eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
11.2هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
4.7هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 مدار حرکت 🔸 معنای و سال نو آن است كه این زمین هر شبانه روز كه یك مرتبه به دور خود می‌ گردد و شبانه روز تولید می ‌كند در طی سال هم یك دور به دور آفتاب می ‌گردد و سال تازه می‌ شود. ما كه ساكن زمینیم ناظر سیر زمین دور آفتاب هستیم. اگر ما هم یك شمس حقیقتی داشتیم و به دور این یك مرتبه می‌گشتیم سال ما نو می ‌شد. 👇👇👇👇
💠 مدار حرکت 🔸 معنای و سال نو آن است كه این زمین هر شبانه روز كه یك مرتبه به دور خود می‌ گردد و شبانه روز تولید می ‌كند در طی سال هم یك دور به دور آفتاب می‌ گردد و سال تازه می‌ شود. ما كه ساكن زمینیم ناظر سیر زمین دور آفتاب هستیم، اگر ما هم یك شمس حقیقتی داشتیم و به دور این یك مرتبه می‌گشتیم سال ما نو می ‌شد. 🔸 آنها كه سنّشان پنجاه سال هست معنا می ‌كنند یعنی پنجاه مرتبه زمین به دور آفتاب گشت؛ زمین پنجاه مرتبه حركت كرد، شما كه پنجاه قدم برنداشتی! همان كودك پنجاه ساله ‌ای! بنابراین ما باید خودمان حركت بكنیم تا عمرمان زیاد بشود، اگر زمین حركت كرد عمر زمین زیاد می ‌شود، ما اگر حركت كردیم عمر ما زیاد می ‌شود. 🔸 در انتخاب قرآن كریم فرمود افراد سه گروه ‌اند: یك گروه كسانی ‌اند كه دور هوا می ‌گردند، یك گروه هم كه دور نفس می ‌گردند، یك گروه ‌اند كه دور می‌ گردند فرمود: ﴿فَمِنْهُمْ ظَالِمٌ لِّنَفْسِهِ وَ مِنْهُم مُّقْتَصِدٌ وَ مِنْهُمْ سَابِقٌ بِالْخَیرَاتِ﴾؛ سه گروه ‌اند كه در سه مدار حركت می ‌كنند، به عهده خود ماست در این مدار هم به انتخاب خود ماست. 🔸 اگر ما یك حقیقت به نام انتخاب كردیم و به دور آنها گشتیم عمر ما طولانی می ‌شود، عمر ما می‌ شود پُر بركت و عمری می ‌شود كه مایه الگوی عمرهای دیگر است. آپارات: https://aparat.com/v/sNmpY 📚 درس اخلاق تاریخ: 1389/12/26 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 رایحه غفران 🔹 او غفّار است و راه برای توبه باز است؛ این ‌چنین نیست که اگر کسی ـ خدای ناکرده ـ چهار روزی لغزید بگوید که من برای همیشه محروم هستم، این طور نیست. در این عالَم، بدترین موجود به بهترین موجود تبدیل می شود، همین کودها هستند که به صورت یاس در می آیند؛ انسان های تبهکار هم می توانند این طور باشند، این طور نیست که اگر کسی چند روز بیراهه رفته، بعد نتواند معطّر و شود. اگر کودهای بدبو، یاس و یاسمن می شوند، انسان تبه کار هم می تواند روح و ریحان شود، راه باز است. 🔹 هم عزّت و اقتدار الهی در ربوبیت و خالقیت او ظهور تام دارد و هم غفاریت او در پرورش ما. 📚 سوره مبارکه زمر جلسه 7 تاریخ: 1393/07/14 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
reba_23ms ss.mp3
6.87M
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 23 تاریخ تدریس: 1393/02/14 🆔 @a_javadiamoli_doross
reba_23p2.pdf
1.31M
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 23 تاریخ تدریس: 1393/02/14 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
maryam_025p2.pdf
1.25M
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 25 تاریخ: 1388/08/11 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 قائم به عقل 🔸 در چنین دنیایی انسان با علم نمی‌ تواند نجات پیدا كند، علم اندیشه است، علم نردبان خوبی است. این قرآن بوسیدنی است كه ﴿تِلْكَ الأمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ وَمَا یعْقِلُهَا إِلاّ الْعَالِمُونَ﴾... . 👇👇👇👇
💠 قائم به عقل 🔸 در چنین دنیایی انسان با علم نمی ‌تواند نجات پیدا كند، علم اندیشه است، علم نردبان خوبی است. این قرآن بوسیدنی است فرمود: ﴿تِلْكَ الأمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ وَمَا یعْقِلُهَا إِلاّ الْعَالِمُونَ﴾؛ یعنی اگر عالِم شدی، بالا برو ، نردبان در دست توست، تا مشكل حلّ شود. در بخش‌ های دیگر هم فرمود که در حالات عادی، عاقل مشكلش حلّ می ‌شود؛ اما در حالات خطر، عاقل هم كار را از پیش نمی‌ برد! پس چه کسی لازم است؟ 🔸 مستحضرید حوادث عالم كه یكسان نیست كارهای جهان هم در یك اندازه نیست، بخشی از كارهاست كه مطابق آیه سوره مباركه «نحل» حلّ می ‌شود كه ﴿إِنَّ اللَّهَ یأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ﴾؛ مثل یك پیش‌نماز، برای پیش‌نمازی همین عدل خوب است؛ اما در برخی از كارها از عادل كاری ساخته نیست. شخصی که عادل است برای پیش‌نمازی خوب است ولی وقتی پرونده‌ های قضایی در دست اوست، این آیه سوره «نحل» مشكل را حل نمی ‌كند، این آیه سوره مباركه «حدید» را می ‌خواهد که ﴿لِیقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ﴾؛ باید قائم به قِسط باشد (این برای دو گروه). گروه سوم: اگر پرونده، پرونده میلیاردی بود اختلاسی بود، دیگر آن نه از پیش‌نماز مسجد ساخته است نه از قاضی عادل، از قاضی ساخته نیست، ﴿كُونُوا قَوَّامِینَ بِالْقِسْطِ﴾ را قرآن برای همین كارها ارائه فرموده، فرمود اگر پرونده میلیاردی بود اختلاسی بود، خطر بود، عده زیادی پشت آن بودند، آن عدلی كه برای پیش‌نمازی كافی است، اینجا كافی نیست، آن قیام به قِسطی كه برای پرونده ‌های قضایی عادی كافی است، اینجا كافی نیست، بلکه ﴿كُونُوا قَوَّامِینَ بِالْقِسْطِ﴾؛ اصلا این را برای همین جا ارائه کردند. 🔸 عقل هم همین‌ طور است؛ یك عقل است برای رفع نیازهای عادی که این كاملاً مشكل افراد عادی را حلّ می ‌كند؛ اما یك وقت اگر كار مهم شد از عاقل كاری ساخته نیست. در آن بخش‌ ها قرآن فرمود: ﴿لَعَلَّهُمْ یتَفَكَّرُونَ﴾؛ اما در این بخش می ‌فرماید: ﴿لِقَوْمٍ یعْقِلُونَ﴾. ما در دنیا قومی به نام نداریم؛ مثل قوم عاد و ثمود و عرب و عجم و لُر و ترك و اینها؛ این قوم از «قیام» است؛ یعنی آنها كه قائم بالعقل ‌اند _ نه تنها عاقل ‌اند، بلکه قائم بالعقل‌ اند _ در هنگام خطر نجات پیدا می ‌كنند. وجود مبارك حضرت (سلام الله علیه) هم كه آمد جهان را اصلاح می ‌كند، چون است اصلاح می ‌كند، نه چون عادل است؛ این چند میلیارد را قائمِ بالعقل اداره می‌ كند، قائمِ بالعدل اداره می ‌كند. آپارات: https://aparat.com/v/4igHM 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/02/14 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 ادب انتظار 🔹 بهترین وظیفه انتظار همان است. ما هر وقتی که حضرت ظهور بکند باید آماده باشیم؛ چطور آماده باشیم؟ اگر بدانیم واقعاً که ! اینکه دیگر گذشته از روایات فراوان، در آیه سوره مبارکه «توبه» هم روشن است: ﴿قُلِ اعْمَلُوا فَسَیرَی اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ﴾؛ خدا می ‌بیند پیغمبر می ‌بیند. ما الآن در برابر حضرت مسئول هستیم، او امام ماست و در کنار سفره او هم نشستیم: «بِیمْنِهِ‏ رُزِقَ‏ الْوَرَی». که امام دارد ما را می ‌بیند; این است! 🔹 در نخستین آیاتی که نازل شد سخن از بگیر و ببند نبود, سخن از جهنم نبود؛ همین سوره مبارکه «علق» که طبق مشهور اوّلین سوره‌ ای است که بر حضرت نازل شد، ما را به حیا دعوت کرده است: ﴿أَ لَمْ یعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ یری﴾؛ انسان نمی ‌داند که خدا او را می ‌بیند؟! خب چه نعمتی بالاتر از ؟! ما این را باید باور کنیم، در کنار سفره او نشستیم، بالاخره حیایی, شَرمی! ما تماماً، در کنار سفره او هستیم, او هم که دارد می ‌بیند. این برای منتظران است! ما اگر باورمان بشود که ﴿قُلِ اعْمَلُوا فَسَیرَی اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ﴾، خیلی منزّه می ‌شویم; چه حوزه‌ های ما چه دانشگاه ‌های ما و چه نظام ما؛ إن‌شاءالله! 📚 سوره مبارکه ق جلسه 7 تاریخ: 1395/09/20 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 منشأ اعمال 🔹 سیئه و حسنه كه وصف فعل ‌اند، وجود خارجی ندارند بلکه از انطباق و عدم انطباق این فعل به قانون شرع انتزاع می ‌شوند؛ منشأ پیدایش چنین كاری هم خصوصیت های گوناگون نفس است و این هم كاملاً و تبدیل است. 🔹 مادامی كه انسان در محدوده دنیا زندگی می‌كند قابل تغییر و تبدیل است؛ بد خوب می ‌شود خوب بد می ‌شود، گاهی بدبو خوش ‌بو می ‌شود گاهی خوش ‌بو بدبو می ‌شود. این و تبدیل است؛ اگر یك كود بدبو شده میوه شیرین یا یاس معطّر، یك انسان بدنیت و بد اراده‌ هم با , طیب و طاهر می‌شود یا ـ معاذ الله ـ انسان بدعاقبت مثل میوه‌ ای است كه می ‌پوسد و متعفّن می‌ شود. 🔹 اگر كسی خود را به بسپارد که هو الله، بر اساس ﴿وَاللَّهُ أَنبَتَكُم مِنَ الْأَرْضِ نَبَاتاً﴾، او خبیث را طیب می ‌كند و همین طور نگه می ‌دارد اما اگر خود را به خبیث بسپارد به نام شیطان که ﴿وَالَّذِینَ كَفَرُوا أَوْلِیاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ﴾ اولیایشان شیطان است ﴿یخْرِجُونَهُم مِنَ النُّورِ إِلَی الظُّلُمَاتِ﴾، این یك میوه معطّر و شیرین را به صورتی بدبو در می ‌آورد. 🔹 نفس, قابل تغییر است، این و این كه تغییرپذیر شد منشأ تبدّل و گوناگونی افعال است وگرنه این طور نیست که ما در خارج، فعلی داشته باشیم به نام سیئه یا فعلی داشته باشیم به نام حسنه! این كسی كه دارد غذای حلال می ‌خورد آن كسی كه دارد غذای حرام می ‌خورد، كارهای طبیعی و وجود خارجی هر دو یكی است منتها یك كار است كه از آن حسنه انتزاع می ‌شود یك كار مخالف شریعت است كه از آن سیئه انتزاع می ‌شود، منشأ این وفاق و خلاف هم آن خوب و بد است و منشأ اراده خوب و بد، آن خصوصیت نفسانی است كه یا طیب است یا خبیث. آن اگر اصلاح بشود اراده‌ ها اصلاح می ‌شود و اراده‌ها كه اصلاح شد افعال اصلاح می‌ شود. 📚 سوره مبارکه فرقان جلسه 27 تاریخ: 1390/12/13 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
reba_24ms ss.mp3
7.26M
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 24 تاریخ تدریس: 1393/02/15 🆔 @a_javadiamoli_doross
reba_24p2.pdf
176.3K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 24 تاریخ تدریس: 1393/02/15 🆔 @a_javadiamoli_doross