eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
10.6هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
4.6هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
maryam_031ahsss.mp3
6.98M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 31 تاریخ: 1388/08/19 🆔 @a_javadiamoli_doross
maryam_031p2.pdf
175.1K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 31 تاریخ: 1388/08/19 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 طریقت صلاح 🔸 وجود مبارک حضرت امیر فرمود تاریخ و زمان را متزمّنین می ‌سازند. روزگار بد است، روزگار خوب است یعنی چه؟! روزگار نه بد است نه خوب، روزگار را دولت و ملّت می ‌سازند، مملکت ‌دار می‌ سازد ... . 👇👇👇👇
💠 طریقت صلاح 🔸 وجود مبارک حضرت امیر فرمود تاریخ و زمان را متزمّنین می ‌سازند. روزگار بد است، روزگار خوب است یعنی چه؟! روزگار نه بد است نه خوب، روزگار را می ‌سازند، مملکت ‌دار می‌ سازد. فرمود مردم! اگر دولت خوب باشد، ملّت خوب باشد، حقوق متقابل را ادا کنند: «فَصَلَحَ بِذَلِكَ الزَّمَانُ»؛ زمان پاک می ‌شود اما اگر کسی ـ معاذالله ـ موش‌صفت زندگی کند، اهل احتکار باشد، جامعه را ملتهب بکند، روزی خدا را بگیرد در انبارها حبس بکند، این چه صلاحی است؟! ما از علی بهتر چه کسی را داریم؟ 🔸 ببینید سخنان نورانی این قرآن ناطق چیست: حضرت امیر درباره بعضی از شاگردان خود حرفی دارد _ آن شاگرد نه امام بود نه امامزاده بود، نه پیغمبر بود نه پیغمبرزاده بود، تربیت شده محضر علی بود، چرا ما نشویم؟ _ فرمود: «كَانَ لِی فِیمَا مَضَی أَخٌ فِی اللَّهِ» من دوستی داشتم که «كَانَ یعْظِمُهُ فِی عَینِی صِغَرُ الدُّنْیا فِی عَینِهِ»؛ چون دنیا در چشمش کوچک بود، او در چشم من بزرگ بود، وقتی او را می ‌دیدم یک را می ‌دیدم. این علی، صاحب «سَلُونِی قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِی» می‌ گوید که من وقتی او را می ‌دیدم، یک شخصیت بزرگ را می ‌دیدم، چون دنیا در چشم او کوچک بود این در چشمان من بزرگ بود. حالا فرقی بین حیات و ممات آن حضرت که نیست، چرا ما این گونه نشویم؟ فرمود می ‌دانید او چگونه بود؟ «كَانَ خَارِجاً مِنْ‏ سُلْطَانِ‏ بَطْنِهِ ... و کان خارجا مِنْ سُلْطَانِ جَهلِهِ»؛ او از تحت سلطنت و بیرون آمد _ هر چه شکم بخواهد او به آن بدهد که نبود _ از بیرون آمد. معلوم می‌ شود که بعضی در تحت هستند؛ این جهل در مقابل علم نیست، این جهل در مقابل عقل است. سرّ اینکه او نزد من عزیز بود برای اینکه قرآن ناطقی در درون او بود. او هم از همین قرآن یاد گرفته بود، از جای دیگر که یاد نگرفته بود، به برکت این حرف‌ها را یاد گرفت که چه حق است چه باطل است، چه صدق است چه کذب است. الآن ما نمی ‌دانیم که چه چیزی بد است و چه چیزی خوب است؟! 🔸 تمدّن نظام ما، ما در ماست و لاغیر! ما اگر همین ظواهر را، همین که چه چیزی حلال است و چه چیزی حرام است را مراعات بکنیم، هیچ مشکلی نداریم؛ همان بیان نورانی حضرت امیر دارد که «یئِسَتْ مَطَامِعُ‏ الْأَعْدَاءِ»؛ دشمن ناامید می ‌شود. آپارات: https://aparat.com/v/Cf8mD 📚 درس اخلاق تاریخ: 1397/05/25 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 والیان بقا 🔹 یكی از بهترین القاب وجود مبارك ولی عصر (ارواحنا فداه) همین است. این بقیة الله قبل از اسلام هم مطرح بود در اسلام هم مطرح است؛ منتها خاتِم و خاتَمش وجود مبارك امام زمان است. 🔹 قرآن كریم از عالمان دین در ادوار گذشته به عنوان ﴿أُولُوا بَقِیةٍ﴾ یاد می ‌كند عالمان دین و روحانیون بقیة الله‌ اند؛ منتها وجود مبارك ولی عصر بالاصاله است اینها بالتبع, آن حضرت بالحقیقه است اینها بالمجاز. یك روحانی می ‌تواند بقیة الله باشد؛ زیرا او لله فكر می ‌كند، لله عمل می ‌كند و لوجه الله سخن می ‌گوید و هم ماندنی است. بعضی ها جزء اولواالألباب ‌اند بعضی جزء اولواالأبصارند بعضی كذا و كذا بعضی جزء اولوا بقیه ‌اند. 🔹 كسانی كه صاحب مقام بقیة اللّهی ‌اند، اینها جزء اولوا بقیه ‌اند یعنی مالك بقایند خدا بقا را به اینها تملیك كرده است. چون این بیان در قرآن كریم آمد، وجود مبارك حضرت امیر (سلام الله علیه) فرمود: «الْعُلَمَاءُ بَاقُونَ مَا بَقِی الدَّهْرُ». خب چه چیزی بهتر از اینكه انسان نمیرد و از بین نرود؟! گرچه هیچ كس از بین نمی ‌رود ولی از خاطره ها محو می‌ شوند و نسیاً منسیاً می ‌شوند اما عالمان دین همچنان زنده ‌اند. 🔹 چه چیزی را قرآن كریم می ‌داند؟ مطابق آیه سوره «نحل» كه فرمود: ﴿مَا عِندَكُمْ ینفَدُ وَمَا عِندَ اللَّهِ بَاقٍ﴾، قرآن کریم آنچه است را باقی می‌داند. اگر كسی الهی كرد و الهی كرد چه در امّت های گذشته چه در این امّت می ‌شود: ﴿أُولُوا بَقِیةٍ﴾ یعنی بقیة الله؛ منتها خودش است شاگرد پیغمبر عصر خودش است. آن علمای قبلی كه اولوا بقیه بودند شاگرد پیغمبر زمانشان بودند، الآن اگر كسی جزء ﴿أُولُوا بَقِیةٍ﴾ باشد جزء شاگردان وجود مبارك حضرت است. 📚 سوره مبارکه فرقان جلسه 31 تاریخ: 1390/12/16 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 جمهوری اسلامی 🔸 آنچه در قانون اساسی ایران آمده و مردم نیز به آن رأی داده ‏اند، همان است كه در قلمرو است و خردمندان یك جامعه بر اساس همان خردمندی و بینش و درایتی كه دارند، به این می‏ رسند كه هر انسانی، اگر چه تنها زندگی كند و در اجتماع حضور نداشته باشد، به دلیل عدم شناخت كامل از خود و گذشته و آینده، و بی ‏اطلاعی از سعادت و راه تكامل خود، نیازمند وحی و است تا با هماهنگی ره ‏آورد وحی و عقل، به كمال شایسته و بایسته خویش برسد و این، همان است كه در قرآن و سنت اهل ‏بیت (علیهم‏السلام) آمده است. 📚 ولایت فقیه، ص501 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 محرَمِ اُنس 🔹 یک بیان نورانی از پیغمبراکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) رسیده است که فرمود: «بَادِرُوا إِلَی رِیاضِ الْجَنَّةِ»؛ بروید به طرف ، عرض کردند که «وَ مَا رِیاضُ الْجَنَّةِ»؟ فرمود: «حَلَقُ الذِّكْر»؛ آنجا که بحث تفسیر و فقه و احکام و اخلاق و دین الهی است. بعضی‏ها می‏روند نصیبشان می‏شود، بعضی‏ها می ‏روند این مطالب را می ‏کنند، آن وقت در بهشت ‏اند، خیلی خوشحال ‏اند هرگز نمی ‏نالند؛ اعتراضشان را می ‏کنند امر به معروفشان را می ‏کنند نهی از منکر را دارند، ولی خوشحال‏ اند. 🔹 عرض کردند کجا است؟ فرمود آنجا که نام خدا و پیغمبر و اهل بیت است بهشت است. «إِنَّ الْمَلَائِكَةَ لَتَضَعُ أَجْنِحَتَهَا لِطَالِبِ الْعِلْمِ»؛ اگر جایی سخن از خدا و پیغمبر و علوم الهی است قبل از اینکه گوینده بیاید یا شنونده بشنود ملائکه می ‏آیند فرّاشی می ‏کنند پرها را پهن می ‏کنند تا آنها بیایند روی پر ملائکه بنشینند. این حرف ‏ها ـ معاذالله ـ مجاز که نیست! اگر کسی باشد و این لطایف را حصولاً ادراک بکند و حضوراً بیابد، فرشته را درک می ‎کند. 🔹 یک بیان نورانی مرحوم کلینی در کافی از وجود مبارک پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) نقل کرد که اگر شما «لَصَافَحَتْكُمُ الْمَلَائِكَة»؛ با فرشته‎ها مصافحه می ‎کنید حرف‎ های آنها را می ‎شنوید گفتگو دارید. اینکه می ‎آید فرش پهن می ‎کند این کم مقامی نیست! 📚 سوره مبارکه انسان جلسه 6 تاریخ: 1398/07/.09 🆔 @a_javadiamoli_esra
چشیدن حلاوت ذکر خدا با اخلاق عملی حاصل می شود پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس اخلاق: در دعاهاي ماه مبارك رمضان به خدا عرض مي ‌كنيم خدايا آن مزه ياد خودت را به ما بچشان اين ديگر در حوزه و دانشگاه و در كتاب و درس و بحث و سخنراني نيست، اين است. 👇👇👇👇
پایگاه اطلاع رسانی اسراء، سرویس دین و اندیشه: آیت الله العظمی جوادی آملی در یکی از جلسات درس اخلاق خود با بیان اینکه ، فرصت مناسبی است تا انسان بتواند شیرینی و حلاوت ذکر خداوند متعال را درک کند و بچشد، اظهار می دارند: 🔸 بخشي از دعاهاي اين است در دعاي بعضي از روزهاي ماه مبارك رمضان به خدا عرض مي ‌كنيم «اللهمّ أذقني حلاوة ذكرك» خدايا شيريني نام و يادت را به كام ما بچشان! شيريني مطلبي نيست كه انسان با درس حوزه و دانشگاه آن را ادراك بكند الآ‌ن كسي كه عسل را نچشيد شما هر چه بخواهيد معناي عسل، مزه عسل را به او بفهمانيد مقدورتان نيست براي اينكه يك سلسله الفاظ و يك سلسله مفاهيم را كنار هم ذكر مي ‌كنيم او مي‌ فهمد كه زنبوري هست و كندويي هست و گلي هست و مكيدني هست و تبديل كردن به يك مايه شيريني است اما مزه عسل چيست؟ آن با درس و بحث حل نمي‌ شود، حتي كسي كه كندو مي ‌سازد، زنبور مي ‌پروراند، عسل توليد مي ‌كند ، تا خودش مزه عسل را نچشيد درك نمي ‌كند كه مزه عسل چيست، و مثل چشيدن اين عسل است. 🔸 در دعاهاي ماه مبارك رمضان به خدا عرض مي‌كنيم خدايا آن مزه ياد خودت را به ما بچشان اين ديگر در حوزه و دانشگاه و در كتاب و درس و بحث و سخنراني نيست، اين است. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1390/11/27 🆔 @a_javadiamoli_esra
🔸 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء: دفتر مرجعیت علمی و دینی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی طی اطلاعیه ای، فردا یکشنبه چهاردهم فروردین را روز اول ماه مبارک رمضان اعلام کرد. 🌐 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 نور جان 🔸 خدا حفظ کند حضرت آقای حسن‌ زاده (حفظه الله) را! این از اشعار ایشان است: «ماه رمضان آمد، آمد»... . 👇👇👇👇
💠 نور جان 🔸 خدا حفظ کند حضرت آقای حسن‌ زاده (حفظه الله) را! این از اشعار ایشان است: «ماه رمضان آمد، آمد»؛ گفت عزیزم دارد می ‌آید، دوستم دارد می ‌آید! چرا اینها این ‌طور هستند؟ اما بعضی ها وقتی می‌ شنوند که دارد می‌ آید، غصه می ‌خورند! 🔸 این دعای اول صحیفه سجادیه را حتماً ببیند که حضرت می ‌گوید آن ‌که شکر نکند، نیست؛ یعنی فصل اخیر انسان، «ناطقٌ» نیست، «حمیدٌ» است. من می بینم خیلی ‌ها دست ‌پاچه می ‌شوند که دارد می ‌آید! 🔸 این آقای حسن ‌زاده چقدر آن شعرش بلند است! مثل اینکه انسان برادری داشت که در زمان جنگ چندین سال اسیر بود، حالا به او بشارت دادند که این دارد می ‌آید، چقدر خوشحال می ‌شود! وقتی می ‌آمد این طور خوشحال می شد، گرچه دو ماه و را هم به ماه مبارک وصل می ‌کردند و روزه می ‌گرفتند؛ «ماه رمضان آمد، نور دل و جان آمد». آپارات: https://aparat.com/v/Myfhr 📚 دیدار مسئولین کنگره طب نبوی با حضرت استاد تاریخ: 1396/08/04 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 ماه آزادی 🔸 انسان، آزاد نیست که هر حرفی بزند و هر کاری بکند، انسان در گرو کار خودش است: ﴿كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ رَهینَةٌ ﴾؛ ﴿كُلُّ امْرِئٍ بِما كَسَبَ رَهینٌ﴾؛ مرهون است در گرو است. 🔸 یک آدم بدهکار باید گرو بدهد؛ در دنیا یک آدم بدهکار وقتی گرو می‌ دهد خانه خود یا زمین خود یا فرش خود و مانند اینها را گرو می ‌دهد اما در رابطه با مسائل آخرت، انسان که گرو می‌ دهد که نمی ‌تواند به خدا، زمین و خانه گرو بدهد، خود انسان را گرو می‌ گیرند. «رهین» بر وزن «فعیل» به معنی مفعول است؛ عین مرهونه در اختیار مرتهن است آزاد نیست، باید فکّ رهن کرد. رهنی که ذات اقدس الهی قبول می ‌کند خود است؛ هم فرمود: ﴿كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ رَهینَةٌ﴾ هم فرمود: ﴿كُلُّ امْرِئٍ بِما كَسَبَ رَهینٌ﴾. یک آدم بدهکار گرو می ‌دهد، حالا چرا ما بدهکار باشیم که ما را گرو بگیرند؟! باید آزاد باشیم نعمت خوبی است. می ‌بینید بعضی ‌ها می‌ گویند من نمی ‌توانم ترک کنم، عادت کردم، این «عادت کردم» یا «نمی‌ توانم ترک کنم» یعنی چه؟ یعنی من در رهن کار خودم هستم و هر چه آن کار دستور بدهد من انجام می‌ دهم! این بد است، چون انسان باید آزاد باشد. 🔸 وجود مبارک پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در آن خطبه نورانی چه فرمود؟ فرمود: «إِنَّ أَنْفُسَكُمْ مَرْهُونَةٌ بِأَعْمَالِكُمْ فَفُكُّوهَا بِاسْتِغْفَارِكُم‏»؛ فرمود شما آزاد نیستید شما بدهکار هستید و بدهکار را گرو می ‌گیرند، ماه فکّ رهن است، بیایید خودتان را آزاد کنید. اینکه می‌ بینید هیچ چیزی نمی‌تواند را به این طرف و آن طرف بگرداند، برای اینکه آزاد هستند و در رهن چیزی نیستند. حضرت فرمود آقایان! این ماه، ماه فکّ رهن است: «إِنَّ أَنْفُسَكُمْ مَرْهُونَةٌ بِأَعْمَالِكُمْ» بیایید فکّ رهن کنید: «فَفُكُّوهَا بِاسْتِغْفَارِكُم‏». 📚 سوره مبارکه نازعات جلسه 7 تاریخ: 1398/09/05 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
reba_30ms ss.mp3
6.09M
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 30 تاریخ تدریس: 1393/02/27 🆔 @a_javadiamoli_doross