eitaa logo
یوسف رحیمی
348 دنبال‌کننده
74 عکس
49 ویدیو
0 فایل
🔸کانال اشعار: ☑️ eitaa.com/karavanedel 🔸کانال نوحه‌ها: ☑️ eitaa.com/nouheh
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | نبوت را نگینی یا خدیجه 🎙 بانوای : حاج میثم مطیعی 🏴 ویژه وفات حضرت‌خدیجه (س) 👈 مشاهده با کیفیت بالا : 🌐 Aparat.com/v/hzrNx 👈 دریافت صوت و مشاهده متن : Meysammotiee.ir/post/1906 ☑️ @MeysamMotiee
ای عشق! دلیل‌ها نمی‌فهمندت ای رود! قلیل‌ها نمی‌فهمندت والله معزّ الاولیایی آقا هرچند ذلیل‌ها نمی‌فهمندت ✍🏻 ☑️ @karavanedel ☑️ @Yusof_Rahimi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دریای کرامتت ندارد ساحل آورده پناه سوی تو این سائل یا غافِر! «شَرُّنا اِلیکَ صاعِد» یا راحم! «خَیرُکَ اِلَینا نازِل» 📹 شعرخوانی در حضور رهبر معظم انقلاب، اسفندماه۱۳۹۵ ☑️ @Yusof_Rahimi
هم آیه به آیه خوانده‌ام قرآن را هم بر روی سر گرفتم امشب آن را یا رب به حضور تو شفیع آوردم من سورۀ «هَل أتی عَلَی الاِنسان» را ✍🏻 ☑️ @karavanedel ☑️ @Yusof_Rahimi
هدایت شده از کاروان دل
دل من! در هوای مولا باش یار بی‌ادعای مولا باش گر نشد یاورش شوی همه عمر گاه گاهی برای مولا باش به گدایی تو هر کجا رفتی یک سحر هم گدای مولا باش دست من! دست‌گیر مردم باش پینهٔ دست‌های مولا باش پهن کن سفره‌ای برای یتیم مستمند دعای مولا باش پا به پایش اگر نشد بروی لاأقل ردپای مولا باش جان من! تا که در بدن هستی باش اما فدای مولا باش ای نَفَس! می‌روی به سینه برو چون برآیی صدای مولا باش ای قلم! با مُرکّبی از خون راوی کربلای مولا باش از غروبِ غریبِ غزّه بگو شیعهٔ زخم‌های مولا باش خار در چشم‌های مولا بود چشم من! در عزای مولا باش... ✍🏻 ☑️ @karavanedel ☑️ @Yusof_Rahimi
💠 (علیه‌السلام) «كُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً» با ستم‌كار در پيكار و ستم‌ديده را يار باشيد. 📗 نهج البلاغه، نامه۴۷ (وصیت‌نامه حضرت) 🔸یاور مظلوم🔸 در راه امام حق علمداری کن ای پیرو مرتضی علی! کاری کن برخیز به عزمِ رزم با ظلم و ستم یعنی که ستم‌کشیده را یاری کن ✍🏻 ☑️ @karavanedel ☑️ @Yusof_Rahimi
💠 امام حسن مجتبی (عليه‌السلام) «لَقَد فارَقَكُم أمسِ رَجُلٌ ما سَبَقَهُ الأَوَّلونَ، و لا يُدرِكُهُ الآخِرونَ» ديروز مردى شما را ترک كرد كه پيشينيان بر او پيشى نگرفتند و کسانی که در آینده می‌آیند به او نمى‌رسند. 📗 الكافی، ج۱، ص۴۵۷، ح۸ 🔸نفهميدند...🔸 شده سهم يتيمان بی‌قراری تمام شهر، غرق سوگواری نفهميدند غم‌های على را پس از او کوفه ماند و شرمساری ✍🏻 ☑️ @karavanedel ☑️ @Yusof_Rahimi
با این همه دِين... یا قدیم الاحسان با اشک دو عین... یا قدیم الاحسان ما آمده‌ایم تا ببخشی ما را امشب به حسین... یا قدیم الاحسان ✍🏻 ☑️ @karavanedel ☑️ @Yusof_Rahimi
هدایت شده از کاروان دل
بعد از تو روزها شده بی‌رنگ مرتضی بی‌رنگ، بی‌قرار و بدآهنگ مرتضی پرواز ناگهانی‌ات ای همسفر... چه زود... جامانده این پرستوی دلتنگ مرتضی دیروز بود رفتی و احساس می‌کنم من دور مانده‌ام دو سه فرسنگ مرتضی خون تو رنگ داده به هفت آسمان شهر حتی طلوع‌ها شده خون‌رنگ مرتضی هر روز در محاصرۀ اشک و حسرتم پس کی تمام می‌شود این جنگ مرتضی؟ سنگ صبور این همه تنهایی من است هر عصر پنج‌شنبه همین سنگ مرتضی ✍🏻 ☑️ @karavanedel ☑️ @Yusof_Rahimi
هدایت شده از کاروان دل
گفتی دلمان در آرزویت باشد چشمان امیدمان به سویت باشد عید رمضان هم آمد اما ای ماه عید دل ما رؤیتِ رویت باشد ✍🏻 ☑️ @karavanedel ☑️ @Yusof_Rahimi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دنبال شهادت همهٔ عمر دویدی گفتی که در این عالم خاکی اثری نیست ✍🏻 ☑️ @Yusof_Rahimi
...بیا که موسم آن رزم ناگهانی ماست زمان معرکۀ آخرالزمانی ماست به گوش می‌رسد این روزها از آن سوی نیل صدای خرد شدن‌های نعش اسرائیل بیا که یک دو قدم مانده تا تجلی نور بیا که می‌رسد از آسمان طنین ظهور... ✍🏻 ☑️ @Yusof_Rahimi
Misaq-Haftegi970329[04].mp3
6.31M
▪️داغ بقیع تا کی روی دل‌ها بشینه؟ (مداحی فارسی و عربی) 🎙 بانوای : حاج میثم مطیعی 🏴 ویژه‌سالروز تخریب‌قبور ائمه‌بقیع 👈 مشاهده متن : Meysammotiee.ir/post/1676 ☑️ @MeysamMotiee
با نور تو راه مستقیمی داریم در صحن تو جَنّةُالنَّعیمی داریم دلتنگ کریم اهل‌بیتیم ولی صد شکر که سَیّدالکریمی داریم ✍🏻 ☑️ @Yusof_Rahimi
مرید صبح نگاه تو می‌برد از یاد مگر ترنم «قال الامامُ صادق» را؟ ✍🏻 ☑️ @Yusof_Rahimi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صحن تو غرق بوی گل یاس می‌شود اینجا حضور فاطمه احساس می‌شود ✍🏻 ☑️ @Yusof_Rahimi
📗 حسن یوسف ✍🏻 گزیده اشعار یوسف رحیمی 📖 به انتخاب: آقایان سیدمحمدجواد شرافت و حسن بیاتانی 📝 با مقدمه: استاد سیدمهدی حسینی رکن‌آبادی 📎 لینک خرید اینترنتی از نمایشگاه کتاب ☑️ @Yusof_Rahimi
📗 مقدمه کتاب حُسن یوسف 📝 به قلم استاد سیدمهدی حسینی رکن‌آبادی همه کسانی که با شعر مذهبی ـ ولایی انس و قرابت ذهنی دارند می‌دانند که شاخه‌ای از این نوع هنر قدسی، شعری است مناسب اجرا در هیأت که با تسامح «شعر هیأت» نام گرفته است؛ شعری که زبان ساده و عموم‌فهم و موسیقی دل‌پذیر و متنوع، از مهم‌ترین ویژگی‌های آن است. شاعری را می‌توان «هیأتی‌سُرا» نامید که در کنار شناخت اصول شعر و توانایی کاربرد دقیق و عمیق آن، بر ظرایف زبان و موسیقی نهفته در کلام عموم مردم تسلط داشته باشد و بتواند آن را در قالب‌های مختلفِ اجرا، از جمله: غزلِ کاربردی، غزلِ موردی، مثنوی، و انواع نوحه (نوحه سنتی، زمینه، واحد، شور و سرود پایانی) به‌کار گیرد. بنابراین، نمی‌توان تصور کرد شاعری بدون حضور مستمر در هیأت و نیز انجمن‌های ادبی ـ با هدف نقد و محک زدن اشعارش ـ بتواند به این مهم، یعنی ارائۀ شعرِ مناسبِ اجرا در هیأت دست یابد. یوسف رحیمی ‌را سال‌هاست می‌شناسم، از زمانی که در جلسه انجمن شعر ولایی «مشکات» حضور یافت. انجمنی که از سال ۱۳۶۹ با هدف تقویت مبانی شعر نوجوانان و جوانان راه‌اندازی شد و از سال ۱۳۸۰ به بعد با حضور شاعران اهل هیأت، از جمله: سیدمحمدجواد شرافت، سیدمحمد بابامیری، حسن بیاتانی و... رونق خاصی یافت. یوسف رحیمی ‌را اهالیِ هیأت، بیشتر با نوحه‌هایش می‌شناسند اما او در این سال‌ها با تلاش زاید‌الوصفی که داشته، توانسته است از این «حصارِ هویتی» خارج شود و به عنوان شاعری هیأتی‌سُرا ـ که به «طرازِ شعر هیأت» دست یافته، اصول آن را می‌شناسد و رعایت می‌کند ـ شناخته شود. ...
لازم به تأکید است امروزه در بین اهالیِ هیأت و مداحی، برخی از افراد، عنوان «شاعر هیأتی‌سُرا» یافته‌اند؛ افرادی که توانسته‌اند به لطف شناختِ نسبی از موسیقی (وزن و ردیف و قافیه)، کلماتی را کنار هم بچینند و بر آن نام شعر نهند! اما از اصول شعر و حقیقت شعرِ مناسب هیأت، چندان شناخت ندارند. متأسفانه به جهت تعدّد این نوع افراد و حجم بالای اجرای اشعار ایشان در بسیاری از هیآت، در این دوره، ذائقه شعری جامعه نیز به مرور تغییر کرده است و هر نظمِ دل‌نشین ـ که مناسب فهم عموم و به‌ویژه عوام باشد ـ شعر مناسب هیأت نامیده می‌شود! اما باید گفت شعر مناسب هیأت، معیارهایی دارد و بر اساس آن به‌راحتی می‌توان درباره شاعر هیأتی‌سُرا، سنجش دقیقی داشت. شاعر هیأتی‌سُرا کسی است که: ـ اصول و قواعد شعر را می‌شناسد و آن را دقیق به کار می‌بندد. ـ به برجستگی عناصرِ «زبان»، «موسیقی»، «احساس» و «خیال» در شعر توجه دارد و می‌داند این چهار عنصر، بارِ اصلی شعر را بر دوش می‌کشند تا مفاهیم و محتوای فرهنگ اهل‌بیت(علیهم‌السلام) با زبانی «ساده و شیوا»، «روشن‌گرانه»، «دل‌پذیر» و «ماندگار» به مخاطب در هیأت ارائه شود. ـ زبان شعر را به شکل سالم و هنرمندانه‌ای به کار می‌برد. ـ مرز میان شعر مناسب اجرا در هیأت و غیر آن را به‌خوبی می‌شناسد. ـ اوج شعر مناسب هیأت را «بازسازیِ تاریخ با زبان هنری» می‌داند نه صرفاً روایت منظوم، احساسی و ضعیف. ـ هدف مهم شعر را حماسه‌پردازی می‌داند، نه صرفاً بیان مظلومیت اهل‌بیت(علیهم‌السلام). ـ میان مضمون‌پردازی و نظم‌سرایی تمایز قائل است. ـ مراتب مرثیه و خطوط قرمز آن را از نظر فنی و محتوایی می‌شناسد و به قواعد آن پای‌بند است؛ به عبارت دیگر، «حیای ذاتی» در بیان مراثی اهل‌بیت(علیهم‌السلام) را رعایت می‌کند. ـ شرایط مدح و ستایش حضرات معصومین(علیهم‌السلام) و اولیای الهی را می‌داند؛ اهمیت آن را درک کرده است و از حدود آن، پای فراتر نمی‌گذارد. ـ برای رسیدن به شعر اصیل و به عبارت دیگر «شعر طراز هیأت»، اصول مهمِ وسواس هنری، نقدپذیری و آموزش را در کنار سُرایش در نظر دارد و هرگز از آن غافل نمی‌شود. ...
یوسف رحیمی پس از انتشار چندین مجموعه شعر و نوحه، اکنون به این مجموعه کم‌حجم اما غنی رسیده است؛ مجموعۀ «حُسن یوسف»، محاسنی دارد از جمله: ۱. سعی شاعر در رسیدن به شعر واقعیِ مناسبِ هیأت یا «شعر طراز هیأت»، در این مجموعه مشهود است و تقریباً تمامیِ ‌معیارهای شعر مناسب اجرا در هیأت ـ که در سطرهای بالا ذکر شد ـ مدّ نظر او بوده است. ۲. برخی اشعار او بعد از بازسازی‌های فراوان و به عبارت بهتر، پس از چند دوره وسواس هنری به این مجموعه راه یافته است. حتی برخی اشعار کاملاً دگرگون و بازآفرینی شده است. ۳. هر شاعری نسبت به اشعار خود علاقۀ وافری دارد و گاه این احساس شیفتگی، کار را در گزینش اشعار برتر، بر او دشوار می‌سازد. حُسنِ یوسف رحیمی ‌در «حُسن یوسف»، این است که انتخاب را به دو شاعر سخت‌گیر و نکته‌سنج سپرده است تا ایشان نه بر اساس قواعدِ دوستی میان عوام، که بر مبنای اصولِ دوستی میان شاعران واقعیِ هیأت، اشعار او را گزینش و نمونه‌های مناسب و درخوری از شعر مناسبِ هیأت ارائه کنند. همه بر این باوریم که گل بی‌خار خداست! و بدون تردید برخی از ابیات این مجموعه می‌توانست برتر و جذاب‌تر از این باشد که اکنون هست؛ و مقصود صاحب این قلم از نوشتن این نکات، نه تحسینِ محض بود و نه تعارف با یوسف رحیمی‌ و نه دفاع همه‌جانبه از این اثر؛ بلکه غرض، دفاعی تمام‌قامت است از روشی که یوسف رحیمی انتخاب کرده تا به شعر واقعیِ هیأت برسد و نیز اعتراض به وضع موجود در عرصه شعر هیأت و گله از مُتشاعرانی که نظمشان به عنوان «شعر» از حنجرۀ بسیاری از مداحان شنیده می‌شود. به‌جاست در پایان این مختصر، به سهم خویش از یوسف رحیمی‌ عزیز و نیز حسن بیاتانی و سیدمحمدجواد شرافت به جهت هم‌نوایی در ارائه و گزینش مجموعه‌ای قابل دفاع در عرصه شعر مناسب هیأت سپاس‌گزار باشم. امیدوارم مخاطبان گرامی ‌این مجموعه، به‌ویژه شاعران و مداحان نیز با سِیر در این مجموعه، لذت مطالعه شعر واقعی و مناسب اجرا در هیأت را بیش از همیشه تجربه کنند؛ بمنّه و کرمه. آبان‌ماه ۱۳۹۵ ☑️ @Yusof_Rahimi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
يَٰبَنِيَّ ٱذهَبُواْ فَتَحَسَّسُواْ مِن يُوسُفَ وَ أَخِيهِ وَ لَا تَاْيـَٔسُواْ مِن رَّوحِ ٱللَّهِۖ إِنَّهُۥ لَا يَاْيـَٔسُ مِن رَّوحِ ٱللَّهِ إِلَّا ٱلقَومُ ٱلكَٰفِرُونَ اى پسرانم! برويد از يوسف و برادرش جستجو كنيد و از رحمت خدا مأيوس نباشيد؛ زيرا جز مردم كافر از رحمت خدا مأيوس نمى‌شوند! سورهٔ یوسف، آیهٔ۸۷
علیه‌السلام فرمودند: رأيتُ أبي عليه‌السلام في المَنامِ فقالَ: يا بُنَيَّ، إذا كُنتَ في شِدّةٍ فأكْثِرْ أنْ تقولَ: «يا رئوفُ يا رحيمُ». پدرم را در خواب ديدم فرمود: پسرم! هرگاه در سختى و گرفتارى بودى جمله «يا رئوفُ يا رحيم» را فراوان بگو. 📗 مهج الدعوات، ص۳۹۷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
می‌گفت عارفی که خدا را قسم دهیم امشب همه به حق تو یا أيها الرئوف ☑️ @Yusof_Rahimi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
او رفت و به سرمنزل مقصود رسید او رفت و به آنچه لایقش بود، رسید هر کس وسط راه بماند، مانده‌ست... آن مرد که یک لحظه نیاسود، رسید ✍🏻 ☑️ @Yusof_Rahimi