هدایت شده از مدافعان حـــرم
آره آقامون اینجوری میخواست دست شون رو بگیره و راه درست رو نشون شون بده ..؛)
هدایت شده از قدسیان
الحمدلله الذۍ خلق الحسین.
براۍ بـے قرار ها قرار آفرید.🖤'
🔹قرآن و امام حسین(علیه السلام)🔹
🔶انگیزه ، اخلاص ، نشاط و آگاهی در کربلا🔶
#بخش_اول
🔺بر خلاف دنیای امروز که به ثروت ، نیرو ، اطلاعات ، تخصص ، تکنولوژی و حمایت دیگران تکیه دارد ، اسلام کارایی و نقش همه ی آنها را در کنار ایمان به خدا ، اخلاص ، نشاط و انگیزه میداند .
نمونه ها :
نماز بی نشاط ، مورد انتقاد قرآن است . « قاموا کسالی »
¹سوره،نساء/آیه۱۴۲
اتفاق بی نشاط ، مورد انتقاد قرآن است . ( همکار هون .
²سوره توبه /آیه ۵۴
انجام کار بدون نشاط یا همراه با بهانه گیری ، به منزله ی انجام ندادن آن است ، بنی اسرائیل چون بعد از بهانه گیره های زیاد ، گاوی را ذبح کردند قرآن می فرماید : گویا ذبح نکردند . « فذبحوها و ما كادوا يفعلون)
³بقره/آیه۷۱
بارها قرآن از کسانی که هنگام رفتن به جبهه بی نشاط بودند ، انتقاد کرده است . « اثاقلتم الى الارض )
⁴توبه/۳۸
از ایمان و توجه کسانی که تنها به هنگام اضطرار روبه خداوند میکنند ، انتقاد کرده و میفرماید : همین که در آستانه غرق شدن قرار گرفتند ، خدا را می خوانند ولی همین که نجات یافتند ، فراموش میکنند . « فاذا ركبوا في الفلك دعـوا اللـه ... فلما نجاهم الى البر اذا هم يشركون )
⁵عنکبوت/۶۵
ایمان در لحظه ی خطر کار فرعونی است که در آستانه ی غرق شدن گفت : ایمان آوردم و خداوند در پاسخ او فرمود : « آلآن و قد عصيت قبل )
⁷یونس/۹۶
در کربلا نشاط بود ؛ امام حسین ﷺ فرمود : مرگ مانند گردنبند در سینه دختران جوان است .
فرزند سیزده ساله امام حسن ( حضرت قاسم ) فرمود : مرگ نزد من از عسل شیرین تر است .
یاران امام حسین می گفتند : اگر بارها زنـده شـویـم بـازکشته شویم دست از تو برنمیداریم!
نشاط بالاتر از رضایت و تسلیم ریشه ی نشاط ایمان به راه ؛رهبر و هدف است، و بی نشاطی نشانه ی باور نداشتن راه ؛ رهبر و هدف است!
🔹قرآن و امام حسین(علیه السلام)🔹
🔶انگیزه ، اخلاص ، نشاط و آگاهی در کربلا🔶
#بخش_دوم
اسلام به انگیزه انسان بسیار توجه دارد،حتی سیر کردن گرسنگان اگر بر اساس اخلاص نباشد،و انگیزه ی غیر اللهی داشته باشد،بی ارزش است!
یکیاز سوره های قرآن سوره ی (عبس) است، که در ده آیه ی اول آن به شدت انتقاد میکند،که چرا به روی نابینایی عبوس شد،در حالی که نابینا نه عبوسیّت را میبیند،و نه خنده را؛ اما اسلام اصل عبوس بودن را زشت میداند،نه بخاطر فهمیدن یا نفهمیدن مردم، اسلام ارزش ها و ضد ارزش ها را واقعی میبیند، نه قراردادی ،سیاسی،اقتصادی،و تعصبی.
انگیزه ی امام حسین علیه السلام خودنمایی و قدرت طلبی و انتقام نبود،انگیزه امام و یارانش اصلاح در دین جدّش بود!
انگیزه ی یارانش رسیدن به مال مقام و تظاهر نبود! آنان با خدا معامله کردند،و لذا کودک اسیر شده ی امام، در برابر کاخ بنی امیّه سخنرانی میکند و میفرماید: به عدد دانه های شن خـدا را شکر میکنم ؛ « الحمدلله عدد الرمل و الحصی » و زینب کبری پس از شهادت عزیزانش میفرماید : چیزی جز زیبایی ندیدم ؛
« ما رايت الا جمیلا » در حالی که اگر انگیزه غیر خدا باشد ، باید گلایه ها و ضعفها و ناسپاسی ها در کار باشد .
خلاصه آنکه گرچه اسلام به آمادگی همه جانبه در بـرابـر دشمن توجه دارد ؛ « واعدوا لهم ما استطعتم من قوة »
⁸انفال/۶۰
به آموزش های تخصصی عنایت دارد ، گرچه نزد بیگانگان باشد ؛ « اطلب العلم و لو بالصين »
به حمایت افـراد توجه دارد ؛ « تعاونوا على البر و ۱۷ التقوى )
مائده/۲
به ثروت و اطلاعات توجه دارد ، اما همه ی اینها به منزله ی عینک وسیله ی دیدن هستند ، لکن کار دیدن از چشم است و توان تنها از اوست ؛ « و ما توفيقي الا بالله » و نصرت تنها از او می باشد ؛ « و ما النصر الا من عند الله »
🔹قرآن و امام حسین(علیه السلام)🔹
🔶انگیزه ، اخلاص ، نشاط و آگاهی در کربلا🔶
#بخش_سوم
اما آگاهی :
امروز خلبانان متخصص ، منطقه ای را بمباران می کنند ، بدون آنکه بدانند چرا و برای چه ؟
در کربلا همه ی یاران امام حسین ﷺ آگاه بودند . از آغـاز سفر تا کربلا تمام جملات امام نشانه ی این بود که این سفر کامیابی مادی نیست و برگشتی ندارد ، یک انتخاب آزادانه ، آگاهانه ، مخلصانه و عاشقانه بود .
، در اسلام اشک و سوزی ارزش دارد که بر اساس آگاهی باشد ؛ « اعينهم تفيض من الدمع مما عرفوا »
باور و یقین که آمد ، انسان در کار خود تردید ندارد . زینب كبرى خطاب به یزید می گوید : مـن تـو را پست و کوچک میدانم ؛ « اتی لاستصغرک »
آری اگر انسان در اثر معرفت و شناخت یقین پیدا کرد ، پخته میشود و هیچ پخته ای خام نمی شود ، ولی اگر بر اساس احساسات و شعارها داغ شد ، ممکن است بعد از مدتی گرفتار تردید و سرد شود ، چون هر داغی سرد میشود .
در قرآن دو نوع دخول داریم : یکی دخول مردم در فضای ایمان و دیگری دخول ایمان در فضای دل . داخل شدن مردم به ایمان آسان است ؛ « یدخلون في دين الله افواجا » اما داخل شدن ایمان در دل ، کار سختی است ؛ « و لمـا يـدخل الايمان في قلوبكم »
اکنون که این سطرها را مینویسم ، شبی است که حضرت علی در روز آن در غدیر خم به امامت نصب شد ، همانها که « يدخلون في دين الله افواجا » بودند ، صحنه را دیدند و تبریک هم گفتند ، اما پس از چندی علی را رها کردند ، زیرا ایمان در قلبشان داخل نشده بود . این است تفاوت دخول مردم در دین با دخول دین در مردم.
#نشر_حداڪثری