♻️در آيات قرآن کریم، خداوند به مؤمنان، سفارش نموده كه مانند اين الگوها باشيد؛👇
🍃با راستگويان باشيد.
«كُونُوا مَعَ الصّادِقِينَ» (توبه،۱۱۹)
🍃با صالحان همراه شويد.
«أَلْحِقْنِي بِالصّالِحِينَ»(يوسف،۱۰۱)
«وَ أَكُنْ مِنَ الصّالِحِينَ»(منافقون،۱۰)
🍃با نيكوكاران باشيد.
«تَوَفَّنا مَعَ الْأَبْرارِ»(آل عمران،۱۹۳)
🍃با صابران باشيد.
«وَ كَأَيِّنْ مِنْ نَبِيٍّ قاتَلَ مَعَهُ رِبِّيُّونَ كَثِيرٌ فَما وَهَنُوا لِما أَصابَهُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ وَ ما ضَعُفُوا وَ مَا اسْتَكانُوا»(آل عمران،۱۴۶)
🍃چهبسا پيامبرى كه همراه او پيروان بسيارى جنگيدند و كشته شدند،در حالى كه در برابر سختىهايى كه در راه خدا به آنان مىرسيد،مقاومت كردند و هيچ سست نشده و تسليم نشدند.
🍃با پيامبر و پيروان واقعى او باشد.
«لَكُمْ فِي رَسُولِ اللّهِ أُسْوَةٌ»(احزاب،۲۱) ،
«قَدْ كانَتْ لَكُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فِي إِبْراهِيمَ وَ الَّذِينَ مَعَهُ»(ممتحنه،۴)
🍃از سپاسگزاران نعمتها باشيد.
«كُنْ مِنَ الشّاكِرِينَ»(اعراف،۱۴۴)
🍃از اهل عبادت و بندگى باشيد.
«كُنْ مِنَ السّاجِدِينَ»(حجر،۹۸)
🍃عامل به دستورات پروردگار و خدايى باشيد.
«كُونُوا رَبّانِيِّينَ»(آل عمران،۷۹)
🍃از تسليمشدگان در برابر خدا باشيد.
«وَ أُمِرْتُ أَنْ أَكُونَ مِنَ الْمُسْلِمِينَ»(نمل،۹۱)
🍃با اهل ايمان باشيد.
«وَ أُمِرْتُ أَنْ أَكُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ»(يونس،۱۰۴)
🍃برپادارنده قسط و عدل باشيد.
«كُونُوا قَوّامِينَ بِالْقِسْطِ»(نساء،۱۳۵)
🍃برپادارنده دستورات خدا باشيد.
«كُونُوا قَوّامِينَ لِلّهِ»(مائده،۸.)
🍃ياريگر دين خدا باشيد.
«كُونُوا أَنْصارَ اللّهِ»(صفّ،۱۴)
#ادامه_دارد
#اعجاز_قرآن_کریم
@The_Holy_Quran_114
♻️در آيات قرآن کریم، خداوند به مؤمنان، سفارش نموده كه مانند اين افراد و گروهها نباشيد؛👇
🍃منافق صفت نباشيد.
«وَ لا تَكُونُوا كَالَّذِينَ قالُوا سَمِعْنا وَ هُمْ لا يَسْمَعُونَ»(انفال،۲۱)
و مانند آنان (منافقان)نباشيد كه گفتند شنيديم و در حقيقت نشنيدند.
🍃رياكار نباشيد.
«وَ لا تَكُونُوا كَالَّذِينَ خَرَجُوا مِنْ دِيارِهِمْ بَطَراً وَ رِئاءَ النّاسِ»(انفال،۴۷)
و مانند آنان (منافقان)نباشيد كه به قصد ريا و تظاهر،خانه و كاشانه خود را رها كردند.
🍃پيمانشكن نباشيد.
«وَ لا تَكُونُوا كَالَّتِي نَقَضَتْ غَزْلَها مِنْ بَعْدِ قُوَّةٍ أَنْكاثاً»(نحل،۹۲)
و همانند زنى نباشيد كه پنبههايى كه رشته و تابيده،واتاباند و از هم باز نمود.
🍃پيامبر را اذيّت و ناراحت نكنيد.
«لا تَكُونُوا كَالَّذِينَ آذَوْا مُوسى»(احزاب،۶۹)
و مانند يهوديانى نباشيد كه پيامبرشان حضرت موسى را آزار و اذيّت مىكردند.
خدا را فراموش نكنيد.
«لا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللّهَ فَأَنْساهُمْ أَنْفُسَهُمْ»(حشر،۱۹)
همانند كسانى كه خدا را به فراموشى سپردند،نباشيد كه عذاب خودفراموشى به دنبال دارد.
🍃نااميد نباشيد.
«فَلا تَكُنْ مِنَ الْقانِطِينَ»(حجر،۵۵)
«لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللّهِ»(زمر،۵۳)
🍃ناسپاس و كافر نباشيد.
«لا تَكُونُوا كَالَّذِينَ كَفَرُوا»(آل عمران،۱۵۶)
🍃يار و مددكار مجرمان نباشيد.
«فَلَنْ أَكُونَ ظَهِيراً لِلْمُجْرِمِينَ»(قصص،۱۷)
🍃شكاك و دودل نباشيد.
«فَلا تَكُنْ مِنَ الْمُمْتَرِينَ»(آل عمران،۶۰)
🍃با حق و حقيقت دشمنى نكنيد.
«وَ لا تَكُنْ لِلْخائِنِينَ خَصِيماً»(نساء،۱۰۵)
به نفع خيانتكاران،با ديگران خصومت و دشمنى نكنيد.
🍃از غافلان و نادانان نباشيد.
«وَ لا تَكُنْ مِنَ الْغافِلِينَ»(اعراف،۲۰۵)،
«فَلا تَكُونَنَّ مِنَ الْجاهِلِينَ»(انعام،۳۵)
🍃آيات و نشانههاى الهى را دروغ نپنداريد.
«وَ لا تَكُونَنَّ مِنَ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآياتِ اللّهِ فَتَكُونَ مِنَ الْخاسِرِينَ»(يونس،۹۵)
و از كسانى كه آيات خدا را تكذيب كردند،نباشيد كه از زيانكاران خواهيد بود.
🍃پشتيبان كافران و بىدينان نباشيد.
«فَلا تَكُونَنَّ ظَهِيراً لِلْكافِرِينَ»( قصص،۸۶.)
🍃در معامله،كمفروش و گرانفروش نباشيد.
«وَ لا تَكُونُوا مِنَ الْمُخْسِرِينَ»(شعراء،۱۸۱)
🍃تفرقه و اختلاف نداشته باشيد.
«وَ لا تَكُونُوا كَالَّذِينَ تَفَرَّقُوا وَ اخْتَلَفُوا»
( آل عمران،۱۰۵)
#ادامه_دارد
#اعجاز_قرآن_کریم
@The_Holy_Quran_114
✅معناى #اعجاز
✳️راه شناخت درستى پيامبر و وصىّ او جز با معجزه خودش و يا با خبر دادن پيامبرى كه پيامبريش با معجزه ثابت شده است ميسّر نيست.
✳️«معجزه» در لغت چيزى است كه ديگرى را عاجز كند، سپس متعارف شده است در كارى كه توانا را از انجام مثل آن كار عاجز كند.
✳️در شرع هم پديدهاى است كه از كار خداوند ناشى شود از امر و تمكين او، ناقض عادت مردم در زمان تكليف باشد و مطابق دعوت آن پيامبر، يا مانند آن باشد.
✅شرايط #اعجاز
✅1- بايد پيامبر و ساير مردم از انجام مثل آن كار ناتوان باشند؛ چون اگر يك نفر بتواند آن را انجام دهد، ديگر بر تصديق پيامبر دلالت نمىكند و جانشين پيامبر هم مانند پيامبر است.
✅2- معجزه بايد كار خداوند و يا به دستور و فرمان او باشد؛ زيرا خداوند با معجزه، پيامبرش را تصديق مىكند پس بايد تصديق پيامبر يا وصى پيامبر از جانب او باشد.
✅3- بايد معجزه چيزى خلاف عادت باشد پس اگر معجزه كار غير عادى نباشد، پيامبر را تصديق نمىكند؛ مانند طلوع خورشيد از مشرق.
✅4- به دنبال ادّعاى پيامبرى، اعجاز رخ دهد يا اينكه ادعاى نبوّت كند و معجزه اقامه نمايد و بعد ادعاى او ميان مردم شيوع پيدا كند، دوباره معجزه بياورد بدون اينكه ادّعاى خود را تجديد كند؛ چون اگر اين گونه نباشد فهميده نمىشود كه اين معجزه به آن ادعا تعلّق دارد و در نتيجه موجب تصديق او در ادّعا نمىشود.
✅5- و اينكه در زمان تكليف باشد و اگر به قيامت محول كند درست نيست؛ چون آنجا عادت نقض مىشود و بر صدق مدّعى دلالت نمىكند.
#اعجاز_قرآن_کریم
@The_Holy_Quran_114
✔️ ابعاد اعجاز قرآن کریم
♻️اعجاز قرآن امروزه در سه بعد مهمّ و اساسى مطرح مىباشد:
اعجاز بيانى، اعجاز علمى و اعجاز تشريعى.
1⃣اعجاز بيانى؛ بيشتر به جنبههاى لفظى و عبارات به كار رفته و ظرافتها و نكتههاى بلاغى نظر دارد؛ گرچه در اين نكتهها و ظرافتها در معنا و محتوا نقش اصلى را ايفا مىكند.
2⃣اعجاز علمى؛ اشاراتى است گذرا كه به برخى از اسرار طبيعت نظر دارد و به گونه تراوشى از لابهلاى تعابير قرآنى- احيانا- مشهود مىگردد، كه با مرور زمان و پيشرفت دانش و قطعيّت يافتن برخى نظريّههاى علمى، پرده از اين اشارتها برداشته مىشود و دانشمندان خصوصا با پى بردن به اين حقايق، قرآن را از ديدگاه اعجاز مورد ستايش و پذيرش قرار مىدهند.
3⃣اعجاز تشريعى؛ از جهت نوآورىهاى مفاهيم دينى است؛ بدين معنا كه قرآن در دو قسمت معارف و احكام راهى پيموده كه تا آن روز، بشريّت بدان راه نيافته بود و براى ابديّت بدون راهنمايى دين، دستيابى به آن امكانپذير نيست.
هستىشناسى قرآن، فراگير و شامل و تشريعات آن همهجانبه و كامل است و از هر دو جهت بدون هيچگونه كاستى بر بشريّت عرضه شده است.
#ادامه_دارد
#اعجاز_قرآن_کریم
@The_Holy_Quran_114
عجب نبْوَد گر از قرآن نصیبت نیست جز نقشی
که از خورشید جز گرمی نیابد چشم نابینا
عروس حضرت قرآن نقاب آن گه براندازد
که دارالملک ایمان را مجرد بیند از غوغا
#اعجاز_قرآن_کریم
@The_Holy_Quran_114
اعجاز قرآن کریم
✔️ ابعاد اعجاز قرآن کریم ♻️اعجاز قرآن امروزه در سه بعد مهمّ و اساسى مطرح مىباشد: اعجاز بيانى، اع
✔️ابعاد اعجاز قرآن کریم
🍃1. اعجاز بيانى
✔️اعجاز بيانى قرآن را مىتوان در پنج بخش خلاصه نمود:
📣الف- گزينش كلمات
📣ب- سبك و شيوه بيان
📣ج- نظم آهنگ قرآن
📣د- وحدت موضوعى يا تناسب معنوى آيات
📣و- نكتهها و ظرافتها
#ادامه_دارد 👇
#اعجاز_قرآن_کریم
@The_Holy_Quran_114
✔️ابعاد اعجاز قرآن کریم
🍃1. اعجاز بيانى
📣الف- گزينش كلمات
✔️انتخاب كلمات و واژههاى به كار رفته در جملات و عبارتهاى قرآنى كاملا حسابشده است به گونهاى كه اگر كلمهاى را از جاى خود برداشته، خواسته باشيم كلمه ديگرى را جايگزين آن كنيم كه تمامى ويژگىهاى موضع كلمه اصل را ايفا كند، يافت نخواهد شد،
✔️زيرا گزينش واژههاى قرآنى به گونهاى انجام شده كه
🔰اولا، تناسب آواى حروف كلمات همرديف آن رعايت گرديده، آخرين حرف از هر كلمه پيشين با اوّلين حرف از كلمه پسين همآوا و همآهنگ شده است؛ تا بدين سبب تلاوت قرآن روان و آسان صورت گيرد.
🔰ثانيا، تناسب معنوى كلمات با يكديگر رعايت شده تا از لحاظ مفهومى نيز بافت منسجمى به وجود آيد.
✔️به علاوه، مسأله فصاحت كلمات طبق شرايطى كه در علم «معانى بيان» قيد كردهاند كاملا لحاظ شده است.
✔️كه اين رعايتهاى سهگانه با ملاحظه و دقّت در ويژگىهاى هر كلمه انجام گرفته است.
✔️در مجموع هريك از واژهها در جايگاه مخصوص خود به گونهاى قرار گرفته است كه قابل تغيير و تبديل نخواهد بود.
#ادامه_دارد
#اعجاز_قرآن_کریم
@The_Holy_Quran_114
📣ادامه مبحث👆
✅ابعاد اعجاز قرآن کریم
✅1. اعجاز بيانى
📣الف- گزينش كلمات
🔰ابن عطيّه گويد:
✔️«هرگاه واژهاى از قرآن را از جاى خود برداشته و تمامى زبان عرب را گرديده تا واژهاى مناسبتر پيدا شود، يافت نمىشود».
🔰ابو سليمان بستى گويد:
✔️«بدان كه پايۀ اصلى بلاغت قرآن كه صفات يادشده را در خود گرد آورده، بر اين اساس است كه هر نوع لفظى را - كه ويژگىهاى يادشده در آن فراهم است - درست به جاى خود به كار برده كه مخصوص به آن و متناسب با آن بوده است
✔️به گونهاى كه اگر بهجاى آن، كلمه ديگرى را به كار برند؛ يا معنا به كلى تغيير مىكند و موجب تباهى مقصود مىگردد،
✔️يا آنكه رونق و جلوۀ خود را از دست مىدهد و از درجۀ بلاغت مطلوب ساقط مىگردد».
🔰شيخ عبد القاهر جرجانى گويد:
✔️«ادباء و بلغاء از دقّت در چينش و گزينش كلمات قرآنى، كاملا فريفته و مجذوب گرديدند،
✔️زيرا هرگز كلمهاى را نيافتند كه متناسب جاى خود نباشد،
✔️يا واژهاى را كه در جايى بىگانه قرار گرفته باشد،
✔️يا كلمۀ ديگرى شايستهتر يا مناسبتر يا سزاوارتر باشد.
✔️بلكه آن را با چنان انسجام و دقّت نظمى يافتند كه مايۀ حيرت صاحبخردان و عجز همگان گرديده است».
❇️اينگونه تصريحات از بزرگان ادب و بلاغت، كه گزينش و چينش كلمات قرآن را در حدّ اعجاز ستودهاند، فراوان است.
📣البته اين دقّت در انتخاب و گزينش كلمات، به دو شرط اصلى بستگى دارد كه وجود آنها در افراد عادى - عادتا - غير ممكن است:
✅ اول؛ احاطۀ كامل بر ويژگىهاى لغت به طور گسترده و فراگير، كه ويژگى هر كلمۀ بخصوصى را در سرتاسر لغت بداند و بتواند به درستى در جاى مناسب خود به كار برد.
✅شرط دوم؛ حضور ذهنى بالفعل، تا در موقع كاربرد واژهها، آن كلمات مد نظر او باشند و در گزينش الفاظ دچار حيرت و سردرگمى نگردد؛
📣حصول اين دو شرط در افراد معمولى غير ممكن به نظر مىرسد.
#ادامه_دارد
#اعجاز_قرآن_کریم
@The_Holy_Quran_114
#السلام_علیک_یا_اباصالح_المهدی
هر کجا مینگرم ردّ عبورت پیداست
کوچه در کوچه نشانی ظهورت پیداست
تازه این اول قصهست، حکایت باقیست
ما همه زنده بر آنیم که رجعت باقیست
مینویسم که شب تار سحر میگردد
یک نفر مانده از این قوم که برمیگردد
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#اعجاز_قرآن_کریم
@The_Holy_Quran_114
#اعجاز_قرآن_کریم
✅1. اعجاز بيانى
📣ب - سبك و شيوۀ بيان
✳️اسلوب و شيوۀ بيان قرآنى - در عين حال كه موجب جذب و كشش عرب گرديد - با هيچيك از اسلوب و شيوههاى متداول عرب شباهت و قرابتى ندارد.
✳️قرآن سبكى نو و روشى تازه در بيان ارائه داد كه براى عرب بىسابقه بود و بعدا هم نتوانستند در چنين سبكى سخنى بسرايند.
اين از شگفتىهاى سخنورى است كه سخنور سبكى بيافريند كه مورد پذيرش و پسند شنوندگان قرار گيرد، با آنكه از شيوههاى سخن متعارف آنان بيرون است.
✳️شگفتآورتر آنكه از تمامى محاسن شيوههاى كلامى متعارف بهره گرفته باشد، بىآنكه از معايب آنها چيزى در آن يافت شود.
✅سبك قرآنى، جاذبيّت و ظرافت شعر، آزادى مطلق نثر، حسن و لطافت سجع را دارا است، بىآنكه در تنگناى قافيه و وزن دچار گردد، يا پراكندهگويى كند يا تكلّف و تحمّل دشوارى به خود راه دهد.
✅همين امر مايۀ حيرت سخندانان عرب گرديد و خود را در مقابل سخنى يافتند كه شگفتآفرين است و در عين غرابت و تازگى، جاذبيّت و ظرافت خاصّى دارد كه در هيچيك از انواع كلام متعارف آنان يافت نمىشود.
🔰كاشف الغطاء - فقيه و دانشمند اديب معروف - در اين باره مىگويد؛
✅«چنان است صورت نظم عجيب و اسلوب غريب (شيوه و سبك تازۀ) قرآن، كه بر خلاف سبك و شيوههاى كلام عرب و روش نظم و نثر آنان بود. نه پيش از آن و نه پس از آن نظيرى ندارد و كسى را ياراى همآوردى با آن نباشد. بلكه در حيرت شدند و انديشهشان فروافتاد و ندانستند چگونه با او مقابله كنند، چه در نثر و چه در نظم و چه در سجع يا رجز و شعر كه سخن متداول آنان بود... اينچنين زبدگان عرب و فصحاى اولين آنان در مقابل قرآن به زانو درآمدند».
📗(شيخ محمد حسين كاشف الغطاء؛ الدين و الاسلام؛ ج 2، ص 107).
✅بزرگمرد عرب و يگانه فرزانۀ آن عصر به ناچار اعتراف نمود؛
✔️«آنچه محمد صلّى اللّه عليه و آله و سلم مىگويد مايۀ شگفتى است، به خدا سوگند سخن او نه شعر است و نه سحر و نه به بيهودهگويى بىخردان مىماند. همانا سخن او كلام خدا است».
📗(ر. ك: تفسير ابن جرير طبرى - جامع البيان - ج 29، ص 98.)
✅ابو سليمان بستى در اين زمينه بخوبى سخن گفته و مسألۀ گزينش الفاظ را در رسالۀ خود به طور گسترده مطرح ساخته است. گويد:
🔰«دانش بشر، امكان احاطه به تمامى ويژگىهاى لغت را ندارد، علاوه كه حضور ذهنى چيزى نيست كه هميشه رفيق با وفاى انسان باشد».
✅در اين باره مثالهاى چندى مىآورد از جمله از «نضر بن شميّل»- يكى از ادباى بزرگ عرب - نقل مىكند كه در مجلس «مأمون - خليفۀ عباسى» حضور يافت، مأمون به او گفت:
✔️«اجلس؛ بنشين»
✔️نضر گفت: اى أمير مؤمنان! من نلميدهام تا جلوس نمايم «ما أنا بمضطجع فأجلس».
✔️مأمون پرسيد چگونه است؟
✔️گفت: به كسى كه ايستاده است مىگويند «اقعد» و به كسى كه لميده است مىگويند «اجلس».
✔️زيرا «قعود» در مقابل «قيام» است و «جلوس» در مقابل «اضطجاع».
✅مأمون از اين اشتباه و ناآگاهى خود خجل شد و دستور جايزه داد .
#ظرافتهای_معنایی
#ادامه_دارد
#اعجاز_قرآن_کریم
@The_Holy_Quran_114
quran.pdf
48.46M
📎pdf quran
فایل پی دی اف قرآن عثمان طه بدون ترجمه
💻 @hefzequranchannel