noor_04p2.pdf
205.5K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #نور
🔹 جلسه: 4
تاریخ: 1390/07/23
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 صندوق #قرض_الحسنه_اسراء قم با مجوز رسمی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران فعالیت خود را آغاز نمود.
🔸 صندوق #قرض_الحسنه_اسراء قم با مجوز رسمی از بانک مرکزی و با هدف ترویج سنت قرض الحسنه و اعطای تسهیلات قرض الحسنه و مشارکت در امور خیریه و عام المنفعه و اعطای وام به متقاضیان، تأسیس و فعالیت خود را آغاز نموده است.
▫️ در حال حاضر صندوق #قرض_الحسنه اسراء، علاوه بر پرداخت وام های بدون بهره که افتخاری بزرگ برای صندوق می باشد، توجه به رفع نیاز خانواده های ضعیف و نیازمند را به شکل جدی دنبال می نماید و به آن توجه ویژه ای دارد.
🌐 در راستای تکریم ارباب رجوع و در راستای خدمات بهتر به مشتریان، #خدمات_الکترونیک صندوق در دو بستر اینترنت بانک و همراه بانک و همچنین سامانه پیام کوتاه در صندوق راه اندازی شده تا دسترسی آسان و امن به کلیه خدمات بانکی صندوق بدون محدودیت زمانی و مکانی را برای مشتریان خود به ارمغان بیاورد.
#تذکر: لازم به ذکر است #افتتاح_حساب برای عموم جامعه امکان پذیر می باشد.
📌 برای افتتاح حساب می توانید به صندوق قرض الحسنه اسراء واقع در قم - بلوار 75 متری عمار یاسر - نبش خیابان شهید قدوسی مراجعه نمایید .
همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت: www.sq.esra.ir
مراجعه یا با شماره تلفن: 02537772020
تماس حاصل نمایید.
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 همرنگ حقیقت شو
🔹 در سوره مبارکه «احزاب» به همسران پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند شما زن هستید می توانید در جامعه شرکت کنید ولی وقتی با نامحرم حرف میزنید آهنگین حرف نزنید، مردانه حرف بزنید نه زنانه ﴿فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیطْمَعَ الَّذی فی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوفاً﴾[1] زن بیاید در جامعه ولی مردانه حرف بزند، اگر زنانه حرف زد آن کسی که دلش مریض است طمع می کند، معلوم می شود مرض را او باید معلوم بکند، کسی که به نامحرم نگاه می کند آن #انسان_آفرین گفت این مریض است، صریح سوره مبارکه «احزاب» است فرمود کسی که همسر دارد، عیال دارد ناموس دیگری را نگاه می کند او مریض است: ﴿فَیطْمَعَ الَّذی فی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوفاً﴾ من موجود ابدی هستم من نمی خواهم بپوسم، من نمی خواهم بسوزم، این است. اگر #انسانیت_انسان برای کسی روشن شود جای تحمیل نیست. اینها طبیب روحانی اند دلسوز هستند، وقتی ببینند بچه شان دارد می افتد تلاش و کوشش می کنند، ناله می کنند فریاد می زنند که نرو، همین! اجباری در کار نیست، این اجبار برای این است که اگر شما می بینید که این بچه دارد می رود از آن طرف هم اتومبیل به سرعت دارد می آید، شما به هر وسیله ای است با فشار می خواهید بگویید نرود، این یک اجبار محمود و ممدوحی است. اجبار اگر هست مثل اینکه آدم بچه اش دارد این کار را می کند خب دلش درد می آید نه اینکه ـ خدای ناکرده ـ کسی تحمیل بکند بگوید حرف من است، حرف من نیست! خودم جلو هستم شما هم همین طور، این طور است و با حرف کار پیش نمی رود، آن برای سخنرانی خوب است، حرف همه انبیا همین است!
🔹 به مسیح گفتند ما با چه کسی بنشینیم گفت: «مَنْ تُذَكِّرُكُمُ اللَّهَ رُؤْیتُهُ»[2] کسی که دیدار او شما را عوض می کند وگرنه سخنرانی و سخن خوانی و مانند آن پنج درصد اثر می کند، اینها اثر نمی کند، #امام این طور بود #علامه_طباطبایی این طور بود رفتارش آموزنده بود، اصلاً حیف است که انسان گناه بکند!
تو فرشته شوی ار جهد کنی از پی آنک ٭٭٭ برگ توت است به تدریج کنندش اطلس[3]
🔹 چرا ما این نشویم؟! با سخنرانی و با مانند آن حل نمی شود چه رسد با فشار! با خواهش حل نمی شود چه رسد با فشار! فقط با عمل حل می شود، با راه حل می شود که ما این هستیم فرشته خوی هستیم. بعضی ها می آمدند خدمت ائمه (علیهم السلام) که نصیحت کنند رفتار او و برخورد او را می دیدند بلند می شدند می رفتند، سؤال می کردند برای چه آمدید؟ گفت آمدم حاجت خود را گرفتم دارم می روم! من آمدم عوض بشوم و شدم. این است که در دین ما گفتند: «مَن لا ینفعك لحظه لا ینفعك لفظه» آن که دیدارش شما را عوض نکند حرفش هم بی اثر است! «مَن لا ینفعك لحظه لا ینفعك لفظه». گفتیم چرا پیش او می روی؟ گفت من آمدم جوابم را بگیرم گرفتم و رفتم، فهمیدم که چگونه می شود زندگی کرد و چگونه می شود حرف زد، این چند نفری که آمدند و رفتند شما چگونه عمل کردید؟ ادب، احترام متقابل، نه آدم بی راهه برود نه راه کسی را ببندد و «علی أی حال» مرحوم فیض کاشانی را خدا غریق رحمت کند آن هم چقدر شیرین! ایشان یک حرف لطیفی دارد می گوید ما نباید بگوییم «خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو» این را نباید بگوییم بعد یک مَثَلی می زند میگوید اگر کشتی باشد، عده ای مسافر کشتی باشند و کشتی در آستانه غرق باشد و این کشتی هزار مسافر داشته باشد، 999 نفر هم شنا بلد نیستند یکی غواصی بلد است او نباید بگوید «خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو»! بلکه باید بگوید «خواهی نشوی رسوا همرنگ حقیقت شو».[4]
[1]. سوره احزاب، آیه32.
[2]. الکافی(ط ـ دار الحدیث)، ج1، ص95.
[3]. قصاید سنایی، قصیده90.
[4]. المحجّة البیضاء، ج8، ص.180؛ «أ رأیت لو هجم سیل جارف یغرق أهل البلد و ثبتوا علی مواضعهم و لم یأخذوا حذرهم لجهلهم بحقیقة الحال و قدرت علی أن تفارقیهم و تركبی سفینة تنجو بها من الغرق فهل یختلج فی نفسك... ».
#نسخه_انسان_آفرین
#اجبار_محمود_و_ممدوح
#فرشته_خویی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 ديدار معاون فرهنگی وزير بهداشت با حضرت استاد
تاریخ: 1398/09/05
🆔 @a_javadiamoli_esra
khoms_040 ay sss.mp3
2.92M
💠 صوت درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 40
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_040p2.pdf
164.5K
💠 متن درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 40
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
noor_005 ads ss.mp3
7.34M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #نور
🔹 جلسه: 5
تاریخ: 1390/07/24
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
noor_05p2.pdf
203.5K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #نور
🔹 جلسه: 5
تاریخ: 1390/07/24
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 پذیرش دانش پژوه در رشته تفسیر و فلسفه اسلامی در سطح 3 و 4
🔸 موسسه آموزش عالی حوزوی اسراء تحت اشراف مفسر بزرگ قرآن کریم حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، در رشته تفسیر (با گرایش تفسیر اعتقادی) در سطح 4 و تفسیر و علوم قرآن و فلسفه اسلامی در مقطع سطح سه (کارشناسی ارشد) برای سال تحصیلی 1401-1400 از بین طلاب مستعد دانش پژوه می پذیرد.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
لینک خبر:
yun.ir/7ivkl2
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 آبروی جامعه
🔹 برای #حفظ_آبروی_جامعه، گفتند اگر كسی علاقه داشته باشد در بین مؤمنین فحشا رواج پیدا كند، همین محبّت #عذاب_الهی را به همراه دارد: ﴿إِنَّ الَّذِینَ یحِبُّونَ أَن تَشِیعَ الْفَاحِشَةُ فِی الَّذِینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ﴾.[1] مستحضرید كه در فقه می گویند صرف علاقه گناه نیست (یك)، از علاقه وقتی به اراده رسید، به همّت رسید و جلوتر آمد قصد گناه و همّت گناه هم گناه نیست (این دو) وقتی به فعل خارجی رسید می شود معصیت; اگر كسی اراده كرد كه معصیت كند ولی یا پشیمان شد یا موفق نشد، میگویند معصیت نیست.
▫️ مسئله كلامی سرِ جایش محفوظ است كه كشف از سوء سریره می كند نظیر تجرّی، كشف از خبث باطن می كند از #صفای_درون او می كاهد اینها سر جایش محفوظ است؛ اما تهدید به عذاب در این گونه از مسائل اخلاقی مطرح نیست. اما اینكه فرمود: ﴿إِنَّ الَّذِینَ یحِبُّونَ أَن تَشِیعَ الْفَاحِشَةُ﴾ به تعبیر مرحوم شیخ طوسی در تبیان هنوز به اراده و تصمیم نرسیده[2] این شخص گرفتار عذاب الیم است، معلوم میشود یك نحوه عصیان است. چون خدای سبحان تهدید كرده به عذاب الیم، برای #حفظ_امنیت_جامعه و #آبروی_مردم دو مرحله قبل از عمل را گناه شمرده یكی صِرف علاقه گسترش فحشا در جامعه كه این علاقه است، هنوز به اراده و تصمیم نرسیده، یكی اینكه از علاقه جلوتر آمده و در صدد اجرای این مورد علاقه است، اراده كرده و همّت گماشته كه این فحشا را گسترش بدهد. خب اگر صِرف علاقه باعث عذاب الیم است اراده به طریق اُولیٰ، بر خلاف اینكه انسان قصد كرده كه فلان كار را انجام بدهد اراده كرده كه دروغ بگوید ولی خب یا پشیمان شده یا مخاطب نداشت میگویند صِرف اراده، معصیت نیست؛ اما در این گونه از موارد كه با حیثیت امّت اسلامی در ارتباط است خدای سبحان به عذاب الیم تهدید كرده و اگر صِرف محبّت، عذاب الیم را به همراه دارد یقیناً اراده به طریق اُولیٰ.
🔹 یك وقت است جریان اِفك بود تعبیر فرمود كه ﴿عُصْبَةٌ مِنكُمْ﴾[3] اما حالا اینچنین نیست كه یك گروه مخصوصی باشند نه، #هر_گروهی، هر كسی كه ﴿یحِبُّونَ﴾ صِرف حبّ این امر نفسانی حالا استمرار داشته باشد گناه می شود مستمر، اگر مقطعی باشد گناه می شود مقطعی، آنها كه عذاب بیشتری دامنگیرشان می شود در اثر استمرار این محبّت است كه این فعل مضارع كشف از استمرار می كند آنها كه یك بار علاقه پیدا كردند كه این فحشا در جامعه گسترش پیدا كند وِزر كمتری دارند، ولی اصلش محفوظ است.
[1] . سوره نور، آیه 19.
[2] . التبیان فی تفسیر القرآن، ج7، ص419.
[3] . سورهٴ نور، آیهٴ 11.
#سلامت_روانی_جامعه
#آبروی_مردم
#حیثیت_امت_اسلامی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه نور جلسه 9
تاریخ: 1390/07/30
🆔 @a_javadiamoli_esra
khoms_041 ay sss.mp3
3.02M
💠 صوت درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 41
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_041p2.pdf
161.7K
💠 متن درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 41
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
noor_006 ads ss.mp3
9.03M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #نور
🔹 جلسه: 6
تاریخ: 1390/07/25
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
noor_06p2.pdf
181.5K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #نور
🔹 جلسه: 6
تاریخ: 1390/07/25
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 حقوق مردم
🔹 این بحث ها درباره این بود که هیچ حقی از #مردم کم نگذارید. جامع همه این حرف ها در سوره مبارکه «هود» بود که در جریان شعیب اصل کلی را فرمود که ﴿لاَ تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْیاءَهُمْ﴾[1] #حق_مردم را رعایت کنید، چیزی از حق مردم کم ندهید؛ آن جامع کلی است که اختصاص به کیل و وزن و مسائل مالی ندارد، هر چه که حق دیگران است باید کاملاً ادا بشود ﴿وَ لاَ تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْیاءَهُمْ﴾. مستحضرید که ایران جمعیتش یک صدم جمعیت دنیاست اگر جمعیت دنیا هفت یا هشت میلیارد است جامعه ایران هفتاد یا هشتاد میلیون است یعنی یک صدم؛ اما تقریباً هفت ـ هشت درصد امکانات جهان در اختیار ایران است جا ندارد هیچ تناسبی ندارد که ـ خدای ناکرده ـ انسان در #صف_انتخابات به دستور و راهنمایی علما و مراجع صف ببندد مرتّب به عدّه ای رأی بدهد، آن وقت منتظر باشد که کمک بگیرد یارانه بگیرد این شایسته این جمعیت نیست. این ﴿لاَ تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْیاءَهُمْ﴾ شامل همه می شود، یعنی به #مسئولان میگوید بکوشید درآمد کشورتان را ارزیابی کنید، نیاز کشورتان را ارزیابی کنید حقوق مردم را ارزیابی کنید. ما دهه کرامت داشتیم دهه ولایت داشتیم دهه امامت داشتیم هفته وحدت داشتیم، مشغول این کارها بودیم، یک عده در همین مملکت #دهه_غارت راه انداختند. این دهه ای که ما داشتیم ده روز بود؛ یعنی دهه کرامت بود دهه ولایت بود؛ اما اینها ده سال پشت سر هم سرگرم غارت این مملکت شدند! چهار هزار آن، پنج هزار این، چهار میلیارد آن، پنج هزار میلیارد این، این با کدام دستور قرآنی سازگار است؟! فرمود شما کاری بکنید که #حق_مردم ضایع نشود ﴿لاَ تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْیاءَهُمْ﴾ این است. وظیفه ما یک حساب است که باید در صحنه باشیم نظام را کمک بکنیم و مانند آن، وظیفه آنها هم این است که امکانات مردم را در نظر بگیرند امکانات شهر را ببینند، مدیریت را در نظر بگیرند نیاز مردم را در نظر بگیرند، مردم را #کریمانه اداره کنند نه فقیرانه! ببینید خدا فرمود ما انسان را کریم خلق کردیم، بنا بر این نیست که شکم مردم پر شود، بنا بر این است که #آبروی_مردم محفوظ باشد.
🔹 «فتحصّل أنّ هیهُنا امورٌ ثلاثة»: یک امر وظیفه #مدیریت و #تدبیر و #کارآیی و #کارآمدی مسئولان است، یکی هم مردم موظف اند نظام را #یاری کنند چون مطابق با دینشان است و خواسته شان را عاقلانه و عالمانه عرضه کنند. سوم آن دشمنی که در کمین است مشترک برای مسئولین و مردم است آن #دشمن_جامعه است.
[1]. سوره هود، آیه85.
#انتخابات
#وظیفه_دولت_و_ملت
#دشمنان_نظام
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه مطففین جلسه 4
تاریخ: 1398/10/09
🌐 لینک جلسه درس به صورت کامل:
yun.ir/8iegh
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
#اطلاعیه
پیام دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی به مناسبت انتخابات
در آستانه برگزاری انتخابات، دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی، پیامی صادر نمود
متن پیام بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
در آستانه برگزاری انتخابات مهم سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای شهر و روستا مرجع عالیقدر و مفسر بزرگ قرآن کریم حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی حفظه الله با تاکید بر اهمیت این رخداد ویژه دو نکته را یادآوری فرمودند:
۱. هر اقدام و عملی که منجر به تضعیف نظام اسلامی و آرمان های والای امام راحل و شهدای گرانقدر گردد شرعاً جایز نبوده و حرام می باشد.
۲. در تعیین اصلح، سایر مکلفین با رعایت موازین و معیارهای اسلامی به تشخیص خود عمل نمایند.
از درگاه خداوند متعال مسئلت داریم انقلاب اسلامی ایران که ماحصل ایثار شهداء و مخلصین است تا ظهور ولی عصر عجّل الله فرجه الشریف از گزند انحرافات و دشمنی ها مصون و محفوظ باشد.
دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی _ قم ۱۴۰۰/۰۳/۲۶
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra