و کجا این دست یابی به ایمان از راه دور(که توان بر انجام عمل صالحی ندارند)به سودشان خواهد بود.
✍نکته ها:
* در این آیات تا آخر سوره،سیمایی از وضع دلخراش جان دادن مشرکان ترسیم شده است.
🔹کلمه ی«تناوش»از«نوش»به معنای گرفتن چیزی به آسانی است.
🔸 در تفاسیر شیعه و سنّی روایاتی آمده است که رسول اکرم صلی الله علیه و آله این آیات را به #خروج سفیانی به هنگام قیام #حضرت_مهدی علیه السلام تفسیر کرده اند که خداوند از نزدیک ترین مکان، آنان را نابود می کند.
🔹مراد از «مَکانٍ قَرِیبٍ» دنیا و «مَکانٍ بَعِیدٍ» آخرت است.
✍پیام ها:
1- جزع و فزع و استمداد مشرکان،مشکلی از آنان حل نمی کند. «فَزِعُوا فَلا فَوْتَ» مشرکان پناهگاهی ندارند.
2- هر کافری در لحظه ی احساس #خطر ایمان می آورد ولی چه سود.(ایمان انتخابی ارزش دارد نه اضطراری.) «أُخِذُوا مِنْ مَکانٍ قَرِیبٍ - قالُوا آمَنّا»
3- مرگ هر جا که آمد #فوراً انسان را می گیرد. «مَکانٍ قَرِیبٍ»
4- عقوبت مشرکان از #همین دنیا آغاز می شود. «مَکانٍ قَرِیبٍ»
5-برگشت به دنیا و جبران #گذشته ها راهی دور و ناممکن است. «مَکانٍ بَعِیدٍ»
🔰وَ قَدْ کَفَرُوا بِهِ مِنْ قَبْلُ وَ یَقْذِفُونَ بِالْغَیْبِ مِنْ مَکانٍ بَعِیدٍ«53»
👌در حالی که پیش از این به آن کفر ورزیدند و از دور دست ها تیر در تاریکی می انداختند.(و به پیامبر اسلام تهمت ها می زدند.)
🔰وَ حِیلَ بَیْنَهُمْ وَ بَیْنَ ما یَشْتَهُونَ کَما فُعِلَ بِأَشْیاعِهِمْ مِنْ قَبْلُ إِنَّهُمْ کانُوا فِی شَکٍّ مُرِیبٍ«54»
👌(سرانجام)میان آنان و آن چه می خواستند جدایی افتاد،همان گونه که از دیر باز با امثال ایشان چنین شد،زیرا آنان در شک و تردید سختی بودند.
✍پیام ها:
1- کسانی که دیروز به پیامبر و قرآن تهمت می زدند،امروز که در #تنگنا قرار گرفته اند ایمان می آورند ولی چه سود؟ «وَ قَدْ کَفَرُوا - وَ یَقْذِفُونَ»
2- کفّار از پیامبر و قرآن،«#شناخت روشنی نداشتند؛تهمت های آنان مانند تیر انداختن در تاریکی و پرتاب از راه دور بود. «یَقْذِفُونَ بِالْغَیْبِ مِنْ مَکانٍ بَعِیدٍ»
«و الحمد لِلّه ربّ العالمین
@fatemi52
#همراه_با_قرآن
🔰وَ إِنْ یُکَذِّبُوکَ فَقَدْ کُذِّبَتْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِکَ وَ إِلَی اللّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ«4 فاطر»
🔰و اگر تو را تکذیب می کنند( #نگران مباش زیرا)پیامبران پیش از تو(نیز) تکذیب شده اند،و همه ی کارها به سوی #خداوند بازمی گردد.
✍پیام ها:
1- همه ی انبیا مخالف داشته اند و تکذیب حقّ، #شیوه ی #دائمی کفّار است. «کُذِّبَتْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِکَ»
2- تاریخ #تکرار می شود. یُکَذِّبُوکَ ... کُذِّبَتْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِکَ
3- کفّار با شخص کاری ندارند،با راه و هدف مخالفند هر کس #ندای_حقّ سر دهد مورد تکذیب قرار می گیرد. «یُکَذِّبُوکَ - مِنْ قَبْلِکَ»
4- تاریخ،بهترین مایه ی #تسلّی در برابر مشکلات است. «کُذِّبَتْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِکَ»
5-تکذیب مردم،ضربه ای به #حقّانیّت وحی نمی زند،تکذیب شدگان پیش از تو همان فرستادگان ما بودند. «کُذِّبَتْ رُسُلٌ»
6- توجّه به #معاد،انسان را در برابر حوادث تلخ #مقاوم می کند. یُکَذِّبُوکَ ... إِلَی اللّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ
7- مخالفان حقّ بدانند که #لجاجت های آنان فراموش و رها نمی شود. «تُرْجَعُ الْأُمُورُ»
@fatemi52
#همراه_با_قرآن
🔰یا أَیُّهَا النّاسُ إِنَّ وَعْدَ اللّهِ حَقٌّ فَلا تَغُرَّنَّکُمُ الْحَیاهُ الدُّنْیا وَ لا یَغُرَّنَّکُمْ بِاللّهِ الْغَرُورُ«5 فاطر»
🔰ای مردم! وعده ی خداوندی حقّ است؛پس زندگی دنیا شما را فریب ندهد و مبادا(شیطان)فریبکار شما را فریب دهد و به(کَرَم)خدا مغرور سازد.
✍نکته ها:
* 🔹«غرور»به کسی گفته می شود که بسیار #فریبکار باشد و به دلیل آیه ی بعد مراد از آن در این جا #شیطان است.
🔸* شاید مراد از مغرور شدن به خدا در جمله «لا یَغُرَّنَّکُمْ بِاللّهِ» این باشد که شیطان،انسان را به عفو و بخشش خدا #مغرور سازد و یا از طریق تحریف،بدعت و سهل انگاری نسبت به احکام و قانون الهی،به #تکرار گناه وادار کند.
*🔹 آغاز این سوره درباره ی توحید بود،آیه ی قبل درباره ی نبوّت و این آیه درباره ی معاد است.
* 🔸مانند این آیه در سوره ی لقمان آیه 33 نیز آمده است.
✍پیام ها:
1- گروهی با زندگی مادّی و دنیوی فریب می خورند،امّا گروهی #زرق و برق دنیا آنان را گول نمی زند،بلکه #شیطان فریبکار منحرفشان می نماید. «لا یَغُرَّنَّکُمْ بِاللّهِ الْغَرُورُ»
2- برای تربیت،باید #هشدارها تکرار شود. «فَلا تَغُرَّنَّکُمُ - وَ لا یَغُرَّنَّکُمْ»
3- ایمان به معاد،بهترین وسیله ی بازدارنده از #فریب دنیا است. «وَعْدَ اللّهِ حَقٌّ»
4- وعده های الهی حقّ است،ولی وعده های شیطان #پوچ و فریبنده. «وَعْدَ اللّهِ حَقٌّ
@fatemi52
#همراه_با_قران
🔰إِنَّ الشَّیْطانَ لَکُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا إِنَّما یَدْعُوا حِزْبَهُ لِیَکُونُوا مِنْ أَصْحابِ السَّعِیرِ«6 فاطر»
🔰بی گمان،شیطان دشمن شما است،پس شما نیز او را دشمن بگیرید؛جز این نیست که او دار و دسته ی خود را فرا می خواند تا از اصحاب دوزخ باشند.
✍نکته ها:
* 🔹کلمه«سعیر»به معنای آتش برافروخته،یکی از نام های دوزخ است.
*🔸 سابقه ی دشمنی شیطان با بشر دیرینه است:
🔺پدرمان آدم را از بهشت بیرون کرد. «کَما أَخْرَجَ أَبَوَیْکُمْ»
🔻او دشمنی است که دیده نمی شود. «إِنَّهُ یَراکُمْ هُوَ وَ قَبِیلُهُ مِنْ حَیْثُ لا تَرَوْنَهُمْ»
🔺او دشمن قسم خورده است. فَبِعِزَّتِکَ ...
🔺از هر سو به انسان حمله می کند. مِنْ بَیْنِ أَیْدِیهِمْ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ ...
🔻وسیله ی او برای انحراف مردم،وعده ی فقر و امر به فحشاست. «الشَّیْطانُ یَعِدُکُمُ الْفَقْرَ وَ یَأْمُرُکُمْ بِالْفَحْشاءِ»
🔺او جز با دوزخی کردن مردم راضی نمی شود. «یَدْعُوا حِزْبَهُ لِیَکُونُوا مِنْ أَصْحابِ السَّعِیرِ»
🔻امام صادق علیه السلام فرمود:«اگر شیطان دشمن است،پس #غفلت از او چرا؟»
✍پیام ها:
1- اگر دشمنی شیطان را #جدّی نگیریم،فریب خواهیم خورد. «عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا»
2- از برنامه ها و تشکّل های #دشمن آگاه باشیم. اَلشَّیْطانَ ... یَدْعُوا حِزْبَهُ
3- شیطان برای انحراف مردم کمک می گیرد،ما برای دعوت دیگران به #حقّ چه می کنیم؟ اَلشَّیْطانَ ... یَدْعُوا حِزْبَهُ
@fatemi52
#همراه_با_قران :
🔰اَلَّذِینَ کَفَرُوا لَهُمْ عَذابٌ شَدِیدٌ وَ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ لَهُمْ مَغْفِرَهٌ وَ أَجْرٌ کَبِیرٌ«7فاطر»
🔰کسانی که کفر ورزیدند،برایشان عذابی سخت است،و کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده اند،برای آنان آمرزش و #پاداشی بزرگ خواهد بود.
✍پیام ها:
1- برای انجام یا ترک فرمان های الهی،حساب و #کتابی در کار است. کَفَرُوا لَهُمْ عَذابٌ ... آمَنُوا ... لَهُمْ مَغْفِرَهٌ
2- برای حفظ روحیه ی خوف و رجا،باید #وعده و وعید در کنار هم باشد. «عَذابٌ شَدِیدٌ - أَجْرٌ کَبِیرٌ»
3- عاقبت اندیشی و توجّه به پایان کار،در تربیت #مؤثّر است. «لَهُمْ عَذابٌ - لَهُمْ مَغْفِرَهٌ»
4- برای عذاب شدن، #کفر کافی است، «کَفَرُوا لَهُمْ عَذابٌ» ولی برای رسیدن به پاداش،علاوه بر ایمان،کار نیک نیاز است. «آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ لَهُمْ مَغْفِرَهٌ»
5-تا گناهان آمرزیده نشود،زمینه برای ورود به #بهشت و دریافت پاداش فراهم نمی شود. «لَهُمْ مَغْفِرَهٌ وَ أَجْرٌ کَبِیرٌ»
6- ابتدا اتمام حجّت،سپس #تهدید به کیفر.(آیات قبل اتمام حجّت بود و این آیه اعلام کیفر و پاداش.)
@fatemi52
#همراه_با_قرآن
🔰أَ فَمَنْ زُیِّنَ لَهُ سُوءُ عَمَلِهِ فَرَآهُ حَسَناً فَإِنَّ اللّهَ یُضِلُّ مَنْ یَشاءُ وَ یَهْدِی مَنْ یَشاءُ فَلا تَذْهَبْ نَفْسُکَ عَلَیْهِمْ حَسَراتٍ إِنَّ اللّهَ عَلِیمٌ بِما یَصْنَعُونَ«8 فاطر»
✍پس آیا کسی که عمل بدش برای او آراسته شده و آن را نیکو می بیند، (مانند کسی است که هدایت یافته است.)پس بدون شک خداوند هر که را بخواهد(و سزاوار بداند)گمراه می کند و هر که را بخواهد(و شایسته بداند)هدایت می نماید،پس مگذار به خاطر حسرت بر آنان جانت از دست برود،زیرا خداوند به آن چه انجام می دهند آگاهی کامل دارد.
✍نکته ها:
*🔹 کسی که رفتار بد انسان را زیبا نشان می دهد و به جای #انتقاد،تملّق می گوید،شیطان است، زیرا در آیه دیگر می خوانیم: «زَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطانُ أَعْمالَهُمْ»
🔸بی پاسخ گذاشتن سؤالات توبیخی،نشانه ی تهدید و #تحقیر خلافکاران است.خداوند برای توبیخ بدکاران،سؤالی را طرح و آن را بی پاسخ می گذارد.می فرماید:آیا خلافکاری که بدرفتاری خود را خوب می بیند...ولی جواب این جمله را نمی دهد.
🔹 امام کاظم علیه السلام فرمود:«خوب دیدن بدی ها،مقدّمه ی #عُجب است».
✍پیام ها:
1- زیبا دوستی جزء #فطرت انسان است،تا آنجا که شیطان نیز بدی ها را زیبا نشان می دهد تا انسان را بر انجام آن وادار کند. «سُوءُ عَمَلِهِ فَرَآهُ حَسَناً»
2- خوب پنداشتن بدی ها،زمینه ی #گمراهی است. زُیِّنَ لَهُ ... یُضِلُّ مَنْ یَشاءُ
3- انسان ابتدا گناه را #توجیه و سپس به انجام آن اقدام می کند.(تزیین بدی ها، همان توجیه خلافکاری ها است.) «زُیِّنَ لَهُ سُوءُ عَمَلِهِ»
4- مؤمن،واقع بین،خودشناس و بصیر است ولی کافر،شخص پنداری، #فریب خورده،خودپسند است.(آیه قبل،سخن از کفّار و مؤمنان و این آیه سخن از واقع بینی و پنداربینی است.) اَلَّذِینَ کَفَرُوا ... زُیِّنَ لَهُ سُوءُ عَمَلِهِ
5-خوبی ها و بدی ها را باید با #معیار الهی سنجید نه با پندار این و آن. «سُوءُ عَمَلِهِ فَرَآهُ حَسَناً»
6- کج فهمی و خوب پنداشتن بدی ها،مانع پند #پذیری و توبه و تکامل و رشد است. «زُیِّنَ لَهُ - یُضِلُّ مَنْ یَشاءُ»
7- گرچه هدایت و ضلالت از خداست،لیکن بر اساس #عملکرد انسان صورت می گیرد.کفّار راه انحرافی را لجوجانه انتخاب می کنند،خداوند هم بر گمراهی آنان می افزاید. «یَهْدِی - یُضِلُّ - بِما یَصْنَعُونَ»
8-پیامبر برای هدایت مردم #حرص می خورد و سوز داشت. «فَلا تَذْهَبْ نَفْسُکَ»
9- تأسّف و حسرت،باید #حدّ و مرز داشته باشد. «فَلا تَذْهَبْ نَفْسُکَ عَلَیْهِمْ حَسَراتٍ»
10- توجّه به این که عملکرد خلافکاران زیر نظر خداوند است، #حسرت ما را کم می کند. «فَلا تَذْهَبْ نَفْسُکَ عَلَیْهِمْ حَسَراتٍ إِنَّ اللّهَ عَلِیمٌ بِما یَصْنَعُونَ»
@fatemi52
#همراه_با_قرآن
🔰وَ اللّهُ الَّذِی أَرْسَلَ الرِّیاحَ فَتُثِیرُ سَحاباً فَسُقْناهُ إِلی بَلَدٍ مَیِّتٍ فَأَحْیَیْنا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها کَذلِکَ النُّشُورُ«9فاطر»
🔰و خداوند است که بادها را فرستاد تا ابر را برانگیزاند،پس آن را به سوی سرزمینی #مرده راندیم،و به وسیله ی آن زمین را بعد از مردنش زنده نمودیم.رستاخیز نیز چنین است.
✍نکته ها:
🔹چنانکه با اراده ی خداوند،حرکت ابر و باد و ریزش باران،زمین #مرده را زنده کرده و گیاهان سر ازخاک بر می آورند،با اراده ای دیگر و وقوع زلزله ای عظیم،مردگان از خاک بر می خیزند و زنده می شوند.
🔸این بهار نو ز بعد برگ ریزهست برهان بر وجود رستخیز
✍پیام ها:
1- وزش بادها،حرگت ابرها و ریزش باران ها، #تصادفی نیست،با اراده الهی است. اَللّهُ ... أَرْسَلَ الرِّیاحَ فَتُثِیرُ ... فَسُقْناهُ
2- در هستی،برنامه و نظم و #تدبیر حاکم است. أَرْسَلَ ... فَتُثِیرُ ... فَسُقْناهُ ... فَأَحْیَیْنا
3- برای فهم غیب،از #شهود استفاده کنید. «کَذلِکَ النُّشُورُ»
@fatemi52
#همراه_با_قرآن
🔰مَنْ کانَ یُرِیدُ الْعِزَّهَ فَلِلّهِ الْعِزَّهُ جَمِیعاً إِلَیْهِ یَصْعَدُ الْکَلِمُ الطَّیِّبُ وَ الْعَمَلُ الصّالِحُ یَرْفَعُهُ وَ الَّذِینَ یَمْکُرُونَ السَّیِّئاتِ لَهُمْ عَذابٌ شَدِیدٌ وَ مَکْرُ أُولئِکَ هُوَ یَبُورُ
«فاطر10»
🔰هر کس خواهان عزّت است،پس عزّت،همه از آن اوست(و به هر که بخواهد می دهد.)تنها سخن(و عقیده ی)پاک به سوی او بالا می رود،و کار شایسته آن را بالا می برد،و کسانی که برای انجام بدی ها نقشه می کشند، برایشان #عذاب سختی است و نیرنگ آنان است که تباه می شود.
✍نکته ها:
🔹«الْکَلِمُ الطَّیِّبُ» همان شهادت به توحید و رسالت و ولایت است که در روایات #مصادیق آن،اذکاری چون لا اله الا الله و سبحان الله و...مطرح شده است.
🔸 «یَبُورُ» از«بوار»و«بائر»به معنای #کسادی زیاد و هلاکت است.
🔹برای این آیه ی شریفه #معانی دیگری نیز قابل بیان است:
1- کلام نیکو به سوی #خدا بالا می رود،ولی عمل صالح به آن رفعت و درجه می بخشد.
2- سخن نیکو هم #خودش بالا می رود و هم کارهای خوب را بالا می کشد.
🔺کفّار،یا #عزّت را در #دلبستگی به اشیای مادّی می جویند، «وَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللّهِ آلِهَهً لِیَکُونُوا لَهُمْ عِزًّا»
🔻و یا آن را از وابستگی به این و آن طلب می کنند. «أَ یَبْتَغُونَ عِنْدَهُمُ الْعِزَّهَ»
و حال آنکه عزّت تنها نزد خداوند است. «فَلِلّهِ الْعِزَّهُ جَمِیعاً»
✍پیام ها:
1- عزّت واقعی،نزد خداست،نه پیش #مردم. «فَلِلّهِ الْعِزَّهُ جَمِیعاً»
2- عزّت واقعی،در سایه ی ایمان و #عمل صالح است. فَلِلّهِ الْعِزَّهُ جَمِیعاً ... اَلْکَلِمُ الطَّیِّبُ وَ الْعَمَلُ الصّالِحُ
3- میان عقیده با عمل رابطه ی #تنگاتنگ است و در یکدیگر اثر می گذارند. «الْعَمَلُ الصّالِحُ یَرْفَعُهُ»
4- راه مؤمنان که عزّت را از طریق ایمان و عمل صالح می جویند،راه #رشد و تکامل است. «یَصْعَدُ - یرفع»و راه دیگران که عزّت را از طریق فریب و نیرنگ می خواهند محو و هلاکت است. «یَبُورُ»
5-هیچ کس با نیرنگ و #گناه به عزّت نمی رسد. «یَبُورُ»
@fatemi52