💠 مفاتیح الحیات
#شماره238
#فصل_هفتم
#لباس_و_پوشش
#آداب_پوشش
🔸 امام صادق (علیه السلام) می فرماید: كمترین حدّ اسراف، استفاده بیجا [در حال عادی و کار] از لباس رسمی است که برای حفظ آبرو است[1]؛ همچنین می فرماید: پوشیدن كفش سیاه و نعلین زرد سنت است[2]؛ نیز می فرماید: هركس كفش زرد بپوشد پیش از آنكه کهنه شود سودی عایدش گردد.[3]
[1] . أَدْنَی الإِسْرَافِ... ابْتِذَالُ ثَوْبِ الصَّوْنِ... (الكافى، ج6، ص460).
[2] . مِنَ السُّنَّةِ الْخُفُّ الأَسْوَدُ وَ النَّعْلُ الصَّفْرَاءُ (مكارم الاخلاق، ص125).
[3] . مَنْ لَبِسَ نَعْلاً صَفْرَاءَ لَمْ یبْلِهَا حَتَّی یسْتَفِیدَ مَالاً (مكارم الاخلاق، ص124).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 174 و 175.
🆔 @a_javadiamoli_esra
دست قانون دانانی که قانون را دور میزنند، از ذخایر بانک مرکزی کوتاه شود
🔸 به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: دکتر علی صالح آبادی رئیس بانک مرکزی به همراه برخی از اعضای شورای فقهی بانک مرکزی، با حضور در بیت حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با معظم له دیدار و گفتگو کرد.
👇👇👇👇👇
دست قانون دانانی که قانون را دور میزنند، از ذخایر بانک مرکزی کوتاه شود
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: دکتر علی صالح آبادی رئیس بانک مرکزی به همراه برخی از اعضای شورای فقهی بانک مرکزی، با حضور در بیت حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با معظم له دیدار و گفتگو کرد.
🔸 آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار در سخنانی بیان داشتند: از نظر فلسفه و کلام، اصول اعتقادی، اصل اول است، اما از نظر جامعه شناسی، اقتصاد حرف اول را میزند. در اسلام، از «مال» به #ستون_فقرات_یک_ملت تعبیر شده، چرا که گاهی مشکلات اقتصادی باعث می شود حتی یک حکومت بزرگ سقوط کند.
🔸 ایشان ادامه دادند: دعای #پیامبر گرامی اسلام در شعب ابی طالب این است که «اَللَّهُمَّ بَارِکْ لَنَا فِی اَلْخُبْزِ وَ لاَ تُفَرِّقْ بَیْنَنَا وَ بَیْنَهُ»؛ خدایا من می توانم شعب و سختی های آن را تحمل کنم اما ملت گرسنه را نمی شود در راه الهی نگه داشت و آن را اداره کرد.
معظم له خاطرنشان کردند: در بیان قرآن کریم، مال #عامل_قیام یک ملت است اگر ملت بخواهد بایستد باید جیبش پر باشد، فقیر به معنای ندار نیست! بلکه کسی است که ستون فقراتش شکسته است، کسی که ستون فقراتش شکسته است حرف شنوی از حکومت ندارد.
🔸 آیت الله العظمی جوادی آملی تاکید داشتند: بانک مرکزی وظیفه بسیار سنگینی دارد، از کارهای اصلی بانک مرکزی این باشد که دست قانون دانانی که قانون را دور میزنند از ذخایر بانک مرکزی کوتاه کند؛ #اختلاس_های_میلیاردی از افراد عادی ساخته نیست، این اختلاس ها با قلم افراد صورت می گیرد نه با زور اسلحه! لذا در خصوص اختلاس های صورت گرفته نیز، بررسی و آسیب شناسی شود که چگونه افرادی توانستند حق را باطل کنند و اختلاس صورت بگیرد.
ایشان در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشتند: آبروی انسان #امانت_الهی است و انسان امین الله است، پیامبر دست کارگری را بوسید که برای خودش کار می کرد و کنار سفره خود می نشست. بر همگان واجب است که این مملکت را با #کرامت اداره کنند و راه آن #رونق_تولید_و_اشتغال است. آنجا که رهبری معظم سال را سال تولید و رفع موانع نامگذاری کردند، این اقدام یک #حرف_حکیمانه است.
🔸 معظم له در پایان اظهار داشتند: ما به این کشور امیدواریم، شهیدان همانطور که در زنده بودن خود فکر جامعه خود هستند در آخرت و در برزخ نیز به فکر جامعه خود هستند و مرتباً برای مردم دعا می کنند، کشور چنین #سرمایه_معنوی عظیمی دارد. باید قدردان این سرمایه های عظیم معنوی و مادی بود و از آنها به بهترین نحو در راستای آبادانی این کشور بهره گرفت.
در ابتدای این دیدار دکتر علی صالح آبادی گزارشی از اقدامات بانک مرکزی به ویژه در راستای تحقق بانکداری اسلامی و حفظ ارزش پول ملی خدمت معظم له ارائه نمود.
منبع:
http://news.esra.ir/
https://b2n.ir/x96791
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 قیامتِ حقایق
🔸 این بیان نورانی پیغمبر (صَلَّی اللَّهُ عَلَیه و آلِهِ وَ سَلَّم) که فرمود: «النَّاسُ مَعَادِنُ كَمَعَادِنِ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّة»، بلند پروازی بی جا هم روا نیست، هر کسی استعداد خاص خودش را دارد... .
👇👇👇👇
🌐 https://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 قیامتِ حقایق
🔹 این بیان نورانی پیغمبر (صَلَّی اللَّهُ عَلَیه و آلِهِ وَ سَلَّم) که فرمود: «النَّاسُ مَعَادِنُ كَمَعَادِنِ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّة»، بلند پروازی بی جا هم روا نیست، هر کسی #استعداد خاص خودش را دارد؛
اما و صد اما درست است که «النَّاسُ مَعَادِنُ كَمَعَادِنِ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّة»؛ اما «الْغِنَی وَ الْفَقْرُ بَعْدَ الْعَرْضِ عَلَی اللهِ»!
🔹 این بیان نورانی حضرت امیر (سلام الله علیه) است در اواخر نهج البلاغه فرمود چه کسی سواره است چه کسی پیاده، آنجا معلوم می شود! این از ما بر می آید؛ حالا اگر نتوانستیم الغدیر بنویسیم، المیزان بنویسیم، مستمسک بنویسیم، می توانیم #نوری_باشیم که جامعه را از هر خطری نجات بدهیم؛ این کار که از ما بر می آید!
🔹 خیلی ها ممکن است سفیر هدایت باشند در طرح هجرت، بروند در یک روستا؛ نمی دانم دیدید در بعضی مناظر که بعضی از #طلبه_ها با این طناب می رفتند به روستایی #تبلیغ می کردند، سینه می زدند؟ این #دین را در آنجا حفظ کرده است.
آدم کاری بکند که دین را حفظ بکند؛ حالا یا آن یا این، البته این «مانعة الخلوّ» است و جمع را هم شاید!
🔹 فرمود: «الْغِنَی وَ الْفَقْرُ بَعْدَ الْعَرْضِ عَلَی اللهِ»؛ آدم اینجا هم دلّال باشد، آنجا هم دلّال، این «خسر الدنیا و الآخرة» است! اگر اینجا دلّال شد، آنجا لااقل #تولید_کننده محشور بشود، بگویند تو کاری کردی، وسیله خوبی فراهم کردی. این طلبه #طرح_هجرت یا طلبه #سفیر_هدایت، مگر چقدر درس خوانده است؟! اما
بسا امیر كه آنجا اسیر خواهد شد ٭٭٭ بسا اسیر كه فرمان گذار خواهد بود
خیلیها ممکن است اینجا نان و نامی داشته باشند اما آنجا پیاده بیایند! همه بیانات اهل بیت (علیهم السلام) شیرین است، مخصوصاً این بیان: «الْغِنَی وَ الْفَقْرُ بَعْدَ الْعَرْضِ عَلَی اللهِ»!
↙️ آپارات:
https://aparat.com/v/BYUfI
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#کلیپ
#باز_نشر
📚 دیدار اساتید تفسیر و فلسفه مرکز آموزش عالی اسراء با حضرت استاد
تاریخ: 1396/02/13
🌐 https://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 فردوس معرفت
🔹 اینکه ما از فردوسی خیلی به عظمت یاد می کنیم، برای اینکه او تنها شاعر نبود، او تنها ادیب نبود، تنها عالم نبود؛ از آن حکمای بنام اسلام بود و #غیور بود. روزی که نام مبارک حضرت امیر ممکن نبود برده بشود و مرگ را به همراه داشت در آن روز صریحاً در شاهنامه گفت:
که من شهر علمم علی ام دَر ست ٭٭٭ درست این سخن قول پیغمبرست
🔹 شما نمی دانید این سقیفه چه کار کرد! این آلوسی یک مفسر رسمی سنّی هاست. شما این تفسیر آلوسی را ببینید می گوید سؤال کردند که معاویه بهتر است یا عمر بن عبدالعزیز؟ چون #عمر_بن_عبد_العزیز چندین کار مثبت کرد. یکی به دستور امام باقر (سلام الله علیه) مسئله آن طلا و نقره مثقالی را به سکه تبدیل کرد که ضرب سکه در اسلام به راهنمایی امام باقر (سلام الله علیه) در عصر عمر بن العزیز بود (در اسلام البته)؛ یکی اینکه گفت این آیه سوره مبارکه «نحل» که ﴿إِنَّ اللَّهَ یأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسَانِ وَ إِیتَاءِ ذِی الْقُرْبَی﴾ را در خطبه های نماز جمعه به جای لعن بر علی بن ابی طالب بخوانید؛ تا آن روز تمام خطبه ها با لعن علی بن ابی طالب بود! آلوسی نقل می کند که از کسی سؤال کردند که آیا معاویه بهتر است یا عمر بن عبدالعزیز؟ می گوید غباری که در بینی اسب معاویه رفت این بهتر از صد عمر بن العزیز است! این را همین آلوسی در تفسیر روح المعانی ذیل همین ﴿وَ آخَرِینَ مِنْهُمْ﴾ نقل می کند. وقتی از اوّل به عداوت علی و اولاد علی تربیت بشوند همین است!
🔹 اینکه جابر بن عبدالله در کوچه های مدینه راه می رفت عصازنان می گفت: «أَدِّبُوا أَوْلَادَكُمْ عَلَی حُبِّ عَلِی» _علیه السلام_ برای همین است. این است که گفتند این بیان ها را خوب روشن کنید و برای مردم بگویید. آن روز هم این حرف ها بود؛ یعنی ممکن نبود کسی نام مبارک حضرت امیر را ببرد، فقط قدرت و #عظمت_فردوسی بود که آنها توانستند صبر کنند، وگرنه اگر دیگری می گفت سرش به باد می رفت!
#ولادت_حکیم_فردوسی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه جمعه جلسه سوم
تاریخ: 1397/01/18
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره239
#فصل_هفتم
#لباس_و_پوشش
#آداب_پوشش
🔸 امام صادق (علیه السلام) مي فرمايد: هركس کفش زرد بپوشد پيوسته در شادماني است تا مندرس شود[1]؛ همچنين مي فرمايد: سزاوار است كه صاحب عزا عبا نپوشد و پيراهني بر تن كند كه شناخته شود و سزاوار است كه همسايگان سه روز از طرف او [از مهمانانش] پذيرايي كنند[2]؛ كنايه از اينكه صاحب عزا، لباس مرتب معمولي نپوشد.
[1] . مَنْ لَبِسَ نَعْلاً صَفْرَاءَ كَانَ فِى سُرُورٍ حَتَّي يُبْلِيَهَا (مكارم الاخلاق، ص124).
[2] . يَنْبَغِى لِصَاحِبِ الْجِنَازَةِ أَنْ لا يَلْبَسَ رِدَاءً وَ أَنْ يَكُونَ فِى قَمِيصٍ حَتَّي يُعْرَفَ وَ يَنْبَغِى لِجِيرَانِهِ أَنْ يُطْعِمُوا عَنْهُ ثَلاثَةَ أَيَّام (الفقيه، ج1، ص174).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 175.
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مقصود هستی
🔹 امام وقتی میخواهد از دست حرف بزند، از جبهه و پیشانی حرف بزند، #الهی_سخن_می_گوید. ما می گوییم دست، می گوییم جبهه، می گوییم پا؛ اما امام جواد (سلام الله علیه) می گوید قرآن می گوید نگویید پیشانی، نگویید دست، نگویید پا، بگویید اینها مسجَد هستند؛ یعنی محل سجده الهی هستند: ﴿وَ أَنَّ الْمَساجِدَ لِلَّهِ﴾؛ دست مسجَد است یعنی محل سجود است؛ پا مسجَد است برای خدا؛ این #قرآنی_فکر_کردن و #قرآنی_حرف_زدن است. میگوید شما این پیشانی را برای سجده می خواهید وگرنه ارزشی ندارد، دست آن است که به سجده برود وگرنه ارزشی ندارد، پا چه در بخش زانو و چه در بخش ابهامین باید به سجده برود، وگرنه ارزشی ندارد؛ ﴿وَ أَنَّ الْمَساجِدَ لِلَّهِ﴾ یعنی جبهه یعنی رکبتین یعنی کفّین یعنی ابهامین. این یک #دید_قرآنی است که وجود مبارک امام جواد بیان فرمود؛ بسیاری از آنها که به این خاندان معتقد نیستند، این را به عنوان عظمت تلقّی کردند، گرچه نام را نبردند.
🔹 خود وجود مبارک پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) قبل از اینکه به مقام شامخ نبوت برسد، آن روز برده داری رسم و رایج بود، می گفتند: «عبد و أمه»، حضرت تعبیر به «عبد و أمه» نمی کرد، می گفت: «فتی و فتاة»؛ دختر جوان، پسر جوان! این با یک #دید_الهی_و_انسانی جامعه را نگاه کردن است، بشر را نگاه کردن است.
🔹 امام جواد می گوید اینجا مسجَد است؛ شما می خواهید بگویید جبهه بگویید ولی این برای سجده خلق شد؛ این کفّین مسجَد است، حالا شما می خواهی بگویی کف بگو ولی خدا آن را برای سجده خلق کرد؛ این رکبتین مسجَد است، حالا شما می خواهی بگویی زانو، بگو زانو یا آن ابهامین مسجَد است، می خواهی بگو انگشت بزرگ بگو؛ ولی اینها را خدا برای همین خلق کرده است: ﴿وَ أَنَّ الْمَساجِدَ لِلَّهِ﴾. آن وقت این هفت عضوی که فرمود، از بالا تا پایین است دیگر؛ یعنی این بدن را برای غیر خدا صرف نکن! اگر این جبهه فقط برای ذات اقدس الهی خضوع کرد که در برابر غیر خدا خاضع نیست؛ اگر این دست برای خدا سجده کرده است، پیش دیگری دراز نمی شود!
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه جن جلسه 8
تاریخ: 1397/12/22
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات
#شماره240
#فصل_هفتم
#لباس_و_پوشش
#پوشش_های_پسندیده
🔸 رسول خدا ص می فرماید: برای حضور در میان برادران دینی، لباستان را آراسته و لوازم خود را به اصلاح آرید به گونه ای كه در میان مردم مانند خالی نمودار و برجسته باشید؛ زیرا خدا زشتی و زشت نمایی را دوست ندارد[1]؛ همچنین می فرماید: لباس سفید از هر لباسی برای شما بهتر است، پس آن را بپوشید و مردگانتان را در آن كفن كنید[2]؛ نیز می فرماید: تا پایان عمر پوشیدن لباس پشمین را ترك نمی كنم تا پس از من سنت شود.[3]
[1] . إِنَّكُمْ قَادِمُونَ عَلَی إِخْوَانِكُمْ فَأَصْلِحُوا رِحَالَكُمْ وَأَصْلِحُوا لِبَاسَكُمْ حَتَّی تَكُونُوا كَأَنَّكُمْ شَامَةٌ فِى النَّاسِ، فَإِنَّ اللَّهَ لاَ یحِبُّ الْفُحْشَ وَلاَ التَّفَحُّشَ (الجامع الصغیر، 1، ص388).
[2] . لَیسَ مِنْ لِبَاسِكُمْ شَىْءٌ أَحْسَنَ مِنَ الْبَیاضِ، فَالْبِسُوهُ وَ كَفِّنُوا فِیهِ مَوْتَاكُمْ (دعائم الاسلام، ج2، ص161).
[3] . خَمْسٌ لا أَدَعُهُنَّ حَتَّی الْمَمَاتِ: ... وَ لُبْسُ الصُّوفِ... لِیكُونَ ذَلِكَ سُنَّةً مِنْ بَعْدِى (علل الشرائع، ص130).
.#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 175.
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دامت برکاته) در شب میلاد با سعادت حضرت #فاطمه_زهرا (سلام الله علیها)
🔸 زمان: (2بهمن 1400) بعد از نماز مغرب و عشاء
🔸 پخش زنده از طریق لینک سامانه مجازی
https://el.esra.ir/ch/darseaakhlaghostadm.javadi
روابط عمومی بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 لیلة القدر هستی
🔸 حضرت فاطمه كه از منظر برخی از معصومان (علیهم السلام) #باطن_لیلة_القدر است، بیانگر روند تكاملی اسلام و جهش تصاعدی حاملان راستین قرآن و عترت (علیهم السلام) است ... .
🔸 حضرت فاطمه چونان معصومان دیگر (علیهم السلام)، در متن صراط مستقیم بوده و هرگز در معرفت آنكه از مو باریك تر است، اشتباه نكرده است و در پیمودن آنكه از لبه تیز تیغ و شمشیر برنده تر است، تسامح و تساهل نورزیده است؛ بنابراین همانند قرآن مُمثَّل است كه از تطاول تحریف به زیاده یا نقصان #مصون مانده است.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام به همایش بانوی آفتاب
تاریخ: مرداد 1382
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: مراسم گرامی داشت ولادت #حضرت_زهرا_سلام_الله_علیها و چهلمین سالگرد #حماسه_ششم_بهمن 1360 آمل با سخنرانی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در نمازخانه بنیاد بین المللی اسرا با حضور مردم، مسئولین و خانواده های شهدا و طلاب آمل برگزار شد.
🔹 بزرگداشت حماسه ششم بهمن آمل
🔹 تاریخ: 1400/11/02
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 واسطه آفرینش
🔸 آنچه كه مربوط به این بی بی (سلام الله علیها) است كه #روز_زن در سایه دین مطرح است این است كه اسلام حقیقت زن را معرفی كرد (یك)؛ كسانی كه این حقیقت را فهمیده اند و بعد متصف شده اند و بعد از اعتقاد و اتصاف، عمل كرده اند و بعد از اعتقاد و اتصاف و عمل، سخن گفته اند خطبه خواندند خطابه ایراد كردند، آنها را هم معرفی كرد (دو). كاری كه از زن ساخته است از هیچ كس ساخته نیست كه بتواند قطره ای را لؤلؤ لالا كند؛ همین ﴿أَ لَمْ یكُ نُطْفَةً مِنْ مَنِی یمْنی﴾ را به صورتی در بیاورد كه ﴿لَقَدْ خَلَقْنَا اْلإِنْسانَ فی أَحْسَنِ تَقْویمٍ﴾. جاهلیت كهن و جاهلیت مدرن خیال می كردند زن مثل یك گلدان است كه گل را در آن می كارند و می رویانند! برای اینكه این خاك هرز نشود آب جمع بشود و نریزد، در گلدان می ریزند [در حالی كه] گلدان ظرف است و هیچ كاره؛ ذات اقدس الهی گفت زن ظرف نیست، زن گلدان نیست، زن #مجرای_فیض_خالقیت من است كه در نهان و نهاد او و به دست روح او من خلیفه می پرورانم. تمام این كارهای معجزه آمیز ذات اقدس الهی كه فرمود نطفه را ما علقه كردیم علقه را مضغه كردیم عظام بود: ﴿فَكَسَوْنَا الْعِظامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنْشَأْناهُ خَلْقًا آخَرَ فَتَبارَكَ اللّهُ أَحْسَنُ الْخالِقینَ﴾ همه و همه این فیوضات را از راه #روح_مادر به فرزند منتقل می كنند!
🔸 زن اگر بیدار باشد می فهمد خدا با دست او دارد چه می كند، اگر خواب باشد نمی فهمد. #صدیقه_كبرا در بیداری می دید كه خدا دارد به دست روح او ولی الله می پروراند! مادر #رسالت_الهی را در خلقت دارد. چرا اوصاف روح مادر در فرزند اثر دارد؟ چون از همین راه، #فیض_خدا به كودك می رسد؛ مادر مثل گلدان بی خبر نیست، این به اصطلاح سبب قریب است علت قریب است علت مباشر است؛ با دست مادر، خدا ﴿تَبارَكَ اللّهُ أَحْسَنُ الْخالِقینَ﴾ را به ثمر می رساند، ﴿لَقَدْ خَلَقْنَا اْلإِنْسانَ فی أَحْسَنِ تَقْویمٍ﴾ را محقَّق می كند. این #روح_مادر است كه این فیض را می گیرد به كودك می دهد او می شود «احسنِ تقویم».
#میلاد_حضرت_فاطمه_سلام_الله_علیها
#روز_زن
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 خطبه های نماز جمعه
تاریخ: 1386/04/15
🆔 @a_javadiamoli_esra