول بحث نباید القای مستقیم داشت. تکلیف آینده می تواند این باشد که چگونه این معضل را حل کنیم. ✅در این روش دانش آموز خود آغاز گر بود ✅ خود قیدها را افزود خود حرفش را نقد کرد و ✅ خود به ابهام یا نتیجه نهایی رسید‌ و ✅در تلاش است یا آن ادعای خود را کنار بگذارد یا در پی حل آن باشد. ⬅️این روش هرچند به آمادگی علمی قبلی نیاز دارد و باید مواظب بود بحث از مسیر خارج نشود ولی چون محور گفتگو و نقد خود دانش آموز بوده همراهی بیشتری خواهند داشت ان شاءالله. 🔹فتح قلم🔹 @fatheGhalam @tabligh99ayandesazan