eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
11.3هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
4.7هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 ماه قرآن 🔹 فرمود: «شَهْرٌ هُوَ عِنْدَ الله أَفْضَلُ الشُّهُورِ» چه اینكه ساعاتش هم «أَفْضَلُ السَّاعَاتِ» است: «شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَی ضِیَافَةِ الله»؛ میزبانتان و میهماندارتان خداست خب، اگر كسی میهمان صاحبخانه ‌ای شد باید غذای صاحبخانه را بخورد، غذای صاحبخانه نخوردن است! چون خدای سبحان منزّه است، انسان را به دعوت كرده است. مهمانی ‌ای كه در آن نخوردن پذیرایی است. خب حالا یكی از آن بارزترین آثار صوم، نخوردن است وگرنه شما احكام صوم را ملاحظه فرمودید، چند چیز است كه جزء مفطرات صوم است؛ امّا بسیاری از چیزها جزء آداب و سنن صوم است، آنها هم جزء است، گرچه جزء مفطرات فقهی نیست؛ گفته ‌اند نگاه، گفته ‌اند غیبت و امثال ذلك اینها روزه را باطل می‌ كند. 🔹 انسان وقتی مهمان خدا شد باید غذای الهیٰ بخورد، غذای الهی است وگرنه مهمان خدا نشد: «شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَی ضِیَافَةِ الله وَ جُعِلْتُمْ فِیهِ مِنْ أَهْلِ کَرَامَةِ الله»؛ خُب چه كسی پیش خدا كریم است؟ غیر از یعنی ماه، است. 🔹 «أَنْفَاسُکُمْ فِیهِ تَسْبِیحٌ»؛ طوری است كه است ولی ﴿وَ لكِنْ لا تَفْقَهُونَ تَسْبِیحَهُمْ﴾[1]؛ انسان خود مسبّح حق است و نمی‌داند چه می‌كند «وَ نَوْمُکُمْ فِیهِ عِبَادَةٌ وَ عَمَلُکُمْ فِیهِ مَقْبُولٌ وَ دُعَاؤُکُمْ فِیهِ مُسْتَجَابٌ» چون اینچنین شما مهمان حقّید و او مهماندار است: «فَاسْأَلُوا الله رَبَّکُمْ بِنِیَّاتٍ صَادِقَةٍ»؛ همیشه دعا مستجاب است امّا در این ماه شما می ‌توانید از فضائلِ برتری برخوردار باشید، بخواهید كه به شما بدهند «وَ قُلُوبٍ طَاهِرَةٍ» بخواهید فعلاً كه: «أَنْ یُوَفِّقَکُمْ لِصِیَامِهِ وَ تِلَاوَةِ کِتَابِه».[2] 🔹 ماه، هم هست، وقتی خدای سبحان ماه مبارك رمضان را معرّفی می ‌كند، اصلاً حدّ تام ماه مبارك رمضان این است كه اگر سؤال كردند «شهر الله» یا شهر رمضان ماهو؟ جواب «شهرٌ أنزل فیه القرآن». فرمود: ﴿شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ﴾،[3] نه «كتب علیكم الصیام»! اصلاً حدّ تام ماه مبارك رمضان این است كه ماه، است. روزه گرفتن حكمی از صدها احكامی است كه در قرآن كریم آمده است. اساس این ماه انس با قرآن است؛ چون ماهی است كه قرآن در آن ماه نازل شد و خدای سبحان وقتی این ماه را معرفی می ‌كند، نمی ‌فرماید ماهی است كه در او روزه واجب است، می ‌فرماید ماهی است كه در او قرآن آمده است ﴿شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ﴾، البته قرآن احكامی دارد كه یكی از آن احكامش این است كه ﴿فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْیصُمْهُ﴾؛[4] لذا فرمود بخواهید از خدا كه توفیق به شما بدهد. [1] . سوره إسراء، آیه 44. [2] . الامالی (للصدوق)، ص93. [3] . سوره بقره، آیه 185. [4] . همان. درس تفسیر سوره مبارکه بقره ـ جلسه 198 تاریخ: 1364 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
soom_288 ss.mp3
3.84M
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 288 تاریخ تدریس: 1375 الی 1377 🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_288p2.pdf
184.5K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 288 تاریخ تدریس: 1375 الی 1377 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
shuara_17p2.pdf
231K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 17 تاریخ: 1391/01/26 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 طعم شیرین ولایت 🔹 مردم اگر بخواهند و امامتِ آن حضرت را بچشند، باید در بخش ، محقق و در بخش ، عاقل باشند. در نظام جاهلی دو خطر هست: در مسایل اندیشه، اینها با گمان یا حُسن ظن یا سوء ظن به سر می‌برند; در بخش انگیزه با میل. نظام جاهلی را وقتی ذات أقدس الهی ترسیم می ‌كند، می‌ فرماید: ﴿إِنْ یتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ﴾،[1] این در بخش اندیشه، ﴿وَ ما تَهْوَی الْأَنْفُسُ﴾،[2] در بخش انگیزه. اینها در بخش سواد و علم بدون تحقیق، با گمان خوب و بد می ‌اندیشند، در بخش گرایش و انگیزه بدون عقل و عدل با میل حركت می ‌كنند. این بزرگان حكمت گفتند مرز حیوان و انسان این است كه انسان «متحرّك بالارادة»، حیوان «متحرّك بالمِیل». این سهم مهمّی در مرز بین انسان و حیوان دارد. تا كنون می ‌گفتند انسان حیوان است و «متحرّك بالاراده»; «متحرّك بالاراده» را در فصل انسان و تعریف انسان ذكر می ‌كردند. اینها تحقیق كردند كه آن كه «بالمیل» حركت می ‌كند، حیوان است، نه انسان! ﴿إِنْ هُمْ إِلاَّ كَالْأَنْعامِ﴾، این تحقیق است نه تحقیر! ادبی از ادب قرآن بالاتر یا معادل آن ما ندیدیم، این تحقیق است: ﴿إِنْ هُمْ إِلاَّ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ﴾[3] آن‌ كه به میل حركت می ‌كند، هنوز به انسانیت بار نیافت، آن‌ كه با اراده حركت می‌ كند او انسان است، انسان متحرّك به اراده است، حیوان «متحرّك بالمیل». در این بخش از سوره مباركه «نجم» فرمود: ﴿إِنْ یتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ﴾ بخش فرهنگی اینها با حُسن‌ ظن و سوء ظن تأمین است; بخش عملی اینها گرایش و میل، ﴿وَ ما تَهْوَی الْأَنْفُسُ﴾. در هم این مظنّه رخت بر می ‌بندد، علم و قطع جای او می ‌نشیند، «ان یتبعون الا العلم»; هم ﴿وَ ما تَهْوَی الْأَنْفُسُ﴾ رخت برمی ‌بندد و «ما تهوی العقول» می ‌نشیند، و گرایش دارد; این اصل بحث است. [1]. سوره نجم، آیه23. [2]. سوره نجم، آیه23. [3]. سوره فرقان، آیه44. 📚 سخنرانی در همایش بین المللی دکترین مهدویت تاریخ: 1396/02/21 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا