naml_17 ads ss.mp3
7.6M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #نمل
🔹 جلسه: 17
تاریخ: 1391/03/06
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
naml_17p2.pdf
195.3K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #نمل
🔹 جلسه: 17
تاریخ: 1391/03/06
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
Ers-073 ss.mp3
6.83M
💠 صوت درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 73
تاریخ: 1399/12/05
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Ers -073-p2.pdf
161.1K
💠 متن درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 73
تاریخ: 1399/12/05
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
9.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 محبوب حق
🔸 وجود مبارك حضرت امیر مولای كل «ناس» است؛ منتها مردم دو قسمند: یك عده می پذیرد و یك عده نه، چه اینكه خودش هم فرمود: «هَلَكَ فِی رَجُلَانِ مُحِبٌّ غَالٍ وَ مُبْغِضٌ قَالٍ».[1] این را ...
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 محبوب حق
🔸 وجود مبارك حضرت امیر مولای كل «ناس» است؛ منتها مردم دو قسمند: یك عده می پذیرد و یك عده نه، چه اینكه خودش هم فرمود: «هَلَكَ فِی رَجُلَانِ مُحِبٌّ غَالٍ وَ مُبْغِضٌ قَالٍ».[1] این را فریقین نقل كردند كه علی بن ابی طالب (علیه آلاف التحیة و الثناء) #محب_الله است و #محبوب_الله است به حدیث «لَأُعْطِینَ الرَّایةَ غَداً رَجُلًا یحِبُّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ یحِبُّهُ اللَّه»،[2] این را پیغمبر فرمود یعنی كسی كه ﴿وَ ما ینْطِقُ عَنِ الْهَوی﴾،[3] طریقین هم نقل كردند، پس علی (علیه آلاف التحیة و الثناء) محب و محبوب خداست و هر كس محب و محبوب خدا بود مجاری ادراكی و تحریكی او را ذات اقدس الهی تأمین می كند، این می شود #معصوم_كامل!
🔸 وجود مبارك رسول درباره حضرت امیر (علیهما آلاف التحیة و الثناء) فرمود كه «عَلِی مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَلِی یدُورُ مَعَهُ حَیثُمَا دَار»[4] این ضمیرها به کی بر می گردد ؟ « یدُورُ عَلَی مَدَارُ اَلْحَقِّ حَیثُمَا دَار»؟ این [مطلب] درباره عمار هم آمده[5] یا « یدُورُ اَلْحَقُّ مُدَارَ عَلِی حَیثُمَا دَار» كه از این خطبه استفاده می شود! مرحوم امینی (رضوان الله تعالی علیه) این را شاهد اقامه كردند به اینكه ضمیر به حق بر می گردد؛ یعنی « یدُورُ اَلْحَقُّ مَدَارَ عَلِی (عَلَیهِ اَلصَّلاَةُ وَ عَلَیهِ اَلسَّلاَمُ) حَیثُمَا دَار» به دلیل اینكه ذات مقدس رسول عرض كرد «اللَّهُمَّ أَدِرِ الْحَقَ مَعَ عَلِی حَیثُمَا دَارَ»؛ خدایا حق را علی مدار قرار بده، نه علی را حق مدار! تا اینجا گفتار ایشان، اما چرا؟! چطور می شود كه حق علی مدار است نه علی حق مدار؟ چطور می شود كه حق را باید با علی تشخیص داد نه علی را با حق؟ آن یك بیان دیگری دارد، اگر كسی آن «لَأُعْطِینَ الرَّایةَ» را صغرای قیاس قرار بدهد و حدیث «قرب نوافل»[6] را كبرای قیاس قرار بدهد و بگوید علی بن ابی طالب (علیه السلام) «محب الله» است و «محبوب الله» است به گفته معصوم یعنی پیامبر و هر كس محبوب خدا بود مجاری ادراكی و تحریكی او را خدا در مقام فعل كاملاً به عهده می گیرد، پس علی بن ابی طالب مجاری ادراكی و تحریكی اوست، یعنی فهم او و كار او، یعنی اندیشه علوی و انگیزه علوی هر دو را خدا به عهده گرفته است و هر كس علم و عمل او را خدا در مقام فعل به عهده بگیرد #معصوم_مطلق است، پس علی بن ابیطالب معصوم مطلق است، وقتی این چنین شد این می شود خلیفه ذات اقدس الهی، اگر خلیفه شد كار «مستخلف عنه» را انجام می دهد.
[1]. نهج البلاغة (صبحی صالح)، حکمت117.
[2]. الامالی (صدوق)، ص513.
[3]. سوره نجم، آیه3.
[4]. الفصول المختاره، ص135.
[5]. علل الشرائع، ص223.
[6]. کافی (ط- اسلامی)، ج2، ص352.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی در کنگره بین المللی غدیر
تاریخ: 1383/11/08
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 عقل جامعه انسانی
🔸 وجود مبارک حضرت امیر ابن سینا نیست و وجود مبارک حضرت امیر زکریای رازی نیست! «أقول و أُجمل» و شما آقایان حضرت امیر را در همان حدّ می شناسید، حواستان جمع باشد! به همین اندازه مقالاتی را که برای ذکریای رازی داشتید، مقاله به شما می دهند! برای بوعلی بیش از این می دهند! شما آقایان #علی_بن_ابی_طالب را نخواستید بشناسید! شما خیال می کنید باسواد شدن، معصیت کبیره است! و خیال می کنید آن که در دست و پای این مقالات است، این سواد است! این درد را آدم کجا بگوید؟! علی را چه کسی می شناسد؟!
🔸 ما خیال می کنیم، #امامت_شناسی مطالعه ایی است! ذات أقدس الهی را حضرت امیر معرفی کرد که خدا در قرآن تجلّی کرد: «فَتَجَلَّی سُبْحَانَهُ لَهُمْ فِی كِتَابِهِ مِنْ غَیرِ أَنْ یكُونُوا رَأَوْهُ بِمَا أَرَاهُمْ مِنْ قُدْرَتِه»؛[1] فرمود کل عالَم تجلّی خداست؛ اما تجلّی ویژه الهی در قرآن است. کل این مقالاتی که می گویید، جلوه حضرت امیر است؛ ولی تجلّی حضرت امیر در نهج البلاغه است. این #نهج_البلاغه و این گود! شما این هزار نفر را بیاورید، چهارتا خطبه سؤال کنید، اگر جواب دادند! ما خیال می کنیم، بی سوادی فخر است و باسواد شدن جهنم رفتن است! این قدر از سواد فاصله می گیریم. حوزه علمیه هیچ چارهای ندارد که نهج البلاغه درسی شود.
🔸 اینکه می گوید: «سَلُونِی قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِی»،[2] زیر این آسمان، دومی کسی هست که بگوید هر چه بخواهید، از من بپرسید؟! شما غیر از علی کسی را نشان دارید؟! این همه انبیا بودند، اولیا بودند! شاگردانِ شاگردانشان میشود مرحوم بوعلی! وقتی بوعلی میخواهد وجود مبارک حضرت امیر را معرفی کند، می گوید: «الذی هو بین الخلق کالمعقول بین المحسوس»، عقل با چشم و گوش چقدر فرق دارد؟ عقل در آسمان است، چشم و گوش در زمین است. فرمود علی #عقل_جامعه_انسانیت است، دیگران چشم و گوش هستند، با اینکه خود او چنین آدمی است. میگوید پیغمبر (صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم) در یک حدیث میفرماید: «قال»، رسول خدا «بأعزّ اولیاء الذی هو بین الخلق کالمعقول بین المحسوس»؛ دیگران دست و پا و چشم و گوش هستند؛ اما علی عقل است.[3]
[1]. بحار الأنوار(ط ـ بیروت)، ج18، ص221.
[2]. کتاب سلیم بن قیس الهلالی، ج2، ص802.
[3]. معراجنامه(بوعلی سینا)، متن، ص15؛ «الذی کان بین الصحابة الذین کانوا اکرم قبائل العالم و أشرفهم کالمعقول بین المحسوس».
#سالروز_میلاد_حضرت_علی_علیه_السلام
#تجلی_حضرت_امیر
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار...
تاریخ: 1396/05/17
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
8.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 باب علم النبی
#باز_نشر
🔹 وجود مبارك رسول گرامی فرمود: «أنَا مَدینَةُ العِلمِ وعَلِیٌّ بابُها»،[1]...
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 باب علم النبی
#باز_نشر
🔹 وجود مبارك رسول گرامی فرمود: «أنَا مَدینَةُ العِلمِ وعَلِیٌّ بابُها»،[1] یك در داریم و یك دربان آن حضرت هم در است هم دربان؛ زیرا ممكن نیست كسی در علم باشد و دربان نباشد و نداند كه چه كسی میآید و چه كسی نمیرود. همه طالبان علوم الهی و دانش پژوهان سعی و كوشششان این باشد كه با خاندان عصمت و طهارت یك ارتباط عمیق و وثیقی داشته باشند كه وجود مبارك امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) اجازه عبور و راه بدهد كه انسان به «مدینة العلم» برسد. اگر كسی به وجود مبارك امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) معتقد نبود یا معتقد بود ولی مرتبط اخلاقی نبود یا مرتبط عملی نبود، این با در و دربان «مَدِینَةُ اَلْعِلْم» رابطه ندارد، وقتی رابطه نداشت بیراهه می رود، وقتی بیراهه رفت ممكن است چیزی یاد بگیرد، ولی آن علم برای او وبال است! همه ما سعی و تلاش داشته باشیم كه از در وارد بشویم.
🔹 همه ما میخواهیم به «مَدِینَةُ اَلْعِلْم» وارد بشویم، چون علم كه غیر از قرآن و عترت جای دیگر نیست! اگر كسی بخواهد از علوم استدلال الهی باخبر بشود، اولین منبع #قرآن است، بعد هم #روایت_اهل بیت، چون فرمود: «إِنِّی تَارِكٌ فِیكُمُ الثَّقَلَین»،[2] نفرمود من فقط قرآن در بین شما گذاشتم، فرمود من این دو وزنه وزین را به عنوان میراث وحی به شما می سپارم و من «مَدِینَةُ اَلْعِلْم» هستم؛ یعنی «اَلْمَدِینَهْ اَلْجَامِعُهْ بَینَ اَلْقُرْآنِ وَ اَلْعِتْرَة» و علی (علیه السلام) باب این مدینه است؛ یعنی «بَابُ اَلْمَدِینَهِ اَلْقُرْآنُ وَ اَلْعِتْرَة»، نه اینكه «بَابُ اَلْعِتْرَة» است! [تا] كسی بگوید من سنت را بخواهم یاد بگیرم از علی باید یاد بگیرم، قرآن را بخواهم یاد بگیرم خودم یاد بگیرم، اینچنین نیست! پس «مَدِینَةُ اَلْعِلْمِ مُؤَلَّفُهُ مِنَ اَلْقُرْآنِ وَ اَلْعِتْرَة» و وجود مبارك رسول گرامی (علیه آلاف التحیة و الثناء) حاوی و شامل هر دو حقیقت است و كُنه هر دو حقیقت در اختیار اوست و وجود مبارك رسول گرامی كه #شهر_علم است یعنی شهر قرآن و عترت و وجود مبارك علی بن ابی طالب (سلام الله علیه) كه «بَابُ مَدِینَةِ اَلْعِلْم» است یعنی «بَابُ اَلْقُرْآنِ وَ اَلْعِتْرَة».
[1]. صحیفه الامام رضا علیه السلام، ص58؛ تحف العقول، ص430.
[2]. عیون اخبار الرضا علیه السلام، ج2، ص62.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی
تاریخ: 1381/11/30
🆔 @a_javadiamoli_esra