هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 رایحه غفران
🔹 او غفّار است و راه برای توبه باز است؛ این چنین نیست که اگر کسی ـ خدای ناکرده ـ چهار روزی لغزید بگوید که من برای همیشه محروم هستم، این طور نیست. در این عالَم، بدترین موجود به بهترین موجود تبدیل می شود، همین کودها هستند که به صورت یاس در می آیند؛ انسان های تبهکار هم می توانند این طور باشند، این طور نیست که اگر کسی چند روز بیراهه رفته، بعد نتواند معطّر و #روح_و_ریحان شود. اگر کودهای بدبو، یاس و یاسمن می شوند، انسان تبه کار هم می تواند روح و ریحان شود، راه باز است.
🔹 هم عزّت و اقتدار الهی در ربوبیت و خالقیت او ظهور تام دارد و هم غفاریت او در پرورش ما.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه زمر جلسه 7
تاریخ: 1393/07/14
🆔 @a_javadiamoli_esra
reba_23ms ss.mp3
6.87M
💠 صوت درس خارج فقه #ربا
🔹 جلسه : 23
تاریخ تدریس: 1393/02/14
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
reba_23p2.pdf
1.31M
💠 متن درس خارج فقه #ربا
🔹 جلسه : 23
تاریخ تدریس: 1393/02/14
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
maryam_025ahsss.mp3
7.11M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #مریم
🔹 جلسه: 25
تاریخ: 1388/08/11
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
maryam_025p2.pdf
1.25M
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #مریم
🔹 جلسه: 25
تاریخ: 1388/08/11
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
moredi_1337 ss.mp3
11.81M
💠 صوت #درس_اخلاق
#آرشیوی
🔹 تاریخ: 1388/11/29
#نهج_البلاغه_خطبه221
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
moredi_1337 p2.pdf
242.7K
💠 متن #درس_اخلاق
#آرشیوی
🔹 تاریخ: 1388/11/29
#نهج_البلاغه_خطبه221
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 قائم به عقل
🔸 در چنین دنیایی انسان با علم نمی تواند نجات پیدا كند، علم اندیشه است، علم نردبان خوبی است. این قرآن بوسیدنی است كه ﴿تِلْكَ الأمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ وَمَا یعْقِلُهَا إِلاّ الْعَالِمُونَ﴾... .
👇👇👇👇
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 قائم به عقل
🔸 در چنین دنیایی انسان با علم نمی تواند نجات پیدا كند، علم اندیشه است، علم نردبان خوبی است. این قرآن بوسیدنی است فرمود: ﴿تِلْكَ الأمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ وَمَا یعْقِلُهَا إِلاّ الْعَالِمُونَ﴾؛ یعنی اگر عالِم شدی، بالا برو #عاقل_بشو، نردبان در دست توست، #عاقل_بشو تا مشكل حلّ شود. در بخش های دیگر هم فرمود که در حالات عادی، عاقل مشكلش حلّ می شود؛ اما در حالات خطر، عاقل هم كار را از پیش نمی برد! پس چه کسی لازم است؟
🔸 مستحضرید حوادث عالم كه یكسان نیست كارهای جهان هم در یك اندازه نیست، بخشی از كارهاست كه مطابق آیه سوره مباركه «نحل» حلّ می شود كه ﴿إِنَّ اللَّهَ یأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ﴾؛ مثل یك پیشنماز، برای پیشنمازی همین عدل خوب است؛ اما در برخی از كارها از عادل كاری ساخته نیست. شخصی که عادل است برای پیشنمازی خوب است ولی وقتی پرونده های قضایی در دست اوست، این آیه سوره «نحل» مشكل را حل نمی كند، این آیه سوره مباركه «حدید» را می خواهد که ﴿لِیقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ﴾؛ باید قائم به قِسط باشد (این برای دو گروه). گروه سوم: اگر پرونده، پرونده میلیاردی بود اختلاسی بود، دیگر آن نه از پیشنماز مسجد ساخته است نه از قاضی عادل، از قاضی #قائم_به_قسط ساخته نیست، ﴿كُونُوا قَوَّامِینَ بِالْقِسْطِ﴾ را قرآن برای همین كارها ارائه فرموده، فرمود اگر پرونده میلیاردی بود اختلاسی بود، خطر بود، عده زیادی پشت آن بودند، آن عدلی كه برای پیشنمازی كافی است، اینجا كافی نیست، آن قیام به قِسطی كه برای پرونده های قضایی عادی كافی است، اینجا كافی نیست، بلکه ﴿كُونُوا قَوَّامِینَ بِالْقِسْطِ﴾؛ اصلا این را برای همین جا ارائه کردند.
🔸 عقل هم همین طور است؛ یك عقل است برای رفع نیازهای عادی که این كاملاً مشكل افراد عادی را حلّ می كند؛ اما یك وقت اگر كار مهم شد از عاقل كاری ساخته نیست. در آن بخش ها قرآن فرمود: ﴿لَعَلَّهُمْ یتَفَكَّرُونَ﴾؛ اما در این بخش می فرماید: ﴿لِقَوْمٍ یعْقِلُونَ﴾. ما در دنیا قومی به نام #قوم_عاقل نداریم؛ مثل قوم عاد و ثمود و عرب و عجم و لُر و ترك و اینها؛ این قوم از «قیام» است؛ یعنی آنها كه قائم بالعقل اند _ نه تنها عاقل اند، بلکه قائم بالعقل اند _ در هنگام خطر نجات پیدا می كنند. وجود مبارك حضرت (سلام الله علیه) هم كه آمد جهان را اصلاح می كند، چون #قائم_بالعدل است اصلاح می كند، نه چون عادل است؛ این چند میلیارد را قائمِ بالعقل اداره می كند، قائمِ بالعدل اداره می كند.
آپارات:
https://aparat.com/v/4igHM
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1396/02/14
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 ادب انتظار
🔹 بهترین وظیفه انتظار همان #ادب است. ما هر وقتی که حضرت ظهور بکند باید آماده باشیم؛ چطور آماده باشیم؟ اگر بدانیم واقعاً که #حضرت_می_بیند! اینکه دیگر گذشته از روایات فراوان، در آیه سوره مبارکه «توبه» هم روشن است: ﴿قُلِ اعْمَلُوا فَسَیرَی اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ﴾؛ خدا می بیند پیغمبر می بیند. ما الآن در برابر حضرت مسئول هستیم، او امام ماست و در کنار سفره او هم نشستیم: «بِیمْنِهِ رُزِقَ الْوَرَی». #باور_بکنیم که امام دارد ما را می بیند; این #بهترین_عامل_تزکیه است!
🔹 در نخستین آیاتی که نازل شد سخن از بگیر و ببند نبود, سخن از جهنم نبود؛ همین سوره مبارکه «علق» که طبق مشهور اوّلین سوره ای است که بر حضرت نازل شد، ما را به حیا دعوت کرده است: ﴿أَ لَمْ یعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ یری﴾؛ انسان نمی داند که خدا او را می بیند؟! خب چه نعمتی بالاتر از #حیا؟! ما این را باید باور کنیم، در کنار سفره او نشستیم، بالاخره حیایی, شَرمی! ما تماماً، در کنار سفره او هستیم, او هم که دارد می بیند. این #بهترین_وظیفه برای منتظران است! ما اگر باورمان بشود که ﴿قُلِ اعْمَلُوا فَسَیرَی اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ﴾، خیلی منزّه می شویم; چه حوزه های ما چه دانشگاه های ما و چه نظام ما؛ إنشاءالله!
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه ق جلسه 7
تاریخ: 1395/09/20
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 منشأ اعمال
🔹 سیئه و حسنه كه وصف فعل اند، وجود خارجی ندارند بلکه از انطباق و عدم انطباق این فعل به قانون شرع انتزاع می شوند؛ منشأ پیدایش چنین كاری هم خصوصیت های گوناگون نفس است و این #نفس هم كاملاً #قابل_تغییر و تبدیل است.
🔹 مادامی كه انسان در محدوده دنیا زندگی میكند قابل تغییر و تبدیل است؛ بد خوب می شود خوب بد می شود، گاهی بدبو خوش بو می شود گاهی خوش بو بدبو می شود. این #دنیا_جای_تغییر و تبدیل است؛ اگر یك كود بدبو شده میوه شیرین یا یاس معطّر، یك انسان بدنیت و بد اراده هم با #توبه, طیب و طاهر میشود یا ـ معاذ الله ـ انسان بدعاقبت مثل میوه ای است كه می پوسد و متعفّن می شود.
🔹 اگر كسی خود را به #باغبان_خوب بسپارد که هو الله، بر اساس ﴿وَاللَّهُ أَنبَتَكُم مِنَ الْأَرْضِ نَبَاتاً﴾، او خبیث را طیب می كند و همین طور نگه می دارد اما اگر خود را به خبیث بسپارد به نام شیطان که ﴿وَالَّذِینَ كَفَرُوا أَوْلِیاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ﴾ اولیایشان شیطان است ﴿یخْرِجُونَهُم مِنَ النُّورِ إِلَی الظُّلُمَاتِ﴾، این یك میوه معطّر و شیرین را به صورتی بدبو در می آورد.
🔹 نفس, قابل تغییر است، این #نفس و این #اراده كه تغییرپذیر شد منشأ تبدّل و گوناگونی افعال است وگرنه این طور نیست که ما در خارج، فعلی داشته باشیم به نام سیئه یا فعلی داشته باشیم به نام حسنه! این كسی كه دارد غذای حلال می خورد آن كسی كه دارد غذای حرام می خورد، كارهای طبیعی و وجود خارجی هر دو یكی است منتها یك كار #موافق_با_شریعت است كه از آن حسنه انتزاع می شود یك كار مخالف شریعت است كه از آن سیئه انتزاع می شود، منشأ این وفاق و خلاف هم آن #اراده خوب و بد است و منشأ اراده خوب و بد، آن خصوصیت نفسانی است كه یا طیب است یا خبیث. آن اگر اصلاح بشود اراده ها اصلاح می شود و ارادهها كه اصلاح شد افعال اصلاح می شود.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه فرقان جلسه 27
تاریخ: 1390/12/13
🆔 @a_javadiamoli_esra
reba_24ms ss.mp3
7.26M
💠 صوت درس خارج فقه #ربا
🔹 جلسه : 24
تاریخ تدریس: 1393/02/15
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
reba_24p2.pdf
176.3K
💠 متن درس خارج فقه #ربا
🔹 جلسه : 24
تاریخ تدریس: 1393/02/15
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
maryam_026ahsss.mp3
7.91M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #مریم
🔹 جلسه: 26
تاریخ: 1388/08/12
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
maryam_026p2.pdf
186.8K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #مریم
🔹 جلسه: 26
تاریخ: 1388/08/12
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross