Ers -092-p2.pdf
194.2K
💠 متن درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 92
تاریخ: 1400/01/17
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 پرده غفلت
🔹 وجود مبارك امام (سلام الله علیه) فرمود خداوند «مَعرُوفٌ عِند كُلِّ جَاهِل»[1] هیچ ممكن نیست كسی خدا را نشناسد، هیچ ملحدی! هیچ مشركی! منتها در اثر آن #رسوبات و #غفلت ها علم به علم ندارند. وقتی این پرده ها و غفلت ها كنار رفت ﴿یعْلَمُونَ أَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ الْمُبِینُ﴾.
🔹 در سوره مباركه «ق» فرمود ما تو را عالِم نكردیم، بلكه پرده را برداشتیم (این یك). پرده را از روی اسرار عالم برنداشتیم، از جلوی چشم تو برداشتیم (دو); این دو كار از سوره مباركه «ق» به خوبی برمیآید، آیه 22 سوره مباركه «ق» این است كه ما چیزی در قیامت به شما نفهماندیم كه شما را عالم بكنیم، چیزی به شما تعلیم بكنیم نبود و از واقعیت و حقیقت اشیاء پرده را برنداشتیم؛ زیرا اشیاء #بی_پرده خلق شدند، پرده ای روی اسرار عالم نیست، فقط یك مطلب سومی است كه ما در قیامت انجام دادیم و آن این است كه پرده ای كه خودت جلوی چشم خودت آویختی ما این پرده را كنار زدیم ﴿لَقَدْ كُنتَ فِی غَفْلَةٍ مِنْ هذَا﴾. #غفلت برای آن است كه شیئی موجود باشد انسان به او توجه نداشته باشد، فرمود فقط بی توجهی است نه بی علمی! معلوم، موجود بود (یك) علم، موجود بود (دو) تو علم به علم نداشتی غافل بودی (سه) ما این پرده را از جلوی چشم تو برداشتیم الآن فهمیدی ﴿أَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ الْمُبِینُ﴾ (چهار); فرمود: ﴿لَقَدْ كُنتَ فِی غَفْلَةٍ مِنْ هذَا فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَاءَكَ﴾ نه «عنّا غطائنا» یا «عن الواقع غطائه»، واقع بی پرده است و خدا هم ﴿نُورُ السَّماوَاتِ وَالْأَرْضِ﴾[2] است. ﴿فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَاءَكَ فَبَصَرُكَ الْیوْمَ حَدِیدٌ﴾ امروز چشمت حِدّت دارد، تیزبین است و خیلی از جاها را می بیند.
[1]. الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص91.
[2] . سوره نور، آیه 35.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره نور، جلسه 14
تاریخ: 1390/08/07
🆔 @a_javadiamoli_esra
soom_282 ss.mp3
4.37M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
🔹 جلسه : 282
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_282p2.pdf
201.7K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
🔹 جلسه : 282
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
shuara_11 ads ss.mp3
7.54M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #شعراء
🔹 جلسه: 11
تاریخ: 1391/01/15
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
shuara_11p2.pdf
225.4K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #شعراء
🔹 جلسه: 11
تاریخ: 1391/01/15
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
moredi_1488 ss.mp3
6.68M
💠 صوت #درس_اخلاق
#آرشیوی
🔹 تاریخ: 1389/12/26
#نامه 16
#نهج_البلاغه
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
moredi_1488 p2.pdf
171.6K
💠 متن #درس_اخلاق
#آرشیوی
🔹 تاریخ: 1389/12/26
#نامه 16
#نهج_البلاغه
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Ers-093 ss.mp3
7.23M
💠 صوت درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 93
تاریخ: 1400/01/18
#اخلاق
#حسابرسی_اهل_معرفت_در_ماه_شعبان
#تذکر:
جلسه بعدی درس حضرت استاد ـ انشاءالله ـ بعد از ماه مبارک رمضان بر قرار می باشد.
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Ers -093-p2.pdf
177.7K
💠 متن درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 93
تاریخ: 1400/01/18
#اخلاق
#حسابرسی_اهل_معرفت_در_ماه_شعبان
#تذکر:
جلسه بعدی درس حضرت استاد ـ انشاءالله ـ بعد از ماه مبارک رمضان بر قرار می باشد.
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 سلاح مؤمن
🔹 به ما گفتند سلاح جنگ با دشمن بيرون آهن و سيف است: ﴿وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ﴾؛[1] اما سلاح جنگ با دشمن درون #آه است و نه آهن «وَ سِلَاحُهُ الْبُكَاء».[2] اسلحه يک مؤمن گريه است. اگر کسي بخواهد با دشمن درون يعني غرور، نفْس، نفْس اماره، نفْس مسوّله و ديگر خواستههاي نامشروع درون به #جهاد_درون بپردازد، بهترين و مهم ترين سلاح او ناله است، «وَ سِلَاحُهُ الْبُكَاء».
[1]. سوره انفال، آيه60.
[2]. مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج2، ص850.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی در صحن پیامبر اعظم ص حرم مطهر رضوی
تاریخ: 1398/05/03
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 اصلاح جهان
🔸 ولی عصر (ارواحنا فداه) كه ظهور كرد برنامه رسمی #اصلاح_جهان از كجا شروع می شود و حضرت چگونه جهان را پر از #عدل_و_داد می كند؟ وقتی ذات مباركش به دنیا آمد این آیه را تلاوت كرد[1] ﴿وَ نُریدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ اسْتُضْعِفُوا فِی اْلأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثینَ﴾،[2] این آیه در جریان پیروزی #مستضعفان بنی اسرائیل بر مستكبران آل فرعون است. حضرت در روز میلادش این آیه را هنگام تولد قرائت كرد؛ یعنی برنامه من با #مشیت_الهی همراه است، من تنها رسالتم بیان احكام نیست، وضعی كه من به بار می آورم مشابه وضعی است كه موسای كلیم به بار آورد، مشابه وضعی است كه جدم نبی اكرم به بار آورد و مانند آن. پس حضرت در میلادش این كریمه را قرائت كرد، شما وقتی این كریمه را تحلیل می فرمایید می بینید در طرفی از این كریمه موسای كلیم قرار دارد و در جبهه مقابل فرعون واقع شده است. این آیه مفادش آن است كه خدا اراده كرده است بر اساس تكوین كه #مستضعفین را از شرّ مستكبرین برهاند #یك، و آنها را وارثان زمین قرار بدهد #دو، و حكومت عدل و داد را به دست اینها بسپارد #سه، فرعون و امثال فرعون را برای همیشه از تاریخ طرد كند #چهار، و مانند آن.
🔸 پس برنامه اصلاحی بقیة الله (ارواحنا فداه) با قرائت همین آیه روشن شد؛ منتها این حضرت وقتی جریان حكومت #مستضعفین را تشریح می كند آیات دیگری كه درباره مستضعف آمده را نمی خواند، بلکه جریان مبارزه موسای كلیم را ذكر می كند. سخن بلندی كه عارف نامدار صاحب فتوحات می فرماید این است که می گوید گرچه موسای كلیم پیروز شد و آل فرعون به كام دریا غرق شدند، اما این كار رایگان نبود! این كار با #صبر_و_مقاومت زنان و مردان نستوه بنی اسرائیل بود كه قربانی های فراوانی دادند، آن خون های به ناحق ریخته شده موسی که آل فرعون را به دریا سپرد. بعد می گوید این تجلّی خداست نه به نحو #تناسخ! این طور نیست كه آن ارواح در موسی دمیده شدند به نحو تناسخ كه مستحیل است؛ یعنی تلاش ها و كوشش های فراوانی لازم است، قربانی دادن های زیاد لازم است تا در بین این قربانی ها ذات اقدس الهی اراده كند موسای كلیمی قیام كند تا درباره صحنه مقابل خدا بفرماید ﴿فَأَخَذْناهُ وَ جُنُودَهُ فَنَبَذْناهُمْ فِی الْیمِّ﴾؛[3] ما همه اینها را به دریا ریختیم. پس اگر بقیة الله (ارواحنا فداه) برنامه اش را در هنگام میلاد با قرائت ﴿وَ نُریدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ اسْتُضْعِفُوا فِی اْلأَرْضِ﴾ تبیین كرد، یعنی گرچه مستضعفان پیروزند و گرچه مستكبران محكومند اما #قربانی های زیادی لازم است، #فداكاری های فراوانی لازم است، این چنین نیست كه بشود ریشه مستكبر را رایگان از جا كند!
🔸 آن كه به فكر خام است كه ولی عصر (ارواحنا فداه) ظهور كند و خودش به تنهایی جهان را اصلاح كند، او گرفتار همان فكری است كه به موسای كلیم گفتند ﴿اذْهَبْ أَنْتَ وَ رَبُّكَ فَقاتِلا إِنّا هاهُنا قاعِدُونَ﴾.[4] عده ای به موسی گفتند تو و خدای تو به جنگ طاغوتیان بروید ما اینجا نشسته ایم منتظر خبر پیروزی شماییم. آن كه به این فكر است امام بیاید و اصلاح كند، چون امام غایب است به او معتقد است و اگر امام ظهور كرد اول كسی كه مخالف امام است همین فكر است! اینكه می گوید به من چه یا به تو چه خود امام اصلاح می كند این فكرش همان ﴿اذْهَبْ أَنْتَ وَ رَبُّكَ فَقاتِلا إِنّا هاهُنا قاعِدُونَ﴾ است.
[1] . الغیبة، شیخ طوسی، ج1، ص۲۳۶.
[2] . سوره قصص، آیه5.
[3] . سوره قصص، آیه40.
[4] . سوره مائده، آیه24.
#فداکاری
#مشیت_الهی
#وارثان_زمین
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی در نیمه شعبان
تاریخ: 1369/12/11
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 هنر اسلامی
🔹 در محضر وجود مبارك رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) كسی به آن حضرت عرض كرد كه مجلس شما خیلی علمی و آموزنده است، ولی همین كه از محضر و مشهد شما فاصله گرفتیم و بیرون رفتیم آن لذت دیگر در كام ما نیست. حضرت فرمود: «إستَعِن بِیمِینِك»؛[1] چرا به من می گویی؟ به دستت بگو! یعنی آنچه را كه شنیدی یادداشت كن، بنویس و به صورت كتابت در بیاور، وقتی مكتوب شد همیشه با تو است. مجلس سخنرانی سفره غذا نیست، مجلس سخنرانی تهیه #ره_توشه است. فرمود: «إستَعِن بِیمِینِك»؛ از دستت كمك بگیر و آن مطالب را بنویس، همیشه با توست.
🔹 اگر این مطالب در ذهن تحلیل شد، بارآوری های فراوانی هم دارد، چون انسان قدرت #فناوری و #ابتكار را هم خواهد داشت، آن وقت این #نور می شود، این می شود مشمول آن آیه ای كه فرمود: ﴿وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً یمْشی بِهِ فِی النّاسِ﴾[2] و مانند آن. چقدر فرق است بین آن مسافر راه گم كرده ای كه به امید برق جهنده در كنار رعد فضا بخواهد راه را پیدا كند و بین یك كسی كه #نور فراهم كرده و خدا می فرماید ﴿وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً یمْشی بِهِ فِی النّاسِ﴾؛ با نور دارد حركت می كند، هر دو راه هست و هر دو هم رفتنی است!
🔹 این را مستحضرید كه شدنی است، اما خدای سبحان به همه این نعمت را نداد. به هر كسی كه این نعمت را داد #توقع_خاصی هم از او دارد؛ مثلاً حُسن صوت به همه داده نشد، حُسن خط به همه داده نشد. این طور نیست كه هر كسی بتواند خطاط خوبی باشد ولو برود تمرین هم بكند یا خواننده خوبی باشد ولو برود تمرین هم بكند، آن طراوت حنجره، آن زیبایی حنجره و آن آهنگ مناسب نصیب هر كسی نیست. آن خطاطی خوب هم نصیب هر كسی نیست. قدرت #تخیل_خوب ـ متخیله خوب ـ البته غیر از خیال این نصیب هر كسی نیست و هنرمندی و فناوری كه بتواند آن #متخیل را #محسوس كند آن هم نصیب كسی نیست. در این گونه از مجالس یا كتاب هایی از این دست، آن #مایه_های_معقول را به شنونده می دهد، ولی دو مرحله است تا این معقول را بتواند محسوس كند، آن دیگر مربوط به خود شنونده است او چگونه در دستگاه تخیل اش ـ نه خیال ـ متخلیه اش را ترسیم می كند تصویر می كند و به صورت در می آورد، آن #هنری است که در اختیار بعضی افراد است نه همه و برخی ها هم نیمه تمام اند نه تام! در عین حال كه متخیله قوی دارند، می توانند آن معقول را در فضای قوه متخیله ترسیم كنند، قدرت محسوس كردن را ندارند كه بتوانند با حركات بدنی، با گفتارشان و با رفتارشان آن متخیل را محسوس كنند. هنر مادامی كه #پشتوانه_ عقلی نداشته باشد همین فیلم های عادی می شود؛ ولی وقتی می تواند سازنده و آموزنده باشد كه بتواند معقول را متخیل كند اولاً، متخیل را محسوس كند ثانیاً.
[1] . سنن الترمذی، ج4، ص464؛ بحار الانوار، ج2، ص152.
[2] . سوره انعام، آیه122.
#روز_هنر_انقلاب_اسلامی
#دست_مایه_معقول
#توقع_خاص
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار جمعی از صاحبنظران حوزوی و دانشگاهی با حضرت استاد
تاریخ: 1384
🆔 @a_javadiamoli_esra
soom_283 ss.mp3
3.55M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
🔹 جلسه : 283
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross