eitaa logo
« معنویت افزایی طلاب ناب »
379 دنبال‌کننده
10.8هزار عکس
5.8هزار ویدیو
510 فایل
کانال پشتیبان گروه نخبگان (طلاب ناب)استان اصفهان 📪ارتباط با خادم کانال 👈👈 📩 📨 @Shahideh_kanize_Hazrate_Yas —------------------------------------ کانال مهارت افزایی👇👇 https://eitaa.com/MaharatAfzaye_TollabeNabe
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📹دعای روزچهار شنبه بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ به نام خدا که رحمتش بسیار و مهربانیاش همیشگى است الْحَمْدُ للهِ الَّذِی جَعَلَ اللَّیْلَ لِبَاسا وَ النَّوْمَ سُبَاتا وَ جَعَلَ النَّهَارَ نُشُورا لَکَ الْحَمْدُ أَنْ بَعَثْتَنِی مِنْ مَرْقَدِی وَ لَوْ شِئْتَ جَعَلْتَهُ سَرْمَدا حَمْدا دَائِما لا یَنْقَطِعُ أَبَدا وَ لا یُحْصِی لَهُ الْخَلائِقُ عَدَدا اللهُمَّ لَکَ الْحَمْدُ أَنْ خَلَقْتَ فَسَوَّیْتَ وَ قَدَّرْتَ وَ قَضَیْتَ وَ أَمَتَّ وَ أَحْیَیْتَ وَ أَمْرَضْتَ وَ شَفَیْتَ وَ عَافَیْتَ وَ أَبْلَیْتَ وَ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَیْتَ وَ عَلَى الْمُلْکِ احْتَوَیْتَ أَدْعُوکَ دُعَاءَ مَنْ ضَعُفَتْ وَسِیلَتُهُ وَ انْقَطَعَتْ حِیلَتُهُ وَ اقْتَرَبَ أَجَلُهُ،وَ تَدَانَى فِی الدُّنْیَا أَمَلُهُ وَ اشْتَدَّتْ إِلَى رَحْمَتِکَ فَاقَتُهُ وَ عَظُمَتْ لِتَفْرِیطِهِ حَسْرَتُهُ وَ کَثُرَتْ زَلَّتُهُ وَ عَثْرَتُهُ وَ خَلُصَتْ لِوَجْهِکَ تَوْبَتُهُ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ خَاتَمِ النَّبِیِّینَ وَ عَلَى أَهْلِ بَیْتِهِ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ وَ ارْزُقْنِی شَفَاعَةَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ لا تَحْرِمْنِی صُحْبَتَهُ إِنَّکَ أَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ اللهُمَّ اقْضِ لِی فِی الْأَرْبَعَاءِ أَرْبَعا اجْعَلْ قُوَّتِی فِی طَاعَتِکَ وَ نَشَاطِی فِی عِبَادَتِکَ وَ رَغْبَتِی فِی ثَوَابِکَ وَ زُهْدِی فِیمَا یُوجِبُ لِی أَلِیمَ عِقَابِکَ إِنَّکَ لَطِیفٌ لِمَا تَشَاءُ 🚩 علیها السلام ✨✨✨✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از تلاوت یک صفحه
🌸🍃🌸🍃🌸 🍃🌸🍃 🌸 ﷽❣ ❣﷽ 🖼 📚عثمان طه ✅سوره مبارکه # ‌نور صفحه353 🕊آیات 28 تا 31 ⏰1400/02/22
هدایت شده از تلاوت یک صفحه
•🌸°∞°❀🌸❀°∞°🌸•°∞°❀🌸°∞°❀🌸❀ •🌸°∞ •🌸° ✨﷽✨ ﻧﻬﺎﻳﺘﺎً ﺍﮔﺮ ﻛﺴﻲ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﻴﺎﻓﺘﻴﺪ ، ﭘﺲ ﻭﺍﺭﺩ ﺁﻥ ﻧﺸﻮﻳﺪ ﺗﺎ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﺩﻫﻨﺪ ، ﻭ ﺍﮔﺮ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﮔﻮﻳﻨﺪ : ﺑﺮﮔﺮﺩﻳﺪ ، ﭘﺲ ﺑﺮﮔﺮﺩﻳﺪ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﭘﺎﻛﻴﺰﻩ ﺗﺮ ﺍﺳﺖ ، ﻭ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻰ ﺩﻫﻴﺪ ، ﺩﺍﻧﺎﺳﺖ .(٢٨) ﻭ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﮔﻨﺎﻫﻲ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎﻱ ﻏﻴﺮ ﻣﺴﻜﻮﻧﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻧﻬﺎ ﻛﺎﻟﺎ ﻭ ﻣﺘﺎﻉ ﻭ ﺳﻮﺩﻱ ﺩﺍﺭﻳﺪ ﻭﺍﺭﺩ ﺷﻮﻳﺪ ، ﻭ ﺧﺪﺍ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﻣﻰ ﻛﻨﻴﺪ ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﭘﻨﻬﺎﻥ ﻣﻰ ﺩﺍﺭﻳﺪ ، ﻣﻰ ﺩﺍﻧﺪ .(٢٩) ﺑﻪ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﻣﺆﻣﻦ ﺑﮕﻮ : ﭼﺸﻤﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ [ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺣﺮﺍم ﺍﺳﺖ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺩﻳﺪﻥ ﺯﻧﺎﻥ ﻧﺎﻣﺤﺮم ﻭ ﻋﻮﺭﺕ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ] ﻓﺮﻭ ﺑﻨﺪﻧﺪ ، ﻭ ﺷﺮﻣﮕﺎﻩ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺣﻔﻆ ﻛﻨﻨﺪ ، ﺍﻳﻦ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﭘﺎﻛﻴﺰﻩ ﺗﺮ ﺍﺳﺖ ، ﻗﻄﻌﺎً ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﻛﺎﺭﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻰ ﺩﻫﻨﺪ ، ﺁﮔﺎﻩ ﺍﺳﺖ .(٣٠) ﻭ ﺑﻪ ﺯﻧﺎﻥ ﺑﺎﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﮕﻮ : ﭼﺸﻤﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺣﺮﺍم ﺍﺳﺖ ﻓﺮﻭ ﺑﻨﺪﻧﺪ ، ﻭ ﺷﺮﻣﮕﺎﻩ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺣﻔﻆ ﻛﻨﻨﺪ ، ﻭ ﺯﻳﻨﺖ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ [ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻟﺒﺎﺱ ﻫﺎﻱ ﺯﻳﺒﺎ ، ﮔﻮﺷﻮﺍﺭﻩ ﻭ ﮔﺮﺩﻥ ﺑﻨﺪ ] ﻣﮕﺮ ﻣﻘﺪﺍﺭﻱ ﻛﻪ [ ﻃﺒﻴﻌﺘﺎً ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺍﻧﮕﺸﺘﺮ ﻭ ﺣﻨﺎ ﻭ ﺳﺮﻣﻪ ، ﺑﺮ ﺩﺳﺖ ﻭ ﺻﻮﺭﺕ ] ﭘﻴﺪﺍﺳﺖ [ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻛﺴﻲ ] ﺁﺷﻜﺎﺭ ﻧﻜﻨﻨﺪ ، ﻭ [ ﺑﺮﺍﻱ ﭘﻮﺷﺎﻧﺪﻥ ﮔﺮﺩﻥ ﻭ ﺳﻴﻨﻪ ] ﻣﻘﻨﻌﻪ ﻫﺎﻱ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺭﻭﻱ ﮔﺮﻳﺒﺎﻥ ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺑﻴﻨﺪﺍﺯﻧﺪ ، ﻭ ﺯﻳﻨﺖ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﻧﻜﻨﻨﺪ ﻣﮕﺮ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻮﻫﺮﺍﻧﺸﺎﻥ ، ﻳﺎ ﭘﺪﺭﺍﻧﺸﺎﻥ ، ﻳﺎ ﭘﺪﺭﺍﻥ ﺷﻮﻫﺮﺍﻧﺸﺎﻥ ، ﻳﺎ ﭘﺴﺮﺍﻧﺸﺎﻥ ، ﻳﺎ ﭘﺴﺮﺍﻥ ﺷﻮﻫﺮﺍﻧﺸﺎﻥ ، ﻳﺎ ﺑﺮﺍﺩﺭﺍﻧﺸﺎﻥ ، ﻳﺎ ﭘﺴﺮﺍﻥ ﺑﺮﺍﺩﺭﺍﻧﺸﺎﻥ ، ﻳﺎ ﭘﺴﺮﺍﻥ ﺧﻮﺍﻫﺮﺍﻧﺸﺎﻥ ، ﻳﺎ ﺯﻧﺎﻥ [ ﻫﻢ ﻛﻴﺶ ﺧﻮﺩ ] ﺷﺎﻥ ، ﻳﺎ ﺑﺮﺩﮔﺎﻥ ﺯﺭ ﺧﺮﻳﺪﺷﺎﻥ ، ﻳﺎ ﺧﺪﻣﺘﻜﺎﺭﺍﻧﺸﺎﻥ ﺍﺯ ﻣﺮﺩﺍﻧﻲ ﻛﻪ ﺳﺎﺩﻩ ﻟﻮﺡ ﻭ ﻛﻢ ﻋﻘﻞ ﺍﻧﺪ ﻭ ﻧﻴﺎﺯ ﺷﻬﻮﺍﻧﻲ ﺣﺲ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﻨﺪ ، ﻳﺎ ﻛﻮﺩﻛﺎﻧﻲ ﻛﻪ [ ﺑﻪ ﺳﻦّ ﺗﻤﻴﺰ ﺩﺍﺩﻥ ﺧﻮﺏ ﻭ ﺑﺪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺍﻣﻴﺎﻝ ﺟﻨﺴﻲ ] ﻧﺮﺳﻴﺪﻩ ﺍﻧﺪ . ﻭ ﺯﻧﺎﻥ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﭘﺎﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺭﺍ [ ﻫﻨﮕﺎم ﺭﺍﻩ ﺭﻓﺘﻦ ﺁﻥ ﮔﻮﻧﻪ ] ﺑﻪ ﺯﻣﻴﻦ ﺑﺰﻧﻨﺪ ﺗﺎ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﺯ ﺯﻳﻨﺖ ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﭘﻨﻬﺎﻥ ﻣﻰ ﺩﺍﺭﻧﺪ [ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﻧﺎﻣﺤﺮﻣﺎﻥ ] ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺷﻮﺩ . ﻭ [ ﺷﻤﺎ ] ﺍﻱ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ! ﻫﻤﮕﻲ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺧﺪﺍ ﺑﺎﺯﮔﺮﺩﻳﺪ ﺗﺎ ﺭﺳﺘﮕﺎﺭ ﺷﻮﻳﺪ .(٣١) •••┈✾~🍃♥️🍃~✾┈••• 🌸🍃🌸🍃🌸 🍃🌸🍃 🌸 🔹 ترجمه_قرآن کریم 📚استاد انصاریان ✅سوره مبارکه # 🔰صفحه353 •🌸° •🌸°∞ •🌸°∞°❀🌸❀°∞°🌸•°∞°❀🌸❀°∞°
هدایت شده از ترجمه صفحه به صفحه قرآن.پشتیبان قرار بندگی
tarjomeh-353.mp3
2M
🔸 صفحه به صفحه قرآن 🎙 🌔🌕🌖 🚩 علیها السلام🚩 در صورت صلاحدید به گروه «قرار بندگی » و کانال «معنویت افزایی طلاب ناب» بپیوندید 🔹https://eitaa.com/joinchat/1823735852Cffad1a1aaf 🔹https://eitaa.com/TollabeNabe_EmameZaman حضور شما مهدی یاوران و منتظران حضرتش مایه بسی امتنان است. 🔸💐🔸💐🔸💐🔸💐
هدایت شده از تلاوت یک صفحه
﷽❣ ❣﷽ #🍃تفسیرناب🍃 #🌟سوره نور🌟 #🌹صفحه353🌹
هدایت شده از ترتیل صفحه به صفحه قرآن .پشتیبان قرار بندگی
353.mp3
870.2K
💎 🎙 (عجل الله تعالی فرجه الشریف)🚩 💠معنویت افزایی طلاب ناب 🔳 🔲 🔳🔲 🔲🔳🔲🔳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖دعای روز بیستم و نهم ماه مبارک رمضان 🌙 ✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ اللهمّ غَشّنی بالرّحْمَةِ وارْزُقْنی فیهِ التّوفیقِ والعِصْمَةِ وطَهّرْ قلْبی من غَیاهِبِ التُّهْمَةِ یا رحیماً بِعبادِهِ المؤمِنین. خدایا بپوشان در آن با مهر ورحمت وروزی کن مرا در آن توفیق وخودداری وپاک کن دلم را از تیرگیها وگرفتگی های تهمت ای مهربان به بندگان با ایمان خود. 🕌 ┄┅┅❅💠💠 💎💠💠❅┅┅┄ 💠 ناصرات المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف 💎اللَّهُمَ‏ انّى‏ أَسْئَلُک ‏ أَنْ تَجْعَلَنِی مِمَّنْ تَنْتَصِرُ بِهِ لِدِینِکَ 💠
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
AUD-20210511-WA0042.mp3
5.26M
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ تقدیم ، 🌕 ( عجل الله تعالی فرجه الشریف ) در 🌙شهرالله الاکبر ماه خدا توسط ناصرین و ناصرات المهدی عجّل الله تعالی فرجه الشریف 💠در ضمن جهت شناخت بیشتر علمای بنام و بهره مندی از دعای خیر ایشان ،در فراهم شدن مقدمات ظهور ،هر روز یکی از علما را به صورت خاص در ثواب این عرض ، ،شریک می کنیم . 💠عالم وارسته ی امروز 🔰🔰 💎شهید آیت الله دستغیب (رضوان الله تعالی علیه) . 💎آیت الله سید عبدالحسین دستغیب شیرازی (۱۲۹۲-۱۳۶۰ش) مجتهد شیعه، شهید محراب، امام جمعه شیراز . شهرت او بیشتر به سبب درس اخلاق و کتاب‌های فراوان اخلاقی او است. گناهان کبیره، قلب سلیم، داستان‌های شگفت از جمله آثار سید عبدالحسین دستغیب است. ایشان در مبارزات انقلاب اسلامی نقش فعالی داشت و پس از انقلاب به امامت جمعه شیراز منصوب شد. در آذر ۱۳۶۰ش، پس از اقامه نماز جمعه در یک حمله تروریستی انتحاری توسط یکی از اعضای سازمان مجاهدین خلق مشهور به منافقین به شهادت رسید وسومین شهید محراب نام گرفت. 💠وداع ماه مبارک رمضان، شهید آیت الله دستغیب را در کلیپ مشاهده فرمایید. 💎با حضور ارزشمند خود، هرچند با قرائت یک حزب از قرآن ، یاری گرِ ما در این طرح و گرما بخش محفل نورانی ما باشید. https://quran.isca.ac.ir/khatm/join/6b7b9f49-e79d-4705-bfab-e39db496a666 🕌 ❅💠💠 💎💠💠❅ 💠 ناصرات المهدی عجل الله تعالی فرجه
🕋📜🕋📜🕋 🕋 🔰تعلیم و تعلُّم حضرت قرآن ا❁﷽❁ا ✨ما كانَ لِبَشَرٍ أَنْ يُؤْتِيَهُ اللَّهُ الْكِتابَ وَ الْحُكْمَ وَ النُّبُوَّةَ ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ كُونُوا عِباداً لي‏ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَ لكِنْ كُونُوا رَبَّانِيِّينَ بِما كُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتابَ وَ بِما كُنْتُمْ تَدْرُسُون (سوره ال عمران، آیه ۷۹) ☑️از دیگر مصادیق انس با حضرت قرآن، «تعلیم و تَعلُّم» قرآن است که از آن به «تدریس و تَدارُس» نیز تعبیر می شود. ✔️در شریفه ۷۹ سوره مبارکه آل عمران نیز از دو واژه «تُعَلِّمُون» و «تَدْرُسُون» در خصوص کتاب الله استفاده شده که مطابق حدیث نبوی ذیل این شریفه [که در ادامه آن را بیان می نماییم] هر دوی این اصطلاحات را می توان مصداقی واحد از مصادیق انس با حضرت قرآن برشمرد. 🖋تمایز و تفاضل میان این مصداق با دیگر مواردی که پیشتر در باب معرفی مصادیق انس با حضرت قرآن معرفی نمودیم، در «وجوب» آن می باشد؛ به عبارت دیگر اهمیت تعلّم و فراگیری حضرت قرآن تا بدان جاست که مطابق کلام حضرات قرآن ناطق (علیهم السلام) و نیز تفسیر ذیل شریفه ۷۹ سوره مبارکه آل عمران، أمری واجب و حقی واجب از جانب ذات اقدس اله بر بندگان شمرده شده است(۱)؛ امری که وجوب آن شامل تمامی اصناف مؤمنین (۲) حتی عامی ترین ایشان (۳) می شود و برای صبی (کودکان) نیز توصیه و سفارش شده است (۴). ا┄┄┅═✧❁ ✨ ❁✧═┅┄┄ا 📔منابع: (۱).مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل ؛ ج۴ ؛ ص۲۳۲ (۲).الکافی ج۲ ص۶۰۷ [ يَنْبَغِي لِلْمُؤْمِنِ أَنْ لَا يَمُوتَ حَتَّى يَتَعَلَّمَ الْقُرْآنَ أَوْ أَنْ يَكُونَ فِي تَعْلِيمِهِ: شایسته نیست مؤمن قبل از اینکه قرآن را تعلیم گرفته باشد و یا در حال تعلیم گرفتن قرآن باشد، از دنیا برود] (۳).بحار الأنوار ج۴۷ ص۱۰۱ [ رُوِيَ أَنَّ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) كَانَ مَوْلًى يُقَالُ لَهُ مُسْلِمٌ وَ كَانَ لَا يُحْسِنُ الْقُرْآنَ فَعَلَّمَهُ فِي لَيْلَةٍ فَأَصْبَحَ وَ قَدْ أَحْكَمَ الْقُرْآنَ: نقل شده حضرت صادق الائمه (علیه السلام) غلامی داشتند که قرآن نمی دانست. امام صادق (علیه السلام) در یک شب، قرآن را به گونه ای به وی تعلیم داد که هنگام صبح، به خوبی آن را فراگرفته بود.] (۴).نهج البلاغه ص۵۴۶ [ حَقُّ الْوَلَدِ عَلَى الْوَالِدِ أَنْ يُحَسِّنَ اسْمَهُ وَ يُحَسِّنَ أَدَبَهُ وَ يُعَلِّمَهُ الْقُرْآن‏: حق فرزند بر پدر این است که اسمش را نیکو قرار داده و تربیت اش را نیکو انجام دهد و قرآن را به وی تعلیم دهد] 🕋 🕋📜🕋📜🕋📜
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
PART-29.mp3
13.03M
🔊 تلاوت ترتیل جزء بیستم و نهم قران کریم ✳️استاد پرهیزگار 🕊 صفحه 562 الی 581 🕌 ┄┅┅❅💠💠 💎💠💠❅┅┅┄ 💠 ناصرات المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف 💎اللَّهُمَ‏ انّى‏ أَسْئَلُک ‏ أَنْ تَجْعَلَنِی مِمَّنْ تَنْتَصِرُ بِهِ لِدِینِکَ 💠 .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️آیت‌الله مجتهدۍتهرانے(ره): 🌿چقدر خوب است که انسان طالب مـــــوعظـه باشد یا کسی آدم را موعــظه ڪند. وقتی خدمت عالم بزرگ و نورانے می رسید تقاضای موعظه کنید.✨ 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 🌹@farhangi_whc🌹 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽؛ 💎اللَّهُمَ‏ انّى‏ أَسْئَلُک ‏ أَنْ تَجْعَلَنِی مِمَّنْ تَنْتَصِرُ بِهِ لِدِینِکَ با سلام و احترام اسعدالله ایامکم 🌙 استشمام عطر خوش بوی عید فطر،از پنجره ملکوتی رمضان را محضر شریف شما تبریک عرض می نمایم .🌕 🕌 ┄┅┅❅💠💠 💎💠💠❅┅┅┄ 🌕 ناصرات المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
💐یا فاطِرُ بِحَقِّ فاطمه 💐 🌹🍃🌸عید فطر روز رجوع به فطرت خویشتن بر همه محبان اهل بیت عصمت و طهارت صلوات الله علیهم اجمعین مبارک باد🌸🍃🌹
ا⚜️✨⚜️✨⚜️ ا✨ ا⚜️ (۱) ◼️ عید فطر؛ رجعت به حقیقة العبودیة با ذکر مولانا الحسین (علیه السلام) قسمت اول ألا يا أهل العالم إن جدّي الحسين قتلوه عطشان‏ ألا يا أهل العالم إنّ جدّي الحسين عليه السّلام طرحوه عريانا ألا يا أهل العالم إنّ جدّي الحسين عليه السّلام سحقوه عدوانا ◀️ شهر الله الإسلام، پس از یک ماه کفّ نفس و ورع از محارم الله، به «عید فطر» منتهی می شود. ➖ عید اشتقاق یافته از ماده «عود» بمعنای «بازگشت به اصل» می باشد. (۱) ➖ و فطر، اشاره به نوع صبغت و خلقت معاینة اللّهي و معرفة اللّهیِ النّاس دارد. (۲) «فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنيفاً فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتي‏ فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها لا تَبْديلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ». ⏪ پس عید فطر، روز بازگشتِ کافّه مکلفین به فطرت توحیدی خویش می باشد، همان فطرت معروفی که معرفت بدان برای جمیع خلق به تثبیت رسیده است و «كُلُّ مَوْلُودٍ يُولَدُ عَلَى الْفِطْرَة (يعني تلك المعرفة)» (۳)، و معرفت حضرت ربّ مشروط به معرفت آن فطرت توحیدی می باشد؛ «مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّه‏» (۴). از این وجه 👈 عید فطر، موقتِ رجعت به عرفه می باشد. ↩️ صدور إنحصاریِ دعای عرفه از لسان مبارک حضرت سیدالشهداء أبوعبدالله الحسین (علیه السلام) به چه مهمی دلالت دارد ؟ اینکه منحصرا با ذکر حضرت مصباح هدی و سفینة نجاة حضرت حسین (علیه السلام)، معرفت به ربّ و حقیقت عبودیت حاصل می شود؛ که ایشان از بدو ولادت مکنّی به أبو عبدالله (پدر عباد) گردیدند؛ «عن النبی (صلی الله علیه و آله و سلم): يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ! عَزِيزٌ عَلَي‏ ثُمَّ بَكَى‏ ...» (۵). و «إِنَّ الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیٍّ فِی السَّمَاءِ أَکْبَرُ مِنْهُ فِی الْأَرْضِ وَ إِنَّهُ لَمَکْتُوبٌ عَنْ یَمِینِ عَرْشِ اللَّهِ مِصْبَاحُ‏ هُدًى وَ سَفِینَةُ نَجَاة» (۶). و وجود مبارک آن حضرت است که دین قیّم (ولایت) (۷) را در کربلا اقامه می کند (۸)؛ «... أنا اَدْعُوکُمْ إلی کتابِ اللهِ و سُنَّةِ نَبِیه فَإنَّ السُّنَّةَ قَدْ أمِیتَتْ‏ ... و إِنَّ أَهْلَ الکُوفَةِ کَتَبُوا إِلی یسْألُونَنِی أَن أقْدِمَ علیهم لما رَجَوْا مِن اِحْیاءِ مَعالِمِ الحَقِّ وإماتَةِ البِدَعِ، فإن تُجيبوا تَهتَدُوا سُبُلَ الرَّشادِ، والسَّلام». (۹) ↩️ به همین سبب است که مولانا حجة بن الحسن المهدی (أرواحنا لتراب مقدمه الفداء) هنگام ظهور ، خود را با نام مبارک جدشان حضرت أبوعبدالله الحسین (علیه السلام) معرفی می کنند که ذکر الحسین (علیه السلام) همان ذکر معروف برای کافه خلق می باشد و بدان سبب رجعت به حقیقت عبودیت برای ایشان حاصل می شود : ألا يا أهل العالم إن جدّي الحسين قتلوه عطشان‏ ... (۱۰) ☑️ مستندات 📓 ۱ روضة الواعظين و بصيرة المتعظين (ط - القديمة)، ج‏۲، ص ۳۵۲ 📓 ۲ تفسير القمي، ج‏۱، ص ۲۴۸ 📓 ۳ الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏۲، ص ۱۳ 📓 ۴ مصباح الشريعة، ص ۱۳ 📓 ۵ الأمالي (للطوسي)، النص، ص ۳۶۷ 📓 ۶ عیون اخبار الرضا، ج ۱، ص ۶۰ 📓 ۷ الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏۱، ص ۴۱۹ 📓 ۸ تفسير القمي، ج‏۲، ص ۱۵۴ 📓 ۹ بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏۴۴، ص ۳۳۰ مكاتيب الأئمة عليهم السلام، ج‏۱، ص ۳۹۶ إِنَّ أَهْلَ الکُوفَةِ کَتَبُوا إِلی یسْألُونَنِی أَن أقْدِمَ علیهم لما رَجَوْا مِن اِحْیاءِ مَعالِمِ الحَقِّ 📓 ۱۰ إلزام الناصب في إثبات الحجة الغائب عجل الله تعالى فرجه الشريف، ج‏ ۲، ص ۲۳۳
ا⚜️✨⚜️✨⚜️ ا✨ ا⚜️ (۲) ◼️ زکات فطره ؛ بکاء علی مولانا الحسین (علیه السلام) قسمت دوم ▪️ با حلول غروب ليلۀ عيد فطر و رؤیت هلال شوال المکرم، إخراج «زکات فطره» بر ذمه مکلفین مستقر می شود. ▪️ استقرار این تکلیف بر ذِمَم مکلفین از باب إتمام و صحت صیام است؛ ▪️ همانطور که فرموده اند: «إِنَّ مِنْ تَمَامِ الصَّوْمِ، إِعْطَاءَ الزَّكَاةِ يَعْنِي الْفِطْرَةَ». «منْ خَتَمَ صِيَامَهُ بِقَوْلٍ صَالِحٍ أَوْ عَمَلٍ صَالِحٍ، تَقَبَّلَ اللَّهُ مِنْهُ صِيَامَهُ». 📓 وسائل الشيعة، ج‏۹، ص ۳۱۸ ⏪ منتج از أدله نقلی، این گزارۀ شرعیه است که 👇 إعطای زکات فطره، عمل صالحی است که باعث ختم صیام و قبولی آن عند الله عزوجل می شود. ↩️ اما این کدام عمل صالح است که إتمام و قبولیِ سعی عباد الرحمن در شهر الله الإسلام منوط بدان می باشد؟ ▪️ «اِنَّ الاِمامَةَ اُسُّ الاِسلامِ النامى، وَ فَرعُهُ السّامى، بِالاِمامِ تَمامُ الصَّلاةِ وَ الزَکاةِ وَ الصِّیامِ وَ ... » ➖ وقتی إمامت، أسِّ أصول و فروع اسلام می باشد، ➖ بطریق أولی، عمل صالح را اقتدائاً و إئتماماً به امام زمان باید معنا کرد. ➖ وجود مبارک قائد و امام این دهر مکنی به «أباصالح» (= پدر عمل صالح) می باشند. ➖ «و يسمّى كلّ من كان سببا في إيجاد شي‏ء أو إصلاحه أو ظهوره أبا». 📓 التحقيق في كلمات القرآن الكريم، ج‏۱، ص ۲۶ ⏪ بنابراین حقیقت زکات فطره را إئتماماً به أباصالح المهدی (أرواحنا لتراب مقدمه الفداء) که پدر عمل صالح است و اتم و اکمل آن فعل را اتیان میفرماید، باید معنا کرد که خود فرموده است: «يا جَدَّاه! فَلاَندُبَنَّکَ صَباحَاً وَ مَساءً وَ لَاَبکَينَّ عَلَيکَ بَدَلَ الدُمُوعِ دَمَا»؛ 📓 بحارالأنوار، ج ٩٨، ص ٢٣٨ ⏪ بنابراین عمل صالح همان بکاء و عبره ای است که پدر آن عمل (أبا صالح)، از عیون مبارکش بجای اشک، خون می بارد. ➖ پس حقیقت زکات فطره، بکاء علی مولانا الحسین (علیه السلام) است که أفضل ذکر الله می باشد. ➖ بهمین سبب زکات فطره، متمّ و مصحّ صیام شهر الله الإسلام می باشد؛ ➖ چون به سبب بکاء است که رجعت خلق بسوی فطرت توحیدی شان و حقیقت عبودیت میسر می شود. ⚜️ ✨ ⚜️✨
ا⚜️✨⚜️✨⚜️ ا✨ ا⚜️ (۳) ◼️ زکات فطره ؛ قوت غالب قسمت سوم ▪️ جنس زکات فطره، «قوت غالب» می باشد. ➖ قوت در اصطلاح فقهی به مقدارى از طعام اطلاق می شود كه متضمن حیات مکلف باشد. ➖ قوت غالب، طعام غالب مردم می باشد؛ مانند: گندم، جو، خرما، کشمش، برنج. ↩️ قوت که در صورت ظاهر به طعام تعبیر شده، إشارت معنایی دارد که وفق أدله، آن عبارتست از «علم». ▪️ چنانچه امام صادق (علیه السلام) ذیل آیه کریمه «فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلى‌ طَعامِهِ» فرمودند: منظور از طعام، «علم» است. 📓 الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏۱، ص ۵۰ ⏪ براین اساس متحصل است که 👈 زکات فطره از علم می باشد؛ و ➖ «أَلْعِلْمُ نُورٌ يَقْذِفُهُ اللّه‏ُ فِى قَلْبِ مَنْ أرَادَ أن یَهدِیَه» ➖ «الْعِلْمُ عِلْمَانِ؛ مَطْبُوعٌ وَ مَسْمُوعٌ وَ لَا يَنْفَعُ الْمَسْمُوعُ إِذَا لَمْ يَكُنِ الْمَطْبُوعُ» علم از جنس نور است و علم نافع، علم مطبوع می باشد. علم مطبوع آن علمی است که معرفت بدان در نشئۀ ألست برای کافه مکلفین به تثبیت رسیده، سپس دفائن آن در این دنیا با تزکیه و تذکر، إثاره و به این ترتیب قلوب از آن منوّر می شود. ⏪ در بحث گذشته بیان شد که 👈 حقیقت زکات فطره، بکاء علی مولانا الحسین (علیه السلام) است که أفضل ذکر الله می باشد. ⏪ بنابراین در جمع مقدمات مذکور می توان نتیجه گرفت که 👈 بکاء علی مولانا الحسین (علیه السلام) از آن معرفت و علم مطبوعی می باشد که موجب إناره، تطهیر، خشوع و حیات قلوب می شود؛ «و أوَّلُ مَا جَري بِهِ القَلم عَلي اللّوحِ قَتل الحُسين (علیه السلام)». 📓 بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏ ٥٤، ص ٣٦٤ ▪️ چنانچه حضرت ختمی مرتبت (صلی الله علیه و آله و سلم) در سخنی مستند به آیات مبارکات ۱۰۷ الی ۱۰۹ سوره إسراء فرمودند: «مَن اُوتِىَ مِنَ العِلمِ ما لا يُبكيهِ ، لَحَقيقٌ أن يَكونَ قَد اُوتِىَ عِلما لا يَنفَعُهُ لِأَنَّ اللّهَ نَعَتَ العُلَماءَ فَقالَ عز و جل : «إِنَّ الَّذِينَ أُوتُواْ الْعِلْمَ مِن قَبْلِهِ إِذَا يُتْلَى عَلَيْهِمْ يَخِرُّونَ لِلْأَذْقَانِ سُجَّدًا * وَ يَقُولُونَ سُبْحَانَ رَبِّنَا إِن كَانَ وَعْدُ رَبِّنَا لَمَفْعُولًا * وَ يَخِرُّونَ لِلْأَذْقَانِ يَبْكُونَ وَ يَزِيدُهُمْ خُشُوعًا» به هر كس علمى داده شده باشد كه او را نمى گرياند، بى گمان، علمى ناسودمند به او داده شده است؛ زيرا خداوند عز و جل در وصف علماء فرموده است : «همانا كسانى كه پيش تر دانش داده شده اند ، هر گاه قرآن بر ايشان تلاوت شود ، سجده كنان با صورت، به خاك مى افتند و مى گويند : «منزّه است پروردگار ما . وعده پروردگار ما قطعى است و به رو در مى افتند و مى گريند و بر خشوعشان افزوده مى شود». ▪️ نیز در أخبار منصوص است که فرمودند: ➖ «الْبُکَاءُ ... یُنِیرُ الْقَلْبَ». ➖ «فَلَمَّا ذَكَرَ الْحُسَيْنَ (علیه السلام) سَالَتْ دُمُوعُهُ وَ انْخَشَعَ قَلْبُهُ». ➖ «إِنْ بَكَيْتَ عَلَى الْحُسَيْنِ حَتَّى تَصِيرَ دُمُوعُكَ عَلَى خَدَّيْكَ، غَفَرَ اللَّهُ لَكَ كُلَّ ذَنْبٍ أَذْنَبْتَه». ⏪ پس حقیقت زکات فطره، عمل صالح یعنی بکاء علی مولانا الحسین (علیه السلام) است که منبعث از آن علم و معرفت نورانی می باشد که در فطرت کل خلق نهادینه شده و به تثبیت رسیده است و «اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ (علیه السّلام) حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤمنینَ لا تَبْرَدُ اَبَداً» و لذا بکاء بر آن حضرت، منوِّر، مزکِّی، مطهِّر و مُحیی القلوب می باشد. ⚜️ ✨ ⚜️✨⚜️✨