eitaa logo
تاریخ دیروز، امروز، فردا
188 دنبال‌کننده
183 عکس
47 ویدیو
0 فایل
تاریخ دیروز، روشنگر مسیر فردا توضیحی درباره هویت کانال: https://eitaa.com/TarikhDEF/2 فهرستی از گزیده مطالب کانال: https://eitaa.com/TarikhDEF/4 ارتباط با مدیر: @yahadi71
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ ماجرای افراط و تفریط های شیخ علی تهرانی(بخش سوم) ☘️ در خاطراتش(ص336) درباره نقل میکنند: «ایشان ابتدا با و و مسائلی از این دست سروکار داشت... مدتی با این افکار و اوهام مشغول بود، تا اینکه ناگهان خبر رسید که ایشان مثنوی و حافظ را کنار گذاشته و مدعی است که این کتاب ها است و آنها را با انبر برمیدارد. ما از این چرخش تعجب کردیم... این حالت در رفتار و گفتار این فرد به چشم میخورد.» ☘️ تهرانی از مریدان عجیب و غریب هم بود، البته شریعتی هم به او علاقه زیادی داشت. شریعتی درباره او میگوید: «زبانم پر از ستایش و جانم لبریز ایمان و دلم سرشار از امید نسبت به مردی است که چه خوش درخشیده است و چه رستمانه میروید و در جهان ما نسل جدید مسلمان که تشنه و مشتاق و دردناک در تلاش تکوین مجدد مکتب اعتقادی خویش براساس اسلام نخستین هستیم، چه خوب آن خلأ بزرگ و رنج آوری را که سخت آسیب پذیرمان کرده است، پر نموده. علی تهرانی درست همان کسی است که محتاجش بودیم و سخت منتظرش... و شکر خدا که رسید.» ☘️ تهرانی نیز در سالگرد شریعتی نوشته ای دارد و در آنجا ارادت خود به او را به خوبی نشان میدهد و از منتقدینش بد میگوید. همین تندروی های عجیب و غریب تهرانی در دفاع از شریعتی بود که مورد انتقاد برخی از روحانیون انقلابی شده بود، چه اینکه ستایش عجیب و غریب شریعتی از او نیز انسان را به تعجب وا میدارد. ☘️ ماجرای تهرانی به نیز مشهور است، خصوصا وقتی که ایشان توسط حضرت امام به عنوان تهران منسوب شدند، شیخ علی تهرانی 30 دی58 به امام نامه ای نگاشت و گفت: ➕«امام امت، فردی را امام جمعه تهران کرده اید که... نه معلومات در خور ذکری دارد و نه سابقه تقوایی مستحکم! با وجود علما و فضلای بسیاری در تهران که مسلم از این کار ناراحت میشوند، صلاح است تجدید نظر نمایید... خدا میداند با آنکه جز کار علمی برای هیچ کار دیگری مهیا نیستم و ذره ای دلبستگی به دنیا و اهلش ندارم، در این مرحله وظیف شرعی خود میدانم...» ☘️ البته او در این نامه تهمت هایی نیز به و میزند که این ماجرا و واکنش های دیگران به آن، خود بحث مفصلی است اما از آن میگذریم. خلاصه همین تندروی هایش بود که منجر شده بود به او لقب بدهند. ☘️ البته این افراط و تفریط ها خاص او نبود و کم نبودند انقلابیونی که همین مسیر را کم یا بیش دنبال کردند، عده ای همان اوایل انقلاب و عده ای هم با اینکه خود را دهه شصت میدانستند اما دهه هفتاد در تفکر خود تجدیدنظر کرده و مسیری 180 درجه عکس آن را پیمودند، همانگونه که اوایل میکردند، بعدا نیز به کشیده شدند. ☘️ این همان مسیری است که برخی انقلابیون دهه هشتاد نیز دنبال کردند و به مرور تغییر مسیر دادند. امروز نیز این مسیر به عنوان ، روبروی ماست... ☘️ خلاصه علی تهرانی کم کم به سمت جریان های مخالف جمهوری اسلامی کشیده شد و مواضع مشترکی با پیدا کرد و به مرور متمایل به و شد و بعد از عزل بنی صدر مخفیانه به پناهنده شد. او به عنوان مهمان ویژه در باغی بزرگ در بغداد زندگی میکرد و در اوج جنگ به عنوان در رادیو فارسی زبان بغداد با بدگویی علیه امام و جمهوری اسلامی به شکنجه روحی اسرای ایرانی در عراق می پرداخت. ☘️ سال 74 وقتی دیگر کارکردش برای صدامیان تمام شده بود و دیگر به او نیازی نداشتند، لب مرز ایران و عراق رهایش کردند و در نهایت با به ایران بازگشت. 🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 پیشنهاد میکنم همه این ۱۸ ثانیه غرور آفرین دهه نودی های یزدی را ببینند و نشر بدن تا برای همه روشن بشه تجمع برلین یک سیرک بود فقط! این تازه فقط یزده ‌ 📌به ما بپیوندید: https://eitaa.com/abou_heirane_darouni
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ به بهانه حادثه تلخ دیروز دارد حركت ميكند، پيش ميرود؛ اين كارها و اين شبيهِ كارى كه امروز شد، در هيچ تأثيرى نخواهد گذاشت؛ اين را همه بدانند؛ و اينها كوچك‌تر از آن هستند كه بتوانند در اراده‌ى ملّت ايران و مسئولين كشور اثرى بگذارند... خود اين حوادث نشان داد كه اگر چنانچه جمهورى اسلامى در آن نقطه‌اى كه است نميكرد، تا حالا ما گرفتارى‌هاى زيادى از اين ناحيه در داخل كشور داشتيم. ان‌شاء الله كَلَك اينها كنده خواهد شد. اولین واکنش به حادثه تروریستی حمله به مجلس، 17/3/96 📌پ.ن: وقتی به هر دلیلی چه حجاب اجباری و چه هر چیز دیگر، و مردم را به خطر انداختیم، خیلی طبیعی است که چنین اتفاقاتی رخ بدهد. حقیقتا دلم برای آن دختر و پسر نوجوان و جوانی که در کف میدان شده اند عده ای میسوزد، خدا رحمت کند را که میگفت: «، استعمار نظامی است؛ چه استعماری است؟ استعمار یعنی . نه به آن معنا که ندهد شما فکر کنید، بلکه به آن معنا که ندهد شما فکر کنید؛ آنهم نه به این صورت که اگر فکر کردید شما را بزند؛ نه، بلکه اجازه ندهد ، شما را به فکر وادارد. می‌خواهد به ‌مجرد اینکه نیازی پیدا کنید، از شما رفع نیاز کند؛ این یعنی تعطیلی فکر ... استعمار به همین روش جلوی را می گیرد. استعمار می‌خواهد اصلاً تو «» به فکر نداشته باشی...» اما این حادثه نیز همانگونه که امام ما گفت، ملت مان را بیدارتر میکند، اساسا حق و مظلوم را ریختن، همین است... قبلا مطلبی خلاصه درباره نوشته بودم(https://eitaa.com/TarikhDEF/85) که اخیرا بیانی مرتبط با همان از مرحوم حائری شیرازی دیدم که برایم جالب بود: «علمای ما می کردند از اینکه وارد بشوند. وقتی از یک عالِمی می خواستند تعریف کنند، می گفتند: او کاری کرد که از دماغ کسی، خون هم نیاید. از وقتی که ما با «خون» سر و کار پیدا کردیم، را داریم تجربه می کنیم. ولی در این قسمت ها بود و این نشان می دهد که پشتش به یک جایی گرم بود. من وقتی تاریخ فقهای شیعه را مطالعه می کنم، می بینم در مسئلۀ خون ریزی، احتیاط می کردند، وارد نمی شدند، مسائل را بدون خونریزی سعی می کردند حل کنند. اما از وقتی که امام آمد، خودِ این خون را به عنوان یاد کرد! امام در منشور روحانیت می گوید که هرکه در سیاست دخالت می کرد، عناوین اتهام آمیز را به او می زدند؛ تا اینکه «خون» آمد و مسائل را حل کرد؛ یعنی تفکر مردم با «خون» تغییر پیدا کرد. من فکرم این است که کسی جرأت نمی کند در این راه وارد بشود مگر اینکه داشته باشد. یعنی آنجا که پای خون در میان است، اتصال مرجعیت به ، باید تنگاتنگ باشد. آنهایی که در مسئلۀ خون دخالت نمی کنند، اتصالشان از نوع اتصال علمای سابق است. اینهایی که می خواهند در خون دخالت کنند، باید ای داشته باشند.» 🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF
برگ برنده ما.mp3
8.07M
🔰 برگ برنده ما ▫️حجاب، لبه جنگ تمدنی با غرب است. ▫️حجاب، پایه و آغاز است که اگر آن را برداریم ساختارها و مفاهیم اجتماعی گسترده‌ای را از بین برده‌ایم. ▫️باید نشان دهیم که برداشتن حجاب چه عواقب سویی را به دنبال دارد و جامعه را تا به کجا می‌کشاند. ▫️حجاب برگ برنده ما در قبال دنیای غرب است ولی متاسفانه تبدیل به برگ بازنده‌اش کرده‌ایم، یعنی تحلیل و تبیین از آن نداریم. در حالی که حجاب تعارض تمدنی ما با دنیای غرب است. 🏷 بیاناتی از استاد، آیت‌الله یزدان‌پناه پیرامون حوادث اخیر در کشور. 💢 نفحات را در فضای مجازی دنبال کنید؛ https://eitaa.com/nafahat_eri
❇️ پاسخ شهید بهشتی به طراحان رفراندوم ▫️«طرح مسئله ، درست به منظور ، تضعیف قانون اساسی، تضعیف مجلس و تضعیف دولت است. ▫️ملت ما توجه داشته باشد که امروز بحمدلله اکثریت قاطع قوه مقننه، دولت و قوه قضاییه و نهادهای انقلاب، همه هم فکر و یکپارچه اند و این نعمت بزرگی است... ▫️اینکه برخی از روزنامه ها میکوشند تا بگویند در جمهوری اسلامی ما (امروز) یک هست و راه حل این بحران را در یا چیزهای دیگر جستجو میکنند، این کارها اصلا به منظور ایجاد بحران صورت میگیرد، بحرانی وجود ندارد.» 📚 مصاحبه شهید بهشتی در تاریخ 6/3/1360، سخنرانی ها و مصاحبه های شهید بهشتی، ج3، ص156 📌پ.ن: جالب است که مطرح کردن بحث رفراندوم منحصر به امروز و دیروز نیست بلکه از همان ابتدای انقلاب عده ای برای پیشبرد اهدافشان سردست میگرفتند و امثال شهید بهشتی پشت پرده این مسئله را برای مردم میکردند. 🔹ادعای این افراد این است که مردم، اسلام، انقلاب و جمهوری اسلامی را نمیخواهند درحالی که براساس آمار معتبرترین ها در سال 1401 جامعه ایران، یک و است. 🔹حتی درمورد گزاره هایی مانند مسئله و آن که امروزه محل چالش شده و تقریبا همه ما تحت تاثیر هجمه رسانه ای دشمن به این نتیجه رسیده ایم که ملت مخالف حجاب و الزام آن است، اما آمار علمی افکارسنجی ها نشان میدهد همچنان خواهان همین حجاب و اسلام هستند. 🔹در یکی از این نظرسنجی ها 61 درصد مردم گفته اند تقید عملی به کامل دارند و 31 درصد نیز تقید عملی به کمتر از حجاب کامل دارند. یعنی بیش از 90 درصد مردم ایران حجاب را یک ارزش میدانند و خود را مقید به آن. البته که مراد مردم از حجاب، است، نه . 🔹همچنین 62درصد مردم گفته اند علاقه مند به داشتن یک هستند و 26 درصد هم گفته اند تا حدی این علاقه را دارند. یعنی حدود 10 درصد این تمایل را از خود نشان نداده اند. 🔹نسبت به این گزاره که میخواهیم کل مردم دنیا مسلمان باشند، 65 درصد مردم گفته اند به این گزاره علاقه بسیار زیاد دارند و 21 درصد هم گفته اند تا حدی به آن علاقه مندند. 🔹یکی از گزاره های مهم تمایل به است که این آمار میتواند بهترین معرّف و نماینده و باشد. 57 درصد مردم گفته اند علاقه بسیار زیاد به این مطلب دارند و 33 درصد هم گفته اند تا حدی به آن علاقه مندند. 🔹برای تشخیص میزان به نحو علمی در دنیا بر دو گزاره تاکید میشود: یکی میزان رو به رشد بودن کشور و دیگری کشور. در این نظر سنجی حدودا بیش از 54 درصد از مردم گفته اند قدرت نظامی و علمی کشور را بسیار رو به رشد میدانیم و حدود 31 درصد گفته اند تا حدی رو به رشد میدانیم. یعنی بیش از 80 درصد مردم به آینده امیدوارند. 🔹نسبت به گزاره ، 56 درصد مردم گفته اند با آن بسیار موافق هستند و 19 درصد گفته اند تا حدی با آن موافقند. یعنی حدود 75 درصد مردم با این مسئله موافق هستند. 🔹جالب این است که در این نظر سنجی بیشترین درصد موافقت با حجاب اجباری اولا برای است(حدود82 درصد زنان متاهل موافق حجاب اجباری بوده اند)، بعد برای (73 درصد این دسته موافق حجاب اجباری بوده اند) و بعد برای (69 درصد این دسته موافق حجاب اجباری بوده اند) و در انتها (59 درصد). 🔹غرض اینکه چه بخواهیم و چه نخواهیم ما با یک طرفیم، جامعه ای که در طول تاریخ هرچه تلاش کردند تقید دینی را از او بگیرند نتوانستند لذا دین و اسلام کأن ذاتی او شده لذا این نکته را باید در محاسبات خود لحاظ کرد. 🔹در واقع توجه به آمار واقعی است که میتواند تحلیل درستی را از صحنه بدست بدهد درحالیکه حتی مسئولین، خواص و نخبگان ما نیز با توجه به فشار و هجمه رسانه ای به نحوی برخورد میکنند که انگار دیگر مردم اسلام و انقلاب را نمیخواهند. 🔹البته تذکر این نکته نیز لازم است که آسیب ها و نقاط چالشی مهمی نیز وجود دارد که به خاطر محدودیت متن ذکر نشد و غفلت از آنها جایز نیست. به این معنا که هم باید نقاط مثبت و رشد را دید و هم نقاط منفی و آسیب پذیر. 🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF
❇️ خیانت یا تضییع؛ فرقی نمیکند... ▫️راوی میگوید خدمت (ع) بودم كه از وكيلشان حسابرسى مى‌كرد. وكيل پشت سر هم میگفت: به خدا سوگند که خيانت نكردم. ▫️حضرت فرمود: فلانى! براى من «» یا «» كردن تو فرقی نمیکند، بالاخره تو مال مرا نابود کرده ای، چه بواسطه خیانتت و چه بواسطه تضییع(حیف و میل کردن بدون سوء نیت) کردنت. بله اگر خیانت کرده باشی برای تو بدتر است. ▫️بعد حضرت فرمود: (ص) فرمودند: اگر کسی از شما از و روزى خود فرار كند، روزی اش در پی او خواهد بود تا اینکه او را دریابد؛ ▫️همانگونه که اگر كسى از اجل و خويش فرار كند، اجلش در پی او میرود تا اینکه او را دریابد. ▫️كسى كه خيانت كند، از روزى او محاسبه میشود یعنی به مقداری که خیانت کرده از روزی او کم میشود و آن نیز در نامۀ عملش نوشته مى‌شود. 📚 ، ج5، باب النوادر، ح2 📌پ.ن: این حدیث باید جزو و مدیران باشد. اگر کسی قرار است مسئولیتی بپذیرد باید ، و توانایی انجام آن کار را داشته باشد، در غیر این صورت از حیث نتیجه و ضرری که به حکومت و مردم میزند فرقی با خائن نمیکند، چون هر دوی اینها کار را خراب کرده اند، بله به لحاظ شخصی اگر خیانت کرده باشد مجازاتش بیشتر است اما کسی که کوتاهی و اهمال کرده نیز هم ردیف اوست. در روایت دیگری نیز از همین کافی شریف امام صادق(ع) میفرمایند: «ما ابالي ائْتَمَنْتُ خائناً أو مُضَيّعا»(ج5،ص301،ح4) حضرت صریحا میفرماید برای من تفاوتی ندارد کار را بخواهم به خائن بسپارم یا به ناشی و نامتخصص. هر دو کار را خراب میکنند. خدا رحمت کند را که در ج5، ص441و540 ذیل این روایت میگویند این روایت از لحاظ اجتماعی، تربيتی، اقتصادی، تمدنی و... بسیار حائز اهمیت است چرا که توجه به آن میتواند عامل رشد و جامعه باشد و بی توجهی به آن عامل انحطاط و . حال خود دیگر این مسئله را بر مسائل روز تطبیق بدهید و ببینید چه خیانت هایی که عده ای در حق این ملت و انقلاب نکرده اند، نیازی به ذکر نام نیست... 🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF
❇️ خود را در معرض رزق و روزی خدا قرار بده... ▫️ نقل میکند به (ع) گفتم: مال و دارایی هایم از دستم رفته، درحالی که نان خورهای فراوانی دارم، چه کنم؟ ▫️حضرت فرمود: وقتی به شهرت رسیدی، مغازه ات را باز کن، بساط خود را پهن کن، ترازویت را آماده کن و خود را در معرض رزق و روزی پروردگارت قرار بده. ▫️ابوعماره وقتی به شهر خود رسید، چیزی که حضرت گفته بود انجام داد اما اطرافیانش از اینکار او تعجب کردند چرا که چیزی برای فروش نداشت. ▫️در میان تعجب همگان، مردی آمد و به ابوعماره گفت کالایی میخواهم، میتوانی برایم تهیه کنی؟ او نیز کالا را به نحو قرضی تهیه کرد و پولش را از خریدار گرفت و نزد خود نگه داشت. ▫️شخص دیگری نیز آمد و همین اتفاق تکرار شد. این چیزی بود که تاجران نیز برهمین اساس عمل میکردند یعنی به نحو قرضی خرید کرده و بعدا پولش را میدادند. ▫️سپس شخصی آمد و به ابوعماره گفت: باری از کتان دارم، بیا و این بار را از من بخر و یک سال بعد پولش را بده. ابوعماره نیز این بار را با همین شرط خریداری کرد. ▫️سپس یکی از بازاریان نزد ابوعماره آمد و بار کتان را دید و به او گفت: نیمی از این بار را نقدا از تو خریدارم. ابوعماره نیز نصف بار را نقدا به او فروخت. ▫️راوی میگوید ابوعماره با پولی که دستش آمده بود ابتدا مقدار کمی و بعدا بیشتر، جنس می آورد و میفروخت و همین قضیه آنقدر تکرار شد تا اینکه او شد و یافت و تبدیل به یک شخص شناخته شده و شد. 📚، ج5، ص304، ح3 ➕: «تَعَرَّضْ لِرِزْقِ رَبِّك‏» 📌پ.ن: به نظر شما آیا امروز هم میشود اینگونه از صفر شروع کرد و گلیم خود را از آب کشید بلکه به جایی خوب رسید؟ یا اینکه این روش فقط برای همان عصر بود و امروزه دیگر جواب نمیدهد؟ 🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF
هدایت شده از استاد عابدینی
22.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸 وقتی صد کذب بشنویم چه میشود؟ هرکدام یک اثری ندارد؟! 🔸اگر دلمان را راحت در اختیار هر خبری گذاشتیم، منتظر این تاثیرات باشیم.. 🔹دوران ظهور حضرت، جنگ روایت ها و گفتگوهاست. چرا؟ 🔹چون ها تابع ها و هاست... 🔻مراقب ها باشیم 🔻داده ها را کنترل کنیم 🔻ریزش در دوران بسیار فراوان است ✅ مرکزتنظیم‌ونشرآثار 🌐 TAMHIS.IR | @Abedini
حضور در راهپیمایی فردا با نیت قربة الی الله چه بسا از خیلی عباداتمان پر اجرتر و بیشتر مرضی رضای مهدی فاطمه(عج) باشد... بهتر اینکه هر که را میتوانیم با خود همراه کنیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ و های برخی در مسئله در ابتدای انقلاب... جالب اینکه افراط گران دیروز تبدیل به تفریط گران امروز شده اند... 🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ اگر در کشور نبود، من لازم می‌دانستم این جریان رو به وجود بیاورم... ➕ یک آقایی میگفت الان با توجه به فضایی که ایجاد شده، بهترین فرصت هست برا اینکه جریان چپ رو(منظورش سران و نخبه هاشون بود) به تمامه به دریا بریزیم و خیال خودمون رو راحت کنیم. بالاخره این هم برا خودش راهکاریه... ➕ نکته مهم اینه که وجود هر دو جریان و تفکر لازمه تا دچار و نشیم. ➕ بله هر دو جریان باید در و مشترک باشند و اختلافشون صرفا در حد و باشه یعنی خودشون رو در تعریف کنن ➕ هرچند گاهی در عمل میبینیم برخی از دو طیف، از این چارچوب بیرون میزنند و اینجاست که کار خراب میشه ➕ اما در مجموع بالاخره در این چارچوب باید ها و ها رو پذیرفت و قرار نیست همه اونجوری که ما فکر میکنیم فکر کنند. ➕ اتفاقا در همین بستر هست که جبهه انقلاب مجبور میشه تلاش بیشتری برای ترویج تفکراتش بکنه و مردم رو نسبت به حقایق آگاه کنه، همینجاست که ، ، ، ای و... معنا پیدا میکنه ➕ شبیه جنب و جوشی که جبهه انقلاب در از خودش نشون داد، اینجاست که تکیه اول ما میشه ، نه صرفا . البته که مقابل ، کسانی که جامعه رو مختل میکنند باید به نحو قانونی محکم ایستاد و برخورد کرد باید همین باشه، ان شاالله به مرور نتیجه اش را هم خواهیم دید... 🆔 https://eitaa.com/TarikhDEF