eitaa logo
اعجاز قرآن کریم
21 دنبال‌کننده
17 عکس
8 ویدیو
3 فایل
🌟بسم الله الرّحمن الرّحیم🌟 💫به گروه اعجاز قرآن کریم خوش آمدید.💫 @The_Holy_Quran114 ✨با محوریت ⭐تدبر در آیات الهی ⭐بیان ظرافت های معنایی آیات ⭐تبيين ابعاد اعجاز قرآن کریم 📂باز نشر مطالب، با لینک کانال لطفا... 📂همگی مبلغ قرآن کریم باشیم.
مشاهده در ایتا
دانلود
اعجاز قرآن کریم
#تدبر_در_قرآن #جهاد_نظامى_از_منظر_قرآن_کریم ♻️ چند اصل در زمينه جهاد نظامى(2) 11. در جهاد نظام
♻️ چند اصل در زمينه جهاد نظامى(3) ١٦. در جهاد نظامى بينش انسان بايد چنان وسيع باشد كه عقبه دشمن را نيز در نظر بگيرد و با قاطعيت برخورد كند ؛ (فَإِمَّا تَثْقَفَنَّهُمْ‌ فِي الْحَرْبِ‌ فَشَرِّدْ بِهِم مَنْ‌ خَلْفَهُمْ‌ لَعَلَّهُمْ‌ يَذَّكَّرُونَ‌). «انفال: 47» ١٧. در جهاد نظامى منتظر وقوع خيانت دشمن نباشد، اگر ترس از خيانت نيز داريد با اعلام قبلى تعهد خود را لغو كنيد؛ (وَ إِمَّا تَخَافَنَّ‌ مِن قَوْمٍ‌ خِيَانَةً‌ فَانْبِذْ إِلَيْهِمْ‌ عَلَى سَوَاءٍ).«انفال: 58» ١٨. در جهاد نظامى اگر دشمن پيشنهاد صلح و سازش كرد، رهبر مسلمانان بايد صلح را بپذيرد تا مسلمانان جنگ‌طلب معرفى نشوند؛ (وَ إِن جَنَحُوا لِلسَّلْمِ‌ فَاجْنَحْ‌ لَهَا وَ تَوَكَّلْ‌ عَلَى اللَّهِ‌ إِنَّهُ‌ هُوَ الْسَّمِيعُ‌ الْعَلِيمُ‌). «انفال: 61» ١٩. در جهاد نظامى نوعاً لشكر مسلمانان و لشكر كفار زياد و جنگ هميشه نابرابر بوده است، لكن مسلمانان جز در اندك مواردى، پيروز شده‌اند؛ جنگ بدر؛ مسلمانان ٣١٣ نفر دشمنان ٦٢٦ نفر جنگ احد؛ مسلمانان ٧٠٠ نفر دشمنان ٣٠٠٠ نفر جنگ خندق؛ مسلمانان ٣ هزار نفر دشمنان ١٠ هزار نفر جنگ موته؛ مسلمانان ١٠ هزار نفر دشمنان ١٠٠ هزار نفر. ٢٠. رزمندگان مخلص برتر از ديگران‌اند، هرچند ديگران منشأ خدماتى از طريق مشاغل ديگر باشند ؛ (أَجَعَلْتُمْ‌ سِقَايَةَ‌ الْحَاجِّ‌... كَمَنْ‌ آمَنَ‌ بِاللَّهِ‌ وَالْيَوْمِ‌ الآخِرِ وَجَاهَدَ فِي سَبِيلِ‌ اللَّهِ‌). «توبه: 19» @The_Holy_Quran_114
♻️ چند اصل در زمينه جهاد نظامى(4) ٢١. رزمندگان شركت كننده در جنگ، قبل از فتح و پيروزى برتر از رزمندگان بعد از فتح و پيروزى هستند؛ (لاَ يَسْتَوِي مِنكُم مَنْ‌ أَنفَقَ‌ مِن قَبْلِ‌ الْفَتْحِ‌ وَ قَاتَلَ‌...). «حدید: 10» ٢٢. مجاهدان نظامى بايد داراى تشكيلاتى باشند كه توطئه دشمنان را در خارج از مرزها زير نظر داشته باشند؛ (... فَاقْتُلُوا الْمُشْرِكِينَ‌ حَيْثُ‌ وَجَدتُّمُوهُمْ‌ وَ خُذُوهُمْ‌ وَاحْصُرُوهُمْ‌ وَاقْعُدُوا لَهُمْ‌ كُلَّ‌ مَرْصَدٍ...). «توبه: 5» ٢٣. در جهاد نظامى رزمندگان هميشه آمادگى دفاع را دارند؛ (وَ أَعِدُّوا لَهُم مَااستَطَعْتُم مِن قُوَّةٍ‌ وَ مِن رِبَاطِ‍‌ الْخَيْلِ‌) «انفال: 60» و لكن منافقان هيچ‌گونه آمادگى دفاع را ندارند؛ (وَ لَوْ أَرَادُوا الْخُرُوجَ‌ لَأَعَدُّوا لَهُ‌ عُدَّةً‌). «توبه: 46» 24. مجاهدان نظامى بايد هم با دشمنان خارجى بجنگند، هم با دشمنان داخلى؛ (يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ‌ جَاهِدِ الْكُفَّارَ وَالْمُنَافِقِينَ‌).«توبه: 73» ٢٥. مجاهدان نظامى بايد همراه و همگام با رهبر حركت كنند و اميدى به مرفهان تن‌پرور نداشته باشند؛ (وَ إِذَا أُنْزِلَتْ‌ سُورَةٌ‌ أَنْ‌ آمِنُوا بِاللَّهِ‌ وَ جَاهِدُوا مَعَ‌ رَسُولِهِ‌ اسْتَأْذَنَكَ‌ أُولُوا الطَّوْلِ‌ مِنْهُمْ‌ وَ قَالُوا ذَرْنَا نَكُن مَعَ‌ الْقَاعِدِينَ‌).«توبه: 86» ٢٦. خيرات و بركات الهى براى مجاهدان است؛ (لكِنِ‌ الْرَّسُولُ‌ وَالَّذِينَ‌ آمَنُوا مَعَهُ‌ جَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ‌ وَ أَنْفُسِهِمْ‌ وَ أُولئِكَ‌ لَهُمُ‌ الْخَيْرَاتُ‌ وَ أُولئِكَ‌ هُمُ‌ الْمُفْلِحُونَ‌). «توبه: 88» ٢٧. در جهاد نظامى مسلمانان، تفاوتى ميان كشتن و كشته شدن نيست، اصل عمل به وظيفه است؛ (إِنَّ‌ اللَّهَ‌ اشْتَرَى مِنَ‌ الْمُؤْمِنِينَ‌ أَنْفُسَهُمْ‌ وَ أَمْوَالَهُم بِأَنَّ‌ لَهُمُ‌ الْجَنَّةَ‌ يُقَاتِلُونَ‌ فِي سَبِيلِ‌ اللَّهِ‌ فَيَقْتُلُونَ‌ وَ يُقْتَلُونَ‌)؛ «توبه: 111» (قُلْ‌ هَلْ‌ تَرَبَّصُونَ‌ بِنَا إِلَّا إِحْدَى الْحُسْنَيَيْنِ‌)؛ «توبه: 52» ٢٨. دشمنان اسلام بايد صلابت و قدرت را در مجاهدان نظامى بيابند؛ (يَا أَيُّهَا الَّذِينَ‌ آمَنُوا قَاتِلُوا الَّذِينَ‌ يَلُونَكُم مِنَ‌ الْكُفَّارِ وَلْيَجِدُوا فِيكُمْ‌ غِلْظَةً‌)؛ «بقره: 123» @The_Holy_Quran_114
اعجاز قرآن کریم
✔️ابعاد اعجاز قرآن کریم 🍃1. اعجاز بيانى‏ ✔️اعجاز بيانى قرآن را مى‏توان در پنج بخش خلاصه نمود: 📣ال
✅ابعاد اعجاز قرآن کریم ✅ج- نظم‌آهنگ قرآن کریم(1) ✔️يكى از مهم‌ترين جنبه‌هاى اعجاز بيانى قرآن - كه اخيرا بيشتر مورد توجّه دانشمندان قرار گرفته - نظم‌آهنگ واژگانى آن است. ✔️اين جنبه، چنان زيبا و شكوهمند است كه عرب را ناچار ساخت، از همان روز نخست اقرار كنند كه كلام قرآن از توانايى بشر خارج است و تنها مى‌تواند سخن خداوند باشد. ✔️نظم‌آهنگ واژگان قرآن، نغمه‌اى دلكش و نوايى دل‌پذير پديد مى‌آورد؛ نوايى كه احساسات آدمى را برمى‌انگيزد و دل‌ها را شيفتۀ خود مى‌كند. ✔️نواى زيباى قرآن براى هر شنونده‌اى؛ هر چند غير عرب محسوس است، چه رسد به اين كه شنونده عرب باشد. ✔️هنگام گوش جان سپردن به آواى قرآن، نخستين حالتى كه اذهان را جلب مى‌كند، نظام بديع و شيواى صوتى آن است. ✔️در اين نظام، حركات و سكنات واژگان به شكلى آرايش شده است كه به هنگام شنيدن، آوايى دل‌نشين به گوش مى‌رسد؛ آوايى كه شورى در دل‌ها مى‌اندازد و نشاطى در جان‌ها مى‌دمد. ✔️ از جهتى، حروف «مدّ» و «غنّه» در كلمات آن به شكلى حساب‌شده نشسته‌اند، به‌طورى‌كه مى‌توانند به پژواك صدا آهنگى ببخشند و به نفس كشيدن قارى كمك كنند تا به سرحد فاصله و آنجايى كه استادان ترتيل به طور قراردادى وضع كرده‌اند برسد و نفسى تازه كند. @The_Holy_Quran_114
✅ابعاد اعجاز قرآن کریم ✅ج- نظم‌آهنگ قرآن کریم(2) ✅در هنگام تلاوت قرآن، آهنگ درونى آن كاملا حسّ‌ مى‌شود. اين آهنگ در سوره‌هاى كوتاه، با فاصله‌هاى نزديكش و به طور كلى در تصويرها و ترسيم‌ها بيشتر نمايان است و در سوره‌هاى بلند كمتر امّا همواره نظام آهنگ آن ملحوظ‍‌ است. ✅براى مثال در سورۀ مبارکه نجم مى‌خوانيم: ✔️«وَ النَّجْمِ‌ إِذا هَوى‌. ما ضَلَّ‌ صاحِبُكُمْ‌ وَ ما غَوى‌. وَ ما يَنْطِقُ‌ عَنِ‌ الْهَوى‌. إِنْ‌ هُوَ إِلاّ وَحْيٌ‌ يُوحى‌. عَلَّمَهُ‌ شَدِيدُ الْقُوى‌. ذُو مِرَّةٍ‌ فَاسْتَوى‌. وَ هُوَ بِالْأُفُقِ‌ الْأَعْلى‌. ثُمَّ‌ دَنا فَتَدَلّى فَكانَ‌ قابَ‌ قَوْسَيْنِ‌ أَوْ أَدْنى‌. فَأَوْحى‌ إِلى‌ عَبْدِهِ‌ ما أَوْحى‌. ما كَذَبَ‌ الْفُؤادُ ما رَأى‌. أَ فَتُمارُونَهُ‌ عَلى‌ ما يَرى‌. وَ لَقَدْ رَآهُ‌ نَزْلَةً‌ أُخْرى‌. عِنْدَ سِدْرَةِ‌ الْمُنْتَهى‌. عِنْدَها جَنَّةُ‌ الْمَأْوى‌. إِذْ يَغْشَى السِّدْرَةَ‌ ما يَغْشى‌. ما زاغَ‌ الْبَصَرُ وَ ما طَغى‌. لَقَدْ رَأى‌ مِنْ‌ آياتِ‌ رَبِّهِ‌ الْكُبْرى‌. أَ فَرَأَيْتُمُ‌ اللاّتَ‌ وَ الْعُزّى، وَ مَناةَ‌ الثّالِثَةَ‌ الْأُخْرى‌. أَ لَكُمُ‌ الذَّكَرُ وَ لَهُ‌ الْأُنْثى‌. تِلْكَ‌ إِذاً قِسْمَةٌ‌ ضِيزى‌» اين فاصله‌ها (انتهای آیات) تقريبا وزنى مساوى دارند - اما نه بر اساس نظام عروض عرب - و قافيه نيز در آن رعايت شده است و اين هر دو به علاوۀ ويژگى ديگرى است كه مانند وزن و قافيه ظاهر نيست و از هم‌سازى حروف واژگان و هماهنگى كلمات در درون جمله‌ها يك ريتم موسيقيايى پديد آورده است. ويژگى اخير به دليل حسّ‌ داخلى و ادراك موسيقيايى باعث مى‌شود كه ميان يك ريتم و ريتم ديگرى - هر چند كه فاصله‌ها و وزن يكى باشد - تفاوت باشد. @The_Holy_Quran_114
✅ابعاد اعجاز قرآن کریم ✅ج- نظم‌آهنگ قرآن کریم(3) 💠هنگامى كه قرآن به سخن از جانيان و عذابى كه براى آنان در نظر گرفته شده مى‌پردازد، لحن آن به آهنگى مسين مبدل مى‌شود و در گوش‌ها طنين مى‌اندازد. 💠واژگان، گويى سنگ‌هاى سختى‌اند كه پرتاب مى‌شوند: «إِنّا أَرْسَلْنا عَلَيْهِمْ‌ رِيحاً صَرْصَراً فِي يَوْمِ‌ نَحْسٍ‌ مُسْتَمِرٍّ، تَنْزِعُ‌ النّاسَ‌ كَأَنَّهُمْ‌ أَعْجازُ نَخْلٍ‌ مُنْقَعِرٍ» 💠.ولى زمانى كه ملائكه تسبيح‌گويان از خداوند براى مؤمنين طلب مغفرت مى‌كنند، واژگان، مانند شمش‌هاى طلا روان مى‌شوند: «رَبَّنا وَسِعْتَ‌ كُلَّ‌ شَيْ‌ءٍ رَحْمَةً‌ وَ عِلْماً فَاغْفِرْ لِلَّذِينَ‌ تابُوا وَ اتَّبَعُوا سَبِيلَكَ‌» . 💠اما هنگامى كه از روز قيامت سخن به ميان مى‌آيد، از كلمات ناآرام و عصبى و عبارات مقطع، هول و هشدار مى‌بارد: «وَ أَنْذِرْهُمْ‌ يَوْمَ‌ الْآزِفَةِ‌ إِذِ الْقُلُوبُ‌ لَدَى الْحَناجِرِ كاظِمِينَ‌ ما لِلظّالِمِينَ‌ مِنْ‌ حَمِيمٍ‌ وَ لا شَفِيعٍ‌ يُطاعُ‌» 💠.سپس نوبت به گلايه مى‌رسد و چه گلايه‌اى كه سودى ندارد: «يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ‌ ما غَرَّكَ‌ بِرَبِّكَ‌ الْكَرِيمِ‌. اَلَّذِي خَلَقَكَ‌ فَسَوّاكَ‌ فَعَدَلَكَ‌. فِي أَيِّ‌ صُورَةٍ‌ ما شاءَ رَكَّبَكَ‌» 💠.و زمانى هم مژدگانى داده مى‌شود... ملائكه به مريم مژده مى‌دهند كه حضرت مسيح متولد خواهد شد: «يا مَرْيَمُ‌ إِنَّ‌ اللّهَ‌ يُبَشِّرُكِ‌ بِكَلِمَةٍ‌ مِنْهُ‌ اسْمُهُ‌ الْمَسِيحُ‌ عِيسَى ابْنُ‌ مَرْيَمَ‌ وَجِيهاً فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ‌ وَ مِنَ‌ الْمُقَرَّبِينَ‌» 💠.و يا فريادى با كلمه‌اى عجيب مانند دشنه: «فَإِذا جاءَتِ‌ الصَّاخَّةُ‌. يَوْمَ‌ يَفِرُّ الْمَرْءُ مِنْ‌ أَخِيهِ‌. وَ أُمِّهِ‌ وَ أَبِيهِ‌. وَ صاحِبَتِهِ‌ وَ بَنِيهِ‌. لِكُلِّ‌ امْرِئٍ‌ مِنْهُمْ‌ يَوْمَئِذٍ شَأْنٌ‌ يُغْنِيهِ‌» @The_Holy_Quran_114
✔️سوره مبارکه یونس 🔅و قٰالَ‌ مُوسىٰ‌ يٰا قَوْمِ‌ إِنْ‌ كُنْتُمْ‌ آمَنْتُمْ‌ بِاللّٰهِ‌ فَعَلَيْهِ‌ تَوَكَّلُوا إِنْ‌ كُنْتُمْ‌ مُسْلِمِينَ‌«84» 🔅و موسى گفت:اى قوم من! اگر به خداوند ايمان آورده‌ايد و تسليم او هستيد،پس فقط‍‌ بر او توكّل كنيد. 🔅فقٰالُوا عَلَى اللّٰهِ‌ تَوَكَّلْنٰا رَبَّنٰا لاٰ تَجْعَلْنٰا فِتْنَةً‌ لِلْقَوْمِ‌ الظّٰالِمِينَ‌«85» 🔅پس آنان گفتند:تنها بر خداوند توكّل كرده‌ايم،پروردگارا:ما را گرفتار سختى‌ها و آزمايش ستمگران قرار مده. 🔅و نَجِّنٰا بِرَحْمَتِكَ‌ مِنَ‌ الْقَوْمِ‌ الْكٰافِرِينَ‌«86» 🔅و ما را به رحمت خويش،از شرّ قوم كافر رهايى‌بخش. 🍃ايمان،از توكّل جدا نيست. 🍃با توكّل و تسليم بايد مشكلات را پشت سر گذاشت. 🍃كسى كه به خدا توكّل كند،هم خدا او را دوست مى‌دارد، «إِنَّ‌ اللّٰهَ‌ يُحِبُّ‌ الْمُتَوَكِّلِينَ‌»(آل عمران: 159) 🍃و هم او را تأمين مى‌كند. «وَ مَنْ‌ يَتَوَكَّلْ‌ عَلَى اللّٰهِ‌ فَهُوَ حَسْبُهُ‌» (طلاق: 3) 🍃اوّل توكّل،بعد دعا. «تَوَكَّلْنٰا،رَبَّنٰا» 🍃با ايمان،توكّل و دعا،خود را از شرّ ظالمان نجات دهيم. «تَوَكَّلْنٰا، رَبَّنٰا ،نَجِّنٰا» 🍃ابتدا بايد براى حفظ‍‌ هويّت مكتبى دعا كرد، «لاٰ تَجْعَلْنٰا فِتْنَةً‌» و سپس براى سلامتى شخصى. «نَجِّنٰا» چون اگر ستمگران پيروز شوند،خطّ‍‌ ظلم و كفر حاكم شده،مؤمنان تحقير و مبتلا مى‌شوند. @The_Holy_Quran_114
♻️وَ مٰا كٰانَ‌ لِمُؤْمِنٍ‌ وَ لاٰ مُؤْمِنَةٍ‌ إِذٰا قَضَى اللّٰهُ‌ وَ رَسُولُهُ‌ أَمْراً أَنْ‌ يَكُونَ‌ لَهُمُ‌ الْخِيَرَةُ‌ مِنْ‌ أَمْرِهِمْ‌ وَ مَنْ‌ يَعْصِ‌ اللّٰهَ‌ وَ رَسُولَهُ‌ فَقَدْ ضَلَّ‌ ضَلاٰلاً مُبِيناً«احزاب: 36» ♻️و هيچ مرد و زن با ايمانى حقّ‌ ندارند هنگامى كه خدا و رسولش امرى را مقرّر كنند،از سوى خود امر ديگرى را اختيار كنند و هركس خدا و رسولش را نافرمانى نمايد،پس بدون شك به گمراهى آشكارى گرفتار شده است. : اگر مسلمانان تسليم اين آيه بودند،پس از آن‌ كه پيامبر اكرم(ص) در به فرمان خداوند امیرالمومنین على عليه السلام را به جانشينى خود و رهبرى امّت اسلام معرّفى كرد و فرمود: «من كنت مولاه فهذا على مولاه» ديگرى را بر على عليه السلام ترجيح نمى‌دادند. ✔️اين آيه زمينه‌ساز آيه‌ى بعد است كه به پيامبر مى‌فرمايد: تو بايد سنّت‌هاى غلط‍‌ را بشكنى و مردم حقّ‌ ندارند در برابر خواست خداوند اعمال سليقه كنند. اين كه آيه‌ى شريفه مى‌فرمايد: انسان در برابر فرمان خدا و رسول اختيارى ندارد، نبايد براى كسى مايه تعجّب باشد زيرا اين كار،درست مانند اين است كه پزشك با قاطعيّت به بيمار خود بگويد: تو حقّ‌ ندارى غير از آنچه من دستور داده‌ام غذا يا داروى مصرف كنى. خداوند نيز ما را از انتخاب آزاد، طبق ميل شخصى در برابر فرامين الهى منع كرده است، زيرا او راه سعادت ما را بهتر از ما مى‌داند. ✔️در روايت مى‌خوانيم كه رسول خدا(ق) فرمود: «اى بندگان خدا! شما همچون بيمار و خدا مانند طبيب است،مصلحت مريض در نسخه طبيب است نه آنچه بيمار تمايل دارد، پس تسليم امر خدا باشيد تا رستگار شويد.» 📎ميزان الحكمة،ج 4،ص 545. در نظام حكومت دينى، خدا محورى بر دموكراسى و مردم‌سالارى حاكم است، زيرا نظر مردم مادامى ارزش دارد كه مخالفِ‌ حكم خدا نباشد. @The_Holy_Quran_114
♻️ثواب تلاوت ده تا هزار آيه در يك شب سعد بن طريف از امام محمد باقر عليه السّلام،و آن حضرت از رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم روايت كرده است كه فرمود: هر كس در يك شب ده آيه از قرآن را بخواند در شمار غافلان درنيايد؛ و اگر پنجاه آيۀ آن را بخواند،در گروه ذاكران به حساب آيد؛ و اگر صد آيه بخواند از زمرۀ عابدان (يا نمازگزاران) محسوب گردد؛ و اگر دويست آيه را تلاوت كند،از گروه خداترسان باشد؛ و اگر سيصد آيه را بخواند،در رديف رستگاران قرار گيرد؛ و اگر پانصد آيه را تلاوت كند،از جملۀ مجتهدان محسوب مى‌شود؛ و اگر هزار آيه بخواند،ثواب انفاق پانصد هزار مثقال طلا(قنطار)كه هر مثقالى معادل بيست و چهار قيراط‍‌ و هر قيراطى-كه كوچكترين آن به اندازۀ كوه احد و بزرگترين آن به مقدار آنچه ما بين زمين و آسمان است-در نامۀ اعمال او ثبت مى‌گردد. 📚امالى، شيخ صدوق: 60-59، الكافى: 448/2. @The_Holy_Quran_114
✔️نزد خداوند متعال، ملاك محورى در ارزش‌گذارى، است. ، شرط‍‌ قبولى اعمال است و خدمات انسان‌هاى بى‌ايمان، در همين دنيا جبران مى‌شود و ارزش اخروى ندارد. مَنْ‌ يَعْمَلْ‌ ... وَ هُوَ مُؤْمِن (نساء: 124) 📚علامه طباطبایی، تفسیر المیزان @The_Holy_Quran_114
در روايات، براى تلاوت آيات آخر سوره مبارکه حشر، سفارش بسيار شده و بركات گوناگونى براى آن بيان گرديده كه از جمله آن،بخشيده شدن گناهان و رسيدن به مرز مقام شهيد است. احتمال مى‌رود كه انسان در ميان اسمايى كه در اين آيات(22-24)آمده است،به دست پيدا كند، زيرا در اين آيات، حدود پانزده و يا با عنايتى، هجده صفت از صفات الهى آمده است كه هركدام نشانگر كمالات بى‌انتهاى اوست. معبود واقعى، وجودى است كه علم و رحمت و قداست و عزّت و قدرت و عظمت و احاطه كامل را داشته باشد و چون اين صفات مخصوص خداوند است، پس معبودى جز او نيست. 🍃هُوَ اللّٰهُ‌ الَّذِي لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ هُوَ عٰالِمُ‌ الْغَيْبِ‌ وَ الشَّهٰادَةِ‌ هُوَ الرَّحْمٰنُ‌ الرَّحِيمُ‌«22» 🍃او خدايى است كه معبودى جز او نيست، به غيب و شهود آگاه است.او مهربان و بخشنده است. 🍃هُوَ اللّٰهُ‌ الَّذِي لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ هُوَ الْمَلِكُ‌ الْقُدُّوسُ‌ السَّلاٰمُ‌ الْمُؤْمِنُ‌ الْمُهَيْمِنُ‌ الْعَزِيزُ الْجَبّٰارُ الْمُتَكَبِّرُ سُبْحٰانَ‌ اللّٰهِ‌ عَمّٰا يُشْرِكُونَ‌«23» 🍃اوست خداى يكتا كه معبودى جز او نيست، فرمانروا، منزّه از هر عيب، سلامت‌بخش، ايمنى بخش،مسلّط‍‌ بر همه چيز، قدرتمندِ شكست‌ناپذير،صاحب جبروت و كبريايى.منزّه است از هرچه براى او شريك قرار مى‌دهند. 🍃هُوَ اللّٰهُ‌ الْخٰالِقُ‌ الْبٰارِئُ‌ الْمُصَوِّرُ لَهُ‌ الْأَسْمٰاءُ الْحُسْنىٰ‌ يُسَبِّحُ‌ لَهُ‌ مٰا فِي السَّمٰاوٰاتِ‌ وَ الْأَرْضِ‌ وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ‌«24» 🍃اوست خداوندِ آفريننده،پديدآورنده و صورت بخش،بهترين نام‌ها و صفات براى اوست. آنچه در آسمان‌ها و زمين است، تسبيح‌گوى اويند و اوست تواناى بى‌همتا و با حكمت. @The_Holy_Quran_114
✔️صلح و آشتى در قرآن در قرآن کریم، واژه‌هاى👇 🍃صلح، «وَ الصُّلْحُ‌ خَيْرٌ» (نساء: 128)، 🍃اصلاح، «وَ أَصْلِحُوا ذٰاتَ‌ بَيْنِكُمْ‌» (انفال: 1)، 🍃تأليف قلوب، «فَأَلَّفَ‌ بَيْنَ‌ قُلُوبِكُمْ‌»(آل عمران: 103) 🍃سلم، «اُدْخُلُوا فِي السِّلْمِ‌ كَافَّةً‌»(بقره: 208) ✔️نشان‌دهنده‌ى توجّه اسلام به صلح و صفا و زندگى مسالمت‌آميز و شيرين است. از نعمت‌هاى الهى كه خداوند در قرآن مطرح كرده است، اُلفت ميان دل‌هاى مسلمانان است. چنانكه خداوند خطاب به مسلمانان مى‌فرمايد: «كُنْتُمْ‌ أَعْدٰاءً فَأَلَّفَ‌ بَيْنَ‌ قُلُوبِكُمْ‌» (آل عمران: 103) به ياد آوريد كه شما قبل از اسلام با يكديگر دشمن بوديد، پس خداوند ميان دل‌هاى شما الفت برقرار كرد. چنانكه ميان قبيله‌ى اوس و خزرج يك‌صد و بيست سال درگيرى و فتنه بود و اسلام ميان آنان صلح برقرار كرد. اصلاح و آشتى دادن، سبب دريافت بخشودگى و رحمت از جانب خداوند شمرده شده است. ♻️«إِنْ‌ تُصْلِحُوا وَ تَتَّقُوا فَإِنَّ‌ اللّٰهَ‌ كٰانَ‌ غَفُوراً رَحِيماً»(نساء: 129) و هركس واسطه‌گرى خوبى ميان مسلمانان انجام دهد،پاداشِ‌ در شأن دريافت خواهد كرد. ♻️«مَنْ‌ يَشْفَعْ‌ شَفٰاعَةً‌ حَسَنَةً‌ يَكُنْ‌ لَهُ‌ نَصِيبٌ‌ مِنْهٰا»(نساء: 85) ✔️اسلام براى اصلاح ميان مردم،احكام ويژه‌اى قرار داده است،از جمله: 1.دروغ كه از گناهان كبيره است،اگر براى آشتى و اصلاح گفته شود،جرم و گناهى ندارد.«لا كذب على المصلح» (بحارالانوار،ج69،ص242.) 2.نجوا و درگوشى سخن گفتن كه از اعمال شيطان و مورد نهى است،(مجادله: 10) اگر براى اصلاح و آشتى دادن باشد،منعى ندارد. «لاٰ خَيْرَ فِي كَثِيرٍ مِنْ‌ نَجْوٰاهُمْ‌ إِلاّٰ مَنْ‌ أَمَرَ بِصَدَقَةٍ‌ أَوْ مَعْرُوفٍ‌ أَوْ إِصْلاٰحٍ‌ بَيْنَ‌ النّٰاسِ‌»(نساء: 114) 3. بااينكه عمل به سوگند،واجب و شكستن آن حرام است،امّا اگر كسى سوگند ياد كند كه دست به اصلاح و آشتى دادن ميان دو نفر نزند،اسلام شكستن اين سوگند را مجاز مى‌داند. وَ لاٰ تَجْعَلُوا اللّٰهَ‌ عُرْضَةً‌ لِأَيْمٰانِكُمْ‌ أَنْ‌ ... تُصْلِحُوا بَيْنَ‌ النّٰاسِ‌(بقره: 224) 4. بااينكه عمل به وصيّت،واجب و ترك آن حرام است،امّا اگر عمل به وصيّت،ميان افرادى فتنه و كدورت مى‌آورد،اسلام اجازه مى‌دهد كه وصيّت ترك شود تا ميان مردم صلح و صفا حاكم باشد. «فَمَنْ‌ خٰافَ‌ مِنْ‌ مُوصٍ‌ جَنَفاً أَوْ إِثْماً فَأَصْلَحَ‌ بَيْنَهُمْ‌ فَلاٰ إِثْمَ‌ عَلَيْهِ‌» (بقره: 182) @The_Holy_Quran_114
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بِسْمِ‌ اللّٰهِ‌ الرَّحْمٰنِ‌ الرَّحِيم «...حَسْبِيَ اَللّٰهُ لاٰ إِلٰهَ إِلاّٰ هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَ هُوَ رَبُّ اَلْعَرْشِ اَلْعَظِيمِ»؛ (توبه: 129) @The_Holy_Quran_114