eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
11.2هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
4.7هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
khoms_112p2.pdf
167.1K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 112 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 مهم ترین معجزه ▪️ از عربی كه 1400 سال قبل یا بیشتر زندگی می ‌كرد، اگر چیزی شنیده شود كه بدتر از آن را امروز در هند دارند كه مثلاً موش را می ‌پرستند، جای تعجّب نیست؛ آنها از این حرف ‌ها داشتند، اینها را وجود مبارك پیغمبر آدم كرد بود كه چگونه از میان اینها اباذر تربیت كرد, مقداد تربیت كرد, عمار تربیت كرد و اویس قَرن تربیت كرد؛ این وجود مبارك پیغمبر است كه این عربِ این چنینی را اباذر كرده است؛ ایشان را به اباذر آموخت. مرحوم كلینی در جلد هشت كافی دارد در هنگام تبعید (رضوان الله علیه) به ربذه خلیفه وقت دستور داد كسی او را بدرقه نكند؛ ولی حضرت امیر و فرزندانشان اعتنا نكردند و تا مرز وداع، اباذر را بدرقه كردند. هركدام از این بزرگواران ـ وجود مبارك حضرت امیر, امام حسن, امام حسین (علیهم السلام و علیهم الصلاة) ـ فرمایشاتی فرمودند، چند نفری هم كه خدمتشان بودند هم حرف زدند و او را تسلیت و دلداری می ‌دادند كه خدا هست و . این در پاسخ به وجود مبارك حضرت امیر عرض كرد كه من معتقدم و باورم این است كه اگر تمام روی زمین مثل مِس شود كه علفی سبز نشود و هیچ قطره بارانی از آسمان نبارد من معتقدم که خدا می‌ تواند بنده خود را روزی بدهد،[1] این است. اباذر معصوم نیست, حرفش حجّت نیست؛ ولی این حرف را در پیشگاه سه معصوم گفت که می‌ شود حجّت. مرحوم كلینی كه این را در جلد هشت كافی نقل كرد، نه برای اینكه حرف ابا‌ذر است، برای اینكه در پیشگاه سه معصوم است و تقریر شده است، حضرت امیر دیگر نفرمود این اغراق است. ▪️ اگر ملت ما این‌طور اباذری فكر كند، تحریم هیچ اثری ندارد! بالأخره ما در پناه هستیم، این حرف‌ ها را باور كردیم، لکن به این شرط كه در ما نباشد, كذب نباشد, نباشد, نباشد. حرفی است كه سه معصوم آن را امضا كردند؛ این می‌ شود اباذر, همان عرب را اباذر ساخت, همان عرب را ساخت كه فرمود: عمّار «مِنْ قَرْنِهِ إِلَی قَدَمِهِ»[2] ایمان است این پیغمبر بود حالا ما اگر حضورش را درك نكردیم لااقل كتاب و عترتش را كه درك می ‌كنیم. [1]. الکافی(ط ـ اسلامی)، ج8، ص208. [2]. بحارالانوار، ج29, ص405. 📚 سوره مبارکه صافات جلسه 30 تاریخ: 1393/02/03 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
khoms_113 ay ss.mp3
3.91M
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 113 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_113p2.pdf
170.8K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 113 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 شاگردان ائمه علیهم السلام 🔹 در دیار ما مرحوم ‌ را می ‌دانید، یا شنیدید یا اگر ندیدید، از دیگران شنیدید که ‌ایشان کار یک را می ‌کرد، ما چرا نباشیم؟! در دیار ما ‌این بزرگوار کار یک را می ‌کرد؛ یعنی مردم معتقد بودند و فرمایش او در آنها اثر می ‌گذاشت‌، این همان ﴿وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً یمْشی‏ بِهِ فِی النَّاسِ﴾[1] بود، چرا ما نباشیم؟ چرا ما بپوسیم؟ چرا مرگ را نمی‌ رانیم و زیر پایمان لِه نکنیم؟ ‌این بیان نورانی است، فرمود: «فَمَا الْمَوْتُ إِلَّا قَنْطَرَةٌ»، این را که مخصوص نبود، فرمود مرگ پلی است زیر پای شما، شما از ‌این پل رد می ‌شوید، آن طرف دیگر خبری نیست. 🔹 شما هستید و مرگ نیست، ما در برزخ هستیم و مرگ نیست، در ساهره معاد هستیم و مرگ نیست، در بهشت هستیم و مرگ نیست، مرگ مُرد! چون ‌این طوری هستیم، هیچ وقت نباشیم! هیچ وقت فراموشمان نشود! هیچ وقت حرفی که در او نیست نگوییم! هیچ وقت از ، هدایت مردم، تبلیغ مردم، صرف نظر نکنیم، ما هم بشویم: ﴿وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً یمْشی‏ بِهِ فِی النَّاسِ﴾. مگر امامت شرط است؟ مگر نبوت شرط است؟ ‌اینها برای است. [1] . سوره انعام، آیه122. آپارات: https://aparat.com/v/eAcKl 📚 سخنرانی در جمع طلاب تاریخ: 1395/11/07 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 علم نافع 🔹 در این بیانات نورانی ائمه (علیهم السلام) مخصوصاً وجود مبارک حضرت امیر برای همه برنامه ‌های خاص دارند، مخصوصاً برای حوزه ‌های علمیه و دانشگاه‌ها و مانند آن. یک معیاری حضرت به ما فهماند؛ چون هیچ فرقی بین وجود مبارک حضرت امیر و وجود مبارک که نیست. ما حالا دسترسی به حضرت نداریم و نمی‌ توانیم وجود مبارک را ببینیم بسیار خوب! اما دلمان می‌ خواهد بدانیم از ما راضی است یا نه؟ این نه تنها آرزوی ماست بلکه وظیفه ما هست! حالا آن دیدن فیض خاصی است بسیار خوب! اما اولین وظیفه ما این است که بدانیم امام آیا از ما راضی است یا نیست؟ این بیان نورانی که از ائمه(علیهم السلام) نقل کرد که «مَنْ مَاتَ وَ لَمْ یعْرِفْ إِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیة‏»،[1] منظور معرفت شناسنامه‌ ای که نیست! امام را به اندازه شناسنامه شناختیم؛ اسم شریف ایشان چیست، پسر کیست، مادر ایشان کیست، اینکه مشکل ما را حل نمی‌ کند! «مَنْ مَاتَ وَ لَمْ یعْرِفْ إِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیة‏». باید بدانیم حضرت از ما راضی است یا نه؟ این اولین وظیفه ماست؛ حالا یک وقت است کسی دارد آن حرفی دیگر است، اولین وظیفه ما این است که آیا راضی است یا راضی نیست؟ این جزء ابتدایی‌ ترین کارهای سید حسنی(رضوان الله علیه) بود که دین خود را عرضه کرده، این خیلی کرامت نبود، این وظیفه بود. وجود مبارک حضرت عبدالعظیم حسنی (سلام الله علیه) عرضه کرده؛ یعنی من امام زمانم را می ‌شناسم عرضه بکنم، او هم ما را به رسمیت می ‌شناسد یا نمی ‌شناسد، این وظیفه همه است. 👇👇👇👇
... 🔹 حالا ما چه کنیم که خود را با این وضع بشناسیم و ببینیم که حضرت از ما راضی است یا نه؟ چون فرقی بین وجود مبارک و حضرت امیر (علیهم السلام) و سایر ائمه نیست، اینها مشخص کردند که چه کسی نزد ما محبوب است و چه کسی نزد ما محبوب نیست، از چه کسی راضی هستیم و از چه کسی راضی نیستیم. در آن خطبه متقین که تقریباً هفده ـ هیجده صفحه است و مرحوم سید رضی سه صفحه آن را نقل کرده است. بخشی از این هفده ـ هیجده صفحه را یا پانزده صفحه را به طور پراکنده در سایر موارد نقل کرده، برخی را هم اصلاً نقل نکرده است. در بخش‌های دیگر حضرت فرمود من یک دوستی داشتم که او پیش من خیلی عزیز بود، حالا حضرت امیر یک کسی را به عظمت نگاه بکند! آن دوست حضرت امیر نه امام بود و نه امامزاده «كَانَ لِی أَخٌ فِی عَینِی عَظِیمٌ وَ كَانَ الَّذِی عَظَّمَهُ فِی عَینِی صِغَرُ الدُّنْیا فِی عَینِهِ»[2] ـ حالا یا درباره اباذر بود یا مقداد بود، اختلاف است که منظور حضرت کدام یک از این اصحاب بودند ـ فرمود من وقتی او را می‌دیدم یک مرد بزرگی را می‌دیدم. سابقه اینها که مشخص است، سابقه اینها بت ‌پرستی بود. آن‌ وقت ادله‌ آن را هم ذکر می ‌کنند: «كَانَ الَّذِی عَظَّمَهُ فِی عَینِی صِغَرُ الدُّنْیا فِی عَینِهِ»؛ هر چه که انسان را از خدا غافل می ‌کند دنیاست، وگرنه زمین و آسمان اینها هستند. پس زمین چیز بدی نیست. هر چه که انسان را از خدا غافل می ‌کند دنیای اوست. فرمود چون دنیا در چشم او کوچک بود، او در چشم من بزرگ بود، نه تنها از او راضی بودم؛ پس ما هم می ‌توانیم باشیم. وجود مبارک هم کاملاً همین فرمایش را دارد که من از فلان شخص راضی ‌ام و در چشم من بزرگ است؛ برای اینکه دنیا در چشم او کوچک است. این راه باز است. 🔹 در همان خطبه نورانی دارد به اینکه اینها [متقین] مرتّب درس می‌ خوانند، علم در عالم زیاد است، هر علمی به هر حال آدم را به خودش جذب می ‌کند؛ اما «وَ وَقَفُوا أَسْمَاعَهُمْ عَلَی الْعِلْمِ النَّافِع‏»،[3] اینها فقط درس‌ هایی می‌ خوانند که به درد آنها بخورد. درسی به درد آدم می ‌خورد که آدم را تنها نگذارد، رفیق آدم باشد؛ یعنی به اعتقاد آدم، به اخلاق آدم، به اوصاف آدم، به اعمال آدم کمک بکند، علم درونی باشد و آدم را رها نکند و اثر آن هم در دنیا ظاهر بشود و هم در آخرت و خودش هم در آخرت نزد ما بیاید، یک چنین علمی چیز خوبی است. ▫️ بنابراین ما هم وظیفه ‌مان این است که «وَ وَقَفُوا أَسْمَاعَهُمْ عَلَی الْعِلْمِ النَّافِع‏» که علم نافع یاد بگیریم و هم اینکه خودمان را بیازماییم که آیا بعد از این هشت ـ دَه سال فرق کردیم یا فرق نکردیم؟ اگر فرق کردیم خدا را شاکر باشیم و همان را ادامه بدهیم و اگر فرق نکردیم علم خود را باید علم نافع قرار بدهیم. یا یک علمی یاد بگیریم که به حال ما نافع است، یا از نفع همین علم مدد بگیریم؛ آن ‌وقت کاملاً انسان می‌ فهمد که وجود مبارک از او راضی هست یا نه! [1]. كمال الدین و تمام النعمة، ج‏2، ص‏409. [2]. كشف الغمة فی معرفة الأئمة(ط ـ القدیمة)، ج‏2، ص133. [3]. نهج البلاغة(للصبحی صالح)، خطبه193. 📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 174 تاریخ: 1395/10/29 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 اسم اعظم 🔹 اینكه خدای سبحان فرمود نام مرا گرامی بدارید، معلوم می‌ شود این نام از برخوردار است. این نام را فرمود متبارك بدانید ﴿تَبَارَكَ اسْمُ رَبِّكَ ذِی الْجَلَالِ وَالْإِكْرَامِ﴾،[1] برای اینكه این نام است. این نام نشانه و علامت آن است كه همه خیرات از ناحیه اوست. فرمود: ﴿تَبَارَكَ اسْمُ رَبِّكَ ذِی الْجَلَالِ وَالْإِكْرَامِ﴾ این برای كسی است كه به حق به این اسم رسیده باشد و تلفظ كرده باشد. آنها كه به حق به این اسم رسیده ‌اند، این چنین می گویند: (بسم الله الرحمن الرحیم من العبد بمنزلة كن من المولی)؛ همان طوری كه خدای سبحان هر چه را كه بخواهد با «كن» انجام می‌ دهد، بنده آن مولی هم به اذن آن مولی، هر چه را بخواهد با «بسم الله» انجام می ‌دهد. نمونه‌ آن را قرآن در جریان نوح بیان كرده است كه ﴿بِسْمِ اللَّهِ مَجْراها وَ مُرْساها﴾. [2] جریان نوح را كه قرآن كریم طرح می ‌كند، می ‌فرماید او كه مسلط بر این طوفان سهمگین بود، كشتی را با نام خدا حركت می‌ داد و با نام خدا آرام می ‌كرد. یا سیر و سكون این كشتی با نام خدا بود. (بسم الله مجریها و بسم الله مرسیها) لنگرگاهش به نام خدا، حركتش هم به نام خدا. نوح وقتی می ‌خواست این كشتی حركت كند به نام خدا حركت می ‌داد، وقتی هم می ‌خواست این كشتی بایستد و لنگر بیاندازد، به نام خدا بود. 🔹 آنكه است به اذن خدا از «بسم الله» كاری می ‌گیرد كه مولای او از «كن» كاری را می‌ گیرد. اگر انسان به جایی رسید كه جز ، خواسته ‌ای نداشت، هر كاری را كه به اذن خدا بخواهد با ﴿بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم﴾ انجام می ‌دهد. ﴿بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم﴾ اثرش آن است كه بنده اگر بگوید مثل آن است كه خدایش بگوید «كن». ﴿إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَیئًا أَنْ یقُولَ لَهُ كُنْ فَیكُونُ ﴾؛[3] منتها آن بنده، خداست؛ نظیر انبیای الهی، نظیر اولیای الهی، نظیر ائمه معصومین. آنکه با یك «بسم الله» این كشتی را در امواج به مقصد می ‌رساند، لنگر گاهش به اسم خداست، سیرش به اسم خداست، دیگران هم همین كار را می ‌كنند. به اسم خدا از دریا می‌ گذرند، به اسم خدا وارد آتش می ‌شوند و آتش گلستان خواهد شد. این نقش را دارد. 🔹 لفظ نیست، مفهوم نیست، صورت ذهنی نیست و مانند آن كه اگر كسی این كلمات را یاد گرفت بتواند مرده‌ ای را زنده كند. اسم اعظم است، جزء‌ درجات اولیای الهی است كه اگر روح به آن رسید،‌ این الفاظ را بگوید این كلمات را بر زبان جاری كند آن اثر را خواهد داشت. [1] . سوره الرّحمن، آیه 78. [2] . سوره هود، آیه 41. [3] . سوره یس، آیه 82. 📚 سوره مبارکه فاتحة الکتاب جلسات 2 و 3 🆔 @a_javadiamoli_esra