تسنیم هدایت ( آمرین آذربایجان غربی )
#گزارش_تصویری 🔵 کارگاه آموزشی هزار نفره، امربه معروف و نهی ازمنکر با تدریس: #استادعلی_تقوی مکان:
خلاصه نویسی یکی از دوستان
سلام
جلسه صبح وعصر رو خداروشکر توفیق شد شرکت کردم
جلسه عصر رو تکه تکه ضبط کردم
👇👇👇👇👇
جالب بود گفتن یه شبکه ماهواره ای پارسی هست که هرهفته برنامه داره راجع به اموزش نحوه برخورد با آمرین بمعروف
گفتن جدیدا دیدم که دارن بهشون یادمیدن که اگه بهتون امربمعروف کردن ، شروع کنید نعوذبالله به قران توهین کردن وشروع کنید به رهبرشون فحش بدید تا دیگه نیان طرف تون
صحبت هاشون انگیزه بخش و بیدارکننده بود
وبیشترین تاکیدشون روی ترویج امربمعروف بین مومنین هست و حتی غیر مومنین
وگفتن همین صداوسیما مکرر در معرض توهینها وتماسهای مکرر ضدانقلابها قرار میگیره مثلا برنامه سمت خدا ، کلی پیامهای پر از توهین وفحش بهش ارسال میکنن وتازه اونا دارن خیلی مقاومت میکنند
جمعیت ضدانقلاب زیاد نیست ولی خیلی فعالند و علیه دین ونظام تا پیری کار میکنند
مثل روح الله زم که روزانه 18 ساعت علیه انقلاب ودین کار میکرد
ولی ما...
وگفتن مثال جالبی دارن اقای قرائتی که یه معتاد درسال کلی ادم رو معتاد میکنه
شما چندنفر رو نمازخون کردید ؟ شما چندنفر رو محجبه کردید ؟...
ویه مثال جالب دیگه
مثال قصه معروف "حسنی به حمام نمیرفت"
دراین مورد که امربمعروف زمانی اثر میکنه که همه بگن نه فقط روحانی نه فقط پدرومادر. ...
درقصه حسنی.. ،پدرش هرچی بهش میگفت برو حمام نمیرفت
وقتی وارد شهر شد دیگه به هرکی میرسه ازغاز والاغ ...ازش دوری میکردن وبهش تذکر میدادن
بعد دیگه حسنی خودش برگشت و به باباش گفت موهام کوتاه کن ومیخوام برم حمام و...
اول جلسه صبح رو با حدیث معروف حضرت زهرا شروع کردند منتها بایک معنا وبرداشت تازه از روایت
"الجار ثم الدار"
گفتن میشه اینجور معنا کرد تک خوری ممنوع
فقط به فکر بهشت رفتن خودت نباش ، دست همسایه تم بگیر اونم بهشتی کن
و اصلا تا نیفتی درمسیر امربمعروف ، خودت هم بهشتی نمیشی
چون تازه باید وایسی اون دنیا جواب بدی
که زکات علمت چی شد ؟
و از اون همه نعمت هدایت که خدا روزی ات کرده بود ، چقد دیگران رو سهیم کردی و چقد باعث هدایت دیگران شدی
میبینی گنهکاران رو دارن میبرن بهشت وتو اونجا موندی
میپرسی چرا اونها رفتن بهشت ؟
میگن چون حجت براشون تمام نشده بود ، چون امثال تو نرفتید بهشون یاد بدید دین رو ونرفتید بهشون تذکر بدید
حالا خودت موندی اینجا باکلی سوال وپرس وجو
وگفتن بی تفاوت ها یعنی کسانیکه معلوم نیست کدوم طرفی اند باید تکلیفت رو روشن کنی
تا برادری ات رو ثابت نکنی ، خدا اخرین حجت ش رو نمیفرسته
چون میگه چه بسا بیاد واخرین ذخیره رو هم بکشند
اونم خود مسلمان ها منتها مسلمانهای بی تفاوت که هم باعث خانه نشینی امیرالمومنین شدند هم باعث شهادت امام حسین و..
واگر این سکوت نبود ، اون قاتلین ظاهری نمیتونستند کاری بکنند
همانطور که مردم بی تفاوت ایران درزمان مشروطه هم باعث به دار اویختن یک مرجع تقلید در وسط میدان تهران شدند هم همین مردم ایران باعث پیروزی انقلاب شدند
پس قدرت مردم از مسئولین خیلی بیشتره
وعملکرد مسیولین هم منوط به درخواست مردم هست
عرضه وابسته به تقاضاست
این یعنی همان ایه شریفه
"لایغیروا القوم حتی یغیروا مابانفسهم"
این قاعده خداست ؛ تامردم نخوان ، تغییری اتفاق نمی افته
عرضه تابع تقاضاست
چرا بازارها پر شده از مانتوهای جلوباز و..
چون مردم میخوان و..
گفتن مومنین بی تفاوت مانع ظهور هستن نه گنهکاران وبی نمازها و..
مومنین برنامه روزانه شون رو از مسجد به هیات از هیات به روضه از روضه به حوزه....کردن و وارد میدان های ضروری نمیشن
عملکرد مومن بی تفاوت مثل اتش نشانی هست که شهرش اتش گرفته ولی اون از یک ایستگاه اتش نشانی به ایستگاه دیگه میرهبجای اینکه برود درمحل اتش نشانی
دور خودش میلوله
لولیدگی ، بیماری مومن بی تفاوت وساکت هست
تا مردم در صحنه نیایند ، نمیشه کاری کرد حتی درزمان امام معصوم
امیرالمونین فرمود
"لولا حضور الحاضر "
اگر حضور مردم نبود خلافت ظاهری را قبول نمیکرد
تقوای اجتماعی ؛ یعنی
امربمعروف ونهی ازمنکر
به مردم کمک کنید در مبارزه با نفس
یه قاعده روانشناسی اینه که وقتی چیزی زیاد دیده بشه ، عادی میشه و انسان بهش عادت میکنه
گناه علنی وقتی زیاد دیده شد و برخوردی هم باهاش نشه ، برای بیننده عادی میشه ووقتی عادی شد قبحش میریزه ووقتی قبحش ریخت ، خود انسان هم بهش الوده میشه
اما گناه سری ، ضررش به خود فرد میرسه
مثلا ویروس کرونا ویروس ضعیفی هست ولی سرعت وقدرت شیوع اش بالاست
گناه علنی هم قدرت شیوع داره و جامعه رو پر میکنه وضررش به همه میرسه
واینکه میگن چرا همش درامربمعروف به حجاب می پردازید
جواب
چون، خب گناه علنی هست ومورد ابتلا هست
وکوچکترین گناه که بطور علنی باشه ضرروزشتی اش بیشتره از بزرگترین گناهی که بطور مخفی باشه
گناه علنی باعث شیوع میشه ودیگران هم وقتی گناه رو میبینند که نهی هم نمیشه ، درضمیر خودش میگه که پس میشه اینجور هم پوش
تسنیم هدایت ( آمرین آذربایجان غربی )
#گزارش_تصویری 🔵 کارگاه آموزشی هزار نفره، امربه معروف و نهی ازمنکر با تدریس: #استادعلی_تقوی مکان:
د فرهنگی است
پدافند ، یک روشهایی است که جلوی اثرگذاری حملات دشمن گرفته شود
کار امربمعروف اینه که جلوی اثرگذاری نقشه های دشمن رو میگیره وسریع دفع میکنه
یعنی هرچه دشمن لباسها ومانتوهای نامناسب وارد کنه ، فیلمها وکتابها وعکسهاو.. مبتذل وارد کنه ولی دراین جامعه امربمعروف فراگیر باشه ، اثر کار دشمن از بین میره(یابه حداقل میرسه) چون امربمعروف یک کار اورژانسی و فوری است که سریع جلوی فساد ورواج اون رو میگیره
حتی زمانی که گناه رواج هم پیداکرده ، باز باید امربمعروف رو ادامه بدیم
"ماهی رو هروقت از اب بگیریم ، تازه است"
امربمعروف ، نصرت کردن خداست وخدا قول ووعده داده کسیکه دین منو یاری کنه ، اونو یاری میکنم
"ایت الله حق شناس رضوان الله فرمودند:
شما امربمعروف و نهی از منکر کنید ، خدا خودش جامعه را اصلاح میکند"
مهم اینه که ما برادری مون رو به خدا نشون بدیم با همین امربمعروف
وبزرگترین نصرت خدا ، ظهور امام زمان است
بنظر میرسه همه نشانه های ظهور محقق شده ، الا همین رشد وبلوغ امت که بلوغ ان درامربمعروف کردن است
چون طبق ایه 41 سوره حج (براساس تفسیر مقام معظم رهبری) چهار پیش شرط لازمه در اقامه تمدن اسلامی
یعنی چهار شرط برای تحقق ظهور امام زمان
که این چهار تاعبارتند از :
اقامه نماز
ایتا زکات
امربمعروف
نهی ازمنکر
"الذین ان مکناهم فی الارض اقاموالصلوه واتوالزکاه وامروا بالمعروف ونهو عن المنکر ولله عاقبه الامور"
به کسیکه گاهی و خیلی کم امربمعروف میکنه ، بهش اصطلاح آمر وناهی گفته نمیشه
مثلا کسیکه گاهی نماز میخونه درقران مخاطب "مصلین" نیست
"مصلین" کسانی هستن که هر نماز ی که بهشون واجب شده رو خونده باشن از نماز یومیه ، نماز ایات ، نماز قضای پدر...
به کسیکه گاهی نماز بخونه ، نمیگن نمازگزار
آمربمعروف هم کسی هست که (لااقل اکثر )اوقات امربمعروف داشته باشه
وبین صالح ومصلح هم فرقه
صالح کسی هست که خودش گناه نمیکنه
مصلح کسی هست که باگناه مبارزه میکنه
درجهنم ، ادم صالح هم هست
(تک خور ها به بهشت نمیروند)
ولی ادم مصلح درجهنم نداریم(براساس آیات)
تسنیم هدایت ( آمرین آذربایجان غربی )
#گزارش_تصویری 🔵 کارگاه آموزشی هزار نفره، امربه معروف و نهی ازمنکر با تدریس: #استادعلی_تقوی مکان:
ید و.
هرچند گناه کوچک نداریم
وازطرفی بدحجابی زیاده پس بیشتر نهی ها هم میرود بسمت بدحجابی
مثلا امروزه بیشتر از کرونا بحث میشه درحالیکه بیماریهای دیگه هست ،چرا؟ چون فعلا این شیوع اش بیشتره
امام حسین علیه السلام درعاشورا گفتند
"هل من ناصر ینصرنی"
ناصر کیست؟
منظور از ناصر ، سینه زن وروضه خون وزایر وگریه کن و..نیست
ناصر کسی هست که امام رو دررسیدن به هدفش کمک کنه
هدف امام حسین طبق گفته خودشان ، امربمعروف ونهی از منکر بود
پس ناصر کسی است که امربمعروف میکنه
البته نیاز به صبر هم داره
درقران (لقمان 17) بعد دستور به امربمعروف ، امده "واصبر علی مااصابک"
درتفسیرروایی ما روایتی امده از امیرالمونین که معنای ایه اینه که
"صبر کن در برابر سختی های احتمالی که درمسیر امربمعروف میبینی "
کار فرهنگی جای امربمعروف رو نمیگیره
اولا امربمعروف یک درمان فوری هست مثل کمکهای اولیه برای سیل زدگان که ابتدا باید اونها انجام بشه بعد خانه سازی و..
وازطرفی کار فرهنگی زمان بر هست
وباز یه مشکل دیگه این که،مخاطبان کار فرهنگی گنهکارها نیستند
یعنی برخی از افراد اصلا خودشون رو درمعرض کار فرهنگی قرار نمیدن ، مثلا کتاب نمیخونن مسجد وهیات نمیان و..
پس کار فرهنگی وکار ریشه ای..همه خوبه ولی هرکدام جای خود
وجایگزین هم نیستند
ویکی دیگه از شبهات که مردم رو خیلی درگیر کرده ، احتمال تاثیر هست
تاثیر ،معناش این نیست که تا به فردی تذکر دادیم ، سریع او متنبه بشه وبگه الهی العفو...
نه اولا احتمال تاثیر کافیه
همینکه درزمان های بعد هم اثر کنه کافیه یا حداقل کمتر بشه
ولااقل زشتی کار باقی بمونه در ذهنش
وگناه تبدیل نشه به معروف
یکی ازشایع ترین شبهات مانع راه امربمعروف یکی اینکه که میگن اول باید بریم خودسازی کنیم بعد امربمعروف
درجواب
اصلا مگه میشه باترک واجب ، خودسازی کرد؟؟
امربمعروف واجب دین هست مثل نماز
وتازه بهترین راه خودسازی ، همین امربمعروف هست
چون باعث میشه انسان خودجوش رو خودشم کارکنه
ولی عامل بودن ، شرط آمر بودن نیست
واون مطلب که میگن روایت هست ولی هیچ سندی ازاون پیدانشده نه درمنابع شیعه نه سنی اینه که میگن رطب خورده نمیتونه منع رطب کنه
درحالیکه این ساختگی هست
مثل ضرب المثل هایی که مستر همفر ،جاسوس انگلیسی ساخت ودرکشور نشر داد مثل
عیسی به دین خود موسی به دین خود
هرکی رو توقبر خودش میزارن و..
چون فهمید برای زدن دین باید امربمعروف رو بزنیم
و آیه شریفه که میفرماید "لماتقولون مالاتفعلون"و..
طبق تفسیر خود رهبری ، یعنی چرا انچه به دیگران توصیه میکنی ، رو خودت عمل نمیکنی
نه اینکه چرا اونو که عمل نمیکنی رو ، به دیگران میگن
یعنی نهی نشده از امربمعروف
بلکه نهی کرده از عمل نکردن
واین دوتا فرق میکنه
"یعنی:چرا خودت هم عمل نمیکنی
نه اینکه چرا امربمعروف میکنی"
وتازه روایت داریم از امیرالمومنین که فرمودن
"وامربالمعروف فلتکن من اهله"
امربمعروف کن تا اهل آن شوی"
چون وقتی امربمعروف میکنیم خودمون رو زیر ذره بین مردم میبریم پس باعث میشه خودمون بسازیم
و امربمعروف رمز بقا دین هست
و اگر ما را دیگران امربمعروف نکرده بودن ، الان این نبودیم
واین رو دشمن فهمیده که اینجور باهاش مبارزه میکنه
اونا برای ما امربمعروف رو فضولی و امل و دخالت و...معنا میکنن
ولی در جامعه خودشون ، فرهنگ امربمعروف و رعایت قانون وهشداردادن به هم در رعایت قانون رو جا میندازند ولو برای ظاهرسازی
باهمون کوشش وخطا وازمایش.. به این رسیدند که باید مردم رو حساس کرد وباید از خود مردم در اداره قوانین کمک گرفت
روش امربمعروف درخیابان ، گفتن ورفتن هست
ولی درمحله وفامیل ..فرق میکنه در محله..باید رفاقت کرد
باید جوری رفتار کنیم که اگه یکی دوستان خواست مجلس عروسی باگناه بگیره ، وما گفتیم نمی اییم ؛ نگه بهتر نیاد
بلکه مثلا بگه نه نمیشه که اون به ماخیلی کمک کرده و...خوب نیست جوری مجلس بگیریم که اون نتونه بیاد و.
روایات بسیار تندی داریم در مذمت کسانیکه امربمعروف نمیکنند و با گنهکاران مسامحه میکنند
حتی در روایتی این دسته به میمون وخوکهای امت تعبیر شده اند
وسایل/ج16/باب2...
که میفرماید خوکهای امت مرابشناسید...
بمداهنه الاهل المعاصی..وکفهم عن النهی وهم یستطیعون"
کسانیکه بااهل گناه مداهنه وسازش میکردن و نهی از منکر نمیکردن درحالیکه قدرت بر این کار داشتند
در زیارت عاشورا هم ابتدا لعن بر امت شده بعد لعن بر عمرسعد و...
"ولعن الله امت اسست اساس... ولعن الله امت دفعتکم... "
اگر مردم سکوت نمیکردن (چه مردم مدینه درزمان بعدرحلت رسول اکرم وچه مردم کوفه که مسلم را تنها گذاشتند...) حکومت نمیتوانست این جنایت را بکند
آیه "لااکراه فی الدین" در تعامل با کفار هست،
ولی درتعامل با جامعه مسلمین این ایات رو داریم
"قو انفسکم واهلیکم"
"وتواصوا بالحق و.."
"ان آمربالمعروف و..."
و..
امربمعروف مثل سیستم پدافند نظامی ها عمل میکنه منتها پدافن
🍁اصطلاح آمر وناهی در تداوم کار است
به کسیکه گاهی و خیلی کم امربمعروف میکنه ، بهش اصطلاح آمر وناهی گفته نمیشه
مثلا کسیکه گاهی نماز میخونه درقران مخاطب "مصلین" نیست
"مصلین" کسانی هستن که هر نماز ی که بهشون واجب شده رو خونده باشن از نماز یومیه ، نماز ایات ، نماز قضای پدر...
به کسیکه گاهی نماز بخونه ، نمیگن نمازگزار
آمربمعروف هم کسی هست که (لااقل اکثر )اوقات امربمعروف داشته باشه
وبین صالح ومصلح هم فرقه
صالح کسی هست که خودش گناه نمیکنه
مصلح کسی هست که باگناه مبارزه میکنه
درجهنم ، ادم صالح هم زیاد داریم(یعنی کسیکه سعی کرده گناه نکنه ولی کاری به کسی نداشته )
ولی ادم مصلح درجهنم براحتی نمیتونیم پیداکنیم چون ثواب واثار امربمعروف انقد زیاده مثلا اگر کسی رو نماز خون کرده باشی تانسلهای پس از اون هم درثوابش شریکی...