j-172 1400-10-28 ss.mp3
6.21M
💠 صوت درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 172
تاریخ: 1400/10/28
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Ers -0172 - 1400-10-28-p1.pdf
308.2K
💠 متن درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 172
تاریخ: 1400/10/28
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 عالم بی عمل
🔹 انسان می خواهد خودش را #اصلاح کند چگونه اصلاح کند؟ خیلی از موارد است که انسان تحت #ولایت_شیطان است و نمی داند که چه کار میکند! چرا ما #عالم_بی_عمل داریم؟ چگونه می شود که انسان صد درصد می داند که رومیزی، زیرمیزی، اختلاس و نجومی حرام است ولی انجام می دهد؟ با اینکه صد درصد می داند که نگاه به نامحرم حرام است به این ﴿قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ﴾ عمل نمی کند؟ چگونه می شود انسان صد درصد عالم است و عمل نمی کند؟
🔹 این برای آن است که علم در بخش عمل هیچ کاره است! اینکه می گوییم هیچ کاره است، برای آن است که در آن بخش های دقیق باید این طور حرف زد. الآن شما ببینید صدها کار را ما به وسیله چشم و گوش انجام می دهیم، بین دست و پای ما و چشم و گوش ما رابطه است، هر چه را ببینیم مطابق آن حرکت می کنیم؛ اما وقتی کسی ویلچری شد با اینکه با چشم خود مار را می بیند عقرب را می بیند آنجا می نشیند و نیش می خورد و مسموم می شود، خب مگر می شود به او اعتراض کرد که مگر نمی دیدی؟! بله می بیند؛ اما هیچ ارتباطی بین دیدن و دویدن نیست، دویدن برای پاست که فلج است. شما پشت سر هم به این آقا که فلج است، عینک بده، ذرّه بین بده، دوربین بده، تلسکوپ بده، میکروسکوپ بده، او مشکل دید ندارد! شما مرتّب آیه بخوان، مرتّب روایت بخوان، او مشکل علم ندارد؛ خودش اینها را گفته، نوشته، چاپ هم کرده است! مگر علم می رود؟ مگر علم امتثال می کند؟ علم مثل چشم و گوش است؛ #مسئول_عمل یک قوه دیگر است و آن الآن در بند است!
🔹 بیان نورانی حضرت امیر این است: «کَمْ مِنْ عَقْلٍ أَسِیر تَحْتَ هَوَی أَمِیر»؛ #هوس با علم کار ندارد، هوس با #عقل_عملی که «مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَان وَ اکْتُسِبَ بِهِ الْجنان» کار دارد. کار علم چیز دیگر است، عقل عملی که «مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَان»، چیز دیگر است؛ حضرت فرمود این #عقل_عملی در اثر #هوس فلج است: «کَمْ مِنْ عَقْلٍ أَسِیر تَحْتَ هَوَی أَمِیر».
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1396/11/19
🆔 @a_javadiamoli_esra
nagd wa nesieh_ 48 ss.mp3
7.5M
💠 صوت درس خارج فقه #نقد_و_نسیه
🔹 جلسه : 48
تاریخ تدریس: 1392/10/25
#جلسه_پایانی
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
nagd wa nesieh_ 48p2.pdf
186.8K
💠 متن درس خارج فقه #نقد_و_نسیه
🔹 جلسه : 48
تاریخ تدریس: 1392/10/25
#جلسه_پایانی
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
taha_038 adsss.mp3
9.8M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #طه
🔹 جلسه: 38
تاریخ: 1389/01/24
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
taha_038p2.pdf
214.8K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #طه
🔹 جلسه: 38
تاریخ: 1389/01/24
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
moredi_1351 ss.mp3
9.31M
💠 صوت #درس_اخلاق
#آرشیوی
🔹 تاریخ: 1389/02/16
#نهج_البلاغه_خطبه226
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
moredi_1351 p2.pdf
216.4K
💠 متن #درس_اخلاق
#آرشیوی
🔹 تاریخ: 1389/02/16
#نهج_البلاغه_خطبه226
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
j-173 1400-10-29 ss.mp3
8.41M
💠 صوت درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 174
تاریخ: 1400/10/29
#اخلاق
#محدوده_علم_و_عمل
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Ers -0173 - 1400-10-29-p1.pdf
362K
💠 متن درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 174
تاریخ: 1400/10/29
#اخلاق
#محدوده_علم_و_عمل
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 قیامتِ حقایق
🔸 این بیان نورانی پیغمبر (صَلَّی اللَّهُ عَلَیه و آلِهِ وَ سَلَّم) که فرمود: «النَّاسُ مَعَادِنُ كَمَعَادِنِ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّة»، بلند پروازی بی جا هم روا نیست، هر کسی استعداد خاص خودش را دارد... .
👇👇👇👇👇
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 قیامتِ حقایق
🔹 این بیان نورانی پیغمبر (صَلَّی اللَّهُ عَلَیه و آلِهِ وَ سَلَّم) که فرمود: «النَّاسُ مَعَادِنُ كَمَعَادِنِ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّة»، بلند پروازی بی جا هم روا نیست، هر کسی استعداد خاص خودش را دارد؛ اما و صد اما درست است که «النَّاسُ مَعَادِنُ كَمَعَادِنِ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّة»؛ اما «الْغِنَی وَ الْفَقْرُ بَعْدَ الْعَرْضِ عَلَی اللهِ»_ این بیان نورانی حضرت امیر (سلام الله علیه) است در اواخر نهج البلاغه_ فرمود چه کسی سواره است چه کسی پیاده، آنجا معلوم می شود! این از ما بر می آید؛ حالا اگر نتوانستیم الغدیر بنویسیم، المیزان بنویسیم، مستمسک بنویسیم، می توانیم #نوری_باشیم که جامعه را از هر خطری نجات بدهیم؛ این کار که از ما بر می آید!
🔹 خیلی ها ممکن است سفیر هدایت باشند در طرح هجرت، بروند در یک روستا؛ نمی دانم دیدید در بعضی مناظر که بعضی از #طلبه_ها با این طناب می رفتند به روستایی #تبلیغ می کردند، سینه می زدند؟ این #دین را در آنجا حفظ کرده است. آدم کاری بکند که دین را حفظ بکند؛ حالا یا آن یا این، البته این «مانعة الخلوّ» است و جمع را هم شاید! فرمود: «الْغِنَی وَ الْفَقْرُ بَعْدَ الْعَرْضِ عَلَی اللهِ»؛ آدم اینجا هم دلّال باشد، آنجا هم دلّال، این «خسر الدنیا و الآخرة» است! اگر اینجا دلّال شد، آنجا لااقل #تولید_کننده محشور بشود، بگویند تو کاری کردی، وسیله خوبی فراهم کردی. این طلبه #طرح_هجرت یا طلبه #سفیر_هدایت، مگر چقدر درس خوانده است؟! اما
بسا امیر كه آنجا اسیر خواهد شد ٭٭٭ بسا اسیر كه فرمان گذار خواهد بود
خیلیها ممکن است اینجا نان و نامی داشته باشند اما آنجا پیاده بیایند! همه بیانات اهل بیت (علیهم السلام) شیرین است، مخصوصاً این بیان: «الْغِنَی وَ الْفَقْرُ بَعْدَ الْعَرْضِ عَلَی اللهِ»!
آپارات:
https://aparat.com/v/BYUfI
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
دیدار اساتید تفسیر و فلسفه مرکز آموزش عالی اسراء با حضرت استاد
تاریخ: 1396/02/13
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 فردوس معرفت
🔹 اینکه ما از فردوسی خیلی به عظمت یاد می کنیم، برای اینکه او تنها شاعر نبود، او تنها ادیب نبود، تنها عالم نبود؛ از آن حکمای بنام اسلام بود و #غیور بود. روزی که نام مبارک حضرت امیر ممکن نبود برده بشود و مرگ را به همراه داشت در آن روز صریحاً در شاهنامه گفت:
که من شهر علمم علی ام دَر ست ٭٭٭ درست این سخن قول پیغمبرست
🔹 شما نمی دانید این سقیفه چه کار کرد! این آلوسی یک مفسر رسمی سنّی هاست. شما این تفسیر آلوسی را ببینید می گوید سؤال کردند که معاویه بهتر است یا عمر بن عبدالعزیز؟ چون #عمر_بن_عبد_العزیز چندین کار مثبت کرد. یکی به دستور امام باقر (سلام الله علیه) مسئله آن طلا و نقره مثقالی را به سکه تبدیل کرد که ضرب سکه در اسلام به راهنمایی امام باقر (سلام الله علیه) در عصر عمر بن العزیز بود (در اسلام البته)؛ یکی اینکه گفت این آیه سوره مبارکه «نحل» که ﴿إِنَّ اللَّهَ یأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسَانِ وَ إِیتَاءِ ذِی الْقُرْبَی﴾ را در خطبه های نماز جمعه به جای لعن بر علی بن ابی طالب بخوانید؛ تا آن روز تمام خطبه ها با لعن علی بن ابی طالب بود! آلوسی نقل می کند که از کسی سؤال کردند که آیا معاویه بهتر است یا عمر بن عبدالعزیز؟ می گوید غباری که در بینی اسب معاویه رفت این بهتر از صد عمر بن العزیز است! این را همین آلوسی در تفسیر روح المعانی ذیل همین ﴿وَ آخَرِینَ مِنْهُمْ﴾ نقل می کند. وقتی از اوّل به عداوت علی و اولاد علی تربیت بشوند همین است!
🔹 اینکه جابر بن عبدالله در کوچه های مدینه راه می رفت عصازنان می گفت: «أَدِّبُوا أَوْلَادَكُمْ عَلَی حُبِّ عَلِی» _علیه السلام_ برای همین است. این است که گفتند این بیان ها را خوب روشن کنید و برای مردم بگویید. آن روز هم این حرف ها بود؛ یعنی ممکن نبود کسی نام مبارک حضرت امیر را ببرد، فقط قدرت و #عظمت_فردوسی بود که آنها توانستند صبر کنند، وگرنه اگر دیگری می گفت سرش به باد می رفت!
#ولادت_حکیم_فردوسی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه جمعه جلسه سوم
تاریخ: 1397/01/18
🆔 @a_javadiamoli_esra