eitaa logo
نهج البلاغه و صحیفه سجادیه
639 دنبال‌کننده
192 عکس
34 ویدیو
5 فایل
📚حکمتهای نهج البلاغه ✔️هر روز یک حکمت بهمراه شرح انشالله https://eitaa.com/a_fatemi24/652 ✔️نکات قرآنی https://eitaa.com/a_fatemi24/660
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰ما لِیَ لا أَعْبُدُ الَّذِی فَطَرَنِی وَ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ«22یس» 🔰چه شده است مرا که نپرستم آنکه مرا آفریده است و همگی به سوی او بازگشت داده می شوید. 🔰أَ أَتَّخِذُ مِنْ دُونِهِ آلِهَهً إِنْ یُرِدْنِ الرَّحْمنُ بِضُرٍّ لا تُغْنِ عَنِّی شَفاعَتُهُمْ شَیْئاً وَ لا یُنْقِذُونِ«23یس» 🔰آیا به جای او خدایانی را برگزینم که اگر خداوند رحمان اراده ی گزندی به من نماید،شفاعت آنها کمترین برای من ندارد و مرا نمی رهانند؟ 🔰إِنِّی إِذاً لَفِی ضَلالٍ مُبِینٍ«24» إِنِّی آمَنْتُ بِرَبِّکُمْ فَاسْمَعُونِ«25یس» 🔰در این صورت من در گمراهی آشکاری خواهم بود.(ای مردم! بدانید)من به پروردگارتان ایمان آوردم،پس(شما نیز سخن مرا)بشنوید(و ایمان آورید). 🔰قِیلَ ادْخُلِ الْجَنَّهَ قالَ یا لَیْتَ قَوْمِی یَعْلَمُونَ«26یس» 🔰(سرانجام او را شهید کردند)به او گفته شد:به بهشت وارد شو.گفت:ای کاش قوم من می دانستند. 🔰بِما غَفَرَ لِی رَبِّی وَ جَعَلَنِی مِنَ الْمُکْرَمِینَ«27یس» 🔰که پروردگارم مرا بخشید و از گرامی داشتگان قرارم داد. ✍نکته ها: 🔹بر اساس آنچه در تفسیر مجمع البیان آمده است،ماجرا مربوط به زمان حضرت است که دو تن از خود را برای دعوت مردم به شهر انطاکیه فرستاد و آنها در بین راه به حبیب نجّار برخوردند و او با معجزه ای که این دو تن نشان دادند،ایمان آورد. 🔹آن دو به شهر وارد شدند،ولی مردم سخن آنها را نپذیرفتند و تکذیبشان کردند. 🔸حضرت مسیح،«شمعون»بزرگ ترین حواری خود را به کمک آنها فرستاد و او توانست با به دست آوردن دل ،نظر او را به دست آورد و اکثر مردم به خدا ایمان آوردند. 🔹البتّه این روایت که در دیگر کتب تفسیری نیز آمده است،از دو جهت با متن قرآن سازگار نیست: 👌زیرا اوّلاً ظاهر آیات قرآن،فرستادن پیامبر از سوی خدا برای این قوم است،نه یاران یک پیامبر و ثانیاً اگر اکثر مردم ایمان می آوردند که عذاب بر آنها نازل نمی شد. 🔹بر اساس روایات،فردی که برای حمایت از فرستادگان الهی به شهر انطاکیه آمد، نجّار بود که از او به«صاحب یس»نیز تعبیر شده و در ردیف آل فرعون که به حمایت حضرت موسی برخاست،شمرده شده است. 🔹امروزه شهر انطاکیه که میان حَلب و اسکندریه واقع است و جزو خاک ترکیه می باشد،پس از«بیت المقدّس»دومین شهر مورد توجّه مسیحیان است. ✍پیام ها: 1- کسانی که در برابر آفریدگار خود بندگی نکنند در دادگاه محکومند. «وَ ما لِیَ لا أَعْبُدُ» 2- یکی از راه های دعوت دیگران،بیان اعتقادات خود است. ما لِیَ لا أَعْبُدُ الَّذِی ... 3- توجّه به مبدء و سرچشمه ی بندگی است. «فَطَرَنِی وَ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ» 4- مقایسه،از بهترین راههای است.خدا مرا آفریده،ولی بت ها برایم ذرّه ای فایده ندارند. «فَطَرَنِی - لا تُغْنِ عَنِّی شَفاعَتُهُمْ» 5-سختی هایی را که انسان می بیند،با اراده خداوند و در رحمت اوست. «إِنْ یُرِدْنِ الرَّحْمنُ بِضُرٍّ» 6- برای توجّه به ،کافی است شرایط سخت و فوق العاده را در پیش خود مجسّم سازیم. «إِنْ یُرِدْنِ الرَّحْمنُ بِضُرٍّ» 7- برای جریحه دار نکردن عواطف مردم،از خود بزنیم. إِنْ یُرِدْنِ الرَّحْمنُ بِضُرٍّ ... 8-بهترین راه دعوت،دعوت است. «إِنِّی آمَنْتُ» 9- شهادت در راه حمایت از رهبر آسمانی و امر به سابقه ای بس طولانی دارد. «قِیلَ ادْخُلِ الْجَنَّهَ» 10- میان و بهشت فاصله ای نیست. «قِیلَ ادْخُلِ الْجَنَّهَ» 11- مردان خدا حتّی بعد از مرگ و شهادت نیز در فکر زنده ها هستند. «یا لَیْتَ قَوْمِی یَعْلَمُونَ» 12- حیات و بهشت برزخی قبل از موعود است. «قِیلَ ادْخُلِ الْجَنَّهَ» 13- شهادت سبب مغفرت است. «بِما غَفَرَ لِی» تدبر در قرآن سوره یس @fatemi52
🔰وَ ما أَنْزَلْنا عَلی قَوْمِهِ مِنْ بَعْدِهِ مِنْ جُنْدٍ مِنَ السَّماءِ وَ ما کُنّا مُنْزِلِینَ«28یس» 🔰و ما بعد از(شهادت آن مرد خدا)هیچ لشگری از آسمان برای هلاک قوم او نفرستادیم و اصولاً سنّت ما قبل از این هم نبود(که برای عذاب اهل زمین سپاهی از آسمان بفرستیم). 🔰إِنْ کانَتْ إِلاّ صَیْحَهً واحِدَهً فَإِذا هُمْ خامِدُونَ«29یس» 🔰تنها یک صیحه(آسمانی،صیجه ای تکان دهنده و مرگبار که)ناگهان همگی خاموش شدند. ✍نکته ها: 🔹در آیات قبل ماجرای مردی بیان شد که به تنهایی به حمایت از پیامبران الهی قیام کرد و فریاد زد و در این راه شهید شد. 🔸این آیه در مقام بیان هلاکت کفّار سرسختی است که انبیا را تکذیب کردند و این مرد خدا را کشتند. 🔹«خامد»از«خمود»یعنی خاموش شدن شعله آتش و در اینجا مراد هلاکت و مردن است. ✍پیام ها: 1- فرشتگان مأموران قهر یا مهر الهی هستند و فرود آمدن یا نیامدن آنها به امر است. ما أَنْزَلْنا ... جُنْدٍ مِنَ السَّماءِ 2- قهر الهی است،غافل نباشیم. «صَیْحَهً واحِدَهً» 3- گاهی بخاطر ریختن خون یک بی گناه و یک مجاهد و مبلّغ دینی،مردم یک منطقه نابود می شوند. «هُمْ خامِدُونَ» 4- ابر قدرت هایی که دیروز می گفتند: «لَنَرْجُمَنَّکُمْ وَ لَیَمَسَّنَّکُمْ مِنّا عَذابٌ أَلِیمٌ» امروز با یک صیحه نابود شدند. «هُمْ خامِدُونَ» تدبر در قرآن سوره یس @fatemi52
🔰یا حَسْرَهً عَلَی الْعِبادِ ما یَأْتِیهِمْ مِنْ رَسُولٍ إِلاّ کانُوا بِهِ یَسْتَهْزِؤُنَ«30یس» 🔰ای دریغ بر بندگان! که هیچ پیامبری بر آنان نیامد مگر آن که او را به استهزا گرفتند. ✍پیام ها: 1- انسانی که با موضع گیری حقّ،می تواند حقّ باشد و با پیروی از انبیا سعادتمند شود، «جَعَلَنِی مِنَ الْمُکْرَمِینَ» چگونه با لجاجت خود را مورد قهر قرار می دهد؟ یا حَسْرَهً ... 2- لجاجت،کور کردن زمینه های و قرب و مقدّمه ی حسرت هاست. «یا حَسْرَهً» 3- آگاهی از حوادث تلخ تاریخ،انسان را می کند. یا حَسْرَهً ... ما یَأْتِیهِمْ 4- استهزای انبیا،شیوه کفّار در طول تاریخ بوده است. «کانُوا بِهِ یَسْتَهْزِؤُنَ» 5-تمام انبیا مورد استهزا قرار گرفتند. «مِنْ رَسُولٍ» (پس مبلّغان دینی در انتظار زخم زبان دیگران باشند.) تدبر در قرآن سوره یس @fatemi52
🔰أَ لَمْ یَرَوْا کَمْ أَهْلَکْنا قَبْلَهُمْ مِنَ الْقُرُونِ أَنَّهُمْ إِلَیْهِمْ لا یَرْجِعُونَ«31یس» 🔰آیا ندیدند چه بسیار نسل هایی را که قبل از آنان هلاک کردیم و آنان به سوی این کفّار بر نمی گردند؟ 🔰وَ إِنْ کُلٌّ لَمّا جَمِیعٌ لَدَیْنا مُحْضَرُونَ«32یس» 🔰و نیستند آنان مگر این که همگان نزد ما حاضر می شوند. ✍نکته ها: 🔹کلمه ی«قرن»به گفته تفسیر نمونه،هم به زمان گفته می شود و هم به مردمی که در یک زمان زندگی می کنند. ✍پیام ها: 1- کسانی که در تاریخ تحقیق نکنند و از سرنوشت گذشتگان نگیرند، مورد انتقاد قرار می گیرند. «أَ لَمْ یَرَوْا» 2- سنّت های الهی در تاریخ ثابت است و سرنوشت ها به یکدیگر دارد و دیدن یک صحنه می تواند الگوی صحنه های دیگر باشد. أَ لَمْ یَرَوْا ... 3- نقل تاریخ،سبب تهدید و تسلّی پویندگان راه حقّ است. «أَ لَمْ یَرَوْا کَمْ أَهْلَکْنا» 4- نتیجه ی انبیا هلاکت است. کانُوا بِهِ یَسْتَهْزِؤُنَ ... أَهْلَکْنا 5-بعد از قهر الهی راهی برای برگشت و جبران نیست، ها را از دست ندهیم. «أَنَّهُمْ إِلَیْهِمْ لا یَرْجِعُونَ» 6- هلاکت کفّار پایان کارشان نیست،بلکه آغاز آنهاست. «لَدَیْنا مُحْضَرُونَ» 7- تمام مردم در قیامت حاضر می شوند. کُلٌّ ... جَمِیعٌ لَدَیْنا مُحْضَرُونَ تدبر در قرآن سوره یس @fatemi52
🔰وَ آیَهٌ لَهُمُ الْأَرْضُ الْمَیْتَهُ أَحْیَیْناها وَ أَخْرَجْنا مِنْها حَبًّا فَمِنْهُ یَأْکُلُونَ«33یس» 🔰و زمین مرده که ما آن را زنده کردیم و دانه ای از آن ساختیم که از آن می خورند،برای آنان نشانه ای است(بر امکان معاد). ✍نکته ها: در آیه قبل خواندیم که همه ی مردم در زنده شده،نزد خداوند حاضر خواهند شد؛ این آیه دلیل معاد و زنده شدن را بیان می کند. ✍پیام ها: 1- هر دانه و گیاهی که از زمین می روید،همچون ای است که در قیامت از گور بر می خیزد. «وَ آیَهٌ لَهُمُ» 2- برای اثبات سخن خود به نمونه ها استدلال کنیم. «وَ آیَهٌ لَهُمُ» 3- بهترین دلیل برای عموم مردم،آن است که دائمی، ،غیر قابل انکار، ساده و همه جایی باشد. «وَ آیَهٌ لَهُمُ الْأَرْضُ» 4- بهترین راه ایمان به ،دقّت در آفریده هاست. «الْأَرْضُ الْمَیْتَهُ أَحْیَیْناها» 5-بخش عمده ای از غذای انسان را دانه های گیاهی می دهد که دقّت در آنها راهی برای خداشناسی است. وَ آیَهٌ ... .حَبًّا فَمِنْهُ یَأْکُلُونَ تدبر در قرآن سوره یس @fatemi52
🔰وَ جَعَلْنا فِیها جَنّاتٍ مِنْ نَخِیلٍ وَ أَعْنابٍ وَ فَجَّرْنا فِیها مِنَ الْعُیُونِ«34یس» 🔰و در آن،باغ هایی از درختان خرما و انگور قرار دادیم و در آن چشمه ها شکافته و روان ساختیم. 🔰لِیَأْکُلُوا مِنْ ثَمَرِهِ وَ ما عَمِلَتْهُ أَیْدِیهِمْ أَ فَلا یَشْکُرُونَ«35یس» 🔰تا از میوه ی آن و آن چه دستانشان به عمل آورده است،بخورند،پس چرا سپاسگزاری نمی کنند؟ ✍نکته ها: در قرآن از میان ها نام انگور و خرما بیش تر به کار رفته و این یا به خاطر نقش غذایی این دو میوه است و یا به خاطر در دسترس بودن آنها یا گونه های آنها یا بهره گیری از خشک و تر آن دو و یا جهات دیگر. 🔹دو کلمه «نَخِیلٍ» و «أَعْنابٍ» به صورت جمع بکار رفته است،زیرا هر یک از خرما و انگور دارای انواع زیادی هستند. ✍پیام ها: 1- در تغذیه نقش اول با و دانه هاست و سپس میوه ها. أَخْرَجْنا مِنْها حَبًّا ... جَعَلْنا فِیها جَنّاتٍ 2- وظیفه انسان در برابر نعمت ها،معرفت و است.(خداوند زمین مرده رازنده می کند و گیاهان و میوه ها را در دسترس قرار می دهد تا انسان بخورد و شکر کند.) لِیَأْکُلُوا مِنْ ثَمَرِهِ ... أَ فَلا یَشْکُرُونَ 3- تولید فرآورده های از میوه ها،مورد پذیرش قرآن است. «وَ ما عَمِلَتْهُ أَیْدِیهِمْ» 4- بیان نعمت ها،سبب ایجاد شکرگزاری در انسان است. «أَ فَلا یَشْکُرُونَ» تدبر در قرآن سوره یس @fatemi52
🔰سُبْحانَ الَّذِی خَلَقَ الْأَزْواجَ کُلَّها مِمّا تُنْبِتُ الْأَرْضُ وَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَ مِمّا لا یَعْلَمُونَ«36یس» 🔰منزّه است خدایی که تمام زوج ها را آفرید،از آن چه زمین می رویاند و از خود مردم و از آن چه نمی دانند. ✍نکته ها: 🔹یکی از معجزات علمی قرآن،بیان قانون زوجیّت در همه چیز است،گیاهان،انسان ها و آن چه که مردم در آن زمان نمی دانستند و امروز می دانند.در عصر نزول قرآن،مردم با در نخل خرما آشنا بودند،امّا امروزه مشخّص شده که مسأله ی زوجیّت در عالم گیاهان عمومیّت دارد. ✍پیام ها: 1- تشکّر ما نشانه ی ما است،او نیازی به شکر و سژاس ما ندارد. «أَ فَلا یَشْکُرُونَ سُبْحانَ الَّذِی» 2- قانون زوجیّت در مخلوقات را به ذات الهی ندهید،او یکتا و بی نظیر است. «سُبْحانَ الَّذِی خَلَقَ الْأَزْواجَ» 3- آفریدن ها و آفریده ها،نشانه ی قدرت،اراده و اوست،نه نشانه ی نیاز و وابستگی او. «سُبْحانَ الَّذِی خَلَقَ الْأَزْواجَ» 4- پیدایش دانه و میوه،از قانون زوجیّت است. مِنْ ثَمَرِهِ ... خَلَقَ الْأَزْواجَ کُلَّها 5-انسان در مسائل جسمی و جنسی در ردیف دیگر است. «مِمّا تُنْبِتُ الْأَرْضُ وَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ» 6- در هستی است که نحوه زوجیّت آنها برای بشر ناشناخته است. خَلَقَ الْأَزْواجَ کُلَّها ... مِمّا لا یَعْلَمُونَ تدبر در قرآن سوره یس @fatemi52
🔰وَ آیَهٌ لَهُمُ اللَّیْلُ نَسْلَخُ مِنْهُ النَّهارَ فَإِذا هُمْ مُظْلِمُونَ«37یس» 🔰و نشانه ای(دیگر)برای آنان شب است که ما روز را(مانند پوست)از آن بر می کنیم،پس در تاریکی فرو می روند. 🔰وَ الشَّمْسُ تَجْرِی لِمُسْتَقَرٍّ لَها ذلِکَ تَقْدِیرُ الْعَزِیزِ الْعَلِیمِ«38یس» 🔰و خورشید به(سوی)قرارگاه خود روان است،آن نظام تقدیر خداوند عزیز داناست. 🔰وَ الْقَمَرَ قَدَّرْناهُ مَنازِلَ حَتّی عادَ کَالْعُرْجُونِ الْقَدِیمِ«39» 🔰و برای ماه نیز منزلگاه هایی معین کرده ایم،تا همچون شاخه کهنه ی خرما برگردد. 🔰لاَ الشَّمْسُ یَنْبَغِی لَها أَنْ تُدْرِکَ الْقَمَرَ وَ لاَ اللَّیْلُ سابِقُ النَّهارِ وَ کُلٌّ فِی فَلَکٍ یَسْبَحُونَ«40» 🔰نه خورشید را سزاست که به ماه رسد و نه شب را سزد که بر روز پیشی گیرد هر کدام در سپهر و مدار معینی شناورند. ✍نکته ها: 🔹«عرجون»به آن قسمت از خوشه ی خرما گفته می شود که به درخت وصل است و پس از گذشت زمان به شکل قوس در می آید. 🔸از آین آیات برهان نظم استفاده می شود که یکی از برهان های اثبات وجود خداوند است. 🔹توجّه دادن مردم به حرکت خورشید و ماه و پیدایش شب و روز،تغییراتی که در ماه دیده می شود،شناور بودن کرات در آسمان،مدار کرات،عدم اصطکاک کرات و اندازه گیری های دقیق،عالمانه و حکیمانه،نشانه ی توجّه اسلام به علم هیئت و ایجاد بستری مناسب برای تحقیقات دانشمندان در طول تاریخ بوده است. ✍پیام ها: 1- شب،از نشانه های و حکمت الهی است. «آیَهٌ لَهُمُ اللَّیْلُ» 2- یک برنامه ثابت در طول تاریخ،آن هم بدون خلل نشانه ی وجود حکیم و علیم است. «ذلِکَ تَقْدِیرُ الْعَزِیزِ الْعَلِیمِ» 3- پیدایش شب و روز نیست،کار خداست. «نَسْلَخُ مِنْهُ النَّهارَ» 4- مدار حرکت خورشید و ماه طوری طراحی شده که هرگز به برخورد نمی کنند و در ایجاد شب و روز خللی وارد نمی شود. «لاَ الشَّمْسُ یَنْبَغِی لَها أَنْ تُدْرِکَ الْقَمَرَ» 5-بر خلاف ثابت بودن خورشید،قرآن خورشید را دارای حرکت می داند،آن هم حرکت جهت دار. «تَجْرِی لِمُسْتَقَرٍّ لَها» 6- در نظم حاکم بر احدی نمی تواند اخلال کند. تَقْدِیرُ الْعَزِیزِ ... 7- تشبیهات قرآن شدنی نیست.حرکت ماه به حرکت خوشه خرما تشبیه شده است. «عادَ کَالْعُرْجُونِ الْقَدِیمِ» 8-همه ی کرات در خود در حرکتند. «کُلٌّ فِی فَلَکٍ یَسْبَحُونَ» 9- حرکت کرات در مدار خود با سرعت است.( «یَسْبَحُونَ» یعنی شنای سریع) تدبر در قرآن سوره یس @fatemi52
وَ آیَهٌ لَهُمْ أَنّا حَمَلْنا ذُرِّیَّتَهُمْ فِی الْفُلْکِ الْمَشْحُونِ«41» وَ خَلَقْنا لَهُمْ مِنْ مِثْلِهِ ما یَرْکَبُونَ«42» و نشانه ای(دیگر)برای آنان،آن است که ما فرزندانشان را در کشتی های پر از بار سوار کردیم.و برای آنان مرکب های دیگری مانند همان،(از قبیل اسب و شتر...)آفریدیم. وَ إِنْ نَشَأْ نُغْرِقْهُمْ فَلا صَرِیخَ لَهُمْ وَ لا هُمْ یُنْقَذُونَ«43» و اگر بخواهیم آنان را غرق می کنیم،به گونه ای که نه فریادرسی برایشان باشد و نه(از دریا)نجات داده شوند. إِلاّ رَحْمَهً مِنّا وَ مَتاعاً إِلی حِینٍ«44» مگر آنکه بار دیگر رحمت ما شامل حالشان شود و تا مدّتی(دیگر از زندگی)بر خوردار باشند. نکته ها: بهره گیری از کشتی ها و حیوانات،بارها در قرآن به عنوان نعمت های الهی مطرح شده است،ولی در این آیه به عنوان وسیله ای برای حمل فرزندان آمده تا انسان با عقل و عاطفه نعمت الهی را درک کند. «حَمَلْنا ذُرِّیَّتَهُمْ» همین امروز نیز اگر کشتی های نفت کش و حمل گندم و مواد غذایی در اقیانوس ها به حرکت در نیایند،زندگی بشر فلج می شود.علاوه برآنکه حمل و نقل از طریق دریا، ارزان ترین راه برای انتقال کالاهای حجیم وسنگین است. پیام ها: 1- این خداوند است که آب را به گونه ای قرار داده که انسان می تواند با ساخت کشتی بر روی آن حرکت کند و این از نشانه های قدرت الهی است. وَ آیَهٌ ... أَنّا حَمَلْنا ذُرِّیَّتَهُمْ فِی الْفُلْکِ» 2- مَرکب و وسیله نقلیه که از ضروریّات زندگی بشر است،یک نعمت ویژه و نشانه ای از لطف و تدبیر الهی است. «خَلَقْنا لَهُمْ مِنْ مِثْلِهِ ما یَرْکَبُونَ» 3- دست خدا در قهر و غضب باز است.به خود مغرور نشویم. «إِنْ نَشَأْ نُغْرِقْهُمْ» 4- اگر قهر خدا سرازیر شود احدی فریادرس نیست.پس نباید احساس امنیّت صد در صد داشته باشیم. «إِنْ نَشَأْ نُغْرِقْهُمْ فَلا صَرِیخَ لَهُمْ» 5-هرگز نجات خود را در سایه ی عوامل مادّی نپنداریم. «رَحْمَهً مِنّا» 6- هر کس اجلی دارد و زندگی ما محدود است. «مَتاعاً إِلی حِینٍ» وَ
هدایت شده از منبرک فاطمی
قرآن زنده است ۳ (ماه مبارک رمضان) .pdf
1.29M
سی آیه در ماه مبارک رمضان همراه با تفسیر کاربردی و هر روز یک آیه https://eitaa.com/fatemi5/2624
سوره ابراهیم 🔰بسم الله الرحمن الرحیم 🔻سوره مبارکه ابراهیم 👌ابراهیم علیهالسلام جد أعلی و بزرگ حضرت رسول صلی الله علیه وآله و از پیامبران بزرگ الهی است .که مورد تصدیق مسلمین و یهود و نصاری است. 🔻نام مبارکش شصت بار در قرآن مجید آمده است. 🔹این سوره به نام بت شكن بزرگ تاریخ، یعنی حضرت ابراهیم علیهالسلام نام گذاری شده است؛ زیرا ؛» سوره ابراهیم که در آیات 35 تا 41 این سوره از ابراهیم علیهالسلام و دعوت و دعاهای او یاد شده است. 🔸سوره ابراهیم بعد از سوره نوح و پیش از هجرت پیامبر صلي الله علیه وآله از نازل شده است، اگر ترتیب نزول حتمی باشد به نظر می آید که در سالهای دهم و یازدهم بعثت نازل شده است. 🔹سوره ابراهیم در اواخر حضور پیامبر ا سلام در مكه نازل شده ا ست در روزهایی که صف آرایی بین مشرکان و پیامبر اسلام به اوج خود رسیده است. 🔻 خداوند متعال در این برهه با نازل کردن سوره ابراهیم به بیان غرض نزول قرآن پرداخته است و قرآن را کتاب هدایت و ترغیب کننده به ثواب و هشت تتداردهنده به عقاب معرفی ميکند و قرآن را از این جهت مؤید کتب نازله قبل از خودش ميداند ستت به مشتترکان هشتتدار ميدهد که عقابی همانند عقاب تكذیب کنندگان کتب آسمانی گذشته در انتظار آنهاست... 🔺. نمونه هایی از سرگذشت گذشتگان را نیز بیان می دارد. https://eitaa.com/fatemi52/113