eitaa logo
اعجاز قرآن کریم
21 دنبال‌کننده
17 عکس
8 ویدیو
3 فایل
🌟بسم الله الرّحمن الرّحیم🌟 💫به گروه اعجاز قرآن کریم خوش آمدید.💫 @The_Holy_Quran114 ✨با محوریت ⭐تدبر در آیات الهی ⭐بیان ظرافت های معنایی آیات ⭐تبيين ابعاد اعجاز قرآن کریم 📂باز نشر مطالب، با لینک کانال لطفا... 📂همگی مبلغ قرآن کریم باشیم.
مشاهده در ایتا
دانلود
اعجاز قرآن کریم
#تمثیل_در_قرآن #تمثيلات_قرآن 🔘تمثيل #انفاق فى سبيل اللّه ✔️حضرت محمّد (ص): "مثل المؤمنين فى توا
🔘تمثيل انفاق رياكارانه ✔️حضرت على (ع): "كلّ‌ حسنة لا يراد بها وجه الله تعالى فعليها قبح الرّيا و ثمرتها قبح الجزاء " هر كار نيكى كه خداى تعالى به آن اراده نشود زشتى ريا بر آن بار است و ميوه‌اش بد جزا داده شدن است. (غرر الحكم، ص 549) 1-دانه بر سنگ سخت افشاندن! 🌾يٰا أَيُّهَا الَّذِينَ‌ آمَنُوا لاٰ تُبْطِلُوا صَدَقٰاتِكُمْ‌ بِالْمَنِّ‌ وَ الْأَذىٰ‌ كَالَّذِي يُنْفِقُ‌ مٰالَهُ‌ رِئٰاءَ النّٰاسِ‌ وَ لاٰ يُؤْمِنُ‌ بِاللّٰهِ‌ وَ الْيَوْمِ‌ الْآخِرِ فَمَثَلُهُ‌ كَمَثَلِ‌ صَفْوٰانٍ‌ عَلَيْهِ‌ تُرٰابٌ‌ فَأَصٰابَهُ‌ وٰابِلٌ‌ فَتَرَكَهُ‌ صَلْداً لاٰ يَقْدِرُونَ‌ عَلىٰ‌ شَيْ‌ءٍ مِمّٰا كَسَبُوا وَ اللّٰهُ‌ لاٰ يَهْدِي الْقَوْمَ‌ الْكٰافِرِينَ‌ (بقره/264) 🌾"اى اهل ايمان صدقات خود را به سبب منّت و آزار تباه نسازيد مانند آن كه مال خود را از روى ريا انفاق مى‌كند و ايمان به خدا و روز قيامت نمى‌آورد. مثل چنين مرد رياكار بدان ماند كه دانه را بر قطعه سنگى كه قشر نازكى از خاك بر آن باشد، بپاشد و تند بارانى غبار آن را بشويد و آن را صاف كند و توانايى به دست آوردن حاصلى را از آن نداشته باشند و خداوند كافران را هدايت نمى‌نمايد." شأن نزول آیه مفضّل بن صالح بعد از يك واسطه از امام باقر (ع) يا امام صادق (ع) نقل نمايد كه اين آيه دربارۀ عثمان بن عفّان نازل گرديده كه از او به معاويه و پيروان او نيز سرايت كرده است. و نيز سلام بن مستنير از امام باقر (ع) روايت نمايد كه اين آيه دربارۀ عثمان بن عفان نازل شده است . 🌿دانه‌هاى چندى در مشت گرفته تا بيفشاند شايد كه ثمر و نتيجه‌اى به او بازپس دهد. و اگر از چنگ حوادث روزگار سالم برهد، در روز برداشت، انبان او نيز چون نيك‌بختان سعادت پيشه، تهى نباشد بلكه دلشاد باشد از كشتۀ خود كه چنين نتيجۀ نيكويى داشته است. امّا اين زارع ديوانه و ناشى را ببين! به جاى اين كه دانه‌ها را در زمينى قابل كشت و مستعد بپاشد، بر سنگى ستبر و سخت غير قابل كشت و رويش كه در مسير خود يافته مى‌ريزد و مسرور از اين كشت خود!! سنگ را زمينۀ رويش نيست، فقط‍‌ قشر نازكى از خاك و غبار بر آن نشسته كه آن نيز به وسيلۀ باران تندى كه ببارد شسته مى‌شود و كاملا صاف مى‌گردد. اين بيچاره با چنين كشت بى‌فايده و بى‌اثر اگر به انتظار نتيجۀ آن نشيند، كارى است بيهوده و زحمتى است بر باد رفته. كه سنگ را نشايد جوانه‌اى پروراندن و ميوه‌اى دادن، چه، زمينۀ آن را دارا نمى‌باشد. او با اين كار خود طرفى به جايى نخواهد بست و راه به سعادتى نخواهد جست. آخر كار نيز سرافكنده و چشم گريان است و بر زبانش كلمۀ«... ربّ‌ ارجعون... »جارى است. @The_Holy_Quran_114
🔘تمثيل انفاق رياكارانه 🍃اين مثل كسانى است كه انفاق مى‌كنند امّا از روى ريا و براى جلب توجّه مردم و كسب شهرت و آوازه، نه براى خشنودى و رضايت خدا. 🍃در هنگام عمل انفاق، به مردم هم منّت گذاشته و با زبان و افعال خود به آزار و اذيّت آنان نيز مى‌پردازند. 🍃به نفس عمل و حقيقت آن هم اعتقاد و اطمينانى ندارند؛ ليكن در انظار عموم بخششى مى‌كنند تا وجهۀ «حاتم طايى» را يدك كشند كه اعمال اين رياكاران سود و بهره‌اى برايشان در بر ندارد بلكه باطل و بى‌اثر است كه خدا اعمال متّقين را قبول مى‌كند. (إِنَّمٰا يَتَقَبَّلُ‌ اللّٰهُ‌ مِنَ‌ الْمُتَّقِينَ‌ -«مائده/27») 🍃و اعمالشان در ميزان حق و سنجش "يوم البعث " وزنى دارد و جايگاهشان نيز "جنّات الفردوس" است. ♦️امّا رياكاران و كافران، اعمالشان حبط‍‌ خواهد شد و در مقياس قيامت وزنى نخواهد داشت كه قرآن فرمايد: «اى رسول، به امّت بگو كه مى‌خواهيد شما را به زيانكارترين مردم آگاه سازم‌؟ زيانكارترين مردم آنها هستند كه عمرشان را در راه حيات دنيوى تباه كردند و به خيال باطل مى‌پنداشتند نيكوكارى مى‌كنند. همين دنياطلبانند كه به آيات خداى خود كافر شدند و روز ملاقات خدا را انكار كردند. لذا اعمالشان همه تباه گشته و روز قيامت آنها را هيچ وزن و ارزشى نخواهيم داد. اينان چون كافر شده و آيات و پيامبران مرا استهزاء كردند به آتش دوزخ كيفر خواهند يافت.» (كهف/106-103) 🔰تفسير ... كسى كه در انفاق خود مرتكب ريا مى‌شود در ريا كردنش و در ترتب ثواب بر انفاقش حال سنگ صافى را دارد كه مختصرى خاك روى آن باشد همين‌كه بارانى تند بر آن ببارد، همين بارانى كه مايۀ حيات زمين و سرسبزى آن و آراستگى‌اش به گل و گياه است، در اين سنگ خاك‌آلود چنين اثرى ندارد و خاك نامبرده در برابر آن باران دوام نياورده به كلى شسته مى‌شود، تنها سنگى سخت مى‌ماند كه نه آبى در آن فرومى‌رود و نه گياهى از آن مى‌رويد... بدون اين كه نقصى و قصورى در ناحيۀ آب‌وخاك باشد. ♦️حال و احوال رياكار نيز چنين است. براى اين كه وقتى رياكار در عمل خود خدا را در نظر نمى‌گيرد ثوابى بر عملش مترتّب نمى‌شود هر چند كه جرم عمل هيچ نقص و قصورى ندارد، چون انفاق سببى است روشن براى ترتب ثواب، ليكن به خاطر اين كه قلب صاحبش چون سنگ است استعداد پذيرفتن رحمت و كرامت ندارد . @The_Holy_Quran_114
✔️پرسش‌هاى مهم پاسخ‌هاى كوتاه ⁉️آيا خدا به عبادات ما نياز دارد كه فرمان داده نماز بخوانيم و رو به كعبه بايستيم‌؟ اگر همۀ مردم رو به خورشيد خانه بسازند چيزى به خورشيد اضافه نمى‌شود و اگر همه مردم پشت به خورشيد خانه بسازند، چيزى از خورشيد كم نمى‌شود. خورشيد نيازى به مردم ندارد كه رو به او كنند، اين مردم هستند كه براى دريافت نور و گرما بايد خانه‌هاى خود را رو به خورشيد بسازند. خداوند به عباداتِ‌ مردم نيازى ندارد كه فرمان داده نماز بخوانند. اين مردم هستند كه با رو كردن به او از الطاف خاص الهى برخوردار مى‌شوند و رشد مى‌كنند. قرآن مى‌فرمايد: اگر همۀ مردم كافر شوند، ذرّه‌اى در خداوند اثر ندارد، زيرا او از همۀ انسان‌ها بى‌نياز است. «اِن تكفروا انتم و مَن فى الارض جيمعاً فانّ‌ اللّه لغنىٌّ‌ حميد» (ابراهیم: 8) @The_Holy_Quran_114
اعجاز قرآن کریم
✔️سوره مبارکه بقره «آیه 1» ♻️الم #سؤال ⁉️بهترين نظر در باره حروف مقطعه قرآن چيست ؟ #پاسخ شا
💠بقره «٩» يُخَادِعُونَ‌ اللَّهَ‌ وَ الَّذِينَ‌ آمَنُواْ وَ مَا يَخْدَعُونَ‌ إِلّا أَنْفُسَهُمْ‌ وَ مَا يَشْعُرُونَ‌ 💠(منافقان به پندار خود) با خداوند و مؤمنان نيرنگ مى‌كنند در حاليكه جز خودشان را فريب نمى‌دهند، امّا نمى‌فهمند! ⁉️چرا با اينكه منافقان به خدا و پيامبر صلى الله عليه و آله نيرنگ ميزنند، ولى خداوند مى فرمايد: جز خودشان را فريب نمى‌دهند ؛«وَمَا يَخْدَعُونَ‌ إِلّا أَنْفُسَهُمْ‌ » ؟ ✔️مراد از حيله ومكر منافقان با خدا، يا خدعه ونيرنگ آنان با احكام خدا و دين الهى است كه آنرا مورد تمسخر و بازيچه قرار مى‌دهند و يا به معناى فريبكارى نسبت به پيامبر خداست. ✔️يعنى همانگونه كه اطاعت و بيعت با رسول‌خدا، اطاعت و بيعت با خداست ١ خدعه با رسول‌خدا به منزله خدعه با خدا مى‌باشد كه روشن است اينگونه فريبكارى و نيرنگ بازى با دين، خدعه و نيرنگ نسبت به خود است. ✔️چنانكه اگر پزشك، دستور مصرفِ‌ دارويى را بدهد و بيمار به دروغ بگويد كه آنها را مصرف كرده‌ام، به گمان خودش پزشك را فريب داده و در حقيقت خود را فريب داده است و فريب پزشك، فريب خود اوست . ✅اين تمثيل درمورد آيه ٤٣ سوره فاطر نيز بكار رفته است كه خداوند مى‌فرمايد: ✔️«لا يحيق المكر السّىء الاّ باهله» اين نيرنگ‌ها تنها دامان صاحبانش را مى‌گيرد. 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 💠بقره «١٠ »فِى قُلُوبِهِمْ‌ مَّرَضٌ‌ فَزَادَهُمْ‌ اللَّهُ‌ مَرَضاً وَ لَهُمْ‌ عَذَابٌ‌ أَلِيمٌ‌ بِمَا كَانُواْ يَكْذِبُونَ‌ 💠در دلهاى منافقان، بيمارى است پس خداوند بيمارى آنان را بيافزايد و براى ايشان عذابى دردناك است، به سزاى آنكه دروغ مى‌گويند. ⁉️منظور از اينكه خدا بيمارى منافق را زياد مى كند چيست ؟ ✔️مثال منافق، به لاشه ومردارى بد بو مى‌ماند كه در مخزن آبى افتاده باشد. هر چه آب در آن بيشتر وارد شود، فسادش بيشتر شده و بوى نامطبوع و آلودگى آن افزايش مى‌يابد. ✔️نفاق، همچون مردارى است كه اگر در روح و دل انسان باقى بماند، هر آيه و حكمى كه از طرف خداوند نازل شود، به جاى تسليم شدن در برابر آن، دست به تظاهر و رياكارى مى‌زند و يك گام بر نفاق خود مى‌افزايد. ✔️اين روح مريض، تمام افكار و اعمال او را، رياكارانه و منافقانه مى‌كند و اين نوعى افزايش بيمارى است. «فزادهم اللّه مرضاً» 🔰اين پاسخ در باره آيه ٣٦ سوره انبيا نيز به كار مى‌رود كه كفار با ديدن پيامبرصلى الله عليه وآله لجاجت بيشترى مى‌ورزند. 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 ⁉️نفاق چه نوع بيمارى است ؟ ✔️نفاق، يك مرض روحى ومنافق بيمار است. همانطور كه بيمار، نه سالم است و نه مرده، منافق هم نه مؤمن است و نه كافر. «فى قلوبهم مرض» @The_Holy_Quran_114
🍀بقره «٢٠» يَكَادُ الْبَرْقُ‌ يَخْطَفُ‌ أَبْصَارَهُمْ‌ كُلَّمَآ أَضَآءَ لَهُم مَّشَوْاْ فِيهِ‌ وَ إِذَآ أَظْلَمَ‌ عَلَيْهِمْ‌ قَامُواْ وَ لَوْ شَآءَ اللَّهُ‌ لَذَهَبَ‌ بِسَمْعِهِمْ‌ وَ أَبْصَارِهِمْ‌ إِنَّ‌ اللَّهَ‌ عَلَى كُلِّ‌ شَىءٍ قَدِيرٌ 🍀نزديك است كه برق، نور چشمانشان را بربايد. هرگاه كه (برق آسمان در آن صحراى تاريك وبارانى) براى آنان بدرخشد، در آن حركت كنند، ولى همين كه تاريكى، ايشان را فرا گرفت بايستند و اگر خداوند بخواهد، شنوايى و بينايى آنان را (از بين) مى‌برد، همانا خداوند بر هر چيزى تواناست. ⁉️در اين آیه آمده است: «خداوند بر هر چيزى تواناست» اين با محال بودن بعضى از كارها چگونه قابل جمع است‌؟ 🔰هرگاه گفته مى‌شود: خداوند بر هر كارى قادر است، مراد كارهاى ممكن است. مثلاً اگر گفتيم فلانى رياضى‌دان است، معنايش آن نيست كه بتواند حاصل جمع (٢+٢) را ٥ بياورد. زيرا اين امر محال است، نه آنكه آن شخص قادر بر جمع نمودن آن نباشد. @The_Holy_Quran_114
🌸بقره «٢٥ »وَ بَشِّرِ الَّذِينَ‌ آمَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ‌ أَنَّ‌ لَهُمْ‌ جَنَّاتٍ‌ تَجْرِى مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ كُلَّمَا رُزِقُواْ مِنْهَا مِنْ‌ ثَمَرَۀٍ‌ رِّزْقاً قَالُواْ هَذَا الَّذِى رُزِقْنَا مِن قَبْلُ‌ وَ أُتُواْ بِهِ‌ مُتَشَابِهاً وَ لَهُمْ‌ فِيهَا أَزْوَاجٌ‌ مُّطَهَّرَۀٌ‌ وَ هُمْ‌ فِيهَا خَالِدُونَ‌ 🌺و كسانى را كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام داده‌اند، مژده بده كه برايشان باغهايى است كه نهرها از پاى (درختان) آن جارى است، هرگاه ميوه‌اى از آن (باغها) به آنان روزى شود، گويند: اين همان است كه قبلاً نيز روزى ما بوده، در حالى كه همانند آن نعمت‌ها به ايشان داده شده است (نه خود آنها) و براى آنان در بهشت همسرانى پاك و پاكيزه است و در آنجا جاودانه‌اند. ⁉️چرا ايمان بر عمل صالح مقدم شده است ؟ 🌺 در قرآن، معمولاً ايمان و عمل صالح در كنار هم مطرح شده است، ولى ايمان بر عمل صالح مقدم قرار گرفته است. 🌸آرى، اگر اتاقى از درون نورانى شد، شعاع اين نور از روزنه و پنجره‌ها بيرون خواهد زد. ايمان، درونِ‌ انسان را نورانى و قلب نورانى، تمام كارهاى انسان را نورانی مى‌كند. @The_Holy_Quran_114
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 نوشته اند برای زیارت زهرا(س) بسوی مرقد تو رهسپار باید شد ▪️سالروز رحلت شهادت گونه حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها تسلیت باد. @The_Holy_Quran_114
✔️نماز و بازدارندگى از منكرات اُتْلُ‌ مٰا أُوحِيَ‌ إِلَيْكَ‌ مِنَ‌ الْكِتٰابِ‌ وَ أَقِمِ‌ الصَّلاٰةَ‌ إِنَّ‌ الصَّلاٰةَ‌ تَنْهىٰ‌ عَنِ‌ الْفَحْشٰاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ لَذِكْرُ اللّٰهِ‌ أَكْبَرُ وَ اللّٰهُ‌ يَعْلَمُ‌ مٰا تَصْنَعُونَ‌ «عنکبوت: 45» آنچه را از كتاب(آسمانى قرآن)به تو وحى شده تلاوت كن و نماز را به پا دار،كه همانا نماز (انسان را)از فحشا و منكر بازمى‌دارد و البتّه ياد خدا بزرگ‌تر است و خداوند آنچه را انجام مى‌دهيد مى‌داند. : ⁉️چگونه نماز فرد و جامعه را از فحشا و منكر بازمى‌دارد ؟ : 1.ريشه‌ى تمام منكرات غفلت است و خداوند در آيه 179 سوره‌ى اعراف،انسان غافل را از حيوان بدتر شمرده است. «أُولٰئِكَ‌ كَالْأَنْعٰامِ‌ بَلْ‌ هُمْ‌ أَضَلُّ‌ أُولٰئِكَ‌ هُمُ‌ الْغٰافِلُونَ‌» و نماز چون ياد خدا و بهترين وسيله‌ى است،پس‌زمينۀ منكرات را از بين مى‌برد. 2.اقامه‌ى نماز و داشتن رنگ الهى، مانع گرفتن رنگ شيطانى است.چنانكه كسى كه لباس سفيد بپوشد،حاضر نيست در جاى كثيف و آلوده بنشيند. 3.در كنار نماز،معمولاً توصيه به زكات شده است،كه فرد را از منكر بخل و بى‌تفاوتى در برابر محرومان و جامعه را از منكر فقر كه زمينه‌ى رويكرد به منكرات است،رها مى‌سازد. 4.نماز،داراى احكام و دستوراتى است كه رعايت هريك از آنها انسان را از بسيارى گناهان بازمى‌دارد ،مثلاً: *شرط‍‌ حلال بودن مكان و لباس نمازگزار، انسان را از تجاوز به حقوق ديگران بازمى‌دارد . *رعايت شرط‍‌ پاك بودن آب وضو،مكان،لباس و بدن نمازگزار،انسان را از آلودگى و بى‌مبالاتى دور مى‌كند. *شرط‍‌ اخلاص،انسان را از منكر شرك،ريا و سُمعه بازمى‌دارد . *شرط‍‌ قبله،انسان را از منكر بى‌هدفى و به هر سو توجّه كردن بازمى‌دارد . *ركوع و سجده،انسان را از منكر تكبّر بازمى‌دارد . *توجّه به پوشش مناسب در نماز،انسان را از منكر برهنگى و بى‌حيايى حفظ‍‌ مى‌كند. *توجّه به عدالت امام جماعت،سبب دورى افراد از فسق و خلاف مى‌شود. *نماز جماعت،انسان را از گوشه‌گيرى نابجا نجات مى‌دهد. *احكام و شرايط‍‌ نماز جماعت،بسيارى از ارزش‌ها را زنده مى‌كند از جمله: مردمى بودن، جلو نيافتادن از رهبر،عقب نماندن از جامعه،سكوت در برابر سخن حقّ‌ امام جماعت،نظم و انضباط‍‌،ارزش‌گذارى نسبت به انسان‌هاى با تقوا،دورى از تفرقه، دورى از گرايش‌هاى مذموم نژادى، اقليمى،سياسى و حضور در صحنه كه ترك هريك از آنها،منكر است. *لزوم تلاوت سوره حمد در هر نماز،رابطه‌ى انسان را با آفريننده‌ى جهان، «رَبِّ‌ الْعٰالَمِينَ‌» ، با تشكّر،تعبّد و خضوع در برابر او، «إِيّٰاكَ‌ نَعْبُدُ» با توكّل و استمداد از او، «إِيّٰاكَ‌ نَسْتَعِينُ‌» ،با توجّه و يادآورى معاد، «مٰالِكِ‌ يَوْمِ‌ الدِّينِ‌» با رهبران معصوم و اولياى الهى، «أَنْعَمْتَ‌ عَلَيْهِمْ‌» ، با برائت از رهبران فاسد، «غَيْرِ الْمَغْضُوبِ‌» و رابطه‌ى انسان را با ديگر مردم جامعه «نَعْبُدُ و نَسْتَعِينُ‌» بيان مى‌كند كه غفلت از هريك از آنها منكر،يا زمينه‌ساز منكرى بزرگ است. @The_Holy_Quran_114