eitaa logo
تسنیم هدایت ( آمرین آذربایجان غربی )
89 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
1.7هزار ویدیو
404 فایل
🌷سنگرهای مردمی🌷 آموزش و احیای تنهاترین فریضه با "بیتفاوتی" مبارزه میکنیم و شیوه های صحیح "بیتفاوت" نبودن را ترویج میکنیم ، امر به معروف و نهی از منکر سنگر مستحکم رزمندگان در جبهه فرهنگی ♻ ️تشکل های مردم نهاد آتش به اختیار ارتباط باما @Goleyas6111
مشاهده در ایتا
دانلود
تسنیم هدایت ( آمرین آذربایجان غربی )
#پاسخ_شبهات دلیل قیام امام حسین علیه السلام قطعا و قطعا امر به معروف و نهی از منکر نبود... دفاع از
ْمُنْکَرِ»[۴ ] گواهی می دهم که تو نماز را بپا داشتی و زکات دادی و امر به معروف و نهی از منکر کردی . از این عبارات، اهداف ذیل را از قیام حضرت، می توان استفاده کرد : الف ـ طلب اصلاح در امور امّت پیامبر ـ ص ـ ب ـ امر به معروف ج ـ نهی از منکر د ـ عمل به سیرة رسول‌خداـ ص ـ و امیرالمؤمنین ـ ع ـ همانند برپایی نماز و پرداخت زکات ۳ ـ حضرت در نامه ای که در زمان اقامت خویش در مکّه در پاسخ دعوت به نامه های اشراف و بزرگان کوفه مبنی بر آمدن به کوفه، نوشتند، فلسفة قیام خود را چنین بیان فرمودند: «فَلَعَمْرِی مَا الاِمامُ الا العَامِل بِالکِتابِ، و الآخِذ بِالقِسْطِ، و الدّائِنُ بالحَقِّ، و الحابِسُ نَفْسَهُ عَلَی ذاتِ‌اللهِ. والسّلام.»[۵] به جانم سوگند، پیشوا کسی است که به کتاب خدا عمل کند، عدل و داد را محقق سازد، معتقد به حقّ باشد، خود را به آنچه در راه خدا هست پایدار بدارد . امام† در این نامه، هدف از قیام را، تلاش در جهت برپایی حکومتی می داند که رهبر و پیشوای آن، صفات و امتیازات ذیل را دارا باشد: الف ـ به کتاب خدا حکم کند . ب ـ عدالت را در جامعه حاکم کند . ج ـ متدیّن ومعتقد به دین خدا باشد . د ـ خود را وقف خدا و اهداف الهی کند . ۴ـ حسین بن‌علی در نامه ای که ضمن آن از بزرگان بصره دعوت به همیاری و همراهی با وی کرده است، علّت و هدف از نهضت خویش را چنین بیان می کند: «اَنَا اَدْعُوکُمْ اِلی کِتابِ الله ِوَ سُنَّةِ نَبِیِّهˆ فَاِنَّ الْسُنَّةَ قَدْ اُمیتَتْ وَ اِنَّ الْبِدْعَةَ قَدْ اُحْیِیَتْ»[۶] من شما را به کتاب خدا و سنّت پیامبرش می خوانم . همانا سنّت پیامبر ـ ص ـ از بین رفته است و بدعت زنده شده است . و در جواب عبدالله بن‌مُطیع می فرماید : «اِنَّ اَهْلَ الْکُوفَةَ کَتَبُوا اِلَیَّ یَسْأَلُونَنَی اَنْ اَقدِمَ عَلَیْهِمْ لِما رَجَوْا مِنْ اِحْیاءِ مَعالِمِ الْحَقِّ وَ اِماتَةِ الْبِدَعِ»[۷] کوفیان به من نامه نوشته و از من خواسته اند به نزدشان بروم ، چون امیدوارند (که با رهبری من) نشانه‌ های حقّ زنده و بد عت ها نابود شود . و نیز در نامه ای که به شیعیان بصره نوشتند، فرمودند: «فَاِنِّی اَدْعُوکُمْ اِلی اِحْیاءِ مَعالِمِ الْحَقِ وَ اِماتَةِ الْبِدَعِ»[۸] من شما را به زنده کردن نشانةهای حقّ و نابود کردن بدعت ها می خوانم . از مجموع نامه و پاسخ حضرت، این اهداف را می توان برای نهضت عاشورا استفاده کرد : الف ـ دعوت (و عمل) به کتاب خد ا و سنّت پیامبر ـ ص ـ ب ـ احیای سنّت پیامبرˆ که از بین رفته است، و برپایی مظاهر حقّ و حقیقت ج ـ از بین بردن بدعت ها (که جایگزین احکام خدا و سنّت پیامبرˆ شده است .) ۵ـ ابا عبدالله درخطبه ای که پس از برخورد با حرّ بن‌یزید رِیاحی در منزل «بَیْضَه» ایراد فرمودند، انگیزة قیام خود را با استناد به فرمایش پیامبر ـ ص ـ، چنین بیان کردند : ای مردم ! رسول‌خدا ـ ص ـ فرمودند: کسی که فرمانروای ستمگری را ببیند که حرام خدا را حلال کرده و پیمان الهی را شکسته و با سنّت رسول‌خدا ـ ص ـ مخالفت ورزیده در میان بندگان خدا با گناه و تجاوزگری رفتار می کند، ولی در برابر او با کردار و گفتار خود برنخیزد، برخدا است که او را در جایگاه (عذاب‌آور) آن ستمگر قرار دهد . هان (ای مردم ) بدانید که این ها تن به فرمانبری از شیطان داده و اطاعت از فرمان الهی را رها کرده و فساد را نمایان ساخته و حدود خدا را تعطیل نموده اند، درآمدهای عمومی (بیت المال) مسلمانان را به خود اختصاص داده اند و حرام خدا را حلال و حلا لش را حرام کرده اند و من شایسته ترین فرد برای تغییر دادن (سرنوشت و امور مسلمانان) هستم[۹] از این خطبه و یا نامه، علّت قیام سیدالشهدا† را می توان این امر دانست که حاکمان بنی اُمَیّه (به ویژه یزید) اقدامات ضدّ دینی زیر را مرتکب شده اند: الف ـ فرمانبری از خدا را رها کرده و به اطاعت از شیطان رو آورده اند ؛ ب ـ فساد را (در زمین) آشکار کرده اند ؛ ج ـ حدود الهی را تعطیل کرده اند ؛ د ـ بیت‌المال را به خود اختصاص داده اند ؛ ﻫ ـ حرام خدا را حلال و حلال الهی را حرام کرده اند . از این رو است که در زیارات وارد ه در بارة امام حسین ـ ع ـ، شهادت به برپایی احکام الهی و سنّت پیامبرˆ و امیرالمؤمنین† توسط حضرت، داده شده است: شهادت می دهم که تو حلال خدا را حلال و حرام خدا را حرام کردی و نماز را بپا داشتی و زکات دادی و امر به معروف و نهی از منکر کردی و (مسلمانان را) با پند و اندرز نیکو، به راه روش خود، فراخواندی .[۱۰] و همچنین: «اَشْهَدُ اَنَّکَ قَدْ اَمَرْتَ بِالْقِسْطِ وَ الْعَدْلِ وَ دَعَوْتَ اِلَیْهِما»[۱۱] شهادت می دهم که تو به عدل و داد امر کردی و( مسلمانان را) به سوی این دو دعوت کردی . ۶ـ پیشوای سوّم درمنزل «ذوحُسَم» در توجیه حرکت خویش چنین فرمودند: آیا نمی بینید که به حقّ عمل نمی شود و از باطل بازداشته نمی شود؟ (در چنین شرایطی) باید مؤمن، به حقّ خواهان دیدار خدا باشد . م
ن چنین مرگی را جز شهادت و زندگی با ظالمان را جز ننگ و خواری نمی بینم .[۱۲] امام† در بارة ذلت‌ناپذیری خود به عنوان هدف دیگر از قیام خویش، بیانات دیگری نیز دارد، از جمله در مقابل پیشنهاد عبیدالله که حضرت را بین کشته شدن و بین بیعت کردن با یزید مخیّر کرده بود، می فرماید: «... هیهاتَ مِنَّا الذِلّة یأبی اللهُ ذلکَ لَنَا وَ رَسُولُهُ وَ المؤمنُونَ ...»[۱۳] و یا فرمود: هیهاتَ مِنّا اخذ الدنیّة اَبَی اللهُ ذلک وَ رسولُه ...[۱۴] از ما دور باد که پستی را پیشة خود کنیم، (چرا که) خدا و رسول او از آن ابا دارند. نکتة شایان توجّه در این فراز آن که امام حسین† عدم ذلت‌پذیری خود را مستند به امر خدا و سیرة رسول‌خدا و مؤمنان می داند، چرا که مؤمن واقعی با پیروی از فرمان خدا و تأسّی به سیرة رسول‌خداˆ، به هیچ رو تن به ذلّت نمی دهد. و نیز در جای دیگر فرمود: «لا والله لا اعطیکم بیدی اعطاءَ الذلیلِ و لا اَفِرُّ فِرارَ العبید.[۱۵] به خدا سوگند، من دستم را (به نشانة بیعت) همانند شخص خوار به آنان (پیروان یزید) نمی دهم و همانند فرار بردگان، فرار نمی کنم. و باز فرمود: موتٌ فی عِزٍّ خیرٌ من حیاةٍ فی ذُلٍّ.[۱۶] مرگ در عزت، بهتر از زندگی در ذلّت است. از مجموع این سخنان، این اهداف را می توان استفاده کرد: الف ـ ترویج حقّ و عمل به آن ب ـ نهی از ترویج باطل و بازداشتن از عمل به آن ج ـ عدم پذیرش زندگی ذلّت‌بار و ننگین دنیا و انتخاب زندگی با سعادت آخرت. ۷ـ امام صادق† در زیارت اربعین، هدف از نهضت حسینی را چنین بیان می فرماید: «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبادَکَ مِنَ الْجَهالَةِ وَ حَیْرَةِ الْضَلالَةِ».[۱۷] (حسین بن علی ـ ع ـ) جان خویش را در راه تو (خدا) فدا کرد تا بندگانت را از بی خبری و سرگردانی گمراهی نجات دهد . از دیدگاه امام ششم، سیدالشهدا ـ ع ـ با نهضت عاشورا، اهداف زیر را تعقیب می کردند: الف ـ نجات مسلمانان از بی خبری نسبت به احکام دین و وظایف خویش در برابر پروردگار ب ـ رهایی بندگان خدا از گمراهی با آگاه ساختن آنان به لزوم پیروی از رهبران واقعی دین نتیجه بحث با اندکی دقّت در اهداف استخراج شده از این بیانات، ملاحظه می شود که امام ـ ع ـ علّت، انگیزة و حقیقت قیام خویش را، مبارزه با منکرات فراوان در جامعه اسلامی و تبلیغ و ترویج معروف در بین مسلمانان، اعلام می کنند . بنابراین، فلسفة اصلی و نهایی نهضت حضرت را می توان در یک هدف جا مع و کلّی یعنی «احیای فرهنگ اسلام اصیل و ناب محمدی ـ ص ـ و زدودن زنگارهای تحریف و بدعت از دین جدّشان» خلاصه کرد . البته حضرت راهکار و ابزار لازم جهت جامة عمل پوشاندن به این هدف را، در عنصر «امر به معروف و نهی از منکر» می دانند . از این رو در وصیّت‌نامه خود به محمّد بن‌حنفیه می نویسند: «ارید ان آمر بالمعروف و انهی عن المنکر» و یا (چنان که گذشت) در زیارت نامه های مربوط به حضرت آمده است: «... وَ اَمَرْتَ بالمعروف وَ نَهَیْتَ عَن المنکر» توضیح مطلب آن که: اگر حضرت علّت حرکت خویش را مبارزه با اموری، هم چون رواج بدعت ها، مخالفت با کتاب خدا و حلال و حرام الهی، نابودی سنّت پیامبر ـ ص ـ ، شیطان محوری و ترک خدا محوری، فساد، ظلم، بی عدالتی و ناامنی در جامعة اسلامی، تعطیلی حدود الهی، در انحصار گرفتن و تاراج بیت‌المال مسلمانان و ... می دانست، تمام این امور حاکی از فراوانی و شیوع امری به نام «مُنْکَر» در جامعة اسلامی بود ، که حضرت خود را موظّف به نهی از آن می دانستند . و نیز اگر اباعبدالله ـ ع ـ جامعة اسلامی را به اموری از قبیل: عمل به کتاب خدا و سنّت پیامبر ـ ص ـ، احیای مظاهر و نشانه های حقّ، ایجاد امنیّت، اصلاح و بهبودی وضع امور امّت و مسائلی از این قبیل، فرامی خواند، این مسأله نشان گر آن است که امری به نام «معروف» در جامعه از بین رفته یا دست کم در حال نابودی بود . از این رو اگر حضرت از بیعت با یزید امتناع کرده و با این عمل، از یک سو، آمادگی خود را برای شهادت و مقاومت در برابر حکومت یزید اعلام کرد، و از سوی دیگر، تلاش خود را جهت برانداختن حکومت یزید و تأسیس حکومت اسلامی، به کار گرفت، در واقع سرباززدن از بیعت، به معنای نهی از منکر، ترویج معروف و اتمام حجّت با مسلمانان در بارة حرمت سکوت در برابر بدعت ها و جنایات بنی اُمَیّه بود و بیعت و یا حتّی سکوت در مقابل چنین حکومتی، افزون بر آن که ترویج منکر و مبارزه با معروف بود، عذر و بهانه ای نیز برای افراد عادّی در همکاری با حاکمان اُموی می شد . به دیگر سخن ، آنچه در سیرة حسین بن‌علی‡ به عنوان امام معصوم، مسلم و غیرقابل تردید به نظر می رسد، آن است که شخصیّتی همانند امام حسین ـ ع ـ حاضر نبودند با شخصی هم چون یزید بیعت کرده و حکومت وی را به رسمیّت بشناسند ، چرا که حضرت با مشاهده و بررسی عمق انحرافات امّت اسلامی در عصر حکومت معاویه و سپس حکومت یزید، به این نتیجه رسیده بودند که دیگر نمی توان
با موعظه و خطبه های آتشین و سخنرانی های تهدیدآمیز و تحریک‌کننده، انحرافی را که در مبانی اعتقادی و سیا سی جامعة اسلامی و نیز در دستگاه خلافت رسوخ کرده، از بین ببرند . بلکه تنها راه درمان و نجات امّت اسلامی، برپایی یک نهضت عمیق است که بازتاب و گسترة آن، افزون بر آن که فرامکانی باشد، فرازمانی نیز بوده و در گسترة زمان، الگویی برای آزاد مردان تاریخ باشد . البته در مقابل، یزید کسی نبود که بدون بیعت گرفتن از امام ـ ع ـ، ساکت بنشیند، چرا که به رسمیّت نشناختن حکومت از سوی افرادی هم چون حسین بن‌علی ـ ع ـ، به معنای ردّ مشروعیّت آن و آمادگی برای مبارزه با حکومت بود و یزید به خوبی به این موضوع آگاهی داشت . به امید خداوند به زودی کتابی تحت عنوان «مقتل جامع امام حسین (ع)» وارد بازار خواهد شد که زحمات بسیاری برای آن کشیده شده و کار گروهی از محققان تاریخ است. ۱. به نظر می‌رسد مناسب ترین کتاب : «اللهوف» سید بن طاووس، ‌باشد که توسط مترجمان بسیاری ترجمه شده است. همچنین: ۲. مرتضى مطهرى، حماسه حسینى ۳. دکتر سید جعفر شهیدی، قیام امام حسین(ع) ۴. نجم الدین طبسی، با کاروان حسینی از مدینه تا مدینه . این کتاب، جامع تمام تمامی وقایع از حرکت امام حسین از مدینه تا بازگشت اسرا از شام به این شهر می‌باشد. پی نوشت: [۱] . ابن‌شعبة حرانی، تحف العقول، ص۲۳۹ ؛ مجلسی، بحارالانوار، ج۹۷، ص۸۱ ـ ۸۰ . [۲] . ابن‌اعثم کوفی، کتاب الفتوح، ج۵، ص۲۱؛ خوارزمی، مقتل‌الحسین، ج۱، ص۱۸۹ ـ ۱۸۸؛ و نزدیک به این تعابیر: ابوجعفر محمّد بن‌علی بن‌شهراشوب ، مناقب آل‌ابی‌طالب ، ج۴، ص۹۷ . [۳]. ابن‌اعثم ، همان، ج ۵، ص ۱۹؛ خوارزمی، همان، ج ۱، ص۱۸۶ . [۴] . کلینی، الفروع من الکافی، ج۴، ص ۵۷۸؛ ابن‌قولویه، کامل‌الزیارات، صفحات ۳۷۱، ۳۷۶، ۳۷۸ ـ ۳۸۰، ۴۰۲ و ۵۱۸؛ شیخ طوسی، مصباح‌المتهجد، ص۷۲۰ و تهذیب الاحکام، ج۶، ص۶۷؛ ابن‌طاووس، اقبال‌الاعمال، ج۲، ص۶۳ و ج۳، ص۱۰۳. هم چنین ر. ک: شیخ عباس قمی، کلیات مفاتیح الجنان، ترجمة مهدی الهی قمشه ای، تهران، انتشارات علمی، [بی تا]، زیارت مخصوصة امام حسین ـ ع ـ، ص ۷۵۸، زیارت های مطلقة امام حسین ـ ع ـ، صفحات ۷۷۵، ۷۷۷، ۷۷۸ ـ ۷۷۹، ۷۸۳، زیارت امام حسین ـ ع ـ در نیمة رجب، ص ۸۰۷ ، زیارت امام حسین ـ ع ـ در شب های قدر، ص۸۱۱ ، زیارت امام حسین ـ ع ـ در روزهای عید فطر و قربان، ص ۸۱۶ و زیارت امام حسین ـ ع ـ در روز عرفه ، ص ۸۲۵. ناگفته نماند «شهادت دادن» در اینجا به مفهوم متعارف آن یعنی گواهی کردن و تأیید یک موضوع مادّی و حقوقی نیست، بلکه بیان یک حقیقت معنوی و اعتراف به یک واقعیت است که با انگیزة معنوی صورت گرفته است . یعنی من این واقعیت را درک می کنم که نهضت تو به انگیزة امر به معروف و نهی از منکر بوده است نه به علّت دعوت کوفیان یا علل دیگر . بنابراین اگر تلاش ها و کارهای دیگری صورت گرفته است، همه برای رسیدن به آن هدف و آرمان بزرگ بوده است . [۵]. طبری، تاریخ الامم و الملوک، ج۵، ص۳۵۳؛ شیخ مفید، الارشاد، ج۲، ص۳۹ . [۶] . طبری، همان، ج ۵، ص۳۵۷ ؛ بَلاذُری، انساب‌الاشراف، ج۲، ص۳۳۵ . [۷] . ابوحنیفه دینوری، الاخبار الطِّوَال، ص۳۶۴ . [۸] . همان، ص۳۴۳ ـ ۳۴۲ . [۹]. طبری، تاریخ الامم والملوک، ج۵، ص۴۰۳ ؛ بَلاذُری،انساب الاشراف، ج۳، ص۳۸۱ ؛ بَلاذُری خطبة یاد شده را از عبارت: «انّ هؤلاء ...» به بعد نقل کرده است. [۱۰]. شیخ‌عباس قمی، کلیات مفاتیح الجنان، زیارت مطلقة امام حسین، ص۷۷۹ . [۱۱]. شیخ‌عباس قمی، کلیات مفاتیح الجنان، ص۸۰۳. [۱۲]. طبری، تاریخ طبری، ج۵، ص۴۰۴؛ طبرانی، المُعجَم الکبیر، ج۳، ص۱۱۵؛ خوارزمی، مقتل‌الحسین، ج۲، ص۵ (با اندک تفاوتی در عبارات) . [۱۳]. مسعودی، اثبات‌الوصیة، ص ۱۶۶؛ طبرسی، الاحتجاج، ج۲، ص۹۹؛ ابن‌نما، پیشین، ص۴۰؛ ابن‌ابی الحدید، شرح نهج‌البلاغه، ج۳، ص۲۵۰. [۱۴] . خوارزمی، پیشین، ج۲، ص ۷. [۱۵]. شیخ مفید، الارشاد، ج۲، ص ۹۸؛ طبرسی، إعْلامُ الوَرَیٰ بِأعْلامِ الهُدَیٰ، ص۲۳۸؛ خوارزمی، پیشین، ج۱، ص۲۵۳؛ ابن‌شهراشوب، مناقب آل‌ابی‌طالب، ج۴، ص۷۵؛ ابن‌نما، مُثِیرُ‌الاحزان، ص۵۱. [۱۶] . ابن‌شهراشوب، پیشین، ج۴، ص ۷۵. [۱۷]. شیخ طوسی، تهذیب‌الاحکام، ج۶، ص۱۲۶؛ شیخ طوسی مصباح‌المتهجد، ص۷۸۸؛ محمّد بن‌جعفر المشهدی، المزار الکبیر، تحقیق جواد القیومی الاصفهانی، ص۵۱۴؛ مجلسی، بحارالانوار، ج۹۸، ص۳۳۱.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
این خلاصه یکی دوستان هست
تسنیم هدایت ( آمرین آذربایجان غربی )
#گزارش_تصویری 🔵 کارگاه آموزشی هزار نفره، امربه معروف و نهی ازمنکر با تدریس: #استادعلی_تقوی مکان:
خلاصه نویسی یکی از دوستان سلام جلسه صبح وعصر رو خداروشکر توفیق شد شرکت کردم جلسه عصر رو تکه تکه ضبط کردم 👇👇👇👇👇 جالب بود گفتن یه شبکه ماهواره ای پارسی هست که هرهفته برنامه داره راجع به اموزش نحوه برخورد با آمرین بمعروف گفتن جدیدا دیدم که دارن بهشون یادمیدن که اگه بهتون امربمعروف کردن ، شروع کنید نعوذبالله به قران توهین کردن وشروع کنید به رهبرشون فحش بدید تا دیگه نیان طرف تون صحبت هاشون انگیزه بخش و بیدارکننده بود وبیشترین تاکیدشون روی ترویج امربمعروف بین مومنین هست و حتی غیر مومنین وگفتن همین صداوسیما مکرر در معرض توهینها وتماسهای مکرر ضدانقلابها قرار میگیره مثلا برنامه سمت خدا ، کلی پیامهای پر از توهین وفحش بهش ارسال میکنن وتازه اونا دارن خیلی مقاومت میکنند جمعیت ضدانقلاب زیاد نیست ولی خیلی فعالند و علیه دین ونظام تا پیری کار میکنند مثل روح الله زم که روزانه 18 ساعت علیه انقلاب ودین کار میکرد ولی ما... وگفتن مثال جالبی دارن اقای قرائتی که یه معتاد درسال کلی ادم رو معتاد میکنه شما چندنفر رو نمازخون کردید ؟ شما چندنفر رو محجبه کردید ؟... ویه مثال جالب دیگه مثال قصه معروف "حسنی به حمام نمیرفت" دراین مورد که امربمعروف زمانی اثر میکنه که همه بگن نه فقط روحانی نه فقط پدرومادر. ... درقصه حسنی.. ،پدرش هرچی بهش میگفت برو حمام نمیرفت وقتی وارد شهر شد دیگه به هرکی میرسه ازغاز والاغ ...ازش دوری میکردن وبهش تذکر میدادن بعد دیگه حسنی خودش برگشت و به باباش گفت موهام کوتاه کن ومیخوام برم حمام و... اول جلسه صبح رو با حدیث معروف حضرت زهرا شروع کردند منتها بایک معنا وبرداشت تازه از روایت "الجار ثم الدار" گفتن میشه اینجور معنا کرد تک خوری ممنوع فقط به فکر بهشت رفتن خودت نباش ، دست همسایه تم بگیر اونم بهشتی کن و اصلا تا نیفتی درمسیر امربمعروف ، خودت هم بهشتی نمیشی چون تازه باید وایسی اون دنیا جواب بدی که زکات علمت چی شد ؟ و از اون همه نعمت هدایت که خدا روزی ات کرده بود ، چقد دیگران رو سهیم کردی و چقد باعث هدایت دیگران شدی میبینی گنهکاران رو دارن میبرن بهشت وتو اونجا موندی میپرسی چرا اونها رفتن بهشت ؟ میگن چون حجت براشون تمام نشده بود ، چون امثال تو نرفتید بهشون یاد بدید دین رو ونرفتید بهشون تذکر بدید حالا خودت موندی اینجا باکلی سوال وپرس وجو وگفتن بی تفاوت ها یعنی کسانیکه معلوم نیست کدوم طرفی اند باید تکلیفت رو روشن کنی تا برادری ات رو ثابت نکنی ، خدا اخرین حجت ش رو نمیفرسته چون میگه چه بسا بیاد واخرین ذخیره رو هم بکشند اونم خود مسلمان ها منتها مسلمانهای بی تفاوت که هم باعث خانه نشینی امیرالمومنین شدند هم باعث شهادت امام حسین و.. واگر این سکوت نبود ، اون قاتلین ظاهری نمیتونستند کاری بکنند همانطور که مردم بی تفاوت ایران درزمان مشروطه هم باعث به دار اویختن یک مرجع تقلید در وسط میدان تهران شدند هم همین مردم ایران باعث پیروزی انقلاب شدند پس قدرت مردم از مسئولین خیلی بیشتره وعملکرد مسیولین هم منوط به درخواست مردم هست عرضه وابسته به تقاضاست این یعنی همان ایه شریفه "لایغیروا القوم حتی یغیروا مابانفسهم" این قاعده خداست ؛ تامردم نخوان ، تغییری اتفاق نمی افته عرضه تابع تقاضاست چرا بازارها پر شده از مانتوهای جلوباز و.. چون مردم میخوان و.. گفتن مومنین بی تفاوت مانع ظهور هستن نه گنهکاران وبی نمازها و.. مومنین برنامه روزانه شون رو از مسجد به هیات از هیات به روضه از روضه به حوزه....کردن و وارد میدان های ضروری نمیشن عملکرد مومن بی تفاوت مثل اتش نشانی هست که شهرش اتش گرفته ولی اون از یک ایستگاه اتش نشانی به ایستگاه دیگه میرهبجای اینکه برود درمحل اتش نشانی دور خودش میلوله لولیدگی ، بیماری مومن بی تفاوت وساکت هست تا مردم در صحنه نیایند ، نمیشه کاری کرد حتی درزمان امام معصوم امیرالمونین فرمود "لولا حضور الحاضر " اگر حضور مردم نبود خلافت ظاهری را قبول نمیکرد تقوای اجتماعی ؛ یعنی امربمعروف ونهی ازمنکر به مردم کمک کنید در مبارزه با نفس یه قاعده روانشناسی اینه که وقتی چیزی زیاد دیده بشه ، عادی میشه و انسان بهش عادت میکنه گناه علنی وقتی زیاد دیده شد و برخوردی هم باهاش نشه ، برای بیننده عادی میشه ووقتی عادی شد قبحش میریزه ووقتی قبحش ریخت ، خود انسان هم بهش الوده میشه اما گناه سری ، ضررش به خود فرد میرسه مثلا ویروس کرونا ویروس ضعیفی هست ولی سرعت وقدرت شیوع اش بالاست گناه علنی هم قدرت شیوع داره و جامعه رو پر میکنه وضررش به همه میرسه واینکه میگن چرا همش درامربمعروف به حجاب می پردازید جواب چون، خب گناه علنی هست ومورد ابتلا هست وکوچکترین گناه که بطور علنی باشه ضرروزشتی اش بیشتره از بزرگترین گناهی که بطور مخفی باشه گناه علنی باعث شیوع میشه ودیگران هم وقتی گناه رو میبینند که نهی هم نمیشه ، درضمیر خودش میگه که پس میشه اینجور هم پوش
تسنیم هدایت ( آمرین آذربایجان غربی )
#گزارش_تصویری 🔵 کارگاه آموزشی هزار نفره، امربه معروف و نهی ازمنکر با تدریس: #استادعلی_تقوی مکان:
د فرهنگی است پدافند ، یک روشهایی است که جلوی اثرگذاری حملات دشمن گرفته شود کار امربمعروف اینه که جلوی اثرگذاری نقشه های دشمن رو میگیره وسریع دفع میکنه یعنی هرچه دشمن لباسها ومانتوهای نامناسب وارد کنه ، فیلمها وکتابها وعکسهاو.. مبتذل وارد کنه ولی دراین جامعه امربمعروف فراگیر باشه ، اثر کار دشمن از بین میره(یابه حداقل میرسه) چون امربمعروف یک کار اورژانسی و فوری است که سریع جلوی فساد ورواج اون رو میگیره حتی زمانی که گناه رواج هم پیداکرده ، باز باید امربمعروف رو ادامه بدیم "ماهی رو هروقت از اب بگیریم ، تازه است" امربمعروف ، نصرت کردن خداست وخدا قول ووعده داده کسیکه دین منو یاری کنه ، اونو یاری میکنم "ایت الله حق شناس رضوان الله فرمودند: شما امربمعروف و نهی از منکر کنید ، خدا خودش جامعه را اصلاح میکند" مهم اینه که ما برادری مون رو به خدا نشون بدیم با همین امربمعروف وبزرگترین نصرت خدا ، ظهور امام زمان است بنظر میرسه همه نشانه های ظهور محقق شده ، الا همین رشد وبلوغ امت که بلوغ ان درامربمعروف کردن است چون طبق ایه 41 سوره حج (براساس تفسیر مقام معظم رهبری) چهار پیش شرط لازمه در اقامه تمدن اسلامی یعنی چهار شرط برای تحقق ظهور امام زمان که این چهار تاعبارتند از : اقامه نماز ایتا زکات امربمعروف نهی ازمنکر "الذین ان مکناهم فی الارض اقاموالصلوه واتوالزکاه وامروا بالمعروف ونهو عن المنکر ولله عاقبه الامور" به کسیکه گاهی و خیلی کم امربمعروف میکنه ، بهش اصطلاح آمر وناهی گفته نمیشه مثلا کسیکه گاهی نماز میخونه درقران مخاطب "مصلین" نیست "مصلین" کسانی هستن که هر نماز ی که بهشون واجب شده رو خونده باشن از نماز یومیه ، نماز ایات ، نماز قضای پدر... به کسیکه گاهی نماز بخونه ، نمیگن نمازگزار آمربمعروف هم کسی هست که (لااقل اکثر )اوقات امربمعروف داشته باشه وبین صالح ومصلح هم فرقه صالح کسی هست که خودش گناه نمیکنه مصلح کسی هست که باگناه مبارزه میکنه درجهنم ، ادم صالح هم هست (تک خور ها به بهشت نمیروند) ولی ادم مصلح درجهنم نداریم(براساس آیات)
تسنیم هدایت ( آمرین آذربایجان غربی )
#گزارش_تصویری 🔵 کارگاه آموزشی هزار نفره، امربه معروف و نهی ازمنکر با تدریس: #استادعلی_تقوی مکان:
ید و. هرچند گناه کوچک نداریم وازطرفی بدحجابی زیاده پس بیشتر نهی ها هم میرود بسمت بدحجابی مثلا امروزه بیشتر از کرونا بحث میشه درحالیکه بیماریهای دیگه هست ،چرا؟ چون فعلا این شیوع اش بیشتره امام حسین علیه السلام درعاشورا گفتند "هل من ناصر ینصرنی" ناصر کیست؟ منظور از ناصر ، سینه زن وروضه خون وزایر وگریه کن و..نیست ناصر کسی هست که امام رو دررسیدن به هدفش کمک کنه هدف امام حسین طبق گفته خودشان ، امربمعروف ونهی از منکر بود پس ناصر کسی است که امربمعروف میکنه البته نیاز به صبر هم داره درقران (لقمان 17) بعد دستور به امربمعروف ، امده "واصبر علی مااصابک" درتفسیرروایی ما روایتی امده از امیرالمونین که معنای ایه اینه که "صبر کن در برابر سختی های احتمالی که درمسیر امربمعروف میبینی " کار فرهنگی جای امربمعروف رو نمیگیره اولا امربمعروف یک درمان فوری هست مثل کمکهای اولیه برای سیل زدگان که ابتدا باید اونها انجام بشه بعد خانه سازی و.. وازطرفی کار فرهنگی زمان بر هست وباز یه مشکل دیگه این که،مخاطبان کار فرهنگی گنهکارها نیستند یعنی برخی از افراد اصلا خودشون رو درمعرض کار فرهنگی قرار نمیدن ، مثلا کتاب نمیخونن مسجد وهیات نمیان و.. پس کار فرهنگی وکار ریشه ای..همه خوبه ولی هرکدام جای خود وجایگزین هم نیستند ویکی دیگه از شبهات که مردم رو خیلی درگیر کرده ، احتمال تاثیر هست تاثیر ،معناش این نیست که تا به فردی تذکر دادیم ، سریع او متنبه بشه وبگه الهی العفو... نه اولا احتمال تاثیر کافیه همینکه درزمان های بعد هم اثر کنه کافیه یا حداقل کمتر بشه ولااقل زشتی کار باقی بمونه در ذهنش وگناه تبدیل نشه به معروف یکی ازشایع ترین شبهات مانع راه امربمعروف یکی اینکه که میگن اول باید بریم خودسازی کنیم بعد امربمعروف درجواب اصلا مگه میشه باترک واجب ، خودسازی کرد؟؟ امربمعروف واجب دین هست مثل نماز وتازه بهترین راه خودسازی ، همین امربمعروف هست چون باعث میشه انسان خودجوش رو خودشم کارکنه ولی عامل بودن ، شرط آمر بودن نیست واون مطلب که میگن روایت هست ولی هیچ سندی ازاون پیدانشده نه درمنابع شیعه نه سنی اینه که میگن رطب خورده نمیتونه منع رطب کنه درحالیکه این ساختگی هست مثل ضرب المثل هایی که مستر همفر ،جاسوس انگلیسی ساخت ودرکشور نشر داد مثل عیسی به دین خود موسی به دین خود هرکی رو توقبر خودش میزارن و.. چون فهمید برای زدن دین باید امربمعروف رو بزنیم و آیه شریفه که میفرماید "لماتقولون مالاتفعلون"و.. طبق تفسیر خود رهبری ، یعنی چرا انچه به دیگران توصیه میکنی ، رو خودت عمل نمیکنی نه اینکه چرا اونو که عمل نمیکنی رو ، به دیگران میگن یعنی نهی نشده از امربمعروف بلکه نهی کرده از عمل نکردن واین دوتا فرق میکنه "یعنی:چرا خودت هم عمل نمیکنی نه اینکه چرا امربمعروف میکنی" وتازه روایت داریم از امیرالمومنین که فرمودن "وامربالمعروف فلتکن من اهله" امربمعروف کن تا اهل آن شوی" چون وقتی امربمعروف میکنیم خودمون رو زیر ذره بین مردم میبریم پس باعث میشه خودمون بسازیم و امربمعروف رمز بقا دین هست و اگر ما را دیگران امربمعروف نکرده بودن ، الان این نبودیم واین رو دشمن فهمیده که اینجور باهاش مبارزه میکنه اونا برای ما امربمعروف رو فضولی و امل و دخالت و...معنا میکنن ولی در جامعه خودشون ، فرهنگ امربمعروف و رعایت قانون وهشداردادن به هم در رعایت قانون رو جا میندازند ولو برای ظاهرسازی باهمون کوشش وخطا وازمایش.. به این رسیدند که باید مردم رو حساس کرد وباید از خود مردم در اداره قوانین کمک گرفت روش امربمعروف درخیابان ، گفتن ورفتن هست ولی درمحله وفامیل ..فرق میکنه در محله..باید رفاقت کرد باید جوری رفتار کنیم که اگه یکی دوستان خواست مجلس عروسی باگناه بگیره ، وما گفتیم نمی اییم ؛ نگه بهتر نیاد بلکه مثلا بگه نه نمیشه که اون به ماخیلی کمک کرده و...خوب نیست جوری مجلس بگیریم که اون نتونه بیاد و. روایات بسیار تندی داریم در مذمت کسانیکه امربمعروف نمیکنند و با گنهکاران مسامحه میکنند حتی در روایتی این دسته به میمون وخوکهای امت تعبیر شده اند وسایل/ج16/باب2... که میفرماید خوکهای امت مرابشناسید... بمداهنه الاهل المعاصی..وکفهم عن النهی وهم یستطیعون" کسانیکه بااهل گناه مداهنه وسازش میکردن و نهی از منکر نمیکردن درحالیکه قدرت بر این کار داشتند در زیارت عاشورا هم ابتدا لعن بر امت شده بعد لعن بر عمرسعد و... "ولعن الله امت اسست اساس... ولعن الله امت دفعتکم... " اگر مردم سکوت نمیکردن (چه مردم مدینه درزمان بعدرحلت رسول اکرم وچه مردم کوفه که مسلم را تنها گذاشتند...) حکومت نمیتوانست این جنایت را بکند آیه "لااکراه فی الدین" در تعامل با کفار هست، ولی درتعامل با جامعه مسلمین این ایات رو داریم "قو انفسکم واهلیکم" "وتواصوا بالحق و.." "ان آمربالمعروف و..." و.. امربمعروف مثل سیستم پدافند نظامی ها عمل میکنه منتها پدافن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍁اصطلاح آمر وناهی در تداوم کار است به کسیکه گاهی و خیلی کم امربمعروف میکنه ، بهش اصطلاح آمر وناهی گفته نمیشه مثلا کسیکه گاهی نماز میخونه درقران مخاطب "مصلین" نیست "مصلین" کسانی هستن که هر نماز ی که بهشون واجب شده رو خونده باشن از نماز یومیه ، نماز ایات ، نماز قضای پدر... به کسیکه گاهی نماز بخونه ، نمیگن نمازگزار آمربمعروف هم کسی هست که (لااقل اکثر )اوقات امربمعروف داشته باشه وبین صالح ومصلح هم فرقه صالح کسی هست که خودش گناه نمیکنه مصلح کسی هست که باگناه مبارزه میکنه درجهنم ، ادم صالح هم زیاد داریم(یعنی کسیکه سعی کرده گناه نکنه ولی کاری به کسی نداشته ) ولی ادم مصلح درجهنم براحتی نمیتونیم پیداکنیم چون ثواب واثار امربمعروف انقد زیاده مثلا اگر کسی رو نماز خون کرده باشی تانسلهای پس از اون هم درثوابش شریکی...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❌ تذکر دادن به یا پُستِ نامناسب از جهت پوشش و حجاب ❌ 👇 1⃣حسین محرابی میگفت: هر خانومی که سرش کنه و داشته باشه اگه دستم برسه سفارشش رو به امام حسین(ع) میکنم و براش میکنم... گلم عکسی تو پروفایلتون بذارین که مشمول دعای شهدا باشین.☺️ حسین محرابی در دفاع از حرم به شهادت رسید. شهید مدافع حرم.😌 2⃣معلوم میشه آدم مقید و مومنی هستین، اما کردم از فلان تصویر در شأن شما نیست😳 لطفا تصویر بهتری بذارین خدا خیرتون بده. 👌☺️ 3⃣گاهی اوقات خوبه با خودمون بگیم اگه الآن حضرت فاطمه(س) بودن از چه عکسی واسه استفاده میکردن⁉️ گاهی میتونیم با یه تغییر ساده و ارزشمند، خودمونو کنیم....🌹 4⃣آبجی‌جون، وقتی ساواک رو دستگیر کرد و به دستهاش دستبند زد گفته بود: منو بکشید ولی چادرمو برندارین ما هم تا جاییکه میتونیم پوشش مناسب رو ترویج کنیم... پروفایلمون فرصت خوبیه....شهیده طیبه واعظی شیرزنی از خمینی‌شهر اصفهان که زیر رژیم شاه به شهادت رسید😔 5⃣عزیزم! میدونی که شخصی نیست عکس از چهره گذاشتن مثل این میمونه که تعداد زیادی مَرد به صورتت زل بزنن‼️ پیشنهاد میکنم تصویر دیگه‌ای بذارین. 6⃣عزیزم مراقب باش، فکر نکنم بپسندی عکست بره تو گوشی آقایون و اگه کسی دلش مریض باشه هر وقت دلش بخواد باهاش خوش بگذرونه...😔 7⃣عزیز دلم، فقط به کسایی که مَحرمتن اجازه بده زیبایی‌هاتو ببینن؟! 8⃣ای دختر زیبا رو، پابند حجابت شو خواهی نشوی رسوا، همرنگ شو 9⃣این شعر، زبان.حالِ حضرت رقیه ست: غصه‌ی مَعجر من را نخوری بابا جان چادرم سوخته اما به سرم هست هنوز ... ((اگه تصویرش رو تغییر داد)) خوب کردی که رُخ از آینه پنهان کردی هر پریشان نظری لایق دیدارتو نیست😍
✅واجب فراموش شده ✍حاج آقا قرائتی: بعضى امر به معروف و نهى از منکر نمى کنند و مى گویند: «بر فرض ما امروز جلو فساد را گرفتیم. باز فردا فساد خواهد کرد.» مثل آن است که بگوییم: «اگر امروز منزل و حیاط جارو کنیم، باز هفته دیگر کثیف خواهد شد.» تکرار گناه فردا، دلیل بر سکوت امروز ما نیست. ┄┅┅❅💠❅┅┅┄
⭕️ ﺩﺧﺘﺮﻱ🧕 ﯾﻚ موبایل📱 ﺧﺮﯾﺪﻩ ﺑﻮﺩ ... ﭘﺪﺭﺵ👨🏻 ﻭﻗﺘﻲ آنرﺍ ﺩﯾﺪ، ﮔﻔﺖ: ﻭﻗﺘﻲ ﺁﻧﺮﺍ ﺧﺮﯾﺪﻱ ﺍﻭﻟﯿﻦ ﻛﺎﺭی ﻛﻪ ﻛﺮﺩﻱ چه ﺑﻮﺩ؟ 🧕: ﺭﻭﻱ ﺻﻔﺤﻪ ﺍﺵ ﺭﺍ ﺑﺎ ﭼﺴب ﺿﺪ ﺧﺮﺍﺵ ﭘﻮﺷﺎﻧﺪﻡ ﻭ ﯾﻚ ﻛﺎﻭﺭ ﻫﻢ ﺑﺮﺍﯾﺶ ﺧﺮﯾﺪﻡ . 👨🏻: ﻛﺴﻲ ﻣﺠﺒﻮﺭﺕ ﻛﺮﺩ ﺍﯾﻦ ﻛﺎﺭ ﺭﺍ ﺑﻜﻨﻲ؟ 🧕: ﻧﻪ! 👨🏻: ﺑﻪ ﻧﻈﺮﺕ ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﻛﺎﺭ ﺑﻪ ﺷﺮﻛﺖ ﺳﺎﺯﻧﺪﻩ ﺍﺵ ﺗﻮﻫﯿﻦ ﻧﺸﺪ؟ 🧕: ﻧﻪ ﭘﺪﺭ! ﺍﺗﻔﺎﻗﺎً ﺧﻮﺩِ ﺷﺮﻛﺖ ﺗﻮﺻﯿﻪ ﻣﯿﻜﻨﺪ ﻛﻪ ﺍﯾﻦ ﻛﺎﻭﺭﻫﺎ ﺭﺍ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻛﻨﯿﻢ. 👨🏻: ﭼﻮﻥ موبایلت ﺯﺷﺕ ﻭ ﺑﻲ ﺍﺭﺯﺵ ﺑﻮﺩ ﺍﯾﻦ ﮐﺎﺭ ﺭﺍ ﻛﺮﺩﻱ؟ 🧕: ﺍﺗﻔﺎﻗﺎً ﭼﻮﻥ ﺩﻟﻢ ﻧﻤﯿﺨﻮﺍﻫﺪ ﺿﺮﺑﻪ ﺑﺨﻮﺭﻩ ﻭ ﺍﺯ ﻗﯿﻤﺖ ﺑﯿﻔﺘﻪ ﺍﯾﻦ ﻛﺎﺭ ﺭﺍ ﻛﺮﺩﻡ. 👨🏻: ﻛﺎﻭﺭ ﻛﻪ براش گذاشتی ﺯﺷﺖ ﺷﺪ؟ 🧕: ﺑﻨﻈﺮﻡ ﺯﺷﺖ ﻧﺸﺪ؛ ﺍﻣﺎ ﺍﮔﺮ ﺯﺷﺖ ﻫﻢ ﻣﯿﺸﺪ، ﺑﻪ ﺣﻔﺎﻇﺘﻲ ﻛﻪ ﺍﺯ گوشیم ﻣﯿﻜﻨﺪ، ﻣﻲ ﺍﺭﺯﺩ. ﭘﺪﺭ👨🏻 نگاه ﺑﺎ ﻣﺤﺒﺘﻲ ﺑﻪ ﺩﺧﺘﺮﺵ🧕 ﺍﻧﺪﺍﺧﺖ ﻭ ﮔﻔﺖ: ﺩﺧﺘﺮﻡ "ﺣﺠﺎﺏ" ﯾﻌﻨﻲ ﻫﻤﯿﻦ .... 🌷ﺣﺠﺎﺏ ﻋﺰﺕ ﺍﺳﺖ ﻧﻪ ﻣﺤﺪﻭﺩﯾﺖ🌹