تاملی در تاریخ اسلام
2⃣ #امام_رضا_علیه_السلام و مرد حمامی!👇 ✅نقل است که؛ روزی امام رضا(علیه السلام) در شهر نیشابور وارد
3⃣ #امام_رضا_علیه_السلام و شیعیان ظاهری!👇
✅نقل شده است که؛
زمانی که امام رضا(علیه السلام) به ولایت عهدی منصوب شد، روزی دربان خانه امام رضا(علیه السلام) خدمت حضرت(ع) عرض کرد :
📋《إِنَّ قَوْماً بِالْبَابِ يَسْتَأْذِنُونَ عَلَيْكَ وَ يَقُولُونَ : نَحْنُ مِنْ شِيعَةِ عَلِيٍّ(علیه السلام)》
♦️همانا عدّه ای آمده اند و می گویند : ما شیعه علی(علیه السلام) هستیم و می خواهیم خدمت امام رضا(علیه السلام) برسیم!
حضرت(ع) فرمود :
📋《أَنَا مَشْغُولٌ فَاصْرِفْهُمْ》
♦️من کار دارم آن ها را رد کن!
آن افراد طبق دستور امام رضا(ع) اجازه ورود پیدا نکردند و رفتند.
اما آنان فردای آن روز مجدد آمدند و همان حرف را تکرار کردند و حضرت(ع) دوباره فرمود :
📋《اَصْرِفْهُمْ》
♦️آن ها را برگردان و آنان نیز رفتند.
به این ترتیب برای مدت دو ماه هر روز آن ها می آمدند و درخواستشان را عرضه می داشتند، ولی حضرت(ع) اجازه ورود به آنان نمی داد تا اینکه آنان نا امید شدند و به دربان منزل امام رضا(ع) گفتند :
📋《قُلْ لِمَوْلاَنَا : إِنَّا شِيعَةُ أَبِيكَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ(عَلَيْهِالسَّلاَمُ) وَ قَدْ شَمِتَ بِنَا أَعْدَاؤُنَا فِي حِجَابِكَ لَنَا، وَ نَحْنُ نَنْصَرِفُ هَذِهِ اَلْكَرَّةَ، وَ نَهْرُبُ مِنْ بَلَدِنَا خَجِلاً وَ أَنَفَةً مِمَّا لَحِقَنَا، وَ عَجْزاً عَنِ اِحْتِمَالِ مَضَضِ مَا يَلْحَقُنَا بِشَمَاتَةِ أَعْدَائِنَا》
♦️به امام رضا(ع) بگو : ما شیعیان پدرت علی بن ابی طالب(علیه السلام) هستیم!
ما به مدت دو ماه هر روز می آییم و شما اجازه ورود به ما نمی دهید!
این مایه شماتت دشمنان شده است.
ما از این جا می رویم؛ ولی از شهرمان نیز فرار می کنیم.
چرا که وقتی این داستان در آن جا نقل شود، مردم می گویند : حتماً آن ها گناه بزرگی مرتکب شده اند که امامشان آنان را راه نداده است.
برو و به حضرت(ع) بگو : ما تلخی شنیدن این شماتت اعداء را دیگر نمی توانیم تحمل کنیم.
وقتی کار به این جا رسید، حضرت(ع) فرمود : بگو داخل شوند!
📋《فَدَخَلُوا عَلَيْهِ، فَسَلَّمُوا عَلَيْهِ، فَلَمْ يَرُدَّ عَلَيْهِمْ، وَ لَمْ يَأْذَنْ لَهُمْ بِالْجُلُوسِ، فَبَقُوا قِيَاماً》
♦️پس آنان داخل شدند و هنگام ورود سلام و احترام کردند؛ اما حضرت(ع) اعتنایی به آنان نکرد، حتی اجازه نشستن هم به آن ها نداد و همین طور ایستادند.
آنان گفتند :
📋《يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ(ص)! مَا هَذَا اَلْجَفَاءُ اَلْعَظِيمُ وَ اَلاِسْتِخْفَافُ بَعْدَ هَذَا اَلْحِجَابِ اَلصَّعْبِ؟!!》
♦️ای پسر رسول خدا(ص)! راز این که پس از دو ماه انتظار دیدار، ما را این گونه مورد خفت و خواری قرار می دهید چیست؟!!
امام رضا(ع) به آنان فرمود :
📋《لِدَعْوَاكُمْ أَنَّكُمْ شِيعَةُ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ؟!!
وَيْحَكُمْ إِنَّ شِيعَتَهُ اَلْحَسَنُ(ع) وَ اَلْحُسَيْنُ(ع) وَ سَلْمَانُ وَ أَبُو ذَرٍّ وَ اَلْمِقْدَادُ وَ عَمَّارٌ وَ مُحَمَّدُ بْنُ أَبِي بَكْرٍ اَلَّذِينَ لَمْ يُخَالِفُوا شَيْئاً مِنْ أَوَامِرِهِ》
♦️شما ادعا می کنید که شیعه علی(ع) هستید؟
وای بر شما! همانا شیعۀ علی(ع) افرادی مانند حسن(ع) و حسین(ع)، ابوذر، سلمان فارسی، مقداد، عمار و محمد بن ابی بکر هستند، آنان که هیچ گاه، مخالفت با اوامر آن حضرت(ع) نهی نمودند و هیچ گاه کاری که مورد قهر آن حضرت(ع) بود انجام نمیدادند.(۱)
📚منبع :
۱)الاحتجاج طبرسی، ج۲، ص۴۴۰
@TarikhEslam
تاملی در تاریخ اسلام
3⃣ #امام_رضا_علیه_السلام و شیعیان ظاهری!👇 ✅نقل شده است که؛ زمانی که امام رضا(علیه السلام) به ولایت
4⃣غذا خوردن #امام_رضا_علیه_السلام با خدمتگزاران خود!👇
✅راوی می گوید :
📋《كُنْتُ مَعَ اَلرِّضَا(عَلَيْهِاَلسَّلاَمُ) فِي سَفَرِهِ إِلَى خُرَاسَانَ فَدَعَا يَوْماً بِمَائِدَةٍ لَهُ فَجَمَعَ عَلَيْهَا مَوَالِيَهُ مِنَ اَلسُّودَانِ وَ غَيْرِهِمْ》
♦️در سفر به خراسان همراه امام رضا(علیه السلام) بودم.
حضرت(ع) برای خوردن غذا توقف کردند و با تمام غلامان از سیاهان سودانی گرفته تا دیگران بر سر یک سفره نشستند.
من از این رفتار امام(ع) تعجب کردم و عرض کردم :
📋《جُعِلْتُ فِدَاكَ! لَوْ عَزَلْتَ لِهَؤُلاَءِ مَائِدَةً》
♦️فدایتان گردم! کاش سفره ی خود را از سفره خدمتکاران جدا می کردید!
حضرت(ع) که از این سخن خوششان نیامده بود، به من فرمودند :
📋《مَهْ! إِنَّ اَلرَّبَّ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى وَاحِدٌ وَ اَلْأُمَّ وَاحِدَةٌ وَ اَلْأَبَ وَاحِدٌ وَ اَلْجَزَاءَ بِالْأَعْمَالِ》
♦️این حرف را نزن! خدای ما یکی، و پدر و مادرمان یکی است و تنها ملاک برتری تقواست!(۱)
📚منبع :
۱)الکافی شیخ کلینی، ج۸، ص۲۳۰
@TarikhEslam
تاملی در تاریخ اسلام
4⃣غذا خوردن #امام_رضا_علیه_السلام با خدمتگزاران خود!👇 ✅راوی می گوید : 📋《كُنْتُ مَعَ اَلرِّضَا(عَلَي
5⃣شستن دست و ظاهر شدن طلا توسط #امام_رضا_علیه_السلام!👇
✅راوی می گوید :
📋《أَنَّهُ حَمَلَ إِلَى أَبِي اَلْحَسَنِ اَلرِّضَا(ع) مَالاً لَهُ خَطَرٌ فَلَمْ أَرَهُ سُرَّ بِهِ》
♦️خدمت امام رضا(ع) رسیدم و پول بسياری نزد امام رضا(ع) آوردم، ولی حضرت(ع) از آن شادمان و خوشحال نگشت و من اندوهگين شدم و با خود گفتم : چنين پولی برايش می آورند و او خوشحال نمی شود!
امام رضا(ع) در این هنگام فرمود :
📋《يَا غُلاَمُ! اَلطَّسْتَ وَ اَلْمَاءَ!》
♦️ای غلام! آفتابه لگن را بياور!
سپس حضرت(ع) رو تختی نشست و دست مبارک را گرفت و به غلام فرمود : آب بريز!
راوی می گويد :
📋《فَجَعَلَ يَسِيلُ مِنْ بَيْنِ أَصَابِعِهِ فِي اَلطَّسْتِ ذَهَبٌ》
♦️سپس دیدم که همين طور طلا از ميان انگشتان مبارک حضرت(ع) در میان طشت ريخته می شد!
سپس حضرت(ع) رو به من کردند و خطاب به من فرمودند :
📋《مَنْ كَانَ هَكَذَا لاَ يُبَالِي بِالَّذِي حَمَلْتَهُ إِلَيْهِ!》
♦️كسی كه چنين است به مالی كه تو برايش آورده ای، اعتنايی ندارد!(۱)
📚منبع :
۱)الکافی شیخ کلینی، ج۱، ص۴۹۱
@TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽▶️⏹⏸📽▶️⏹⏸📽
#سکانس_برتر
🎞سکانسی از سخنان و وصایای #امام_رضا_علیه_السلام با یاران و اصحاب و جمعی از شیعیان خود در سریال «ولایت عشق» ساخته جناب فخیم زاده:👆
@TarikhEslam
✍📚✍📚✍📚✍📚✍📚✍
8️⃣6️⃣ #معرفی_کتاب :📚
کتاب «ثامن الحجج» جلد دهم از کتاب «پیشوایان هدایت» ترجمه کتاب «اَعْلَامُ الْهِدَایَةِ» در شرح تاریخ تحلیلی زندگانی حضرت #امام_رضا_علیه_السلام؛ اثر جمعی از مولفان و دانشمندان شیعه در مجمع جهانی اهل بیت(علیهم السلام)✍📚👇
#پیشوایان_هدایت ۱۰
@TarikhEslam
4_5764798954021588974.pdf
2.1M
📚✍📚✍📚✍📚✍📚
کتاب «ثامن الحجج»
@TarikhEslam
✍📚✍📚✍📚✍📚✍
⁉️ دلایل تأمل در تاریخ؟!!
بر گرفته از کتاب «دشمن شدید» اثر #استاد_مهدی_طائب ✍📚👇
@TarikhEslam
✅قرآن کریم در بیان تاریخ در میان کتب آسمانی، ره آوردی بزرگ و بیمثال دارد.
اصرار قرآن بر بیان مطالب تاریخی، در قالب یک سوم از آیات، خواننده را به وجد آورده و به شگفتی واداشته است؛ تا جایی که از خود خواهد پرسید :
مگر این تاریخ چه اهمیتی دارد و چه کرده است که پروردگار هستی در آخرین پیام به آفریده خود، این چنین سرگذشت پیشینیان را بیان کرده و ما را به تأمل در قرآن فراخوانده است؟
علت فراوانی آیات تاریخی در قرآن، تنها بیان داستان نبوده است؛ زیرا قرآن کتاب ذکر است و از حکیم یکتا، لغو صادر نمیشود.
تاریخ، مجموعهای از تجربیات ارزشمند پیشینیان و زیبایی، زشتی، پیروزی و شکست است که با مطالعه آن، عمر انسان به درازای عمر آنها خواهد شد.
افزون بر آن، باید توجه کرد که بیان تاریخ به صورت قصه، به جاذبه آن افزوده و اثرگذاری آن را دوچندان میکند؛ زیرا همگان آن را درک کرده و قادر به تحلیل خواهند بود؛ در حالی که استدلالهای عقلی اینگونه نیستند.
📚منبع:
کتاب دشمن شدید طائب، ص۱۸-۱۹
@TarikhEslam
✅انسانها بیش از آنکه نیازمند علم باشند، به تجربه نیاز دارند.
جایگاه علم در ذهن است و هنوز اثر خودش را نشان نداده، ولی تجربه، علم جریان یافتهای است که اثرش را نشان داده و تاریخ راه دسترسی به این تجربه است؛ اما اشکال در آن است که انسان فرصت تجربه ندارد یا به عبارتی، یک زمان بیشتر در اختیار او نیست که همین مدتِ کوتاهِ زندگی دنیایی است.
از این رو در تعریف تجربه میتوان گفت:
«پیاده شدن علم که نیازمند زمان است».
انسانها واحد بالنوع و واحد بالجنس هستند و زندگیشان شبیه به هم است. میتوانند از یکدیگر الگو بگیرند و تجربه به دست آورند؛ به این ترتیب، انسانها میتوانند از تاریخ به تجربه دست یابند. اختلاف انسانها در صنف، مانع کسب این تجربه نیست؛ زیرا نوع، محقِّق تجربه است نه صنف.
بر این اساس، انسان نمیتواند از حیوانات تجربه کسب کند؛ زیرا با آنها واحد بالجنس است، نه واحد بالنوع. همچنین طبیعت، واحد بالطبع است؛ یعنی طبیعت(هوا، آب، خاک و قوانین طبیعت مانند جاذبه) تغییر نکرده است. البته در گذشته، برخی امور طبیعی شناخته شده نبود.
بنابراین از زمان آدم (ع) تاکنون، هر یک از انواع موجودات، مدتی در این جهان زندگی و تجربهای کسب کردهاند و خودشان از میان رفته، ولی تجربه آنها باقی مانده است،که این تجربههای پیاپی، همان تاریخ است.
📚منبع:
کتاب دشمن شدید طائب، ص۲۰
@TarikhEslam
✅اصلیترین هدف قرآن از نقل داستانهای تاریخی، عبور دادن انسان از گذرگاههای تاریک و ترسناک و رساندن او به روشنایی و هدایت و سعادت است.
با خواندن داستانهای قرآن و عبرتگیری از سرگذشت پیشینیان، پردههای غفلت از مقابل چشمان کنار خواهد رفت.
گفتهاند:رسول خدا(ص) آیاتی از سوره فصلت را برای یکی از کفار تلاوت فرمود تا به این آیات رسید:
《فَإِنْ أَعْرَضُوا فَقُلْ أَنذَرْتُكُمْ صَاعِقَةً مِّثْلَ صَاعِقَةِ عَادٍ وَ ثَمُودَ إِذْ جَاءتْهُمُ الرُّسُلُ مِن بَيْنِ أَيْدِيهِمْ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا اللهَ قَالُوا لَوْ شَاء رَبُّنَا لَأَنزَلَ مَلَائِكَةً فَإِنَّا بِمَا أُرْسِلْتُمْ بِهِ كَافِرُونَ فَأَمَّا عَادٌ فَاسْتَكْبَرُوا فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَ قَالُوا مَنْ أَشَدُّ مِنَّا قُوَّةً أَ وَ لَمْ يَرَوْا أَنَّ اللهَ الَّذِي خَلَقَهُمْ هُوَ أَشَدُّ مِنْهُمْ قُوَّةً وَ كَانُوا بِآيَاتِنَا يَجْحَدُونَ فَأَرْسَلْنَا عَلَيْهِمْ رِيحًا صَرْصَرًا فِي أَيَّامٍ نَّحِسَاتٍ لِّنُذِيقَهُمْ عَذَابَ الْخِزْيِ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَ لَعَذَابُ الْآخِرَةِ أَخْزَى وَ هُمْ لَا يُنصَرُون》(فصلت۱۳)
پس اگر اعراض کردند، بگو:شما را از صاعقهای همانند صاعقهای که بر عاد و ثمود فرود آمد، میترسانم؛ آنگاه که رسولان از پيش رو و پشت سر نزدشان آمدند و گفتند که جز خدای يکتا را نپرستيد.
گفتند : اگر پروردگار ما میخواست فرشتگان را از آسمان نازل میکرد؛ ما به آنچه شما بدان مبعوث شدهايد، ايمان نمیآوريم. اما قوم عاد، به ناحق در روی زمين گردنکشی کردند و گفتند:چه کسی از ما نيرومندتر است؟ آيا نمیديدند که خدايی که آنها را آفريده است از آنها نيرومندتر است که آيات ما را انکار میکردند؟ ما نيز بادی سخت و غران در روزهايی شوم بر سرشان فرستاديم تا در دنيا، عذاب خواری را به آنها بچشانيم و عذاب آخرت خوارکنندهتر است و کسی به ياريشان برنخيزد.
هنگامی که به این آیات رسید، لرزشی شدید سراپای آن مرد را فراگرفت و با پریشانی و خودباختگی، خاتم الانبیا(ص) را سوگند داد که از تلاوت آیات باز ایستد. سپس با حالتی دگرگون نزد قوم خود بازگشت؛ چنان که دیگر آثار عناد و استکبار در چهرهاش نبود.
📚منبع:
کتاب دشمن شدید طائب، ص۲۱
@TarikhEslam
تاملی در تاریخ اسلام
3⃣عبرت از پیشینیان و رهایی از غفلت:👇 @TarikhEslam
4⃣شناخت راه های پیشرو:👇
@TarikhEslam
✅قرآن کتاب ذکر است؛ از این رو، تاریخ را نیز بیان کرده تا از آن پند و اندرز گرفته شود.
امیر مؤمنان، علی(ع) به امام حسن(ع) فرمود:
《أَيْ بُنَيَّ إِنِّي وَ إِنْ لَمْ أَكُنْ عُمِّرْتُ عُمُرَ مَنْ كَانَ قَبْلِي فَقَدْ نَظَرْتُ فِي أَعْمَالِهِمْ وَ فَكَّرْتُ فِي أَخْبَارِهِمْ وَ سِرْتُ فِي آثَارِهِمْ حَتَّى عُدْتُ كَأَحَدِهِمْ بَلْ كَأَنِّي بِمَا انْتَهَى إِلَيَّ مِنْ أُمُورِهِمْ قَدْ عُمِّرْتُ مَعَ أَوَّلِهِمْ إِلَى آخِرِهِم》
ای فرزند عزیزم! هرچند من عمری به درازای تاریخ ندارم، در کار و کردار نسلهای پیشین نیک نگریستهام و در اخبارشان اندیشیدهام و در میان آثار بهجایمانده از آنها جستوجو کردهام، آنچنان که گویا خود، یکی از آنان شدهام.
حتی چون سرگذشت گذشتگان به من انجامیده است، گویی با نخستین تا واپسین فردشان زیستهام.(نهج البلاغه، نامه۳۱)
انسان میتواند با تأمل در راهی که گذشتگان رفتهاند و نتایجی که آنان بدان رسیدهاند، راههای پیشرو را بشناسد و راه رفته را دوباره نپیماید. تاریخ، کورهراهها را برای ما مشخص ساخته است تا به بنبست نرسیم. بنابراین، با دانستن تاریخ، راه رفته و خطرناک گذشتگان را دوباره نخواهیم پیمود.
📚منبع:
کتاب دشمن شدید طائب، ص۲۲
@TarikhEslam
🚷تاریخ تابلوی ورود ممنوعی است، که بر سر هر کوره راهی که بشر را از مسیر اصلی منحرف می کند، نصب می شود که گویای این است که ای بشر! گذشتگان این راه را پیموده اند و به نتیجه ای نرسیده اند.
و عمر کفاف این ندارد که داخل در این کوره راه شوی و بازگردی تا که جبران نمایی!
@TarikhEslam
✅ما ناگزیر از تعامل با جهان امروز هستیم.
جهان امروز، معلول جهان گذشته است. اگر دریابیم که چرا جهان امروز اینگونه شده است، میتوانیم بفهمیم که تغییر ممکن است یا نه؛ و اگر تغییر ممکن است، چگونه؟!!
لازمه ی شناخت درست وضعیت موجود هم، نگرش صحیح به تاریخ است که در این مجال به آن میپردازیم.
♦️به تاریخ دو گونه میتوان نگریست:
1⃣نگرش مقطعی:
در این نوع نگرش، تاریخ را حوادثِ تکه تکه میبینیم، که هر مقطعی دارای عبرتآموزی خاصی است.
2⃣نگرش زنجیره ای(رابطه علت و معلولی):
در این نوع نگرش، تاریخ را زنجیری به هم پیوسته میبینیم که حوادث هر دوره، معلول حوادث دوره پیش است.
در این صورت، وضعیت امروز ما، معلول زنجیره پیشین است و برای اینکه راهکار برخورد با این معلول را بیابیم و به وظیفه خود پی ببریم، باید آن زنجیره را بشناسیم. بر این اساس، تاریخ یک ضرورت میشود و شناخت وضعیت موجود، تنها با شناخت رویدادهای گذشته به دست میآید.
با بررسی تاریخ، علت را در خارج مییابیم و پی میبریم که امروز چگونه باید با آن مبارزه کرد. در سیر تاریخ، با بررسی زنجبرهای که تا این زمان امتداد یافته، میفهمیم که این زنجیره از کجا شکل گرفته است.
با ورود به داستانهای قرآن، زنجیرهای بودن تاریخ، تبیین خواهد شد. خلقت انسان، زماندار بوده است. خداوند، ابتدا و انتهای دوره را میداند؛ از آدم ابوالبشر(ع) تا زمان دمیدن اسرافیل در صور.
او بشر را با برنامهای خاص به زمین. آورده و بشر باید طبق آن برنامه حرکت کند؛ برنامهای که انبیا (ع) عرضه کردهاند و ثابت است، ولی مجریان برنامه، زماندار هستند و هر کس مقداری از آن را اجرا کرده است. سپس پیامبر بعدی آن را تحویل گرفته و ادامه داده تا به پیامبر خاتم (ص) رسیده است. هیچ پیامبری مبعوث نشده که برنامه پیامبر پیشین را فراموش، و در مسیری دیگر حرکت کرده باشد؛ بلکه دقیقا طبق همان برنامه پیشین حرکت کرده و هر پیامبری سر سفره محصول پیامبر پیشین نشسته است. در زیارتهای ائمه(ع) آمده است:
《السلام علیک یا وارث آدم صفوةالله. السلام علیک یا وارث نوح نبیالله》
بیشک، منظور از وارث، این نبوده است که معصومان (ع) اموال انبیا را به ارث بردهاند، بلکه علم ایشان را هم به ارث نبردهاند؛ چرا که علم معصومان (ع) از ناحیه خدا و بالاتر از علم انبیا بوده است. منظور از وراثت در اینجا، این است که برنامهای که حضرت آدم (ع) اجرا میکرد، از طریق پیامبران بعدی، به پیامبر اسلام (ص) و از او به علی بن ابیطالب (ع) و امامان پس از او، به ارث رسیده است. بنابراین، هر پیامبر سر سفره پیامبر پیشین نشسته است و طاغوتی هم که با پیامبران مقابله میکرد، سر سفره طاغوت نشسته بود و این وضع تاکنون ادامه دارد. پیامبران در مسیر خویش، در پی اجرای برنامههای الهی بودهاند و شیطان و طاغوت نیز در مبارزه با مسیر حق، آسوده ننشستهاند و همواره در خنثی کردن تلاشهای پیامبران کوشیدهاند. این، همان رویارویی حق و باطل در تاریخ است که زنجیرهوار در تاریخ ادامه مییابد.
📚منبع:
تبار انحراف طائب، ص۲۰_۲۲
@TarikhEslam
📚✍📚✍📚✍📚✍📚
9️⃣6️⃣ #معرفی_کتاب:📚
کتاب «فلسفه تاریخ» مجموعهای چهار جلدی حاصل تقریرات دروس فلسفه تاریخِ مرحوم #استاد_مطهری✍📚👇
@TarikhEslam