هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 فریدِ اصحاب
▪️ پیرامون حضرت امیر (سلام الله علیه) هر اندازه انسان بحث بكند #عبادت است و این فكر اصلاً درست نیست كه ما را كجا و نیل به مقام آنها كجا، مگر ما درباره آنها موظفیم به كُنه آنها راه پیدا كنیم؟! این را كه كسی از ما نخواست ولی آن مقداری كه مقدور ماست عبادت است و وظیفه ماست. حضرت امیر یك بیان نورانی در یكی از خطبه های نهج البلاغه دارد كه درباره معرفت خدا هم این چنین است؛ راه یابی به كُنه خدا نه مقدور كسی است نه مورد تكلیف اما آن اندازه كه #شناخت ذات اقدس الهی مقدور است، بحثش و فحصش واجب است. فرمود: «لَمْ یطْلِعِ الْعُقُولَ عَلَی تَحْدِیدِ صِفَتِهِ وَ لَمْ یحْجُبْهَا عَنْ وَاجِبِ مَعْرِفَتِهِ»؛ فرمود ذات اقدس الهی هیچ عقلی را به كُنه معرفت ذات اقدس الهی مطلع نکرده است اما مقدار واجب را هم محجوب نكرد، پس اكتناه نه مقدور است نه واجب نه مورد تكلیف اما غیر اكتناه هم مقدور است هم واجب؛ این درباره ذات اقدس الهی. خلفای الهی هم اینچنین اند؛ نه راه یابی به كُنه اینها مقدور است نه تحصیلش واجب.
وجود مبارك حضرت امیر را بهترین كسی كه معرفی می كند خود اوست و پیغمبر و ائمه (علیهم السلام)؛ آن مقامی كه برای خود حضرت است را باید جستجو كرد وگرنه آنچه نزد ما دشوار است آن را نباید نزد حضرت امیر به حساب آورد!
▪️ ابن ابی الحدید در وصف حضرت امیر در جلد دوم شرح نهج البلاغه مطلبی دارد كه عملش برای خیلی از ما دشوار است اما ابن ابی الحدید این را به عنوان فضل ممتاز حضرت به حساب نمی آورد، فضل علوی را در جلد ششم بازگو می كند. در جلد دوم شرح نهج البلاغه میگوید حضرت امیر (س لام الله علیه) «یكنِسُ بَیتَ المالِ كُلَّ جُمُعَةٍ و یصَلّی فیهِ رَكعتَینِ و یقولُ لِیشهَدَ لی یومَ القِیامَةِ»؛ هر هفته هر چه در بیت المال بود توزیع می كرد، آن مکان را جارو می كرد، دو ركعت نماز میخواند بعد میگفت تا در قیامت برای من شهادت بدهند. به جلد ششم كه میرسد می گوید: «واعلم انّ التوحید و العدل و المباحث الشریفة الالهیة»، اینها #میراث_علی است و غیر از علی احدی این حرف ها را نزد _ البته وجود مبارك رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) كه معلم كل است مستثنی است او خارج از بحث است فوق بحث است _ می گوید مباحث #عدل_و_توحید در اسلام به بركت این مرد الهی شناخته شده و از هیچ یك از صحابه پیامبر این حرف ها نرسیده «و لا کانوا یتصورونه و لو تصوروه لذكروه»؛ ابن ابی الحدید می گوید سایرین اصلاً اینها را درك نمی كردند، خب اگر درك می كردند می گفتند؛ احدی از صحابه این حرف ها را ندارد!
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی در کنگره امام علی علیه السلام
تاریخ: 1376/08/22
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 ضیافت الهی 21
▪️ مودّت نسبت به اهل بیت(علیهم السلام)، دوستی پایدار، مستمر، مستقر و منحصر است.
▪️ بر همه ما لازم است در همه ایام سال محبت خود را به اهل بیت (علیهم السلام) ابراز کنیم اما علاقمندی ما به این حضرات گاهی در حد #محبت است در حالی که باید به مرتبه بالاتر از محبت یعنی #مودت برسیم.
▪️ آنچه #اجر_رسالت است و از ما خواسته شده مودت است. این مودت باعث می شود به ولایت این حضرات معتقد شویم، سپس احکام و حکم اینها را یاد بگیریم، سپس به آنها عمل کنیم و در مرحله بعد آنها را تبلیغ و ترویج نماییم.
▪️ دوستی اهل بیت (علیهم السلام) یک امر عادی است چرا که ممکن نیست کسی اهل بیت را بشناسد و به ایشان علاقمند نشود! این سطح از علاقمندی #مزد_رسالت نیست، بلکه مراد از «فی القربی» در آیه، دوستی پایدار، مستمر، مستقر و منحصر، نسبت به این حضرات است. آنگاه جا برای دوستی غیر اهل بیت (علیهم السلام) نمی ماند؛ چراکه در یک دل جای دو محبوب نیست!
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1398/05/24
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
30.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ویژه برنامه #سلوک_الهی
🔸 درآمدی بر عرفان عملی
🔸 فصل سوم جلسه 1
🔹 سلوك الهی یك امر ضروری و قطعی است، همانطوری كه صدور الهی یك امر ضروری و قطعی است... .
👇👇👇👇
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 ویژه برنامه #سلوک_الهی
🔸 درآمدی بر عرفان عملی
🔸 فصل سوم جلسه 1
🔹 سلوك الهی یك امر ضروری و قطعی است، همانطوری كه صدور الهی یك امر ضروری و قطعی است; یعنی همانطوری كه هر موجودی صادر یا ظاهر از خداست، هر موجودی به سَمت خدا در حركت است و به لقای الهی بار مییابد; منتها در صدور الهی كار فقط كار خالق است و به اراده او انجام میشود، در سلوك الهی گرچه در درون و باطن كار، كار خداست، ولی انسانِ سالك موظف است كه راه صحیح را انتخاب كند و درست آن راه را طی كند؛ نه «سابق» باشد و نه «متأخِّر»، همانطوری كه در بیان نورانی امام سجاد در صلوات شعبانیه آمده است كه «متقدّم» به مقصد نمیرسد و «متأخّر» هم «زاهق» است و كسی كه «لازم» است «لاحق» است، در سلوك الهی هم چنین است. بنابراین سلوك الهی قطعی است، همانطوری كه صدور الهی قطعی است؛ منتها در صدور كار فقط كار خالق است و او آفرید، در سلوك درست است او محرِّك است، ولی متحرّك هم بیاراده و نیت نخواهد بود، این مطلب اول بود.
🔹 مطلب دوم آن است كه اگر ما راه، راهنما و همراه را انتخاب نكنیم، دیگری برای ما انتخاب میكند; یعنی اگر ما نرویم، ما را میبرند! ما اگر خواستیم برویم یا به لقای الهی بار مییابیم كه «جنّة اللقاء» است: ﴿فَادْخُلی فی عِبادی ٭ وَ ادْخُلی جَنَّتی﴾، ـ انشاءالله ـ بهره ما خواهد شد و اگر متحرِّك میانی بودیم: ﴿ادْخُلُوها بِسَلامٍ آمِنینَ﴾، ـ انشاءالله ـ وارد بهشت خواهیم شد و امّا اگر ما را بردند: ﴿خُذُوهُ فَغُلُّوهُ ٭ ثُمَّ الْجَحیمَ صَلُّوهُ﴾ دامنگیر ما میشود.... .
📚 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان
سال تولید: 1394
آپارات:
https://aparat.com/v/08Jc6
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 سرای مولا
آپارات:
https://aparat.com/v/ojpqi
📚 سخنرانی در جمع طلاب و ائمه محترم جماعات تهران
تاریخ: 1397/06/06
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 سلوک قدر
🔹 استاد ما مرحوم آیت الله آملی این مطلب را فرمودند، بعد برای همه ما درس شد ـ اولین بار این مطلب را ما از فرمایش ایشان استفاده کردیم ـ فرمایش ایشان این بود که مرحوم صاحب جواهر (رضوان الله تعالی علیه) در پایان جواهر اینطور فرمودند: «تم كتاب جواهر الكلام فی شرح شرائع الإسلام فی مسائل الحلال و الحرام فی لیلة الثلثاء ثلاثة و عشرین فی شهر رمضان المبارك لیلة القدر التی كان من تقدیر الله تعالى فیها أن یتفضل علینا بإتمام الكتاب المزبور» فرمود: من این را در شب 23 ماه مبارک رمضان تمام کردم.
خب ایام عزای امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) است، ایام گریه هم است و شب بیست و سوم #أفضل_لیالی_قدر است! ما هم از ولادت اینها می توانیم استفاده علمی بکنیم و هم از شهادت اینها میتوانیم استفاده علمی بکنیم؛ یک مقدار روضه می خوانیم، یک مقدار روضه می شنویم، یک مقدار گریه م یکنیم، یک مقدار می گریانیم، بقیه را درس و بحث می خوانیم.
🔹 خدا مرحوم آقا شیخ عباس قمی را غریق رحمت کند! شما اعمال #شب_قدر را نگاه کنید، ایشان دارد که مرحوم «إبن بابویه قمی» فرمود افضل اعمال لیله قدر #تحصیل_علم است. ما اگر ـ خدای ناکرده ـ علم را برای فروش بخواهیم، بله، آن روضه خوانی و آن گریه کردن به مراتب بهتر از این علم است، چون آن به هر حال یک عمل صالح است و با ما به قبر می آید اما این علمی که برای فروش باشد همراه ما نمی آید؛ اما اگر ـ إنشاءالله ـ برای آن نمی خواهیم، بلکه برای این میخواهیم که خودمان عمل کنیم و به دیگران هم منتقل کنیم، این حسنهای است از حسنات.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 304
تاریخ: 1396/11/18
🆔 @a_javadiamoli_esra
reba_47ms ss.mp3
9.36M
💠 صوت درس خارج فقه #ربا
🔹 جلسه : 47
تاریخ تدریس: 1393/07/15
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
reba-47p2.pdf
215.3K
💠 متن درس خارج فقه #ربا
🔹 جلسه : 47
تاریخ تدریس: 1393/07/15
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
maryam_049ahs SS.mp3
8.72M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #مریم
🔹 جلسه: 49
تاریخ: 1388/09/22
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
maryam_049p2.pdf
164.7K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #مریم
🔹 جلسه: 49
تاریخ: 1388/09/22
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ویژه برنامه #سلوک_الهی
🔸 درآمدی بر عرفان عملی
🔸 فصل سوم جلسه 2
🔹 در سلوك الهی بهترین كار آن است كه ما برویم، وگرنه ما را می برند و اگر ما را بردند به دلخواه خود می برند و اگر رفتیم به دلخواه خود می رویم... .
👇👇👇👇
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 ویژه برنامه #سلوک_الهی
🔸 درآمدی بر عرفان عملی
🔸 فصل سوم جلسه 2
🔹 در سلوك الهی بهترین كار آن است كه ما برویم، وگرنه ما را می برند و اگر ما را بردند به دلخواه خود می برند و اگر رفتیم به دلخواه خود می رویم. یك سالك الهی وقتی به دلخواه خود حركت میكند، مسیر را تشخیص میدهد، با همراهانی به سر میبرد كه معصوم هستند، آن همراهان به فكر همقافله می باشند و هرگز همراهان خود را رها نمیكنند: ﴿فَأُولئِكَ مَعَ الَّذینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیهِمْ مِنَ النَّبِیینَ وَ الصِّدِّیقینَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحینَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفیقاً﴾. در سیر «الی الله»، همراهانِ انسان، انبیا و اولیا هستند که با هم وارد بهشت میشوند؛ منتها به امامت آنها، اینچنین نیست كه سالك الهی تنها باشد و احساس غربت كند، کمکم محرّك خود را هم میبیند.
🔹 این ادعیه كه از ائمه (علیهم السلام) رسیده است، اینها در تبیین سلوك الهی است؛ گاهی مقدمات امور را به نام «صَمْت»، به نام کم خوری، به نام كمگویی، به نام اشك و مانند آن تعلیم میدهند و گاهی در تبیین كنترل اراده با ما سخن میگویند.
🔹 در جریان اشك كه در دعای «كمیل» آمده است: «وَ سِلَاحُهُ الْبُكَاء»، برای این است كه هرگز انسان مغرور و خودخواه توفیق سلوك الهی را ندارد؛ این سلاح برای آن است كه انسان را در جنگ اوسط و اكبر پیروز كند كه فرمود: «وَ سِلَاحُهُ الْبُكَاء». قبلاً هم ملاحظه فرمودید که سلاح بیرونی «آهن» و سلاح درونی «آه» است. در دعای «صباح» وجود مبارك امیرالمؤمنین(سلام الله علیه) عرض میكند که خدایا! اشك را در نهاد من غَرس كن كه میوه، شاخه و برگ این درخت اشك باشد، آن هم اشك سوزان! «وَ اغْرِسِ اللَّهُمَّ بِعَظَمَتِكَ فِی شِرْبِ جَنَانِی ینَابِیعَ الْخُشُوعِ وَ أَجْرِ اللَّهُمَّ لِهَیبَتِكَ مِنْ آمَاقِی زَفَرَاتِ الدُّمُوع»، «دُمُوع» كه جمع «دَمْع» است یعنی اشك، «زَفَرَات» آن اشك سوزان است و اشك سوزان در برابر اشك خنك است. «قُرّة» یعنی خُنكی و هوای سرد را میگویند هوای «قارّ». «قرّةالعین» یعنی شما خوشحال باشید و اشك شوق از چشمان شما جاری شود كه این اشك، اشك خنك است. اشك سوزان، اشك غم و اندوه و فراق و هجرت است. وجود مبارك امیرالمؤمنین(سلام الله علیه) در دعای «صباح» عرض میكند: خدایا! توفیقی عطا كن كه من بوستانی داشته باشم، نهالهایی داشته باشم، درختهایی داشته باشم از درختِ اشك، آن هم اشك سوزان.... .
📚 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان
سال تولید: 1394
آپارات:
https://aparat.com/v/G3WDC
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
متعلقه آیت الله العظمی جوادی آملی دارفانی را وداع گفت
﴿إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ﴾
▪️ پایگاه اطلاع رسانی اسراء: رحلت متعلقه ی #حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی (دامت برکاته) و والده ی مکرمه ی حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی را به اطلاع عموم می رساند.
▫️ ضمن تسلیت به بیت مکرم مرجعیت علمی و دینی #حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی، اخبار مراسمات متعاقباً اعلام خواهد شد.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
تاریخ و زمان مراسم تشییع متعلقه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: رحلت بانوی با فضیلت حاجیه خانم روحی متعلقه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به اطلاع عموم می رساند
▫️ پیکر آن فقیده سعیده، فردا دوشنبه 5 اردیبهشت 1401 (٢٣ ماه مبارک رمضان) ساعت ٤ بعد از ظهر بعد از طواف مضجع شریف حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها و نماز بر پیکر آن مرحومه توسط آیت الله العظمی جوادی آملی در حرم مطهر، در امام زاده علی بن جعفر قم (گلزار شهدا) تشییع و در آنجا به خاک سپرده خواهد شد.
▫️ همچنین مراسم بزرگداشت و ترحیم آن مرحومه فردا شب بعد از نماز مغرب و عشاء ساعت 21:30 تا 23 در محل مسجد اعظم قم برگزار می گردد.
▫️ ضمنا مجلس ترحیم زنانه آن مرحوم روز سه شنبه ساعت 16:30 در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار می گردد.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 صعود طیب
▫️ انزال قرآن به صورت #تجلی است نه به صورت تجافی، یعنی آن طوری كه خداوند باران را نازل كرد یا تگرگ و برف را نازل می كند، قرآن را به آن صورت نازل نكرد كه به صورت انداختن و القا باشد بلكه قرآن را آویخت نه انداخت؛ لذا بشر اگر عنایت بیشتری كند میتواند این حبل را بگیرد نجات پیدا كند (اولاً) و تدبّر كند و بالا برود (ثانیاً).
