#معرفی_کتاب
📖 کتاب « نگرشی کلامی به مسأله ولایت فقیه» به قلم استاد علی محمدی هوشیار از سوی موسسه فرق و ادیان بصائر منتشر شده است.
🔹در طول تاریخ بحث ولایت فقیه، به عنوان یکی از مباحث بسیار مهم و چالشی، مدافعان و مخالفان عدیدهای داشته است علت اغلب این اختلافات؛
🔸ریشه در؛ نداشتن برداشت صحیح از مسئله ولایت فقیه دارد، تا حدی که برخی قدم در وادی تفریح گذاشته و مقام فقیه جامع الشرایط را در حد بیان مسائل شرعی میدانند و یا اینکه به افراد گرویده و این مقام را برخوردار از عصمت تلقی کردهاند.
🔹چنانچه مسئله ولایت فقیه به درستی تبیین شود، این اختلافات جای خود را به باور و اعتقاد مشترک داده و منتج به قوام و تقویت تشیع در سال های غیبت امام مهدی علیه السلام خواهد شد.
📌استاد گرامی در این کتاب با نگرشی متفاوت به مسأله ولایت فقیه بر اساس روایات معتبر شیعه پرداختند.
#ولایت_فقیه
@Yaranmontzar
#برشی_از_کتاب
🔰ثمرات تبیین کلامی مسأله ولایت فقیه
ما بر این باوریم که چنانچه مسئله ولایت فقیه به درستی تبیین شود ثمراتی به دست خواهد آمد.
اول آنکه؛ برخی از این اختلافات جای خود را به یک (باور و اعتقاد مشترک) داده و منتج به (قوام و تقویت تشیع) در سال های غیبت امام مهدی علیه السلام خواهد شد.
و دوم اینکه؛ نسخه ولایت فقیه، با همه مزایا و امتیازاتی که برای شیعیان در زمان غیبت دارد، می تواند بهترین و جامع ترین نسخه برای مقابله با فرقه های انحرافی، همچون؛ تصوف، منصور هاشمی خراسانی، احمد الحسن، شیخیه، اخباری گری و ... باشد.
📚نگرش کلامی به مسأله ولایت فقیه
#ولایت_فقیه
@Yaranmontzar
#برشی_از_کتاب
🔰جایگاه علمی مسأله ولایت فقیه
مساله ولایت فقیه در مقام اثبات، یک مساله کلامی و در مقام ثبوت، مساله فقهی است. بدین بیان؛ از آنجا که مسأله ولایت فقیه در طول «ولایت الله» قرار گرفته است، لازمه اثبات آن، استفاده از قواعد کلامی است، از این روی در علم کلام بحث می شود و مقام ثبوت آن، یعنی تبیین اختیارات ولی فقیه و بررسی لوازم آن، در فقه گفتگو می شود.
📚نگرش کلامی به مسأله ولایت فقیه
#ولایت_فقیه
@Yaranmontzar
#برشی_از_کتاب
🔰ولایت الله
ولایت الله مالکیت بی قید و شرط ( مالکیت مطلق) بر مخلوقات عالم است. این مالکیت، در برگیرنده سه ساحت « ایجاد، تدبیر، تشریع» خواهد بود، که از آن سه؛ به ولایتِ بر تکوین و ولایتِ بر تشریع یاد می شود.
ولایت بر تکوین که خود شامل ولایت بر حدوث (إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيْئًا أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ)[۱] و
ولایت بر بقاء ( يُدَبِّرُ الْأَمْرَ مِنَ السَّمَاءِ إِلَى الْأَرْضِ ثُمَّ يَعْرُجُ إِلَيْهِ فِي يَوْمٍ كَانَ مِقْدَارُهُ أَلْفَ سَنَةٍ مِمَّا تَعُدُّونَ)[۲] است.
ولایت بر تشریع همان تعیین «بایدها و نباید ها» و در یک جمله، حق قانونگذاری می باشد.
[۱]یس،۸۲
[۲]سجده،۵
📚نگرش کلامی به مسأله ولایت فقیه
#ولایت_فقیه
@Yaranmontzar
#برشی_از_کتاب
🔰ولایت انسان برگزیده
هرچند که ولایت بر تکوین و تشریع مخصوص خداوند است،اما تجلی این ولایت در قالب (ولایت تکوینی و ولایت تشریعی) به برخی از (انسان ها) داده شد و انسان نیز آن جایگاه را به عنوان امانتی از جانب پروردگار پذیرفت و بدین صورت، دامنه ولایت از (ولایت الله بر انسان) تا (ولایت انسان بر انسان) گسترانده شد.
طبق آیات و روایات،این مقام مختص انبیا الهی و اوصیای پیامبر اکرم صلیالله علیه و آله بوده و خداوند متعال آنان را به عنوان خلفای خود در روی زمین برگزیده است.
📚نگرش کلامی به مسأله ولایت فقیه
#ولایت_فقیه
@Yaranmontzar
#برشی_از_کتاب
🔰اطاعت از انسان برگزیده
انسان برگزیده،انسان هدایت یافتهای است که برای هدایت و مدیریت مخلوقات عالم ماموریت یافته و خداوند متعال، اطاعت از آنان را بر انسان ها لازم دانسته است. اما باید دانست لازمه اطاعت از آنان، سلب اختیار در امور و تصمیمات زندگی نبوده و نگاه دین به این مسئله،نگاه بردهداری و دیکتاتوری نیست. در ثانی اطاعت از آنان در دایره اوامر و نواهی الهی یا همان عمل به واجبات و ترک محرمات است و بدیهی است که هیچگاه انبیا و اوصیا الهی مخاطب خود را به اطاعت بی چون و چرا و بی منطق فرا نمی خوانند.
📚 نگرشی کلامی به مسأله ولایت فقیه
#ولایت_فقیه
@Yaranmontzar
#برشی_از_کتاب
🔰تأسیس نظام نبوتی
خداوند متعال،اولین برگزیده خود، یعنی حضرت آدم علیه السلام را به عنوان (خلیفة اللّٰه) برگزید تا از این طریق، شریعت خود را به مردم ابلاغ کند. با انتخاب اولین خلیفه به عنوان نبی مرسل، تاسیس (نظام نبوتی) شکل گرفت تا اولا وظیفه هدایتگری بشر را به عهده گیرند و ثانیاً واسطه فیض و استمرار حیات بشری باشند. انبیا الهی بر اساس این ماموریت، نه تنها بر انسانها ولایت یافتند، بلکه همه مخلوقات آسمان و زمین، تحت ولایت آنان جای گرفت.
📚 نگرشی کلامی به مسأله ولایت فقیه
#ولایت_فقیه
@Yaranmontzar
#برشی_از_کتاب
🔰ولایت تکوینی
خداوند متعال ولایت بر تکوین دارد و این نوع از ولایت، شامل (ولایت بر حدوث و ولایت بر بقا) است که جلوه ای از آن با عنوان، ولایت تکوینی به انسان برگزیده داده شده است. ولایت تکوینی انبیا در دو بخش عمده قابل ترسیم است:
الف) واسطه فیض بودن
ب) تصرف در عالم
📚 نگرشی کلامی به مسأله ولایت فقیه
#ولایت_فقیه
@Yaranmontzar
#برشی_از_کتاب
🔰واسطه فیض بودن
انبیا و رسولان؛واسطه فیض الهی به مخلوقات عالم هستند و استمرار حیات بشری و نظام عالم بر وجود آنان مبتنی شده است.
سلیمان بن جعفر جعفری از امام رضا علیه السلام سوال کرد : آیا زمین از حجت خدا خالی میماند؟
امام رضا علیه السلام در پاسخ فرمودند:
اگر زمین [به اندازه ] یک چشم بر هم زدن از حجت خالی بماند،ساکنانش را در خود فرو می برد.(۱)
۱.مختصرالبصائر،ص۶۴
📚نگرشی کلامی به مسأله ولایت فقیه
#ولایت_فقیه
@Yaranmontzar
#برشی_از_کتاب
🔰تصرف در عالم
انبیا الهی با توجه به ولایتی که دارند،اجازه یافته اند تا در صورت لزوم، به برخی قوانین و نظامات عالم تصرف نموده و در مقام احتجاج به حقانیت خود که از آن با عنوان معجزه یاد میشود بهره گیرند. مانند: شق القمر،خسف بحر، احیای مردگان،شفای بیماران و... که از جمله ابعاد ولایت تکوینی و تصرف در عالم است.
📚نگرشی کلامی به مسأله ولایت فقیه
#ولایت_فقیه
@Yaranmontzar
#برشی_از_کتاب
🔰ولایت تشریعی
ائمه معصومین (ع) علوم خود را از پیامبر اسلام (ص) برگرفته و برای مردم باز میگویند.
امام صادق (ع) در این باره به یونس بن ظبیان فرمودند:
یونس اگر علم صحیح را می طلبی بدان که نزد ما اهل بیت است. زیرا که آن علم به عنوان میراث به ما رسیده است، و به ما شرح حکمت و فصل خدا عطا شده است و آنرا به ارث نمی برند مگر امامان دوازده گانه![۱]
از این روی، روایات بر این مسأله تصریح دارند که امامان معصوم (ع) از دریچه برخورداری از علوم الهی که میراث رسول خدا(ص) است، در چهار بعد « تبیین و تفسیر،قانون گذاری،مدیریت اعتباری و قراردادی،تعلیم و تعلم» صاحب ولایت تشریعی می باشند.
۱.مختصر البصائر،ص۳۲۹
📚 نگرشی کلامی به مسأله ولایت فقیه
#ولایت_فقیه
@Yaranmontzar
♻️آثار غیبت ♻️
1⃣⬅️غیبت باعث ازبین رفتن اعمال نیک انسان می شود.
🌱امام صادق (علیه السلام):
غیبت حرام است و حسنات را می خورد مانند آتش که چوب را می سوزاند.(1)
2⃣⬅️غیبت کننده از بهشت محروم است.
🍃رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله :
غیبت کننده اگر توبه کند آخرین نفری است که وارد بهشت می شود ولی اگر توبه نکند اولین نفری است که وارد جهنم می شود.(۲)
3⃣⬅️غیبت کننده از ولایت خدا بیرون است.
🌱امام صادق (ع):هر کس به منظور عیبجویی و بردن آبروی مومنی سخن بگوید، خدا می گوید از ولایت من خارج می شود و به ولایت شیطان وارد می شود.(۳)
4⃣⬅️دین انسان را ازبین می برد.
🍃رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: اثر غیبت در دین مسلمان از خوره در جسم او سریع تر است. همچنان که برگان درخت می ریزد غیبت ایمان انسان را بی شاخ و برگ می کند.(۴)
5⃣⬅️اثر دیگر اینکه غیبت کننده حلال زاده نیست.
🔺دروغ می گوید کسی که گمان می کند از حلال زاده شده با اینکه گوشت مردم را بوسیله غیبت می خورد.زیرا غیبت خورش سگهای جهنم است.(۵)
🔹اینجا حلال زادگی منظور به تغذیه و غذای حرام برمی گردد یعنی غذای حرام خورده شده.
6⃣⬅️ریختن آبرو و شکستن حرمت است. وقتی غیبت می شود آبروی کسی ریخته می شود.
7⃣⬅️ایجاد دشمنی و اختلاف است یعنی خود غیبت باعث می شود باهم دشمنی کنند.
8⃣⬅️سلب اعتماد است حتی طرفی که شخص دارد غیبت می کند پیش او هم سلب اعتماد میشود.
🔹🔺🔹🔺🔹🔺🔹🔺🔹
(1)اصول کافی باب غیبت و بهتان
(۲)بحارالانوار، ج 75، ص 222،
(۳)وسائل الشیعه، ج 8، ص 608، عین الحیوه، ص 550 جامع السعادات ج 2، ص 305.
(۴)اصول کافی، ج 4، ص 59، ح 1
(۵)وسائل الشیعه، ج 8، ص 600،
@Yaranmontzar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥جوانان آخرالزمان
✍استاد دانشمند
@Yaranmontzar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥سه مطلبی که روی
شمشیر پیامبر نوشته شده بود ...!
🎙#دکتر_رفیعی
👈صل من قطعک ...
اونایی که باهات قطع رابطه کردن،
تو وصل کن ...!
👈قل الحق ولو علی نفسک
حق را بگو حتی اگر به ضررته ...!
احسن الی من عصی الیک
کسی که به شما بدی کرد،
بهش خوبی کن
@Yaranmontzar
May 11
بْنِ لِي عِنْدَكَ بَيْتًا فِي الْجَنَّةِ وَنَجِّنِي مِنْ فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّنِي مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ ﴿۱۱﴾
و براى كسانى كه ايمان آورده اند خدا همسر فرعون را مثل آورده آنگاه كه گفت پروردگارا پيش خود در بهشت خانه اى برايم بساز و مرا از فرعون و كردارش نجات ده و مرا از دست مردم ستمگر برهان (۱۱)
وَمَرْيَمَ ابْنَتَ عِمْرَانَ الَّتِي أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا فَنَفَخْنَا فِيهِ مِنْ رُوحِنَا وَصَدَّقَتْ بِكَلِمَاتِ رَبِّهَا وَكُتُبِهِ وَكَانَتْ مِنَ الْقَانِتِينَ ﴿۱۲﴾
و مريم دخت عمران را همان كسى كه خود را پاكدامن نگاه داشت و در او از روح خود دميديم و سخنان پروردگار خود و كتابهاى او را تصديق كرد و از فرمانبرداران بود (۱۲)
@Yaranmontzar
سوره مبارکه تحریم
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان
يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ لِمَ تُحَرِّمُ مَا أَحَلَّ اللَّهُ لَكَ تَبْتَغِي مَرْضَاتَ أَزْوَاجِكَ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ ﴿۱﴾
اى پيامبر چرا براى خشنودى همسرانت آنچه را خدا براى تو حلال گردانيده حرام مى كنى خدا[ست كه] آمرزنده مهربان است (۱)
قَدْ فَرَضَ اللَّهُ لَكُمْ تَحِلَّةَ أَيْمَانِكُمْ وَاللَّهُ مَوْلَاكُمْ وَهُوَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ﴿۲﴾
قطعا خدا براى شما [راه] گشودن سوگندهايتان را مقرر داشته است و خدا سرپرست شماست و اوست داناى حكيم (۲)
وَإِذْ أَسَرَّ النَّبِيُّ إِلَى بَعْضِ أَزْوَاجِهِ حَدِيثًا فَلَمَّا نَبَّأَتْ بِهِ وَأَظْهَرَهُ اللَّهُ عَلَيْهِ عَرَّفَ بَعْضَهُ وَأَعْرَضَ عَنْ بَعْضٍ فَلَمَّا نَبَّأَهَا بِهِ قَالَتْ مَنْ أَنْبَأَكَ هَذَا قَالَ نَبَّأَنِيَ الْعَلِيمُ الْخَبِيرُ ﴿۳﴾
و چون پيامبر با يكى از همسرانش سخنى نهانى گفت و همين كه وى آن را [به زن ديگر] گزارش داد و خدا [پيامبر] را بر آن مطلع گردانيد [پيامبر] بخشى از آن را اظهار كرد و از بخشى [ديگر] اعراض نمود پس چون [مطلب] را به آن [زن] خبر داد وى گفت چه كسى اين را به تو خبر داده گفت مرا آن داناى آگاه خبر داده است (۳)
إِنْ تَتُوبَا إِلَى اللَّهِ فَقَدْ صَغَتْ قُلُوبُكُمَا وَإِنْ تَظَاهَرَا عَلَيْهِ فَإِنَّ اللَّهَ هُوَ مَوْلَاهُ وَجِبْرِيلُ وَصَالِحُ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمَلَائِكَةُ بَعْدَ ذَلِكَ ظَهِيرٌ ﴿۴﴾
اگر [شما دو زن] به درگاه خدا توبه كنيد [بهتر است] واقعا دلهايتان انحراف پيدا كرده است و اگر عليه او به يكديگر كمك كنيد در حقيقت خدا خود سرپرست اوست و جبرئيل و صالح مؤمنان [نيز ياور اويند] و گذشته از اين فرشتگان [هم] پشتيبان [او] خواهند بود (۴)
عَسَى رَبُّهُ إِنْ طَلَّقَكُنَّ أَنْ يُبْدِلَهُ أَزْوَاجًا خَيْرًا مِنْكُنَّ مُسْلِمَاتٍ مُؤْمِنَاتٍ قَانِتَاتٍ تَائِبَاتٍ عَابِدَاتٍ سَائِحَاتٍ ثَيِّبَاتٍ وَأَبْكَارًا ﴿۵﴾
اگر پيامبر شما را طلاق گويد اميد است پروردگارش همسرانى بهتر از شما مسلمان مؤمن فرمانبر توبه كار عابد روزه دار بيوه و دوشيزه به او عوض دهد (۵)
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَيْهَا مَلَائِكَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا يَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ ﴿۶﴾
اى كسانى كه ايمان آورده ايد خودتان و كسانتان را از آتشى كه سوخت آن مردم و سنگهاست حفظ كنيد بر آن [آتش] فرشتگانى خشن [و] سختگير [گمارده شده] اند از آنچه خدا به آنان دستور داده سرپيچى نمى كنند و آنچه را كه مامورند انجام مى دهند (۶)
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ كَفَرُوا لَا تَعْتَذِرُوا الْيَوْمَ إِنَّمَا تُجْزَوْنَ مَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ﴿۷﴾
اى كسانى كه كافر شده ايد امروز عذر نياوريد در واقع به آنچه میکرديد كيفر مى يابيد (۷)
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَصُوحًا عَسَى رَبُّكُمْ أَنْ يُكَفِّرَ عَنْكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَيُدْخِلَكُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ يَوْمَ لَا يُخْزِي اللَّهُ النَّبِيَّ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ نُورُهُمْ يَسْعَى بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَبِأَيْمَانِهِمْ يَقُولُونَ رَبَّنَا أَتْمِمْ لَنَا نُورَنَا وَاغْفِرْ لَنَا إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ﴿۸﴾
اى كسانى كه ايمان آورده ايد به درگاه خدا توبه اى راستين كنيد اميد است كه پروردگارتان بديهايتان را از شما بزدايد و شما را به باغهايى كه از زير [درختان] آن جويبارها روان است درآورد در آن روز خدا پيامبر [خود] و كسانى را كه با او ايمان آورده بودند خوار نمى گرداند نورشان از پيشاپيش آنان و سمت راستشان روان است مى گويند پروردگارا نور ما را براى ما كامل گردان و بر ما ببخشاى كه تو بر هر چيز توانايى (۸)
يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ جَاهِدِ الْكُفَّارَ وَالْمُنَافِقِينَ وَاغْلُظْ عَلَيْهِمْ وَمَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَبِئْسَ الْمَصِيرُ ﴿۹﴾
اى پيامبر با كافران و منافقان جهاد كن و بر آنان سخت گير [كه] جاى ايشان در جهنم خواهد بود و چه بد سرانجامى است (۹)
ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِينَ كَفَرُوا امْرَأَتَ نُوحٍ وَامْرَأَتَ لُوطٍ كَانَتَا تَحْتَ عَبْدَيْنِ مِنْ عِبَادِنَا صَالِحَيْنِ فَخَانَتَاهُمَا فَلَمْ يُغْنِيَا عَنْهُمَا مِنَ اللَّهِ شَيْئًا وَقِيلَ ادْخُلَا النَّارَ مَعَ الدَّاخِلِينَ ﴿۱۰﴾
خدا براى كسانى كه كفر ورزيده اند آن نوح و آن لوط را مثل آورده [كه] هر دو در نكاح دو بنده از بندگان شايسته ما بودند و به آنها خيانت كردند و كارى از دست [شوهران] آنها در برابر خدا ساخته نبود و گفته شد با داخل شوندگان داخل آتش شويد (۱۰)
وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِينَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ا
هدایت شده از قرآنی بمانیم
✅ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺣﻘﻴﻘﻲ ﺁﻧﻬﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ
إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آيَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَانًا وَعَلَىٰ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ
ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ، ﺗﻨﻬﺎ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﻫﺮﮔﺎﻩ ﻧﺎم ﺧﺪﺍ ﺑﺮﺩﻩ ﺷﻮﺩ، ﺩﻟﻬﺎﺷﺎﻥ ﺗﺮﺳﺎﻥ ﻣﻴﮕﺮﺩﺩ; ﻭ ﻫﻨﮕﺎﻣﻲ ﻛﻪ ﺁﻳﺎﺕ ﺍﻭ ﺑﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ، ﺍﻳﻤﺎﻧﺸﺎﻥ ﻓﺰﻭﻧﺘﺮ ﻣﻲ ﮔﺮﺩﺩ; ﻭ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﺮ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺷﺎﻥ ﺗﻮﻛﻞ ﺩﺍﺭﻧﺪ. (٢)
الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ
ﺁﻧﻬﺎ ﻛﻪ ﻧﻤﺎﺯ ﺭﺍ ﺑﺮﭘﺎ ﻣﻲ ﺩﺍﺭﻧﺪ; ﻭ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﻭﺯﻱ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻳﻢ، ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ. (٣)
أُولَٰئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا لَّهُمْ دَرَجَاتٌ عِندَ رَبِّهِمْ وَمَغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ
(ﺁﺭﻱ،) ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺣﻘﻴﻘﻲ ﺁﻧﻬﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ; ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺭﺟﺎﺗﻲ (ﻣﻬﻢ) ﻧﺰﺩ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺷﺎﻥ ﺍﺳﺖ; ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﻬﺎ، ﺁﻣﺮﺯﺵ ﻭ ﺭﻭﺯﻱ ﺑﻲ ﻧﻘﺺ ﻭ ﻋﻴﺐ ﺍﺳﺖ. (٤)
📖آیاتی از سوره انفال
🆔 @Quran_ma
💢 اراده خدا فوق ارادههاست
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🍃 عرَفْتُ اللَّهَ سُبْحَانَهُ بِفَسْخِ الْعَزَائِمِ، وَ حَلِّ الْعُقُودِ، وَ نَقْضِ الْهِمَم.
🔹 خدا را از سست شدن ارادههاى قوى، گشوده شدن گرههاى دشوار، و درهم شكسته شدن تصميمها، شناختم
📚 حکمت 250 نهج البلاغه
📎 https://btid.org/fa/photogallery/204361
📎 #اعتقادات
📎 #اخلاق
📎 #امامت
📎 #نهجالبلاغه
@Yaranmontzar
⭕️ سوال
⁉️ عایشه با چه وجه شرعی بر امام، خلیفه و جانشین پیامبر(صلّی الله علیه و آله) اقدام به جنگ کرد؟
🔸 روایتی از پیامبر اکرم(صلّی الله علیه و آله) در مهمترین کتاب اهل سنت نقل کردهاند که در بخشی از آن چنین آمده است: «مَنْ كَرِهَ مِنْ أَمِيرِهِ شَيْئًا فَلْيَصْبِرْ، فَإِنَّهُ مَنْ خَرَجَ مِنَ السُّلْطَانِ شِبْرًا مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّةً؛ هر کس که از امیر خود ناراضی است باید صبر کند زیرا هر کس به اندازه یک وجب از سلطان دوری گزیند به مرگ جاهلیت مرده است.»
🔸 با توجه به این روایت معتبر از منظر اهل تسنن، شورش و جنگ علیه سلطان چه عادل باشد و چه غیر عادل جایز نیست. از اینرو هر گونه توجیهی برای تبرئه کردن جنایت عایشه و پیروانش در جنگ جمل، باطل خواهد بود.
اهل تسنن هر معنایی را برای «مرگ جاهلیت» بپذیرند حداقل آن، عدم عدالت خواهد بود.
🔸 جنگ با امیرالمومنین(علیه السلام) با وجود روایت پیامبر که در مورد آن امام همام فرمود: «حَربُکَ حَربی وَ سِلمُکَ سِلمی،[2] جنگ با تو جنگ با من است و دوستی با تو دوستی با من است» چه معنایی میدهد؟ آیا عایشه در جنگ جمل حقیقتا هم با پیامبر و هم با خلیفه پیامبر نجنگیده است؟ حکم کسی که با پیامبر خدا بجنگد چیست؟
بعضی از بی خردان برای فرار از این سوالات بی پاسخ چنین مطرح کردهاند که اگر واقعا عایشه در جنگ جمل جنایتکار بوده و مسئول خونهای به ناحق ریخته شده مسلمانان است چرا امیرالمومنین(علیه السّلام) او را مجازات نکرد و به سلامت به مدینه بازگرداند؟
🔸 پاسخ این سوال نیز در منابع خود اهل تسنن وجود دارد. طبرانی که از استوانههای علمی اهل تسنن است روایتی از پیامبر اکرم نقل کرده است که آن حضرت خطاب به امیرالمونین(علیه السّلام) فرمودند: «سَيَكُونُ بَيْنَكَ وَبَيْنَ عَائِشَةَ أَمْرٌ قَالَ: أَنَا يَا رَسُولَ اللهِ؟ قَالَ: نَعَمْ؛ قَالَ: أَنَا مِنْ بَيْنِ أَصْحَابِي؟ قَالَ: نَعَمْ؛ قَالَ: فَأَنَا أَشْقَاهُمْ؟ قَالَ: لَا، وَلَكِنْ إِذَا كَانَ ذَلِكَ فَارْدُدْهَا إِلَى مَأْمَنِهَا؛ در آینده بین تو و عایشه اتفاقی میافتد، حضرت پرسیدند: من! ای رسول خدا(صلیاللهعلیهوآله)؟ پاسخ دادند: بله؛ امیرالمومنین(علیهالسلام) پرسید: آیا من در بین اصحابم هستم؟ گفت: بله؛ آیا من بر شقاوت هستم؟ پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) پاسخ داند: نه! ولی اگر آن اتفاق افتاد او [عایشه] را به سوی خانهاش بفرست.»
🌐 جهت مطالعهی بیشتر، کلیک کنید.
https://btid.org/fa/news/204202
📎 #اعتقادات
📎 #کلام
📎 #امامت
@Yaranmontzar
امام علی علیه السلام فرمودند:
هر گاه عقل کامل شود سخن کم میشود
📚نهج البلاغه #حکمت_68
🍂 هم سخن گفتن هنر میخواهد هم
🍃سکوت کردن این که کجا باید گفت و کجا باید خاموش بود و هنر کلام و هنر سکوت بر میگردد به جای آنکه شما تأثیر زبان شوید بکوشید زمان اختیار زبان را در دست داشته باشد.
@Yaranmontzar
📆 تقویم روز
📌 #جمعه
☀️ ۱۲ فروردین ماه ۱۴۰۱ شمسی
🌙 ۲۹ شعبان ۱۴۴۳ قمری
🎄 ۱ آوریل ۲۰۲۲ میلادی
📿 #ذکر_روز:
" اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ"
خدایا بر محمد و آل محمد درود فرست و در فرج ایشان تعجیل فرما.
🔺 #زیارت_روز_جمعه🔺
🌹 امروز متعلق است به:
💎 صاحب العصر و الزمان حضرت حجة بن الحسن العسكري عليه السّلام.
🌺 #اذکار_روز_جمعه 🌺
- اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ (100 مرتبه)
- یا ذاالجلال و الاکرام (1000 مرتبه)
- یا نور (256 مرتبه) برای عزیز شدن
@Yaranmontzar
#اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🌾
از آمدن مهمان خوشحال شویم
🌸🍃پيامبر صلّیاللهعلیهوآله:
الضَّیفُ یَنزِلُ بِرِزقِهِ وَ یَرتَحِلُ بِذُنوبِ أهلِ البَیتِ
⭐️🍂مهمان با روزی خود بر میزبان وارد میشود و با گناهان آمرزیده اهل خانه خارج میگردد.
📚 مستدرک، ج ١٦، ص ٢٥٨
💎امام باقر علیه السلام فرمودند:
شب نیمه ی شعبان بعد از لیله القدر، برترین شبهاست، خداوند در این شب،فضل خود را به بندگان عطا می فرماید و ایشان را به کرم خویش می آمرزد.
🍀❗️مفاتیح الجنان
اللهم عجل لولیک الفرج
شیعـہ اهل بیت
@Yaranmontzar
#نهج_البلاغه
💠خاموش ماندن از گفتار حكمت آميز فايده اى ندارد، همان گونه كه سخن گفتن نابخردانه
📘#حکمت۱۸۲
#شـــرح_حـــکـــمـــت ١٨۲
❣️امير المومنين _عليه السلام _مي فرمايد :
✨لاَ خَيْرَ فِي الصَّمْتِ عَنِ الْحُكْمِ; كَمَا أَنَّهُ لاَ خَيْرَ فِي الْقَوْلِ بِالْجَهْلِ.✨
💠«خاموش ماندن از گفتار حكمت آميز فايده اى ندارد، همان گونه كه سخن گفتن نابخردانه»
سكوت بهتر است يا سخن گفتن ⁉️
✍ دانشمندان در اين باره بحث هاى مختلفى كرده اند;
گروهى خطرات سخن گفتن و گناهان كبيره و عظيمه ناشى از آن را در نظر گرفته و دستور به سكوت داده اند
عده اى فوايد عظيمى را كه در سخن گفتن است در نظر گرفته و سخن گفتن را توصيه مى كنند
ولى حق مطلب همان است كه امام عليه السلام فرمود. آنجا كه انسان، حكيمانه و عاقلانه سخن بگويد فضيلت است و ترك آن رذيلت و آنجا كه انسان جاهلانه و نابخردانه سخن بگويد رذيلت است و ترك آن فضيلت.
به همين دليل هم روايات زيادى در مدح سكوت وارد شده و هم احاديث فراوانى در فضيلت كلام
@Yaranmontzar