#امام_زمان_علیه_السلام
👤 #امام_علی_علیه_السلام می فرماید :
📋《لِلْقَائِمِ مِنَّا غَيْبَةٌ أمَدُهَا طَوِيلٌ كَأنِّي بِالشِّيعَةِ يَجُولُونَ جَوَلَانَ النَّعَمِ فِي غَيْبَتِهِ يَطْلُبُونَ الْمَرْعَى فَلَا يَجِدُونَهُ!
ألَا فَمَنْ ثَبَتَ مِنْهُمْ عَلَى دِينِهِ وَلَمْ يَقْسُ قَلْبُهُ لِطُولِ أَمَدِ غَيْبَةِ إمَامِهِ فَهُوَ مَعِي فِي دَرَجَتِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ!
ثُمَّ قَالَ(ع) : إنَّ الْقَائِمَ مِنَّا إذَا قَامَ لَمْ يَكُنْ لِأحَدٍ فِي عُنُقِهِ بَيْعَةٌ فَلِذَلِكَ تَخْفَى وِلَادَتُهُ وَيَغِيبُ شَخْصُهُ》
♦️قائم ما غيبتى طولانى خواهد داشت و شيعيان را چنان مى بينم كه براى پيدا كردن او دشت و صحرا را زير پا می گذارند ولی او را پيدا نمی كنند.
بدانيد آنها كه در غيبت وى در دين خود ثابت بمانند و از طول مدت غيبتش منكر او نشوند، روز قيامت با من خواهند بود.
آنگاه فرمود :
زمانی که قائم ما ظهور كند، بيعت هيچكس در گردن او نمیباشد؛ ازاينرو ولادتش پوشيده خواهد ماند و خودش از نظرها پنهان مى شود.(۱)
📚منبع :
۱)کمال الدین شیخ صدوق، ج۱، ص۳۰۳
@TarikhEslam
✍پاسخ :
از دیرباز در روز «نهم ربیع الاول» جشنی به مناسبت مرگ خلیفه دوم «عمر بن خطاب» موسوم به «عیدُ الزهراء(س)» یا «فَرحَةُ الزهراء(س)» یا «عمرکشون» برگزار می شود.
اما این روز یعنی روز «نهم ربیع» دو مناسبت بیشتر ندارد :
۱)روز آغاز امامت امام زمان(ع)
۲)روز هلاکت «عمر بن سعد بن ابی الوقّاص»(۱)
منبع تاریخی معتبری که به کشته شدن «عمر بن خطاب» در ماه ربیع الاول اشاره داشته باشد، وجود ندارد و منابع معتبر تاریخی، روزمرگ «عمر بن خطاب» را در روز بیست و ششم ماه ذی الحجه سال ۲۳ هجری نوشته اند.
به طور مثال؛
👤«احمد بن یحیی بلاذری»(۲۷۹ق) به نقل از «محمد بن عمر واقدی»(۲۰۹ق) می نویسد :
«طُعِنَ عُمَرُ يَوْمَ الْأَرْبِعَاءِ لِأَرْبَعِ ليالٍ بَقِينَ مِنْ ذِي الْحِجَّةِ سَنَةَ ثَلَاثٍ وَ عِشْرِينَ»
عمر بن خطاب در روز چهارشنبه، چهار شب مانده از ذی الحجه سال بیست و سوم با چاقو ضربه خورد و مُرد.(۲)
👤«محمد بن سعد بغدادی»(۲۳۰ق) عین همین عبارت واقدی را می آورد.(۳)
و دیگر منابع اهل سنت در این باب.(۴)
از آنجایی که اين مسئله در ميان اهل سنت اجماعى است و مخالفى ندارد، به اقوال برخی از علمای شیعه اشاره می کنیم.
👤شيخ مفيد(۴۱۳ق) می نویسد :
«وَ فِى اليَومِ السَادِسِ وَ العِشرِينَ مِنهُ سِنَةَ ثُلث وَ عِشرينَ مِن الهِجرَةِ طُعِنَ عُمَرُ بنُ الخَطَّابِ»
عمربن خطاب در ۲۶ ذىالحجه سال ۲۳ هجرى ضربه چاقو خورد و مُرد.(۵)
👤«محمد بن ادریس حلی»(۵۹۸ق) می نویسد :
«وَ قَد يَلتَبِسُ عَلَى بَعضِ أَصحَابنَا يَومَ قَبضِ عُمرِ بنِ الخَطَّابِ، فَيَظُنُّ أنُّه يَومَ التَاسِعِ مِن رَبِيعِ الأَوَّلِ وَ هَذَا خَطَأ مِن قَائِلهِ بِإِجمَاعِ أَهلِ التَارِيخِ وَ السِيَرِ وَ قَد حَقَّقَ ذَلكَ شَيخَنَا المُفیدُ، فِي كِتَابهِ كِتَابِ التَوارِيخِ، وَ ذَهَبَ إلَى مَا قُلنَاهُ»
بر بعضی از علمای اصحاب ما(امامیه) این امر مشتبه شده است و فکر کرده اند که روز قتل عمر بن خطاب، همانا نهم ربیع الاول می باشد و هر کس این سخن را بگوید به اجماع اهل تاریخ و سیره، اشتباه کرده است و شیخ مفید نیز در کتاب تاریخی خود، همین نظر را قائل است.(۶)
👤«سید بن طاووس(۶۶۴ق)»(۷)
👤«رضی الدین علی بن یوسف(۷۰۳ق)»(۸)
👤«حسن بن يوسف حلی(۷۲۶)»(۹)
👤«ابراهیم بن علی کفهمی»(۹۰۵ق) می نویسد :
«بَلِ الإِجمَاعُ حَاصِلُ الشِّيعَةِ وَ أَهلُ السُّنَةِ عَلَی ذَلِکَ»
اجماع شیعه و سنی بر این امر وجود دارد که قتل عمر بن خطاب در ۲۶ ذی الحجة اتفاق افتاده است.(۱۰)
👤«علامه مجلسی»(۱۱۱۰ق) می نویسد :
«أَقُولُ مَا ذُكِرُ أنَّ مَقتَلَهُ كَانَ فِي ذِي الحَجِّةِ هُوَ المَشهُورُ بَينَ فُقَهَائِنَا الإِمَامِيَّةِ»
آن چه در مورد مقتل خليفه دوم آمده است که در ماه ذی الحجّة اتفاق افتاده است، مشهور بين فقهای شيعه است.(۱۱)
🔎شاید علت برگزاری این چنین جشنی در این روز دو دلیل داشته باشد :
۱)تشابه اسمی «عمر بن سعد» با «عمر بن خطاب»!
۲)از آن جایی که مرگ خلیفه دوم نزدیک به ماه محرم بوده، از این جهت در آن ایام سرور و شادی انجام نمی شده است و مردم این مناسبت را در این ایام می گرفتند.
📚منابع :
۱)زاد المعاد مجلسی، ص۲۵۸
۲)أنساب الأشراف بلاذری، ج۱۰، ص۴۳۹
۳)الطبقات الکبری ابن سعد، ج۳، ص۲۷۸
۴)تاریخ یعقوبی(۲۸۴ق)، ج۲، ص۱۵۹
/تاریخ مدینه ابن شَبه نمیری(۲۶۲ق)، ج۳، صص۸۹۵-۹۴۳
/تاریخ خلیفه بن خیاط عصفری(۲۴۰ق)، ص۱۰۹
/أخبار الطوال دینوری(۲۸۲ق)، ص۱۳۹
/تاریخ کبیر بخاری(۲۵۶ق)، ج۶، ص۱۳۸
/المصنف ابن أبی شیبه کوفی(۲۳۵ق)، ج۸، ص۴۱
/تاریخ طبری(۳۱۰ق)، ج۳، ص۲۶۵
/المعارف ابن قُتَیبه دینَوری(۲۷۶ق)، ص۱۸۳
/الفتوح ابن أعثم کوفی(۳۱۴ق)، ج۲، ص۲۳۲۹
/الموطأ مالک بن انس(۱۷۹ق)، ج۲، ص۸۲۴
/الآحاد والمثانی ضحاک(۲۸۷ق)، ج۱، ص۱۰۲
/المصنف عبدالرزاق صنعانی(۲۱۱ق)، ج۱۱، ص۳۱۵
/مسند احمد بن حنبل(۲۴۱ق)، ج۱، ص۵۵
/طبقات الکبری ابن سعد(۲۳۰ق)، ج۳، ص۳۶۴
/أنساب الأشراف بلاذری(۲۷۹ق)، ج۱۰، ص۴۳۹
/المحبر محمد بن حبیب هاشمی بغدادی(۲۴۵ق)، ص۱۴
/الثقات ابن حبان(۳۵۴ق)، ج۲، ص۲۳۸
/مسند علی بن جعد بن عبید(۲۳۰ق)، ص۱۹۵
/التنبیه و الإشراف مسعودی(۳۴۵ق)، ص۲۵۰
/الاستیعاب ابن عبد البِرّ(۴۶۳ق)، ج۳، ص۱۱۵۲
/المعجم الکبیر طبرانی(۳۶۰ق)، ج۱، ص۷۰
/مستدرک حاکم نیشابوری(۴۰۵ق)، ج۳، ص۹۲
/التعدیل و التجریح سلیمان بن خلف باجی(۴۷۴ق)، ج۳، ص۱۰۵۴
/سنن الکبری بیهقی(۴۵۸ق)، ج۸، ص۱۵۰
/البدء و التاریخ مطهر بن طاهر مقدسی(۵۰۷ق)، ج۵، ص۱۹۱
/تاریخ مدینة دمشق ابن عساکر(۵۷۱ق)، ج۴۴، ص۱۴
/صفوة الصفوه ابن جوزی(۵۹۷ق)، ج۱، ص۲۹۱
/اُسد الغابه ابن اثیر(۶۳۰ق)، ج۴، ص۷۷
/شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید(۶۵۶ق)، ج۱۲، ص۱۸
۵)مسارّ الشيعة شیخ مفید، ص۲۳
۶)السرائر محمد بن ادریس، ج۱، ص۴۱۹
۷)إقبال الأعمال سید بن طاووس، ص۵۳۰
۸)العدد القویة على بن يوسف حلّى، ص۳۲۸
۹)تذکرة الفقهاء ابن يوسف حلّى، ج۶، ص۱۹۵
۱۰)المصباح ابراهیم کفهمی، ص۵۱۰
۱۱)بحارالانوار مجلسی، ج۳۱، ص۱۱۸
@TarikhEslam
#پرسش_و_پاسخ
سوال7⃣8⃣1⃣ : آیا جشنی که موسوم است به «عیدُ الزهراء(س)» یا «فَرحَةُ الزهراء(س)» در نهم ربیع، از نظر تاریخی اعتبار دارد؟👇
#مراسم_عید_الزهراء
#مراسم_عمر_کشون
@TarikhEslam
4_5821217695961449391.mp3
1.09M
🎙پاسخ این سوال را از بیان #استاد_رجبی_دوانی بشنوید :👆
@TarikhEslam
💎برخی اوصاف و ویژگیهای شاخص یاران و اصحاب یاران امام زمان(علیه السلام) در عصر ظهور در روایات و احادیث:👇
#امام_زمان_علیه_السلام
#انصار_المهدی_علیه_السلام
@TarikhEslam
1⃣ویژگی های ظاهری :👇
✅امام محمد باقر(علیه السلام) می فرماید :
«أَصْحَابُ اَلْمَهْدِيِّ(عَلَیهِ السَّلَامُ) شَبَابٌ لاَ كُهُولَ فِيهِمْ إِلاَّ مِثْلَ كُحْلِ اَلْعَيْنِ وَ اَلْمِلْحِ فِي اَلزَّادِ وَ أَقَلُّ اَلزَّادِ اَلْمِلْحُ»
♦️اصحاب حضرت مهدى(علیه السلام) همگى جوان هستند و پير در ميانشان نيست، مگر به اندازه سرمه چشم و به اندازه نمك زاد و توشه و كمترين قسمت توشه ی سفر، نمک است.(۱)
┈┉┅━❀💠❀━┅┉┈
👤امام علی(علیه السلام) در روایتی می فرماید :
«كَاَنِّى اَنظُرُ اِلَيهِم وَ الزِّیُّ واحِدٌ، وَ القَدُّ وَاحِدٌ، وَالجَمَالُ وَاحِدٌ، وَ اللِّبَاسُ وَاحِدٌ»
♦️گويا آنان را مى نگرم که همگی زىّ و شکل و هيأت يكسان دارند و دارای قد و قامت برابر در جمال و برازندگی و دارای لباس یکسانند.(۲)
┈┉┅━❀💠❀━┅┉┈
👤امام محمد باقر(علیه السلام) می فرماید :
«وَ اَللَّهِ ثَلاَثُ مِائَةٍ وَ بِضْعَةَ عَشَرَ رَجُلاً فِيهِمْ خَمْسُونَ اِمْرَأَةً يَجْتَمِعُونَ بِمَكَّةَ عَلَى غَيْرِ مِيعَادٍ قَزَعَاً كَقَزَعِ اَلْخَرِيفِ يَتْبَعُ بَعْضُهُمْ بَعْضَاً»
♦️سوگند به خداوند که سیصد و اندی مرد می آیند، که در میانشان پنجاه نفر زن هستند، در مکه اجتماع می کنند، بی آنکه قبلاً وعده داده باشند، آمدنشان مانند ابرهای پاییزی است که پشت سر هم می آیند.(۳)
#امام_زمان_علیه_السلام
#انصار_المهدی_علیه_السلام
📚منابع :
۱)الغیبة شیخ طوسی، ص۴۷۶
۲)الملاحم و الفتن سید بن طاووس، ص۱۲۲
۳)بحارالانوار مجلسی، ج۵۲، ص۲۲۲
@TarikhEslam
2⃣معرفت و اطاعت:👇
✅یاوران امام زمان(علیه السلام) از شناخت عمیق درباره ی خداوند و امام خود، برخوردارند و با آگاهی کامل در میدان حق، حضور یافته اند.
👤امام جعفر صادق(علیه السلام) می فرماید :
«رِجَالٌ كَأَنَّ قُلُوبَهُمْ زُبَرُ اَلْحَدِيدِ لاَ يَشُوبُهَا شَكٌّ فِي ذَاتِ اَللَّهِ»
♦️آنان مردانی هستند که دل هایشان مانند پاره های آهن است و هیچ تردیدی نسبت به ذات مقدس خداوند ندارند.
«هُمْ أَطْوَعُ لَهُ مِنَ اَلْأَمَةِ لِسَيِّدِهَا»
♦️مردانى كه در میان امت، اطاعت پذیر ترین و مطیع ترین آنان نسبت به مولای خود هستند.(۱)
┈┉┅━❀💠❀━┅┉┈
👤امام علی(علیه السلام) می فرماید:
«رِجَالٌ مُؤْمِنُونَ عَرَفُوا اَللَّهَ حَقَّ مَعْرِفَتِهِ وَ هُمْ أَنْصَارُ اَلْمَهْدِيِّ فِي آخِرِ اَلزَّمَانِ»
♦️مردان مومنی که خدا را چنان که شایسته است، شناخته اند و آنها یاوران حضرت مهدی(علیه السلام) در آخرالزمان هستند.(۲)
#امام_زمان_علیه_السلام
#انصار_المهدی_علیه_السلام
📚منابع:
۱)بحارالانوار مجلسی، ج۵۲، ص۳۰۷
۲)بحارالانوار مجلسی، ج۵۷، ص۲۲۹
@TarikhEslam
3⃣عبادت و صلابت:👇
✅یاوران حضرت مهدی(علیه السلام) در عبادت از پيشوای خود الگو گرفته اند و روزها و شب ها را با ذكر شيرين حق سپری می كنند.
👤امام جعفر صادق(علیه السلام) درباره یاران امام زمان(علیه السلام) فرمود:
«رِجَالٌ لاَ يَنَامُونَ اَللَّيْلَ لَهُمْ دَوِيٌّ فِي صَلاَتِهِمْ كَدَوِيِّ اَلنَّحْلِ يَبِيتُونَ قِيَاماً عَلَى أَطْرَافِهِمْ»
♦️بزرگ مردانی هستند که شبها را نمی خوابند و مانند انبوه زنبوران کندوی عسل تا صبحگاهان زمزمه ی نيايش و مناجاتشان گوش را می نوازد و شبها را شب زنده داری می کنند.(۱)
و همين ذكر خداست كه از آنان مردانی آهنين ساخته است، كه هيچ چيز صلابت و استواری آنها را در هم نمی شكند.
┈┉┅━❀💠❀━┅┉┈
👤امام جعفر صادق(علیه السلام) در حدیثی دیگر فرمود:
«قَدْ أَثَّرَ اَلسُّجُودُ بِجِبَاهِهِمْ رُهْبَانٌ بِاللَّيْلِ كَأَنَّ قُلُوبَهُمْ زُبَرَ اَلْحَدِيدِ»
♦️آثار سجده بر پیشانی آنها نقش بسته و آنان راهبان و عابدان شب هستند و مردانی که گویی دلهایشان پاره های آهن است.(۲)
و در روایتی دیگر؛
«لَهُمْ فِی اللَّیلِ أَصْوَاتٌ کَأَصْوَاتِ الثَّواکِلِ حُزْنَاً مِنْ خَشْیَهِ اللّهِ قُوّامٌ بِاللَّیْلِ صُوّامٌ بِالنَّهارِ کَأَنَّما دَاءْبُهَمْ دَأْبٌ واحِدٌ»
♦️آنان در دل شب، ناله هایی از خشیت خدا دارند مانند ناله مادران داغ فرزند دیده!
آنها شب زنده داران در دل شب و روزه داران در طول روز هستند، گویی دأب و روش همه آنان یکی است.(۳)
┈┉┅━❀💠❀━┅┉┈
👤امام محمد باقر(علیه السلام) می فرماید :
«فَیَبیتُونَ بَیْنَ رَاکِعٍ وَ سَاجِدٍ یَتَضَرَّعُونَ اِلَی اَللّهِ»
♦️هنگامی که بخواهند شب را به صبح برسانند، در حال رکوع و برخی در حالت سجده شب را به سحر می کنند و به درگاه خدا تضرّع می کنند.(۴)
#امام_زمان_علیه_السلام
#انصار_المهدی_علیه_السلام
📚منابع:
۱)بحارالأنوار مجلسی، ج۵۲، ص۳۰۸
۲)بحارالأنوار مجلسی، ج۵۲، ص۳۸۶
۳)ينابيع المودة قندوزی، ج۳، ص۹۵
۴)بحارالأنوار مجلسی، ج۵۲، ص۳۴۱
@TarikhEslam
4⃣شجاعت و دلیری:👇
✅یاوران امام زمان(علیه السلام) مانند مولايشان، افرادی شجاع و مردانی پولادين هستند.
در روایات، آنان به «ليوثٌ بالنّهار» یعنی شیران روز تعبیر شده اند.(۱)
👤امام جعفر صادق(علیه السلام) می فرماید :
«أَنَّه لَوْ قَدْ کَانَ ذَلِکَ أُعْطِیَ الرَّجُلُ قُوَّةَ أَرْبَعِینَ رَجُلَاً»
♦️هنگام ظهور، حضرت(ع) یارانی دارد که هر کدام یک از آنان، دارای نیروی چهل مرد جنگی هستند.(۲)
┈┉┅━❀💠❀━┅┉┈
👤امام جعفر صادق(علیه السلام) در روایتی دیگر می فرماید :
«لَوْ حَمَلُوا عَلَى اَلْجِبَالِ لَأَزَالُوهَا لاَ يَقْصِدُونَ بِرَأيَاتِهِمْ بَلْدَةً إِلاَّ خَرَّبُوهَا»
♦️آنان اگر بر کوه ها حمله ور شوند، آن را از هم می دَرَند و در مسیر قیام خود، اگر اراده کنند، می توانند شهری را زیر و زبَر کنند.(۳)
┈┉┅━❀💠❀━┅┉┈
👤امام علی(علیه السلام) در روایتی، در وصف آنان فرمود:
«هُمْ کَرَّارُونَ! جَیْشُ الْغَضَبِ قَوْمٌ یَْأتُونَ فِی آخِرِ الزِّمَانِ»
♦️روحیه ای حماسی و سلحشوری دارند.
آنان سپاه غضب و مظهرر خشم الهی هستند که در آخرالزمان برای یاری حضرت مهدی(علیه السلام) خواهند آمد.
«هُمْ خَیْرٌ فَوارِسَ عَلَی ظَهْرِ الأَرْضِ أَوْ مِنْ خَیْرِ فَوَارِسَ عَلَی ظَهْرِ الأَرْضِ»
♦️آنان تیز پروازان و بهترین سوارکاران دنیا هستند.
«کُلُّهُمْ لُیُوثٌ قَدْ خَرَجُوا مِنْ غَابَاتِهِمْ، لَوْ أَنَّهُمْ هَمُّوا بِاِزَالِةِ الجِبَالِ لَأَزَالُوهَا مِنْ مَوَاضِعِهَا»
♦️آنان در کارزار و نبرد همانند شیرانی هستند که از بیشه های خود بیرون آمده اند و هیچ چیز جلودارشان نیست.
اگر اراده کنند کوهها را از جای خود بر می کنند و از موانع می گذرند و خاکریزهای دشمن را یکی پس از دیگری فتح می کنند.(۴)
#امام_زمان_علیه_السلام
#انصار_المهدی_علیه_السلام
📚منابع:
۱_۲)بحارالانوار مجلسی، ج۵۲، ص۳۸۶
۳)بحارالانوار مجلسی، ج۵۲، ص۳۰۷
۴)معجم الأحادیث الامام المهدی(ع) کورانی، ج۱، ص۳۷۲
@TarikhEslam
5⃣جان نثاری و شهادت طلبی:👇
✅معرفت عميق ياران، نسبت به امام زمان(علیه السلام)، دلهای آنها را مملوّ از عشق به امام(ع) می كند.
بنابراين در ميدان رزم او را، چون نگينی در ميان ميگيرند و جان خود را سپر بلای او می كنند.
👤امام جعفر صادق(علیه السلام) فرمود:
«رِجَالٌ يَحُفُّونَ بِهِ يَقُونَهُ بِأَنْفُسِهِمْ فِي اَلْحُرُوبِ وَ يَكْفُونَهُ مَا يُرِيدُ فِيهِمْ وَ يَدْعُونَ بِالشَّهَادَةِ»
♦️ياران امام زمان(علیه السلام) در ميدان رزم در اطراف او را می گیرند و با جان خود از گزند حوادث محافظت می كنند، و او هر چه بخواهد آن را کفایت می کنند و خواستار شهادت در راه خدا هستند.(۱)
┈┉┅━❀💠❀━┅┉┈
👤امام جعفر صادق(علیه السلام) در روایتی دیگر می فرماید :
«[رِجَالٌ] يَدْعُونَ بِالشَّهَادَةِ وَ يَتَمَنَّوْنَ أَنْ يُقْتَلُوا فِي سَبِيلِ اَللَّهِ شِعَارُهُمْ يَا لَثَارَاتِ اَلْحُسَيْنِ(ع)»
♦️آنان براى شهادت دعا می كنند و آرزومند كشته شدن در راه خدايند و شعارشان یا لثارات الحسین(علیه السلام) است.(۲)
#امام_زمان_علیه_السلام
#انصار_المهدی_علیه_السلام
📚منابع:
۱)بحارالأنوار مجلسی، ج۵۲، ص۳۰۸
۲)بحارالأنوار مجلسی، ج۵۲، ص۳۰۷
@TarikhEslam
📚✍📚✍📚✍📚✍📚✍
0️⃣1️⃣2⃣ #معرفی_کتاب :📚
کتاب «منتخب الاثر فی الامام الثانی عشر(ع)» از کتب منبع در زمینه مهدویت، به زبان عربی در سه جلد؛ اثر مرحوم آیتالله صافی گلپایگانی✍📚👇
@TarikhEslam
منتخب الاثر.pdf
6.21M
📚✍📚✍📚✍📚✍📚
کتاب «منتخب الاثر فی الامام الثانی عشر(ع)»
@TarikhEslam
📅دهم ربیع الاوّل سال ۲۵ عام الفیل(۲۸ سال پيش از هجرت) سالروز ازدواج حضرت رسول اکرم(ص) با امّ المومنین حضرت خدیجه(سلام الله علیها) :👇
#حضرت_خدیجه_سلام_الله_علیها
#وقایع_ماه_ربیع_الاول
@TarikhEslam
📜جریان خواستگاری حضرت خدیجه(س) از حضرت رسول اکرم(ص) :👇
✅حضرت رسول اکرم(ص) قبل از رسالت، سفرهایی تجاری به شام داشت که یکی از آنها با اموال حضرت خدیجه(س) بود.
مورخان در ارتباط با این سفر چنین نقل کردهاند :
حضرت ابوطالب به پیامبر اکرم(ص) گفت تا به خدیجه(س) پیشنهاد دهد که اموال خود را به او بسپارد تا با آنها تجارت کرده و در سود شریک یکدیگر باشند.
رسول اکرم(ص) با آن که به چنین تجارتی بی میل نبود، اما از این که خود چنین تقاضایی کند سر باز زد.
ابوطالب خود نزد خدیجه(س) رفت و این پیشنهاد را مطرح کرده و گفت :
چند برابر مبلغی که به دیگران برای تجارت میدهی، به محمد(ص) بده تا تجارت کند.
خدیجه گفت : اگر این تقاضا را برای افراد ناشناس میکردی، میپذیرفتم چه رسد به آشنایی که موجّه است!
به دنبال آن، خدیجه(س) مال التجارهای به رسول اکرم(س) داده و غلام خود به نام مَیْسَرَه را نیز با این سفارش همراهش کرد، تا گوش به فرمان ایشان بوده و احترام حضرتشان را در هر حال مراعات کند.
البته برخی منابع معتقدند که خود حضرت خدیجه(س) پیشنهاد چنین تجارت و شراکتی را به رسول اکرم(ص) داد و بیش از اموالی که به دیگران میداد به حضرتشان پرداخت.
این سفر تجاری، حاشیههایی نیز داشت، از جمله آنکه راهِبی رسول اکرم(ص) را دید و دانست که او همان پیامبر موعود است و این مژده را به گوش میسره نیز رساند.
رسول اکرم(ص) در این سفر تجاری بسیار موفق بود.
میسره نیز نزد خدیجه(س) رفت و گزارش سفر و ماجرای ملاقات با راهب نصرانی را به اطلاع او رساند.
خدیجه(س) به لحاظ نسب، از افراد متوسط جامعه به شمار میآمد؛ اما از شرافت مندترین آنان بود و اموال بسیاری نیز داشت.
به همین دلیل، افراد بسیاری خواهان ازدواج با او بودند.
پس از آنکه سفر تجاری شام نیز با موفقیت و امانت داری رسول اکرم(ص) به پایان رسید، خدیجه(س) دلبسته آن حضرت(ص) شد و شخصی را پیش حضرتشان فرستاد (بدون اینکه بگوید از طرف خدیجه(س) آمده است) تا از میل رسول اکرم(ص) به ازدواج با خدیجه(س) آگاه شود.
حضرت خدیجه(س) وقتی که رسول اکرم(ص) را مایل به ازدواج دید؛ فرستادهای رسمی را با این پیام نزد حضرتشان فرستاد و گفت :
من به سبب خویشاوندى، شرف، امانت، نیک خویى و راست گویى ات به تو راغبم.
رسول اکرم(ص) نیز جواب مثبت داد و به همراه ابوطالب و تعدادی از بنی هاشم به خواستگاری خدیجه(س) رفتند.
در ابتدای مجلس، ابوطالب به ورقة بن نوفل که از بستگان خدیجه(س) بود گفت :
سپاس مخصوص پروردگار این خانه (کعبه) است، آنکه ما را از نسل ابراهیم و فرزندان اسماعیل قرار داد و در حرم امنش جای داد و ما را داوران مردم قرار داد و این شهر را برایمان مبارک گرداند. براستی که برادرزادهام با هیچیک از مردان قریش مقایسه نمیشود مگر آنکه از آنان برتر است، با هیچ مردی مقایسه نگردد جز آنکه از او ارجمندتر است. اگرچه مال کم دارد ولی مال رزقی است بیدوام و سایهای است ناپایدار. او و خدیجه خواستار یکدیگرند.
ما نزد تو آمدیم تا او را البته با رضایت و به دستور خودش از شما خواستگاری کنیم. مهر هر مقدار بخواهید، نقد و نسیه آن برعهده من است.
به پروردگار این خانه سوگند او آیندهای درخشان و آیینی فراگیر و دیدگاهی عمیق دارد.
در نهایت، این خواستگاری به ثمر نشست و پیامبر اکرم(ص) با خدیجه کبری(س) ازدواج کردند.
📚منابع :
۱)الطبقات الکبری ابن سعد، ج۱، ص۱۰۴
۲)مناقب ابن شهر آشوب، ج۱، ص۴۱
۳)تاریخ طبری، ج۲، ص۲۸۱
@TarikhEslam