هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 دشمن داخلی
🔹 ما گرفتار یك #دشمن_داخلی هستیم كه این دشمن داخلی چند كار می كند، خوب را بد نشان می دهد, بد را خوب نشان می دهد, ما برای نجات از این دشمن داخلی كه آن دشمن بیرونی؛ یعنی ابلیس هم همین كار را می كند, چندتا راه داریم: راه اوّل #شناخت_و_علم است كه علم سهم تعیینكننده ای دارد که آدم بداند چه چیزی حق است, چه چیزی باطل; چه چیزی خیر است, چه چیزی شرّ؛ چه چیزی زشت است, چه چیزی زیبا; چه چیزی صدق است, چه چیزی کذب؛ خاصیت علم این است. چیز دیگری که در کنار علم نافع است, #ایمان_و_اعتقاد به اینکه آنچه را که قرآن و عترت گفتند «حقٌ لا ریبَ فیه». راه سوم این است كه ما باطن اشیا را #بفهمیم.
🔹 برای ائمه (علیهم السلام) کنار گذشتن از گناه خیلی آسان بود، چرا؟ چون اینها نه تنها عالِم بودند كه بعد از این كیفر هست, نه تنها ایمان داشتند كه خدا حق می گوید؛ برای اینكه باطن كار را می دیدند. اگر كسی باطن كاری را ببیند و بداند این زرق و برق، آن طرفش آلودگی و لجن است. الآن شده چهل پنجاه کشور، آن روز یک کشور بود. حضرت در برابر این حكومت وسیع خاورمیانه گفت این «عفطه عنز»[1] است؛ اینها راحت هستند! برای اینكه نه تنها می دانند #باطن_گناه بد است, نه تنها ایمان دارند كه خدا فرمود: باطن گناه بد است, #باطن_كار را هم می بینند؛ لذا زرق و برق دنیا نمی تواند درباره اینها اثر كند. این است كه خدا فرمود شما اگر زنده بشوید یا می فهمید یا باور دارید یا می بینید. اگر كسی به این مقام رسید؛ آن وقت راحتِ راحت است؛ ﴿اسْتَجیبُوا﴾ ما هم به اندازه خودمان می توانیم, حوزه ابتلای ما مگر چقدر است؟ ما در محدوده خاص، زندگی محدودی داریم، ما به همین اندازه می توانیم بفهمیم فلان کار باطن آن چیست یا بفهمیم یا باور كنیم یا ببینیم; اینها «مانعة الخلوّ» است, جمع را شاید.
🔹 فرمود: ﴿اسْتَجیبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاكُمْ لِما یحْییكُمْ﴾.[2] اگر انسان زنده باشد, بو می كشد و می بیند. فرمود شما می توانید باطن آن را ببینید. آن هم كه بد را خوب نشان می دهد در درون ماست به نام #نفس_مسوله؛ این نفس مسوّله کار بسیار تلخی دارد، تمام این لجن ها را یك طرف می گذارد, روی آن هم یك زرورق شیرین می كشد و به صورت تابلوی زرّین به ما نشان می دهد؛ این در درون ما این چنین کاری را دارد می کند، هر روز کارگاه او این است! اگر انداختن یوسف به چاه هست; به وسیله همین نفس مسوّله است که وجود مبارک یعقوب گفت: ﴿سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ﴾[3] و اگر آن کار سامری است، گفت: ﴿سَوَّلَتْ لی نَفْسی﴾[4] که این را همه ما مبتلا هستیم! بعدها انسان گرفتار #نفس_اماره می شود وگرنه نفس امّاره كه اوایل پیدا نیست، اوّل نفس مسوّله است، این نفس مسوّله این هنر را دارد، ابزار خوبی برای شیطنت شیطان است؛ تابلوسازی, هنرمندی, در درون او ماهرانه است، او بدترین لجن را یك زرورق شیرین و زیبا روی آن می كشد و به ما نشان می دهد, ما هم خوب می بینیم, از پشت آن بی خبر هستیم؛ برای اینكه از پشت آن باخبر بشویم سه راه دارد به نحو مانعة الخلوّ: یا راه #درس_و_بحث و تفسیر حوزوی و دانشگاهی است یا اگر كسی توفیق حوزه و دانشگاه نداشت, #ایمان داشته باشد كه خدا و پیغمبردرست گفتند یا اگر #اهل_كشف_و_شهود بود ـ كه «طوبی له و حسن مآب» ـ باطن را هم می بیند. این سه راه باز است؛ لذا فرمود: ﴿اسْتَجیبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاكُمْ لِما یحْییكُمْ﴾.
[1]. نهج البلاغة(للصبحی صالح)، خطبه3.
[2]. سوره انفال، آیه24.
[3]. سوره یوسف، آیه18.
[4]. سوره طه، آیه96.
#نفس_مسوله
#راه_حصول_به_علم_غیب
#زنده_بودن
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1396/04/15
🆔 @a_javadiamoli_esra
khoms_101 ay ss.mp3
4.05M
💠 صوت درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 101
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_101p2.pdf
188.8K
💠 متن درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 101
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
mumenoon_027 ads ss.mp3
8.27M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #مؤمنون
🔹 جلسه: 27
تاریخ: 1390/03/09
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
momenoon_27p2.pdf
226K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #مؤمنون
🔹 جلسه: 27
تاریخ: 1390/03/09
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
moredi_1404 ss.mp3
8.36M
💠 صوت #درس_اخلاق
#آرشیوی
🔹 تاریخ: 1389/08/06
#نهج_البلاغه_خطبه238
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
moredi_1404 p2.pdf
191.6K
💠 متن #درس_اخلاق
#آرشیوی
🔹 تاریخ: 1389/08/06
#نهج_البلاغه_خطبه238
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 #کلیپ_محرم
#شکوه_آزادگی
▪️ جلسه 12
#مرثیه_یا_حسین
▪️ تاریخ: 1385/11/05
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 زندگی موحدانه
▪️ وجود مبارک حضرت #امام_سجاد_علیه_السلام در دو جا، دو تا حرف زد، هر دو هم «حَقٌّ وَ صِدْق و لا رَیبَ فِیه»؛ یکی بالای منبر #مسجد_شام بود که به همه دشمنان گفت، مردم بدانید در تمام روی زمین مردی به عظمت من نیست و درست گفت... .
👇👇👇👇👇
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 زندگی موحدانه
▪️ وجود مبارک حضرت #امام_سجاد_علیه_السلام در دو جا، دو تا حرف زد، هر دو هم «حَقٌّ وَ صِدْق و لا رَیبَ فِیه»؛ یکی بالای منبر #مسجد_شام بود که به همه دشمنان گفت، مردم بدانید در تمام روی زمین مردی به عظمت من نیست و درست گفت، فرمود امروز مشرق عالم بروید، مغرب عالم بروید، کسی مثل من باشد، نیست: «انا بن کذا، انا بن کذا، انا بن کذا، دَنا فَتَدَلَّی فَكانَ قابَ قَوْسَین»،[1] دیگر مثل من کسی روی کره زمین نیست. همین# امام_سجاد_علیه_السلام در دعای عرفه که در صحیفه سجادیه است، به خدا عرض می کند؛ خدایا! از من پَستتر در تمام عالم کسی نیست: «أَنَا بَعْدَ ذَلِكَ أَقَلُ الْأَقَلِّینَ وَ أَذَلُّ الْأَذَلِّینَ وَ مِثْلُ الذَّرَّةِ أَوْ دُونَهَا»؛[2] چرا؟ چرا از من پَست تر احدی نیست؟ برای اینکه من می فهمم، هر چه دارم از توست، از خودم چیزی نیست، دیگران نمی فهمند. دیگران #اسلامی حرف می زنند و #قارونی فکر می کنند. قارون چه می گفت؟ گفت: ﴿إِنَّما أُوتیتُهُ عَلی عِلْمٍ عِنْدی﴾،[3] من خودم زحمت کشیدم و این طور شدم!
▪️ این را عرض می کنم، برای اینکه خطر که همه ما معمّمین را تهدید می کند، همین است. ما بجای اینکه با این آیه مأنوس باشیم: ﴿ما بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ﴾؛[4] در نماز و غیر نماز می گوییم: «اللَّهُمَّ مَا بِنَا مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنْك»؛[5] اما وقتی که به مقامی رسیدیم، می خواهیم حرف بزنیم، می گوییم ما خودمان سی ـ چهل سال درس خواندیم، اینجا عالم شدیم، زحمت کشیدیم! این همان حرف قارون است. خیلی باید مواظب باشیم که این طور سخن نگوییم، نگوییم ما خیلی درس خواندیم، سی ـ چهل سال، خیلی ها آمدند نشد. این حوزه در آن برای خیلی ها باز بود؛ اما چند نفری موفق شدند. دانشگاه در آن برای خیلی ها باز است، چند نفری موفق هستند. مبادا ـ خدای ناکرده ـ یک وقت زبان ما باز بشود، بگوییم ما خودمان زحمت کشیدیم! این همان اسلامی حرف زدن و #قارونی_فکر_کردن است، قارون غیر از این نگفته بود، گفت: ﴿إِنَّما أُوتیتُهُ عَلی عِلْمٍ عِنْدی﴾، من خودم زحمت کشیدیم، پیدا کردم. این است که ما باید مواظب باشیم. همین #امام_سجاد_علیه_السلام که بالای منبر شام آن فرمایش را فرمود، «حَقّ لا رَیبَ فِیه» درست فرمود، فرمود در تمام روی کره زمین مردی مثل من نیست، درست فرمود. در دعای عرفه همین صحیفه سجادیه به خدا عرض می کند که پست تر از من احدی نیست، برای اینکه من می دانم از توست، خودم چیزی ندارم، آنها نمی دانند: «أَنَا بَعْدَ ذَلِكَ أَقَلُ الْأَقَلِّینَ وَ أَذَلُّ الْأَذَلِّینَ وَ مِثْلُ الذَّرَّةِ أَوْ دُونَهَا» این بیان نورانی حضرت در دعای عرفه صحیفه سجادیه است. بنابراین ما موظف هستیم #موحدانه زندگی کنیم تا با #روی_سفید وارد صحنه قیامت بشویم.
[1]. مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب)، ج4، ص168.
[2]. الصحیفة السجادیة، دعای47.
[3]. سوره قصص، آیه78.
[4]. سوره نحل, آیه53.
[5]. مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج1، ص63.
📚 سخنرانی عمومی
تاریخ: 1396/02/05
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 هدم جاهلیت
🔹 وقتی از امام ششم (سلام الله علیه) پرسیدند #سیره_ولی_عصر را تشریح كنید، فرمود وقتی #امام_زمان ظهور كرد همان كاری میكند كه نبی اكرم كرد؛ یعنی رسوم جاهلیت را منهدم می كند و اسلام را #احیا می كند.[1] هدم امر جاهلیت و نوسازی بنای اسلام برنامه رسمی ولی عصر است. از حسین بن علی (سلام الله علیهما) سوال كردند كه ولی عصر نشانه اش چیست؟ ما امام زمان را با چه علامت بشناسیم؟ فرمود: «وَ تَعْرِفُهُ بِالْحَلَالِ وَ الْحَرَامِ وَ بِحَاجَةِ النَّاسِ إِلَیهِ وَ لَا یحْتَاجُ إِلَى أَحَدٍ»؛[2] فرمود نشانه های امام زمان چند چیز است: اول آشنایی كامل آن حضرت به #حلال_و_حرام خداست، دوم #نیازمندی_همه_انسان_ها_به_ولی_عصر است. همه جوامع در همه امور به امام زمان محتاجند؛ هم در مسائل عملی و هم در مسائل فكری و علمی. «وَ لَا یحْتَاجُ إِلَى أَحَدٍ»؛ فرمود نشانه بعدی آن است كه ولیّ عصر به هیچ كسی محتاج نیست، زیرا او #مظهر_نبی_اكرم است كه خدای سبحان به نبی اكرم فرمود اگر دیگران دینت را یاری نكردند، تو تنها قیام كن كه پیروزی ﴿لا تُكَلَّفُ إِلاَّ نَفْسَكَ﴾،[3] این معنا در ولی عصر به خوبی ظهور می كند و آن منتی كه خداوند نهاد با ظهور امام زمان جلوه می كند.
🔹 خدای سبحان جریان نبوت نبی اكرم را به عنوان یك #نعمت_عظیم_الهی یاد كرد، فرمود: ﴿لَقَدْ مَنَّ اللّهُ عَلَی الْمُؤْمِنینَ إِذْ بَعَثَ فیهِمْ رَسُولاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ﴾؛[4] یعنی خداوند بر مؤمنان منت نهاد، منت آن نعمت سنگین است، نه یعنی لساناً ممنونشان كرد، نه یعنی بر انسان ها منت نهاد و آنها را ممنون كرد گفت من برای شما پیامبر فرستادم، بلكه به انسان های مؤمن گفت #نعمت_رسالت یك نعمت سنگین است، آن نعمت سنگین را می گویند منت، «المنّة النعمة الثقیلة». به انسان های مؤمن هشدار داد كه نعمت وحی و رسالت مثل نعمت آسمان و زمین نیست؛ زیرا گرچه آسمان و زمین نعمت بزرگ خدایند، ولی روزی بساط آسمان و زمین برچیده می شود، چیزی كه از بین می رود در خور تكریم الهی نیست. آفتاب با همه تابشش روزی فِسرده خواهد و ﴿إِذَا الشَّمْسُ كُوِّرَتْ﴾[5] بر او حكومت می كند. ماه با همه جلوه اش روزی محكوم خسوف خواهد شد ﴿وَ خَسَفَ الْقَمَرُ﴾.[6] چیزی كه یك روزی تاریك است و یك روزی روشن شایسته تقدیر نیست؛ لذا خدای سبحان درباره آسمان و زمین نفرمود این آسمان و زمین نعمت سنگین اند، ولی درباره نبوت و رسالت و ولایت كه همواره تابان اند و هرگز محكوم كسوف و خسوف تاریخ نخواهند شد و هیچ عاملی توان آن را ندارد كه این چراغ را افسرده كند، درباره #چراغ_نبوت فرمود: ﴿لَقَدْ مَنَّ اللّهُ عَلَی الْمُؤْمِنینَ إِذْ بَعَثَ فیهِمْ رَسُولاً﴾.
🔹 هیچ عامل قدرتمندی توان خاموش كردن چراغ وحی را ندارد؛ لذا #زینب_كبرا (سلام الله علیها) در شام با كمال قدرت و جذب به حكومت ننگین اموی گفت كه «لَا تَمْحُو ذِكْرَنَا وَ لَا تُمِیتُ وَحْینَا»؛[7] یعنی هر كاری از شما ساخته است انجام بدهید، ممكن نیست بتوانید #نور_نبوت_و_رسالت را خاموش كنید، چون #نور_دین نه تنها خاموش نمی شود، بلكه بر همه نورها سایه افكن است. خداوند جریان نبوت را به عنوان #منت_عظیم یاد كرد فرمود: ﴿لَقَدْ مَنَّ اللّهُ عَلَی الْمُؤْمِنینَ إِذْ بَعَثَ فیهِمْ رَسُولاً﴾.
[1] . الغیبة للنعمانی، ص 231؛ «... سَأَلْتُهُ عَنْ سِیرَةِ الْمَهْدِی كَیفَ سِیرَتُهُ فَقَالَ یصْنَعُ كَمَا صَنَعَ رَسُولُ اللَّهِ ص یهْدِمُ مَا كَانَ قَبْلَهُ كَمَا هَدَمَ رَسُولُ اللَّهِ ص أَمْرَ الْجَاهِلِیةِ وَ یسْتَأْنِفُ الْإِسْلَامَ جَدِیداً».
[2] . الغیبة للنعمانی، ص 242.
[3] . سوره نساء، آیه84.
[4] . سوره آل عمران، آیه164.
[5] . سوره تکویر، آیه1.
[6] . سوره قیامت، آیه8.
[7]. اللهوف علی قتلی الطفوف, (ترجمه فهری)، النص، ص185.
#هدم_رسوم_جاهلی
#احیای_اسلام
#مظهر_نبی_اکرم
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی ـ آمل
تاریخ: 1363/02/17
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 غلبه یک بر ده؟
▪️ حضرت سجّاد (علیه السلام) می فرمود: اگر كسی هلاك شود، جای تعجّب است. خدایی كه این همه مهربان است كه یك گناه را یك كیفر می دهد ولی یك ثواب را ده برابر پاداش می دهد، در این صورت، « وَیلٌ لِمَنْ غَلَبَتْ آحَادُهُ أَعْشَارَهُ ... فَنَعُوذُ بِاللَّهِ مِمَّنْ یرْتَكِبُ فِی یوْمٍ وَاحِدٍ عَشْرَ سَیئَاتٍ وَ لَا تَكُونُ لَهُ حَسَنَةٌ وَاحِدَةٌ فَتَغْلِبَ حَسَنَاتُهُ سَیئَاتِهِ»؛[1] وای به حال كسی كه یكی های او بر ده های او غالب شود!
[1]. معانی الاخبار، ص248.
📚 مراحل اخلاق در قرآن، ص104.
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 علم نافع
🔹 در قرآن كریم چند كسب مطرح است؛ یك سلسله كسب های اعتباری است كه آن مسكوب در اختیار كاسب است، یك سلسله كسب های حقیقی است كه آن مكسوب حاكم بر كاسب است. آن كسب های اعتباری كه كاسب حاكم بر مكسوب است، كسب مال است كه انسان مالی یا عین یا منفعت یا انتفاعی را كسب می كند. برای چه زن و چه مرد، قرآن كریم فرمود: ﴿لِلرِّجَالِ نَصِیبٌ مِمَّا اكْتَسَبُوا وَلِلنِّسَاءِ نَصِیبٌ مِمَّا اكْتَسَبْنَ﴾؛[1] یعنی مرد هر كسبی كرد مال اوست, زن هر كسبی كرد مال اوست؛ مالی را, مغازه ای را, خانه ای را, مرتع و مزرعی را كسب كرد چون یك امر اعتباری است و یك امر حقیقی نیست در اختیار كاسب است، می تواند بفروشد, اجاره بدهد و به کسی هبه كند; یعنی آن كس كه كسب كرد، اختیار مكسوبِ خود را دارد ﴿لِلرِّجَالِ نَصِیبٌ مِمَّا اكْتَسَبُوا وَ لِلنِّسَاءِ نَصِیبٌ مِمَّا اكْتَسَبْنَ﴾ مالی را كه آدم كسب كرد در اختیار اوست؛ اما یك سلسله مسائلی است كه اگر كسب كرد خودش در اختیار آن مكسوب قرار می گیرد!
🔹حالا كه معلوم شد كسب دو قسم است، ما دو گونه علم داریم: یك وقت كسی علمی تهیه می كند، چیزی می خواند كه #ابزار_دنیای او باشد و #غرور باشد و #القاب باشد و نام او را ببرند و یا نام او را با لقب ببرند و یا نام او را اوّل ببرند و همین بازی ها! این علمی كسب كرد كه محكوم علم خودش است. این بیان نورانی علی بن ابیطالب (سلام الله علیه) كه فرمود: «رُبَّ عَالِمٍ قَدْ قَتَلَهُ جَهْلُه»؛[2] این بیان نورانی حضرت است، فرمود: بسا درسخوانده هایی هستند كه #كشته_جهالت خودشان هستند، یك سلسله از علما هستند كه «الْعِلْمُ نُورٌ یقْذِفُهُ اللَّهُ فِی قَلْبِ مَنْ یشَاءُ»[3] یا همین آیه ﴿إِنَّمَا یخْشَی اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ﴾[4] ما باید تلاش كنیم این قسم دوم باشیم؛ یعنی علمی كسب كنیم كه ما را حفظ كند، برای ما #نور باشد.
🔹 [البته] علم, بخشی از راه است. آن چه مشكل را حلّ می كند عقل است نه علم! علم یك چراغ است؛ حالا به كدام طرف را داشته باشیم و با این علم كدام طرف برویم، علم وسیله است؛ اما آنكه اساس كار است در این آیه كریمه مشخص فرمود, فرمود: ﴿تِلْكَ الأمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ وَمَا یعْقِلُهَا إِلاّ الْعَالِمُونَ﴾؛[5] یعنی علم یك نردبانی باشد برای عقل. علم وقتی نافع است كه نردبان باشد؛ عالِم را به #مقام_عقل برساند، عقل كه شد العقل «مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَنُ وَ اكْتُسِبَ بِهِ الْجِنَان»[6] هیچ عاقلی جهنم نمی رود؛ اما علما چرا!
🔹 به ما در دعاها, در قنوت, در تعقیبات نماز گفتند بگویید: «أَعُوذُ بِكَ مِنْ نَفْسٍ لَا تَشْبَعُ وَ مِنْ قَلْبٍ لَا یخْشَعُ وَ مِنْ عِلْمٍ لَا ینْفَع»؛[7] خدایا آن علمی كه به درد ما نمی خورد من از آن علم به تو پناه می برم! بعضی از علوم اند كه به درد نمی خورند؛ مثل سِحر و شعبده و جادو و مانند آن، بعضی از علم اند كه چراغ اند، نورند؛ ولی شخص از آن استفاده نمی كند. به ما گفتند در دعاها, در تعقیبات نماز و در قنوت بگویید خدایا آن علمی كه مشكل مرا حلّ نمی كند، من از آن علم به تو پناه می برم.
[1] . سوره نساء، آیه32.
[2] . نهج البلاغة (للصبحی صالح)، حکمت107.
[3]. مصباح الشریعة, ص16.
[4] . سوره فاطر، آیه28.
[5] . سوره عنکبوت، آیه43.
[6]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص11.
[7] . مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج1، ص75.
#روز_بزرگداشت_ابوریحان_بیرونی
#مقام_عقل
#کشته_جهالت
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1396/04/22
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
◽️ پیام تسلیت آیت الله العظمی جوادی آملی در پی ارتحال آیت الله العظمی محمد سعید حکیم
▪️ حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در پیامی، ارتحال مرجع عالیقدر آیت الله العظمی #حاج_محمد_سعید_حکیم را تسلیت گفتند.
متن پیام معظم له بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله وانا الیه راجعون
ارتحال ملکوتی مرجع عالیقدر آیة الله العظمی #حاج_محمد_سعید_حکیم ضایعه جبران ناپذیری برای امت اسلامی و سانحه سنگینی برای حوزه های علمیّه بود.
این رخداد تلخ و مصیبت عظمی را به عموم پیروان قرآن و عترت به ویژه حضرت بقیة الله (أرواح من سواه فداه) تعزیت و به خاندان مکرّم حکیم تسلیت و علو درجه آن فقیه راحل را از خدای سبحان مسئلت داریم.
جوادی آملی محرم ١٤٤٣
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
khoms_102 ay ss.mp3
3.97M
💠 صوت درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 102
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross