♻️اطلاعات آمارى پيرامون #قُرآن_کریم
💐تعداد سورههاى قُرآن: 114 سوره
💐تعداد جزءها و حزبها و ربعهاى آن: 30-60-240
💐تعداد آياتش (بدون بسماللّه الرحمن الرحيم سورههاى غيرحمد): 6236 آيه
💐تعداد كلماتش: 77845 كلمه
💐تعداد كلماتش (بدون حرف) : 51899 كلمه
💐تعداد حروفش: 330733 حرف
💐تعداد لفظ جلاله (اللّه): 2698 لفظ
💐تعداد مثلها: 360 مثل
💐آيات احكام شرعى: 150 آيه
💐آيات علوم طبيعى: 750 آيه
💐آياتى كه از علم ياد كرده: 80 آيه
💐آمدن همه حروف هجاء در دو آيه:
🍃«ثُمَّ أَنْزَلَ عَلَيْكُمْ مِنْ بَعْدِ الْغَمِّ أَمَنَةً ... وَ اللّٰهُ عَلِيمٌ بِذٰاتِ الصُّدُورِ»(آل عمران: ۱۵۴)
🍃«مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللّٰهِ...»(فتح: ۲۹) تا آخر سوره.
#اعجاز_قرآن_کریم
@The_Holy_Quran_114
♻️#اسامى_قرآن_کریم
✅ قرآن در اصل به معناى خواندن است و مصدر «قرأتُ» به معناى تلاوت كردم مىباشد.
✅اين كتاب، قرآن (خواندن) ناميده شده، با آنكه [در حقيقت ]مقروء (خوانده شده) است، همچنانكه مكتوب (نوشته شده) هم، كتاب (نوشتن) ناميده شده است؛ پس ]در اين گونه موارد[مصدر به جاى اسم مفعول قرار گرفته است.
✅برخى از اسامى قرآن عبارت است از:
🔅- الكتاب: به معنى مكتوب.
🔅- المصحف: چون كه قرآن از صحيفهها تشكيل شده است.
🔅- الذكر: زيرا در آن فرايض و احكام ذكر شده است.
🔅- الفرقان: زيرا در آن بين حق و باطل فرق گذاشته مىشود.
✅در كتاب بحارالانوار علامه مجلسى آمده است كه ابنسنان گفت: از امام جعفر صادق عليه السلام درباره قرآن و فرقان سؤال كردم كه آيا اين دو يك چيزند؟
🔅حضرت فرمود: قرآن همه كتاب است و فرقان محكماتى است كه عمل به آن واجب است.
✅اما در نامگذارى سوره
✔️ گفته شده كه
🔅اين نامگذارى باعث مىشود كه هر سوره از سورههاى ديگر روشن و متمايز شود
🔅و نيز سوره به معنى قطعه و طائفه است
🔅و نيز سوره ناميده شده به جهت اين كه هر سوره معظّم و شريف است.
✅وقتى گفته مىشود: لفلان سُورة فى الناس؛ يعنى فلانى داراى رفعت و شرف در ميان مردم است و به ديوارهاى شهر به خاطر بلندى و ارتفاعش سورالمدينة گفته مىشود.
#اعجاز_قرآن_کریم
@The_Holy_Quran_114
♻️#ترتيب_نزول_قرآن
🔆 واضحاست كه قرآنى كه پيش روى ما قرار دارد به حسب نزول مرتب نشده است.
✳️اولين سورهاى كه از قرآن نازل شده؛ يعنى سوره علق «اِقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ...» در اواخر مصحف قرار دارد در حالى كه سوره بقره در صدر قرآن آمده و سوره بقره از جمله سورههاى آخرى است كه نازل شده است.
✳️علماى اهلسنت در مسأله ترتيب قرآن با هم اختلاف دارند، دراين كه آيا اين ترتيب توقيفى است (يعنى به دستور پيامبر اکرم (ص) انجام گرفته است) يا اين كه اجتهادى است و از جانب صحابه صورت گرفته است.
✳️اين امر از دو جهت مورد مناقشه است:
✅اول: ترتيب آيات در يك سوره:
در اين امر علماى اهل سنت اجماع دارند بر اين كه توقيفى است. پس هرگاه آيه و يا آياتى از قرآن نازل مىشد، پيامبر به كاتبان وحى دستور مىداد تا آن را در جايى مشخص از سوره معينى قرار دهند.
✅دوم: ترتيب سورهها نسبت به يكديگر در مصحف كه در آن اختلاف كردهاند.
🔆جلالالدين سيوطى در كتابش «الإتقان فى علوم القرآن» مىگويد:
🔅اما ترتيب سورهها در اينكه توقيفى است يا اجتهادى از جانب صحابه، در آن اختلاف است.
🔅جمهور از علما نظر دوم را قبول دارند كه از جمله ايشان مالك و قاضى ابىبكر (بنابريكى از دو قولش) است.
#اعجاز_قرآن_کریم
@The_Holy_Quran_114
✅آخرين سورهاى از #قرآن_کریم كه نازل شده است
✳️ امامرضا عليه السلام از پدرش عليه السلام روايت كرده كه فرمود:
🔅اولين سورهاى كه نازل شده إقرأ است و آخرين سورهاى كه نازل شده «إِذٰا جٰاءَ نَصْرُ اللّٰهِ وَ الْفَتْحُ» است .
✳️ترمذى و حاكم از عبداللّه بن عمر نقل كردهاند كه گفت: آخرين سورهاى كه نازل شده سوره مائده و فتح است و در حديث مشهور عثمان آمده كه آخرين سوره، سوره برائت (توبه) است.
✅آخرين آيهاى از قرآن كه نازل شده است.
🔅 دانستيم كه اولين آيهاى كه از قرآن نازل شده، «اِقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ» است. آخرين آيه كه نازل شده كدام است؟
✳️آيا آيه شريفه زير است:
🔅- «اَلْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلاٰمَ دِيناً» ؛ 🔅«امروز دين شما را كامل كردم؛ و نعمت خود را بر شما تمام نمودم؛ و اسلام را به عنوان آيين (جاودان) شما پذيرفتم».
✅جواب: اين آيه آخرين آيه از آيات تشريعى است كه نازل شده، ليكن آخرين آيهاى نيست كه از قرآن نازل شده است.
✅آخرين آيهاى كه به حسب قول راويان نازل شده در آخر سوره بقره است آنجا كه خداوند تعالى مىفرمايد:
🔅- «وَ اتَّقُوا يَوْماً تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللّٰهِ ثُمَّ تُوَفّٰى كُلُّ نَفْسٍ مٰا كَسَبَتْ وَ هُمْ لاٰ يُظْلَمُونَ» ؛ 🔅«و از روزى بپرهيزيد (و بترسيد) كه در آن روز، شما را به سوى خدا باز مىگردانند؛ سپس به هر كس، آنچه انجام داده، بطور كامل باز پس داده مىشود؛ و به آنها ستم نخواهد شد. (چون هر چه مىبينند، نتايج اعمال خودشان است)».
✳️ بعضى از راويان گفتهاند آخرين آيهاى كه نازل شده آيه ربا است و بعضى گفتند آيه دَين است و بعضى گفتهاند آيه كلاله است، همه اينها آيات تشريعى است و معقول نيست كه بعد از آيه: «اَلْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ» نازل شده باشد.
#اعجاز_قرآن_کریم
@The_Holy_Quran_114
#اطّلاعات_كلّى_قرآنى
#سؤال 1⃣
⁉️كلمهى سوره به چه معناست؟
♻️«سوره» به معنى قاب و چارچوب محدودكننده يك چيز، و نيز به معنى ديوار است و سوره يكى از اين گونه چارچوبها است كه مجموعهاى از انديشههاى معين را محدود مىكند، و در مجموع شخصيّتى مشترك را در اختيار ما قرار مىدهد، و شايد بتوانيم از آن، در قياس با تعبيرهاى واحد گرما و واحد نور يا هر كميت ديگر، به واحد فكرى تعبير كنيم.
🔰و اين لفظ بهتر از تعبير كردن به (فصل، بخش، مبحث و...) است، بدان سبب كه لفظ «سوره» دلالت بر جدا كردن بخشى از قرآن از بخشى ديگر و تقسيم كردن آن به چند قسمت نيست كه ممكن است شخص را به انديشههايى دور از حقيقت قرآن بكشاند، بلكه دلالت بر مركز همكارى ميان افكار آن مجموعه قرآنى دارد كه يك سوره را مىسازد، و چنان است كه مىتوانيم آن را در ضمن يك قالب و چارچوب بگنجانيم و يك واحد فكرى مستقل بدانيم.
#اعجاز_قرآن_کریم
@The_Holy_Quran_114
#اطّلاعات_كلّى_قرآنى
سؤال 2⃣:
⁉️سورههاى قرآن داراى چه تقسيمبندىهاى كلّى است؟
🔆سورههاى قرآن داراى سيزده، گروهبندى است:
در حديثى از پيامبر صلى الله عليه و آله وسلم اين چنين مىخوانيم: به من «طِوال» داده شد به عوض تورات، «مِئِين» داده شد به عوض انجيل، «مثانى» داده شده به عوض زبور و با «مفصّلات» كه ٦٧ سوره است، تفضيل داده شدم:
🔰1- طِوال: بقره ، آلعمران ، نساء ، مائده ، انعام ، اعراف ، انفال ، توبه و يونس . هرچند سورههاى طوال را هفت سوره دانستهاند ولى با توجّه به تصريح امام باقر (عليهالسلام) به اين كه سورهى يونس «من السابعة» است، بايد اين سوره را نيز جزو اين هفت تا بدانيم و براى اين كار چارهاى نداريم جز اين كه دو سورهى انفال و توبه را يكى بدانيم. (به سورهى توبه مراجعه شود).
🔰2- مِئين: إسراء ، كهف ، مريم ، طه ، انبيا ، حج و مؤمنون (علت نامگذارى به مِئين اين است كه آيات آنها حدوداً صد آيه با كمى بيشتر يا كمتر است).
🔰3- مفصّلات: از سورهى فتح تا آخر قرآن - مجموعا ٦٧ سوره طبق حديث فوق -. (علّت اين نامگذارى فاصله افتادن اين سورهها از يكديگر به صورت فراوان به وسيلهى بسم الله است، و يا اين كه داراى آيات زياد به فاصلههاى كوتاه مىباشند).
سورههاى مفصّل به سه قسم: طوال، اوساط و قصار تقسيم شده است: طوال از سورهى « فتح » تا « نبأ » ، اوساط از سورهى « نبأ » تا « ضحى » و قصار از سورهى « ضحى » تا آخر قرآن است.
🔰4- مَثانى: مابقى سورهها. سورههايى كه حجم آنها كمتر از مئين و بيشتر از مفصّلات هستند. (شايد اطلاق مثانى به اين سورهها، دو گروه بودن آنها باشد: گروه اول سورههاى هود تا نحل كه حجم آنها بيش از مئين است. گروه دوم سورههاى نور تا احقاف كه حجم آنها بيشتر از مفصّلات است). ١
در اين ميان، سورهى حمد در اين گروهبندىها گنجانده نشده است، زيرا حمد برابرى با كلّ قرآن مىكند، چنان كه در آيهى ٨٧ سورهى حجر آمده است: «وَ لَقَدْ آتَيْناكَ سَبْعاً مِنَ الْمَثانِي وَ الْقُرْآنَ الْعَظِيمَ» و در روايات زيادى تأكيد شده است كه منظور از «سَبْعاً مِنَ الْمَثانِي» سورهى حمد است. (توضيح بيشتر در سورهى حمد ) .
✅کديگر گروهبندىهاى سورهها:
🔰5- طواسين: سورهى قصص كه ابتداى آن «طس» آمده است و دو سورهى نمل و شعراء كه با «طسم» شروع شدهاند. در روايتى آمده است كه: هر كس طواسين ثلاث (سورهى شعراء و نمل و قصص كه همه با طس شروع شدهاند) را در شب جمعه بخواند از اولياء اللَّه خواهد بود، و در جوار او و سايهى لطف و حمايتش قرار مىگيرد.
🔰6- حواميم: هفت سوره در قرآن هستند كه با «حم» شروع شدهاند. اين سورهها پى در پى بوده و عبارتند از: غافر ، فصلت ، شورى ، زخرف ، دخان ، جاثيه ، احقاف . از سورههاى حواميم تعبير به تاج و مغز قرآن شده است (به سورهى غافر مراجعه شود).
7- مسبِّحات: مسبِّحات سورههايى است كه با «سَبَّحَ لِلّهِ» يا «يُسَبِّحُ لِلّهِ» آغاز مىشود و آن شش سوره است: سورههاى حديد ، حشر ، صف ، جمعه ، تغابن و اعلى . نقل شده است كه هر كس همهى مسبِّحات را تلاوت كند قائم «امام زمان،(عجل ال لهتعالى فرجه الشريف)» را درك خواهد نمود.
🔰8- طولِيين: انعام و اعراف . در حديث از سورهى اعراف تعبير به «اطول الطوليين» شده است.
🔰9- زهراوين: بقره و آلعمران . در حديثى نقل شده است كه پيامبر صلى الله عليه و آله وسلم فرمود: زهراوين را بخوانيد، بقره و آلعمران .
🔰٥10- مُشَقشِقتان: اخلاص و كافرون (اين دو سوره را مشقشقه ناميدهاند چون قارى خود را از نفاق تبرئه مىكند - به سورهى اخلاص مراجعه شود-).
🔰11- قَرينَتَين: انفال و توبه (بين اين دو سوره بسم الله وجود ندارد لذا قرين و نزديك به هم هستند).
🔰12- حمدين: منظور دو سورهى سبأ و فاطر است كه با «الحمد لله» شروع مىشود. در روايت است كه هر كس همهى حمدين- سورهى سبأ و فاطر - را در شب بخواند خدا او را در كَنَف حمايت خود حفظ مىكند، و هر كس در روز بخواند ناراحتى به او نمىرسد، و آن قدر خدا خير دنيا و آخرت به او مىبخشد كه بر قلب كسى خطور نكرده، و آرزوى كسى به آن نرسيده است. ١ البته سورهى حمد نيز با «الحمد لله» شروع شده است ولى اين دو سوره چون چسبيده به هم هستند چنين اسمى دارند.
🔰13- عزائم: سجده ، فصلت ، نجم و علق . (اين سورهها داراى آياتى هستند كه پس از تلاوت كامل آنها «سجده تلاوت» بر انسان واجب مىشود. مراجعه شود به عنوان «نكته» در سورهى سجده )
#اعجاز_قرآن_کریم
@The_Holy_Quran_114
#اطّلاعات_كلّى_قرآنى
#سؤال 3⃣:
⁉️چه تفاوتى بين سورههاى مكّى و مدنى وجود دارد؟
♻️بيشتر سورههاى قرآن (86 سوره) در مكّه نازل شده است، و با توجّه به وضعيت محيط مكّه، و چگونگى حال مسلمانان در آن 13 سال، و همچنين با مطالعهى تاريخ اسلام بعد از هجرت، كاملا روشن مىشود كه چرا لحن سورههاى مكّى با مدنى فرق دارد.
🔆در سورههاى مكّى غالبا بحث از مبدأ و معاد، اثبات توحيد و دادگاه رستاخيز، و مبارزه با شرك و بتپرستى، و تثبيت مقام و موقعيت انسان در جهان آفرينش به ميان آمده است، زيرا دوران مكّه دوران سازندگى مسلمانان از نظر عقيده و تقويت مبانى ايمان به عنوان زيربناى يك نهضت ريشهدار بود.
⏺در دوران مكّه پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله وسلم وظيفه داشت، افكار خرافى بتپرستى را از مغزها بشويد، و به جاى آن روح توحيد و خداپرستى و احساس مسئوليت قرار دهد. انسانهايى را كه در دوران بتپرستى، تحقير شده و شكستخورده بودند، به عظمت مقام و موقعيت خويش آشنا سازد،
⏪و در نتيجه از آن ملت پست و زبون و خرافى و منفى، مردمى باشخصيت، با اراده، با ايمان، و مثبت بسازد،
⬅️و دليل پيشرفت سريع و برقآساى اسلام در مدينه نيز همين زيربناى محكم بود كه در دوران مكّه به دست پيامبر صلى الله عليه و آله وسلم و در پرتوى آيات قرآن ساخته شده بود.
🔁آيات سورههاى مكّى نيز همه متناسب با همين هدف خاص است.
🔁امّا دوران مدينه، دوران تشكيل حكومت اسلامى، دوران جهاد در برابر دشمنان، و دوران ساختن يك جامعهى سالم بر اساس ارزشهاى انسانى و عدالت اجتماعى بود.
☑️لذا سورههاى مدنى در بسيارى از آياتش به جزئيات مسائل حقوقى، اخلاقى، اقتصادى، جزايى و ساير نيازمندىهاى فردى و اجتماعى مىپردازد.
🔘اگر مسلمانان امروز نيز بخواهند عظمت ديرين خود را تجديد كنند، بايد همين برنامه را عيناً اجرا كنند، و اين دو دوران را به طور كامل طى نمايند، و تا آن زيربناى عقيدهاى محكم بنا نشود، مسائل روبنايى، استقامت و استحكامى نخواهد داشت.
📁(تفسير نمونه، جلد 6، صفحه 74)
#اعجاز_قرآن_کریم
@The_Holy_Quran_114
#اطّلاعات_كلّى_قرآنى
#سؤال 4⃣:
⁉️چرا در مكّى و يا مدنى بودن بعضى از سورهها و يا آيات اختلاف شده است؟
🔰 مهمترين علتى كه موجب اختلاف مفسّرين در رابطه با مكّى و يا مدنى بودن سوره و يا آيهاى شده است اين است كه آنها در ملاك مكّى و مدنى بودن اختلاف دارند.
♻️در مجموع سه قول در اين رابطه وجود دارد:
✔️ الف) آياتى كه قبل از هجرت و رسيدن پيامبر به مدينه نازل شده است مكّى است و ما بقى مدنى است حتى اگر در حجة الوداع در مكّه، و يا در منطقهى حديبيه نزديك مكّه نازل شده باشد.
✔️ب) آياتى كه در مكّه و اطراف آن نازل شده باشد، مكّى و آياتى كه در مدينه و يا اطراف آن نازل شده باشد مدنى است. و اگر در غير مكّه و يا مدينه آيه نازل شده باشد، نه مكّى است و نه مدنى مثل آيهى انفال كه در بدر نازل شده است.
✔️ ج) اگر مخاطب آيه كفّار باشند كه بيشتر با «يٰا أَيُّهَا النّٰاسُ» شروع مىشود، اين آيه مكّى است زيرا غالب اهل مكّه كافر بودند و اگر مخاطبِ آيه مؤمنين هستند كه خطاب آن با «يٰا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا» است، آيه مدنى است زيرا غالب اهل مدينه مؤمن بودند.
✅در ميان اين اقوال قول اوّل بيشتر مورد اعتماد بوده (و ملاك تشخيص مكّى از مدنى در اين مجموعه نيز همين اصطلاح است.)
✅غالب مفسّرين معتقد هستند كه 86 سوره در مكّه و 28 سوره در مدينه نازل شده است. بعضى از مفسّرين در مورد 30 سوره اختلاف نظر دارند.
📗التمهيد، جلد 1، صفحه 162
#اعجاز_قرآن_کریم
@The_Holy_Quran_114
#اطّلاعات_كلّى_قرآنى
#سؤال 5⃣
⁉️چه چيزى سورههاى قرآن را از يكديگر متمايز مىكند؟
💠در حالى كه هر يك از سورههاى قرآن محورى مخصوص به خود دارد كه آن را از ساير سورهها متمايز مىكند، امّا تمام سورههاى قرآن در يك محور مشترك با يكديگر تلاقى مىكنند و بر انديشمند دشوار است كه از اين لحاظ ميان آنها جدايى و تميز قرار دهد، زيرا تمام آنها از يك پايه به حركت در مىآيند تا به هدفى واحد برسند،
💠از شناخت خدا حركت مىكنند و به ايمان و پرستش او منجر مىشوند، پس آيات آنها متشابه است، هم چنان كه قرآن خود نيز چنين توصيف كرده است ١، جز اين كه انديشمند در هر سورهاى محورى مىيابد كه آن را از ديگر سورهها متمايز مىكند، به شرح زير:
1⃣: تمام قضايايى كه در واقع و عمل، بدان محور وابسته است در آن سوره مورد بحث قرار مىگيرد، با وجود آنكه آن قضايا- به طبع در سورههاى بلند- متفاوت و حتّى متباين به نظر مىرسند ولى به همان محورى منتهى مىشوند كه در آن سوره مورد بحث قرار گرفته، زيرا بررسى قرآنى نسبت به اين محورها بررسى جامعى است كه تمام جوانب قضيه را در برمىگيرد.
2⃣: قرآن قضايا را با بررسى نظرى مورد مطالعه قرار نمىدهد بلكه در ضمن آيات كريم خود نيروى اجرايى لازم براى بررسى و درمان آنها را نيز به وديعه مىنهد، پس تنها به بيان قانون علمى يا حكم شرعى براى قضيّهى مورد نظر اكتفا نمىكند، بلكه آن را واسطهى توجيه و خاطر نشان ساختن به انسان قرار مىدهد و براى اين كار وسيلههاى مختلفى را به كار مىگيرد كه از برجستهترين آنها يادآورى خدا و آخرت و برانگيختن خرد، و ترساندن، و تشويق، و حتّى صورتپردازى فنّى است كه خوانندهى قرآن را به تطبيق فرمانها و آموزشهاى آن (در عمل) فرا مىخواند
#اعجاز_قرآن_کریم
@The_Holy_Quran_114
#اطّلاعات_كلّى_قرآنى
#سؤال 6️⃣
⁉️منشأ پيدايش اختلاف در تعداد آيات چيست؟
♻️علت اختلاف ظاهرا از اين جهت بوده كه پيامبر صلى الله عليه و آله وسلم اكثر اوقات در آخر آيه، وقف مىكرده و بعضى از اوقات وقف نمىكردهاند.
♻️به همين جهت در تعداد آيات اختلافى پيش آمده و اكثرا ٦٢٣٦ آيه ذكر كردهاند.
عدد ٦٦٦٦ را ميبدى در كتاب «كشفالاسرار» نسبت به جمهور اهل علم داده است. علّت اين انتخاب شايد جهت سر راست بودن آن مىباشد. همچنين خالى بودن قرآنهاى اوّليه از علامت جداكننده آيات از يكديگر باعث مىشده تا وقف بر بعضى آيات صورت نگيرد و يك آيه شمرده شود يا بالعكس.
#اعجاز_قرآن_کریم
@The_Holy_Quran_114
#اطّلاعات_كلّى_قرآنى
#سؤال 7️⃣
⁉️فايدهى شناخت تعداد آيات قرآن چيست و اختلاف بين تعداد آيات منسوب به چه اشخاصى است؟
♻️مفسر بزرگ شيعه، طبرسى در پاسخ به اين سؤال مى گويد:
🔰فايدهى شناختن تعداد آيات اين است كه خواننده قرآن وقتى با انگشتان خود آنها را شمرد ثواب بيشترى خواهد داشت و دست و قلب و زبانش با هم اشتغال به قرآن پيدا كرده و بىشك روز قيامت (به نفع صاحب خود) گواهى خواهند داد.
🔆آنچه اهل كوفه در شمارش آيات بيان كردهاند صحيحتر از آن است كه ديگران گفتهاند زيرا آنان از اميرالمؤمنين على بن ابى طالب (عليهالسلام) گرفتهاند.
🔆و آنچه از رسول اكرم صلى الله عليه و آله وسلم نقل شده است كه فرمود:
🔆فاتحه هفت آيه دارد كه يكى از آنها «بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ» است، قول اهل كوفه را در تعداد آيات سورهى حمد تأييد مىكند.
🔆عدد اهل مدينه منسوب است به ابى جعفر يزيد بن قعقاع قارى و شيبة بن نصاح كه مدنى اوّل (از قاريان صدر اوّل مدينه) و اسماعيل بن جعفر كه مدنى اخير (از قاريان متأخر مدينه) مىباشند.
🔆بعضى گفتهاند: مدنى اوّل، حسن بن على بن ابى طالب (عليهالسلام) و عبد اللَّه بن عمر و مدنى اخير، ابو جعفر و شيبة و اسماعيل مىباشند ولى قول اوّل مشهورتر است.
🔆عدد اهل بصره منسوب است به عاصم بن ابى الصباح جحدرى و ايّوب بن متوكّل كه با هم اختلاف ندارند جز در يك آيه و آن «قالَ فَالْحَقُّ وَ الْحَقَّ أَقُولُ» (آيهى ٨٤ سورهى ص) است كه جحدرى بر خلاف ايّوب آن را يك آيه شمرده است.
🔆عدد اهل مكّه منسوب است به مجاهد بن جبر و به اسماعيل مكّى، و بعضى گفتهاند كه عدد آنها به كسى منسوب نيست بلكه در مصاحف ايشان ديده شده است كه بالاى هر آيه سه نقطه گذاردهاند.
🔆عدد اهل شام منسوب است به عبد اللَّه بن عامر.
#اعجاز_قرآن_کریم
@The_Holy_Quran_114
#اطّلاعات_كلّى_قرآنى
#سؤال8️⃣
⁉️قرآن داراى چند حركت، نقطه، حرف، كلمه، آيه و سوره مىباشد؟
🔆قرآن داراى ١٠١٥٠٣٠ نقطه و ٣٢٣٧١ حرف و ٧٧٧٠١ كلمه مىباشد. همچنين داراى ١١٤ سوره و ٦٢٣٦ آيه است.
🔆قرآن داراى ٩٣٢٤٣ فتحه، ٤٠٤٨ ضمه، ٣٩٥٨٦ كسره، ١٩٢٥٣ تشديد، ١٧٧١ مدّ، و همچنين ٣٢٧٣ همزه، ٤٧٣٧٢ الف و... است.
🔆پيامبر صلى الله عليه و آله وسلم فرمودند:
🔰براى هر آيهاى ظاهرى است و باطنى، و بر هر حرف قرآن حدّى است و هر حدّى را مطّلعى است.
🔆و در حديثى ديگر دارد كه بُطون قرآن تا هفتاد بطن است.
🔆همهى اين اسرار در قرآن مجيد با قلم خداوند متعال به ثبت رسيده است.
🔰در قرآن دو آيه است كه هر يك مشتمل بر ٢٨ حرف عربى است:
✔️1- آيهى «ثُمَّ أَنْزَلَ عَلَيْكُمْ مِنْ بَعْدِ الْغَمِّ أَمَنَةً نُعاساً يَغْشى طائِفَةً مِنْكُمْ ... تا- الصدور» از سورهى آلعمران آيهى ١٥٤ است.
✔️2- آيهى «محمد رسول الله ... تا عظيما» از سورهى فتح آيهى ٢٩ است.
✔️در صفحه- ١٣٢- جلد- ١٩- تفسير طنطاوى تعداد كلمات غير عربى قرآن را تقريبا ٢٦٧ كلمه نقل نموده است.
#اعجاز_قرآن_کریم
@The_Holy_Quran_114