مکتب جهانی.mp3
1.45M
💠 روز بیست و هفتم ماه #جمادی_الثانی 1442
🔹 مکتب جهانی
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 مکتب جهانی
🔹 توقعی که این نظام اسلامی و انقلاب اسلامی و خون های پاک شهدا از ما دارند یک #توقع_جهانی است، این مطلب اول.
مطلب دوم این است که #مکتب ما هم جهانی است، راهش هم باز است. چون مکتب هم مطلبش مشترک است هم زبانش مشترک است. اگر مطلب محدوده ای باشد، منطقهای باشد یا زبان محدوده ای باشد در همان محدوده دفن می شود؛ ولی اگر #مطلب جهانی بود، #زبان جهانی بود؛ خواه و ناخواه اثربخش است.
🔹 ما خیال می کنیم عدل یک مطلب جهانی است که همه آن را دوست دارند. هم معنایش را می فهمند و هم مشتاق عدل هستند؛ ولی می بینیم که جهانی نیست؛ یعنی در درون خود کوچک تر از آن است که بتواند ثابت کند جهانی هستم. این «عین و دال و لام» خیلی شیرین است! کسی نیست روی کره زمین که #عدل را نشناسد و دوست نداشته باشد؛ اما تمام مشکل در معنای عدل است. عدل این است که هر چیزی سر جای خودش باشد، این اول دعواست که جای اشیاء کجاست؟ این سکولارها می گویند جای اشیاء را ما معین می کنیم، ما می گوییم جای اشیاء را #اشیاء_آفرین معین می کند.
🔹 بنابراین اولین حرف نمی تواند عدل باشد، اولین حرف ما باید #توحید باشد! برای اینکه شما عدل را، عقل را، آزادی را، هر چه بخواهید معنا کنید، این فقط لفظش جاذبه دارد؛ اما حقیقت آن اول اختلاف است. چه کسی است که #عدل را دوست نداشته باشد؟! چه کسی است که خواهان عدل نباشد؟! چه کسی که شعار عدل ندهد؟! بنابراین باید حرف جهانی را شناخت و ارائه کرد.
🔹 مطلب جهانی #توحید است و وحی است و نبوت، بقیه زیر مجموعه عدل است، ولو عدل هم ما بگوییم، این عدل هرگز جهانی نخواهد شد و تازه اول دعواست. زبان هم باید #زبان_عقل باشد؛ منتها تشخیص آن کار آسانی نیست. اینکه عقبه کئود است، همین است. حرف تا جهانی نباشد، یک؛ عقلی نباشد، دو؛ همین خاورمیانه در همینجا دفن می شود، سه.
#سالروز_پیروزی_انقلاب_اسلامی
#انقلاب_اسلامی_یوم_الله_بیست_و_دوم_بهمن_عید_بزرگ_اسلامی_سرآغاز_حکومت_الله_بر_جهان
#توقع_جهانی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام به همایش آشنایی با طرح گفتمان علمی انقلاب اسلامی
تاریخ: 1397/11/14
🆔 @a_javadiamoli_doross
Ers-064 ss.mp3
7.09M
💠 صوت درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 64
تاریخ: 1399/11/21
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Ers -064-p2.pdf
211.8K
💠 متن درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 64
تاریخ: 1399/11/21
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
تمثیل قرآنی.mp3
1.91M
💠 روز بیست و هشتم ماه #جمادی_الثانی 1442
🔹 تمثیل قرآنی
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 تمثیل قرآنی
🔹 مَثل را برای چند منظور ذكر می كنند: یكی اینكه افراد متوسّط، دستشان به این دامنه مطلب برسد. #تمثیل برای آن است كه آن مطالب بلند را پایین بیاورند و به حسّ نزدیك تر كنند تا در دسترس اوساط از مستمعان برسد. فایده دیگر آن است كه همین مَثلی كه از بالا به پایین آمده و به عنوان یك #حبل_متین در دسترس دیگران است، به صورت نردبان برای اوحدی از مخاطبان است كه آن اوحدی همین مَثل را بگیرند و بالا بروند؛ اگر گفته شد « وَ اقرَأ وارقَ»[1] ناظر به این بخش است. پس مَثل حداقل دو فایده را به همراه دارد: یكی برای آن است كه دامنه مطلب پایین بیاید تا هم افق دستِ اوساط #مخاطبان قرار بگیرد و آنها بفهمند. فایده دیگر آن است كه همین مَثل پایین آمده، دستاویزی باشد برای اوحدی كه همین را بگیرند و بالا بروند. آن جا كه در #قرآن_كریم فرمود ما این مَثل ها را می زنیم ﴿لَعَلَّهُمْ یتَذَكَّرُونَ﴾،[2] ﴿لَعَلَّهُمْ یتَفَكَّرُونَ﴾[3] این طایفه از آیات برای اوساط از مؤمنان است و اما آنچه در سوره مباركه «عنكبوت» آیه 43 فرمود: ﴿وَتِلْكَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ وَمَا یعْقِلُهَا إِلَّا الْعَالِمُونَ﴾ این ناظر به آن فایده دوم است.
🔹 اولاً باید كسی عالِم باشد؛ عالِم به اصطلاح قرآنی نه عالم حوزوی و دانشگاهی عالم به اصطلاح قرآنی همان است كه ﴿إِنَّمَا یخْشَی اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاء﴾[4] كه #علم_و_عمل با هم آمیخته باشد، وگرنه صِرف آگاهی از مطالب را قرآن عالِم شدن نمی داند. پس كسانی را قرآن عالم می داند كه #اهل_خشیت باشند كه ﴿إِنَّمَا یخْشَی اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاء﴾. اگر كسی عالِم شد و اهل خشیت شد، در فرهنگ قرآن جزء اوساط از مخاطبان است؛ بر خلاف اوساط عمومی كه بنای عقلا و فهم عرف آن را همراهی می كند. آن اوساط كه بحثش در اول اشاره شد دیگرند و این اوساط قرآنی دیگرند. علما جزء متوسّطان از مخاطبان قرآن هستند! خب اینها كه عالِم هستند، به اصطلاح قرآن كه #اهل_خشیت می باشند اینها این طناب را می گیرند بالا می روند؛ لذا فرمود: ﴿وَمَا یعْقِلُهَا إِلَّا الْعَالِمُونَ﴾؛ عالِماند كه #عاقل می شوند! علما هستند كه #عقلا می شوند! عقل همان است كه «مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَنُ وَ اكْتُسِبَ بِهِ الْجِنَان»،[5] عقل آن است كه انسان، مالك بهشت بشود، نه بهشتی! آن كه بهشتی است عالِم است، آن كه مالك بهشت است عاقل است. بنابراین عالِم به اصطلاح قرآنی متوسّط است، عاقل به اصطلاح قرآنی جزء #اوحدی است فرمود: ﴿وَتِلْكَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یتَفَكَّرُونَ﴾[6] و بالأخره به #سعادت برسند، اما ﴿وَمَا یعْقِلُهَا إِلَّا الْعَالِمُونَ﴾.[7]
[1] . الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج2، ص606.
[2] . سوره ابراهیم، آیه 25؛ سوره زمر، آیه 27.
[3] . سوره حشر، آیه 21.
[4] . سوره فاطر، آیه 28.
[5]. الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص11.
[6] . سوره حشر، آیه 21.
[7] . سوره عنكبوت، آیه 43.
#حبل_متین
#اهل_خشیت
#عقلا
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه نور ـ جلسه 23
تاریخ: 1390/08/25
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_250 ss.mp3
3.39M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
🔹 جلسه : 249
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_250p2.pdf
159.5K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
🔹 جلسه : 249
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross