هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
44.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ویژه برنامه #بهار_مهدوی
🔸 روز هجدهم #شعبان
🔸 جلسه یازدهم: مُرابطه
🔹 پخش از شبکه های معارفی سیما
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
11. moredi_0978- morabeteh-.mp3
1.71M
💠 ویژه برنامه #بهار_مهدوی
#صوتی
🔸 روز هجدهم #شعبان
🔸 جلسه یازدهم: مُرابطه
🔹 پخش از شبکه های معارفی سیما
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 مرابطه
🔸 یك بحثی بین حضور و غیبت هست، یك بحثی بین ظهور و خفا هست كه حضرت غایب است و بعد حاضر میشود یا حضرت مستور است و بعد مشهور می شود؟ او #ظهور پیدا می كند، نه اینكه الآن غایب باشد و بعد حضور پیدا كند؛ اما غیبت ندارد #حاضر است. این ماییم كه غایبیم! أعمی از بصیر غایب است، نه بصیر از اعمی [غایب باشد]. اگر یك نابینایی دوست خودش را نمی بیند آن دوست غایب نیست، بلکه این أعمی غایب است. این چنین نیست كه حضرت غایب باشد، چه اینكه #ظهور هم در حقیقت برای آن حضرت است. این أعمی مستور است، نه اینكه آن بصیر مستور باشد.
🔸 مطلب دیگر اینكه اصل اینكه بشر #امیدوار است تا یك آینده خوبی باشد كه جز عدل و احسان چیزی حكومت نكند، این در درون همه هست؛ یك مقدار محققانه تر و علمی تر در فطرت مسلمان ها هست؛ اما اینها به دنبال مهدی منتظر و مهدی موعودند، نه #مهدی_موجود_موعود! این یك خصیصه #شیعه است كه مهدی موجود موعود (علیهم الصلاة و علیهم السلام) داریم. اگر #موجود_موعود است، ما غیر از انتظار و غیر از امید مسئله #مراقبه و #مرابطه را هم داریم.
🔸 دیگران امیدوارند كه در پایان زندگی روزگار یك عصری برسد كه #عدل_و_احسان حكومت بكند، خیلی ها در انتظار این به سر می برند، اینها منتظر مهدی موعودند. ما كه منتظر ظهور #مهدی_موجود (سلام الله علیه) موعودیم، غیر از انتظار و امید یك مسئلهای است به نام #مراقبت كه ما داریم و آنها ندارند، یك مسئله ای به نام #مرابطه كه ما داریم و آنها ندارند. اگر معتقدیم كه یك شخصی است ـ امام زمان ـ و ما با او باید تعهد بسپاریم ولی ما و زنده است، پس باید مراقب باشیم كه خلاف نكنیم، چون او می بیند! اینكه ﴿قُلِ اعْمَلُوا فَسَیرَی اللّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ المُؤْمِنُونَ﴾[1] كه بر ائمه (علیهم السلام) تطبیق شده است، هركاری كه ما می كنیم خدا می بیند، پیغمبر می بینند، ائمه می بینند و وجود مبارك حضرت می بیند، پس باید مواظب گفتارمان، رفتارمان، نوشتارمان سیره و سنتمان باشیم؛ این برای مراقبت است، بالأخره از او كمك می خواهیم باید مراقب باشیم كه خلاف عمل نكنیم. غیر از مراقبه مسئله #مرابطه است. مراقبت این است كه خلاف نكنیم؛ اما مرابطه این است كه گذشته از اینكه خلاف نكنیم، خودمان را نزدیك بكنیم، كمك بگیریم و #فیض بگیریم، نه اینكه همیشه مواظب باشیم كه نلغزیم، بلكه #رابطه برقرار كنیم كه او دست ما را بگیرد. ذیل این آیه كریمه ﴿یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صَابِرُوا وَ رَابِطُوا﴾[2] آن جا این حدیث شریف هست كه «وَ رَابِطُوا إِمَامَکُمْ الْمُنْتَظَر علیه السلام»[3] مرابطه داشته باشیم.
[1]. سوره توبه، آیه 105.
[2]. سوره آل عمران، آیه 200.
[3]. الغیبة (نعمانی)، ج1، ص26؛ «...عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِی اَلْبَاقِرِ عَلَیهِ السَّلاَمُ: فِی مَعْنَى قَوْلِهِ تَعَالَى یٰا أَیهَا اَلَّذِینَ آمَنُوا اِصْبِرُوا وَ صٰابِرُوا وَ رٰابِطُوا قَالَ اِصْبِرُوا عَلَى أَدَاءِ اَلْفَرَائِضِ وَ صٰابِرُوا عَدُوَّكُمْ وَ رٰابِطُوا إِمَامَكُمُ اَلْمُنْتَظَرَ».
#بهار_مهدوی
#ظهور_و_حضور
#دریافت_فیض
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی پیرامون مهدویت در قرآن
تاریخ: 1383/06/31
🆔 @a_javadiamoli_doross
moredi_1715 ss.mp3
5.25M
💠 صوت #درس_اخلاق
#آرشیوی
🔹 تاریخ: 1390/12/25
# نامه 32
#نهج_البلاغه
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
moredi_1715 p2.pdf
2.09M
💠 متن #درس_اخلاق
#آرشیوی
🔹 تاریخ: 1390/12/25
# نامه 32
#نهج_البلاغه
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
52.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ویژه برنامه #بهار_مهدوی
🔸 روز نوزدهم #شعبان
🔸 جلسه دوازدهم: معنای انتظار
🔹 پخش از شبکه های معارفی سیما
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
12. moredi_0820- manaye entezar-.mp3
2.4M
💠 ویژه برنامه #بهار_مهدوی
#صوتی
🔸 روز نوزدهم #شعبان
🔸 جلسه دوازدهم: معنای انتظار
🔹 پخش از شبکه های معارفی سیما
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 معنای انتظار
🔸 رسالت حوزه این نیست كه انسان استاد بشود، مفسر و فیلسوف بشود، اینها ابزار كار است. #رسالت_حوزه این است كه ﴿فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِیتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ﴾ این نیمه راه است، ﴿وَ لِینْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَیهِمْ﴾[1] مردم را از كار بد بترساند! خب مردم مگر حرف هر كسی را گوش می دهند؟! حالا شما هر چه بگویید! حرف بو و مزه دارد، حرف آدم #دل_سوخته مزه دارد و آنها هم گوش می دهند. فرمود درس خواندن كه هدف نیست، درس خواندن وسیله است، فقیه شدن، فیلسوف شدن و مفسر شدن همه اینها ابزار كار است. ﴿لِیتَفَقَّهُوا﴾ در راه است نه هدف! ﴿لِیتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ﴾ بعد چه كار كنند؟ بروند درس بگویند، كتاب بنویسند، سخنرانی كنند، امام جمعه و جماعت بشوند؟ نه خیر! ﴿وَ لِینْذِرُوا قَوْمَهُمْ﴾ مگر مردم با حرف هر كسی می ترسند؟!
وجود مبارك پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) وقتی از جهنم سخن می گفت «احْمَرَّتْ عَیناهُ و عـلا صَوْتُهُ و اشْتَدَّ غَضَبُهُ كأنَّهُ مُنْذِرُ جَیشٍ».[2] دیدید در شب های عملیات فرمانده لشگر وقتی فهمید دشمن دارد حمله می كند می خواهد خبر بدهد چطور خبر می دهد؛ زبانش می گیرد، چهره اش سرخ می شود و خیس عرق می شود، اینطور است! وقتی پیغمبر از جهنم و قیامت حرف می زد تمام صورتش سرخ می شد، می دانست چه خبر است. #منتظران حضرت آدم های این چنینی هستند! مگر ما نمی خواهیم حضرت عالم را درست كند؟ با چه چیزی درست می كند؟ این چنین نیست که با كشتار بخواهد درست كند. الآن كه تقریباً مردم در آستانه هفت میلیارد هستند، خب چقدر را حضرت می كشد؟ تازه اگر كشتار زیاد شد تازه ترور و اینها شروع می شود. مگر با كشتن انبیاء مسلط شدند؟ اصلاً اساس دین ﴿لا إِكْراهَ فِی الدِّینِ﴾[3] است. این دینی كه در متنش نوشته ﴿لا إِكْراهَ فِی الدِّینِ﴾، ﴿لِیظْهِرَهُ عَلَیٰ الدِّینِ كُلِّهِ﴾؛[4] یعنی #دین_مهر پیروز می شود، نه دین قهر!
🔸 وقتی آن ذات مقدس ظهور می كند چندین كار فرهنگی می كند: اول «وَضَعَ اللَّهُ یدَهُ عَلَی رُءُوسِ الْعِبَادِ»،[5] آنگاه عقول مردم، افكار مردم، باور مردم و دین مردم زیاد می شود، بعد 313 شاگرد دارد كه هر كدامشان مثل امام هستند یا بالاتر از امام، امام (رضوان الله علیه) یك نفره در این بخش خاورمیانه تحول ایجاد كرد؛ حالا وجود مبارك حضرت 313 شاگرد مثل امام یا بالاتر از امام دارد. #عقول_مردم را بالا می برد، #فرهنگ_مردم از نظر علم و معرفت بالا میآید. از نظر اخلاق هم «وَ یمْلَأُ قُلُوبَ امَّةِ مُحَمَّدٍ غِنىً»[6] بعد «یَمْلَأُ الأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا بَعْدَ ما مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْرا»[7] آن مرحله سوم است! ملتی اهل عدل و داد است كه روحش روح بی نیازی باشد نه روح گدایی! شما الآن هر جا رفتید دستشان دراز است یا رشوه می خواهند یا عشوه! مگر رشوه كم است؟ مگر ربا كم است؟ مگر كم فروشی و گران فروشی احتكار كم است؟ خب این كاسه گدایی را حضرت برمی دارد. فرمود روحیه بی نیازی به مردم می دهد، دل های مردم را پر از بی نیازی می كند، «وَ یمْلَأُ قُلُوبَ امَّةِ مُحَمَّدٍ غِنىً» در بخش معرفت عقلشان بالا می آید، در بخش اخلاق #روحیه_استغنا پدید می آید...
🔸 انتظار یعنی این نه اینكه ـ معاذ الله ـ معنی انتظار این باشد كه حضرت ظهور بكند ما هم بگوییم آقا برو اصلاح كن این كه فكر بنی اسرائیلی است كه بگوید ﴿اذْهَبْ أَنْتَ وَرَبُّكَ فَقاتِلا إِنّا هاهُنا قَاعِدُونَ﴾ این حرف ها بود كه بنی اسرائیل به موسی و هارون (علیهم السلام) می گفتند وجود مبارك موسی و هارون به اینها گفتند بلند شوید قیام بكنید مبارزه بكنید، اینها میگفتند ما اینجا هستیم شما بروید بجنگید وقتی حل شد ما را خبر كنید #معنی_انتظار این است كه حضرت بیاید اصلاح كند بعد نتیجهاش را به ما گزارش بدهد؟ آن بیان نورانی كه وجود مبارك امام صادق(سلام الله علیه) دارد روشن میكند تكلیف منتظران را فرمود: «لِیعِدْ [لِیعِدَّنَّ] أَحَدُكُمْ لِخُرُوجِ اَلْقَائِمِ عَلَیهِ السَّلاَمُ وَ لَوْ سَهْماً»؛[8] فرمود تكتك شما قبل از ظهور آن حضرت ولو با یك تیر هم كه شد باید خودتان را آماده كنید. این بسیجی بودن سپاهی بودن ارتشی بودن نیروی مردمی بودن در بخش نظامی و روحانی خوب بودن، دانشجوی خوب بودن حوزه خوب داشتن دانشگاه خوب داشتن در بخش فرهنگی فرمود اینها معنی انتظار است.
[1]. سوره توبه، آیه 122.
[2]. تفسیر روح المعانی، ج2، ص374.
[3]. سوره بقره، آیه 256.
[4]. سوره توبه، آیه 33.
[5]. الکافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص25.
[6]. نور الاتصار، ج1، ص347.
[7]. الکافی ، ج1، ص338.
[8]. الغیبة (للنعمانی)، ج۱، ص۳۲۰؛ سفینة البحار و مدینة الحکم و الآثار، ج6، ص170.
#بهار_مهدوی
#رسالت_حوزه
#دین_مهر
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی در جمع طلاب
تاریخ: 1390/04/21
🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 فهرست دروس و سخنرانی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی
دروس تفسیر:
https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/1984
دروس فقه:
https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/10424
دروس اخلاق، سخنرانی و پیام:
https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/9215
#فایل_فشرده_سازی_شده
تذکر:
با توجه به اینکه در پیام رسان ایتا فایل های قدیمی را نمی توان دانلود کرد، دوستان محقق به سایت اسراء (http://news.esra.ir/) یا پیام رسان تلگرام (https://t.me/esratvtelegram) یا سروش مراجعه کنند.
🔶🔹💠🔹🔶
🔸سایت وب تی وی :
تلویزیون اینترنتی اسراء به آدرس tv.esra.ir
🔸کلاس مجازی:
https://el.esra.ir/ch/karejefegh-nekah-ayatollah-jvadiamoli
کانال دروس بنیاد اسراء در پیام رسان های اجتماعی.
1️⃣ تلگرام Telegram:
https://t.me/esratvtelegram
2️⃣ ایتا Eitaa:
https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross
3️⃣ سروش Soroush:
https://splus.ir/a_javadiamoli_doross
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
41.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ویژه برنامه #بهار_مهدوی
🔸 روز بیستم #شعبان
🔸 جلسه سیزدهم: فرهنگ جهانی
🔹 پخش از شبکه های معارفی سیما
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
13. moredi_1215- farhange jahani.mp3
1.99M
💠 ویژه برنامه #بهار_مهدوی
#صوتی
🔸 روز بیستم #شعبان
🔸 جلسه سیزدهم: فرهنگ جهانی
🔹 پخش از شبکه های معارفی سیما
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 فرهنگ جهانی
🔸 مستحضر باشید كه هم منتظران وجود مبارك حضرت #جهانی فكر می كنند و هم كسانی كه آن حضرت را ادراك كرده اند و در مشهد و محضر آن حضرت قرار گرفتند جهانی می اندیشند. دیگران بعدها به فكر تجارت جهانی افتادند، اما اسلام از هزار و چهارصد سال قبل به فكر #فرهنگ_جهانی بود. روزی كه اسلام آمد، جهانی بودن فرهنگ را مطرح كرد؛ فرمود﴿ذِكْرَى لِلْبَشَرِ﴾ نه عرب، نه عجم، نه مسلمان، نه یهودی، نه مسیحی، نه زرتشتی، نه ملت دیگر و نه نحله دیگر فرمود: ﴿وَ مَا هِی إِلاّ ذِكْری لِلْبَشَرِ﴾،[1] ﴿أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ﴾.[2] اگر بشریت مطرح است قرآن راهنمای اوست و سالار شهیدان در مقطع حساس یا مقاطع حساس كه مجلسین دولتین اموی بود یا بازار كوفه و مجلس شام بود همین كتاب را تلاوت كرده است. بنابراین صرف تلاوت برای آن نبود كه یك ثوابی ببرد، برای این بود كه مردم را به این كتاب دعوت بكند.
🔸 این كتاب #فرهنگ_جهانی را مطرح می كند اگر ﴿یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا﴾ در آن هست برای آن است كه مؤمنین بهره می برند، وگرنه او حرفش جهانی است! اگر دارد كه ﴿یا أَهلَ الكِتابِ﴾ برای اینكه گوشه ای از بهره ها نصیب پیروان ادیان دیگر می شود، نه اینكه پیامش پیام مخصوص یك منطقه باشد. این کتاب هم برای برنامه های محلی دستور دارد، یعنی حوزه اسلام؛ هم برای برنامه های منطقه ای دستور دارد، یعنی #حوزه_توحید؛ هم در سطح بین المللی دستور دارد، یعنی #جهان_بشریت. آنها كه مسلمان اند برای آنها دستور خاص دارد، آنها كه مسلمان نیستند ولی نحله الهی دارند مثل یهودی ها و مسیحی ها برای آنها دستور خاص دارد، برای آنها هم كه انسان اند و هیچ دینی را نپذیرفتند دستور خاص دارد؛ این می شود كتاب و #فرهنگ_ جهانی!
🔸 وجود مبارك رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة والثناء) وقتی حضور و ظهور پیدا كرد طبق بیان نورانی حضرت امیر در نهج البلاغه فرمود اهل عالم ملل متنوعه متشتته و گوناگون داشتند؛ بعضی ها موحّد بودند، بعضی ها ملحد بودند، بعضی مجسم بودند، بعضی مشبه بودند و وجود مبارك حضرت رسول (علیه و علی آله آلاف التحیة والثناء) با همه این ملت ها و نحله ها در ارتباط بود.[3] وجود مبارك امام صادق (سلام الله علیه) فرمود وقتی وجود مبارك ولی عصر (ارواحنا فداه) وجود مبارك حضرت #مهدی_موجود_موعود ظهور كرد، همان كاری را كه رسول گرامی كرد همان كار را می كند؛[4] یعنی جهانی می اندیشید و هیچ منطقه ای نیست مگر اینكه شهادت به توحید و شهادت به رسالت در آن منطقه حاكم است. فرمود وقتی حضرت ظهور كرد كل جهان می شود موحّد و مسلم! حالا حكومت، #حكومت_اسلامی است و البته ممكن است یك چند نفری زیرپوشش حكومت اسلامی جزیه بپردازند. بنابراین ـ ان شاء الله ـ به این سبك جهانی و به سمت و سوی جهانی بیاندیشید!
[1] . سوره مدثر، آیه31.
[2] . سوره بقره، آیه185.
[3]. نهج البلاغه، خطبه 1؛«وَ اَهْلُ الاَرْضِ یومَئِذ مِلَل مُتَفَرِّقَة وَ اَهْواء مَنْتَشِرَة وَ طَرائِقُ مُتَشَتِّتة».
[4]. كمال الدین و تمام النعمة، ج2، ص351؛«... وَ أَمَّا سُنَّتُهُ مِنْ مُحَمَّدٍ ص فَیهْتَدِی بِهُدَاهُ وَ یسِیرُ بِسِیرَتِهِ».
#بهار_مهدوی
#اندیشه_جهانی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار جمعی از دانشجویان با حضرت استاد
تاریخ: 1387/05/04
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_277 ss.mp3
3.89M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
🔹 جلسه : 277
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_277p2.pdf
173.7K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
🔹 جلسه : 277
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
shuara_06 ads ss.mp3
8.79M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #شعراء
🔹 جلسه: 6
تاریخ: 1390/12/20
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
shuara_06p2.pdf
244.9K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #شعراء
🔹 جلسه: 6
تاریخ: 1390/12/20
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ثمره توحید
نکته برجستهای که اسلام به ما فهمانده است آن است که اگر کسی وارد قلعه #توحید شد، از قلعه #ولایت بیرون نبود؛ یعنی «کَلِمَةُ لا إِلَهَ إِلا الله حِصْنِی فَمَنْ قَالَهَا دَخَلَ حِصْنِی وَ مَنْ دَخَلَ حِصْنِی أَمِنَ مِنْ عَذَابِی»؛[1] و همچنین «وَلَایةُ عَلِی بْنِ أَبِی طَالِبٍ حِصْنِی»؛[2] اگر کسی موحّد شد، به تعبیر بعضی از بزرگان چنین انسانی یک خطای مطلق، یک شرّ مطلق، یک قبح مطلق از او هرگز سر نمی زند، هیچ ممکن نیست، او یک بد مطلق داشته باشد. چه اینکه اگر کسی وارد این دژ و قلعه توحید و ولایت نشد، هیچ ممکن نیست که خیر مطلق داشته باشد.
[1]. عیون الاخبار، ج2، ص134؛ بحار الانوار(ط ـ بیروت)، ج49، ص127.
[2]. معانی الأخبار، ص371؛ الأمالی(للصدوق)، ص235؛ بحار الأنوار (ط ـ بیروت)، ج39، ص246.
📚 پیام موضوعی
تاریخ: 1395/09/11
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از نکات ناب علامه جوادی آملی
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۶:(اِهدِنا الصِراطَ المُستَقیم)
⛓بحث:اتحاد سالک و صراط
💫خداوند هیچ کس را داخل بهشت نمی کند مگر اینکه ابتدا از جهنم و آنچه در آن است اطلاع پیدا کنند تا بداند خداوند تمام و کمال فضل و احسانش را نسبت به او انجام داده پس بخاطر همین شادمان و مسرور داخل بهشت و نعمت هایش می شود».
☀️پيمودن صراط حق در #دنيا نيز مستلزم گذر از آتش و زير پا گذاشتن آن(دنیا) است؛ زيرا صراط مستقيم راهي آسان و دور از جهنّم نيست، بلكه اطراف آن را سراسر، آتش احاطه كرده است و چون صراط مستقيم همان #دين است كسي كه راه دين را طي نكند از صراط مي افتد.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i