هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 ملت مقدس
🔹 شما نهج البلاغه را كه تورّق می كنید می بینید در یكی از نامه های پر فراز و پر فروغ علوی وجود مبارك امیر المؤمنین می فرماید: من مكرر از پیغمبر شنیدم «فَإِنِّی سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله و سلم) یقُولُ فِی غَیرِ مَوْطِنٍ» این حرف علی است! فرمود مردم من مكرر شنیدم كه پیغمبر در چندین جا فرمود: «لَنْ تُقَدَّسَ أُمَّةٌ لاَ یؤْخَذُ لِلضَّعِیفِ فِیهَا حَقَّهَ مِنَ الْقَوِی غَیرَ مُتَتَعْتِعٍ»؛[1] آن ملتی كه حق ضعیف در آن ملت گرفته نمی شود آن ملت هرگز به #قداست نمی رسد، آن مظلومی كه با لكنت حرف می زند و حق ندارد كه حرف خود را #صریح بگوید یا قدرت ندارد كه صریح انتقاد كند چنین ملتی از قداست سهمی ندارد «لَنْ تُقَدَّسَ»؛ فرمود ملتی كه یقیناً و قطعاً #مظلوم در آن ملت به سر می برد و نمی تواند با زبان باز #انتقاد كند #حق خود را استیفا كند و بگیرد و دیگران او را كمك كنند چنین ملتی مقدس نیست، قداست ندارد، طهارت ندارد که می شود ملت آلوده! اگر طهارت نداشت می شود غیر طاهر! پس اگر نهج البلاغه علوی است از پیغمبر این چنین نقل می كند.
🔹 در اولین خطبه نهج البلاغه آمده انبیا آمدند «وَ یثِیرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ الْعُقُولِ»؛ انبیا آمدند كه عقل را «اثاره» كنند بگویند ایران حرف اول را بزند، اما در ماهواره، شما هم در ره یافته و ره یاب مریخ سفر كنید اگر این #جام_جهان_نما را روزی به شما دادند شما چرا تماشاگر دیگرانید؟! این كار را می گویند #انقلاب_فرهنگی كه به عهده انبیا بود «وَ یثِیرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ الْعُقُولِ». بعد همین علی (علیه آلاف التحیة و الثناء) فرمود انقلاب كردن، مبارزه كردن كه با #تك_اندیشی جمع نمی شود همه باید حضور پیدا كنند، وقتی همه حضور پیدا كردند باید در #میدان_انقلاب جمع شوند، میدان انقلاب كجاست؟ خدا رحمت كند استاد ما الهی قمشه ای را این حكیم الهی و متألهه نامور فرمود بعضی از ما آدرس منزل خواستند ما در جواب آنها این شعر را گفتیم، گفتیم آدرس منزل ما این است:
یار اگر پرسد نشانه منزل ما گو بیا ٭٭٭ كوچه مهر و خیابان وفا و میدان عشق
▫️ حالا اگر كسی اهل انقلاب شد آدرس #میدان_ انقلاب كجاست؟ وجود مبارك امیرالمؤمنین #میدان_انقلاب را در نهج البلاغه ترسیم كرد فرمود خاندان پیغمبر «مُسْتَثَارِ الْعِلْمِ»[2] هستند؛ یعنی میدان انقلاب آنجا كه «ثوره» می شود، «اثاره» می كنند، آنجا كه «دَفَائِنَ الْعُقُولِ» را بالا میآورد آنجا كه حسّ تعدیل شده را پایین می برند، خیال تعدیل شده را پایین می برند، وهم تعدیل شده را پایین می برند بدون اینكه ورزش را تعطیل كنند #تعدیل می كنند، بدون اینكه آن لذت خیالی را تعطیل كنند تعدیل می كنند، فرمود «مستثار»؛ یعنی میدان «ثوره» میدان انقلاب خاندان پیغمبر هستند.
[1]. نهج البلاغه، نامه53.
[2]. نهج البلاغه، خطبه105.
#سالروز_اعلام_انقلاب_فرهنگی
#تعدیل
#میدان_انقلاب
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی محرم
تاریخ: 1377/02/20
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
33.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ويژه برنامه ماه مبارک رمضان
#تصویری
🔹 جلسه 09
#شرح_دعای_ابوحمزه_ثمالی
تاريخ جلسه: 1375
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
abo hamzeh_09ads ss.mp3
3.15M
💠 ويژه برنامه ماه مبارک رمضان
#صوتی
🔹 جلسه 09
#شرح_دعای_ابوحمزه_ثمالی
تاريخ جلسه: 1375
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
abo hamzeh_09p2.pdf
143.5K
💠 ويژه برنامه ماه مبارک رمضان
#متن
🔹 جلسه 09
#شرح_دعای_ابوحمزه_ثمالی
تاريخ جلسه: 1375
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_294 ss.mp3
4.2M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
🔹 جلسه : 294
#جلسه_پایانی
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_294p2.pdf
173.9K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
🔹 جلسه : 294
#جلسه_پایانی
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
shuara_23 ads ss.mp3
8.44M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #شعراء
🔹 جلسه: 23
تاریخ: 1391/02/03
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
shuara_23p2.pdf
193.4K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #شعراء
🔹 جلسه: 23
تاریخ: 1391/02/03
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
moredi_1481 ss.mp3
6.71M
💠 صوت #درس_اخلاق
#آرشیوی
🔹 تاریخ: 1389/12/12
#نامه 13 و 14
#نهج_البلاغه
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
moredi_1481 p2.pdf
187K
💠 متن #درس_اخلاق
#آرشیوی
🔹 تاریخ: 1389/12/12
#نامه 13 و 14
#نهج_البلاغه
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
▪️ #حضرت_خدیجه (سلام الله علیها) در عصر جاهلیت كه استدلال و منطق جایگاهی نداشت، با اندیشه های باطل مقابله و برای #تغییر_فرهنگ مردم به سمت #عقلانیت_و_فضیلت تلاش كرد.
📚 سخنرانی در همایش ملی ام المؤمنین خدیجه کبری (سلام الله علیها)
تاریخ: 1395/10/02
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 فرهنگ عقلانی
▫️ این عصر، #عصر_جاهلیت است که فرهنگ، #فرهنگ_تقلید است، دلالی است، نه تحقیق و نه استدلال. در چنین عصری خدیجه کبریٰ عالمه، عابده، زاهده، موحده ای بود، مادرمان این است. ما فخر می کنیم که چنین مادری داریم! درست است او دوازده معصوم و معصومه به بار آورد؛ اما مادر ما هم هست، فرمود ﴿وَ أَزْواجُهُ أُمَّهاتُهُم﴾، قدر این مادرها را بدانیم! چه کسی آن روز او را موحّد کرد؟ در کدام مکتب درس خواند؟ این «حنفاء» قبلاً این طور بودند، این بخش فرهنگی که وجود مبارک مادر ما خدیجه کبریٰ(عَلَیها آلَافُ التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء) آمده، #فرهنگ_عقلانیت را در فضای جاهلی پیاده کرد. چون آن فرهنگ فرهنگ جاهلی بود، اقتصاد جاهلی هم داشتند و اقتصاد جاهلی در محدوده ربا دور می زند.
▫️ در جاهلیت کهن که دین در سوره «احزاب» به ما گفت، نه جاهلیت کهنه، نه جاهلیت تازه ﴿لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِیةِ الْأُولى﴾،[1] در آن جاهلیت که ربا یک پیمان تجاری و اقتصادی رسمی بود، از یک سو؛ دامنفروشی یک تجارت رسمی بود که فرمود: ﴿لا تُكْرِهُوا فَتَیاتِكُمْ عَلَی الْبِغاءِ إِنْ أَرَدْنَ تَحَصُّنا﴾،[2] از سوی دیگر؛ هر دو را خدیجه خط بطلان بست، مال فراوان داشت، هم ربا را تحریم کرده بود، هم بغاء را. این کار مادر ماست. آن ثروت کلان، نیازی نداشت که انسان کالای مال التجاره را در آن راه ناامن از شام به مکه و از حجاز به مکه ببرد، این با #ربا می توانست آسوده زندگی کند، هم جلوی ربا را گرفت که تجارتِ رسمی عده ای بود، امروز هم در فضای مجازی #تجارت_رسمی یک عده است، همان جاهلیت کهن است، جلوی آن را گرفته است، این کار مادر ماست، پس #فرهنگ را عوض کرده، #اقتصاد را عوض کرده، #طهارت را عوض کرده، #ربا را تحریم کرده و عمل کرده، این کار مادر ما بوده است.
▫️ بنابراین ما اگر بخواهیم ببینیم آن ره آوردش در اسلام چیست؟ الآن امروز ما باید همین کار را بکنیم، [یعنی] تبدیل فرهنگ جاهلیت به فرهنگ عقلانی، یک؛ تحریم بانکهای ربوی، دو؛ تحریم مراکز فساد، در فضای مجازی و غیر مجازی، سه.
[1]. سوره احزاب، آیه33.
[2]. سوره نور، آیه33.
#سالروز_رحلت_حضرت_خدیجه_سلام_الله_علیها
#شاخصه_های_عصر_جاهلی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی در همایش ملی ام المؤمنین خدیجه کبری (سلام الله علیها)
تاریخ: 1395/10/02
🆔 @a_javadiamoli_esra
shuara_22 ads ss.mp3
8.99M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #شعراء
🔹 جلسه: 22
تاریخ: 1391/02/02
#نواقص_کانال
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 t.me/esratvtelegram
shuara_22p2.pdf
1.66M
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #شعراء
🔹 جلسه: 22
تاریخ: 1391/02/02
#نواقص_کانال
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 t.me/esratvtelegram
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
33.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ويژه برنامه ماه مبارک رمضان
#تصویری
🔹 جلسه 10
#شرح_دعای_ابوحمزه_ثمالی
تاريخ جلسه: 1375
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 t.me/esratvtelegram
abo hamzeh_10ads ss.mp3
3.09M
💠 ويژه برنامه ماه مبارک رمضان
#صوتی
🔹 جلسه 10
#شرح_دعای_ابوحمزه_ثمالی
تاريخ جلسه: 1375
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross