هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 تتمیم علوم
🔸 ایام پربركت #وحدت را كه به مناسبت میلاد حضرت ختمی نبوّت و امام صادق (علیهما آلاف التحیة و الثناء) سامان پذیرفت تهنیت عرض می كنیم.
🔸 اگر حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) چنین فرمود: «بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَكَارِمَ الْأَخْلَاق»[1] این بیان نورانی تمثیل است و نه تعیین؛ یعنی «بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَكَارِمَ الْأَخْلَاق, بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَكَارِمَ العُلوم, بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَكَارِمَ الحُقوق, بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَكَارِمَ الدِراسه, بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَقام الوِراثه» و مانند آن. این چنین نیست كه آن حضرت (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فقط برای #تكمیل_اخلاق آمده باشد, برای تكمیل علوم هم آمد، چون مهم ترین ره آورد او ﴿یعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ﴾, یك؛ ﴿وَ الْحِكْمَةَ﴾, دو؛ ﴿وَ یزَكِّیهِمْ﴾, سه؛ ﴿وَ یعَلِّمُكُمْ مَا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ﴾,[2] چهار است؛ این ره آورد تازه را در مكتب وحی باید یافت و نه جز آن؛ عصاره ره آورد چهارم این است كه وحی الهی چیزی به جامعه بشری می آموزد كه آنها نه تنها نمی دانند، بلكه نمی توانند بدون تعلیم وحیانی یاد بگیرند، چون «یعلّمُهم ما لاَ یعلمون» غیر از «یعلّمهم ما لم یكونوا یعرفون» یا «ما لم یکونوا یعلمون» است، وقتی ذات اقدس الهی به رسول خود می فرماید: ﴿وَ عَلَّمَكَ مَا لَمْ تَكُن تَعْلَمُ﴾[3] غیر از آن است كه بفرماید «علّمك ما لم تعلم» یا «ما لا تعلم».
🔸 یك انسان وارسته دسترسی به علمی دارد كه مقدور دیگران نیست. مستحضرید همان طوری كه #ریا در فقه اصغر باعث بطلان عبادت است, #هوا در فقه اكبر باعث كدر شدن آن علم است. بزرگان اهل معرفت گفتند: «فانّ قطرةً مِن هَوی النَفس مُكَدِّرُ بحراً مِن العِلم»[4] یك قطره از هوامداری و #هوس_پرستی, دریایی از علم را آلوده می كند. اگر كسی بحرالعلوم بود؛ ولی یك قطره در او خودخواهی و دعوت به خود بود، همان یک قطره دریایی از علم را آلوده می کند.
[1]. بحارالانوار، ج16، ص210.
[2]. سوره بقره, آیه151.
[3]. سوره نساء, آیه113.
[4]. ایقاظ النائمین، ص74.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
آپارات با کیفیت مناسب:
https://aparat.com/v/V24tg
📚 پیام به همایش بزگداشت آیت الله خوانساری رحمة الله علیه
تاریخ: 1392/10/26
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 خُلق قرآنی
🔸 وجود مبارک رسول گرامی را که ذات أقدس الهی در قرآن معرفی می کند، او را #شاگرد_لدنی می داند و کلّ جهان را با کتاب خود هدایت می کند و حضرت را همراه این کتاب از صدر تا ساقه معرفی می کند و به ما می فرماید شما در بخش نازل رسالتِ آن رسول قرار دارید. آن بخش بالایی رسالت آن رسول در دسترس شما نیست. اینکه گفته شد، خُلق رسول گرامی، قرآن کریم است، یعنی قرآن شناسنامه آن حضرت است. اگر وجود مبارک رسول گرامی بخواهد به صورت یک کتاب در بیاید، می شود قرآن و اگر قرآن بخواهد به صورت یک انسان متمثّل شود، می شود رسول گرامی.
🔸 ذات أقدس الهی وقتی از رسول خود یاد می کند، او را به عنوان #رحمت_جهانیان _ نه تنها یک جهان، نه تنها دنیا_ به عنوان #رحمت_عالمین معرفی می کند؛ در برزخ هم آن حضرت رحمت است، در ساهره قیامت هم رحمت است، در بهشت هم رحمت است؛ #رحمت_عالمین است: ﴿وَ مَا أَرْسَلْنَاكَ إِلاّ رَحْمَةً لِلْعَالَمِینَ﴾.
🔸 حوزه رسالت او هم به حوزه عالمینی بودنِ او گسترش پیدا می کند؛ اینجا آمده است که حرف را به ما برساند، در برزخ شفاعت را به ما می رساند، در ساهره قیامت هم چنین است و در بهشت هم #ترفیع_درجات را به ما می رساند. اگر همه فرشته ها این رسالت را دارند که در آغاز سوره «فاطر» فرمود: ﴿جاعِلِ الْمَلائِكَةِ رُسُلاً﴾،[1] رسالت تنها در هدایت های ظاهری و اعتباری نیست، فرمود: ﴿وَ مَا أَرْسَلْنَاكَ إِلاّ كَافَّةً لِّلنَّاسِ﴾،[2] ﴿إِلاّ رَحْمَةً لِلْعَالَمِینَ﴾، کتابی به تو دادیم: ﴿لِلْعالَمینَ نَذیراً﴾،[3] کتابی به تو دادیم: ﴿مَا هِی إِلاّ ذِكْرَی لِلْبَشَرِ﴾،[4] هر که خواهد آمد با این دو اصل کلی و دوام، یعنی #همگانی_و_همیشگی، این تذکره است برای او. خود آن حضرت هم چون #شاگرد_مستقیم ذات أقدس الهی است، فرمود تو قرآن را ﴿مِن لَدُنْ حَكِیمٍ﴾ یاد می گیری: ﴿إِنَّكَ لَتُلَقَّی الْقُرْآنَ مِن لَدُنْ حَكِیمٍ عَلِیمٍ﴾.[5]
🔸 گاهی خدا اسم خاص خود را به رسول خود می دهد، گاهی اسم خاص خود را به کتاب خود می دهد. خدا «علی حکیم» است، این #علی_حکیم را نام کتاب خود قرار داد: ﴿لَدَینا لَعَلِی حَكیمٌ﴾. خدا رؤوفِ رحیم است، در پایان سوره مبارکه «توبه» این دو نام مبارک را برای رسول خود قرار داد: ﴿بِالْمُؤْمِنِینَ رَؤُوفٌ رَحِیمٌ﴾. این «رؤوف و رحیم»، از أسمای خدای سبحان است که در ذات مقدس رسول گرامی جلوه کرده است. او که #علی_حکیم را از «علی حکیم» یاد میگیرد، به برکت آن «رؤوف رحیم» می شود: ﴿بِالْمُؤْمِنِینَ رَؤُوفٌ رَحِیمٌ﴾.
🔸 بنابراین وقتی خدای سبحان رسول خود را معرفی می کند، می گوید طنابی است آویخته نه انداخته. او هم در صدر این طناب با #علی_حکیم این طناب مأنوس است هم در ذیل این کتاب با «عربی مبین» همراه است. صدر و ساقه این کتاب می شود «علی حکیم» و «عربی مبین». صدر و ساقه رسول من می شود «علی حکیم» و «عربی مبین»؛ لذا این ذات را فرمود تو جهانی هستی: ﴿رَحْمَةً لِلْعالَمینَ﴾ هستی، ﴿نَذیراً لِلْبَشَر﴾[6] هستی، ﴿لِلْعالَمینَ نَذیراً﴾[7] هستی، انسانی جهانی خواهد بود.
[1]. سوره فاطر، آیه1.
[2]. سوره سبأ، آیه28.
[3]. سوره فرقان، آیه1.
[4]. سوره مدثر، آیه31.
[5]. سوره نمل، آیه6.
[6]. سوره مدثر، آیه36.
[7]. سوره فرقان، آیه1.
#سالروز_ولادت_حضرت_محمد_ص_و_امام_صادق_ع
#رحمت_عالمین
#شاگرد_مستقیم_ذات_أقدس_الهی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی مناسبتی
تاریخ: 1396/08/25
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 شارح حقیقت تكوین و تدوین
🔸 درباره وجود مبارك پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) ذات اقدس الهی باید معرفی كند كه كرد، خود پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) باید خودش را شرح بدهد كه داد؛ اما روشن تر از همه در این كتاب های عادی بیان نورانی امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) است كه پیغمبر را معرفی می كند. حضرت می فرماید... .
👇👇👇👇👇
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 شارح حقیقت تكوین و تدوین
🔸 درباره وجود مبارك پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) ذات اقدس الهی باید معرفی كند كه كرد، خود پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) باید خودش را شرح بدهد كه داد؛ اما روشن تر از همه در این كتاب های عادی بیان نورانی امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) است كه پیغمبر را معرفی می كند. حضرت می فرماید: «الْمُعْتَامُ لِشَرْحِ حَقَائِقِهِ»؛[1] خدا پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) را اختیار كرده است كه كتاب او را شرح كند؛ لذا در دعایی كه حضرت درباره پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) می كند عرض كرد: «اللَّهُمَّ أَعْلِ عَلَی بِنَاءِ الْبَانِینَ بِنَاءَهُ»؛[2] خدایا بنایی كه او آورد, مؤسسه ای كه او راه انداخت, حقیقتی را كه او راه اندازی كرد بر هر فكری و بر هر بنایی تو برجسته تر كن كه آن بماند! اینكه گفته می شود: «الْإِسْلَامُ یعْلُو وَ لَا یعْلَی عَلَیهِ»[3] همین است.
🔸 بنابراین #بهترین_وصفی كه برای پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) ذكر شده است این است كه ایشان #شارح_حقیقت_تكوین_و_تدوین است و این راه پرهزینه را وجود مبارك امام صادق (سلام الله علیه) صاف كردند.
[1]. نهج البلاغه (للصبحی صالح)، خطبه178.
[2]. نهج البلاغه (للصبحی صالح)، خطبه72.
[3]. من لا یحضره الفقیه، ج4، ص334.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی در روز میلاد
تاریخ: 1394/10/08
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
▫️ مراسم بزرگداشت #اربعین ارتحال حضرت #آیت_الله_حسن_زاده_آملی از طرف حضرت آیت الله العظمى جوادی آملی (حفظه الله) در شهر قم برگزار می گردد.
🔹 زمان: پنجشنبه ۶ آبان ماه
ــ بعد نماز مغرب و عشاء
🔹 مکان: شبستان مسجد اعظم ـ قم
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 چشمه علوم
🔹 ﴿وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ یعَلِّمُكُمُ اللَّه﴾.[1] در كتاب های حوزوی و دانشگاهی این اصل پذیرفته است كه «من فقد حسّا فقد فقد علما»[2] این کار دانشگاهی و حوزوی است؛ یعنی اگر كسی حسّی را از دست داد، علم ناشی از آن حسّ را از دست می دهد؛ این حرفی است که حداقل چهار هزار سال هست، از قبل از ارسطو بوده ولی از ارسطو به بعد این دیگر اصل رسمی است؛ «من فقد حسّا فقد فقد علما». اگر کسی سامعه نداشت از فنّ آهنگ ها محروم است, اگر كسی باصره نداشت از مناظر طبیعی محروم است، «من فقد حسّا فقد فقد علما»؛ اگر كسی گوش نداشت چگونه می تواند عالِم بشود، حرف چه كسی را بشنود؟ اگر كسی چشم نداشت كتاب چه كسی را مطالعه كند؟ این یک چیز معقول و مقبول هم هست، همه ما قبول کردیم و پذیرفتیم.
🔹 اما #حرف_تازه_ای كه انبیا آوردند این است كه «من فقد تقویً فقد فقد علماً»، اگر كسی تقوا را از دست داد، علم خاصّ از آن ناحیه را هم از دست می دهد؛ این حرف تازه ای است كه انبیا آوردند. فرمود: ﴿وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ یعَلِّمُكُمُ اللَّه﴾. در سوره «انفال» فرمود: ﴿إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ یجْعَلْ لَكُمْ فُرْقانا﴾[3] حرف تازه پیغمبران این است كه اگر كسی #طهارت و پاكی و امنیت و امانت را از دست داد، برخی از علومی كه از آن راه نصیب بشر می شود را از دست می دهد. شما اگر مشرق یا مغرب بروید این حرف را غیر از انبیا کسی دیگر نیاورد. مشرق یا مغرب بروید این حرف که انسان #چشمه_ای_از_درون_جان خود دارد این را غیر از انبیا کسی نیاورد. همه می گویند انسان باید درس بخواند یاد بگیرد، این یك طرف قضیه است، آن تمام شدنی است؛ یعنی انسان گاهی به جایی می رسد كه اعضا و جوارح خودش را از دست میدهد نه چشمی دارد كه مطالعه كند نه گوشی دارد كه حرف بشنود؛ اما دل انسان همیشه با #دل_آفرین است:
سلسله موی دوست حلقه دام بلاست *** هر که در این حلقه نیست فارغ از این ماجراست[4]
این یك راه خاصّی است. این آیات بالصّراحه روشن می كند ﴿إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ یجْعَلْ لَكُمْ فُرْقانا﴾, ﴿وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ یعَلِّمُكُمُ اللَّه﴾.
[1]. سوره بقره، آیه282.
[2]. تفسیر كنز الدقائق و بحر الغرائب، ج7، ص506.
[3]. سوره انفال، آیه29.
[4]. سعدی، دیوان اشعار، غزل شماره 47.
#طهارت
#چشمه_درون
#تقوای_الهی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1396/04/29
🆔 @a_javadiamoli_esra
khoms_142 ay ss.mp3
3.7M
💠 صوت درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 142
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_142p2.pdf
180.9K
💠 متن درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 142
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
anbiya_028 ads ss.mp3
6.08M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #انبیاء
🔹 جلسه: 28
تاریخ: 1389/08/05
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
anbiya_028p2.pdf
168.9K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #انبیاء
🔹 جلسه: 28
تاریخ: 1389/08/05
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 آبشار توبه
🔹 در سوره مباركه فرمود: ﴿لِكُلِّ امْرِئٍ مِنْهُم مَا اكْتَسَبَ مِنَ الْإِثْمِ﴾؛[1] اگر كسی ـ معاذ الله ـ بیراهه رفت گناهی را كسب كرد، به یك اخلاق بد عادت كرد؛ به دروغ, به خیانت, به حرام, به اعتیاد ـ معاذ الله ـ عادت كرد، این را كسب كرد؛ قبلاً كه نداشت این صفت را بعد كسب كرد، این خُلق را كسب كرد، وقتی كه به دنیا آمد كه این خُلق را نداشت، این صفت را كه نداشت؛ الآن كه این صفت را كسب كرد خود این كاسب در اختیار این مكسوب است، به هر سَمتی كه این صفت بخواهد ببرد او می رود، چون #عادت كرد. اگر ـ خدای ناكرده ـ به حرام عادت كرده به گناه عادت كرده، چشم او, گوش او, زبان او در اختیار مكسوب است.
🔹 در سوره «نساء» می فرماید: ﴿لِلرِّجَالِ نَصِیبٌ مِمَّا اكْتَسَبُوا وَلِلنِّسَاءِ نَصِیبٌ مِمَّا اكْتَسَبْنَ﴾[2] كاسب اختیار دارد و مال در اختیار كاسب است؛ ولی اگر ـ خدای ناكرده ـ صفت بدی را كسب كرد، این كاسب در اختیار مكسوب است كه فرمود: ﴿لِكُلِّ امْرِئٍ مِنْهُم مَا اكْتَسَبَ مِنَ الْإِثْمِ﴾.
🔹 مرحوم ابن بابویه قمی (رضوان الله علیه) در كتاب شریف توحید از وجود مبارك حضرت امیر (سلام الله علیه) نقل می كند که كسی به حضرت عرض كرد چرا من نمی توانم #نماز_شب بخوانم؟ گاهی شب های بهار كوتاه است؛ اما شب های زمستان كه خیلی طولانی است، آدم از خواب خسته می شود! عرض كرد چرا؟ فرمود: «قَیدَتْكَ ذُنُوبُك»[3] این گناهِ روز، دست و پایت را بست، «قَیدَتْكَ ذُنُوبُك».
🔹 بنابراین ما دو نحو كسب داریم: كسبی كه كاسب مسلّط است و كسبی كه آن مكسوب مسلّط بر این كاسب است و اگر كسی ـ خدای ناكرده ـ یك كسب حرامی داشت؛ یعنی به وصف بدی عادت كرد راه برای توبه باز است. توبه را میگویند #آب_توبه، نه یعنی نزد یك روحانی بروید یك استكان آب دم بزند بخورید؛ خود توبه, آب است! «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ رَبِّی وَ أَتُوبُ إِلَیه»[4] این #آبشار است، آبِ توبه یعنی همین! «تُبت الیك» این آبشار است، نه اینكه برویم نزد كسی یك لیوان آب بخوریم یا یک بطری آب ببریم، آنها هم یك عادت است و بد نیست؛ اما رو به قبله بودن و #آب_توبه و اینها نیست، خود «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ رَبِّی وَ أَتُوبُ إِلَیه» این آبشار است و انسان را پاك می كند، خدایا آمدم! لازم نیست حرف بزنی, لازم نیست بگوید #استغفر_الله، با یك اراده جدّی تخلّل ناپذیر بگوید خدایا آمدم؛ این می شود پاک، می شود آبشار. پس این طور نیست كه اگر كسی ـ خدای ناكرده ـ یك صفت بدی كسب كرد نتواند نجات پیدا كند این طور نیست.
[1] . سوره نور، آیه11.
[2] . سوره نساء، آیه32.
[3] . التوحید (للصدوق)، ص97.
[4] . المحاسن، ج1، ص53.
#نماز_شب
#عادت
#کسب
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1396/04/22
🆔 @a_javadiamoli_esra
khoms_143 ay ss.mp3
3.36M
💠 صوت درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 143
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_143p2.pdf
178.7K
💠 متن درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 143
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
anbiya_029 ads ss.mp3
6.71M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #انبیاء
🔹 جلسه: 29
تاریخ: 1389/08/08
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
anbiya_029p2.pdf
177.3K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #انبیاء
🔹 جلسه: 29
تاریخ: 1389/08/08
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross