هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 توحید ناب
🔹 کتاب صافی مرحوم فیض را كه نگاه می كنید وقتی به ﴿لَقَدْ كَفَرَ الَّذِینَ قَالُوا إِنَّ اللّهَ ثَالِثُ ثَلاَثَةٍ﴾[1] می رسید می بینید ﴿ثَالِثُ ثَلاَثَةٍ﴾ را همین طور عادی معنا می كند، به آیه هفت و هشت «مجادله» می رسید ﴿مَا یكُونُ مِن نَجْوَی ثَلاَثَةٍ إِلَّا هُوَ رَابِعُهُمْ﴾[2] او را همین طور عادی تفسیر می كند، چطور ﴿ثَالِثُ ثَلاَثَةٍ﴾ شده كفر و «رابع ثلاثه» شده توحید ناب؟! «از شافعی نپرسید امثال این مسائل»،[3] این عرفا می گویند این یعنی چه؟ چطور شد؟ ﴿ثَالِثُ ثَلاَثَةٍ﴾ شده كفر محض، «رابع ثلاثه» شده #توحید_ناب! این چه چیزی است؟ بیش از آن مقداری كه یك فقیه و اصولی از قاعده فراق و تجاوز و استصحاب درآورد، این عرفا حرف دارند كه «رابع ثلاثه» یعنی چه كه #توحید_ناب است، ﴿ثَالِثُ ثَلاَثَةٍ﴾ چیست كه كفر است؟! ﴿لَقَدْ كَفَرَ الَّذِینَ قَالُوا إِنَّ اللّهَ ثَالِثُ ثَلاَثَةٍ﴾، اما ﴿مَا یكُونُ مِن نَجْوَی ثَلاَثَةٍ إِلَّا هُوَ رَابِعُهُمْ وَلاَ خَمْسَةٍ إِلَّا هُوَ سَادِسُهُمْ﴾ او اصلاً در عدد در نمی آید، رقم پذیر نیست. ما همان طوری كه واحد لا بالعدد داریم، ثانی لا بالعدد داریم، ثالث لا بالعدد داریم، رابع لا بالعدد داریم، این در عین حال كه به ثانی واحد است ـ نه ثانی اثنین ـ او با هر كسی هست، ولی شما بخواهید بشمارید بیش از یك نفر كسی در اتاق نیست. دو نفر كه هستند او ثالث اثنین است، نه ثالث ثلاثه! او در رقم نمی آید، او در انگشت اشاره نمی آید، او اشاره را فرو گرفته و فرو برده، مُشیر را فرو گرفته و فرو برده، مشارع الیه را فرو گرفته، به چه كسی اشاره بكند؟ به چه چیزی اشاره بكند؟ بگوید او، او تحت اشاره شما در نمیآید تا بشود رابع اربعه، شما هر چی بشمارید سه نفر هستند، یعنی سه نفرند، هر چه جان بكنی سه نفرند. چهار نفری كه هستند، هر چه بشماری چهار نفرند؛ ولی او خامس اربعه است، نه خامس خمسه! خب چطور شد كه دفعتاً رابع ثلاثه شده #توحید_ناب؟ این را #ابن_عربی می خواهد. اینكه از بالای دار می گوید «از شافعی نپرسید امثال این مسائل» همین است.
🔹 یك وقت است كسی شیادانه می گوید «انا الحق»، خب آن چهارتا حكم یعنی چهارتا حكم فقهی دارد: نجاست دارد، ارتداد دارد، زنش طلاق دارد و میراثش فلان است، اما اگر#حارثة_بن_زید این حرف را زد چه؟ شما كه گفتید #قرب_نوافل داریم، فریقین هم نقل كردند که به طریق حَسَن، به طریق صحیح و به طریق موثق نقل شده كه «لِسَانَهُ الَّذِی یتَكَلَّمُ بِهِ»،[4] اگر با سه طریق شیعه و سنی نقل كردند، حالا اویس قرن گفت «أنا»، این كه مولوی می گوید:
الحق تو نگفتی و دم باده او گفت ٭٭٭ ای خواجه منصور تو بر دار چرایی[5]
آخر تو را چرا دار زدند؟ خدا حق ندارد بگوید «أنا الحق»؟ خود ابن عربی از فقها قدردانی می كند؛ من حق شناسی می كنم كه اینها این علم را تحریم كردند، برای اینكه مگر این علم را می شود همه جا گفت؟! منتها گفت اینها افراط نكنند، بالاخره یك راه بازی داشته باشد. در فتوحات از فقها حق شناسی می كند، چه اینكه همه حكمای ما گفتند. شما هم مستحضر باشید این درس را برای همه نمی شود گفت، این حرف را برای همه نمی شود گفت، ما وقتی كه فصوص شروع كردیم ورود ممنوع بود، حرام است، جدّی است! مگر می شود هر حرفی را برای هر كسی زد؟ ایشان در فتوحات حق شناسی میكند، قدردانی می كند و می گوید تعلیم این علم برای خیلی ها حرام است. خب آن كسی كه نتواند این حرف را بفهمد چطور شما می خواهید این حرف را یادش بدهید؟ حرف #مولوی این است كه خب تو را چرا دار زدند؟ مگر تو گفتی؟! آنكه گفت «لِسَانَهُ الَّذِی یتَكَلَّمُ بِهِ» او گفته «أنا»، مگر #قرب_نوافل را قبول ندارید؟ اگر #شیادانه بود كه آن چهار حكم فقهی بر آن بار بود، اگر #عارفانه بود چرا دار می زنید؟
یکی از پایین دار با او حرف می زند، یكی از بالای دار با او حرف می زند. می گوید:
حلّاج بر سر دار این نکته خوب سراید ٭٭٭ از شافعی نپرسید امثال این مسائل
یكی از پایین دار میگوید:
الحق تو نگفتی و دم باده او گفت ٭٭٭ ای خواجه منصور تو بر دار چرایی
تو را چرا دار زدند؟ این حرف ها حرام است. جدّاً تدریس این مسائل برای افرادی كه #جهاد_اوسط را پشت سر نگذاشتند و در وادی #جهاد_اكبر نرفتند و نتوانستند جمع سالم بكنند حرام است.
[1] ـ سورهٴ مائده، آیه73.
[2] ـ سورهٴ مجادله، آیه7.
[3]. دیوان حافظ، غزل307؛ «حلّاج بر سر دار این نکته خوب سراید ٭٭٭ از شافعی نپرسید امثال این مسائل».
[4]. الکافی(ط ـ اسلامی)، ج2، ص174.
[5]. مولوی، دیوان شمس، غزل شماره2643.
#اربعین_رحلت_آیت_الله_حسن_زاده_آملی
#قرب_نوافل
#جهاد_اکبر
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی در همایش بزرگداشت حضرت آیت الله حسن زاده آملی
تاریخ: 1390/03/18
🆔 @a_javadiamoli_esra
khoms_145 ay sss.mp3
4.34M
💠 صوت درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 145
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_145p2.pdf
179.1K
💠 متن درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 145
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
anbiya_031 ads ss.mp3
7.8M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #انبیاء
🔹 جلسه: 31
تاریخ: 1389/08/10
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
anbiya_031p2.pdf
217.4K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #انبیاء
🔹 جلسه: 31
تاریخ: 1389/08/10
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
moredi_1380 ss.mp3
6.93M
💠 صوت #درس_اخلاق
#آرشیوی
🔹 تاریخ: 1389/05/07
#ولی_عصر
#بصیرت
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
moredi_1380 p2.pdf
171.1K
💠 متن #درس_اخلاق
#آرشیوی
🔹 تاریخ: 1389/05/07
#ولی_عصر
#بصیرت
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 انسان قرآنی
▫️ شما عزیزان، جوانان اجتماع ما، مهم ترین کاری که، مهم ترین حرفی که از زبان قرآن دارم به شما عرض می کنم این است که سعی کنید که #انسان_قرآنی باشید، انسان قرآنی بوده باشید که (لا یمسّه الا المطهّرون).
▫️ این #صنع_الهی را پاک داشته باشید، صُنع وجود خود را پاک داشته باشید، او پاک آفریده، شما این پاک را آلوده نکنید، این #صنع_الهی را برای ابد پاک داشته باشید، #انسان_قرآنی بشوید که (لا یمسّه الا المطهرون) ، بدانید که اندیشه تان، فکرتان، تمام افعالتان، احوالتان، همه را دارید مسّ می کنید و دارید شب و روز خودتان را می سازید، ببینید چگونه خودتان را می سازید... .
#آیت_الله_حسن_زاده_آملی
#اربعین
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 فیض الهی
▫️ #حضرت_آیت_الله_حسن_زاده از برکات فراوان ذات أقدس الهي برخوردار بودند که آن برکت در کمتر عالمي پيدا مي شود. بیت شریف ایشان بیت روحانیت نبود. اولین کسی که تقریباً بعد از فرار رضا خان وارد حوزه علمیه مخروبه آمل شد ـ یعنی مدرسه مسجد جامع ـ حضرت آیت الله حسن زاده بود.
▫️ برخی قبل از ایشان و قبل از فرار رضا خان وارد حوزه علمیه شده بودند، منتها مستور و مخفی بود که آنها از بیت روحانیت بودند، پدر آنها روحانی بود، عموی آنها روحانی بود، جد آنها روحانی بود، آنها در این کسوت بودند و مربی داشتند؛ اما این بزرگوار هیچ کسی نبود که او را تشویق کند به اینکه شما باید طلبه شوید.
▫️ این #شوق_درونی که خدا به او داد، این گرایشی که ذات اقدس الهی به او مرحمت کرد، ایشان را وادار کرد که بدون هیچ سبب و وسیله ای اتکای به قدرت ازلی ذات اقدس الهی کند و وارد مدرسه علمیه مسجد جامع آمل به عنوان اولین طلبه در این نسل شود.
▫️ این #عنایت_خدای_سبحان بود به ایشان که خود ایشان می فرمودند راز این عنایت را من در یک صحنه ای یافتم که چه کسی من را هدایت کرد و چه شوقی در من پیدا شد که آن یک قصه مبسوط دیگری دارد. این #فیض و فوز خاص الهی بود که در ایشان گرایش ایجاد کرد.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#اربعین
آپارات با کیفیت مناسب:
https://aparat.com/v/rL3Zy
📚 فرازی از بیانات حضرت استاد پیرامون حضرت آیت الله حسن زاده آملی
در تاریخ: 1400/01/21
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
بأبی أنت و امّی يا حجّة الله.mp3
3.87M
💠 روز بیست و دوم ماه #ربیع_الاول 1443
🔹 بأبی أنت و امّی يا حجّة الله
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 بأبی أنت و امّی یا حجّة الله
🔹 همه شما ـ ان شاء الله ـ به وجود مبارك ولیعصر وابسته هستید، به هر حال از شاگردان و فرستاده های آن حضرت هستید! وجود مبارك امام زمان (ارواحنا فداه) دو كار می كند كه یكی مهم است و دیگری أهم، ـ این بارها به عرض شما رسید ـ آن كار مهم, كار اجرای عدل و داد است كه «یمْلَأُ اللَّهُ بِهِ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلا»،[1] كار مهمی است و آن به عهده #مسئولین است، همه ما هم در این جهت سهیم هستیم و كاری هم أهمّ از عدل و أهمّ از داد می كند كه فرمود به بركت حضرت, ذات اقدس الهی «وَضَعَ اللَّهُ یدَهُ عَلَی رُءُوسِ الْعِبَادِ فَجَمَعَ بِهَا عُقُولَهُمْ وَ كَمَلَتْ بِهِ أَحْلَامُهُم»،[2] به بركت دست حضرت با ذات اقدس الهی عقل مردم زیاد می شود؛ این به مراتب بالاتر از عدل است! چون جامعه ای عدل مدار است كه #عقل_محور باشد؛ جامعه عقل محور است كه عدل را تحمل می كند! نه بیراهه می رود و نه راه كسی را می بندد, نه اختلاس می كند و نه بی عرضگی نشان می دهد، این كار اصلی شما علماست كه جامعه را به #عقل, به #فهم, به #علم, به #درایت دعوت كنید! هر وقت ما این حدیث نورانی را می بینیم واقعاً برای ما حیرت آور است! جامعه را می شود عادل كرد، امّا چطور جامعه را عاقل كنیم؟ فرمود به بركت حضرت دستی روی سر مردم كشیده میشود که عقل مردم كامل می شود، این چه كاری است؟! این مهم ترین كار به دست شما علماست؛ كاری كه عوامانه است را، نه انجام دهیم و نه تشویق كنیم! عوام را بالا بیاوریم و به فكر عوامی نباشیم كه مردم چه می خواهند, به مردم بگوییم شما چه بخواهید؟ نه ببینیم مردم چه می خواهند و همان را بگوییم! باید به مردم بگوییم که شما چه بخواهید! بعد آن #معارف_بلند_قرآن_و_روایات را برای مردم بازگو كنیم، این كارِ اصلی شما شاگردان ولی عصر است! حضرت كار اهمّش این است كه اول جامعه را عاقل می كند، بعد كار مهمّش این است كه #عدل_و_داد را در جامعه گسترش می دهد.
🔹 #جامعه_عاقل را، می شود به عدل و داد دعوت كرد؛ امّا اگر عاقل نباشند، چطور شما می خواهید عدل را پیاده كنید؟ این طرف را ببندید، آن طرف زیرمیز؛ این طرف را ببندید، آن طرف روی میز؛ جامعه عاقل را می شود عادل كرد، وگرنه با زور و بگیر و ببند این بسیار مشكل است كه انسان بتواند جامعهای را پُر از #عدل_و_داد كند؛ آن وقت 313 تن هم شاگردی مثل امام دارد، این البته می تواند جامعه را اداره كند. چه قدرتی را ذات اقدس الهی به این ذخیره اوّلین و آخرین داد، خدا می داند! این است كه وجود مبارك #امام_رضا_سلام_الله_علیه وقتی نام مبارك حضرت برده می شود به احترام نام حضرت بلند می شود و دست بر بالای سر می گذارد برای همین است! #امام_رضا_سلام_الله_علیه این كار را كرد! وقتی نام مبارك حضرت را در حضورش بردند، به احترام وجود مبارك ولی عصر برخاست و دست بر بالای سر گذاشت،[3] این كار عادی نیست! كلّ این جهان را اول #عاقل می كند, بعد #عادل می كند: «بأبی أنت و امّی یا حجّة الله».
[1]. كتاب سلیم بن قیس الهلالی، ج2، ص567؛ بحار الأنوار (ط ـ بیروت)، ج36، ص316.
[2]. الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص25.
[3]. مستدرك سفینة البحار ج8، ص629؛ «و روی أیضاً عن مولانا الرّضا (علیه السلام) فی مجلسه بخراسان، قام عند ذكر لفظة القائم و وضع یدیه فی رأسه الشریف وقال: اللَّهُمَّ عَجِّلْ فَرَجَهُ وَ سَهِّلْ مَخْرَجَه»؛ «و روی العلاّمة المامقانی فی رجاله فی دعبل، عن محمّد بن عبدالجبار فی مشكاة الأنوار أنه لمّا قرأ دعبل قصیدته المعروفة علی الرّضا (علیه السلام) و ذكر الحجّة (علیه السلام) إلى قوله: «خروج إمام لا محالة خارج ٭٭٭ یقوم علی اسم الله والبركات» وضع الرّضا (علیه السلام) یده علی رأسه و تواضع قائماً و دعا له بالفرج» .
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه شوری جلسه 18
تاریخ: 1394/03/12
🆔 @a_javadiamoli_esra