تحلیل انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا
انتخابات یا حریص بازی؟!
........
تحلیلگر گوینده: عرفان شعیبی
........
تهیه در باشگاه تحلیل خبری تأویل/نوجوان
قسمت اول
@TaVilnewsir
قسمت_اول؛ انتخابات یا حریص بازی؟.mp3
3.86M
تحلیل انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا
انتخابات یا حریص بازی؟!
........
تحلیلگر گوینده: عرفان شعیبی
........
تهیه در باشگاه تحلیل خبری تأویل/نوجوان
قسمت اول
@TaVilnewsir
مدل ساختاری مصرف مواد در نوجوانان؛ نقش مستقیم و غیرمستقیم عوامل فردی، روان شناختی، خانوادگی و اجتماعی/پژوهش حاضر به منظور ارزیابی مدل مفهومی مصرف مواد در نوجوانان در معرض خطر سوءمصرف مواد و ارایه یک مدل جامع برای پیش بینی و تبیین رفتار مصرف مواد طراحی شده است. روش: به همین منظور 413 دانش آموز مقطع متوسطه (199 پسر و 214 دختر) شهر کرمان که در سال تحصیلی 95-1394 مشغول به تحصیل بودند، با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و با استفاده از دو پرسشنامه ی رفتارهای پرخطر و پرسشنامه عوامل خطرساز و حفاظت کننده مواد مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافته ها: بر اساس نتایج مدل معادلات ساختاری عوامل خانوادگی، اجتماعی و مدرسه ای به طور مستقیم و غیرمستقیم از طریق مهارت های خودکنترلی و مهارت های اجتماعی (مهارت های فردی و اجتماعی) مصرف مواد را پیش بینی می کنند. همچنین عزت نفس و نگرش به مواد که در حیطه عوامل فردی مورد بررسی قرار گرفتند و متأثر از پیوند عاطفی نوجوان با خانواده و مدرسه بودند، بطور مستقیم با مصرف مواد رابطه ندارند، بلکه به طور غیرمستقیم از طریق مهارت های خودکنترلی و مهارت های اجتماعی بر مصرف مواد تاثیر می گذارند.
#نوجوانان
#مشکلات_روحی
#مواد_مخدر
#اعتیاد
#معتاد
#شروع_اعتیاد
#افسردگی
خبرگزاري تأویل
باشگاه تحلیل خبری تأویل
مدل ساختاری مصرف مواد در نوجوانان؛ نقش مستقیم و غیرمستقیم عوامل فردی، روان شناختی، خانوادگی و اجتماع
نتیجه گیری: مدل ارزیابی شده از برازندگی قابل قبولی برخوردار است و گامی مهمی در جهت شناخت حیطه های مختلف فردی، خانوادگی، اجتماعی و مدرسه ای مرتبط با مصرف مواد در نوجوان در معرض خطر و همچنین به عنوان الگویی مناسب برای طراحی و تدوین برنامه های جامع برای پیشگیری از انواع رفتارهای پرخطر بسیار مفید می باشد.
✍️زهرا قنبری زرندی، شهرام محمدخانی ،محسن هاشمی نسب
سبک زندگی خانوادگی از دیدگاه قرآن و مدرنیته🌱💚
هدف این پژوهش عبارت است از یک بررسی تطبیقی میان سبک زندگی خانوادگی از دیدگاه قرآن و مدرنیته؛ سؤال اصلی این است که نقاط اصلی تمایز میان آن دو کدام است؟ به این منظور، با تکیه بر روش توصیفی−تحلیلی و با استفاده از ابزار کتابخانه ای و رویکرد علمی−دینی به مطالعه آموزه های قرآن کریم و دیدگاه های اندیشمندان مدرنیته و آمارهای جوامع متأثر از آن، پرداختیم. دستاورد اصلی این تحقیق این است که هفت تفاوت عمده بین آن دو، کشف شد؛ بعضی از آن تفاوت ها عبارت است از: 1. سبک زندگی قرآنی، بر آزادی «خدامحور» و سبک زندگی مدرنیته، بر آزادی «انسان محور» مبتنی است؛ 2. خانواده، در سبک زندگی قرآنی، برخلاف سبک زندگی مدرنیته، جایگاهی والا دارد؛ 3. ساختار خانواده اسلامی بر ازدواج «شرعی و قانونی»، «خانواده دوجنسیتی» و «خانواده تک شوهری»، تأکید دارد، در حالی که در سبک زندگی مدرنیته، خانواده، از ارزش چندانی، برخوردار نیست و بشر در ساختار خانواده، آزادی کامل داشته و خانواده «هم بالینی»، خانواده «تک جنسیتی» و خانواده «چندشوهری» تجویز می گردد. براساس این تفاوت ها، تفاوت های دیگری نیز شکل می گیرد.
✍️ محمد کاویانی
خبرگزاري تأویل
#سبک_زندگی
#قرآن
#مدرنیته
#خانواده
#پژوهش
#دیدگاه
#تحقیق
#مطالعه
3-رابطه میان مؤلفه های هوش معنوی و هویت فردی/آگاهی یافتن نسبت به هویت و حقیقت خود، از جمله مسائل مهم جوامع امروزی است. بنابراین، شناخت عوامل مهم و اثرگذار در فرآیند تکوین هویت شخصی دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه میان مؤلفه های اصلی هوش معنوی با هویت فردی و نقش این عوامل در شکل گیری ساختار هویتی انجام گرفت. نمونة مورد مطالعه شامل 381 نفر( 133 پسر و 248 دختر) از بین دانشجویان 18- 25 ساله دانشگاه های دولتی شهر تهران، بااستفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب بود. ابزار اندازه گیری، پرسشنامة گزارش شخصی هوش معنوی(SISRI-24) و پرسشنامه هویت شخصی بود. داده های پژوهش بااستفاده از روش های آماری همبستگی بین متغیرها، رگرسیون چندمتغیره، آزمون تی، و تحلیل واریانس یک راهه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش حاکی از آن بود بین مؤلفه های هوش معنوی با هویت فردی، رابطه ای معنی دار و مثبت وجود دارد(p < 0/0005 )
خبرگزاري تأویل
#هوش_معنوی
#آگاهی
#هویت_شخصی
#پژوهش
#هویت
#هوش
باشگاه تحلیل خبری تأویل
3-رابطه میان مؤلفه های هوش معنوی و هویت فردی/آگاهی یافتن نسبت به هویت و حقیقت خود، از جمله مسائل مهم
طبق نتایج این پژوهش، 2/19 درصد واریانس هویت فردی بر اساس هوش معنوی قابل تبیین است. بنابراین، هوش معنوی نقش تعیین کننده ای در پیش بینی هویت پایدار دارد. علاوه بر آن، نتایج، تفاوت معنی داری را در توانایی هوش معنوی و مؤلفه های آن بین دختران و پسران نشان نداد. اما، بین دو گروه تفاوت معنی داری در مقیاس هویت فردی وجود داشت، به گونه ای که دختران در مقایسه با پسران هویت فردی شکل یافته تری را نشان دادند.
✍️نویسندگان:زهرا برجعلی، زهره خسروی
بررسی مقایسه ای اضطراب و افسردگی در نوجوانان با اختلال شاخص توده ی بدنی و نوجوانان طبیعی😮💨
در سال های اخیر بیماری های غیر واگیر هم چون چاقی سهم عمده ای در بیماری ها و مرگ و میر جوامع بشری داشته اند. این بیماری ها با اختلال عملکرد دستگاه های مختلف بدن همراهی دارند. این مطالعه به منظور بررسی مشکلات روانی مانند اضطراب و افسردگی در نوجوانان چاق و دارای اضافه وزن در مقایسه با نوجوانان طبیعی انجام گردید.\nروش کار: این پژوهش تحلیلی مورد- شاهدی بر روی نوجوانان شهر بیرجند انجام پذیرفت. جهت تعیین میزان اضطراب در افراد مورد مطالعه از مقیاس خودسنجی اضطراب زانک و جهت سنجش میزان افسردگی از شاخص های افسردگی کودکان و نوجوانان استفاده شد. در این پژوهش داده ها پس از جمع آوری در نرم افزار SPSS نسخه ی 15 وارد و با آزمون های آماری مجذور خی، آزمون دقیق فیشر و تی مستقل تحلیل گردیدند.\nیافته ها: تعداد 204 نوجوان به مطالعه وارد شدند.
باشگاه تحلیل خبری تأویل
بررسی مقایسه ای اضطراب و افسردگی در نوجوانان با اختلال شاخص توده ی بدنی و نوجوانان طبیعی😮💨 در سال
میانگین نمره ی اضطراب در نوجوانان با اختلال شاخص توده ی بدنی به طور معنی داری بیشتر از نوجوانان طبیعی بود (1/37 در مقابل 1/31) (001/0>P). هم چنین میانگین نمره ی افسردگی در نوجوانان با اختلال شاخص توده ی بدنی به طور معنی داری بیشتر از نوجوانان طبیعی بود (3/14در مقابل 49/5) (001/0>P).\nنتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که بین وجود اضطراب و افسردگی و اختلال شاخص توده ی بدنی در نوجوانان، ارتباط معنی داری وجود داشته است و اختلال شاخص توده ی بدنی بر اضطراب و افسردگی نوجوانان، موثر است.
✍️نویسندگان:
کوکب نمکین، نوشین ملایی، غلامرضا شریف زاده ، سید علیرضا جوادی نیا
خبرگزاري تأویل
#اضطراب
#استرس
#چاقی
#چاقی_استرسی
#شاخص_توده_بدنی
#ورزش
#نوجوانان
#اختلال
تاثیر درمان شناختی رفتاری بر شادکامی و بلوغ هیجانی نوجوانان پسر
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر درمان شناختی رفتاری بر بهبود شادکامی و بلوغ هیجانی نوجوانان پسر انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل همه دانش آموزان پسر پایه نهم شهر پاکدشت در سال تحصیلی 95-1394 بود. این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون بود که 50 دانش آموز نوجوان (هر گروه 25 نفر) با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه جایگزین شدند.
خبرگزاري تأویل
باشگاه تحلیل خبری تأویل
تاثیر درمان شناختی رفتاری بر شادکامی و بلوغ هیجانی نوجوانان پسر این پژوهش با هدف بررسی تاثیر درمان ش
گروه آزمایش 10 جلسه 70 دقیقه ای با روش درمان شناختی رفتاری آموزش دید و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. هر دو گروه پرسشنامه شادکامی آکسفورد (آرگایل و لو، 1990) و پرسشنامه بلوغ هیجانی (سینگ و بهارگاوا، 1990) را به عنوان پیش آزمون و پس آزمون تکمیل کردند. داده ها به کمک نرم افزار SPSS-19 با روش های آزمون چند متغیری و تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که میان گروه های آزمایش و کنترل تفاوت معنادای وجود داشت (01/0P<). به عبارت دیگر درمان شناختی رفتاری به طور معناداری باعث بهبود شادکامی و بلوغ هیجانی نوجوانان پسر شده بود. بنابراین پیشنهاد می شود مشاوران و درمانگران برای بهبود شادکامی و بلوغ هیجانی نوجوانان پسر از درمان شناختی رفتاری استفاده کنند.
✍️جمال عاشوری
#شناخت
#شادکامی
#بلوغ
#هیجان
#درمان
#تحلیل
#بهبود
#تاثیر
اثربخشی آموزش سبک های اسنادی خوش بینانه برکاهش آمادگی اعتیاد و تغییر سبک اسنادی دانش آموزان/پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش سبک اسنادی خوش بینانه برکاهش آمادگی اعتیاد و تغییر سبک اسناد در دانش آموزان دختر انجام شد. روش: مطالعه حاضر پژوهشی شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود. تعداد 40 نفر از دانش آموزان با روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی از جامعه آماری دانش آموزان دختر دبیرستان های پاکدشت انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. آموزش سبک های اسنادی خوش بینانه طی 9 جلسه برای گروه آزمایش اجرا شد. از پرسش نامه سبک اسناد و مقیاس ایرانی آمادگی اعتیاد جهت جمع آوری اطلاعات استفاده شد. یافته ها: نتایج تحلیل کواریانس نشان داد آموزش سبک های اسنادی خوش بینانه منجر به کاهش معنادار آمادگی اعتیاد شد. همچنین آموزش سبک های اسنادی خوش بینانه منجر به تغییر سبک اسنادی بدبینانه دانش آموزان به خوش بینانه شد. نتیجه گیری: آموزش سبک اسنادی خوش بینانه می تواند نقش مؤثری را در پیشگیری از اعتیاد ایفا کند.
✍️ سیمین حسینیان ،رویا رسولی ،معصومه صادقیان
خبرگزاري تأویل
#اثر_بخشی
#اعتیاد
#دانش_آموز
#اختلال
#آموزش
بررسی رابطه ی بین سبک های دلبستگی با اعتیاد به اینترنت در دانشجویان
با توجه به شیوع اعتیاد به اینترنت در بین قشر جوان و عواقب ناشی از آن و هم چنین تاثیرپذیری از سازه های مختف روان شناسی، مطالعه ی حاضر با هدف بررسی رابطه ی سبک های دلبستگی با اعتیاد به اینترنت در دانشجویان انجام شد. روش کار: جامعه ی آماری این مطالعه ی توصیفی-همبستگی شامل تمام دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد در سال تحصیلی 95-1394 بودند که حداقل یک ترم از کل دوره ی تحصیل را گذرانده بودند. 354 نفر با روش نمونه گیری طبقه ای تناسبی و تصادفی ساده وارد مطالعه شدند. جمع آوری داده ها با استفاده از پرسش نامه های اعتیاد به اینترنت یانگ، سبک دلبستگی کولینز و رید و چک لیست اطلاعات جمعیت شناختی انجام شد. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSSنسخه ی 19 و آزمون های آماری تحلیل واریانس و تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوه ی همزمان انجام شد.
خبرگزاري تأویل
#دانشجویان
#موبایل
#اینترنت
#دلبستگی
#اعتیاد
#دانشگاه_فردوسی
باشگاه تحلیل خبری تأویل
بررسی رابطه ی بین سبک های دلبستگی با اعتیاد به اینترنت در دانشجویان با توجه به شیوع اعتیاد به اینتر
یافته ها: به طور کلی سبک های دلبستگی قادر به پیش بینی اعتیاد به اینترنت هستند (001/0=P، 98/7=F) و 07/0واریانس نمرات اعتیاد به اینترنت از طریق سبک های دلبستگی، قابل تبیین است. به علاوه، سبک های ایمن (002/0=P) و اجتنابی (02/0=P) در جهت مستقیم و سبک دوسوگرا (002/0=P) در جهت معکوس، قادر به پیش بینی اعتیاد به اینترنت دانشجویان می باشند. نتیجه گیری: بر اساس نتایج این تحقیق، سبک دلبستگی ایمن با نمره ی کل اعتیاد به اینترنت و شش مولفه ی آن، همبستگی مثبت معنی داری دارد و بالا بودن نمرات سبک دلبستگی ایمن در دانشجویان با اعتیاد آنان به اینترنت همراه است.
✍️نویسندگان: زهرا مغنی زاده ، علی وفایی نجار
مفاهیم غنایی در رمان نوجوان
بیان احساسات شخصی در مفهوم گسترده آن در قالب نظم و نثر همواره در دوران های مختلف مورد توجه شاعران و نویسندگان ادب فارسی قرار گرفته است. نوجوانی دوره ای است که در آن فرد با رشد هیجان و احساسات (در مفهوم گسترده) مواجه است؛ از این رو نوجوان به خواندن کتاب هایی که او را با این ویژگی ها آشنا سازد، علاقه مند است و با همانندسازی با شخصیت های داستان از این آثار تأثیر می پذیرد. در پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی به تحلیل انواع غنایی در یازده رمان برتر نوجوان پرداخته ایم تا به این سؤال پاسخ دهیم که نویسندگان رمان نوجوان کدام نوع غنایی را در آثار خود منعکس نموده اند؟ و آیا انعکاس انواع غنایی در این آثار متناسب با مخاطب نوجوان می باشد؟ با توجه به تحقیقات انجام شده به این نتیجه رسیدیم که انواع غنایی از نظر محتوا در رمان نوجوان ، به صورت توصیف، شکواییه، نوستالوژی، مرثیه، عشق و طنز نمایان شده است و نویسندگان ازاین مفاهیم به صورت مضامینی فرعی در لایه های اثر بهره مند شده اند.
✍️نویسندگان: زینب شیخ حسینی
خبرگزاري تأویل
#مفاهیم_غنایی
#رمان
#نوجوانان
#قالب
#احساسات
#عشق
#طنز
تهدیدهای اینترنت بر تربیت اخلاقی نوجوان
اینترنت به عنوان یک رسانه نوین، نفوذ گسترده ای بر حیات انسانِ مدرن در ابعاد فردی و اجتماعی دارد.در کنار محاسن و مزایای بی شمار اینترنت که می تواند منشأ آثار مثبت و بالنده برای تعالی انسان باشد چالش هاو تهدیدهای تربیتی و اخلاقی فراوانی نیز در اذهان تداعی می شود. طراحان اصلیِ اینترنت، از این ابزار برای نفوذسیاسی و فرهنگی بر کشورهای مختلف استفاده می کنند و از این راه آسیب های جدی را در ابعاد مختلف بر پیکره جوامع وارد می سازند. آنان با تأثیرگذاری بر ابعاد فردی و اجتماعی جوانان و نوجوانان، با فراهم سازی زمینه های غیراخلاقی، به مسخ هویت و شخصیت آنان اقدام می کنند و با شکل گیریِ خرده فرهنگ های مختلف، شکاف بین نسل ها را افزایش می دهند. این پژوهش با شیوه توصیفی تحلیلی، ضمن بیان دلایل روان شناختیِ اقبال روز افزوننوجوانان به حضور در فضای مجازی، به آسیب شناسی این فضا بر تربیت اخلاقی نوجوان در دو بُعد «بنیان هایفکری و نظری » و «عملی و رفتاری » می پردازد.
#اینترنت
#اخلاق
#تاثیر
#نهیلیسم
#روشنگری
#چالش
#نوجوانان
باشگاه تحلیل خبری تأویل
تهدیدهای اینترنت بر تربیت اخلاقی نوجوان اینترنت به عنوان یک رسانه نوین، نفوذ گسترده ای بر حیات انسا
یافته های پژوهش، حاکی از این مطلب است که تهدیدهای مطرحدر بعد فکری و نظری )شامل عقل گرایی افراطی، کم رنگ شدن اخلاق اجتماعی، نهیلیسم ارزشی و بحران هویت( وچالش های عینی و رفتاری )شامل حیازدایی، انحرافات جنسی، دوستی های اینترنتی، کاهش ارزش های خانواده،انزوای اجتماعی، شایعه پرا کنی و دروغ پردازی، کاهش مسئولیت اجتماعی و آزار مجازی( را بیان کند؛ با امید بهاینکه مطالب این پژوهش با ایجاد روشنگری، بستر تعامل صحیح نسل جدید با فضای مجازی را ایجاد کند تا افق روشنی در مسیر پیوند صحیح سنت و مدرنیته ظهور یابد.
✍️نویسندگان: هاجر ذبیحی
خبرگزاري تأویل
9-صمیمیت با نوجوان/1. شناخت شخصیت نوجوان؛ با شناخت ویژگی های دوره نوجوانی برخی از رفتارهای ناخوشایند آنان غیر طبیعی انگاشته نمی شود تا موجب بروز عکس العمل در ما گردد و به تیرگی روابط با نوجوان بینجامد.
2. استفاده از روش تغافل نادیده گرفتن؛ از مؤثرترین روش های تربیتی در این دوره «روش تغافل» است؛ یعنی مسایل و مشکلات نوجوان را بزرگ نشان ندهیم که در او ایجاد وحشت نماید. او را به لحاظ رفتارهایش دایم بازخواست ننمایم، بلکه باید نوجوان همواره در حال خوف و رجا باشد.
3. ایفای نقش راهنما به جای آمر؛ بهتر است در برخورد با مسایل نوجوان از خود او کمک بگیریم؛ چرا که وی باید این واقعیت را بداند که نخستین مسؤول حل مشکل او، خودش است و باید برای حل آن اقدام نماید. والدین و مربیان فقط وظیفه راهنمایی او را دارند تا از عواقب تصمیم و کار او را مطلع سازند.
خبرگزاري تأویل
#صمیمیت
#جوانان
#شخصیت
#تغافل
#آموزش
#ترس
#روابط
#تربیت
باشگاه تحلیل خبری تأویل
9-صمیمیت با نوجوان/1. شناخت شخصیت نوجوان؛ با شناخت ویژگی های دوره نوجوانی برخی از رفتارهای ناخوشایند
4. آموزش؛ مهم ترین دلیل ترس و اضطراب از هر موضوعی جهل و ناآگاهی نسبت به آن موضوع می باشد. برای کاهش ترس و اضطراب دوره ی نوجوانی، آموزش های لازم در مورد بلوغ، دوست یابی، حل مسأله، چگونگی گذراندن اوقات فراغت، برنامه ریزی درسی و ... ضروری است.
5 . برقراری رابطه دوستانه و عاقلانه؛ با مراقبت دوستانه و عاقلانه ی خود، احساس ایمنی و اطمینان را در وجود نوجوان ایجاد کنیم.
6 . اعتماد سازی؛ باید بیاموزیم که چگونه حس اعتماد نوجوان را نسبت به خود جلب و جذب کنیم؛ چنانچه اعتماد میان نوجوان و والدین کم رنگ شود، او برای حل مسایل خود به دیگران مراجعه می کند.
7. ارتباط کلامی، مقدمه ارتباط عاطفی؛ والدین با تنظیم ساعات کار خود و بستر سازی مناسب در منزل بایستی فرصت کافی برای «ارتباط های کلامی» با اعضای خانواده، به ویژه نوجوان را فراهم آورند؛ چرا که ارتباط کلامی مقدمه ی «ارتباط عاطفی» است که نوجوان سخت به آن نیاز دارد.
8 . تأکید بر محبت و پرهیز از خشونت؛ ارتباط با نوجوان اگر بر عشق و علاقه و صمیمیت استوار باشد، اعتماد به نفس را در او تأمین و تضمین می نماید؛ و چنانچه با فشار و خشونت همراه گردد، اختلال عصبی و دشواری های روانی را در پی دارد.
9. الگوهای رفتاری والدین؛ نوجوان علاقه مند است که والدین او شخصیتی مستحکم، با ثبات و پایدار را دارا باشند، چون به اتکای شخصیت و همانند سازی آنان نیازمند است؛ از این رو توجه والدین به الگوهای رفتاری مورد تأکید است.
10. پرهیز از مناقشات خانوادگی؛ خانه بایستی محلی آرام، امن و مستحکم برای اعضای خانواده به ویژه نوجوان باشد. مناقشات و بحث و دعوای آشکار والدین به این فضا لطمه می زند و بهانه ی گریز نوجوان از خانواده را فراهم می آورد.
11. گوش دادن؛ با نوجوان صحبت کنیم و با علاقه به سخنان او گوش فرا دهیم و بدانیم که خوب گوش کردن به حرف های نوجوان رمز ارتباط مؤثر با اوست.
12. تکیه بر نقاط قوت؛ با مشاهده برخی ضعف ها، نوجوان را تحقیر، سرزنش، یا مقایسه با دیگران نکنیم، بلکه سعی نماییم برای از بین بردن ضعف ها، نقطه های قوت را تجلی بخشیم.
13. انتظار به اندازه؛ با کسب شناخت همه جانبه از نوجوان به اندازه توان و ظرفیت وجود از وی انتظار داشته باشیم.
14. اجازه ی امتحان و خطا؛ نوجوان بایستی بیاموزد که از آزمون و مشکلات گریزان نباشد، بلکه برای حل مشکلات به دنبال کشف راه حل باشد؛ برای این منظور اجازه خطا کردن را به او بدهیم تا از آن احساس گناه نکند و بتواند فرصت یافتن راه حل را بیابد.
15. مشورت با نوجوان؛ نوجوان در اندیشه مستقل شدن است؛ بنابراین نبایستی عقاید خود را بر او تحمیل نماییم، بلکه او را تحمّل کنیم و با مشورت گرفتن از او در امور خانه در کسب استقلال یاری اش کنیم.
16. فعال بودن نقش پدر در تربیت نوجوان؛ همان گونه که «مادر» نخستین دلیل و راهنمای کودک و نوجوان به زندگی اجتماعی است، وجود «پدری» که بتوان بر او تکیه کرد نیز مورد نیاز ضروری یک نوجوان است.
17. پذیرش بدون قید و شرط نوجوان؛ نوجوان را همان گونه که نشان می دهد، بپذیریم، نه آن سان که در رؤیا و تخیّل خود تصور می کنیم. اگر نوجوان در خانواده مورد احترام قرار گیرد، پذیرش خویش را ـ همان گونه که هست ـ خواهد آموخت.
✍️نویسنده:جواد شعیبی
نوجوان و شوق عبادت🌱
چگونه نوجوان را به عبادت ترغیب و تشویق کنیم, تا از ژرفاى جان و دل, عبادت را پذیرا باشد. آیا دوست داریم نوجوان به صورت عادت عبادت کنند یا با تفکر و آگاهى و عشق؟! همه اعتقاد داریم که عبادت و بندگى, انسان را از سقوط در منجلاب فساد بازمى دارد, ولى چگونه بندگى و عبادتى؟ چه بسا افراد بسیارى را سراغ داریم که نمازشان ترک نمى شود, ولى از انجام گناه هم ابا ندارند! پس چه نوع عبادتى انسان را از منکر باز مى دارد؟ عبادتى که بر بنیاد شناخت و تفکر باشد, یا عبادت تقلیدى, ساختگى و عادتى؟
عبادت واقعى
عبادت واقعى, هرگز با صرف انباشت اطلاعات مذهبى صورت حصول نمى یابد, بلکه با شناخت و حسى مذهبى به انجام مى رسد. صرف انباشتن مسإله ها و دانسته هاى مذهبى, انسان را پرورش مذهبى نمى دهد و او را به عبادتى که به مبدإ اعلى مرتبط مى گرداند, رهنمون نمى شود. عبادت واقعى, اعماق روح انسان را به هیجان در مىآورد; مانند انفجارى که چشمه سارهاى روحانى را به جریان مى اندازد. این هیجان مى تواند تا فرجام زندگانى در موجودیت او اثر بخشد.
خبرگزاري تأویل
#عبادت
#نوجوان
#مذهب
#دین
#شوق
باشگاه تحلیل خبری تأویل
نوجوان و شوق عبادت🌱 چگونه نوجوان را به عبادت ترغیب و تشویق کنیم, تا از ژرفاى جان و دل, عبادت را پذی
اگر چه در دعا و خواستن از خدا, خداوند خواسته او را اجابت نکرده باشد, ولى آن حالت روحانى عالى ممکن است تا آخرین نفس هاى او نیرویى کلان در توجه به خدا به او بخشیده باشد, چنان که پلیدى ها و اعراض از مقام ربوبى, اگر چه یک لحظه باشد,اگر عمیق و ژرف باشد, ممکن است تا آخر عمر انسان را به سقوط بکشاند.
بنابراین میان دانستن و فهمیدن, یا ارزش گذاشتن و باورکردن فرق است. برخوردارى از اطلاعات و محفوظات فراوان دینى لزوما به معناى راغب بودن به ارزش هاى دینى و اعتقاد داشتن به آنها نیست و اگر این وضعیت در خانواده ها و مدارس ادامه یابد, ممکن است به جاى ترغیب و تحریک نوجوان در جهت دست یابى به ارزش هاى دینى و عبادت و بندگى به پیشگاه خداوند متعال, آنها رااز مقصد دور سازد.
متإسفانه در کتب درسى آموزه هاى دینى صرفا در حد تراکم اطلاعات دینى است و بارش و ریزش پى درپى مفاهیم مربوط به آن در لابه لاى کتاب هاى درسى نهفته است و به علاوه اطلاعات و پیام هایى که ارائه مى شود, غالبا شکلى تکرارى, یکنواخت و صورى دارد که نهایتا هدف آن افزایش بیشتر محفوظات است و فرصت یا موقعیتى براى برانگیختن خلاقیت ها, رغبت ها و عواطف دینى در نظر گرفته نشده است و در نتیجه موجب خستگى و دلزدگى نوجوانان از این درس ها مى شود.(2) در حالى که رسالت این درس ها, ایجاد حس مذهبى است و حس مذهبى نه تنها تجلى گاه حضور خداوند در نهاد انسان است, بلکه مظهر عالى ترین صفات والاى حق تعالى و سایر ارزش هاى عالى انسانى است. اگر حس مذهبى و فطرت دینى نبود. بشر هیچ توجیهى براى وجود ارزش هاى عالى انسانى ; چون حق طلبى, عدالت خواهى, مناعت طبع و کرامت نفس, عشق به جمال و کمال و علم و ادب,احسان و سایر انگیزه هاى ارزشمندى که بشر در طول حیات خود از آن دم مى زند, نداشته است.
مسلما تربیت دینى ذهن, باید سه ویژگى انتظام, استمرار و استدلال را داشته باشد, چون ساختار تکوینى ذهن به گونه اى است که اگر یافته هاى آن به طور منظم, مستمر و مستدل نباشد, آن را آبستن فهم و درایت نمى کند.
هرچه دامنه معرفت حصولى دین, گسترش یابد, ظهور حس دینى در زندگى نیز توسعه مى یابد, به ویژه از آن جهت که انسان معمولى همواره در زندگى عادى نمى تواند, رابطه حضورى خود را با خدا حفظ کند, اما معرفت دینى مى تواند این حضور را حفظ نماید و گاهى نیز یافته هاى حضورى یا اوهام و تمایلات درونى مشتبه مى شود و در این صورت, ذهن تربیت یافته دینى, با آموزش هاى مستدل و منظم خود مى تواند مرز بین حقایق فطرى با اوهام و تخیلات را تمایز بخشد.
احساس مذهبى در ((اوضاع اضطرارى)) که انسان از اسباب مادى قطع امید مى کند, ظهور بیشترى دارد. وقتى آدمى در عالم برونى با حوادث ناگهانى روبه رو شده و احساس یإس و ترس, وجود او را فرامى گیرد, به عالم درون پناه مى برد تا به کانون آرامش لایزال فطرى ; یعنى ذات حق تعالى متصل گردد. اما اگر آدمى در عالم برون, احساس استغنا کند و امنیت برونى او فراهم شود و به منابع آرامش بخش برونى چون ثروت و قدرت اعتماد نماید, به همان میزان احساس حضورى خداوند در زندگى عادى او تضعیف مى شود. به همین دلیل براى آن که حقیقت دین ; یعنى احساس بندگى و عبودیت به محضر حق تعالى در حیات عادى متجلى شود, لازم است که از طریق ذهن و به طور منظم و مستمر به تحصیل معرفت دینى پرداخته شود.
پرورش مذهبى فرزندان
در تربیت کودکانمان, باید تلاش ورزید که آنان را مذهبى پرورش دهیم نه این که آنان را مذهبى بار بیاوریم, زیرا بین تربیت کردن با بارآوردن فرق است. در پرورش مذهبى, پدر و مادر یا مربى, فقط شوق و شور, کنجکاوى و حس حقیقت جویى نوجوان را افزایش مى دهد و مربى از هرگونه آموزش تحمیلى و انتقال مستقیم مطالب و مفاهیم مى پرهیزد. او باید به کودک و نوجوان فرصت دهد.
ان کودکى وجود داشته باشد, در دوران نوجوانى آن تجربیات خوشایند به او کمک شایان توجهى خواهد کرد تا نگرش مثبتى به مذهب و آداب مذهبى داشته باشد. البته طبیعى است, فردى که به دوران نوجوانى پا مى گذارد, درباره آموخته هاى خود در دوران کودکى دچار شک و تردید مى شود. آنان با دست یافتن به رشد فکرى, قدرت تفکر در مسائل و موضوعات اساسى زندگى خود را پیدا مى کنند و براى رسیدن به یک نظام فکرى و عقیدتى که بتواند پاسخ گوى نیازهاى فکرى و عاطفى آنها باشد, تلاش مى کنند. از سوى دیگر در دوران بلوغ, همزمان با بیدارشدن سایر غرایز و نیازهاى روانى, وجدان دینى و اخلاقى نیز در نوجوان بیدار و فعال مى شود و او را به تفکر درباره معنویات و حقایق دینى وا مى دارد. به همین علت, یکى از نیازهاى اصیل نوجوانان در این سنین, نیازها و انگیزه هاى دینى آنهاست. در این سنین, نوجوان با کنجکاوى و خواست درونى, به دنبال دست یافتن به هویت عقیدتى است, به گونه اى که بتواند در پرتو آن به زندگى روشنى دست یابد.
باشگاه تحلیل خبری تأویل
نوجوان و شوق عبادت🌱 چگونه نوجوان را به عبادت ترغیب و تشویق کنیم, تا از ژرفاى جان و دل, عبادت را پذی
همین تإثرات روحى و خاطرات شیرین در آینده کودک و جهت گیرى هاى بعدى او بسیار موثراست و در واقع اولین سنگ بناى تربیت دینى و الهى کودک در این سال ها گذاشته مى شود.
بنابراین, نباید این قبیل اعمال یا حرکات کودک را بى اهمیت تلقى کرد. این فرصت از نظر ایجاد آمادگى روحى براى شکوفایى ایمان در نهاد کودک بسیار مغتنم و باارزش است و والدینى که براى پرورش دینى کودکان خود اهمیت قائل هستند, هرگز این فرصت رااز دست نمى دهند. البته باید توجه داشت زمانى که کودک با دوستش بازى مى کند. نباید او را مجبور کنیم که با ما نماز بخواند و یا براى آنان از ابتداى کودکى تکالیف دینى معین کنیم, که در این صورت باعث دلزدگى کودک مى شود و در نتیجه با عشق و علاقه در پى عبادت نخواهدرفت .
والدین باید زمینه را براى عبادت کودک خود فراهمآورند. خانواده هایى که از فرصت دوران کودکى براى این منظور استفاده نمى کنند, در دوران بلوغ و نوجوانى معمولا با مشکلات جدى مواجه مى شوند, زیرا کسى که انجام تکالیف دینى را تا مرحله نوجوانى یا جوانى و بزرگ سالى به تإخیر انداخته است, هر چند به موازین دینى معتقد باشند, به علت نبود ممارست عملى و آمادگى روحى, معمولا نمى تواند به راحتى به احکام دینى عمل کند. اغلب کسانى که در سنین بالاتر وظایف عبادى خود را انجام نمى دهند به مبانى دینى بى اعتقاد نیستند, بلکه قبلا ورزیدگى و آمادگى لازم را به دست نیاورده اند و لذا اراده آنها تابع اعتقادات آنها نیست; یعنى فاصله و شکافى بین فکر و عمل آنها وجود دارد; مگر این که از ایمانى محکم تر و اعتقادى قوىتر برخوردار بشوند, اما با ایمان معمولى و اعتقاد عادى معمولا غلبه بر مقاومت هاى درونى و نفسانى کار آسانى نیست. بنابراین, استدلال کسانى که معتقدند کودک پس از رسیدن به حد تشخیص و نوجوانى, باید مسیر خویش را انتخاب کند, به صواب نزدیک نیست.
✍️نویسنده: فرض الله قلى زاده کلان
باشگاه تحلیل خبری تأویل
نوجوان و شوق عبادت🌱 چگونه نوجوان را به عبادت ترغیب و تشویق کنیم, تا از ژرفاى جان و دل, عبادت را پذی
سوال هاى زیادى در این دوران در باره مسائل فکرى و اعتقادى براى نوجوان مطرح مى شود و او در پى یافتن پاسخ این پرسش ها به جست و جو مى پردازد.
در این بین وظیفه والدین است که فرزند خود را به کتاب و مطالعه آشنا کنند, تا آنان در این سنین بتوانند جواب سوالات خود را از کتاب هاى مفید به دست آورند, تا راه رشد و ترقى براى آنان باز باشد. و هم چنین والدین وظیفه دارند که همیشه با کودک, نوجوان و جوان خود یک رابطه دوستانه داشته باشند, تا آنان بتوانند, آزادانه و راحت نظریات و حرف هاى خود را بیان کنند و والدین آمادگى قبلى داشته باشند که جواب هاى روشن, سازگار با ذهن آنها و در قالب هاى نو و جذاب به سوالات آنها بدهند.
بنابر این, در آموزش هاى دینى و تشویق به عبادت باید از روش هایى استفاده کرد که حتى پیام ها و مطالب عادى و آشناى دینى و مذهبى در قالب طرح هاى تازه و بدیع و با موفقیت هاى خلاق براى آنها مطرح شود. بدین طریق حس کنجکاوى و رغبت و تمایل فطرى درونى آنان برانگیخته مى شود و چون این برانگیختگى با نیازها و کشش هاى روانى ـ عاطفى در هم مىآمیزد, یادگیرى واقعى, تغییر رفتار و درون سازى ارزش ها و پیام ها حاصل مى گردد. برعکس, اگر بهترین و مقدس ترین و مهم ترین پیام ها و مواد آموزشى و تربیتى را بدون برخوردارى از این اصل ارائه دهیم, احتمالا با دلزدگى و وازدگى در کودکان و نوجوانان مواجه مى شویم.
روش هاى تربیتى دیگرى که به تحریک حس مذهبى و تشویق به عبادت و بندگى کودکان و نوجوانان کمک شایان توجهى مى کند; رهاکردن آنان در فضایى مقدس, سیرو سیاحت در آیات هستى, آشنا ساختن با چهره هاى مومن و ذاکر, ارتباط دادن او با پدیده هاى اطراف ; که این همه به او امکان مى دهد تا خود از این نشانه هاى به ظاهر سامان نایافته بیرونى, سامان یافتگى درون را بیافریند و این یکى از بهترین و عمیق ترین شیوه هاى تربیتى دینى و تشویق به عبادت در کودکان و نوجوانان است.
فطرت خود را کشف کند. هدف تربیت دینى, برانگیختن شوق و رغبت دینى است و نه صرفا انتقال مطالب دینى. همین که شور دینى را در کودک و نوجوان پرورش دادیم, بزرگترین تإثیر تربیتى را در ساختار شناختى و عاطفى او ایجاد کرده ایم, اما تلقین و تکرار, تحمیل بایدها و نبایدها, شکل دادن, پدیدآوردن عادت ها از حیطه پرورش خارج است و در نتیجه با محدودکردن فعالیت آزاد طبیعى همراه است.
بنابراین, به جاى این که کودکان و نوجوانان را به عبادت وادار کنیم, انگیزه عبادت را در آنها به وجود آوریم, تا خود در پى عبادت بروند. اگر چنین شد با تفکر, تعمق و نیاز شدید درونى به دنبال آن خواهند رفت. این چنین عبادتى آنها را از فحشاو منکر باز مى دارد, آنها را رشد مى دهد و به مراحل عالى معنوى رهنمون مى سازد.
بنابراین, براى این که کودکان و نوجوانان ما با روح مذهبى پرورش یابند و با جان و دل عبادت کنند و با روح نماز و سایر عبادات آشنا شوند, والدین باید حس مذهبى کودک را تقویت کنند. نباید کودک و نوجوان را مجبور کرد تا در مجالس مذهبى که خیلى طولانى و خسته کننده است, بنشیند. گاه مشاهده کرده ایم که اشخاص با شور و شوق به دعاى روح بخش کمیل آمده اند, ولى متإسفانه آن قدر این مراسم به درازا کشدیده مى شود که نه تنها کودکان و نوجوانان, حتى افراد بزرگ سال, به دلیل طولانى بودن آن دل آزرده مى شوند.
نقش والدین
والدین باید با ایجاد سوالاتى, ذهن کودکان را به جست و جوى جواب هایى از درون خویش وادارند تا آنان درباره خدا, انسان, قیامت و عبادت و غیر آن, تفکر کنند و به نتایجى ـ هر چند سطحى ـ برسند و بعدا که آن نتایج را براى ما بازگو مى کنند, آموزش هاى خود را در قالبى نو, دلنشین و دلپسند و قابل فهم به آنها ارائه دهیم و سپس به آنها فرصت دهیم که درباره گفته هاى ما دوباره فکرکنند. نباید آنها را زیر بمباران مطالب و اطلاعات قراردهیم, دراین صورت هیچ کدام ((درونى)) نمى شوند. بگذاریم کودکان آزادانه در محیطى معنوى که ما برایشان ایجاد مى کنیم, با مسائل مذهبى انس بگیرند. یک کودک آنچه را به طور منظم در محیط خانواده مى بیند, نسبت به آن انس پیدا مى کند و همین انس اولیه, زمینه را براى پیدایش یادگیرى و انجام فرایض دینى درمراحل بعدى فراهم مىآورد. مشاهده عبادت و نمازى که اعضاى بزرگتر خانواده به صورت منظم در شبانه روز انجام مى دهند, در ذهن و روان کودک نقش مى بندد و نوعى انس روحى نسبت به این اعمال و آداب در او به وجود مىآورد. با توجه به حس تقلید در کودک, معمولا مشاهده مى شود که کودک از دوسالگى حرکات پدر و مادر را تقلید مى کند و برخى کلمات را به طور ناقص تکرار مى کند. این حرکات به تدریج کامل تر مى شود و کودک گاهى در کنار پدر و مادر به نماز مى ایستد. اگر این حرکات کودک با نوازش و تشویق والدین همراه شود, بر رغبت کودک نسبت به این مسائل افزوده خواهد شد
و خاطره شیرینى از آنها در ذهن و روان او باقى مى ماند.
نشانه شناسی لایه ای تصویر روی جلد رمان های نوجوان(مجموعه ی رمان نوجوان امروز)
نشانه شناسی دانشی است که دران نشانه ها، مطالعه، شناسایی و دسته بندی می شوند. قرارگرفتن تصویر در یک قاب ان را به متنی تبدیل می کند که کارکرد نشانه ای و دلالت گر پیدا می کند و می توان لایه های متفاوت را در ان واکاوی کرد. در اثاری که برای نوجوانان افریده شده گاهی تنها تصویرکتاب، تصویر روی جلد است. با توجه به این که مخاطب این تصویرها نوجوانانند، و توان درک مفاهیم پیچیده و پنهان را دارند؛ می توان در این تصاویر استعاره های تصویری، نشانه شناسی و انتزاع را بازیابی کرد. در این مقاله به نشانه شناسی لایه ای تصویر روی جلد چهار اثر برگزیده ی مجموعه ی رمان نوجوان امروز از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می پردازیم و تلاش می کنیم با کشف رابطه ی درون خود متن تصویری و نیز رابطه ی ان با متن نوشتاری، لایه های متفاوت رمزگانی را به خوانش بگیریم. به نظر می رسد در این چهار اثر، تصویرگر در طرح روی جلد به خوانش لایه های روایی متن پرداخته و تلاش کرده است با توجه به ساختار و گونه ی متن نوشتاری، متن تصویری جامعی را پیش چشم مخاطب بگسترد و لایه های معنایی متعددی را معرفی کند.
✍️نویسندگان: عاطفه جمالی، طاهره شیخی
خبرگزاری تاویل
#جلد
#مجله
#رمان
#کتاب
#تصویر
#نوجوانان