▫️ در مقابل انزال قرآن, صعود كلمات طیبه است. اگر بعضی از مشایخ سیدناالاستاد امام (رضوان الله علیهم اجمعین) فرمودند دعا, #قرآن_صاعد است این تا حدودی برگرفته از آیه ده سوره مباركه «فاطر» است، در آنجا فرمود: ﴿إِلَیهِ یصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّیبُ﴾؛ عقاید طیب، براهین طیب, افكار طیب، مطالب علمی طیب، اخلاق طیب و اعمال طیب به طرف خدا صاعد است. صعود #عقاید_طیب، مطالب علمی طیب و گفتار و نوشتار طیب به طرف خدا نظیر صعود دود و بخار و دخان نیست؛ همان طوری كه نزول قرآن شبیه نزول باران و تگرگ نیست، صعود عقاید و مطالب علمی طیب به طرف خدا هم شبیه صعود بخار و دخان نیست كه تجافی باشد. بخار یا دخان وقتی در كف زمین است صاعد نیست و وقتی به فضا رفت دیگر در كف زمین نیست، رفتنِ آن هم به نحو تجافی است نه به نحو تجلّی. اگر كسی صاحب عقیدهٴ طیب شد فكر طیب شد خُلق طیب شد عمل طیب شد، این از زمین تا بالا نظیر نردبان, صاعد است؛ همان طوری كه قرآن نظیر حبلِ متین آویخته است نه انداخته, عقاید علمی هم كه بالا میرود نظیر نردبانِ بالا رفته است نه نظیر دود و دخانِ بالا رفته؛ هم ﴿إِلَیهِ یصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّیبُ﴾ به نحو تجلّی است هم ﴿أَنزَلْنَاهَا وَفَرَضْنَاهَا وَأَنزَلْنَا فِیهَا آیاتٍ بَینَاتٍ﴾ به نحو تجلّی است، پس راه, دو طرفه باز است.
▫️ قرآن از مقام #علی_حكیم آمده نازل شده, شده عربی مبین كه در آغاز سوره مباركه «زخرف» فرمود: ﴿إِنَّا جَعَلْنَاهُ قُرْآناً عَرَبِیاً لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ ٭ وَإِنَّهُ فِی أُمِّ الْكِتَابِ لَدَینَا لَعَلِی حَكِیمٌ﴾ یعنی این قرآن یك طرفش علی حكیم است یك طرفش عربی مبین. شما كه با عربی مبین كار دارید اگر دارای علمِ طیب و اخلاق و عمل صالحِ طیب بودید، به آن علی حكیم میرسید چون شما دارید بالا میروید؛ اگر كلمهٴ طیب بالا میرود و بالا رفتنش به نحو تجلّی است نه به نحو تجافی و كلمهٴ طیب وصف #انسان_صالح است، پس خود انسان بالا می رود زیرا وصف كه بدون موصوف بالا نمی رود. این طور نیست كه بالا رفتنش نظیر دود باشد (یك) این طور نیست كه این را از مغز و قلب و هویت انسان بِكَنند و بالا ببرند (دو) پس خود انسان بالا می رود؛ این انسانی كه می گوید: ﴿إِنَّا لِلّهِ وإِنّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ﴾ خودش دارد بالا می رود، این می شود #انسان_الهی.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه نور جلسه 3
🆔 @a_javadiamoli_esra
reba_48ms ss.mp3
10.33M
💠 صوت درس خارج فقه #ربا
🔹 جلسه : 48
تاریخ تدریس: 1393/07/16
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
reba-48p2.pdf
234.4K
💠 متن درس خارج فقه #ربا
🔹 جلسه : 48
تاریخ تدریس: 1393/07/16
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross