🔺 نماز #بدون_مُهر
#حسن_روحانی و همراهان
در #نماز_جمعه #اهل_سنت
#هندوستان #حیدرآباد ۲۷بهمن۱۳۹۶
👈 بازتاب برخیاز مهمترینهای جاری در کانال واکاوی ↙️
🆔🔎 @vakavi
♻️رشد آمار آزار جنسی دانش آموزان در غرب با اجرای سند 2030 / بخش اول
🔸اگر 2030 به طور کامل اجرا شود هر روز باید شاهد فجایعی مانند حادثه مدرسه معین باشیم
✍اتفاق اخیر در یکی از مدارس غیرانتفاعی غرب تهران بار دیگر به دستاویزی برای زیر سوال بردن تصمیمات کلان کشورمان تبدیل شده است. به بیان واضحتر، ماجرای آزار جنسی چند دانشآموز یک دبیرستان در منطقه دو تهران علاوه بر آنکه طی دو هفته گذشته در سطح جامعه خبرساز شده است، این گزاره غلط را نیز در خروجی برخی رسانههای معاند قرار داده است که چنانچه اجرای سند ۲۰۳۰ یونسکو در نظام آموزشی ایران مورد موافقت قرار میگرفت، از وقوع چنین اتفاقاتی در مدارس کشور جلوگیری میشد. استدلال آنها نیز این است که آموزش عریان مسائل جنسی به دانشآموزان به آنها میآموزد که چگونه در برابر سوءاستفادههای احتمالی در محیط مدرسه از خود مراقبت کنند.
✍ ماه عسلِ 2030!
نکته جالب توجه اینکه درست در روزی که خبر فاجعه مدرسه معین، به خبر اول شبکه های اجتماعی تبدیل شده بود، برنامه ماه عسل فردی را به عنوان مهمان دعوت کرده بود که فعالیت اصلی اش در حوزه آموزش مسائل جنسی یا به قول خودشان آموزش خودمراقبتی به کودکان است؛ یعنی همان سیاستی که سند 2030، دولت را موظف به اجرای آن می کند. سندی که بارها و بارها مورد انتقاد شدید رهبر انقلاب قرار گرفته است.
🔸علاوه بر اصل پرداختن به این مساله در برنامه ماه عسل که مورد انتقاد جدی است، حضور فردی با سابقه مشکوک (یاسمن اشکی از موسسین سمن قایم باشک، موسسه راه و سایت کنترل اس که پس از سالها زندگی و تحصیل در آمریکا در سال 92 به ایران بازگشته و در زمینه سلامت جنسی و آموزش جنسی به کودکان فعالیتهای گسترده ای آغاز کرده است) به بهانه یک ادعا که تا قبل از این برنامه در هیچ کجا توسط او ابراز و در هیج منبع عمومی ای ثبت نشده است (نجات یافتن از یک بیماری نادر از میان 145 نفر) سوالات جدی ای را در مورد نحوه مدیریت و برنامه سازی در صدا و سیما ایجاد می کند که ان شاءالله در فرصت مناسب به آن خواهیم پرداخت.
✍پیامد اجرای سند 2030 یونسکو در غرب
اما فارغ از تعارضات آشکار برخی مفاد آموزشی سند ۲۰۳۰ با ارزشهای اسلامی و ایرانی که پرداختن به آنها خارج از حوصله این بحث است، آیا در کشورهایی که اقدام به اجرای این سند در نظام آموزشی خود کردهاند یا در آموزش مسائل جنسی به کودکان و نوجوانان، بسیار باز برخورد میکنند، دانشآموزان در مدارس مورد آزار و اذیت جنسی قرار نمیگیرند؟
🔸نگاهی کوتاه به برخی از سوءرفتارهایی که تنها در طول یکی دو سال گذشته در مدارس کشورهای غربی رخ داده است، تا حد زیادی به این سوال پاسخ میدهد.
🔸در مه ۲۰۱۷، یک معلم ۳۶ ساله در ایالت اوهایوی آمریکا پس از پایان کلاس درس، یکی از دانشآموزان خود را مورد تعرض جنسی قرار داد و پس از شکایت دانشآموز مذکور به حبس بلندمدت محکوم شد. این دانشآموز در شکایت خود آورده بود که معلمش پیش از تعرض جنسی، عکسهای مستهجن به او نشان داده بود.
🔸در ژانویه سال جاری میلادی معلم یکی از دبیرستانهای معروف سیدنی در استرالیا به جرم تعرض به دانشآموز خود و ارسال تصاویر و پیامهای جنسی برای او به حبس محکوم شد.
🔸حتی در کشوری مانند نروژ که خود را پیشرو آموزش مسائل جنسی به کودکان میداند نیز در سال ۲۰۱۶ مشخص شد یک معلم مرد ۵۰ ساله ۱۰۸ دانشآموز ۹ تا ۱۵ ساله را برای ماهها مورد سوءاستفاده جنسی قرار داده است.
🔸همچنین در ۲۸ دسامبر ۲۰۱۷، بیش از ۲۰۰ دانشآموز فعلی و سابق یک مدرسه ابتدایی در شهر واسای فنلاند با امضای طوماری از مدیر مدرسه خود خواستند به آزار جنسی دانشآموزان از سوی معلمان پایان دهد.
🔸طبق گزارش واشنگتنپست، به طور میانگین در هر هفته ۱۵ دانشآموز در آمریکا قربانی تعرض جنسی معلمان یا کارکنان مدارس میشود. به همین دلیل، این روزنامه از تعرض جنسی معلمان به دانشآموزان در مدارس آمریکا به عنوان یک "پدیده شایع" یاد کرده است.
🔸بنابراین، چنانچه اجرای سند ۲۰۳۰ یونسکو یا آموزش بیپرده مسائل جنسی میتوانست مانع از سوءاستفاده جنسی از دانشآموزان شود، پر واضح است که تاثیر آن ابتدا میبایست در کشورهایی که اقدام به اجرای آن کردهاند یا از دیرباز چنین آموزشهایی را در برنامه درسی مدارس خود قرار دادهاند، مشاهده میشد.
ادامه در بخش بعدی 👇
👈 بازتاب برخیاز مهمترینهای جاری در کانال واکاوی ↙️
🆔🔎 @vakavi
♻️رشد آمار آزار جنسی دانش آموزان در غرب با اجرای سند 2030 / بخش پایانی
🔸اگر 2030 به طور کامل اجرا شود هر روز باید شاهد فجایعی مانند حادثه مدرسه معین باشیم
✍با توجه به پدیده شایع تعرض جنسی به دانشآموزان در مدارس غربی آیا همچنان میتوان به جای ریشهیابی عوامل اصلی این حادثه مدعی شد اجرای سند ۲۰۳۰ میتواند به حفظ حریم مدارس کمک کند؟ در ادامه به آمار تعرض در کشورهای مختلف میپردازیم:
1⃣ آمریکا؛ سالانه 321 هزار محصل قربانی تعرض
براساس آمار و ارقامی که به تازگی منتشر شده است، سالانه نزدیک به 321 هزار و 500 دانشآموز قربانی تعرض جنسی در آمریکا هستند.
🔸دختران بیشترین قربانی تجاوز جنسی
پژوهشها نشان داده است، 82 درصد از تمام قربانیان دختران کودک و نوجوان هستند؛ همچنین دختران 16 تا 18 سال، 4 برابر بیشتر از جمعیت عمومی قربانی تجاوز جنسی میشوند.
2⃣ انگلیس؛ شکار دانشآموزان در مدرسه و مسیر مدرسه
گزارش پلیس انگلیس نشان می دهد، تعرض جنسی کودکان و نوجوانان این کشور به یکدیگر به شدّت افزایش یافته است.
بر اساس آمار و ارقام موجود، بسیاری از آزار و اذیت های جنسی یا در مدرسه یا بعد از مدرسه در مسیر مدرسه به خانه رخ می دهد؛ پلیس انگلیس هشدار میدهد که شکایات تعرض جنسی کودکان نسبت به دو سال گذشته با افزایش چشمگیری روبه رو بوده است.
🔸 افزایش بیسابقه تعرض جنسی در مدارس
تعداد گزارش های آزار و اذیت دانشآموزان به یکدیگر در انگلیس 71 درصد رشد یافته؛ از 4 هزار و 603 مورد در سال 2013 تا 2014 به 7 هزار و 866 مورد در سال جاری رسیده است.
🔸 مدرسه ناامنترین مکان برای دانشآموزان
پلیس انگلیس باور دارد، بنیان خانواده های انگلیسی در حال فروپاشی است؛ افزایش استعمال مواد مخدر و الکل در بین والدین انگلیسی و تماشای فیلم هایی با محتوای نامناسب موجب شده تا هر روز آمار اعتیاد، خودکشی و تعرض در این کشور افزایش یابد. سخنگوی وزارت آموزش و پرورش انگلیس می گوید: « مدارس باید امنترین مکان ممکن برای دانش آموزان باشد؛ حتی تهدید به آزار و اذیت جرم است و باید به اطلاع پلیس برسد؛ وظیفه مسؤلین مدارس و پلیس این است که از تمام دانش آموزان مراقبت کنند و از نگرانی های آنها درباره این مسائل آگاه باشند».
🔸 خشونت جنسی برای یک پنجم دختران زیر 16 سال
طبق آمار که در گزارش بررسی اجمالی تخلفات جنسی در انگلیس و ولز توسط وزارت دادگستری در سال 2013 منتشر شد، حدود 85000 تجاوز جنسی در این سال صورت گرفته بود که 73000 تجاوز به زنان و دختران و 12 هزار تجاوز به مردان شده بود.
3⃣برزیل؛ افزایش شمار دانشآموزان دختر قربانی تعرض
بر اساس آمار و ارقامی که سال گذشته منتشر شد، تجاوز جنسی به دختران دانشآموزان برزیلی هم رو به افزایش است و تعداد زیادی از آنها نیز در ترس از حمله جنسی زندگی میکنند.
🔸 هر 11 دقیقه یک تعرض جنسی
طبق آمار رسمی، در سال 2016، بیش از 47 هزار تعرض جنسی در برزیل رخ داده؛ به عبارت دیگر، در هر 11 دقیقه یک نفر مورد سوء استفاده جنسی قرار گرفته است؛ یک منبع دولتی اظهار کرده که تنها 10 درصد خشونتهای جنسی به پلیس این کشور گزارش میشود و آمار واقعی بسیار بالاتر از آنچه که گزارش شده، است.
4⃣هندوستان؛ افزایش 336 درصدی تعرض به دانشآموزان
براساس دادههای منتشر شده از سوی مراکز رسمی آمار ملی، در طول یک دهه گذشته، آمار تعرض به دانشآموزان در ایالتهای مختلف این کشور، بیش از 336 درصد افزایش یافته است.
🔸بیش از 48 هزار تعرض به دانشآموزان در یک دهه
پلیس هندوستان باور دارد، طی یک دهه گذشته، بیش از 48 هزار 338 موردتعرض جنسی تنها برای دانشآموزان رخ داده است؛ این درحالیست که آمار تعرض در هندوستان به سالیانه 35 هزار مورد میرسد.
🔸تعرض به دانشآموزان معضل کشور هند
تعرض به دختران و دانشآموزان یکی از مهمترین معضلات اجتماعی کشور هند است که هر روز به آمار آن افزوده میشود و میتوان گفت کنترل این معضل از عهده دولت خارج شده است.
👈 بازتاب برخیاز مهمترینهای جاری در کانال واکاوی ↙️
🆔🔎 @vakavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺سخنگوی #شورای_نگهبان در بخشی که در مورد #سرقت_علمی_روحانی پاسخ میداد و در پخش از شبکه سه #سانسور شد، میگوید: یک دانشجوی ارشد در تراکتهای انتخاباتی، خودش را دکتر معرفی کرده بود که به همین دلیل، صلاحیت او مجدداً بررسی شد و در نهایت رد شد..
⚠️آقای #کدخدایی! آقای #روحانی چندبار در #انتخابات_مجلس، خودش را بهعنوان #دکترای_حقوق، معرفی کرده درحالیکه سالها بعد، این مدرک را با تقلب توانست اخذ کند؛ قضیهای که اظهر منالشمس است.. با توجه بهاینکه این مطلب، قبل از تحقیقاتِ تیم بررسیِ #سرقت_علمی تزِ #حسن_روحانی، مشخص بوده، چرا با وجودِ این سابقهٔ فریبکاری، شوراینگهبانِ قانونِاساسی، دو مرتبه، او را برای ریاستجمهوری، #تأیید_صلاحیت کرده است..؟
@RouhaniThesis
👈 بازتاب برخیاز مهمترینهای جاری در کانال واکاوی ↙️
🆔🔎 @vakavi
این یکی دو روز فضای شبکه های اجتماعی پر شده از اینکه فرید حداد عادل و میثم نیلی عضو شورای سیاستگذاری شبکه 3 شده اند. فرید و میثم را سال هاست می شناسم منتها یکی را چند ماه و دیگری را شاید بیش از یک سال است ندیده ام. با هر دو دوستی عمیق دارم و البته گاه اختلاف هایی هم داشته ام. منتها سوالی که مایلم آن را طرح کنم این است که سبب این همه سر و صدا که بویژه حامیان دولت و غربگرایان شبه اصلاح طلب راه انداخته اند چیست. فرید و میثم نه عضو هیئت مدیره فلان شرکت نان و آب دار شده اند، نه حقوق ماهیانه و پاداش سالیانه چند ده و چند صد میلیونی در انتظار آنهاست، نه یک پایشان در ایران و پای دیگرشان در ممالک خارجه است، نه دستشان در جیب مردم است، نه در 6 ماه 18 میلیارد دلار ارز بی زبان مملکت را دود کرده و به هوا فرستاده اند، نه بناست پست بفروشند و این و آن را بخرند و نه تصمیم گرفته اند در انتخابات شورا و مجلس کاندیدا شوند. یکی عمری است کار کتاب می کند و آن دیگری هم مدرسه داری. حالا هم بناست نمی دانم چند وقت یک بار بی جیره و مواجب در یک جلسه شرکت کنند و نظری بدهند. اینها اگر عضو شورای سیاستگذاری شبکه 3 نشوند دقیقا کجا باید بروند؟ و آنها که همین مقدار را هم بر نمی تابند، خود دقیقا چند پست دارند، کجا مشغولند، چقدر حقوق می گیرند و در سراسر زندگی، چقدر به فرهنگ و فضیلت در این کشور، خدمت کرده اند؟
@mohammadi61
مهدی محمدی
👈 بازتاب برخیاز مهمترینهای جاری در کانال واکاوی ↙️
🆔🔎 @vakavi
F1ms4_13961213-077_hr1_mfeb.ir_1396-12-13-17-26.docx
43.4K
جلسه #خارج_فقه استاد شهیدیپور
۹۶/۱۲/۱۳
موضوع(عام): فصل فيالستر والساتر
موضوع(خاص): #حجاب
فایل صوتی این جلسه🔻
https://t.me/ostadshahidi/3358
👈 بازتاب برخیاز مهمترینهای جاری در کانال واکاوی ↙️
🆔🔎 @vakavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 #تصویر_تاریخی، #قبل_انقلاب
🔺 #روزنامه_آیندگان، ۲۴ تیر ۱۳۵۴
👆کالاهای #گران را #تحریم کنید!
🔸 #تاریخ_معاصر_ایران
👈 بازتاب برخیاز مهمترینهای جاری در کانال واکاوی ↙️
🆔🔎 @vakavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #تشییع_جنازه باشکوه یکی از #علمای_شیعه در #عربستان
#تشییع_باشکوه آیتالله سید طاهر السلمان [رضواناللّٰهتعالیعلیه] از #علمای_شیعه در #عربستان
📍 mshrgh.ir/917512
👈 بازتاب برخیاز مهمترینهای جاری در کانال واکاوی ↙️
🆔🔎 @vakavi
〽️ مقایسه نرخ «درآمد» و «خرج»
🔺 (زمان شاه) و (بعد از انقلاب) 🔻
آیا میدانید زمانِ شاه با توجه به قدرت خرید و پایین بودن سطح درآمدها، کالاها بهمراتب گرانتر از بعدازانقلاب بودند؟
علت تلقّی جوانانیکه زمان شاه را ندیدهاند و گمان دارند «ارزانی» بوده ایناستکه قدیمیها، نرخهای زمان شاه را برای جوانان بیان میدارند اما از درآمدهای آنزمان صحبتی نمیکنند تا جوانان با مقایسهٔ حال با آنزمان با محاسبهای ساده دریایند حقیقتاً چهزمانی قدرتخرید مردم بالاتر بوده است!؟
🔹بخش اول: #دلار
در سال۱۳۵۰، دلار آزاد آمریکا ۱۰۵ریال فروخته میشد؛
کارمندیکه حقوق ماهیانهاش ۲۰۰ تکتومانی بود میتوانست با حقوقش تقریباً ۲۰ دلار بخرد درحالیکه کارمند امروزی با حداقلحقوق یکونیممیلیونتومان، میتواند با حقوقش ۱۳۰دلار ۱۱۵۰۰تومانی #نرخ_امروز خریداری کند.
در همان سال۵۰ دستمزد روزانهٔ یک کارگر در شهری مثل فردوس در خراسانجنوبی ۲۵ تا ۳۰ریال بود یعنی یک کارگر، ۳روز و نیم که کار میکرد، میتوانست یک دلار بخرد درحالیکه امروزه که مزد کارگر در همین فردوس حداقل بین ۴۰ تا ۵۰ هزارتومان است کارگر با مزد روزانهاش قادر است ۳-۴ دلار خریداری کند.
🔺 صرفاً جهت مقایسه منصفانه
👈 بازتاب برخیاز مهمترینهای جاری در کانال واکاوی ↙️
🆔🔎 @vakavi
🔸پاسخهای عجیب و غریب سفرای انگلیس و فرانسه درباره ایران
رضا نصری، حقوقدادن بین الملل و عضو مطالعات ژنو، درباره دلایل نشست اخیر شورای امنیت علیه ایران به #خبرآنلاین گفت:
▫️سفرای بریتانیا و فرانسه هر دو بعد از پایان جسلهٔ غیرعلنی شورای امنیت - که خود در مورد آزمایش موشکی ایران فراخوانده بودند - از پاسخ به این پرسش که آیا اقدام اخیر ایران «نقض» قطعنامه ۲۲۳۱ محسوب میشود یا خیر، طفره رفتند.
▫️سفیر فرانسه آزمایش موشکی ایران را «ناسازگار» با قطعنامه خواند و وقتی خبرنگاران از او خواستند با شفافیت بیشتر اصطلاح «ناسازگار» را توضیح دهد، او ادامه جلسه پرسش و پاسخ را به مزاح برگزار کرد و گفت از یک فرانسوی نخواهید یک واژه انگلیسی را توضیح دهد.
▫️سفیر بریتانیا هم به شیوهای متفاوت از بکارگیری واژه «نقض» خودداری کرد و صرفاً از «عدم احترام» به قطعنامه سخن به میان آورد. وقتی از او پرسیدند «اگر آنقدر که میگویید از برنامه موشکی ایران نگران هستید پس چرا در قطعنامه ۲۲۳۱ صرفاً از یک عبارت توصیهای (به جای عبارت الزامآور) در مورد آن استفاده کردهاید؟» پاسخ داد:«من شخصاً در مذاکرات حضور نداشتم!».
▫️جزئیات بیشتر در #خبرآنلاین:👇
https://www.khabaronline.ir/news/1209856/
#بین_الملل
👈 بازتاب برخیاز مهمترینهای جاری در کانال واکاوی ↙️
🆔🔎 @vakavi
🔴 #نسل_امروز به دو دلیل #احمق شده است؛
تراکم اطلاعات و سوسولگرایی، مجال فکر کردن را از نسل امروز گرفته است.
(گفتوگو با استاد #دینانی)
🔸 با این وضع ترسیم شده، صحبت از مفاهیم بنیادین در علوم انسانی مانند عدالت، آزادی و... بلاموضوع نیست؟
خیر بلاموضوع نیست و اگر میتوانید با نادانی مردم مبارزه کنید و درباره چگونگی عملیاتیشدن آن نیز با بیان اینکه مباحث فلسفی تئوریک است و نه عملی گفت: تنها مسئولیت فیلسوفان نسبت به جامعه در مقام نظر و نه عمل است. اگر عملیاتی شد که شد و اگر عملیاتی نشد به فیلسوف مربوط نیست. فیلسوف تنها نظریه میدهد.
🔸 علت عدم کاربردی بودن برخی تئوریهای فلسفی در جامعه چیست؟
عدم آگاهی مردم است. فیلسوف باید واقعیات را بگوید، اما اگر مردم واقعیات را نفهمیدند فیلسوف مقصر نیست. فیلسوف واقعیت را میگوید، خب وقتی مردم نادان هستند و نمیفهمند چه کار کنند؟ حضرت نوح، به مردم گفت یا نگفت؟! بعد چه اتفاقی افتاد؟ نفرین کرد و همه غرق شدند. شما فکر میکنید فیلسوف پاسبان هست و باید تمام شهرها را پاسبانی کند؟
🔸 فیلسوفان چگونه میتوانند در دورانی که ابتذال تفکر گسترش یافته، بهتر به جامعه خدمت کنند؟
#جامعه دچار #نادانی شده است. نوح، موسی، عیسی، و حضرت ختمیمرتبت نتوانست. آیا پیامبران توانستند همه مردم را مسلمان کنند؟ نشد. صحابه پیغمبر همه آدمهای خوبی بودند؟ ابوبکر یار غار پیامبر بود. وقتی پیامبران نتوانستند همه مردم را هدایت کنند و حتی نزدیکترین به خودشان را، حالا انتظار دارید فیلسوف راه بیفتد در خیابانها و مردم را اصلاح کند؟
🔸 تئوریهای فلسفی نباید عملیاتی شود؟
به طور کلی از اساس تئوری آوردنی نیست بلکه فیلسوف واقعیت را میگوید البته اگر فیلسوف باشد، اگر نادان باشد که هیچ. فیلسوف، واقعبین است و واقعیت را میگوید و مینویسد. این مردم هستند که واقعیت را نمیخواهند. فیلسوفان واقعیت را میگویند مردم باید گوش دهند و عمل کنند. اگر شد که شد. اگر هم نشد که نشد. فیلسوف قرار نیست که کار عملی کند و فیلسوف عملی « #پراگماتیست» را یک فیلسوف نادانی در آمریکا به نام «ریچارد #رورتی» که پراگماتیست است، مطرح کرد و گفت: حقیقت آناست که در عمل بکاریم.
🔸 چه توصیههایی در رابطه با ادارهی بهتر جامعه دارید؟
توصیهای ندارم. من حرف میزنم میخواهید قبول کنید و میخواهید قبول نکنید فلاسفه تا آنجا که عقلشان میرسیده مسائل را گفتهاند. باید کسانی که رأس امور هستند و پست مدیریتی قبول میکنند آگاه باشند. شما یک فرد نادان را مدیر اداره نکن شما رأس یک مؤسسه مهم و یا یک مکان علمی فردی ناآگاه به امور را میگذارید تا دیگران را تربیت کند؟!
خداوند به پیغمبرش میفرماید تو بگو هر چند که نمیتوانی همه را هدایت کنی. اما بگو. این عین آیه قرآن است. شما هم به جای اینکه بگویید چه کنیم؟... خیلی از مردم از عدالت صحبت میکنند اما نمیدانند که چیست. فقط میگویند خوب چیزی است. برای همین از روی ناآگاهی عمل میکنند و یک امری که عدالت نیست را به جای آن میگذارند علت تمام مشکلات جوامع بشتری همین است که چیزی را خوب میدانند که نمیدانند چیست؟ جنگهای سیاسی هم به همین دلیل است...
این ابتذال تفکر و احمق شدن جوامع و متفکران بسیار رنجآور است...
🔸 در برابر این رنجی که میبرید چه کار میکنید؟
فقط تحمل میکنم مینشینم و گاهی اوقات هم مینویسم و سخنرانی میکنم. غیر از این هم کاری از من بر نمیآید. تفکر از جامعه رفته است و فقط اطلاعات متراکم وجود دارد. امروز در متن تهران، یک جوان ۲۰ ساله میبینم، ساده و خنگ. یک ذره زبلی در جوانان ما نیست. چون فکر نکردند زیرکی ندارند. این زیرکی محصول تفکر است. نسل امروز به دو دلیل احمق است: تراکم اطلاعات، رفاه بیشاز حد، جوانها سوسول شدند، #رفاه، #سوسول_گرایی و #تراکم_اطلاعات، مجال فکر کردن را گرفته و بهراحتی میتوان سر جوانان امروزی کلاه گذاشت.
🔸 آینده کشور با این نسل چه میشود؟
آیندهای خیلی خطرناک در انتظار این نسل است. البته تمامی #دنیا سوسول شده است نه تنها #ایران. اگر ما فقط سوسول بودیم خطرناکتر میشد حریفهای ما هم سوسول هستند.
🔸 در این وضعیت، چه بر سر علم و تعقل خواهد آمد؟
#علم پیش میرود، اما ممکن است #تعقل پیش نرود. علم پیش میرود اما لزوماً فلسفه پیش نمیرود. تعقل، ناشی از #هستی_شناسی است. اما علم یعنی چهکار بکنیم و چهکار نکنیم. کسی که هستیشناسی ندارد نادان میشود، اما میداند چه را با چه ترکیب کند تا یک چیز درست شود..
🌿 نشریه عصراندیشه، شماره ۱۳
👈 بازتاب برخیاز مهمترینهای جاری در کانال واکاوی ↙️
🆔🔎 @vakavi
نوع طلبهها محبوبیت سابق را ندارند. در گذشته این صنف محبوب و مورد احترام بود؛ اکنون ممکن است شخصی بخاطر رفتارش درجایی مورد احترام باشد اما این موضوع درباره نوع طلبهها نیست. الآن اگر اختلافی بین طلبه و غیرطلبه در جامعه رخ دهد، چرا خیلیها حداقل قسمتی از مشکل را از جانب طلبه میدانند؟چون محبوبیت طلبهها کم شده؛ اینها مصیبتهایی است که اگرچه سخت است اما باید قبول کرد.
بسیاری از افراد، تخصص لازم را ندارند. جدای از اینکه برخی رفتارها شأن و احترام طلبه را پایین میآورد؛ مخصوصا اینکه طلبه پرچم بدوش بکشدو بگوید زید را شما انتخاب کنیدو عمرو را انتخاب نکنید. این رفتارها شأن و احترام طلبه را پایین میآورد؛ یک بازاری محترم اینکار را نمیکند که یک طلبه انجام میدهد؛ طلبه هم اگر بخواهد در این زمینه فعال باشد باید در این مسیر یکسری ارشادات کلی داشته باشد اما واردشدن طلبهها به این وادی، صلاح حوزه و طلبه نیست.
الآن خیلی از چیزها شعار است... خیلیها در اوّلیات فقه ماندهاند اما از آنها بعنوان مجتهد یاد میشود. مرحوم والد ما همه موارد علم را با استنادات حاضر داشت. الآن من بجای او نشستهام اما برخی از مسائل را نمیدانم. گاهی انسان به چیزی نیاز دارد باید از کسی بپرسد اما کسی نیست که اگر مشکل فقهی پیش آمد از او بپرسیم.
یکی از مسائلی که الآن با سابق فرق کرده، مسأله اخلاق و تقوای طلبههاست.
طلبه باید تلاش کند با مردم فاصله نداشته باشد. گاهی مواردی پیش میآید که خواسته ما با خواسته مردم متفاوت است ما باید درکنار مردم قرار بگیریم چراکه با همین مردم میخواهیم دین خدا را اجرا کنیم.
🆔 کانال واکاوی
👉 @vakavi
4_5972210213304926584.mp3
1.13M
🔴 #اسلام_سکولار
راحتطلبها، سیدالشهداء [علیهالسلام] رو هم نصحیت میکردند به #عبادت و #جدایی_از_سیاست
#امام_خمینی #امام_انقلاب
👈 بازتاب برخیاز مهمترینهای جاری در کانال واکاوی ↙️
🆔🔎 @vakavi
🔴 باید تأمل کرد !! محبوبیت به چه قیمت ؟؟
⏪ با نهایت احترام و با رعایت ادب، در نقدِ فرمایش معظملّه [(آیتاللّٰه شبیری)] عرض میکنم:
به راستی #محبوبیت و یا #عدم_محبوبیت روحانیت، فینفسه ارزشمند است؟ و آیا اهلبیت علیهمالسلام در زمان خودشان، محبوب اکثریت جامعه بودند؟ آیا امامحسین علیهالسلام نزد همه مردم محبوبیت داشت؟
گذشته از مردود بودن صغرای این فرمایش -که ما آنرا غیرکارشناسانه و القاء بعضی #مذبذبین_بیوت میدانیم- آیا نباید به دلائل این واکنش اجتماعی توجه کرد؟ چهگونه است که مردم، امامخمینی و مقاممعظمرهبری را عاشقانه دوست دارند، اما نسبت به #روحانیت_فاسد و فریبکار و خودباخته مانند آنانیکه در آن مهمانی کذایی، خدمت حضرتعالی رسیدند متنفرند!
بلی! بهراستی مردم، نسبت به عملکرد و رفتار بعضی روحانیون تجملگرا و لیبرال و اهل اشرافیت ناراحتاند!
اما نباید این #عدم_محبوبیت را بهپای دخالت در سیاست دانست؛ چرا که امام راحل، بهمعنای واقعی کلمه، در سیاست دخالت کرد و تشییع جنازه ایشان را میتوان منحصر بهفرد دانست.
مردم از روحانیتِ #پاپ_صفت بیزارند؛ روحانیتی که همانند بعضی علمای زمانِ طاغوت، پشتپرده با شاه و ساواک مراوده داشتند و طلاب را از راه امامخمینی برحذر میداشتند! و با شعار #قداست_مرجعیت، نهتنها امام را همراهی نکردند، بلکه ایشان را چه آزارها که ندادند!
ایجاد #حکومت_دینی وظیفه ذاتی روحانیت و فقهای شیعه است، تا از این رهگذر، بستر هدایت برای عموم جامعه ایجاد کند.
آیا حضرات آقایان، به وظیفه خود در قبال این #نظام_اسلامی عمل کردند؟ آیا دلسوزانه از این حکومت، که ثمره خون هزاران شهید است حمایت نمودند؟
این چه منطقی است که ما کاری به #سیاست نداشته باشیم و سرمان به وعظ و درس گرم باشد تا محبوب باشیم؟ بهراستی باید تأمل کنیم[که] محبوبیت به چه قیمت؟؟
دیگر از نامیدن حوزه به #سکولار، وحشت نکنید و آن #استاد_دانشگاه بیچاره را مورد حمله قرار ندهید؛ چرا که گفتن واقعیتها یادآوری #درد است و نگفتن آن، موجب صد درد!!
والسلام علیکم و رحمةاللّٰه و برکاته
ابوالقاسم سیفی مازندرانی
👈 بازتاب برخیاز مهمترینهای جاری در کانال واکاوی ↙️
🆔🔎 @vakavi
porsesh.pdf
2.05M
…
🔹غالباً تصور از انبیاء، تصور دیگری است؛
مردم خیال میکنند که انبیاء در یک جامعهای که ظهور میکنند، مثل یک آدم حکیمِ فرزانه دانشمند بزرگواری، که یک کوهی از معلومات است، میآید در جامعه، یک خانهای میگیرد، یک گوشهای مینشیند تا مردم بیایند گروهگروه از خرمن فیض او و دانش او استفاده کنند...
🔸نبی، اینجوریها نیست؛
نبی، وقتیکه در یک اجتماعی مبعوث میشود، یعنی برانگیخته میشود و همانطوری که تشریح کردم، در باطن او و در روح او رستاخیزی بهوجود میآید؛ این دیگر وقتی آمد در جامعه، یک آدمی است که سر از پا نمیشناسد، یک آدمی است که آرام و قرار ندارد، یک انسانی است که تبدیل شده به یک شعلهی جوّالهی سوزانی؛ در اجتماعی که میآید، یک نگاهی به وضع اجتماع میکند، میبیند، هان! این ساختمان، ساختمان غلطی است، این عمارت، بد بنا شده، غلط پایهگذاری شده، دیوارهای آن، و پیهای آن، و شفتههای آن، نادرست و برخلافِ اسلوب معماری فطرتِ انسان انجام گرفته؛ میفهمد که این باید عوض بشود، میفهمد که این عمارت باید تبدیل شود به یک عمارت نیکو؛ یعنی چه؟
یعنی میفهمد که این جامعه، این جامعهی طبقاتی، این جامعهای که در آن، تبعیض هست، ظلم هست، نابسامانی هست، نامردمی هست، بایستی عوض بشود و تبدیل بشود به یک جامعهی توحیدی..
🔹جامعهی توحیدی کدام است آقا؟
در بحث توحید گفتیم. اشاره کردیم، توحید، نفی طبقات است؛ توحید الهی به معنای قدرت و حکومت خداست؛ توحید الهی به معنای این است که همه چیز، قانون، سنت، مقررات، آداب، فرهنگ، باید از سوی خدا الهام داده بشود. توحید الهی یعنی اینکه همهی مردم، بندگان خدا باشند و بس، بندهی کس دیگری نباشند؛ بندگان، آزادِ از بندگیِ دیگر بندگان باشند. وقتی که نبی وارد اجتماع میشود، با این ایده با این هدف، با این فکر، وارد اجتماع میشود که آن جامعهی طبقاتی را دگرگون کند، ویران کند، درهم بریزد و یک جامعهی توحیدیِ بیطبقهی بیتبعیضِ بیظلمِ تحت حکومت پروردگار عالم بهوجود بیاورد؛ نبی، برای اینکار میآید..
📖 کتاب «طرح کلی اندیشهی اسلامی در قرآن»، صفحه ۳۵۹
👈 بازتاب برخیاز مهمترینهای جاری در کانال واکاوی ↙️
🆔🔎 @vakavi
🔺 بیتوجهی به هشدار مراجع
#⃣ #هشدار #جهت_تأمل
https://eitaa.com/rasanews_agency/4049
👈 بازتاب برخیاز مهمترینهای جاری در کانال واکاوی ↙️
🆔🔎 @vakavi
32.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 برنامه #بدون_توقف
📺 #شبکه_سه سیما
👤 میهمانِ مسئول:
🔹دکتر #مسعود_پزشکیان
🔸نائبرئیسِاولِ #مجلس
🗓۲۰ آبان ۱۳۹۷
👈 بازتاب برخیاز مهمترینهای جاری در کانال واکاوی ↙️
🆔🔎 @vakavi
🔹
🏳 #مرجع_مجاهد، #رهبر_مشروطه
🏴مرحوم #آخوند_خراسانی رحمةاللّٰهعلیه
💠آیةالله بهجت رحمةاللّٰهعلیه🔻
‼️خدا کند #انسان، از اول کار، آخر آنرا ببیند، اگر #شخص_اول_مرجعیت، افراد را نشناسد و اغراضشان را نداند، ناخودآگاه همهچیز را بر باد میدهد؛ کسانیکه در #مشروطه، از #مرحوم_آخوند امضا گرفتند، #واسطه_انگلیس بودند، که با #ظاهر_آراسته، اینکار را کردند!
📚درمحضر بهجت ۳/۳۰۳
‼️محرّمات، تنها زِنا و قُمار و شُرب خَمر نیست؛ از ما انتظار نمیرود که شُرب خَمر و زنا کنیم؛ گاهی یک #امضای_بیجا -که مقدمات آنرا دیگران فراهم میکنند، [و]موجب از بین رفتن #اعراض و #نفوس میشود- به مراتب از آن بالاتر است!
📚زمزم عرفان، ص۱۹۲
‼️هنگامیکه #آخوند، از پلههای اتاق مطالعه شخصی، به پایین میآمد تا به مجلس درس برود و تمام فکرش در جمعآوری درس بود، اساسنامهٔ مشروطیت را به ایشان دادند تا #امضا کند. ایشان هم دید ظاهر قانون اساسی و مجلس قانونگذاری و وکلا و نمایندگان مورد وثوق و منتخب مردم و همه، موافق اسلام و دین است و همه احکام و قوانین جاری مملکت، بر طبق قرآن و اسلام و زیر نظر پنج نفر از فقهای طراز اول است، بیدرنگ در همانجا #امضا کرد؛ خدا میداند یک #امضا از روی #غفلت و فریبخوردن چهقدر آثار زیانبار دارد!
📚زمزم عرفان، ص۱۹٣
‼️خدا میداند اگر ما در #مشروطه جای #مرحوم_آخوند و دیگران بودیم چه میکردیم!
📚در محضر بهجت ۲/۳۱۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
👈 بازتاب برخیاز مهمترینهای جاری در کانال واکاوی ↙️
🆔🔎 @vakavi
🔹
🏳 #مرجع_مجاهد، #رهبر_مشروطه
🏴 مرحوم #آخوند_خراسانی رحمةاللّٰهعلیه
💠 رهبر معظم انقلاب🔻
‼️اگر از #مشروطه، #عبرت نگیریم، #انقلاب ما هم به سرنوشت آن دچار میشود!
۶۰/۸/۴
‼️ما در طول تاریخ تشیع، بهخصوص ۲۰۰سال اخیر، بهخاطر #عدم_آگاهی علما از #حقایق_دنیا، خیلی ضربه خوردهایم!
۶۸/۴/۲۰
‼️در کشور ما، #انقلاب_مشروطه شد؛ اما بعدِ #پیروزی_مشروطه، علما را کنار زدند و مشروطه #منحرف شد. اگر انقلابِ ما هم، تحت #رهبر_دینی نبود، سرنوشتاش مثل مشروطیت میشد!
۷۱/۱۰/۱۹
‼️علمای بزرگی که #مشروطیت را #امضا کردند مثل مرحوم «آخوند خراسانی و دیگران، حرفشان اینبود که میگفتند ما یکقدم، به آنچه که به #حکومت_اسلامی نزدیک است، نزدیکتر میشویم؛ یعنی برای خاطر یکقدم، یک حکم اسلامی را، یک اصل را، در متمّم قانونِ اساسیِ دوران مشروطه گذاشتند؛ این چیزی بود که توسط شیخ فضلاللّه انجام شد!
۷۲/۵/۵
‼️بارها گفتهام، #تاریخ_مشروطه را #مطالعه کنید، عبرتهای عجیبی در تاریخ مشروطه است!
۷۸/۱۲/۲۳
‼️ #نسل_ما باید از تاریخ کشورش اطّلاع داشته باشد؛ بخصوص از #زمان_مشروطیت به این طرف را بداند!
۷۹/۱۲/۲۲
‼️یکی از مهمترین عواملی که موجب #شکست_مشروطیت در ایران شد اینبود که متدیّنین و علما که در صفوف اول مبارزه مشروطیت بودند، بهخاطر #جنجال_تبلیغاتی شبهروشنفکران، بهتدریج دلسرد شدند و کنار نشستند. وقتی چنین شد، #نهضت_مشروطیت، شکست خورد و بعد از ۱۵سال از #عمر_مشروطیت، #دیکتاتورى_رضاخانی بهوجود آمد. این بسیار #عبرت_انگیز است!
۸۰/۵/۱۱
‼️من از اینکه میبینم #جوانان_ما، از #قضایای_مشروطه بیاطلاعاند #رنج میبرم!
۸۰/۸/۲۰
‼️بعد از #ورود_اسلام به ایران، #حادثه_مشروطیت، یک #حادثه_استثنایی است؛ البته در ورود اسلام هم، فضا بهکلی تغییر پیدا کرد، اما خیلی زمان نگذشت که مجدداً همان شیوههای استبدادیِ گذشته، بهشکل دیگری در کشور حاکم شد؛ لیکن #مشروطیت این را شکست. بنابراین مشروطیت حادثهی بسیار مهمی است. یقیناً اگر #مشروطه نبود، این #انقلاب بهوجود نمیآمد، #حادثه_مشروطیت خیلی مهم است!
۸۲/۵/۱۳
‼️مشروطیت، یکی از ماجراهای #تلخ تاریخِ اخیر ماست!
۸۳/۱۲/۲۴
‼️چه شد که انگلیسیها در مشروطه کامیاب شدند، در حالیکه مردم، که جمعیت اصلی هستند، میتوانستند در اختیار علما باقی بمانند و شیخ فضلالله، جلوی چشم همین مردم به دار کشیده نشود؛ بهنظرم مشکل کار از اینجا پیشآمد که اینها توانستند یک عدهای از اعضای جبهه #عدالت_خواهی یعنی عمده #علما را #فریب بدهند!
۸۵/۲/۹
‼️ #دشمن را باید شناخت؛ اینکه بنده مسألهٔ #بصیرت را برای #خواص، تکرار میکنم، بهخاطر ایناست؛ ما در #صدر_مشروطه هم متأسفانه علمای بزرگی داشتیم که #توطئه غربزدگان و بهاصطلاح روشنفکران را ندیدند و #مماشات کردند؛ نتیجه اینشد که کسی مثل #شیخ_فضل_الله، جلوی چشم آنها به #دار زده شد؛ این #اشتباه را ما نباید انجام بدهیم!
۸۸/۱۲/۶
‼️ آنچه در #مشروطه، #مردم را به میدان آورد، حضور علمایی مثل #آخوند_خراسانی و شیخ فضلاللّه نوری، و سیدمحمد طباطبائی و... بود!
۹۵/۱۰/۱۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
👈 بازتاب برخیاز مهمترینهای جاری در کانال واکاوی ↙️
🆔🔎 @vakavi
🔹
🏳 #مرجع_مجاهد، #رهبر_مشروطه
🏴 مرحوم #آخوند_خراسانی رحمةاللّٰهعلیه
💠 امام خمینی رحمةاللّهعلیه 🔻
‼️اگر در #صدر_مشروطه، علما و روشنفکرهای متعهد، #مجلس را #قبضه میکردند، ما به این روزگار نمیرسیدیم!
۵۸/۱۲/۲۲
‼️اگر از مشروطه #عبرت نگیریم، انقلاب ما هم به سرنوشت آن دچار میشود؛ اگر ملت، علما، نویسندگان، روشنفکرانِ متعهد، سستی بکنند و از قضایای #صدر_مشروطه، عبرت نگیرند، بهسَرِ اینانقلاب، آنخواهدآمد که بهسَرِ #انقلاب_مشروطه آمد. امروز دشمنهای #انقلاب بیشتر از آنروزِ دشمنهای #مشروطه بودند!
۶۰/۸/۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
👈 بازتاب برخیاز مهمترینهای جاری در کانال واکاوی ↙️
🆔🔎 @vakavi
🔺تابلوهای #ادرار_ممنوع در کشورهای غربی که در برخی موارد با تهدیدِ نشرِ فیلمِ آن در youtube همراه است👆
اینکه در غرب، خیلیاز مردم به قوانین، احترام میگذارند، از ترس کنترل شدید دوربینها و جریمههای سختگیرانهاش است..
🆘 اوج بیفرهنگی را هم در نظر بگیرید که آنقدر این #کار_زشت (ادرار در معابر عمومی) بالا گرفته که ناچار شدهاند تا با وضع چنین قوانین سختی، صرفاً تا حدودی این #معضل را کنترل کنند..👀
👈 بازتاب برخیاز مهمترینهای جاری در کانال واکاوی ↙️
🆔🔎 @vakavi