eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
11.3هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
4.7هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
shuara_17p2.pdf
231K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 17 تاریخ: 1391/01/26 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 طعم شیرین ولایت 🔹 مردم اگر بخواهند و امامتِ آن حضرت را بچشند، باید در بخش ، محقق و در بخش ، عاقل باشند. در نظام جاهلی دو خطر هست: در مسایل اندیشه، اینها با گمان یا حُسن ظن یا سوء ظن به سر می‌برند; در بخش انگیزه با میل. نظام جاهلی را وقتی ذات أقدس الهی ترسیم می ‌كند، می‌ فرماید: ﴿إِنْ یتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ﴾،[1] این در بخش اندیشه، ﴿وَ ما تَهْوَی الْأَنْفُسُ﴾،[2] در بخش انگیزه. اینها در بخش سواد و علم بدون تحقیق، با گمان خوب و بد می ‌اندیشند، در بخش گرایش و انگیزه بدون عقل و عدل با میل حركت می ‌كنند. این بزرگان حكمت گفتند مرز حیوان و انسان این است كه انسان «متحرّك بالارادة»، حیوان «متحرّك بالمِیل». این سهم مهمّی در مرز بین انسان و حیوان دارد. تا كنون می ‌گفتند انسان حیوان است و «متحرّك بالاراده»; «متحرّك بالاراده» را در فصل انسان و تعریف انسان ذكر می ‌كردند. اینها تحقیق كردند كه آن كه «بالمیل» حركت می ‌كند، حیوان است، نه انسان! ﴿إِنْ هُمْ إِلاَّ كَالْأَنْعامِ﴾، این تحقیق است نه تحقیر! ادبی از ادب قرآن بالاتر یا معادل آن ما ندیدیم، این تحقیق است: ﴿إِنْ هُمْ إِلاَّ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ﴾[3] آن‌ كه به میل حركت می ‌كند، هنوز به انسانیت بار نیافت، آن‌ كه با اراده حركت می‌ كند او انسان است، انسان متحرّك به اراده است، حیوان «متحرّك بالمیل». در این بخش از سوره مباركه «نجم» فرمود: ﴿إِنْ یتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ﴾ بخش فرهنگی اینها با حُسن‌ ظن و سوء ظن تأمین است; بخش عملی اینها گرایش و میل، ﴿وَ ما تَهْوَی الْأَنْفُسُ﴾. در هم این مظنّه رخت بر می ‌بندد، علم و قطع جای او می ‌نشیند، «ان یتبعون الا العلم»; هم ﴿وَ ما تَهْوَی الْأَنْفُسُ﴾ رخت برمی ‌بندد و «ما تهوی العقول» می ‌نشیند، و گرایش دارد; این اصل بحث است. [1]. سوره نجم، آیه23. [2]. سوره نجم، آیه23. [3]. سوره فرقان، آیه44. 📚 سخنرانی در همایش بین المللی دکترین مهدویت تاریخ: 1396/02/21 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 دائم الفیض 🔹 چقدر این كتاب شیرین است! وقتی می‌خواهد بترساند می ‌گوید از بترسید نه از خدای منتقم، این تناسب ندارد! وقتی می ‌خواهند بترسانند، به چه چیزی می‌ ترسانند؟ می ‌گویند از آقایی كه بخشنده است بترس یا می ‌گویند از آقایی كه منتقِم است بترس؟ اما قرآن این‌ طور حرف نمی ‌زند، چقدر این كتاب شیرین است! 🔹 ﴿وَخَشِی الرَّحْمنَ بِالْغَیبِ﴾[1] اینها كه حسّ و تجربه نیست یك وقت است كه انسان از مار و عقرب می ‌ترسد این خشیت بالحس است و بالشهادة است، این غیب نمی‌ خواهد! اما توحید غیب است، معاد غیب است، وحی و نبوّت غیب است، فرمود این همه رحمت، لطف و بزرگواری، این خشیت شما باید مؤدبانه باشد ﴿وَخَشِی الرَّحْمنَ بِالْغَیبِ﴾، این دلیل است بر اینكه شما باید این كار را بكنید برای اینكه این همه رحمت كرد! اگر هم نترسی باز هم رحمت می ‌كند، مگر اینكه خودت درِ رحمت را ببندی وگرنه او «دائم الفیض علی البریة» است. ﴿وَخَشِی الرَّحْمنَ بِالْغَیبِ فَبَشِّرْهُ بِمَغْفِرَةٍ﴾ این‌جا سخن از است، سخن از است، سخن از است سخن از است با چنین خدایی رو به ‌رو هستیم! اگر ـ معاذ الله ـ انسان با مُردن می ‌پوسید خب حرفی نبود، ولی وقتی از پوست به در می ‌آید و به جهان ابد سفر می‌ كند با دست خالی رفتن كار آسانی نیست! 🔹 فرمود: ﴿إِنَّمَا تُنذِرُ﴾ همین كار را فرمود فقها و علمای حوزه باید انجام بدهند فرمود: ﴿فَلَوْلاَ نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِیتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَ لِینذِرُوا﴾[2] خب اگر ﴿وَ لِینذِرُوا﴾ هست در قیامت كه فرشته‌ها به جهنمی ‌ها می ‌گویند: ﴿أَلَمْ یأْتِكُمْ نَذِیرٌ﴾[3] همین است! نه اینكه حتماً پیغمبر بیاید یا حتماً امام معصوم (علیهم السلام) بیایند، همین علما كه گفتند همین را می ‌گویند! [1] . سوره یس، آیه 11. [2] . سوره توبه، آیه 122. [3] . سوره ملک، آیه 8. 📚 سوره مبارکه یس ـ جلسه 3 تاریخ: 1392/09/27 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
soom_289 ss.mp3
3.68M
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 289 تاریخ تدریس: 1375 الی 1377 🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_289p2.pdf
178K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 289 تاریخ تدریس: 1375 الی 1377 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا