eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
11.3هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
4.7هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 پیام تسلیت آیت الله العظمی جوادی آملی در پی درگذشت حاج محمدرضا حکیمی پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت در پیامی درگذشت محقق ارجمند و اندیشمند فرهیخته جناب آقای را تسلیت گفتند. متن پیام معظم له به شرح زیر است؛ بسم الله الرحمن الرحیم إنّا لله و إنّا الیه راجعون درگذشت محقّق ارجمند و اندیشمند فرهیخته جناب آقای طاب ثراه، مایه تأسف شد. این سانحه سنگین را به عموم علاقه مندان و بهره مندان از و و به بازماندگان ایشان تسلیت عرض نموده و علوّ درجه و غفران الهی را برای این فقید سعید از خدای سبحان مسئلت داریم. جوادی آملی شهریور 1400 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 لزوم رابطه با ذات اقدس الهی 🔹 فرمود: ﴿وَ لَن یتِرَكُمْ أَعْمَالَكُمْ﴾؛[1] عمل شما به نتیجه می ‌رسد، چون عمل کردید؛ وقتی عمل کردید ذات اقدس الهی یقیناً این عمل را حفظ می ‌کند، حالا یا ده برابر یا بیش از ده برابر، این مربوط به است ﴿مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها﴾[2] فرمود هیچ ممکن نیست ملّتی کاری بکند خدا این کار را به نتیجه نرساند! چه کار می ‌کند؟ شیطان می ‌آید رابطه انسان را با این یعنی خدا قطع می ‌کند: ﴿اسْتَحْوَذَ عَلَیهِمُ الشَّیطَانُ فَأَنسَاهُمْ ذِكْرَ اللَّهِ﴾.[3] ــ از مواردی که آن قسمت صرفی عمل نشده برخلاف رایج این باید «إستَحاذَ» باشد نه «إستحوذ»، این «واو» که قبل آن «الف مفتوحه» است باید تبدیل به «الف» بشود، مثل «إستقالَ»، «إستحاذَ». ولی این به همان اصل «واو»ی‌ خود محفوظ می‌شود، مثل «إستصوبَ»، «إستنوقَ»، اینها به همان اصلشان باقی‌ اند؛ وگرنه قاعده ‌اش این است که این «واو» که حرف علّه است و مسبوق به فتحه است تبدیل به «الف» بشود، مثل «إستقامَ»، «إستقالَ»، «إستعادَ» این طور است. اینجا باید «إستحاذ» می‌شد؛ اما ﴿اسْتَحْوَذَ﴾. ▫️ همین آیه نورانی را وجود مبارک در آخرین لحظه ‌ای که از خیمه امام سجاد (سلام الله علیه) درآمده برای توضیح، حضرت سجاد عرض کرد که وضع شما با این قوم به کجا کشید؟ فرمود: ﴿اسْتَحْوَذَ عَلَیهِمُ الشَّیطَانُ فَأَنسَاهُمْ ذِكْرَ اللَّهِ﴾، آخرین باری که از خیمه امام سجاد بیرون می ‎آمد این آیه را خواند، فرمود بر اینها مسلط شد و را از اینها برد. ما از بس مسئله شیطان و اینها را گفتیم حالا برای ما عادی شد! وقتی انسان آن خودش را رها بکند چیزی نمی ‌بیند، همین ﴿زُینَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَاءِ وَ الْبَنِینَ وَ الْقَنَاطِیرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ وَ الْخَیلِ الْمُسَوَّمَةِ وَ الأنْعَامِ وَ الْحَرْثِ﴾،[4] که در سوره مبارکه «آل عمران» گذشت. این را که از دست بدهد، به زن و فرزند و مال تکیه می‌ کند. [1]. سوره محمد، آيه35. [2]. سوره انعام، آيه160. [3]. سوره مجادله، آيه19. [4]. سوره آل عمران، آيه14. 📚 سوره مبارکه مجادله جلسه 19 تاریخ: 1396/11/28 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
khoms_095 ay sss s.mp3
4.15M
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 95 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_095p2.pdf
186K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 95 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 آه مظلوم 🔹 [امام علی (علیه السلام) فرمود:] «وَ اِحْذَرُوا مِنَ اَللَّهِ تَعَالَی مِنَ الادهانِ بِتَرْكِ القِیامِ»؛ شما در برابر ظلم ساکت نباشید، نه اهل باشید نه اهل ، چون خودش فرمود در راه حق من نه اهل ادهان هستم، نه اهل ایهان. ادهان و ایهان؛ ادهان یعنی این همه قاچاق ‌هایی که می‌ شود برای این است که آنها در دین روغن ‌مالی می‌کنند. فرمود اهل دُهن و روغن ‌مالی و مصالحه و فاکتورسازی نباشید، وگرنه این همه قاچاق ‌ها داخل کشور می ‌آید! اهل ایهان هم یعنی وهن نباشد، در کارتان جدّی باشید. نکنید. در قرآن کریم فرمود که کفار مایل ‌اند ﴿وَدُّوا لَوْ تُدْهِنُ فَیدْهِنُونَ﴾؛‏ بیگانه ‌ها علاقه‎مندند که شما در امور کشور را اداره کنید تا خودشان هم با روغن ‌مالی و اهل دُهن باشند. یک بیان رسمی خود حضرت امیر دارد که فرمود: «مَا عَلَی مِنْ قِتَالِ مَنْ خَالَفَ الْحَقَّ وَ خَابَطَ الْغَی مِنْ إِدْهَانٍ وَ لَا إِیهَان‏»؛[1] نه من اهل روغن ‌مالی هستم نه اهل سُست ‌کاری، این یک؛ در قرآن کریم ذات اقدس الهی به موسی و هارون (سلام الله علیهما) فرمود شما باید با فرعون مبارزه کنید، تنها داشتنِ اژدها کافی نیست، عصا اژدها می ‌شود، بله می ‌شود؛ معجزات دیگری هم هست، آن هم هست؛ اما ﴿وَ لا تَنِیا فی‏ ذِكْری﴾؛ این ﴿تَنِیا﴾ یک نهی آن تثنیه است؛ اصل آن «وَنی» است، این مثال واوی و آخرش هم «یاء» است، «وَنی»؛ یعنی سُستی. فرمود: ﴿وَ لا تَنِیا فی‏ ذِكْری﴾؛ در نام من، یاد من، دین من، به خودتان وَنی و سُستی راه ندهید، نگویید ما عصا داریم اژدها می ‌شود، خودتان هم باید ! کشور را با نیروهای نظامی نمی ‌شود اداره کرد، با می‌شود اداره کرد. و نام خدا در ، آن کشور را اداره می ‌کند! فرمود: ﴿وَ لا تَنِیا فی‏ ذِكْری﴾، در نام من و یاد من وَنی و سستی به خود راه ندهید. 🔹 اینجا هم وجود مبارک حضرت امیر این جمله را مرقوم فرمود، فرمود: «وَ اِحْذَرُوا مِنَ اَللَّهِ تَعَالَی مِنَ الادهانِ بِتَرْكِ القِیامِ بِالْحَقِّ فَإِنَّ دَعْوَةَ اَلْمَظْلُومِ لَیسَ لَهَا حِجَابٌ دُونَ اَللَّه»؛[2] اگر کسی مظلوم واقع شد و هیچ پناهی ندارد، کسی هم به هر جا نامه می‌ نویسد جوابی نمی ‌گیرد، او یک آه می‌ کشد. بین او و رسیدن به بارگاه ملکوتی خدا هیچ حجابی نیست، این دعا اثر دارد! ▫️ وجود مبارک امام باقر (سلام الله علیه) می ‌فرماید پدرم امام سجاد (سلام الله علیه) آخرین وصیتی که به منِ امام پنجم می ‌کرد این بود که فرمود پسرم! آخرین وصیتی که پدرم حسین بن علی (سلام الله علیهما) در به من کرد این بود؛ یعنی آخرین وصیت سیدالشهداء به امام سجاد، همان آخرین وصیت امام سجاد به امام باقر است، فرمود پسرم! «إِیاكَ وَ ظُلْمَ مَنْ لَا یجِدُ عَلَیكَ نَاصِراً إِلَّا اللَّه»؛[3] فرمود ظلم همه جا حرام است، جزء گناهان کبیره است؛ اما آن ظلمی که مظلوم ندارد، از او بترسید! چون او به هر حال که می ‌کشد خدا را می‌ خواهد، غیر از خدا کسی دیگر را ندارد. فرمود بین که هیچ پناهی ندارد، با بارگاه ملکوتی خدا هیچ حجابی نیست. [1] . نهج البلاغة (للصبحی صالح)، خطبه24. [2] . تمام نهج البلاغة، ج7، ص124. [3]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج‏2، ص331. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/01/17 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 صلوات متقابل 🔹 در سوره مباركه «توبه» فرمود: ﴿خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّیهِم بِهَا وَصَلِّ عَلَیهِمْ﴾ این یك است كه بندگان نسبت به وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) صلوات می‌ فرستند. از آن جهت كه نماز, است[1] و بالاتر از نماز, مسئله اصلِ اعتقاد به است، اگر كسی معتقد به توحید بود، معتقد به بود، معتقد به و امامت بود، معتقد به بود و معتقد به اصول كلی بود این هم می ‌تواند مشمول صلوات پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) باشد؛ این‌ چنین نیست كه این به مسئله زکات اختصاص داشته باشد؛ حالا اگر كسی مجاهد در راه خدا بود او هم می ‌تواند مشمول باشد، ذكر آنجا به صورت تمثیل است نه به صورت تعیین, اینها یك صلوات و لطف متقابلی است بین , امام در برابر پیغمبر نه, امامی كه شامل خود پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) می‌ شود؛ نظیر آنكه درباره حضرت ابراهیم خدای سبحان فرمود: ﴿إِنِّی جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَاماً﴾.[2] 🔹 اگر مؤمنین به همراه پیامبر در این امور شریك ‌اند، ایذای آنها هم مثل است. یك وقت است كسی مؤمن را در اثر یك اختلاف مالی, اختلاف ملكی اهانتی می ‌كند یا مثلاً ـ خدای ناكرده ـ بالاتر از اهانت مثلاً قتلی, آن یك حكم خاص دارد معصیت كبیره است؛ اما اگر مؤمن را لإیمانه كُشت، می ‌شود ﴿مَن یقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِداً﴾[3] كه در بحث سوره مباركه «نساء» گذشت. خلود برای كفر است نه برای معصیت‌های عادی؛ ولی درباره مؤمن اگر كسی مؤمن را لإیمانه بكشد نه برای اختلاف مِلكی خب این می ‌شود كفر، این كیفرش است. اگر كسی مؤمن را لإیمانه اهانت بكند مثل این است كه پیامبر را اهانت كرده، چون در حقیقت به دین اهانت كرده است؛ اما اگر نه, یك اختلاف مِلكی دارد اختلاف مالی دارد اهانتی كرده آن دیگر مشمول این آیه نیست. اینكه فرمود اگر كسی مؤمنی را آزار بكند یعنی لإیمانه اما اگر نه, این اختلاف مالی دارد اختلاف دارد معصیتی كرده اما آن معصیت طوری باشد كه در حدّ ایذای خدا باشد این مئونه لازم دارد، این تعلیق حكم بر وصف هم مشعر به علیت است؛ فرمود: ﴿إِنَّ الَّذِینَ یؤْذُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ﴾ حكمشان این است ﴿لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِی الدُّنْیا وَالْآخِرَةِ﴾ لعن یعنی خدا اینها را از رحمت الهی دور می ‌كند، رحمت هم در عالَم فقط دست خداست غیر خدا كه راحمی در كار نیست « هَلْ يَرْحَمُ الْمَخْلُوقَ اِلا الْخالِقُ ... وَهَلْ يَرْحَمُ الْفَقيرَ اِلا الْغَنِىُّ»[4] این است غیر خدا هم كه توان رحمت ندارد، پس این نیاز دارد و هیچ راحمی هم در عالَم برای او نیست ﴿وَأَعَدَّ لَهُمْ عَذَاباً مُّهِیناً﴾ این هم قبلاً گذشت این عذاب روحی است غیر از آن عذاب جسمی و بدنی است كه در سوره «نساء» بیان شده ﴿كُلَّمَا نَضِجَتْ جُلُودُهُم بَدَّلْنَاهُمْ جُلُوداً غَیرَهَا لِیذُوقُوا الْعَذَابَ﴾[5] آن عذاب جسمی و بدنی است كه در سوره «نساء» مشخص شده، این عذاب روحی است كه او را رسوا می ‌كند اهانت می ‌كند تحقیر می ‌كند این تحقیر شدن, مورد اهانت قرار گرفتن, منفور جامعه شدن اینها عذاب روحی است این شخص كه مؤمن را آزار كرده گرفتار می ‌شود. [1] . الكافی, ج2, ص19, 7, ص52. [2] . سوره بقره, آیه 124. [3] . سوره نساء, آیه 93. [4] . بحارالأنوار, ج91, ص110. [5] . سوره نساء, آیه 56. 📚 سوره مبارکه احزاب آیه 25 تاریخ: 1392/02/28 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
khoms_096 ay ss.mp3
4.29M
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 96 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_096p2.pdf
178.3K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 96 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا