eitaa logo
اعجاز قرآن کریم
21 دنبال‌کننده
17 عکس
8 ویدیو
3 فایل
🌟بسم الله الرّحمن الرّحیم🌟 💫به گروه اعجاز قرآن کریم خوش آمدید.💫 @The_Holy_Quran114 ✨با محوریت ⭐تدبر در آیات الهی ⭐بیان ظرافت های معنایی آیات ⭐تبيين ابعاد اعجاز قرآن کریم 📂باز نشر مطالب، با لینک کانال لطفا... 📂همگی مبلغ قرآن کریم باشیم.
مشاهده در ایتا
دانلود
اعجاز قرآن کریم
#تدبر_در_قرآن #جهاد_نظامى_از_منظر_قرآن_کریم ♻️ چند اصل در زمينه جهاد نظامى(1) 1. در جهاد نظامى
♻️ چند اصل در زمينه جهاد نظامى(2) 11. در جهاد نظامى به‌منظور شكست دشمن بايد ضربه به سر كفار وارد ساخت و سر انگشتان آنها را از بين برد؛ 🍃(فَاضْرِبُوا فَوْقَ‌ الْأَعْنَاقِ‌ وَاضْرِبُوا مِنْهُمْ‌ كُلَّ‌ بَنَانٍ‌).«انفال: 12» 12. شرط‍‌ ايمان كامل در جهاد نظامى، شركت در جهاد مالى است. قرآن كريم به رزمندگان گويد: خمس غنيمت واجب است اگر ايمان به خداوند داريد ؛ 🍃(وَاعْلَمُوا أَنَّمَا غَنِمْتُم مِن شَيْ‌ءٍ فَأَنَّ‌ لِلّهِ‌ خُمُسَهُ‌ وَلِلرَّسُولِ‌... إِن كُنتُمْ‌ آمَنتُم بِاللَّهِ‌). «انفال: 41» 13. در جهاد نظامى رزمندگان مأمور به پايدارى و ثبات قدم هستند؛ 🍃(يَا أَيُّهَا الَّذِينَ‌ آمَنُوا إِذَا لَقِيتُمْ‌ فِئَةً‌ فَاثْبُتُوا). «انفال: 45» اما همين پايدارى و ثبات قدم را نيز بايد از خداوند درخواست كنند؛ 🍃(رَبَّنَا أَفْرِغْ‌ عَلَيْنَا صَبْراً وَ ثَبِّتْ‌ أَقْدَامَنَا). «بقره: 250» 14. در جهاد نظامى بايد ياد خداوند جايگزين ياد زن و فرزند و مال شود؛ 🍃(يَا أَيُّهَا الَّذِينَ‌ آمَنُوا إِذَا لَقِيتُمْ‌ فِئَةً‌ فَاثْبُتُوا وَاذْكُرُوا اللَّهَ‌ كَثِيراً لَعَلَّكُمْ‌ تُفْلِحُونَ‌). «انفال: 45» در جاى ديگرى مى‌فرمايد: 🍃(لاَ تُلْهِكُمْ‌ أَمْوَالُكُمْ‌ وَ لاَ أَوْلاَدُكُمْ‌ عَن ذِكْرِ اللَّهِ‌) «منافقون: 9» و انسان مجاهد بايد بداند مال و فرزند وسيله آزمايش هستند؛ 🍃(وَاعْلَمُوا أَنَّمَا أَمْوَالُكُمْ‌ وَ أَوْلاَدُكُمْ‌ فِتْنَةٌ‌). «انفال: 28» 15. هدف از جهاد نظامى بايد رفع فتنه باشد؛ 🍃(وَ قَاتِلُوهُمْ‌ حَتَّى لاَتَكُونَ‌ فِتْنَةٌ‌)؛ «انفال: 39» و هدف نبايد سلطه‌جويى و قدرت‌نمايى باشد؛ 🍃(وَ لاَ تَكُونُوا كَالَّذِينَ‌ خَرَجُوا مِن دِيَارِهِم بَطَراً وَ رِئَاءَ النَّاسِ‌). «انفال: 47» @The_Holy_Quran_114
♻️در آيات قرآن کریم، خداوند به مؤمنان، سفارش نموده كه مانند اين الگوها باشيد؛👇 🍃با راستگويان باشيد. «كُونُوا مَعَ‌ الصّادِقِينَ‌» (توبه،۱۱۹) 🍃با صالحان همراه شويد. «أَلْحِقْنِي بِالصّالِحِينَ‌»(يوسف،۱۰۱) «وَ أَكُنْ‌ مِنَ‌ الصّالِحِينَ‌»(منافقون،۱۰) 🍃با نيكوكاران باشيد. «تَوَفَّنا مَعَ‌ الْأَبْرارِ»(آل عمران،۱۹۳) 🍃با صابران باشيد. «وَ كَأَيِّنْ‌ مِنْ‌ نَبِيٍّ‌ قاتَلَ‌ مَعَهُ‌ رِبِّيُّونَ‌ كَثِيرٌ فَما وَهَنُوا لِما أَصابَهُمْ‌ فِي سَبِيلِ‌ اللّهِ‌ وَ ما ضَعُفُوا وَ مَا اسْتَكانُوا»(آل عمران،۱۴۶) 🍃چه‌بسا پيامبرى كه همراه او پيروان بسيارى جنگيدند و كشته شدند،در حالى كه در برابر سختى‌هايى كه در راه خدا به آنان مى‌رسيد،مقاومت كردند و هيچ سست نشده و تسليم نشدند. 🍃با پيامبر و پيروان واقعى او باشد. «لَكُمْ‌ فِي رَسُولِ‌ اللّهِ‌ أُسْوَةٌ‌»(احزاب،۲۱) ، «قَدْ كانَتْ‌ لَكُمْ‌ أُسْوَةٌ‌ حَسَنَةٌ‌ فِي إِبْراهِيمَ‌ وَ الَّذِينَ‌ مَعَهُ‌»(ممتحنه،۴) 🍃از سپاسگزاران نعمت‌ها باشيد. «كُنْ‌ مِنَ‌ الشّاكِرِينَ‌»(اعراف،۱۴۴) 🍃از اهل عبادت و بندگى باشيد. «كُنْ‌ مِنَ‌ السّاجِدِينَ‌»(حجر،۹۸) 🍃عامل به دستورات پروردگار و خدايى باشيد. «كُونُوا رَبّانِيِّينَ‌»(آل عمران،۷۹) 🍃از تسليم‌شدگان در برابر خدا باشيد. «وَ أُمِرْتُ‌ أَنْ‌ أَكُونَ‌ مِنَ‌ الْمُسْلِمِينَ‌»(نمل،۹۱) 🍃با اهل ايمان باشيد. «وَ أُمِرْتُ‌ أَنْ‌ أَكُونَ‌ مِنَ‌ الْمُؤْمِنِينَ‌»(يونس،۱۰۴) 🍃برپادارنده قسط‍‌ و عدل باشيد. «كُونُوا قَوّامِينَ‌ بِالْقِسْطِ‍‌»(نساء،۱۳۵) 🍃برپادارنده دستورات خدا باشيد. «كُونُوا قَوّامِينَ‌ لِلّهِ‌»(مائده،۸.) 🍃ياريگر دين خدا باشيد. «كُونُوا أَنْصارَ اللّهِ‌»(صفّ‌،۱۴) @The_Holy_Quran_114
♻️در آيات قرآن کریم، خداوند به مؤمنان، سفارش نموده كه مانند اين افراد و گروهها نباشيد؛👇 🍃منافق صفت نباشيد. «وَ لا تَكُونُوا كَالَّذِينَ‌ قالُوا سَمِعْنا وَ هُمْ‌ لا يَسْمَعُونَ‌»(انفال،۲۱) و مانند آنان (منافقان)نباشيد كه گفتند شنيديم و در حقيقت نشنيدند. 🍃رياكار نباشيد. «وَ لا تَكُونُوا كَالَّذِينَ‌ خَرَجُوا مِنْ‌ دِيارِهِمْ‌ بَطَراً وَ رِئاءَ النّاسِ‌»(انفال،۴۷) و مانند آنان (منافقان)نباشيد كه به قصد ريا و تظاهر،خانه و كاشانه خود را رها كردند. 🍃پيمان‌شكن نباشيد. «وَ لا تَكُونُوا كَالَّتِي نَقَضَتْ‌ غَزْلَها مِنْ‌ بَعْدِ قُوَّةٍ‌ أَنْكاثاً»(نحل،۹۲) و همانند زنى نباشيد كه پنبه‌هايى كه رشته و تابيده،واتاباند و از هم باز نمود. 🍃پيامبر را اذيّت و ناراحت نكنيد. «لا تَكُونُوا كَالَّذِينَ‌ آذَوْا مُوسى‌»(احزاب،۶۹) و مانند يهوديانى نباشيد كه پيامبرشان حضرت موسى را آزار و اذيّت مى‌كردند. خدا را فراموش نكنيد. «لا تَكُونُوا كَالَّذِينَ‌ نَسُوا اللّهَ‌ فَأَنْساهُمْ‌ أَنْفُسَهُمْ‌»(حشر،۱۹) همانند كسانى كه خدا را به فراموشى سپردند،نباشيد كه عذاب خودفراموشى به دنبال دارد. 🍃نااميد نباشيد. «فَلا تَكُنْ‌ مِنَ‌ الْقانِطِينَ‌»(حجر،۵۵) «لا تَقْنَطُوا مِنْ‌ رَحْمَةِ‌ اللّهِ‌»(زمر،۵۳) 🍃ناسپاس و كافر نباشيد. «لا تَكُونُوا كَالَّذِينَ‌ كَفَرُوا»(آل عمران،۱۵۶) 🍃يار و مددكار مجرمان نباشيد. «فَلَنْ‌ أَكُونَ‌ ظَهِيراً لِلْمُجْرِمِينَ‌»(قصص،۱۷) 🍃شكاك و دودل نباشيد. «فَلا تَكُنْ‌ مِنَ‌ الْمُمْتَرِينَ‌»(آل عمران،۶۰) 🍃با حق و حقيقت دشمنى نكنيد. «وَ لا تَكُنْ‌ لِلْخائِنِينَ‌ خَصِيماً»(نساء،۱۰۵) به نفع خيانت‌كاران،با ديگران خصومت و دشمنى نكنيد. 🍃از غافلان و نادانان نباشيد. «وَ لا تَكُنْ‌ مِنَ‌ الْغافِلِينَ‌»(اعراف،۲۰۵)، «فَلا تَكُونَنَّ‌ مِنَ‌ الْجاهِلِينَ‌»(انعام،۳۵) 🍃آيات و نشانه‌هاى الهى را دروغ نپنداريد. «وَ لا تَكُونَنَّ‌ مِنَ‌ الَّذِينَ‌ كَذَّبُوا بِآياتِ‌ اللّهِ‌ فَتَكُونَ‌ مِنَ‌ الْخاسِرِينَ‌»(يونس،۹۵) و از كسانى كه آيات خدا را تكذيب كردند،نباشيد كه از زيانكاران خواهيد بود. 🍃پشتيبان كافران و بى‌دينان نباشيد. «فَلا تَكُونَنَّ‌ ظَهِيراً لِلْكافِرِينَ‌»( قصص،۸۶.) 🍃در معامله،كم‌فروش و گران‌فروش نباشيد. «وَ لا تَكُونُوا مِنَ‌ الْمُخْسِرِينَ‌»(شعراء،۱۸۱) 🍃تفرقه و اختلاف نداشته باشيد. «وَ لا تَكُونُوا كَالَّذِينَ‌ تَفَرَّقُوا وَ اخْتَلَفُوا» ( آل عمران،۱۰۵) @The_Holy_Quran_114
✅معناى ‏ ✳️راه شناخت درستى پيامبر و وصىّ او جز با معجزه خودش و يا با خبر دادن پيامبرى كه پيامبريش با معجزه ثابت شده است ميسّر نيست. ✳️«معجزه» در لغت چيزى است كه ديگرى را عاجز كند، سپس متعارف شده است در كارى كه توانا را از انجام مثل آن كار عاجز كند. ✳️در شرع هم پديده‏اى است كه از كار خداوند ناشى شود از امر و تمكين او، ناقض عادت مردم در زمان تكليف باشد و مطابق دعوت آن پيامبر، يا مانند آن باشد. ✅شرايط ✅1- بايد پيامبر و ساير مردم از انجام مثل آن كار ناتوان باشند؛ چون اگر يك نفر بتواند آن را انجام دهد، ديگر بر تصديق پيامبر دلالت نمى‏كند و جانشين پيامبر هم مانند پيامبر است. ✅2- معجزه بايد كار خداوند و يا به دستور و فرمان او باشد؛ زيرا خداوند با معجزه، پيامبرش را تصديق مى‏كند پس بايد تصديق پيامبر يا وصى پيامبر از جانب او باشد. ✅3- بايد معجزه چيزى خلاف عادت باشد پس اگر معجزه كار غير عادى نباشد، پيامبر را تصديق نمى‏كند؛ مانند طلوع خورشيد از مشرق. ✅4- به دنبال ادّعاى پيامبرى، اعجاز رخ دهد يا اينكه ادعاى نبوّت كند و معجزه اقامه نمايد و بعد ادعاى او ميان مردم شيوع پيدا كند، دوباره معجزه بياورد بدون اينكه ادّعاى خود را تجديد كند؛ چون اگر اين گونه نباشد فهميده نمى‏شود كه اين معجزه به آن ادعا تعلّق دارد و در نتيجه موجب تصديق او در ادّعا نمى‏شود. ✅5- و اينكه در زمان تكليف باشد و اگر به قيامت محول كند درست نيست؛ چون آنجا عادت نقض مى‏شود و بر صدق مدّعى دلالت نمى‏كند. @The_Holy_Quran_114
✔️ ابعاد اعجاز قرآن کریم ♻️اعجاز قرآن امروزه در سه بعد مهمّ و اساسى مطرح مى‏باشد: اعجاز بيانى، اعجاز علمى و اعجاز تشريعى. 1⃣اعجاز بيانى؛ بيشتر به جنبه‏هاى لفظى و عبارات به كار رفته و ظرافت‏ها و نكته‏هاى بلاغى نظر دارد؛ گرچه در اين نكته‏ها و ظرافت‏ها در معنا و محتوا نقش اصلى را ايفا مى‏كند. 2⃣اعجاز علمى؛ اشاراتى است گذرا كه به برخى از اسرار طبيعت نظر دارد و به گونه تراوشى از لابه‏لاى تعابير قرآنى- احيانا- مشهود مى‏گردد، كه با مرور زمان و پيشرفت دانش و قطعيّت يافتن برخى نظريّه‏هاى علمى، پرده از اين اشارت‏ها برداشته مى‏شود و دانشمندان خصوصا با پى بردن به اين حقايق، قرآن را از ديدگاه اعجاز مورد ستايش و پذيرش قرار مى‏دهند. 3⃣اعجاز تشريعى‌؛ از جهت نوآورى‏هاى مفاهيم دينى است؛ بدين معنا كه قرآن در دو قسمت معارف و احكام راهى پيموده كه تا آن روز، بشريّت بدان راه نيافته بود و براى ابديّت بدون راهنمايى دين، دست‏يابى به آن امكان‏پذير نيست. هستى‏شناسى قرآن، فراگير و شامل و تشريعات آن همه‏جانبه و كامل است و از هر دو جهت بدون هيچ‏گونه كاستى بر بشريّت عرضه شده است. @The_Holy_Quran_114
عجب نبْوَد گر از قرآن نصیبت نیست جز نقشی که از خورشید جز گرمی نیابد چشم نابینا عروس حضرت قرآن نقاب آن گه براندازد که دارالملک ایمان را مجرد بیند از غوغا @The_Holy_Quran_114
اعجاز قرآن کریم
✔️ ابعاد اعجاز قرآن کریم ♻️اعجاز قرآن امروزه در سه بعد مهمّ و اساسى مطرح مى‏باشد: اعجاز بيانى، اع
✔️ابعاد اعجاز قرآن کریم 🍃1. اعجاز بيانى‏ ✔️اعجاز بيانى قرآن را مى‏توان در پنج بخش خلاصه نمود: 📣الف- گزينش كلمات‏ 📣ب- سبك و شيوه بيان‏ 📣ج- نظم ‏آهنگ قرآن‏ 📣د- وحدت موضوعى يا تناسب معنوى آيات‏ 📣و- نكته‏ها و ظرافت‏ها 👇 @The_Holy_Quran_114
✔️ابعاد اعجاز قرآن کریم 🍃1. اعجاز بيانى‏ 📣الف- گزينش كلمات‏ ✔️انتخاب كلمات و واژه‏هاى به كار رفته در جملات و عبارت‏هاى قرآنى كاملا حساب‏شده است به گونه‏اى كه اگر كلمه‏اى را از جاى خود برداشته، خواسته باشيم كلمه ديگرى را جايگزين آن كنيم كه تمامى ويژگى‏هاى موضع كلمه اصل را ايفا كند، يافت نخواهد شد، ✔️زيرا گزينش واژه‏هاى قرآنى به گونه‏اى انجام شده كه 🔰اولا، تناسب آواى حروف كلمات هم‏رديف آن رعايت گرديده، آخرين حرف از هر كلمه پيشين با اوّلين حرف از كلمه پسين هم‏آوا و هم‏آهنگ شده است؛ تا بدين سبب تلاوت قرآن روان و آسان صورت گيرد. 🔰ثانيا، تناسب معنوى كلمات با يكديگر رعايت شده تا از لحاظ مفهومى نيز بافت منسجمى به وجود آيد. ✔️به علاوه، مسأله فصاحت كلمات طبق شرايطى كه در علم «معانى بيان» قيد كرده‏اند كاملا لحاظ شده است. ✔️كه اين رعايت‏هاى سه‏گانه با ملاحظه و دقّت در ويژگى‏هاى هر كلمه انجام گرفته است. ✔️در مجموع هريك از واژه‏ها در جايگاه مخصوص خود به گونه‏اى قرار گرفته است كه قابل تغيير و تبديل نخواهد بود. @The_Holy_Quran_114
📣ادامه مبحث👆 ✅ابعاد اعجاز قرآن کریم ✅1. اعجاز بيانى‏ 📣الف- گزينش كلمات‏ 🔰ابن عطيّه گويد: ✔️«هرگاه واژه‌اى از قرآن را از جاى خود برداشته و تمامى زبان عرب را گرديده تا واژه‌اى مناسب‌تر پيدا شود، يافت نمى‌شود». 🔰ابو سليمان بستى گويد: ✔️«بدان كه پايۀ اصلى بلاغت قرآن كه صفات يادشده را در خود گرد آورده، بر اين اساس است كه هر نوع لفظى را - كه ويژگى‌هاى يادشده در آن فراهم است - درست به جاى خود به كار برده كه مخصوص به آن و متناسب با آن بوده است ✔️به گونه‌اى كه اگر به‌جاى آن، كلمه ديگرى را به كار برند؛ يا معنا به كلى تغيير مى‌كند و موجب تباهى مقصود مى‌گردد، ✔️يا آنكه رونق و جلوۀ خود را از دست مى‌دهد و از درجۀ بلاغت مطلوب ساقط‍‌ مى‌گردد». 🔰شيخ عبد القاهر جرجانى گويد: ✔️«ادباء و بلغاء از دقّت در چينش و گزينش كلمات قرآنى، كاملا فريفته و مجذوب گرديدند، ✔️زيرا هرگز كلمه‌اى را نيافتند كه متناسب جاى خود نباشد، ✔️يا واژه‌اى را كه در جايى بى‌گانه قرار گرفته باشد، ✔️يا كلمۀ ديگرى شايسته‌تر يا مناسب‌تر يا سزاوارتر باشد. ✔️بلكه آن را با چنان انسجام و دقّت نظمى يافتند كه مايۀ حيرت صاحب‌خردان و عجز همگان گرديده است». ❇️اين‌گونه تصريحات از بزرگان ادب و بلاغت، كه گزينش و چينش كلمات قرآن را در حدّ اعجاز ستوده‌اند، فراوان است. 📣البته اين دقّت در انتخاب و گزينش كلمات، به دو شرط‍‌ اصلى بستگى دارد كه وجود آن‌ها در افراد عادى - عادتا - غير ممكن است: ✅ اول؛ احاطۀ كامل بر ويژگى‌هاى لغت به طور گسترده و فراگير، كه ويژگى هر كلمۀ بخصوصى را در سرتاسر لغت بداند و بتواند به درستى در جاى مناسب خود به كار برد. ✅شرط‍‌ دوم؛ حضور ذهنى بالفعل، تا در موقع كاربرد واژه‌ها، آن كلمات مد نظر او باشند و در گزينش الفاظ‍‌ دچار حيرت و سردرگمى نگردد؛ 📣حصول اين دو شرط‍‌ در افراد معمولى غير ممكن به نظر مى‌رسد. @The_Holy_Quran_114
هر کجا می‌نگرم ردّ عبورت پیداست کوچه در کوچه نشانی ظهورت پیداست تازه این اول قصه‌ست، حکایت باقی‌ست ما همه زنده بر آنیم که رجعت باقی‌ست می‌نویسم که شب تار سحر می‌گردد یک نفر مانده از این قوم که برمی‌گردد @The_Holy_Quran_114
✅1. اعجاز بيانى‏ 📣ب - سبك و شيوۀ بيان ✳️اسلوب و شيوۀ بيان قرآنى - در عين حال كه موجب جذب و كشش عرب گرديد - با هيچ‌يك از اسلوب و شيوه‌هاى متداول عرب شباهت و قرابتى ندارد. ✳️قرآن سبكى نو و روشى تازه در بيان ارائه داد كه براى عرب بى‌سابقه بود و بعدا هم نتوانستند در چنين سبكى سخنى بسرايند. اين از شگفتى‌هاى سخن‌ورى است كه سخن‌ور سبكى بيافريند كه مورد پذيرش و پسند شنوندگان قرار گيرد، با آنكه از شيوه‌هاى سخن متعارف آنان بيرون است. ✳️شگفت‌آورتر آنكه از تمامى محاسن شيوه‌هاى كلامى متعارف بهره گرفته باشد، بى‌آنكه از معايب آن‌ها چيزى در آن يافت شود. ✅سبك قرآنى، جاذبيّت و ظرافت شعر، آزادى مطلق نثر، حسن و لطافت سجع را دارا است، بى‌آن‌كه در تنگناى قافيه و وزن دچار گردد، يا پراكنده‌گويى كند يا تكلّف و تحمّل دشوارى به خود راه دهد. ✅همين امر مايۀ حيرت سخن‌دانان عرب گرديد و خود را در مقابل سخنى يافتند كه شگفت‌آفرين است و در عين غرابت و تازگى، جاذبيّت و ظرافت خاصّى دارد كه در هيچ‌يك از انواع كلام متعارف آنان يافت نمى‌شود. 🔰كاشف الغطاء - فقيه و دانشمند اديب معروف - در اين باره مى‌گويد؛ ✅«چنان است صورت نظم عجيب و اسلوب غريب (شيوه و سبك تازۀ) قرآن، كه بر خلاف سبك و شيوه‌هاى كلام عرب و روش نظم و نثر آنان بود. نه پيش از آن و نه پس از آن نظيرى ندارد و كسى را ياراى هم‌آوردى با آن نباشد. بلكه در حيرت شدند و انديشه‌شان فروافتاد و ندانستند چگونه با او مقابله كنند، چه در نثر و چه در نظم و چه در سجع يا رجز و شعر كه سخن متداول آنان بود... اين‌چنين زبدگان عرب و فصحاى اولين آنان در مقابل قرآن به زانو درآمدند». 📗(شيخ محمد حسين كاشف الغطاء؛ الدين و الاسلام؛ ج 2، ص 107). ✅بزرگ‌مرد عرب و يگانه فرزانۀ آن عصر به ناچار اعتراف نمود؛ ✔️«آنچه محمد صلّى اللّه عليه و آله و سلم مى‌گويد مايۀ شگفتى است، به خدا سوگند سخن او نه شعر است و نه سحر و نه به بيهوده‌گويى بى‌خردان مى‌ماند. همانا سخن او كلام خدا است». 📗(ر. ك: تفسير ابن جرير طبرى - جامع البيان - ج 29، ص 98.) ✅ابو سليمان بستى در اين زمينه بخوبى سخن گفته و مسألۀ گزينش الفاظ‍‌ را در رسالۀ خود به طور گسترده مطرح ساخته است. گويد: 🔰«دانش بشر، امكان احاطه به تمامى ويژگى‌هاى لغت را ندارد، علاوه كه حضور ذهنى چيزى نيست كه هميشه رفيق با وفاى انسان باشد». ✅در اين باره مثال‌هاى چندى مى‌آورد از جمله از «نضر بن شميّل»- يكى از ادباى بزرگ عرب - نقل مى‌كند كه در مجلس «مأمون - خليفۀ عباسى» حضور يافت، مأمون به او گفت: ✔️«اجلس؛ بنشين» ✔️نضر گفت: اى أمير مؤمنان! من نلميده‌ام تا جلوس نمايم «ما أنا بمضطجع فأجلس». ✔️مأمون پرسيد چگونه است‌؟ ✔️گفت: به كسى كه ايستاده است مى‌گويند «اقعد» و به كسى كه لميده است مى‌گويند «اجلس». ✔️زيرا «قعود» در مقابل «قيام» است و «جلوس» در مقابل «اضطجاع». ✅مأمون از اين اشتباه و ناآگاهى خود خجل شد و دستور جايزه داد . @The_Holy_Quran_114