khoms_070 ay ss s.mp3
3.9M
💠 صوت درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 70
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_070p2.pdf
169.6K
💠 متن درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 70
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
noor_035 ads ss.mp3
12.91M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #نور
🔹 جلسه: 35
تاریخ: 1390/09/29
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
noor_35p2.pdf
212.1K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #نور
🔹 جلسه: 35
تاریخ: 1390/09/29
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 علم دینی
🔹 دین فراگرفتن #علم_نافع را واجب کرده است؛ یعنی تعلیم واجب است، تعلُّم واجب است، عمل به آنها که سودمندند، واجب است و مانند آن؛ اما جوهره علم، گوهر علم، دینی است یا نه؟ این در منظر دوم باید بحث شود.
🔹 در منظر دوم مستحضر هستید یکی از بحث های دامنه دار علم، آن است که #تمایز_علوم به چیست؟ علم یک سلسله مجموعه مسایل متناسخ و متناسبی است که در یک جا جمع آوری می شود. از نظر فلسفی چون وحدتش وحدت اعتباری است نه حقیقی، وجودش وجود اعتباری است، هر گونه بحثی درباره علم می شود، از منظر اعتبار است، چون #وجود_مساوق_با_وحدت است، چیزی که واحد حقیقی نیست، وجود حقیقی ندارد. علم مجموعه مسایل است، اگر هزار مسئله در یک جا جمع شود، این می شود علم خاص. این هزار مسئله است هزار موضوع است، هزار محمول است، هزار ربط است، اینها وجود واحد و جدایی ندارند تا بحث بشود به اینکه این تمایزش به چیست؟ ولی وحدتش وحدت اعتباری است و اعتبارات هم چون به یک سلسله حقایق وابسته اند، سهمی از حقیقت می برند. علم مجموعه مسایل متناسخ و متناسب است.
🔹 #تمایز_علوم به تمایز موضوعات است. اگر علمی موضوع آن خدا، اسم خدا، وصف خدا، فعل خدا، قول خدا، اثر خدا باشد، این علم حتماً دینی است. اگر کسی درباره خود خدا بحث کند، أسمای خدا، اوصاف خدا، افعال خدا، اقوال خدا، آثار خدا بحث کند، این یقیناً دینی است. اگر در #حوزه_ها تفسیر قرآن علم دینی است، برای اینکه از اقوال خدا بحث می شود، اگر در حوزه ها فقه علم دینی است، برای اینکه از احکام خدا بحث می شود، فقیه بحث می کند که خدا چنین حکمی کرد، مفسّر بحث می کند که خدا #چنین_گفته است، یک زمین شناس، یک دریا شناس، یک فضاشناس، یک هواشناس، یک ستاره شناس، یک سپهرشناسی، یک جهان بین می گوید خدا #چنین_کرد. بحث درباره زمین و آسمان، بحث درباره فضا و هوا، بحث درباره انسان و غیر انسان، بحث درباره معدن ها، چشمه ها، زمین ها، کوه ها، همه بحث در #فعل_خداست. بحث در فعل خدا ممکن نیست دینی نباشد.
🔹 #معیار دینی بودن علم، #موضوع آن علم است، نه معلم آن علم، نه متعلِّم آن علم. قبول و نکول معلم، سهمی ندارد. پذیرش و انکار متعلِّم اثری ندارد. موضوع علم اگر #فعل_خدا بود، یقیناً آن علم دینی است. به همان دلیل که اگر موضوع علم #قول_خدا بود، یقیناً آن علم دینی است.
#علم_دینی
#قول_و_فعل_خدا
#معیار_علم_دینی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام به مراسم تجلیل از دانش آموختگان دانشکده اهل بیت اصفهان
تاریخ: 1396/09/22
🆔 @a_javadiamoli_esra
khoms_071 ay ss.mp3
3.8M
💠 صوت درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 71
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_071p2.pdf
162.8K
💠 متن درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 71
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
noor_036 ads ss.mp3
8.23M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #نور
🔹 جلسه: 36
تاریخ: 1390/10/03
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
noor_36p2.pdf
200.5K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #نور
🔹 جلسه: 36
تاریخ: 1390/10/03
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 مطیع خدا
🔸 صالح بن سعید به حضور امام هادی (علیه السلام) مشرف شد دید حضرت را در كوی فقرا تحت نظر دارند، به #امام_هادی_علیه_السلام عرض كرد: «أَرَادُوا إِطْفَاءَ نُورِكَ وَ التَّقْصِیرَ بِكَ»؛ مأموران عباسی خواستند نور تو را خاموش كنند؛ حضرت فرمود نتوانستند، نگاه كن ببین در این كوی فقرا چه می بینی، نگاه كرد دید بوستان هایی است؛ همان ﴿جَنّاتٌ تَجْری مِنْ تَحْتِهَا اْلأَنْهارُ﴾؛[1] تقریباً آنچه را قرآن درباره بهشت یاد فرموده است، صالح بن سعید با چشم ملكوتی دید. حضرت #امام_هادی_سلام_الله_علیه به صالح بن سعید فرمود: «فَهَذَا لَنَا عَتِیدٌ»؛[2] این برای ما آماده است.
🔸 «مَنِ اتَّقَی اللَّهَ یتَّقَی»؛[3] چیزی #انسان_باتقوا را گرفتار خود نمی كند و اگر كسی #مطیع_خدا بود ماسوای خدا از او اطاعت می كنند، چه اینكه از حضرت هادی (سلام الله علیه) اطاعت كردند. فرمود اگر كسی #مطیع_خدا بود باكی از خشم مردم ندارد چون سود و زیان به دست مردم نیست.
[1] . سورهٴ آلعمران, آیهٴ 15.
[2] . الكافی(ط - الإسلامیة), ج1, ص498.
[3] . الكافی(ط - الإسلامیة), ج1, ص138.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 خطبه های نماز جمعه
تاریخ: 1372/09/26
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 سعد و نحس ایام
🔸 زاد روز امام دهم امام #علی_النقی_علیه_السلام را به پیشگاه ذخیره عالم تهنیت عرض می كنیم. وجود مبارك امام هادی (علیه السلام) سخنی دارد كه دنیا یك بازاری است كه یك عده استفاده می كنند و یك عده ضرر می برند: «الدُّنْیا سُوقٌ رَبِحَ فِیهَا قَوْمٌ وَ خَسِرَ آخَرُونَ».[1] حسن ابن علی كسی بود كه به محضر امام دهم مشرف می شد، یك روزی به محضر امام دهم مشرف شد عرض كرد كه چه روز مشئومی است «مَا ذَنْبُ الْأَیامِ»[2] چه روز مشئوم و نحسی است، برای اینكه من در یك مزاحمت هائی برخورد كردم؛ هم جامه و لباس من دریده شد و هم بدنم آسیب دید و مانند آن، آنگاه وجود مبارك #امام_هادی_علیه_السلام فرمود به اینكه ای حسن ابن مسعود با بیت علم ما ارتباط داری، تو با ما ارتباط علمی داری، این حرف حرف صحیحی نیست، این چه حرفی است كه گفتی؟! مگر می شود یك روزی مثلاً سیزده نحس باشد؟! البته آن روز، روز سیزده نبود و در آنچه كه تحف العقول دارد نفرمود روز سیزده بود، فرمود مگر روز می شود نحس باشد؟! ایام مگر كاری از آنها ساخته است؟! یك ظرفی است، یك مظروفی است، یك ظرف آفرین و یك مظروف سازی، روز و زمان جز اینكه #ظرف_رخدادها است و اثر دیگری ندارد؛ حالا شما یك خاطره خوبی از بعضی از ظرف ها دارید یا یك خاطره تلخی، این چه كار به آن روز دارد؟! برای ایام و برای روزها كه صُنعی نیست اگر یك روزی برای یك عدّه #نحس است برای یك عدّه هم #بركت است. اگر «فی یوم نحسٍ» مستمر بود آن روز برای مؤمنین یمن و میمنت و بركت بود، برای انبیاء و برای پیامبر آن عصر بركت بود، این یك نحس نسبی است، وگرنه آیا می شود یك روز نحس باشد؟ اگر «فی یوم نحسٍ» مستمر هست، برای رهبران الهی و مؤمنین روز میمنت و بركت بود. یك سلسله آثار فقهی داشتند که گفتند عقد هنگام #قمر_در_عقرب چنین است، سفر هنگام قمر در عقرب چنین است، یك حكم فقهی خاصی دارد آنهم حالا با صدقه و اینها حل میشود؛ ولی این به آن معنی نیست كه روز مؤثر است.
🔸حسن ابن علی فرمود كه چرا شما یك روزی را نحس میدانید؟ نه سیزده نحس است و نه روزهای دیگر نحس است، هیچ روزی را نمی شود انسان #منشاء_اثر بداند. حوادثی كه به وسیله خود انسان پدید آمد باعث رخدادهای تلخ است، در حقیقت #نحس خود انسان است و اعمال بد او ﴿قَالُوا طَائِرُكُمْ مَعَكُمْ﴾؛[3] این چنین نیست كه واقعاً روز نحس باشد یا واقعاً روز نحس باشد، روز ظرف حادثه است اگر اطاعت های قبلی داشتیم، برای ما یمن و بركت پدید می آید و اگر خدای ناكرده به دام تباهی افتادیم برای ما مشكل پدید می آید، غرض آن است كه وجود مبارك امام دهم به حسن ابن مسعود فرمود چرا ذنب و گناه خودت را به روزگار می دهی؟! اگر كسی تبهكار بود #نحس با خود اوست ﴿قَالُوا طَائِرُكُمْ مَعَكُمْ﴾، #سعد_انسان هم به بركت الهی با خود انسان است.
[1]. تحف العقول، ص483.
[2]. تحف العقول، ص482.
[3]. سوره یس، آیه19.
#سالروز_ولادت_امام_هادی_علیه_السلام
#انسان_منشأ_اثر
#قمر_در_عقرب
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 خطبه های نماز جمعه
تاریخ: 1378/01/13
🆔 @a_javadiamoli_esra
khoms_072 ay sss.mp3
3.7M
💠 صوت درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 72
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_072p2.pdf
167.4K
💠 متن درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 72
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
noor_037 ads ss.mp3
8.78M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #نور
🔹 جلسه: 37
تاریخ: 1390/10/04
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
noor_37p2.pdf
209.3K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #نور
🔹 جلسه: 37
تاریخ: 1390/10/04
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross