eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
11.2هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
4.7هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 هَجرِ جمیل 🔹 اگر گفتیم هَجر كنید، كنید، نه هَجری كه با آن جامعه را ترك كنید، رها كنید و قهر كنید. یك عاقل وقتی بخواهد از یك سفیه مهاجرت كند، این‌چنین نیست كه او را رها كند، بلكه از سفاهتِ او هجرت می‌ كند، حرف بد او را تحمل می‌ كند و می ‌گوید به من نگفت، او اصلاً نمی‌ داند كه ما داریم چه می ‌گوییم، این می‌ شود. حضرت با اینكه در متن مردم بودند، اتهام این سِحر و شعبده و جادو و كهانت و مجنون بودن را ـ معاذ الله ـ می‌ شنیدند؛ امّا به حساب نمی ‌آوردند. اگر انسان از سفاهت هجرت كند می ‌شود؛ از جهل علمی و جهالت عملی جامعه فاصله بگیرد، می ‌شود، وگرنه قهر كردن كه كار آسانی است؛ فرمود: ﴿وَ اصْبِرْ عَلی‏ ما یقُولُونَ وَ اهْجُرْهُمْ هَجْراً جَمیلاً﴾.[1] این كار یك كار دشواری است، همان كه وجود مبارك حضرت امیر در آن خطبه ‌های اوّلیه نهج ‌البلاغه فرمود: «فَصَبَرْتُ وَ فِی الْعَینِ قَذًی وَ فِی الْحَلْقِ شَجًا»[2] كذا و كذا، این می ‌شود، چون از جامعه جدا نشد. 🔹 اگر انسان از جهل جامعه، از جهالت جامعه، از سفاهت جامعه هجرت كند جانگیر است، دشوار است، فرمود: ﴿وَ اهْجُرْهُمْ هَجْراً جَمیلاً﴾. یك وقت است آدم قهر می ‌كند می ‌رود در خانه ‌اش می ‌نشیند، این دیگر هر روز بدی و بی‌ ادبی را نمی ‌شنود؛ امّا باشد بدی و بی ‌ادبی را هر روز تحمل كند می ‌شود. فرمود ما به انبیا گفتیم این ‌طور باشید و در بسیاری از حالات فرمود: ﴿وَ اذْكُرْ فِی الْكِتابِ﴾ كذا و كذا، اینها را به یادشان بیاورد: ﴿وَ لا تَكُنْ كَصاحِبِ الْحُوتِ﴾؛[3] جریان حضرت نوح و انبیای دیگر را ذكر می ‌كند و می ‌فرماید مثل اینها باش؛ اما وقتی به یونس می‌ رسد، فرمود: ﴿وَ لا تَكُنْ كَصاحِبِ الْحُوتِ﴾؛ مبادا قهر كنی به دریا بروی، ما تو را در دل ماهی حفظ می‌ كنیم؛ ولی این كار را نكن! این ﴿وَ لا تَكُنْ كَصاحِبِ الْحُوتِ﴾؛ یعنی آن وقت نداری. هجر جمیل یعنی اینكه با جاهل باشی، یك؛ از جهل و سفاهت او هجرت بكنی، دو؛ نرنجی و صحنه را رها نكنی، سه؛ با این سه شرط «فَصَبَرْتُ وَ فِی الْعَینِ قَذًی وَ فِی الْحَلْقِ شَجًا» که حضرت علی به دست می‌ آید؛ البته همه انبیا این‌طور بودند. [1]. سوره مزمل، آیه10. [2]. نهج البلاغه، خطبه3. [3]. سوره قلم، آیه48. 📚 سوره مبارکه فصلت جلسه 18 تاریخ: 1394/02/07 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
khoms_053 ay ss s.mp3
2.62M
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 53 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_053p2.pdf
127.9K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 53 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
noor_018 ads ss.mp3
7.43M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 18 تاریخ: 1390/08/11 🆔 @a_javadiamoli_doross
noor_18p2.pdf
211.5K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 18 تاریخ: 1390/08/11 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 زندگی دینی 🔹 فرشتگان الهی، انبیا و اولیای الهی كه ﴿عِنْدِ اللَّهِ﴾ به سر می ‌برند، اینها دائماً در حال هستند. در سوره مباركه «اعراف» آیه 206 كه آخرین آیه سوره مباركه «اعراف» هست این است: ﴿إِنَّ الَّذینَ عِنْدَ رَبِّكَ لا یسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتِهِ﴾؛ آنها كه عنداللّهی هستند، هیچ استكباری ندارند و همیشه در خضوع ‌اند: ﴿وَ یسَبِّحُونَهُ﴾ نه «یسبّحون له»، ﴿یسَبِّحُونَهُ﴾ مفید حصر هم هست ﴿وَ لَهُ یسْجُدُونَ﴾. 🔹 برای ما طلبه ‌ها این كار یك ادب دینی است مُهری كنار آن اتاق مطالعه ما باشد هر وقت مطالعه ‌مان تمام شد یك كنیم، بعد بیاییم بیرون، اینها را جزء برنامه ‌ها بدانیم، اینها نعمت است، اینها یك چیز عادی نیست؛ خدا را شكر كه بدن سالم به ما داد، فكر سالم به ما داد، عقیده سالم داد كه آمدیم در طریق اهل بیت، تا حرف اینها را یاد بگیریم، این ‌چنین نباشد كه ما وقتی مطالعه می ‌كنیم و بیرون می ‌آییم مثل دیگری باشیم كه مطالعه می ‌كند؛ اینها را عبادت بدانیم چه اینكه هست، سجده شکر کنیم، خیلی هم طول نمی ‌كشد، یك سر روی مُهر می ‌گذاریم ولو ذكر هم نگوییم، چون در سجده شكر، ذكر لازم نیست، آن سجده تلاوت است كه بعضی برای آن ذكر گفتند، حالا اگر خواستیم ذكر بگوییم «حمداً حمداً حمداً، شكراً لله» خیلی مایه ندارد؛ ولی آدم زندگی بكند غیر از زندگی كردن است؛ تكلیفی گفتند موقع ظهر نماز بخوانید برای ما واجب است، موقع عصر نماز بخوانید نماز عصر بر ما واجب است؛ اما این است. آدم بالأخره یك حساب و كتابی هم با ولی نعمت خود داشته باشد، خیلی‌ها خواستند به حوزه بیایند نشد، خیلی‌ها آمدند و نتوانستند ادامه بدهند، چون مرگ هست، مرض هست، ده ‌ها مشكلات هست، اگر خدا توفیق داد آدم با این خاندان مأنوس بود، چه بهتر كه این را رایگان از دست ندهد، فرمود: ﴿لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزیدَنَّكُمْ﴾.[1] [1]. سوره ابراهیم، آیه7. 📚 سوره مبارکه فصلت جلسه 17 تاریخ: 1394/02/01 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
khoms_054 ay ss.mp3
2.22M
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 54 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_054p2.pdf
140.5K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 54 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
noor_019 ads ss.mp3
9.73M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 19 تاریخ: 1390/08/14 🆔 @a_javadiamoli_doross
noor_19p2.pdf
214.9K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 19 تاریخ: 1390/08/14 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 زندگی توحیدی 🔸 توحیدی زندگی كردن و موحّدانه به سر بردن ریشه قرآنی دارد؛ ... 👇👇👇👇👇
💠 زندگی توحیدی 🔸 توحیدی زندگی كردن و موحّدانه به سر بردن ریشه قرآنی دارد؛ می ‌بینید اصرار قرآن كریم این است كه بر فرض اگر كسی بخواهد آلوده شود این آلودگی ‌اش به جان او راه پیدا نكند، چون اگر ـ خدای ناكرده ـ این آلودگی به درون جان آمد، درمانش بسیار سخت است. تعبیر قرآن این است كه «وَلِیجَه»[1] نگیرید, تعبیر قرآن این است كه «بِطَانَه»[2] نگیرید. «بِطَانَه»؛ یعنی كسی كه وارد درون زندگی آدم می ‌شود، این اختصاصی به مسائل فردی ندارد؛ جمعی، سیاسی و اجتماعی هم همین طور است. بیگانه را به اسرار كشورتان راه ندهید، بیگانه را به درون خانه ‌تان راه ندهید، بیگانه را به درون جانتان راه ندهید؛ زر و زور, بیگانه است؛ دنیا بیگانه است و فرق نمی‌ كند. یك وقت مسائل سیاسی است که می ‌شود استكبار و صهیونیسم, یك وقت مسائل اخلاقی است که می‌ شود زن و فرزند، فرق نمی ‌كند. فرمود «وَلِیجَه»؛ یعنی چیزی كه به درون نفوذ می کند و آسیب می‌ رساند، ﴿یولِجُ اللَّیلَ فِی النَّهارِ﴾[3] همین است؛ فرمود: «لا تتخذوا من دونه ولیجة» و «لا تتخذوا من دونه بطانة»؛ «بِطَانَه» آن آستر را می‌ گویند. 🔸 در نصاب الصبیان خواندید «الظهاره ابره دان و البطانه آستر» این لباس آن قسمت بیرونی‌ آن را می ‌گویند «ابره» و آنكه به بدن وصل است را می ‌گویند «بِطَانَه». فرمود آستری زندگی‌ خود را بیگانه قرار ندهید، حالا «ابره» هر چه شد, شد; بیگانه اگر «بِطَانَه» و آستر شود و به درون زندگی شما راه پیدا كند، مشكل پیدا می ‌كنید؛ ولو زن و بچه‌تان باشد. «من دون الله» هیچ كس را آستر زندگی‌ و «بِطَانَه» خود قرار ندهید، اگر مسائل سیاسی باشد و نظامی باشد, بیگانه را به اسرار كشورتان آگاهی ندهید؛ مسائل اخلاقی باشد زن و بچه را به درون خود‌تان راه ندهید؛ این درون را بگذارید برای درون‌ آفرین. [1]. سوره توبه, آیه16؛ ﴿أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تُتْرَكُوا وَ لَمَّا یعْلَمِ اللَّهُ الَّذِینَ جَاهَدُوا مِنْكُمْ وَ لَمْ یتَّخِذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ وَ لاَ رَسُولِهِ وَ لاَ الْمُؤْمِنِینَ وَلِیجَةً وَ اللَّهُ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ﴾. [2]. سوره آل عمران, آیه118؛ ﴿یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا لاَ تَتَّخِذُوا بِطَانَةً مِنْ دُونِكُمْ لاَ یأْلُونَكُمْ خَبَالاً وَدُّوا مَا عَنِتُّمْ قَدْ بَدَتِ الْبَغْضَاءُ مِنْ أَفْوَاهِهِمْ وَ مَا تُخْفِی صُدُورُهُمْ أَكْبَرُ قَدْ بَینَّا لَكُمُ الْآیاتِ إِنْ كُنْتُمْ تَعْقِلُونَ﴾. [3]. سوره حج, آیه61. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1393/01/14 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا