eitaa logo
زندگی آگاهانه
301 دنبال‌کننده
657 عکس
229 ویدیو
2 فایل
از کجا آمده ام #آمدنم_بهر_چه_بود به کجا میروم آخر... پست ها تولیدی است انتشار مطالب و کلیپ های صوتی و تصویری همراه با معرفی کانال مجاز است🌷🌷🌷 آیدی مدیر ↙️ @Marefat14 کانال عکس‌نوشت↙️ @salmaagraph
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 صراط رستگاری ▫️ اگر كسی حق‌ مدار بود, عقل‌ مدار بود و عدل ‌محور بود، سعی می ‌كند جهانی را عاقل و عادل كند. وجود مبارك حسین‌بن‌علی در تمام سخنرانی ‌های خود جز چیزی نگفته بود جز و چیزی نگفته بود. ▫️ این زیارتنامه ‌هایی كه می‌ خوانیم ما را مأمور و موظف می ‌كند كه به این عمل كنیم. در زیارتنامه ‌های حضرت می خوانیم: «وَ دَعَوْتَ‏ ﴿إِلى‏ سَبِیلِ‏ رَبِّكَ‏ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ﴾» و در بخشی از زیارت‌ ها می‌ خوانیم: «لَبَّیكَ‏ دَاعِی اللَّهِ إِنْ كَانَ لَمْ یجِبْكَ بَدَنِی عِنْدَ اسْتِغَاثَتِكَ»؛ وقتی كه شما گفتی «هَل مِن ناصِر ینْصُرُنی» من نبودم كه با بدنم شما را یاری كنم، هم ‌اكنون با عقلم, با درایتم, با هوشم, با «سمع» و «بصر» و «فؤاد» خود شما را یاری می ‌كنم؛ یعنی مكتب عقل‌مدار شما را می ‌فهمم, مكتب عدل‌محور شما را می ‌فهمم و عمل می ‌كنم. ▫️ اگر به ما گفتند دعا در كنار قبّه آن حضرت مستجاب است و اگر گفتند شفا در تربت اوست و اگر گفتند صدها بركت به وسیله حسین ‌بن ‌علی نصیب جامعه اسلامی شده است، همه اینها تفسیر عملی این دو عنصر محوری است. ▫️ شما روایات عقل را نگاه كنید, روایات عدل را نگاه كنید، بعد آنچه درباره زیارت حضرت و برنامه‌ های حسین ‌بن‌ علی(سلام الله علیهما) هست را بررسی كنید، می ‌بینید همه اینها تفسیر عقل و عدل است. اگر بركات فراوانی در عقلانیت جامعه هست آن بركات را در زیارت حضرت سیدالشهداء می ‌بینید; یعنی راه عاقل شدن جامعه, حسینی شدن است؛ راه عادل شدن جامعه, حسینی شدن است؛ آ‌ن‌كه عاقل است از مسیر حسین ‌بن ‌علی دارد به كمال می‌ رسد و آن‌كه عادل می ‌شود از مسیر حسین ‌بن‌ علی است. 💬آیت‌الله جوادی آملی 🆔️@zendegi_filsofaneh
مَسخِ انسان تربیت نیست ✔تربیت انسان نمی‌تواند مسخ او و پوک کردن او و غلتاندن او باشد . 🔸️ هر گونه تربیتی که با دست خودم تحقق نگیرد و با انتخابِ من همراه نباشد ، در واقع مسخ کردنِ من و نفی کردنِ من حساب می شود . ⬅️و این است که تربیت های تلقینی و تقلیدی و تحمیلی و سنتی ، ارزش نخواهد داشت ، حتی ضد ارزش هستند و عامل نفی انسان و آخر سر هم باعث عصیان و طغیانِ او 📚 مسئولیت و سازندگی ، علی صفایی حائری ، صفحه ۴۰ 🆔️@zendegi_filsofaneh
من پناهی جز تو در محشر ندارم یا حسین‌علیه‌السلام ❤ 🆔️@zendegi_filsofaneh
13.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴🔻 سیدالشهدا (ع) تعابیری دارند که اگه من نگم اینا رو امام حسین‌علیه‌السلام گفته ،خیلی ها میگن این حرفها چیه ؟ ما قبول نداریم این حرفها رو❗️ 🎙استاد حسن رحیم‌پور ازغدی 🆔️@rahimpoor_azghadi 🆔️@zendegi_filsofaneh
💢کسی که فقط چکُش در اختیار دارد، همه ی دنیا را میخ می‌بیند ✔تماشای مداومِ یک رسانه یا شبکه ی خبری خاص ✔مطالعه ی پیوسته ی کتاب‌ها یا نشریات خاص ✔گوش کردنِ مداومِ یک سخنرانیِ خاص ✔شرکت کردنِ مداوم در یک گروه سیاسی یا فکری یا مذهبیِ خاص 👈و به تعبیر بهتر، مسدود کردن ورودی‌های مغز به روی تنوعات فکریِ عالَم، و فقط یک مَجرا را برای طرز فکر خاصی باز گذاشتن ⏪ به تدریج و چه‌بسا ناخواسته و نادانسته، فرد را به یک رُباتِ برنامه‌ریزی شده توسط دیگران (به ویژه صاحبان زَر و زور) تبدیل می‌کند. ✅ زندگیِ انسانی، یعنی باز کردنِ مجراهای مختلف در ذهن، و مواجه ی 🔸️آگاهانه 🔸️فعالانه و 🔸️نقادانه با طرز تفکرات مختلف ... 💬آبراهام مزلو 🆔️@zendegi_filsofaneh
🔰 نظام آموزشی جاهل پرور! امام جواد (ع): علم دو گونه است، علم مطبوع و علم شنیده شده. اگر علم مطبوع نباشد، علم شنیده شده فایده ندارد. 🔻 علم شنیده شده علمیست که از خارج فراگرفته می‌شود و علم مطبوع، دانشی است که ناشی از طبیعت و سرشت آدمی است، از خود انسان سرچشمه می‌گیرد و از دیگری نمی‌آموزد و منظور همان «قوه ابتکار» خود شخص است. اگر علم از درون انسان نجوشد، علم مسموع فایده ندارد. 🔸️بعضی افراد به نحوی تربیت و تعلیم یافته‌اند که آن نیروی مطبوع به حرکت در نیامده و پرورش نیافته است. این افراد نسبت به آموخته‌های خویش حکم ضبط صوت را دارند. به طوریکه که اگر مسئله‌ای خارج از مسموعات و محفوظات آنها طرح شود، در آن مسئله صد در صد جاهل اند. ⬅️ بنابراین باید در افراد جامعه «شخصیتِ فکری و عقلانی» رشد یابد؛ یعنی «قوه تجزیه و تحلیل» در مسائل بالا برود. از این روی در تعلیم و تربیت باید به دانش‌آموز «مجال اندیشه» داد و او را به «تفکر» ترغیب کرد. 📚 شهید مطهری- تعلیم و تربیت صفحه ۳ تا ۶ 🆔️@zendegi_filsofaneh
💢‍ معنی زندگی چیست؟ ✍فیلسوف یونانی دکتر پاپادروس در پایان کلاس درسش با این پرسش به سخنرانی خود خاتمه داد: آیا كسی سؤالی دارد؟ 🔷️یکی از شاگردانش به نام "رابرت فولگام" نویسندۀ مشهور در بین حضار بود و پرسید: جناب آقای دكتر پاپادروس، معنی زندگی چیست؟ بعضی از حضار خندیدند! اما پاپادروس، دانشجویان خودرا به سکوت دعوت كرد، سپس كیف بغلی خود را از جیبش درآورد، داخل آن را گشت و آینۀ گرد و كوچکی را بیرون آورد و گفت: ⬅️موقعی كه بچه بودم جنگ بود، ما بسیار فقیر بودیم و در یک روستای دورافتاده زندگی می‌كردیم، روزی در كنار جاده چند تکه آینۀ شکسته، از لاشه یک موتورسیکلت آلمانی پیدا كردم. بزرگترین تکۀ آن را برداشتم و با ساییدن آن به سنگ، گِردش كردم. ✔همین آینه‌ای كه حالا در دست من است و ملاحظه می‌كنید. سپس به‌عنوان یک اسباب‌بازی شروع كردم به بازی با آن و بازتاباندن نور خورشید به هر سوراخ و سنبه و درز و شکاف كمد و صندوقخانه و تاریکترین جاهایی كه نور خورشید به آنها نمی‌رسید. از اینكه با كمک این آینه می‌توانستم ظلمانی‌ترین نقاط دنیا را نورانی كنم به‌قدری شیفته و مجذوب شده بودم كه وصفش مشکل است. 🔘در واقع، بازتاباندن نور به تاریکترین نقاط اطرافم، بازی روزانۀ من شده بود. آینه را نگه داشتم و در دوران بعدیِ زندگی نیز هر وقت كه بیکار می‌شدم آن را از جیبم در می‌آوردم و به بازی همیشگی خود ادامه می‌دادم. 👈بزرگ كه شدم دریافتم این كار یک بازی كودكانه نبود، بلکه استعاره‌ای بر كارهایی بود كه احتمال داشت بتوانم در زندگی خود انجام دهم. بعدها دریافتم كه من، خود نور و یا منبع آن نیستم، بلکه نور و به عبارت دیگر، حقیقت، درک و دانش، جایی دیگر است و تنها در صورتی تاریکترین نقاط عالم را نورانی خواهد كرد كه من بازتابش دهم. ✅من تکه‌ای از آینه‌ای هستم كه از طرح و شکل واقعی آن اطلاع چندان درستی ندارم. با وجود این، هرچه كه هستم، می‌توانم نور را به تاریکترین نقاط عالم، به سیاهترین نقاط قلوب انسان‌ها منعکس كنم و سبب تغییر بعضی چیزها در برخی از انسان‌ها گردم. شاید دیگران نیز متوجه این كار شوند و همین كار را انجام دهند. به‌طور دقیق این همان چیزی است كه من به دنبال آن هستم. این معنی زندگی من است. 🟠دکتر بعد از پایان درس، آینه را به دقت دوباره در دست گرفت و به كمک ستونی از نور آفتاب كه از پنجره به داخل سالن می‌تابید، پرتویی از آن را به صورتم و به دستهایم كه روی بازوی صندلی به هم گره خورده بودند، تاباند و گفت: 🔸️به جایی که تاریک و ظلمانی است، نور ببریم. 🔹️به جایی که امید نیست، امید ببریم. 🔸️به جایی که دروغ هست، راستی ببریم. 🔘این معنای زندگیست. 🆔️@zendegi_filsofaneh
🖼 معنای حکمت الهی 🔺 حکمت یعنی دریافت حقیقت. کارهای ما انسانها دو گونه است: کارهای بیهوده‌ای که در رساندن ما به سعادت واقعی تأثیری ندارند و کارهای عاقلانه‌ای که نتایج مفیدی به بار می‌آورند. گونه اول را کارهای لغو و باطل و گونه دوم را کارهای اصیل و حکیمانه می‌نامند. بنابراین حکیم به کسی گفته می‌شود که کار بیهوده و بی‌فایده انجام نمی‌دهد و هر کاری را به جهت مصلحتی انجام می‌دهد. 🔺 بین حکمت الهی با حکمت انسانی تفاوت وجود دارد. انسان، رفتاری حکیمانه انجام می‌دهد تا خودش سودی ببرد و به مالی برسد. اما حکمت در خداوند گام برداشتن در مسیر کمال انسانی و رسیدن به کمالاتی است که فاقد آنها است، اما حکمت در خداوند گام برداشتن در مسیر کمالات مخلوقات است نه کمالات خویش؛ چرا که خداوند ذاتا دارای تمامی کمالات هست. 📖 برگرفته از کتاب عدل الهی، سیدمصطفی حسینی نسب 🆔@Andyshedini 🆔️@zendegi_filsofaneh
منافق زبان باز❌ 🔸️حضرت محمد صلی الله علیه و آله: ✔من برای اُمّتم، نه از «مؤمن» می‌ترسم و نه از «مشرک»؛ زیرا مؤمن را خداوند به واسطه ایمانش حفظ می‌کند و مشرک را خداوند به خاطر شرکش، از پای در می‌آورد. 👈امّا ترس من، از منافق زبان‌بازی است که مطابق اعتقادات شما سخن می‌گوید، ولی برخلاف آنچه می‌گوید، عمل می‌کند. 📚میزان الحکمه، جلد۱۲، صفحه ۳۵۰ 📚الترغیب و الترهیب،جلد ۱ ، صفحه ۱۲۷ 🆔️@zendegi_filsofaneh
⭕شریف‌ترین استعدادهایی که در انسان هست بالا رفتن به سوی خداست، مشرّف شدن به شرف توحید است که سعادت دنیوی و اخروی در گرو آن است. 👈حالا اگر انسانی بر ضد توحید کاری کرد، او انسان ضد انسان است یا بگوییم حیوان ضد انسان است. بنابراین ملاک شرافت و احترام و آزادی انسان این است که انسان در مسیر انسانیت باشد. ✔انسان را در مسیر انسانیت باید آزاد گذاشت نه انسان را در هر چه خودش انتخاب کرده باید آزاد گذاشت ولو اینکه آنچه انتخاب می‌کند برضد انسانیت باشد. 🔹️کسانی که اساس فکرشان در آزادی انسان آزادی خواست انسان است یعنی هرچه انسان بخواهد در آن آزاد باشدگفته‌اند: «انسان در انتخاب عقیده آزاد است.» بسا عقیده‌ای که انسان انتخاب می‌کند بر ضد انسان و بر ضد خودش است. 📚 استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج ۳، ص۲۱۷ 🆔️@zendegi_filsofaneh