eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
11.3هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
4.7هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
shuara_11p2.pdf
225.4K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 11 تاریخ: 1391/01/15 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Ers-093 ss.mp3
7.23M
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 93 تاریخ: 1400/01/18 : جلسه بعدی درس حضرت استاد ـ انشاءالله ـ بعد از ماه مبارک رمضان بر قرار می باشد. 🆔 @a_javadiamoli_doross
Ers -093-p2.pdf
177.7K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 93 تاریخ: 1400/01/18 : جلسه بعدی درس حضرت استاد ـ انشاءالله ـ بعد از ماه مبارک رمضان بر قرار می باشد. 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 سلاح مؤمن 🔹 به ما گفتند سلاح جنگ با دشمن بيرون آهن و سيف است: ﴿وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ﴾؛[1] اما سلاح جنگ با دشمن درون است و نه آهن «وَ سِلَاحُهُ‏ الْبُكَاء».[2] اسلحه يک مؤمن گريه است. اگر کسي بخواهد با دشمن درون يعني غرور، نفْس، نفْس اماره، نفْس مسوّله و ديگر خواسته‌هاي نامشروع درون به بپردازد، بهترين و مهم ‌ترين سلاح او ناله است، «وَ سِلَاحُهُ‏ الْبُكَاء». [1]. سوره انفال، آيه60. [2]. مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج‏2، ص850. 📚 سخنرانی در صحن پیامبر اعظم ص حرم مطهر رضوی تاریخ: 1398/05/03 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 اصلاح جهان 🔸 ولی عصر (ارواحنا فداه) كه ظهور كرد برنامه رسمی از كجا شروع می ‌شود و حضرت چگونه جهان را پر از می ‌كند؟ وقتی ذات مباركش به دنیا آمد این آیه را تلاوت كرد[1] ﴿وَ نُریدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ اسْتُضْعِفُوا فِی اْلأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثینَ﴾،[2] این آیه در جریان پیروزی بنی اسرائیل بر مستكبران آل فرعون است. حضرت در روز میلادش این آیه را هنگام تولد قرائت كرد؛ یعنی برنامه من با همراه است، من تنها رسالتم بیان احكام نیست، وضعی كه من به بار می ‌آورم مشابه وضعی است كه موسای كلیم به بار آورد، مشابه وضعی است كه جدم نبی اكرم به بار آورد و مانند آن. پس حضرت در میلادش این كریمه را قرائت كرد، شما وقتی این كریمه را تحلیل می ‌فرمایید می ‌بینید در طرفی از این كریمه موسای كلیم قرار دارد و در جبهه مقابل فرعون واقع شده است. این آیه مفادش آن است كه خدا اراده كرده است بر اساس تكوین كه را از شرّ مستكبرین برهاند ، و آنها را وارثان زمین قرار بدهد ، و حكومت عدل و داد را به دست اینها بسپارد ، فرعون و امثال فرعون را برای همیشه از تاریخ طرد كند ، و مانند آن. 🔸 پس برنامه اصلاحی بقیة الله (ارواحنا فداه) با قرائت همین آیه روشن شد؛ منتها این حضرت وقتی جریان حكومت را تشریح می ‌كند آیات دیگری كه درباره مستضعف آمده را نمی ‌خواند، بلکه جریان مبارزه موسای كلیم را ذكر می ‌كند. سخن بلندی كه عارف نامدار صاحب فتوحات می ‌فرماید این است که می‌ گوید گرچه موسای كلیم پیروز شد و آل فرعون به كام دریا غرق شدند، اما این كار رایگان نبود! این كار با زنان و مردان نستوه بنی اسرائیل بود كه قربانی‌ های فراوانی دادند، آن خون های به ناحق ریخته شده موسی که آل فرعون را به دریا سپرد. بعد می‌ گوید این تجلّی خداست نه به نحو ! این ‌طور نیست كه آن ارواح در موسی دمیده شدند به نحو تناسخ كه مستحیل است؛ یعنی تلاش ها و كوشش های فراوانی لازم است، قربانی دادن های زیاد لازم است تا در بین این قربانی ها ذات اقدس الهی اراده كند موسای كلیمی قیام كند تا درباره صحنه مقابل خدا بفرماید ﴿فَأَخَذْناهُ وَ جُنُودَهُ فَنَبَذْناهُمْ فِی الْیمِّ﴾؛[3] ما همه اینها را به دریا ریختیم. پس اگر بقیة الله (ارواحنا فداه) برنامه ‌اش را در هنگام میلاد با قرائت ﴿وَ نُریدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ اسْتُضْعِفُوا فِی اْلأَرْضِ﴾ تبیین كرد، یعنی گرچه مستضعفان پیروزند و گرچه مستكبران محكومند اما های زیادی لازم است، های فراوانی لازم است، این‌ چنین نیست كه بشود ریشه مستكبر را رایگان از جا كند! 🔸 آن كه به فكر خام است كه ولی عصر (ارواحنا فداه) ظهور كند و خودش به تنهایی جهان را اصلاح كند، او گرفتار همان فكری است كه به موسای كلیم گفتند ﴿اذْهَبْ أَنْتَ وَ رَبُّكَ فَقاتِلا إِنّا هاهُنا قاعِدُونَ﴾.[4] عده‌ ای به موسی گفتند تو و خدای تو به جنگ طاغوتیان بروید ما اینجا نشسته ‌ایم منتظر خبر پیروزی شماییم. آن كه به این فكر است امام بیاید و اصلاح كند، چون امام غایب است به او معتقد است و اگر امام ظهور كرد اول كسی كه مخالف امام است همین فكر است! اینكه می ‌گوید به من چه یا به تو چه خود امام اصلاح می ‌كند این فكرش همان ﴿اذْهَبْ أَنْتَ وَ رَبُّكَ فَقاتِلا إِنّا هاهُنا قاعِدُونَ﴾ است. [1] . الغیبة، شیخ طوسی، ج1، ص۲۳۶. [2] . سوره قصص، آیه5. [3] . سوره قصص، آیه40. [4] . سوره مائده، آیه24. 📚 سخنرانی در نیمه شعبان تاریخ: 1369/12/11 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 هنر اسلامی 🔹 در محضر وجود مبارك رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) كسی به آن حضرت عرض كرد كه مجلس شما خیلی علمی و آموزنده است، ولی همین كه از محضر و مشهد شما فاصله گرفتیم و بیرون رفتیم آن لذت دیگر در كام ما نیست. حضرت فرمود: «إستَعِن بِیمِینِك»؛[1] چرا به من می ‌گویی؟ به دستت بگو! یعنی آنچه را كه شنیدی یادداشت كن، بنویس و به صورت كتابت در بیاور، وقتی مكتوب شد همیشه با تو است. مجلس سخنرانی سفره غذا نیست، مجلس سخنرانی تهیه است. فرمود: «إستَعِن بِیمِینِك»؛ از دستت كمك بگیر و آن مطالب را بنویس، همیشه با توست. 🔹 اگر این مطالب در ذهن تحلیل شد، بارآوری های فراوانی هم دارد، چون انسان قدرت و را هم خواهد داشت، آن وقت این می ‌شود، این می ‌شود مشمول آن آیه‌ ای كه فرمود: ﴿وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً یمْشی بِهِ فِی النّاسِ﴾[2] و مانند آن. چقدر فرق است بین آن مسافر راه گم كرده ‌ای كه به امید برق جهنده در كنار رعد فضا بخواهد راه را پیدا كند و بین یك كسی كه فراهم كرده و خدا می ‌فرماید ﴿وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً یمْشی بِهِ فِی النّاسِ﴾؛ با نور دارد حركت می ‌كند، هر دو راه هست و هر دو هم رفتنی است! 🔹 این را مستحضرید كه شدنی است، اما خدای سبحان به همه این نعمت را نداد. به هر كسی كه این نعمت را داد هم از او دارد؛ مثلاً حُسن صوت به همه داده نشد، حُسن خط به همه داده نشد. این ‌طور نیست كه هر كسی بتواند خطاط خوبی باشد ولو برود تمرین هم بكند یا خواننده خوبی باشد ولو برود تمرین هم بكند، آن طراوت حنجره، آن زیبایی حنجره و آن آهنگ مناسب نصیب هر كسی نیست. آن خطاطی خوب هم نصیب هر كسی نیست. قدرت ـ متخیله خوب ـ البته غیر از خیال این نصیب هر كسی نیست و هنرمندی و فناوری كه بتواند آن را كند آن هم نصیب كسی نیست. در این گونه از مجالس یا كتاب هایی از این دست، آن را به شنونده می‌ دهد، ولی دو مرحله است تا این معقول را بتواند محسوس كند، آن دیگر مربوط به خود شنونده است او چگونه در دستگاه تخیل‌ اش ـ نه خیال ـ متخلیه‌ اش را ترسیم می‌ كند تصویر می ‌كند و به صورت در می ‌آورد، آن است که در اختیار بعضی افراد است نه همه و برخی ها هم نیمه تمام ‌اند نه تام! در عین حال كه متخیله قوی دارند، می ‌توانند آن معقول را در فضای قوه متخیله ترسیم كنند، قدرت محسوس كردن را ندارند كه بتوانند با حركات بدنی، با گفتارشان و با رفتارشان آن متخیل را محسوس كنند. هنر مادامی كه عقلی نداشته باشد همین فیلم های عادی می‌ شود؛ ولی وقتی می‌ تواند سازنده و آموزنده باشد كه بتواند معقول را متخیل كند اولاً، متخیل را محسوس كند ثانیاً. [1] . سنن الترمذی، ج‏4، ص464؛ بحار الانوار، ج2، ص152. [2] . سوره انعام، آیه122. 📚 دیدار جمعی از صاحبنظران حوزوی و دانشگاهی با حضرت استاد تاریخ: 1384 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
soom_283 ss.mp3
3.55M
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 283 تاریخ تدریس: 1375 الی 1377 🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_283p2.pdf
162.2K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 283 تاریخ تدریس: 1375 الی 1377 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
shuara_12 ads ss.mp3
7.71M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 12 تاریخ: 1391/01/16 🆔 @a_javadiamoli_doross
shuara_12p2.pdf
232.2K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 12 تاریخ: 1391/01/16 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 ثمره توحید 🔹 نکته برجسته‌ای که اسلام به ما فهمانده است آن است که اگر کسی وارد شد، از بیرون نبود؛ یعنی «کَلِمَةُ لا إِلَهَ إِلا الله حِصْنِی فَمَنْ قَالَهَا دَخَلَ حِصْنِی وَ مَنْ دَخَلَ حِصْنِی أَمِنَ مِنْ عَذَابِی‏»؛[1] و همچنین «وَلَایةُ عَلِی بْنِ أَبِی طَالِبٍ حِصْنِی‏»؛[2] اگر کسی موحّد شد، به تعبیر بعضی از بزرگان چنین انسانی یک خطای مطلق، یک شرّ مطلق، یک قبح مطلق از او هرگز سر نمی ‌زند، هیچ ممکن نیست، او یک بد مطلق داشته باشد. چه اینکه اگر کسی وارد این دژ و قلعه توحید و ولایت نشد، هیچ ممکن نیست که داشته باشد؛ اما آن گروه اول که حکیم‌ هستند، موحّد هستند، فقیه‌ هستند، عالِم هستند، مؤمن‌ هستند، موحّد هستند، ولایت ‌مدار هستند، یا خیرشان محض است یا خیرشان مقید، شرّ محض ندارند. گروه دیگری که وارد این قلعه نشدند، کارشان یا شرّ صِرف است یا شرّ محدود. گرچه شرّ صِرف به آن معنا در عالَم وجود ندارد، شرّ محض اصلاً وجود ندارد. 🔹 توضیح این مطلب آن است، کسی که موحّد است و ولایت ‌مدار، این اگر انجام می ‌دهد؛ نظیر عبادات و احسان به غیر و تعلیم و تربیت، این خیر مطلق است، هم حُسن فاعلی دارد، هم حُسن فعلی دارد، نقصی در این کار نیست و اگر ـ معاذالله ـ دست به گناهی زد، یک معصیت کرد، این گناه شرّ مطلق نیست، زیرا او معتقد است كه خدایی هست و نهی کرد، پیامبری است، این نهی را آورده، اهل بیتی هستند که این نهی را رساندند، این کار او با آن عقیده به مبدأ فاعلی، مبدأ تشریع، مبدأ تبلیغ، مبدأ املا، همراه است. پس معصیتی یک انسان حکیم یا موحّد، معصیت محض نیست، چون با توحید همراه است، پس یک موحّد، یک حکیم یا کار او حُسن مطلق است، مثل آن‌جا که دارد اطاعت می ‌کند، یا شرّ محدود و قبح محدود است؛ مثل آن‌جا که دارد معصیت می‌کند. شرّ مطلق و قُبح مطلق در کارهای انسان موحّد وجود ندارد؛ اما یک انسان غیر موحّد کارهای او یا شرّ محض است، یا شرّ محدود. اگر چنانچه دارد معصیت می‌ کند که شرّ محض است، چون معتقد نیست که کسی جلوی این شرّ را گرفته، چون اعتقاد ندارد، از نظر ساحت دل، کافر است و چون مرتکب خلاف می‌ شود، از نظر ساحت عمل، معصیت می ‌کند و اگر دارد کار خیر انجام می‌ دهد، إحسانی به کسی می‌ کند، کارهای عاطفی خیر انجام می‌ دهد، این گرچه معصیت نیست؛ ولی چون معتقد نیست خدایی هست و به این عمل امر کرده است، از آن جهت این کفری که دارد، یک شرّی است که همراه با این وجود دارد. [1]. عیون الاخبار، ج2، ص134؛ بحار الانوار(ط ـ بیروت)، ج49، ص127. [2]. معانی الأخبار، ص371؛ الأمالی(للصدوق)، ص235؛ بحار الأنوار (ط ـ بیروت)، ج‏39، ص246. 📚 پیام به مراسم نکوداشت حجت الاسلام دکتر احمد احمدی تاریخ: 1395/09/11 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا